Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Hjelp! Jeg er ny

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-03-09, 21:11   #51
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Nå kom jeg selvfølgelig på et spm til Jeg har jo vært en sucker for brød hele livet, og savnet det etter bare en dag. Ble derfor veldig glad da jeg oppdaget brødlenken under oppskrifter, og jeg har lyst til å spise et par skiver av det jeg bakte til feks lunsj. Brødene her inne har jo veldig lite karber pr skive, og skivene (hvertfall på det brødet jeg bakte nå) er jo supersmå, ca 1/3 av en vanlig brødskive. Er det ok å spise et par skiver av brød/rundstykker som jeg finner på forumet daglig? Hvis jeg tar på fett/protein-pålegg?

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-03-09, 21:43   #52
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Kan man drikke cola light? cola zero? Uvant å tenke seg om både 3 og 4 ganger før man putter noe i munnen, men egentlig er det jo bare bra.

Cola Light og Zero går sikkert bra - men det opprettholder søtsuget. Blir avhengig av den brusen også...

Synes du er kjempeflink! Det der med en brødskive eller knekkebrød når du har lyst på noe på kvelden er egentlig veldig lett: Spis bare pålegget Kok noen egg å ha liggende i kjøleskapet, ta osteskiver og skinkeskiver og rull sammen. Smaker enda bedre med meierismør mellom. Eller laks og eggerøre, rekesalat, spekeskinke med rømme, peppermakrell med majones, kjøttrester med ost og dressing. Det metter godt og mye lenger enn om du skulle spist det sammen med brød. Koldtbordtallerken kalles det. Ekte lavkarbo.

Stå på videre!

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:45   #53
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Full forvirring Hvorfor svinger vekta så fryktelig? Jeg kan veie meg med 2 timers mellomrom og veie 2-3 kilo i forskjell? Er det vekta, eller er det noe jeg kan gjøre for å stabilisere dette? Blir såå misfornøyd når den viser 65,1 kg en gang, og 2 timer senere viser den 63,2... Hva er det jeg liksom veier da..? Jeg føler meg ganske ofte oppblåst og har jo kuttet alt av melk, mel og kornprodukter. Burde ikke det hjelpe?

En annen ting; hvis jeg ligger mellom Atkins og Lindberg på filosofi; er ikke det veldig selvmotsigende? Atkins er jo pro fett, Lindberg pro magre varianter? Og er det sånn at Atkins og ketolyse passer best for de med mye overvekt? Ser jo flere av de som skriver her inne har 20-30 kg å ta av,- er jo ikke rart de går ned fort når de legger om kostholdet.

Jeg vil jo gjerne velge noe som garantert funker for meg også, selvom jeg bare har 5 kilo jeg vil ha bort. Kan jo nevne at jeg trener endel også, 3-4 ganger i uka. Kan det være fett blir omdannet til muskler,- og derfor jeg ikke går ned? Klærne mine er som før, kanskje litt løsere.

Det ble mange spørsmål fra en frustrert Sara!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 09:55   #54
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Bare lurer på en ting, jeg!
Hvorfor i all verden veier du deg flere ganger om dagen???

Det beste er å veie seg en gang i uken, men det klarer ikke jeg!
Veier meg en gang om dagen, etter at jeg har vært på do om morgenen. På torsdagene, og bare da, skriver jeg resultatet inn i min lille notisbok sammen med ukens blodsukker- måling! Den første torsdagen i måneden måler jeg meg utvalgte steder og skriver også det inn i lille boken. Og så noterer jeg når jeg får mensen! Viktig å holde styr på av mange grunner, blant annet fordi jeg vet at jeg ikke går ned (heller mye opp) uken før jeg får mensen og ikke går ned dagene rundt eggløsning!

Er også viktig at vekten står på samme sted (jeg ser på flisene på badegulvet) hver gang. Digetalvektene er sære sånn!

Slapper du litt av i forhold til denne vekten, stresser du mindre og sjansen for vektnedgang er større!

Skal ikke prøve meg på noen Atkins/Fedon- greie, vet for lite selv!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 10:08   #55
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Jeg veier meg egentlig på mandager, og da jeg veide meg på mandag veide jeg plutselig 2 kilo MER enn forrige uke. Da fikk jeg litt pænick Så veide meg da to ganger i går, og da svingte vekten med 2 kilo.
Buhu... Veldig uinspirerende.
Men ja, egentlig veier jeg meg en gang i uka jeg også!

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 10:15   #56
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Opprinnelig lagt inn av sara, her.

Jeg veier meg egentlig på mandager, og da jeg veide meg på mandag veide jeg plutselig 2 kilo MER enn forrige uke. Da fikk jeg litt pænick Så veide meg da to ganger i går, og da svingte vekten med 2 kilo.
Buhu... Veldig uinspirerende.
Men ja, egentlig veier jeg meg en gang i uka jeg også!

Flink jente!

Er en tråd her inne om vekter og eventuelle grunner til feil/varierende vekt etc.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 16:43   #57
caz
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 140
caz er ny på veien

atkins kontra fedon

Hei igjen..
Går det greit ?

Ville bare kommentere spørsmålet om atkins og fedon.. Du la inn eksempelmat tidligere, og den er ikke fedon mat, dermed er ikke faren med fett tilstede. Siden du og er såpass tynn var ketosemat kun for å nullstille systemet, fordi du var plaget med sukkersug.. Og den eneste maten i eksempelet ditt er eks. 1 Frokost som helt sikkert overstiger atkins/ketolyse (og kanskje fiberrik). Men mange er i ketose helt opp i 50 og 100 gr. karbohydrater om dagen. Det er derfor, slik jeg ser det ingen behov for deg å legge deg på 15 karber om dagen. Og om du kan stagge sukkerulven med f.eks 20-30 karb om dagen, så er det ikke noen fare iht. fettet..


Sitat:

Frokost:
eks 1: 0,1% Yoplait med Lindberg-musli og kanel + 1/2 avokado

eks 2: Fiberrik med røkelaks/gulost/magerost + paprika, sherrytomat og agurk

eks 3: Egg og bacon, Eggepannekake, laks

Lunsj:
eks 1:Salat + kyllinglår + tzatziki (Kan man spise den fra butikken? Har 6gram karb tror jeg...For mye!?)

eks 2: Salat med eksempelvis tunfisk, kylling, reker, avokado + olje (Hva slags olje bør jeg bruke? Jeg vil gjerne ha en uten mye smak)

eks 3: Ziggylapper/eggepannekake

Middag:
eks 1: Laks, torsk, ørrett, makrell, svinekjøtt, kyllingfilet etc med grønnsaker og rømme (Kan man bruke lettrømme? Jeg liker det veldig mye bedre enn Seterrømme)

eks 2. Taco m/ kun grønnsaker, kjøtt og rømme (uten mais og lefser/skjell)

Mellommåltider:
Ost og skinkeruller

__________________


caz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins-for livet ;-) Svar med sitat
Gammel 12-03-09, 17:39   #58
sara
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 143
sara er på en erverdig vei

Sv: atkins kontra fedon

Opprinnelig lagt inn av caz, her.

Hei igjen..
Går det greit ?

Ville bare kommentere spørsmålet om atkins og fedon.. Du la inn eksempelmat tidligere, og den er ikke fedon mat, dermed er ikke faren med fett tilstede. Siden du og er såpass tynn var ketosemat kun for å nullstille systemet, fordi du var plaget med sukkersug.. Og den eneste maten i eksempelet ditt er eks. 1 Frokost som helt sikkert overstiger atkins/ketolyse (og kanskje fiberrik). Men mange er i ketose helt opp i 50 og 100 gr. karbohydrater om dagen. Det er derfor, slik jeg ser det ingen behov for deg å legge deg på 15 karber om dagen. Og om du kan stagge sukkerulven med f.eks 20-30 karb om dagen, så er det ikke noen fare iht. fettet..

Hei Caz, ja det går greit...Jeg veksler mellom litt og veldig forvirra, og blir veldig glad hvis vekta snart viser at jeg er på riktig spor. Men jeg holder ut! Takk for alle svarene deres! De hjelper meg veldig

sara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 13:59   #59
stinelill1988
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Alder: 35
Innlegg: 8
stinelill1988 er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

jeg er ny her jeg også..
hva kan jeg spise når jeg er på lavkarbo?
og hva er forskjellen på lavkarbo og skaldeman?

__________________
starter 16.05.09
start vekt: 68.2kg
gått ned: 1.2kg
mål vekt: 50kg
høyde 153cm
stinelill1988 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 15:30   #60
Bambolona
Juniormedlem
 
Bambolona sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Trøndelag
Alder: 36
Innlegg: 47
Bambolona er på en erverdig vei

Sv: Hjelp! Jeg er ny

Ville bare hoppe innom å si en ting til alle nybegynnerne her. Jeg har/er også vært ny på dette med lavkarbo, og var helt totalt forvirra i begynnelsen.
Det dere absolutt MÅÅÅÅ gjøre er å gå på biblioteket og låne bøker! Alt blir mye enklere da!
Selv lånte jeg en bok fra Atkins, en fra Lindberg, og diverse andre bøker om kosthold. Lindbergboka leste jeg ferdig på en halv dag, Atkinsboka ble lest i løpet av 3 kvelder. Fant ut hva som passer best for meg - noe ala lindberg, og føler nå at jeg har full kontroll over hva jeg bør spise for å gå ned i vekt. Bøkene forklarer nemlig hva som skjer i kroppen når en spiser. Hvilke virkning fett, karbohydrater osv osv faktisk har og hvordan de fungerer.
Dessuten er det bedre å ha ett par bøker å slå opp i, enn å vandre rundt på forskjellige forumer og fange opp litt her og litt der (noe som til tider kan gjøre en enda mer forvirret!)
Dessuten inneholder de fleste bøker menyer og oppskrifter som gjør det enklere å forstå hva slags mat en bør spise.

Beklager hvis dere allerede har lest bøkene!

__________________





Sist redigert av Bambolona : 14-03-09 kl 15:41.
Bambolona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ala Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hjelp hjelp! Noen med medisinutdannelse? Photobscura Fysisk og mental helse 23 17-11-09 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no