Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Karbohydrater vs kostfiber

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-08, 13:24   #1
Moni76
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 48
Innlegg: 13
Moni76 er på en erverdig vei

Karbohydrater vs kostfiber

Hei

Jeg er temmelig ny på kuren, snart to uker nå og det har gått kjempefint så langt. Nå virker det som om jeg brygger på en forkjølelse så da meldte selvfølgelig tankene om lindrende tabletter seg her hos meg. De fleste jeg har kikket på er jo karbohydratbomber, har funnet en type med omtrent 0 karbohydrater, men som er proppfull av kostfiber. Spørsmålet mitt er da om kostfiber er "lov" eller om det og er noe man må holde seg vekke fra?

Moni76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:27   #2
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Fiber er veldig lov!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:32   #3
Moni76
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 48
Innlegg: 13
Moni76 er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Ah så flott, har nemlig lagt merke til flere varer der de har en kolonne for karbohydrat i deklarasjonen og så deler de dette i undergruppene sukkerarter og kostfiber, så da er det kanskje mer som ikke er så farlig å få i seg da

Moni76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 13:38   #4
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Nei, fibrene trekker du fra. På norske varer er dette allerede gjort i varefortegnelsen, men på en del importerte varer må du gjøre det selv.

Tror det er litt delte meninger om det, men jeg mener at det bare er bra for kroppen å få MASSE fiber!

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 15:32   #5
lilla my
Nytt Medlem
 
lilla my sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 6
lilla my er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Jeg er også helt ny - og er forvirret - i matvaretabellen i dette forum - er karbokolonnen redusert med fiber eller ikke? Tabellen ligner veldig den som finnes på Ketose.no - som også sier den er fra samme kilde - der står det at man ska trekke fra fiber og att karbo - fiber = 0 er best. Hvis man kun ska spise 10 g karbo - hvor mye blomkål kan jeg spise på en dag?(Hvis jeg ikke spiser noe andre karbiser?)

lilla my er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 18:57   #6
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

I matvaretabellen er fiberet allerede trukket fra. Blomkål har 2,9 gram karbohydrat pr 100 gram. Det betyr at du kan spise ca 300 gram blomkål for å få i deg 10 gram karbohydrat.

Personlig ville jeg gått for 15 gram, og fra litt flere kilder

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 22:31   #7
lilla my
Nytt Medlem
 
lilla my sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 6
lilla my er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Fikk nok ikke frem min frustrasjon - på ketose.no er det den samme tabellen som vises her inne - der står det at man skall trekke fra fiber - her inne er det de samme karbotallene - men her skall man ikke trekke fra. Dette finner jeg FORVIRRENDE!!!!!

lilla my er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 22:38   #8
Tess
Medlem
 
Tess sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 46
Innlegg: 121
Tess har en fantastisk aura rundt segTess har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Oj, nå ble jeg også forvirret. På hvetekimpakken min, f. eks., står det 25,5 kh, hvorav sukkerarter 13,3. Lenger ned står det kostfiber 18,4. skal jeg altså ikke trekke denne fra? forstod det sånn på tabellen, jeg også. Hvor mange g kh er det så i denne hvetekimen?

__________________
Fersk og lykkelig Lindberger.
Tess er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er i ketose. Hurra! Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 22:50   #9
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Opprinnelig lagt inn av lilla my, her.

Fikk nok ikke frem min frustrasjon - på ketose.no er det den samme tabellen som vises her inne - der står det at man skall trekke fra fiber - her inne er det de samme karbotallene - men her skall man ikke trekke fra. Dette finner jeg FORVIRRENDE!!!!!

Regner med at det er ketolyse.no du snakker om.
Som blåbær sier så er fibrene allerede trukket fra. Regner med at Torkil har skrevet at man skal trekke fra kostfiber dersom dette ikke er gjort. Det finnes jo så mange utenlandske produkter og det er ikke på alle dette er gjort. Så jeg regner med at det er derfor han skriver det.


Opprinnelig lagt inn av Tess, her.

Oj, nå ble jeg også forvirret. På hvetekimpakken min, f. eks., står det 25,5 kh, hvorav sukkerarter 13,3. Lenger ned står det kostfiber 18,4. skal jeg altså ikke trekke denne fra? forstod det sånn på tabellen, jeg også. Hvor mange g kh er det så i denne hvetekimen?


Nei, du skal ikke trekke fra. Den inneholder 25,5 gr kh.

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 12:37   #10
cehovla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 17
cehovla er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Hei. Slenger på et spørsmål eg lurer på selv om dette er en gammel tråd, og satser på at noen ser det

I noen knekkebrød jeg har kjøpt (Fiberrik) Så står det på pakken at det er 2,7 karbo i hvert knekkebrød og 2,6 kostfiber pr knekkebrød. Vil dette si at det er lik 0,1 karbo i hvert knekkebrød og at jeg kan spise flere av denne uten at det skal ha noe å si? Hadde vært så greit å kunne spist litt ekstra av dette siden jeg ikke er særlig glad i lavkarbo brødet. Skal helst ikke ha mer enn 15/20 karbo for dagen tenkte jeg

Håper det finnes noen som vet

cehovla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 13:17   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Opprinnelig lagt inn av cehovla, her.

Hei. Slenger på et spørsmål eg lurer på selv om dette er en gammel tråd, og satser på at noen ser det

I noen knekkebrød jeg har kjøpt (Fiberrik) Så står det på pakken at det er 2,7 karbo i hvert knekkebrød og 2,6 kostfiber pr knekkebrød. Vil dette si at det er lik 0,1 karbo i hvert knekkebrød og at jeg kan spise flere av denne uten at det skal ha noe å si? Hadde vært så greit å kunne spist litt ekstra av dette siden jeg ikke er særlig glad i lavkarbo brødet. Skal helst ikke ha mer enn 15/20 karbo for dagen tenkte jeg

Håper det finnes noen som vet

Det er 2,7 i de knekkebrødene. Kostfiber er allerede trukket fra. (EU-regel)

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 01:16   #12
cehovla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 17
cehovla er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det er 2,7 i de knekkebrødene. Kostfiber er allerede trukket fra. (EU-regel)

Ok. Takk for svar

cehovla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 11:16   #13
peder5
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Alder: 55
Innlegg: 27
peder5 er på en erverdig vei

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Det er 2,7 i de knekkebrødene. Kostfiber er allerede trukket fra. (EU-regel)

Det forstår jeg ikke. Det står jo totalt 2,7 kh, hvorav 0,1 er sukkerarter og 2,6 er kostfiber.

Da forstår jeg ikke hvordan en kommer frem til 2,7 kh, så lenge en også sier at kostfiber skal trekkes fra.

Kan du sette opp det regnestykket slik at jeg forstår det?

peder5 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-11-11, 12:11   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater vs kostfiber

Opprinnelig lagt inn av peder5, her.

Det forstår jeg ikke. Det står jo totalt 2,7 kh, hvorav 0,1 er sukkerarter og 2,6 er kostfiber.

Da forstår jeg ikke hvordan en kommer frem til 2,7 kh, så lenge en også sier at kostfiber skal trekkes fra.

Kan du sette opp det regnestykket slik at jeg forstår det?

Glem kostfiber! Det er alt trukket fra.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke karbohydrater teller HP Atkins kosthold 7 12-10-09 17:59
Å kombinere fett og karbohydrater Fettet Lavkarbo generelt 3 10-02-06 17:06
Hvor viktig er karbohydrater? caja Lavkarbo generelt 17 12-05-05 17:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no