Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Quinoa

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-08-12, 13:43   #1
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Quinoa

Jeg trodde dette var så veldig bra jeg, lest om det og mener Hexeberg snakket varmt om det. Men så er det masse karbohydrater i det? Da kan det vel ikke være et optimalt produkt i et lavkarbokosthold.
Noen som vet?
Kanskje lav GI?

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 13:54   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Quinoa

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Jeg trodde dette var så veldig bra jeg, lest om det og mener Hexeberg snakket varmt om det. Men så er det masse karbohydrater i det? Da kan det vel ikke være et optimalt produkt i et lavkarbokosthold.
Noen som vet?
Kanskje lav GI?

Lav GI og lakserende som bare pokker på grunn av høyt fiberinnhold negerer nok noe av karbohydratene .... Ikke noe magen min likte, iallfall (selv om det smakte rimelig godt til fuglefrø å være). Det kan nok kanskje henge sammen med at jeg tåler korn dårlig og quinoa har en del til felles med korn. (Blant annet mye fytater - antibeitestoffer - som gjør at det kan binde opp mineraler og føre dem ut av kroppen.)

For å si det sånn - for min del fungerte litt i en salat, men ikke å spise det som man spiser ris/couscous etc... Det gikk bokstavelig talt dritt. Har siden lest at siden quinoa har ganske høyt saponin-innhold så irriterer det tarmen. Mulig at det kan unngås gjennom å forbehandle dem riktig, som bokhvete eller belgfrukt, gjennom bløtlegging. I tillegg fant jeg ut at dette er en av de tingene som (sammen med f.eks rå kål og rapsolje) er mistenkt for å senke stoffskiftet (goitorgene matvarer) så det ble enda en spiker i kista til dét forsøket.

Så - for min del endte posen opp som tilskudd til fuglene. Selv om det smakte godt var det ikke verdt bryet/ubehaget.

Mer om:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quinoa

Edit:
Nå virker jeg nok fryktelig negativ, så jeg vil bare presisere at det var min erfaring. Andre kan nok tåle quinoa bedre, især ved grundig bløtlegging. Positivt kan jeg si at smaken var god og de mettet godt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 27-08-12 kl 14:07.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 14:11   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Quinoa

Ok, takk! Kjente det i magen jeg også, så da er det forklaringen. Men som ingrediens i salat er det kanskje greit.
men klarer meg finfint uten også
Fuglene ble vel fornøyd i alle fall da

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 27-08-12, 14:32   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Quinoa

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Ok
Fuglene ble vel fornøyd i alle fall da

Fuglene var fornøyd, ja. De fikk delfia med smeltet inn frø, havre osv. i leirpotter med snor gjennom bunnen for oppheng. De er nok bedre tilpasset å spise frø enn det jeg er.
(Forøvrig en glimrende måte å kvitte seg med frø/nøtter som har ligget litt for lenge i skapet.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Quinoa mel zitapus Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 04-03-12 10:14
Quinoa kh? Notabella Ketolysekuren 3 14-07-10 23:58
GI på quinoa Spirea Lavkarbo generelt 3 08-02-09 20:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no