Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vegetarianer - går dette?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-05-11, 14:23   #1
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Vegetarianer - går dette?

Heisann! Etter å ha lest mye om de helsemessige gevinstene med et lavkarbo-kosthold, er dette noe jeg virkelig vil vurdere å legge om til. Et problemet jeg dog se dukke opp er at jeg er vegetarianer (noe jeg har vært i 8 år og kommer til å fortsette med). Går det an å leve med et lavkarbokosthold og være vegetarianer samtidig? Det er jo veldig mange ting jeg ikke spiser som jeg ofte ser komme opp som bra mat. Vil det fungere bra med mye quorn-produkter?

Håper noen kan hjelpe meg, hadde vært veldig takknemlig for svar!

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 14:37   #2
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Heisann! Etter å ha lest mye om de helsemessige gevinstene med et lavkarbo-kosthold, er dette noe jeg virkelig vil vurdere å legge om til. Et problemet jeg dog se dukke opp er at jeg er vegetarianer (noe jeg har vært i 8 år og kommer til å fortsette med). Går det an å leve med et lavkarbokosthold og være vegetarianer samtidig? Det er jo veldig mange ting jeg ikke spiser som jeg ofte ser komme opp som bra mat. Vil det fungere bra med mye quorn-produkter?

Håper noen kan hjelpe meg, hadde vært veldig takknemlig for svar!

Etter litt søk på forumet ser jeg at jeg kanskje burde legge til at jeg ikke spiser fisk, selvom jeg leser at enkelte her kaller seg vegetarianere selvom.

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 15:08   #3
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Vegetarianer- går dette?

Jeg tror at det burde gå fint, men du må være påpasselig med å få i deg nok proteiner, og proteiner av god kvalitet. Spiser du egg? Det er hvertfall en fin kilde. Meieriprodukter? Og så kan det kanskje være greit å ikke innstillle seg på et ketogent kosthold, hvertfall ikke i første omgang. Hadde det vært meg, ville jeg ikke tenkt så veldig nøye på hvor stort kh-inntaket var, men heller fokusert på å spise mye grønnsaker og langsomme karbohydrater, og vært nokså liberal med fettet.

Har du tenkt noe på hvilken linje du vil legge deg på? Lavkarbo er veldig mye forskjellig.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 17:02   #4
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Vegetarianer- går dette?

Iset er veganer på lavkarbo, så det bør absolutt gå an:-)
Det er nok enklere å være lacto-ovo-vegetarianeer enn veganer, men mulig er det!

Jeg burde kanskje se litt mer på temaet sjøl, for jeg har aldri vært noen storeter av kjøtt og fisk.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 19:03   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Iset er veganer på lavkarbo, så det bør absolutt gå an:-)

Iset var vel det tidligere, men er nå sterk motstander? Sofie Hexeberg er frafallen vegeterianer, og har endel gode argumenter på hva som er bra og hvorfor.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 20:29   #6
Cassiopeia
Seniormedlem
 
Cassiopeia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 582
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Iset var vel det tidligere, men er nå sterk motstander? Sofie Hexeberg er frafallen vegeterianer, og har endel gode argumenter på hva som er bra og hvorfor.

Ho har da "Vektoperert veganer" som kostholdsfilosofi Er ikke så lenge sia ho tok steget fullt ut, forresten.

__________________



Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 21:30   #7
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Har ikke Photo også vært vegetarianer på lavkarbo? Men la om etter en stud? Mulig jeg husker feil, men håper du får svar på det du lurer på.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 01-05-11, 21:32   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Jo, Photo var det og det var vel en grunn til at hun slutta med det.. Men hun spiser jo ikke bare lavkarbo, men ketogent

Jeg tror det er ganske vanskelig å få dekket behovet for ditt og datt hvis man skal spise ketogent (ikke umulig, men..), men et lav-GI kosthold eller generell lavkarbo må vel gå bra? Bønner og linser f.eks har jo litt proteiner i seg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 00:56   #9
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Vegetarianer- går dette?

Tror der er en vegetarianeroppkriftstråd en plass også. Men jeg fant den ikke nå. Kanskje litt seint for hjernefunksjonen.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 14:04   #10
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

Oi! Tusen takk for så mange svar folkens!
Jeg spiser egg ja, men lite meieriprodukter, både fordi jeg ikke tåler det så bra, og pga. det etiske. Det er jo dessuten animalsk løpe i de fleste oster. Så jeg spiser mest vegansk, men spiser et par økologiske egg om dagen Kunne ønske det fantes Cottage Cheese fri for animalsk løpe. Det skal jeg søren meg sende Tine en mail om!

Jeg tenkte ikke å spise ketogent. Er normalvektig, og ønsker å få et sunnere kosthold, og om mulig gå ned 4-5 kg. Viktigst for meg er at kroppen har det bra, for etter overspising i mange, mange år fikk den til slutt nok. Jeg har lest en Fedon-bok ('Naturlig slank' het den vel?), men blir litt paff og fortvilet over hvor mye av maten som man burde spise, ikke passer for meg å spise. Har prøvd å google meg fram til vegansk lavkarbo på engelsk, men synes det er litt vrient å lese + at matvarene ikke nødvendigvis er de samme (veldig dårlig utvalg i vegansk mat her synes jeg).

Om det er en veganer/vegetarianer her inne, hadde jeg satt stooor pris på litt tips! Gjerne om bra bøker også.

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 14:52   #11
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Oi! Tusen takk for så mange svar folkens!
Jeg spiser egg ja, men lite meieriprodukter, både fordi jeg ikke tåler det så bra, og pga. det etiske. Det er jo dessuten animalsk løpe i de fleste oster. Så jeg spiser mest vegansk, men spiser et par økologiske egg om dagen Kunne ønske det fantes Cottage Cheese fri for animalsk løpe. Det skal jeg søren meg sende Tine en mail om!

Jeg tenkte ikke å spise ketogent. Er normalvektig, og ønsker å få et sunnere kosthold, og om mulig gå ned 4-5 kg. Viktigst for meg er at kroppen har det bra, for etter overspising i mange, mange år fikk den til slutt nok. Jeg har lest en Fedon-bok ('Naturlig slank' het den vel?), men blir litt paff og fortvilet over hvor mye av maten som man burde spise, ikke passer for meg å spise. Har prøvd å google meg fram til vegansk lavkarbo på engelsk, men synes det er litt vrient å lese + at matvarene ikke nødvendigvis er de samme (veldig dårlig utvalg i vegansk mat her synes jeg).

Om det er en veganer/vegetarianer her inne, hadde jeg satt stooor pris på litt tips! Gjerne om bra bøker også.

Cottage cheese går an å lage selv. Men det er jo fortsatt melk, så dersom du ikke tåler det så godt, så tåler du nok ikke CC så godt heller.

Hjemmelaget CC:
Varm opp 1 liter H-melk. Tilsett 1-2 ss eddik (sånn at det skiller seg). Sil melkemassen i et kjøkkenhåndkle. Da får du små "ostebiter". Man kan presse dette i kjøkkenhåndkledet mellom to tallerkener med noe vekt oppå (bøker for eksempel). Da får man en ost som kan stekes og brukes i gryter f.eks.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 20:58   #12
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

pga. det etiske.

Jeg blir litt nysgjerrig på hva du legger i det?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 08:40   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg blir litt nysgjerrig på hva du legger i det?

For min del går det på bla. dette. Jeg har fått øynene mer og mer opp for dette nå og går aldri tilbake. Har sett mye grusomt, og dyremishandlingen får vi aldri slutt på så lenge det foregår storproduksjon.

Men jeg lever altså ikke lavkarbo lenger, egentlig. Jeg prøver å passe litt på, men jeg tenker ikke så voldsomt lavkarbo. Men spiser MYE bønner og linser, lite poteter og ris. Og bare fullkorn. Så jeg er vel ikke akkurat i det øvre karbosjiktet heller. Men så skal jeg ikke ned i vekt eller noe, og tror neppe jeg legger på meg av å leve vegansk heller.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 09:34   #14
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg blir litt nysgjerrig på hva du legger i det?

Nå ser jeg at hun over meg har linket til en fin side med forklaring, men jeg legger like gjerne med denne linken:
http://www.vegansamfunnet.no/melkein...lukkede-baser/

For meg er dyr og dyrs rettigheter veldig viktig, og når industrien er slik den er i dag, er det noe jeg vil forsøke å ta så stor avstand fra som mulig. Dessverre er det mye urettferdighet man indirekte bidrar til selvom man er vegetarianer, når man spiser egg og melkeprodukter.

Jeg spiser allerede ikke brød, ris, poteter, pasta og bananer (har aldri vært noe storfan av disse produktene heller, så er veldig greit), men det spørs nok om jeg kommer til å være superstreng. Det som vil avgjøre hvor mye jeg kommer til å gå i dette, er nok om legen konstanterer PCOS hos meg, for jeg er har nemlig alle symptomene, bortsett fra overvekt. Viser det seg at jeg har det, ønsker jeg å leve lavkarbo, om dette kan hjelpe.

Tusen takk for alle svar

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:00   #15
Tami
Medlem
 
Tami sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 98
Tami er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

I den nye Atkins boka 2011 (Den nye Atkins-dietten) har de lagt inn opplegg for hva du skal spise, både for vegetarianere og veganere! Du skal f.eks starte i fase 2, istedenfor i fase 1....hvilket er ganske behagelig Og det står hvilke matvarer du kan spise som veganer!

Boka er kjempefin og du vil ha stor nytte av den! Lykke til

Tami er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 10:21   #16
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Tami, her.

I den nye Atkins boka 2011 (Den nye Atkins-dietten) har de lagt inn opplegg for hva du skal spise, både for vegetarianere og veganere! Du skal f.eks starte i fase 2, istedenfor i fase 1....hvilket er ganske behagelig Og det står hvilke matvarer du kan spise som veganer!

Boka er kjempefin og du vil ha stor nytte av den! Lykke til

Åh, åh! TUSEN TAKK! Den boken skal jeg absolutt sjekke ut! Var noe som sånt jeg håpet på

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 19:53   #17
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

og når industrien er slik den er i dag,

Informasjonen om industrien, har du den fra å selv besøke diverse gårder og se med egne øyne, eller fra propaganda fra polske stordriftsgårder?
De fleste bønder vet at lykkelige dyr gir bedre råvarer, og gjør det beste for dyra.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:25   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Informasjonen om industrien, har du den fra å selv besøke diverse gårder og se med egne øyne, eller fra propaganda fra polske stordriftsgårder?
De fleste bønder vet at lykkelige dyr gir bedre råvarer, og gjør det beste for dyra.

Noah og Dyrebeskyttelsen forteller litt om hvordan dyrene har det i Norge. Jeg tror kanskje ikke man akkurat slipper fritt inn på gårder som driver med elendig dyrehold.

(Linken fra dyrebeskyttelsen er fra 2000, men jeg har skjønt at ikke mye er forandret i dag).

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:34   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

(Linken fra dyrebeskyttelsen er fra 2000, men jeg har skjønt at ikke mye er forandret i dag).

Bortsett fra at det er påbudt med madrass på betonggulvet, og at de fleste kyr nå går fritt rundt i store fjøs med dataforing, dvs at de selv bestemmer når de vil spise. Og har egne klø-maskiner de besøker når de ønsker osv.
Forøvrig er det meget streng kontroll med dyrehold i Norge, og man har ofte besøk av forskjellige instanser flere ganger i måneden. Så å drive det dere kaller elendig dyrehold er faktisk veldig vanskelig.
Jeg er oppvokst på gård, og jeg syns det er utrolig trist at folk går rundt og tror på dette tullet som skrives av fanatikere som aldri har sett en levende høne i sitt liv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-05-11, 20:39   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Det var uansett mye trist lesning der. Vi kommer nok til å være uenige i dette, men det er jo selvsagt lov. Som veganer er jeg jo imot å spise dyr uansett hvordan de har hatt det. Men fy søren det er mye ille der ute, spesielt i USA og Kina. Vil helst ikke tenke på det engang.
Forresten så er ikke Noah fanatikere men en seriøs organisasjon, og lederen i Noah er veterinær og har vært på flere gårder enn de fleste.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)

Sist redigert av Iset : 03-05-11 kl 20:48.
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 00:15   #21
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Bortsett fra at det er påbudt med madrass på betonggulvet, og at de fleste kyr nå går fritt rundt i store fjøs med dataforing, dvs at de selv bestemmer når de vil spise. Og har egne klø-maskiner de besøker når de ønsker osv.
Forøvrig er det meget streng kontroll med dyrehold i Norge, og man har ofte besøk av forskjellige instanser flere ganger i måneden. Så å drive det dere kaller elendig dyrehold er faktisk veldig vanskelig.
Jeg er oppvokst på gård, og jeg syns det er utrolig trist at folk går rundt og tror på dette tullet som skrives av fanatikere som aldri har sett en levende høne i sitt liv.

Jeg lagde ikke denne tråden for å måtte forsvare mine meninger og det jeg står får. Du får gjerne ha din mening, men akkurat her ønsker jeg ikke å diskutere en sånn sak (en diskusjon som forøvrig aldri tar slutt). Har du veldig streke meninger du føler for å få utløp for, forslår jeg at du heller tar kontakt med NOAH e.l. (hva med vegetarforumet?) (som sikker aaaaldri har sett en levende høne nei) og ta opp det du mener der.

Sånn... Er det noen som vet hvor jeg får tak i denne Atkins-boken?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 08:41   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Har ikke Photo også vært vegetarianer på lavkarbo? Men la om etter en stud? Mulig jeg husker feil, men håper du får svar på det du lurer på.

Jah! Det var jeg. I hele åtte år, faktisk. Men jeg begynte å spise fisk, da (It's ok to eat fish, 'cause they don't have any feelings. -Kurt Cobain )
Nei, altså, tøys til side. For meg sto jeg ved en korsvei hvor jeg hadde valget mellom å bli veldig syk, eller leve ut mine ideologiske overbevisninger. Jeg var veldig syk og overvektig, og har utrolig reaktivt blodsukker, og veldig insulinresistent, så etter mye prøving og feiling forsto jeg at det eneste som funker for meg er ketogent kosthold, og det er dessverre knapt forenlig med å være veggis. Men nok om meg.
Jeg tenker det kan det være greit å legge seg på en moderat karbo/fettmengde-linje. Som Iset nevner, belgefrukt -mye av det har lav GI, og gir dermed ikke så stor blodsukkerstigning og insulinutskillelse, hvilket er essensielt for deg om du har pco/pcos.
Qorn er så vidt jeg husker laget av soya, og det er mye mulig ufermentert, som de fleste soyaprodukter er. Det er litt trist å melde at soya stort sett har så mye østrogen i seg, at særlig om man har hormonforstyrrelser fra før, så kan det gjøre vondt verre. Så jeg ville holdt soyeinntaket på et minimum.
Jeg har ei venninne som spiser halvveis lavkarbo, og er vegetarianer (og ikke pesce), hun spiser gårdsegg og hele meieriprodukter, og unngår i grove trekk polert ris, spiser lite brød, og i tilfelle rugbrød, noe fullkornspasta, og det funker godt for henne. Skjønner det med løpe, men f.eks Norbo er en ost uten løpe, og det skal finnes flere typer. Ost er en genial kilde av proteiner og melkefett for deg som ikke spiser kjøtt!
Grønnsaker av alle slag er selvfølgelig supert. Jeg pleide å lage mye gryter med løk, squash, minimais, aubergine etc etc (litt etter hva jeg hadde), hvitløk og masse gode krydder, som jeg kokte inn med hakka tomater og creme freiche. Kjempegodt!
Så lenge du klarer å finne noen gode proterinkilder (f.eks ost og egg, men det finnes også litt i grove kornprodukter og belgefrukt), og fettkilder, som f.eks smør og hele meieriprodukter, gode kaldpressede oljer (ikke til å steke med, da bør du bruke meierismør) så er du godt på vei!

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Jeg lagde ikke denne tråden for å måtte forsvare mine meninger og det jeg står får. Du får gjerne ha din mening, men akkurat her ønsker jeg ikke å diskutere en sånn sak (en diskusjon som forøvrig aldri tar slutt). Har du veldig streke meninger du føler for å få utløp for, forslår jeg at du heller tar kontakt med NOAH e.l. (hva med vegetarforumet?) (som sikker aaaaldri har sett en levende høne nei) og ta opp det du mener der.

Sånn... Er det noen som vet hvor jeg får tak i denne Atkins-boken?

Dette er jeg helt enig i! TS startet ikke denne tråden for å diskutere det etiske ved dyrehold. Vil dere diskutere det, kan dere jo bare starte en egen tråd om temaet!

Og boka finner du bl.a her! Dette er det norske forlaget sin side, da. Men ettersom boka er såpass ny ligger prisen stort sett på det samme andre steder også. Du kan eventuelt kjøpe den som e-bok for bare en hundrings.

Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 18:34   #23
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jah! Det var jeg. I hele åtte år, faktisk. Men jeg begynte å spise fisk, da (It's ok to eat fish, 'cause they don't have any feelings. -Kurt Cobain )
Nei, altså, tøys til side. For meg sto jeg ved en korsvei hvor jeg hadde valget mellom å bli veldig syk, eller leve ut mine ideologiske overbevisninger. Jeg var veldig syk og overvektig, og har utrolig reaktivt blodsukker, og veldig insulinresistent, så etter mye prøving og feiling forsto jeg at det eneste som funker for meg er ketogent kosthold, og det er dessverre knapt forenlig med å være veggis. Men nok om meg.
Jeg tenker det kan det være greit å legge seg på en moderat karbo/fettmengde-linje. Som Iset nevner, belgefrukt -mye av det har lav GI, og gir dermed ikke så stor blodsukkerstigning og insulinutskillelse, hvilket er essensielt for deg om du har pco/pcos.
Qorn er så vidt jeg husker laget av soya, og det er mye mulig ufermentert, som de fleste soyaprodukter er. Det er litt trist å melde at soya stort sett har så mye østrogen i seg, at særlig om man har hormonforstyrrelser fra før, så kan det gjøre vondt verre. Så jeg ville holdt soyeinntaket på et minimum.
Jeg har ei venninne som spiser halvveis lavkarbo, og er vegetarianer (og ikke pesce), hun spiser gårdsegg og hele meieriprodukter, og unngår i grove trekk polert ris, spiser lite brød, og i tilfelle rugbrød, noe fullkornspasta, og det funker godt for henne. Skjønner det med løpe, men f.eks Norbo er en ost uten løpe, og det skal finnes flere typer. Ost er en genial kilde av proteiner og melkefett for deg som ikke spiser kjøtt!
Grønnsaker av alle slag er selvfølgelig supert. Jeg pleide å lage mye gryter med løk, squash, minimais, aubergine etc etc (litt etter hva jeg hadde), hvitløk og masse gode krydder, som jeg kokte inn med hakka tomater og creme freiche. Kjempegodt!
Så lenge du klarer å finne noen gode proterinkilder (f.eks ost og egg, men det finnes også litt i grove kornprodukter og belgefrukt), og fettkilder, som f.eks smør og hele meieriprodukter, gode kaldpressede oljer (ikke til å steke med, da bør du bruke meierismør) så er du godt på vei!


Dette er jeg helt enig i! TS startet ikke denne tråden for å diskutere det etiske ved dyrehold. Vil dere diskutere det, kan dere jo bare starte en egen tråd om temaet!

Og boka finner du bl.a her! Dette er det norske forlaget sin side, da. Men ettersom boka er såpass ny ligger prisen stort sett på det samme andre steder også. Du kan eventuelt kjøpe den som e-bok for bare en hundrings.

Lykke til!

Hei, tusen takk for så langt og utfyllende svar! Mange fine tips, det settes pris på
Nå er Atkins-e-boka bestilt, sitter å "titter" i den nå. Spennende! Den inneholder jo måltidsplaner og det hele, akkurat det jeg var ute etter

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 18:48   #24
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Hei, tusen takk for så langt og utfyllende svar! Mange fine tips, det settes pris på
Nå er Atkins-e-boka bestilt, sitter å "titter" i den nå. Spennende! Den inneholder jo måltidsplaner og det hele, akkurat det jeg var ute etter

Så bra! Masse lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 19:44   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer- går dette?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

valget mellom å bli veldig syk, eller leve ut mine ideologiske overbevisninger.

Det er nettopp det det handler om. Når man velger å kutte drastisk ned på næring kroppen faktisk trenger og er skapt for å leve på bør man gjøre det på et best mulig dekket grunnlag, ikke basert på bruddstykker av informasjonspropaganda full av feil.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo for vegetarianer cathy_ Spørsmål og svar 3 22-01-11 11:40
Vegetarianer og lavkarbo? *LoveBugMama* Spørsmål og svar 2 27-03-10 20:54
Har du vært vegetarianer? Photobscura Generell diskusjon 41 31-07-09 20:04
Måltidsplan for en vegetarianer. proteinfan Lavkarbo generelt 9 23-06-05 08:38
Vegetarianer og PCOS KlaraR PCOS og karbohydratkontroll 2 14-03-05 11:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no