Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Soya - USUNT?!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-10-05, 16:41   #1
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Soya - USUNT?!

Har akkurat lest en artikkel i "Mat&Helse" om hvor usunt soya er.
I motsetning til hva man har trodd, er soya slett ikke et helseprodukt, men visstnok ordentlig helseskadelig mat.

Hva tenker dere om dette? Det er jo soya i alle lavkarboproduktene!

Artikkelen sa ingenting om hvilke mengder som var helseskadelige - men nå begynner jeg å lure på om jeg bør slutte å spise Atkinsbarer, Lindbergpasta og Lindbergmüslien....

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 16:47   #2
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Soya . USUNT?! : (

jeg har hørt at det er usunt for kvinner fordi det kan forstyrre hormon malansen ! også bør man unngå det hvis man har lavt stoffskifte, det har jeg lært av nille ! men det er ikke usundt for de som har spist det fra de var små ...

men det er sikkert noen andre her inne som kan svare litt mer utfylene på dette

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 17:39   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soya . USUNT?! : (

Opprinnelig lagt inn av Zoë

Har akkurat lest en artikkel i "Mat&Helse" om hvor usunt soya er.
I motsetning til hva man har trodd, er soya slett ikke et helseprodukt, men visstnok ordentlig helseskadelig mat..

Leste også den artikkelen, og jeg kjenner en del igjen fra andre fora. Bl.a. fra Mary Shomons bok "The Thyriod Diet" og stoffskifte sider/forum på nettet. De påpeker soyaens virkning på skoldkjertelen hvor den blokkerer dannelsen av viktige kjertelhormoner. Selv reagerer jeg på soya, har aldri likt eller spist det. Unntaket er vel nå soyaproteinbrødet, men siden jeg har nøytralt (uten smak) myseprotein i huset skal jeg teste ut det i en rekke oppskrifter isteden.

Jeg må nok innse at jeg er på vei til overganskalderen - og at jeg må finne en løsning på hetetoktproblemet. Men jeg har ikke brukt og vil IKKE bruke soyaproduktene - selv om det er rapportert god virkning.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 20:15   #4
dolphy
Medlem
 
dolphy sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 39
Innlegg: 284
dolphy har en fantastisk aura rundt segdolphy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Soya - USUNT?!

Snakker vi soyamelk og hele pakka her?

Jeg som skal spise streng 0-diett og er så glad i melk, tenkte etterhvert å bytte ut med soyamelk. Aldri smakt det da men.... Tanken på at jeg helst ikke skal spise melkeprodukter er trist...

__________________
Alt som ikke dreper gjør deg sterkere!
dolphy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Blodtypedietten/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 21:47   #5
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Soya - USUNT?!

Ang. erstatning for melk, så finnes det havremelk ( er det Oatly den heter?) - fås kjøpt på Meny, og smaker godt! : )

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 18:07   #6
siv_a
Nytt Medlem
 
siv_a sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 38
Innlegg: 6
siv_a er på en erverdig vei

Sv: Soya . USUNT?! : (

Opprinnelig lagt inn av Nille

Leste også den artikkelen, og jeg kjenner en del igjen fra andre fora. Bl.a. fra Mary Shomons bok "The Thyriod Diet" og stoffskifte sider/forum på nettet. De påpeker soyaens virkning på skoldkjertelen hvor den blokkerer dannelsen av viktige kjertelhormoner. Selv reagerer jeg på soya, har aldri likt eller spist det. Unntaket er vel nå soyaproteinbrødet, men siden jeg har nøytralt (uten smak) myseprotein i huset skal jeg teste ut det i en rekke oppskrifter isteden.

Jeg må nok innse at jeg er på vei til overganskalderen - og at jeg må finne en løsning på hetetoktproblemet. Men jeg har ikke brukt og vil IKKE bruke soyaproduktene - selv om det er rapportert god virkning.

Hvor får man kjøpt myseprotein, og hvordan fungerer det? Sånn i forhold til soyaprotein?

__________________
it's a mad world
siv_a er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-05, 19:22   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Soya . USUNT?! : (

Opprinnelig lagt inn av siv_a

Hvor får man kjøpt myseprotein, og hvordan fungerer det? Sånn i forhold til soyaprotein?

Myseprotein/Whey protein eller Valle protein fås kjøpt på helsekost. Evt. på nettet. Har Valleprotein til testing fra Ketolyse.no. Virker det bra med oppskriftene i boka til Torkil vil han improtere og selge det der.

Hvordan det funker i forhold til soya ?? Eh.... i hvilken sammenheng ?
Til baking & matlaging vet jeg ikke enda. har ikke prøvd enda. Som proteintilskudd virker det på samme måte som soya.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-10-05, 20:45   #8
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Soya - USUNT?!

Myseprotein har gunstigere samensetning av aminosyrer enn soyaprotein. Soya er fattig på metionin så dersom soya er hovedprotein kilde vil ein få mangel på denne aminosyra. Trur og at soyaproteinet gjennomgår ein tøffere kjemisk raffinering enn myse protein.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson

Sist redigert av 205gti16v : 22-10-05 kl 18:34.
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 17:51   #9
des65
Seniormedlem
 
des65 sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Langt nord
Alder: 58
Innlegg: 601
des65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snilldes65 er virkelig snill

Sv: Soya - USUNT?!

Ble nesten skremt av den artikkelen, kjøpte bladet i dag. Har jo også kjøpt en boks med soyaprotein som jeg har tenkt å ha i brødet, samt i smoothies, men nå tør jeg nesten ikke bruke det og dyrt var det også.... Vet jo at jeg ikke skal ha noe særlig soya pga av stoffskiftet mitt, men tenkte at litt gjør vel ikke noe... men no....hmmm...

__________________
Hilsen des65

1.delmål (under 100) nådd: 20.10.05
2.delmål (under 90) nådd: 23.01.06

3.delmål (under 80) nådd: Skal nåes før 1.juni 2006!!
des65 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg tror jeg... Svar med sitat
Gammel 22-10-05, 18:37   #10
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Soya - USUNT?!

Det er egentleg ikkje proteinet som er hovedproblemet med soya men fettet(for mykje omega6) og antibeitestoffer som kan nøytraliseres med fermentering.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød Nille Bakst 179 08-03-11 19:13
Tofu smoothies Marianne Smoothies / drikke 0 29-07-05 12:19
Tofu frokost Marianne Frokost og kveldsmat 0 29-07-05 12:14
Atkins igjen... Usunt igjen... donjuanwannabe Lavkarbo generelt 10 06-09-04 07:27
En unskyldning for å spise usunt. Begod Generell diskusjon 1 05-05-04 14:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no