Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-07, 10:50   #51
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Etter det jeg kan huske så fraråder vel Skaldeman å følge denne dietten i boka si, fordi det gir for rask vektreduksjon.

Jeg ser vel ikke at Skaldeman har gått til det skritt å fraråde sin egen diett. Men prinsippet til Skaldeman er at man styrer vektnedgangen ved å sjonglere med de tre forskjellige energitypene etter egen reaksjon av disse.

Noen raser i vekt ved å bare ta vekk noen brødskiver om dagen, mens andre må være forsiktig med tilsatt sukker i bacon (og grønnsaker) for ikke å stoppe vektnedgangen.

Vektnedgangshastigheten er da noe man styrer selv, men Skaldeman fraråder sterk vektnedgang selv om det er fristende.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:52   #52
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Jeg ser vel ikke at Skaldeman har gått til det skritt å fraråde sin egen diett.

Nei, det ville vært litt dumt å fraråde sin egen diett.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 12:29   #53
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Nei, det ville vært litt dumt å fraråde sin egen diett.

Nja, sånn langsiktig forretningsmessig er det kanskje ikke så dumt, for det oppstår jo et utall oppfølgere man kan lansere utfra det...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 21:33   #54
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Det er vel kun et definisjonsspørsmål. Fordøyelsessystemet vårt er tilpasset både planter og kjøtt. Hvis du tenker på hvor god tilgang vi har på grønnsaker, og hvor dårlig tilgang vi har på fersk innmat så er det jo nokså ekstremt å ville spise kun kjøtt. Det er ikke ekstremt i historisk målestokk, men med tanke på at man i dag stort sett har tilgang på næringsfatting, prosessert, kraftforet, stresset kjøtt, så vil du vanskelig klare å følge en naturlig diett bestående av kun kjøtt. Det er ulogisk at mennesker skal spise det kjøttet du finner på butikken i dag.

Det var en kraftsalve om kjøtt jeg som kraftsalve selv ville ha vært stolt av å se på trykk. Men jeg er ikke enig i at det står dårlig til.
Skal vi følge samme logikk kan vi si at "dagens sprøytete utvannete grønnsaker.......bla bla bla". Så trekker vi det videre og spiser til slutt bare kosttilskudd (med tungmetaller til 317 kr boksen og boksen er ny neste gang du kommer)..... .

Seriøst:
Jeg mener det ikke er noen grunn til å svartmale verken situasonen på kjøtt / fisk eller det grønne for den del. Det er faktisk ingen grunn til det.
Sant nok roper mange om den næringsfattige maten, men hvem (ikke her på forumet, men der ute), er det som egentlig roper om det????

Det med fersk innmat er betydelig overdrevet i forhold til resten av kjøttet. Når det gjelder fordøyelsessystemet - uansett hvordan det er tilpasset - så er et hovedpoeng at det ikke nødvendigvis fungerer like godt hos alle.
Liksom visse asiater ikke kan drikke vår vanlige melk, er det en del av oss mennesker som (utrolig nok??) lider av CCI i forskjellig grad slik at slikt som grønnsaker, frukt, korn gir diverse ubehag, endog diverse allergisymptomer og man kan føle seg dårlig, oppblåst etc.; i varierende grad.

(cci=complex carbohydrate intolerance).
Noen mener at CCI er behandlingsmulig, men i praksis virker den ikke på alle. Slik er det med alt. Det burde jo også vi på lavkarbo ikke ha problemer med å skjønne, da man her er personer som jo lett blir "tykke" av såkalt normalt kosthold (cereals).
Noen tåler heller ikke nøtter så godt, vet vi.

Her er litt mer om dette for de som vil finne ut mer:
http://www.peacehealth.org/kbase/nord/nord749.htm

Info og reklame for et firma som mener seg å kunne hjelpe (om ikke alle)
(med paraplymatliste)
http://www.peacehealth.org/kbase/nord/nord749.htm

En god infoside
http://www.preventcci.com/questions/default.aspx

Her er en typisk problemmatliste:
http://www.preventcci.com/food/default.aspx

Epilog:
Jeg har ikke noe problem med at de fleste her mener at grønnsaker bør ha sin plass i et sunt og balansert kosthold. Det er velment. Likevel bør man kanskje tenke litt over at alt ikke er så enkelt for alle.

  Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 21:55   #55
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Ville bare ymte innpå om hvorvidt mennesker er kjøttetere eller ikke

Mennesket kan ikke (med noen heldige unntak) jakte uten våpen. Ikke har vi tenner eller fordøyelsessystem til å spise rått kjøtt heller. Dvs at menneskerasen måtte spise grøntfor til den utviklet seg nok til å lage verktøy og ild .

Så, jeg er ganske overbevist om at vi trenger grønnsaker i det daglige, og mye av dem. Men ikke nødvendigvis om man skal ned i vekt, eller ikke tåler det, da gjelder andre regler

  Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 22:45   #56
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ville bare ymte innpå om hvorvidt mennesker er kjøttetere eller ikke

Mennesket kan ikke (med noen heldige unntak) jakte uten våpen. Ikke har vi tenner eller fordøyelsessystem til å spise rått kjøtt heller. Dvs at menneskerasen måtte spise grøntfor til den utviklet seg nok til å lage verktøy og ild .

Så, jeg er ganske overbevist om at vi trenger grønnsaker i det daglige, og mye av dem. Men ikke nødvendigvis om man skal ned i vekt, eller ikke tåler det, da gjelder andre regler

kanskje fordi menneskene er blitt så glupe etter hvert at vi kan bruke våpen???

patetisk debatt dette........

dere synes ikke-lavkarboer ser rart på oss???
skjønner nå hvorfor....

det er et av de poenga jeg har slitt med hele tiden, man blir så opphengt i lavkarbo at man bli ekstrem på sin måte. man ser ikke at verden er full av andre løsninger. 4 er IKKE bare 2 pluss 2, men 3 pluss 1, kvadratrota av to, 5 minus 1 osv. målet er felles, men veien er forskjellig
DET er essensielt!!!!!


MÅLET ER FELLES; MEN VEIEN ER FORSKJELLIG!!!!


Enhver kropp er ikke lik, så den må behandles etter det som duger.
likker ikke fanatisme uansett hva det er snakk om..... så det så ;O)

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 23:40   #57
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

patetisk debatt dette........

dere synes ikke-lavkarboer ser rart på oss???
skjønner nå hvorfor....

Jeg er fristet til å si at kålhoder er en god kilde til c-vitamin, men en desto dårligere kilde til å belyse i hvilken grad grønnsaker er nødvendige for menneskers helse og velvære.

Men jeg gir moderatorene blankofullmakt til å slette dette innlegget etter behov.(mitt eget altså)

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 23:51   #58
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Enhver kropp er ikke lik, så den må behandles etter det som duger.
likker ikke fanatisme uansett hva det er snakk om..... så det så ;O)

Jo alle kropper (menneske-) er like når det gjelder hvilket kosthold som gjør kroppen mest fornøyd. Men det er ikke sikkert at alle hodene er enig da.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 08:37   #59
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av slaskalainen, her.

Seriøst:
Jeg mener det ikke er noen grunn til å svartmale verken situasonen på kjøtt / fisk eller det grønne for den del.

Vel, de gangene jeg handler på Bunnpris så blir jeg ganske bedrøvet over kjøttutvalget som stort sett består av kjøttdeig, pølser, karbonader, magert pålegg, enkelte kraftig overprisede indrefileter, og gildes lungemos (som nesten ikke inneholder kjøtt).

Det er mulig å få tak i bedre varer, siden økologiske produkter og gårdsprodukter er i vinden for tiden. Ultra har ypperlig utvalg av både flott kjøtt og oster. Men hvis vi snakker generelt er tilstanden på både kjøtt og grønt såpass dårlig at det skal spesielle grunner til for å anbefale å spise mat kun fra en av gruppene. Dersom noen har en fordøyelsessykdom som hindrer dem i å spise grønnsaker, så er jo saken klar. Du skal ikke spise noe du ikke tåler. Men da skal du også være forsiktig med å handle all maten din på nærmeste lavpriskjede.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 10:06   #60
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Dersom noen har en fordøyelsessykdom som hindrer dem i å spise grønnsaker, så er jo saken klar. Du skal ikke spise noe du ikke tåler. Men da skal du også være forsiktig med å handle all maten din på nærmeste lavpriskjede.

Etter at jeg begynte på lavkarbo så er det en daglig beskjeftigelse å være forsiktig med å handle mat hvor som helst.
Matvarene skal etter mine kriterier:
1. ha nok fett
2. ha riktig fett
3. ha minst mulig sukker/stivelse
4. være økologiske (pga av omega-3)
Den lokale slakteren er den beste butikken.
Ultra, Meny og store Coop-butikker er bra.
Rimi, Kiwi og Bunnpris er ikke så bra.
Når man har en protein/fett/karbohydrat-diett på 35/60/5 i en matverden som er tilpasset 10/30/60 så er man allerede ytterst forsiktig med å handle hvor som helst.

Det som er mitt standpunkt i denne diskusjonen og som jeg søker gehør for er at jeg som spiser variert, fet og sukkerfri mat ikke trenger ha dårlig samvittighet for min egen helse hvis jeg ikke spiser mer grønnsaker enn jeg har lyst på.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 11:08   #61
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Det som er mitt standpunkt i denne diskusjonen og som jeg søker gehør for er at jeg som spiser variert, fet og sukkerfri mat ikke trenger ha dårlig samvittighet for min egen helse hvis jeg ikke spiser mer grønnsaker enn jeg har lyst på.

Hvis det er ditt standpunkt og ditt valg kan du vel ta det uten å få det godkjent hos andre? Så lenge man følger filosofien sin og føler seg komfortabel med det valget man tar.
Ja, det er fint med diskusjoner rundt et tema, og når man er usikker kan man gjerne spørre andre. Men man skal ikke nødvendigsvis prakke sin egen overbevisning over på andre. Dette er ikke rettet til deg, men som et generellt problem. Når man spør/bringer et tema på bane må man regne med å få svar som ikke er helt de man selv sitter med og håper å få.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 11:24   #62
Anneliii
Juniormedlem
 
Anneliii sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Alder: 38
Innlegg: 40
Anneliii er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Er det så fælt å spise litt grønnsaker æ?

Anneliii er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 11:52   #63
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Det som er mitt standpunkt i denne diskusjonen og som jeg søker gehør for er at jeg som spiser variert, fet og sukkerfri mat ikke trenger ha dårlig samvittighet for min egen helse hvis jeg ikke spiser mer grønnsaker enn jeg har lyst på.

Åja, da forstår jeg. Du ønsker at vi skal rengjøre samvittigheten din. Det er litt vanskelig for oss her å avgjøre. Det varierer som sagt fra person til person hva som er optimalt. Hvis du gjør det riktig og samtidig føler deg vel skal det ikke være noe å bekymre seg for.

Eneste måten å finne ut av dette ordentlig på er å gå til legen å ta en helsesjekk. Eventuelt kan du gå til en seriøs ernæringsterapeut som tar litt spytt- og urinprøver, samt metabolsk typetesting. Da har du litt mer retningslinjer å gå etter. Hvis du er interessert og rik kan du også ta en hårmineralanalyse for å finne eventuelle mineral-/vitaminmangler.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 12:23   #64
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Åja, da forstår jeg. Du ønsker at vi skal rengjøre samvittigheten din. Det er litt vanskelig for oss her å avgjøre.

Om du rengjør samvittigheten min eller maltrakterer den fullstendig er ikke poenget.
Poenget er å diskutere og lære noe om grønsaker er nødvendige, og hva som eventuelt er grunnlaget for dette.

Jeg skjønner godt at man kan få lyst til å diskutere min samvittighet/sjelsliv og mine behov for helsesjekk osv.
Men noen større avsporing fra temaet skal man vel lete lenge etter.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 12:26   #65
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Jeg limer inn det som står i bokmålsordboka om "nødvendig" slik at det går an å ha en felles oppfatning om hva dette ordet betyr.

nødven'dig a2 (fra ty.)
1 som trengs, som må gjøres, påkrevd, uunnværlig ha de n-e papirer i orden / det er n- å øke hjelpen / subst: de fikk bare ta med seg det aller n-ste
2 som ikke kan være annerledes, uunngåelig et n- onde / en n- slutning

Hvis det er noen som i denne diskusjonen har føyd på disse oppfatningene:
3. som er nyttig og godt
4. som er en av mange ting man kan bruke
så foreslår jeg å stryke disse oppfatninger i hvert fall på denne tråden.


Sist redigert av tnutt : 27-03-07 kl 12:37.
tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 12:40   #66
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Anneliii, her.

Er det så fælt å spise litt grønnsaker æ?

Det er noen som syns det.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 14:08   #67
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Om du rengjør samvittigheten min eller maltrakterer den fullstendig er ikke poenget.
Poenget er å diskutere og lære noe om grønsaker er nødvendige, og hva som eventuelt er grunnlaget for dette.

Jeg skjønner godt at man kan få lyst til å diskutere min samvittighet/sjelsliv og mine behov for helsesjekk osv.
Men noen større avsporing fra temaet skal man vel lete lenge etter.

Nei, ærlig talt, nå må du gi deg. Dette var ment generelt.

Vi har allerede vært inne på årsaker til at man ikke skal ikke anbefale en grønnsaksfri diett til alle og enhver, og at flere rapporterer om høyt blodtrykk og høyt kolesterol ved omlegging til en diett uten karbohydrater og uten grønnsaker. Ziggy klargjorde fint i noen av de første inleggene grunner for å variere kostholdet bredere enn å kun holde seg til kjøtt. Konklusjonen er at det er mulig for mange å leve med god helse uten å spise grønnsaker, men at det er lett å gå i feller med et veldig ensidig kosthold. Derfor vil de fleste her (inkludert meg) ikke anbefale en slik diett utenom spesielle tilfeller. Hvis noen har lyst til å følge en diett med kun kjøtt bør de gjennomføre jevnlige helsesjekker i begynnelsen fordi det er eneste måten å finne ut om man tåler denne dietten.

Hvis noen har noe fornuftig å tilføye så værsågod, men jeg kommer ikke til å kverulere videre. Jeg er heller ikke interessert i å diskutere noens ego, diskusjonsteknikker, eller om vi er utenfor eller innenfor tema.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 15:52   #68
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ikke har vi tenner eller fordøyelsessystem til å spise rått kjøtt heller.

Noen ganger blir det fremsatt påstander her jeg finner merkelig. Hvor i all verden har du det fra at vi ikke har tenner eller fordøyelse til å spise rått kjøtt?

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 16:04   #69
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Ville bare ymte innpå om hvorvidt mennesker er kjøttetere eller ikke

Mennesket kan ikke (med noen heldige unntak) jakte uten våpen. Ikke har vi tenner eller fordøyelsessystem til å spise rått kjøtt heller. Dvs at menneskerasen måtte spise grøntfor til den utviklet seg nok til å lage verktøy og ild .

Så, jeg er ganske overbevist om at vi trenger grønnsaker i det daglige, og mye av dem. Men ikke nødvendigvis om man skal ned i vekt, eller ikke tåler det, da gjelder andre regler

Etter det jeg husker så fikk de tidligste menneskene protein og fettbehovet dekt av insekter, firfirsler og lignene, smarte ble vi etter at vi greide å fange fisk. De undersøkelser som har konkludert med at vi er skapt til å være planteetere har ikke fått med seg dette. At vi ikke kan spise rått kjøtt finner jeg litt merkelig, jeg vil gjerne ha litt mer info om temaet.

Til Themonk og tnutt, Jeg har virkelig problem med å se hva dere er uenig i. For meg ser det ut som om dere i all hovedsak er enige.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 16:05   #70
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Bulldog: Ja fortennene våre er vel til for å rive kjøtt og bakre tenner for å knuse det til småbiter?

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 18:07   #71
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Ziggy klargjorde fint i noen av de første inleggene grunner for å variere kostholdet bredere enn å kun holde seg til kjøtt. Konklusjonen er at det er mulig for mange å leve med god helse uten å spise grønnsaker, men at det er lett å gå i feller med et veldig ensidig kosthold.

Etter min oppfatning var Ziggy bare opptatt av å vise at dette temaet er uinteressant, og de fleste med han. Å oppfatte spørsmålet som irrelevant er mer regelen enn unntaket.

Hva er egentlig variert kosthold? Er det å innta mest mulig forskjellige matvarer?

Min oppfatning av variert kosthold er slik som Hagman beskrev det for 100 år siden:
"Häraf synes, att mångfalden af näringsmedel är ett hufvudvilkor för helsans bibehållande. Härvid beror det ej på att ständigt byta om näringsämnen; man kan utan olägenhet använda de samma, blott de i sig sjelfva äro af sammansatt natur."

Dette vil da si at hvis alle næringsstoffer befinner seg i nakkekoteletter så er kostholdet variert nok ved bare å spise nakkekoteletter - og det blir ikke mer variert av å legge på andre næringsmidler.

Virkeligheten er ikke helt slik da, men poenget er at variert kosthold er ikke at man har mange forskjellige matvarer, men at man spiser mat som gir variert tilførsel av næringsstoffer.

Hvis ikke grønnsaker gir et nødvendig bidrag i så måte så er ikke grønnsaker nødvendig - etter min oppfatning.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 18:12   #72
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Noen ganger blir det fremsatt påstander her jeg finner merkelig. Hvor i all verden har du det fra at vi ikke har tenner eller fordøyelse til å spise rått kjøtt?
-

Tennene våre er svært forskjellige fra tennene til rovdyr. Vi ligger vel egentlig et sted mellom åtsel- og planteeter sånn sett. Om dere har tenner til å rive opp et stykke seigt kjøtt og tygge det i passelige biter, så beklager jeg.

E coli-oppstyret for en tid tilbake er et godt eksempel på at fordøyelsen vår ikke er egnet for rått kjøtt. Det er vel egentlig ikke det at vi ikke _kan_ spise rått kjøtt (i små mengder), mer det at mage- og tarmsystemet ikke takler de parasittene og bakteriene som kan finnes der.

  Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 18:45   #73
Changes
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 52
Innlegg: 46
Changes er ny på veien

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Nja....

Det er vel ingen sensasjon at mennesker blir syke av kjøtt som er befengt med avføringsbakterier.

Trygg mat innebærer å ikke spise møkka. Det tror jeg mennesket skjønte.

Changes er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, skaldeman Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 18:49   #74
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Etter det jeg har lest, så er mangan noe av det som det er vanskeligst å få i seg nok av utelukkende ved animalsk mat. Det er det nemlig mest av i grønnsaker, frukt og visse nøtter, og nesten ikke noe i animalsk mat.
Så om en velger å eller må holde seg borte fra grønnsaker og frukt, så er dette noe en bør være oppmerksom på.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 27-03-07, 19:10   #75
FruS
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 45
Innlegg: 1
FruS er på en erverdig vei

Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Den lokale slakteren er den beste butikken.
Ultra, Meny og store Coop-butikker er bra.
Rimi, Kiwi og Bunnpris er ikke så bra.
Når man har en protein/fett/karbohydrat-diett på 35/60/5 i en matverden som er tilpasset 10/30/60 så er man allerede ytterst forsiktig med å handle hvor som helst.

Du er klar over at kjøttet på Ultra, Meny, Kiwi, Bunnpris etc i praktisk talt alle tilfellene kommer fra de samme slakteriene? Kjøtt i løsvekt i kjøttdisken på Meny er nesten alltid det samme kjøttet som ligger ferdigpakket på den lokale Rimi'n

FruS er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50
sukker og karbofritt liv - mulig i lengden? bikini Lavkarbo generelt 11 22-05-06 12:14
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no