Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvordan snu i hodet?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-07-08, 13:33   #1
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill
Unhappy

Hvordan snu i hodet?

Jeg har levd på lavkarbo i over ett år nå, og for det meste går det alldeles strålende.
Til daglig tenker jeg ikke over 'forsakelsene' og er godt inne i hva jeg kan og ikke kan spise. Det går på autopilot.

Men så kommer ferien, og den ene lille utskeielsen blir bare avbrutt av den neste og vips så er jeg inne i en ond og høykarbo sirkel igjen.

Resultatet er at jeg ikke får sove om natten, jeg blir rett og slett spist opp av dårlig samvittighet og går rundt med en veldig vond klump i magen.
Magen eser, jeg samler plutselig vann i kroppen igjen og alt er egentlig bare pyton.
Så hvorfor klarer jeg ikke å stoppe???

Den siste uken har vi vært i Danmark, 9 familier til sammen med en del felles middager etc. Og i stedet for å velge ting jeg vet jeg kan spise med god samvittighet har jeg valgt pizza, pasta og pommes frites. Det er til å grine av.

Jeg skjønner at det sitter i hodet, men jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det.

Jeg ELSKER pizza, pasta, kina mat etc. men det er IKKE verdt det. Jeg er insulinresistent så det skal ikke store utskeielsen til før kiloene hiver seg på igjen.

Jeg blir bare så frustrert over at hjernen ikke kan spille på lag med meg. For et øyeblikks nytelse ødelegger jeg den gode følelsen en ferie skal ha, og i stedet for å skjerpe meg ødelegger jeg bare enda mer. Og graver meg selv dypere og dypere ned.

I dag er det tilbake på den smale sti, og jeg vet at jeg klarer det. Nå er jeg hjemme igjen og hverdagen er snart tilbake.

Men jeg kan faktisk ikke tillate meg flere ukers lavkarbo fri hvert år, kroppen min tåler det ikke. Og ikke psyken heller...

Hvordan har dere jobbet med det mentale i det her?
For meg er lavkarbo for resten av livet, det er ingen kur. Så jeg er helt nødt til å finne den berømte bryteren og få snudd hele tankegangen min.
Men hvordan???

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 14:25   #2
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan snu i hodet?

Hei Robyn - håper du hadde det fint på ferien, da! Høres veldig hyggelig ut å være sammen så mange på ferie!
vet ikke om jeg har så mange tips - men kanskje det har noe med eurodietten å gjøre? At man blir lei produktene?
Jeg har jo ikke brukt så masse av de produktene, men nok til at jeg gikk lei for å si det sånn.
Det er litt merkelig dette, at med en gang man kommer ut av rutinen, så glemmer vi liksom hva som skal til, det virker så kompluisert, som et så stort offer. jeg kjenner det veldig godt igjen, bare på den lille hytteturen jeg var måtte jeg vri hjernen for å finne ut hva jeg kunne spise.
men jeg tror faktisk at når vi har kommet så langt at vi kan unne oss normal lavkarbo ala eurodiett fase 3c og opp mot Lindberg, er det mye lettere å klare seg både i hverdagen, til fest og i ferien.
Det håper jeg da, i alle fall.
Kos deg videre på den smale sti!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 15:25   #3
Robyn
Seniormedlem
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 49
Innlegg: 805
Robyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snillRobyn er virkelig snill

Sv: Hvordan snu i hodet?

Takk for svar Vibeke.

Det har nok ingenting med ED å gjøre, for jeg hadde bestemt meg for å spise maks to ED måltider pr. dag og vanlig lavkarbo resten. (Mest mulig ketogent.) Også unne meg sukkerfritt godteri og litt nøtter.
Ferie er tross alt ferie, så litt kos skal det være. Men som sagt var jo intensjonen å kose meg på lavkarbo vis...

Og frokost og til dels lunsj har faktisk gått greit. Men til middag har jeg konsekvent valgt f.eks. pizza fremfor en saftig biff. Og i stedet for å velge laksefilet med grønnsaker valgte jeg pasta med laks. OG så videre...

Men i dag blir det kyllingsalat til middag. Resten av familien får litt fullkornspasta i men det står jeg over.

__________________
Endelig i mål.
Robyn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiett fase 2 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg har så vondt i hodet! Kiera Lavkarbo generelt 3 01-05-08 23:16
Vondt i hodet Pelen Ketolysekuren 5 18-02-08 14:12
Hår (på hodet) Trolljenta PCOS og karbohydratkontroll 5 31-10-07 20:58
Hvordan omorganisere hodet? Synne2 Lavkarbo generelt 3 13-07-05 17:59
Vondt i hodet Nanett Lavkarbo generelt 3 10-11-04 19:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no