Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-12, 17:21   #1
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Fikk brev fra legen min i dag etter å ha vært til en sjekk for en ukes tid siden.
Følgende står i brevet:

"Blodprøvene som nylig ble tatt viser at du har forhøyet kolesterol. Total-kolesterolet ble målt til 8,2 mens LDL (det usunne kolesterolet) er 6,3.
Verdiene bør hhv være under 7 og under 4,9.
Vi tar nye prøver om 2 mnd. Dersom verdiene er like høye etter 6 mnd bør vi vurdere å starte med kolestereolsenkende"

Kolestereol har jeg ikke peiling på! Er dette veldig høyt?
Jeg tok prøvene fastende - hadde kun tatt meg en kopp kaffe...

Og hvordan gjør jeg videre med kostholdet mitt??? Har fått med et brev der legen anbefaler grovt brød og poteter!!!
Og legen anbefaler ikke egg og smør.....

Har mest lyst til å grine........ What to do ???

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:50   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Mat som senker kolesterolet

Dette er matvarer som ifølge ulike studier er gunstig for kolesterolet ditt, enten ved at det forhøyer det gode HDL-kolesterolet, eller senker det skadelige LDL-kolesterolet:

BØNNER:
Daglig inntak av 1,5 dl kokte tørkede bønner/linser eller hermetiske bønner er et billig, hurtigvirkende kostråd som kan redusere det skadelige kolesterolet med 20 prosent etter få uker.HAVRE: En daglig tallerken havrekli, eller større porsjon havregryn er velprøvd «medisin» for den som har høyt kolesterolnivå.
HVITLØK: Tre båter fersk eller kokt hvitløk om dagen senker kolesterolet. Stoffene i den hindrer at leveren danner for mye kolesterol.
LØK: Rå løk er et svært godt middel for å øke det gode HDL-kolesterolet.
LAKS: Fet fisk som makrell, sardiner og laks er full av omega-3-fettsyrer og øker det gode kolesterolet ganske raskt.
OLIVENOLJE: Olivenolje senker det farlige kolesterolet og forhøyer det gode. Andre oljer har ikke samme egenskap.
MANDLER OG VALNØTTER: Har enumettet fett og er mye sunnere for kolesterolet enn salte peanøtter!
AVOKADO: Har den samme kolesterolsenkende fettypen som mandler og nøtter.
JORDBÆR: Frukt og grønnsaker som er rike på vitamin C, vitamin E og andre antioksidanter. Jordbær og appelsin er svært effektive mot kolesterolskader.
EPLER: Epler er rike på det løselige fiberet pektin, og kan senke kolesterolet.
GULRØTTER: Fiberinnholdet i gulrøtter er svært gunstig.
ALKOHOL: Et glass vin eller øl om dagen for vokse forhøyer det gode kolesterolet. Men å drikke hele ukekvoten i helga, har ikke samme virkning!
Kilde: Mat- din mirakelmedisin, Jean Carper.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 17:54   #3
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

WOW! Dette var en flott liste. Dessuten mer lavkarbo-vennlig enn brød og poteter.

__________________


gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:13   #4
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Jeg går på medisiner for høgt kolesterol. Fikk også det standardbrevet om kostholdsråd. MEN min lege støtter meg med lavkarbo - og verdiene har ikke økt med det kostholdet. Det eneste er at det blir tatt jevnlige prøver for å ha kontroll.

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:14   #5
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Så dette brevet fra legen betyr at jeg ikke kan spise ketont lengre.....men må legge meg på mer generell lavkarbo.....?

Synes dette var meget irriterende.....jeg som trives så godt i ketose!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:22   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Personlig hadde jeg ikke blitt skremt, selv om det er forskjellige meninger om kolesterol. Jeg hadde vært mye mer redd for å starte å bruke statiner.
(Og faren min døde av hjertesvikt, moren min ble operert for angina før fylte 60 - så noen mener jeg burde være veldig forsiktig med mettet fett.)
Det er i alle fall lurt å hente informasjon fra flere steder. Så jeg anbefaler deg f.eks. disse youtubeklippene med Uffe Ravnskov. Eller Lena Beatrice sin oversettelse av kostdoktorns "snabbkurs". Eller sjekk ut bloggen til Espen Rostrup


Sist redigert av Zincite : 14-02-12 kl 18:32.
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:24   #7
utolmodig
Seniormedlem
 
utolmodig sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 51
Innlegg: 1.432
utolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snillutolmodig er virkelig snill

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Ketolyse går fint ifølge min lege hvertfall. Tror det er et brev de skal sende med jeg, sånn statens anbefalinger.... Spørsmålet er om du målte kolseterolen før du begynte med ketolyse? Ikke sikkert verdiene har økt pga ketolyse vettu.

__________________




min journal Kunsten å glede andre, krever bare et ønske om å gjøre det ♥
utolmodig er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:35   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Litt om kvinner og kolesterol fra forumet her også

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:44   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Det er greit å ha høyt kolesterol, men 6.9 i "usunt"kolesterol hadde ikke jeg turt å overse ihvertfall.. Det er vel ikke nødvendig å slutte med ketogen kost og jeg hadde heller ikke tenkt på statiner, men kanskje sjekket ut lista Yrla la ut og roe ned fettet litt? Bare litt? Kanskje det hjelper..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:51   #10
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er greit å ha høyt kolesterol, men 6.9 i "usunt"kolesterol hadde ikke jeg turt å overse ihvertfall.. Det er vel ikke nødvendig å slutte med ketogen kost og jeg hadde heller ikke tenkt på statiner, men kanskje sjekket ut lista Yrla la ut og roe ned fettet litt? Bare litt? Kanskje det hjelper..

Jeg tror det kan hjelpe mye å bare tilføre mer omega3 / jobbe med omega-balansen også? Altså ikke nødvendigvis redusere fettmengden, men velge litt andre fettkilder, kanskje. Det er min plan dersom mine kolesterolprøver kommer tilbake med dårlig nytt, i alle fall. Jeg hadde ikke latt meg skremme fra eggene mine, men spedd på med en skje tran og mer fet fisk.

Tilføyelse: Og spirulina inneholder en del omega3 tror jeg, om man skulle ønske å supplere med sånn trendy supermat!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.



Sist redigert av Rin : 14-02-12 kl 19:00.
Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 18:57   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Her står det om hvilke kosttilskudd du kan ta, se bort fra den den dårlige oversatte engelsken bare,http://www.prgmea.com/11/2012/01/kol...ttilskudd.html

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:10   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Har du stresset i det siste? Jeg skvatt om fra normale verdier til over 8 på under to måneder. Etter en måned var det nede i normalen igjen. Skjønn det den dom kan, men nevrologen jeg var hos sa at stress kan øke verdien MYE!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:12   #13
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Det er nok et slikt "standardbrev" jeg har fått tilsendt ja - øverst står det Norsk Elektronisk Legehåndbok/kostråd,,,
Jeg var sist og tok full check-up i juli 2011 og da var alt bare fine greier.....merkelig at ting har gått så galt såpass fort på akkurat det samme kostholdet som jeg har hatt i over tre år nå....

Nei, jeg tok ikke slike prøver før ketolyse, har alltid vært frisk som en fisk (utenom for lavt stoffskifte da)

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:14   #14
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Har du stresset i det siste? Jeg skvatt om fra normale verdier til over 8 på under to måneder. Etter en måned var det nede i normalen igjen. Skjønn det den dom kan, men nevrologen jeg var hos sa at stress kan øke verdien MYE!

Vet ikke akkurat om jeg kan kalle det stress - men jeg har vært fryktelig sliten etter jul. Jeg fryser utrolig mye og kjenner jeg blir utrolig sliten av det....
Jeg burde vært i hi om vinteren....slik som bjørnen....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:25   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Jeg blir nysgjerrig på hva du spiser siden du får et slikt resultat uten at jeg utelukker at det kan være andre årsaker til at det dårlige kolesterolet har økt. Vil du si hva du spiser? om du holder deg til mest mettet fett, spiser mye egg etc? Håper du ikke blir fornærmet av spørsmålet.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:27   #16
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg blir nysgjerrig på hva du spiser siden du får et slikt resultat uten at jeg utelukker at det kan være andre årsaker til at det dårlige kolesterolet har økt. Vil du si hva du spiser? om du holder deg til mest mettet fett, spiser mye egg etc? Håper du ikke blir fornærmet av spørsmålet.

Overhodet ikke fornærmet - bare glad for alle innspill..

Her er matdagen min:
Frokost: 2 kokte egg
Lunch: 1-2 biter med skivet Norvegia og 1-2 skiver med skinkepålegg
Mellommåltid: 1 kopp kaffe med en skvett fløte + 5-10 hasselnøtter
Middag: f. eks 1 kyllingfilet eller 1 bit laks, 2 koteletter, eller 250 gr kjøttdeig. Alltid med grønnsaker til og saus av smeltet smør, ostesaus el. lign.
Kveldsmat: sjelden jeg spiser - tar meg gjerne litt pålegg eller et par nøtter om jeg er sulten
Drikker mye vann og te i løpet av dagen, et glass og to Pepsi Max et par ganger i måneden.
Av søtt spiser jeg en rute og to sukkerfri sjokolade og sukkerfrie IFA. Atkinsbar en sjelden gang og da bare en liten bit.

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:40   #17
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Det er nok et slikt "standardbrev" jeg har fått tilsendt ja - øverst står det Norsk Elektronisk Legehåndbok/kostråd,,,
Jeg var sist og tok full check-up i juli 2011 og da var alt bare fine greier.....merkelig at ting har gått så galt såpass fort på akkurat det samme kostholdet som jeg har hatt i over tre år nå....

Nei, jeg tok ikke slike prøver før ketolyse, har alltid vært frisk som en fisk (utenom for lavt stoffskifte da)

Hvis stoffskiftet ikke er regulert skikkelig, så vil kolestreolet stige. Lenge siden sist du tok stoffskifteprøver?
Min TSH steg og steg og la seg rundt 10 i flere måneder. Kolestreolet steg også i denne perioden og jeg fikk "trusselbrev" om at legen ville ha meg på statiner. Fikk høre (ikke fra leger) at både dårlig regulert blodsukker ved diabetes og dårlig regulert lavt stoffskifte vil føre til at kolestreolet stiger.
Jeg takket nei til statiner; nok galt med kroppen min om jeg ikke skal stappe i meg ekstra. I stedet har jeg tatt store mengder d-vitaminer og jern (ikke på samme tid som Levaksin, selvsagt). Det førte til at kroppen min godtok en økning i levaksinmengden og nå er TSH fin og kolestreolet pent tilbake på plass.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:44   #18
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Hvis stoffskiftet ikke er regulert skikkelig, så vil kolestreolet stige. Lenge siden sist du tok stoffskifteprøver?
.

Har hatt problemer med stoffskiftet siden jeg fikk mitt første barn for 18 år siden. Det er visstnok "regulert" med den riktige dosen Levaksin, og de siste årene har prøvene vært helt fine. Siste prøve tok jeg for en uke siden, sammen med kolestereol prøvene....Alt OK!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:46   #19
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Personlig hadde jeg ikke blitt skremt, selv om det er forskjellige meninger om kolesterol. Jeg hadde vært mye mer redd for å starte å bruke statiner.
(Og faren min døde av hjertesvikt, moren min ble operert for angina før fylte 60 - så noen mener jeg burde være veldig forsiktig med mettet fett.)
Det er i alle fall lurt å hente informasjon fra flere steder. Så jeg anbefaler deg f.eks. disse youtubeklippene med Uffe Ravnskov. Eller Lena Beatrice sin oversettelse av kostdoktorns "snabbkurs". Eller sjekk ut bloggen til Espen Rostrup

Takk for nyttige linker!!

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 20:06   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Her http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1525
fant jeg dette :Kroppen produserer kolesterol basert på blant annet systemisk inflammasjon og fysisk tilstand – der overvekt og inaktivitet er den største synderen for økt kolesterol. Diabetes type 2 er den livsstils-relaterte sykdommen, der cellene er så fullstappet med energi at de har nedregulert opptaket dramatisk - også kalt insulinresistens. I denne målgruppen er det høy risiko for hjerte- og karsykdommer med dårlige blodverdier av fettstoffer og kolesterol.

Så kanskje vi skal se bort fra kostholdet ditt og tenke på din generelle helse istedet?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 20:33   #21
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Her http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1525
fant jeg dette :Kroppen produserer kolesterol basert på blant annet systemisk inflammasjon og fysisk tilstand – der overvekt og inaktivitet er den største synderen for økt kolesterol. Diabetes type 2 er den livsstils-relaterte sykdommen, der cellene er så fullstappet med energi at de har nedregulert opptaket dramatisk - også kalt insulinresistens. I denne målgruppen er det høy risiko for hjerte- og karsykdommer med dårlige blodverdier av fettstoffer og kolesterol.

Så kanskje vi skal se bort fra kostholdet ditt og tenke på din generelle helse istedet?

Som blant annet stress.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 21:55   #22
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Men jeg er hverken overvektig eller inaktiv.....?

Min generelle helsetilstand trodde jeg var god - på bakgrunn av blodprøver tatt jevnlig etter jeg begynte på lavkarbo. Blodtrykket mitt var "perfekt" i følge legen - både nå sist og ved tidligere målinger....

Og hvordan vet man at man er stresset ? Jeg sover godt, har god matlyst, er i relativt greit humør selv om jeg også kan ha litt humørsvingninger...
Ikke er det noe spesielt kjør på jobb - aldri overtid - og hjemme består "arbeidet" av å brette litt klær å lage middag av og til.....altså - meget rolige dager...

Er stress noe "før" neseblod, kvalme og at det svartner for øynene, hyperventilering...

Høres liksom litt rart ut dette - men hvordan vet man at man lider av stress ?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 22:59   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Tegn på stress:

  • Anspenthet, hodepine og/eller åndedrettsbesvær.

  • Utålmodighed, vanskeligheter med å vente, selv om det kanskje bare dreier seg om noen få minutter.

  • At man foretar seg flere ting på en gang og har problemer med å sette seg ned og nyte resultatet.

  • En konstant følelse av mangel på tid, og at man skynder seg selv om man har tid nok.

  • Hurtige, anspente bevegelser.

  • At man snakker fort, avbryter andre og har problemer med å lytte til hva andre forteller.

  • Tretthet og søvnproblemer.

  • Hvis man ofte eller alltid er kritisk og lettere irritert.

  • At man har problemer med å konsentrere seg om å lese en bok.

  • Angst for problemer som man normalt kan takle.

  • En uforklarlig angst.

  • Hvis man begynner å glemme småting, og til tider også viktige ting, som møter o.l.

  • Ryggsmerter og mageproblemer kan i visse tilfeller også være tegn på stress.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 23:01   #24
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Kolestereol har jeg ikke peiling på! Er dette veldig høyt?
Jeg tok prøvene fastende - hadde kun tatt meg en kopp kaffe...

Da var du nok ikke fastende!
Fastende betyr INGEN mat, drikke eller sigaretter de siste 6-12 timene, aller helst 12!
Kaffe er jo ikke akkurat kjent for å være grei med kolesterolet heller.......

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 23:04   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Å nei! Brev fra legen vedr. for høyt kolesterol

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg tok prøvene fastende - hadde kun tatt meg en kopp kaffe...

Da var du ikke fastende endel blodprøver kan påvirkes av så små ting som at du drikker vann eller pusser tenner etter kl 24 kvelden før.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Legen ringte akkurat: Farlig høyt kolesterol Mika27 Spørsmål og svar 26 21-04-11 23:30
Høyt kolesterol og legen er bekymret ... Mercy Stoffskifte / hormonproblemer 4 22-08-10 21:17
For høyt kolesterol? Badpitt Stoffskifte / hormonproblemer 5 09-12-09 09:31
Oppfølging fra legen vedr lavt stoffskifte Skøyerfjeset Stoffskifte / hormonproblemer 14 02-06-09 17:24
Fikk strengt brev fra legen min i dag... Maya2006 Spørsmål og svar 22 17-08-06 17:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no