Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Råd fra ernæringsfysiolog ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-11, 16:44   #1
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Råd fra ernæringsfysiolog ...

Her er rådene fra en sykehusansatt ernæringsfysiolog for hvordan å få et barn til å gå opp i vekt:

- Bakverk med mye fett (croissant istedenfor vanlige brødskiver, wienerbrød, kake).

- Det var helt greit med kake og is i hverdagen!


Barnet vil nok gå opp i vekt på et kosthold med croissant i stede for grov brødskive men hvor i huleste land er maten? Dette er jo bare sukker!

Kroppen går jo opp av sukker men det er jo lite næring i sukker

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 18:19   #2
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog..

Sjokkerende dårlig råd. Jeg lurer på endel ting... Hvor undervektig er barnet ditt? Hvorfor er det undervektig? Hva spiser barnet pr idag?

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:04   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog..

Jeg kjente en mor som ga ungen sin sånn sjokolade-frokostblanding for å få litt fett på beina til ungen... *sukk* Jeg prøvde å si at det kanskje ikke var veien å gå, men da ble ørene lukket gitt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 19:59   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog..

Ei jeg gikk på ungdomsskolen med var veldig tynn, hun spiste sikkert 4-5 sjokolader hver dag og bare fortsatte ned i vekt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 20:11   #5
Nnem
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 456
Nnem er ny på veien

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog..

Akkurat det minner meg om rådet jeg fikk for mitt 1 år gammel sønn da jeg tok han til lege pga vekttap. Han ville at jeg skulle ikke nøle med å gi syltetøy(med sukker) på grøt. Tilby is og andre sukkerholdige matvarer.

Da så jeg nesten rødt. Akkurat det der nektet jeg glatt å gjøre. Han har begynt å gå opp igjen takket være smør.

__________________




Motto: This is my year to shine
Nnem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - mellom 20-30 karbs Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:29   #6
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog..

Poden her ble innlagt på sykehus i 1 uke for kartlegging av spising pga underærnering da han var 3 år.

Vi tror han stoppet å spise pga redsel for å sette mat i halsen da det skjedde to ganger og han mistet pusten til han var blå og ble litt dramatikk rundt det. Er en teori vi har.
Men pannekaker var han så glad i at det fikk vi i han, samt youghurt og litt most potet med saus, fruktpure, samt morsmelk. Vekten ble holdt øye med av sykehuset siden han var ofte innlagt pga astma, så bekymringen min tok jeg tidlig opp da jeg så at han spiste mindre og mindre og nektet å ta til seg veriert. Han var også hyperaktiv og det tar mye energi.
Fikk da beskjed om å amme så lenge han ville ha melken pga han gikk ned i vekt og de trodde det ville snu av seg selv etterhvert.
Etter 1.5 år med gjevnlig vektnedgang fra en kraftig plugg til en liten tynn gutt ble han planlagt innlagt for kartlegging. Huden ble gjennomsiktig pga null underhudsfett og han ble blåelig rundt munn og øyne og mistet hår.

På møte da med ernæringsfysiolog og barnelege var hovedmålet å få vekten opp de første 2 mnd. Sukker var ikke fy fy, masse olje og smør der vi klarte å lure det inn. Så fettholdig som mulig. Pannekaker skulle lages med dobbelt opp med egg, masse olje, fløte istedet for melk. Vi lurte i olje i youghurten, sauser og saft.
Sjokolade, kake og is var også noe vi skulle tilby han hvis han ville ha det, knuse nøtter og lure det i maten. Nugatti ble også nevnt. Dette var for en "kort" periode så vi skulle ikke styre unna usunne og søte matvarer som var fett og sukkerholdig hvis han ville ha det.

Målet først var å få opp vekten (2-3 kg) så skulle vi komme på nytt møte etter 2 mnd med videre planlegging av kosten.

Han gikk opp nesten ca 2.5 kg på 2 mnd, men så ble han innlagt på sykehuset med et grusomt magevirus. Faren og tanten hans ble innlagt 3 dager etter han med samme greiene.
Men etter den sjauen og han kom hjem fra sykehuset så begynte ungen å spise igjen. Vi skjønner ikke helt sammenhengen her, selv legene klør seg i hodet. Så vi trengte aldri den oppfølgingstimen med barnelege og ernæringsfysiologen, så vet ikke hvordan de ville angripe saken videre om han fortsatt ikke ville spise annet.


Men, det kan hende at denne ernæringsfysiologen ville ha opp vekten til barnet og ikke bryr seg med hva han putter i munnen så lenge han går opp i vekt i starten slik hos oss? Barn liker ofte søte bakverk,is og sjokolade etc. Og her er det fett og hente.


Var litt vanskelig å avvenne guttungen fra is og sjokolade i etterkant men det gikk (kake ville han ikke ha). Brød har guttungen aldri villet ha. Det eneste han spiser av "brødvarienter" er polarbrød og hamburger/pølsebrød.
Har prøvd å bake sunne alternativ av polarbrød, men nekter å spise det.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:35   #7
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog ...

Sukker blir anbefalt til barn og eldre med dårlig matlyst da det trigger apetitten. altså sukker inn, hjernen signaliserer jeg vil ha mer Men så er jo det store spørsmålet da....... er det sunt Gi de heller fløte eller eggemelk med kakao som erstatter for vanlig melk, osv... mye en kan bytte ut for å "lure" inn litt ekstra energi til de som trenger det.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:35   #8
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog ...

Jeg tenker og som så, i begynnelsen er det vel nesten det samme så lenge det inneholder fett, det hjelper jo lite å anbefale smør og rømme dersom ungen kun vil ha kake. Etterhvert tror jeg nok det er viktigere å få inn sunne alternativer, men først må man jo få barnet til å spise i det hele tatt. Og unger elsker sukker

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:45   #9
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog ...

Er ikke mitt barn. Han har autisme og laktose ntoleranse samt litt særspist. Har ikke lagt på seg på et par år bare vokst i høyde.

Jeg er bare så så frusrtert over sukker sukker og mer sukker.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 28-04-11, 21:53   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Råd fra ernæringsfysiolog ...

Som det blir sagt her, sukker i seg selv gir ikke mye næring, men kan være med på å øke apetitten og interessen for mat hos et underernært barn!

Og det var vel ikke snakk om at barnet bare skulle spise croissant, is og kake, men at det skulle få det i tillegg til "vanlig" mat feks.

Et underernært barn vil være slapt og tiltaksløst og ikke bruke krefter på å spise. Kan man få i det nok energi til å orke å spise, vil man også kunne lure inn sunn mat oppe i det hele.

De foreldrene som har hatt barn som ikke spise over lengre perioder, blir desperate og villige til å prøve hva som helst!
Tro meg, jeg måtte fire på en bråte prinsipper og svelge kameler på størrelse med pyramider da min sønn ble syk da han var 13 måneder!
Han er i dag en altetende 17- åring på 193cm godt i gang med en fysisk krevende utdannelse. Er sikker på at han ikke tok skade av noen måneder med ønskekost!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ernæringsfysiolog / Kostholds ekspert torsth09 Generell diskusjon 3 08-06-10 22:24
Ernæringsfysiolog - så bra! Informasjon 5 22-11-09 20:54
Utsagn fra ernæringsfysiolog ang lavkarbo-dietter Polarlyset Ketolysekuren 22 03-04-09 11:28
Slik spiser du sunt ifølge ernæringsfysiolog Camilla Andersen Goggen Lavkarbo generelt 2 03-02-06 10:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no