Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ustabil vektnedgang..?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-06, 13:37   #1
Feline
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 38
Feline er på en erverdig vei

Ustabil vektnedgang..?

Begynner å lurer litt på dette nå jeg. Har vært i ketose i tre uker tror jeg. Trener tre ganger i uken med vekter, mandag, onsdag og fredag.
Har ikke opplevd at jeg har hatt noen jevn vektnedgang, men heller at jeg helt over natta har mistet mange cm?
Opplevde dette sist på mandag. Hadde gått ned 3 1/2 cm rundt magen!
Dette var etter at jeg faktisk hadde spist masse i helgen, og trodde vel at jeg hadde overskredet karb grensen. Spiste kremdessert, Serranokinke med kremost... Ikke sååå store karb bomber, men like vel?
Kan det hende at jeg spiser for lite karber som kan være årsaken? Er nøktern i løpet av dagen. Det går i omelett eller eggerøre og røyklaks slik at jeg kan spise litt bedre med grønsaker til middag, men det kan jo hende at jeg ikke får nok karbohydrater å løpet av dagen likevel. Kan dette være grunnen til at jeg gikk ned en del når jeg trodd jeg hadde spist for mye karb, og at jeg beveger meg sakte ned for at jeg spiser for lite? Må si at hadde ikke vært i mye aktivitet den helgen heller.
Ellers har jeg ikke opplevd noe av den kjeeempe vektnedgangen man kunne oppleve å få de første ukene i ketose, og lurer vel på om jeg må være i ketose en del lenger enn jeg hadde håpet. Jeg går i hvertfall ned da Men vil jo gjerne få maksimalt ut av tiden i ketose. Litt hver dag.

Ha en fin dag

Feline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 13:41   #2
Mjauritz
Medlem
 
Mjauritz sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 51
Innlegg: 209
Mjauritz er ny på veien

Sv: Ustabil vektnedgang..?

Hei, opplever det samme som deg. Vekta går sakte ned, men rundt magen mister jeg noen cm. Men det tar en stund før kroppen godtar at man spiser mindre karbohydrater, og den vil derfor prøve å holde på det den har. Mitt råd er å ikke gi opp, prøv å spise ofte og drikk mye vann. Lykke til

Mjauritz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 14:17   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ustabil vektnedgang..?

Opprinnelig lagt inn av Feline

Begynner å lurer litt på dette nå jeg. Har vært i ketose i tre uker tror jeg. Trener tre ganger i uken med vekter, mandag, onsdag og fredag.
Har ikke opplevd at jeg har hatt noen jevn vektnedgang, men heller at jeg helt over natta har mistet mange cm?
Opplevde dette sist på mandag. Hadde gått ned 3 1/2 cm rundt magen!
Dette var etter at jeg faktisk hadde spist masse i helgen, og trodde vel at jeg hadde overskredet karb grensen. Spiste kremdessert, Serranokinke med kremost... Ikke sååå store karb bomber, men like vel?
Kan det hende at jeg spiser for lite karber som kan være årsaken? Er nøktern i løpet av dagen. Det går i omelett eller eggerøre og røyklaks slik at jeg kan spise litt bedre med grønsaker til middag, men det kan jo hende at jeg ikke får nok karbohydrater å løpet av dagen likevel. Kan dette være grunnen til at jeg gikk ned en del når jeg trodd jeg hadde spist for mye karb, og at jeg beveger meg sakte ned for at jeg spiser for lite? Må si at hadde ikke vært i mye aktivitet den helgen heller.
Ellers har jeg ikke opplevd noe av den kjeeempe vektnedgangen man kunne oppleve å få de første ukene i ketose, og lurer vel på om jeg må være i ketose en del lenger enn jeg hadde håpet. Jeg går i hvertfall ned da Men vil jo gjerne få maksimalt ut av tiden i ketose. Litt hver dag.

Ha en fin dag

Så lenge du trener såpass med vekter og bygger muskler, kan nok vekttapet være litt opp og ned. Det som er så kjekt oppi dette, er at 1 kg muskler tar MYE mindre plass enn 1 kg fett (rundt halvparten vil jeg tro). Derfor vil det forsvinne flere cm uten at det nødvendigvis viser på vekta.

Kremdessert og serranoskinke med kremost er aboslutt ingen karbebom. Det ser ut til at du lgger litt for lavt på karbene, OG det ser også ut til at du teller kalorier - iallefall sånn i underbevisstheten. Det ganske normalt, det er jo slik vi er opplært. Du kan godt spise mer grønnsaker om du bare spiser grønt til et måltid. Jeg anbefaler at du spiser noen grønt til hvert måltid. Om det så bare er en liten cherrytomat. Jeg er småspist om morgenen, men 3 cherrytomater til frokosten unner jeg meg. Til lunch varerierer jeg med flere salattyper og grønnsaker + en proteinkilde som reker, krepsehaler, kylling eller skinke. Til middag har jeg som regel alltid brokkoli og en annen grønnsak i tillegg. Du kan fint gjøre det rundt 15 karber pr dag.

Det er egentlig verre å spise for lite enn for mye. Spiser du for lite tror kroppen at den sulter og forbrenningen skrus ned på et minimum for å spare. Om man har problemer med å ta av er det skjeldent at det hjelper å spise mindre. De fleste begynner å ta av igjen når de øker på karbene. Om du ikke måler/veier og teller i begynnelsen har du absolutt ingen mulighet til å vite hvor mye du spiser.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med å få masimalt ut av tiden i ketose ? De fleste er i ketose opp til 30-40 karner pr dag. Noen få, altså bare noen få, må ned rundt 15. Etter min erfaring tar man ikke mer av ved å ligge på 15 enn på 20. Men du må prøve deg frem og se hva som passer best for deg.

Vekttap er ikke en linneær sak. Dvs. du vil aldri gå jevnt og like mye ned hver dag. Derfor anbefales det å ikke veie seg mer enn 1 gang mer uke. Hva du veier kommer mye an på hva du har spist og drukket og hvordan innholdet i maten (salt, krydder etc) virker på kroppen. Vekta kan variere 2-3 kilo fra en dag til en annen bare på grunn av vann. Så prøv om du kan å veie deg bare en gang pr uke - da får du en jevnere kurve !

Lykke til videre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stress!! - og manglende vektnedgang... Fedonisten Generell ernæringsdebatt 15 24-05-11 19:24
Ketose og vektnedgang Strutsen Spørsmål og svar 16 04-12-05 23:17
Tips til ytterligere vektnedgang Marianne Lavkarbo generelt 1 21-10-05 13:50
Vektnedgang de to første ukene Ametyst Induksjonen 2 06-06-05 23:05
Vektnedgang og menstruasjonssyklus Nooria Generell diskusjon 5 03-03-05 08:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no