Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jul med din glede og avbrudd av ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-12-08, 00:26   #1
morroer
Nytt Medlem
 
morroer sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: rogaland
Alder: 55
Innlegg: 5
morroer er på en erverdig vei

Jul med din glede og avbrudd av ketose

Har er par spørsmål til dere som er erfarne. Jeg har gått på ketolysekuren i fire uker og gått ned 9 kg. Kjempefornøyd. Jula nærmer seg og ser at det vil by på vesentlige utfordringer. Har ikke spesielt lyst til å be om spesialkost eller takke nei til et kakestykke når jeg blir invitert på julemiddag. Hvor ødeleggende er det å bryte reglene et par dager i julen. Noen med erfaringer?

morroer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-12-08, 08:58   #2
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

For meg er det det vanskeligste og omstille hjernen tilbake etter "sprekken". Men så lenge du klarer det, ser jeg ikke noe problem med et par dager. Det kan jo også hjelpe å lage en plan for akkurat hvor mye du gir deg lov til å spise. Ett kakestykke blir fort til to. Det går jo også nn og spise mer av kjøttet og grønnsaker, og holde igjen når du forsyner deg av potet/pastaris..

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:03   #3
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Jeg driver med planlegging av kostholdet i jula, kommer til å være av kuren fra lille julaften til 2. januar. Det synes jeg blir litt lenge, og med store muligheter for å legge masse på seg. Så langt er planen: 1. bake proteinbrød fra Allers, dette er jo både mettende og magert, spise dette til frokost. 2. Spise masse, masse clementiner. 3. Ta bare litt kake når jeg blir budt. 4. Påstå at jeg er så lei kaker og sjokolade og høre om de ikke har frukt. 5. Spise små porsjoner av middagsmat, lite potet og co. 6. Nyte livet og dingle ut på byen.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:04   #4
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Huff, glemte å skrive på om noen har flere tips til strategier? Det var jo hele meningen med innlegget.

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-12-08, 20:10   #5
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 54
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Jeg ksal ta meg en pause i jula, men skal være så lavkarbo som mulig. Dvs jeg holder meg unna poteter, ris og pasta, baker brød selv osv. jeg er ingen godteri person, så det blir bare litt uansett- Kaker er jeg heller ikke så glad i, skal lage flere sukkerfrie selv, og heller ha med

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 01:09   #6
Wilhelmina
Juniormedlem
 
Wilhelmina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Wilhelmina er på en erverdig vei

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Skal spise ketolysemat og lage kaker som man kan spise. Og hvis man må spise mye karbs så kan man bare ta phase 2 karboblokker før man spiser. Så det har jeg tenkt å gjøre. ikke noe utskeielse her nei. Når det går så bra som nå, så klarer man nok jula også.

__________________
Jeg har gått ned ...



Wilhelmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:07   #7
Donna
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Innlegg: 48
Donna er på en erverdig vei

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av Wilhelmina, her.

Og hvis man må spise mye karbs så kan man bare ta phase 2 karboblokker før man spiser.

Er dette noe som virker da? Hadde vært fint om det var det. Men virker litt for godt til å være sant

__________________



Donna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 09:42   #8
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Ja, hjelper det med karboblokker? Prøvde det en gang, vet ikke om det var akkurat de samme pillene, men for meg hjalp det ikke en døyt.

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 10:15   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Nei, det hjelper ikke med karboblokker !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-12-08, 22:48   #10
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Hva er karboblokker?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-12-08, 12:58   #11
Wilhelmina
Juniormedlem
 
Wilhelmina sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Innlegg: 36
Wilhelmina er på en erverdig vei

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av Donna, her.

Er dette noe som virker da? Hadde vært fint om det var det. Men virker litt for godt til å være sant

Jeg har da prøvd dette og det fungerer i alle fall på meg.

Jo man går ned selv om man spise et måltid med litt ekstra karbohydrater, så lenge man tar karbo blokker før måltidet. Men dette er jo ikke jeg gjør hver dag, er jo mest hvis det er noen familie middager der det ikke er laget spesielt for ketolyse mat og da går det ann å spise litt av den vanlige maten som vi på ketolyse egentlig ikke skal ha. Eller vil skjeie litt ut.

__________________
Jeg har gått ned ...



Wilhelmina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-12-08, 14:30   #12
Tatis
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: sogn og fjordane
Innlegg: 8
Tatis er på en erverdig vei

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av morroer, her.

Har er par spørsmål til dere som er erfarne. Jeg har gått på ketolysekuren i fire uker og gått ned 9 kg. Kjempefornøyd. Jula nærmer seg og ser at det vil by på vesentlige utfordringer. Har ikke spesielt lyst til å be om spesialkost eller takke nei til et kakestykke når jeg blir invitert på julemiddag. Hvor ødeleggende er det å bryte reglene et par dager i julen. Noen med erfaringer?

hei,
eg gikk på lavkarbo 2 veke og ta vek bare 2 kilo,eg synes det er ganske lite.eg bruker 20 karbo pr dag. Hvor mye karbo tar du?
takk

Tatis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins,ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-12-08, 07:30   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av morroer, her.

Har er par spørsmål til dere som er erfarne. Jeg har gått på ketolysekuren i fire uker og gått ned 9 kg. Kjempefornøyd. Jula nærmer seg og ser at det vil by på vesentlige utfordringer. Har ikke spesielt lyst til å be om spesialkost eller takke nei til et kakestykke når jeg blir invitert på julemiddag. Hvor ødeleggende er det å bryte reglene et par dager i julen. Noen med erfaringer?

Det spørs veldig hva du gjør det til selv

MÅ du f.eks. spise kake? All den stivelsen og sukkeret i kaker er jo ikke bra for deg....
Og jula er jo en super tid for oss lavkarbere. Masse feit og god julemat. Det er bare å begrense tilbehøret...
I slike lag forsyner jeg meg med litt potet og anna tilbehør. Så spiser jeg det som er lovlig, og roter litt i tilbehøret, så ser det ut som jeg har spist fra det

Som regel er ikke det ene lille kakestykket den ene gangen, eller andre "fy-fy"saker" en gang noen krise. Men det ene lille en dag og det andre lille en annen dag, blir fort mye tilsammen... Det er lett at det sklir for langt ut

Du kan risikere både oppgang, og at du vektmessig blir satt tilbake både en og to uker...

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 12:38   #14
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Jeg må si at jeg er motstander av løftede pekefingre i jula! Hvis man har lyst på noe "forbudt", om det måtte være frukt, rotgrønnsaker, kaker eller sjokolade, så syns jeg man skal få lov til det, uten at man av den grunn skal få dårlig samvittighet. En sannhet som er gjentatt så ofte at det er blitt en klisjé er at "det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår, men det du spiser mellom nyttår og jul...." Det at det er en klisjé gjør det ikke noe mindre sant.

Selv om det er lov å ta seg en sjokoladebit eller to, er ikke det det samme som at man trenger å stappe trynet fullt. Men om det skulle bli mer karbo enn planlagt i juledagene, så er det ingenting man skal miste nattesøvnen av. Med fare for å fornærme/provosere noen , synes jeg det blir litt "obsessive", og et tegn på at man ikke lenger har et særlig sunt forhold til mat, hvis man sitter ved julelunsjbordet på 1. juledag og har lyst på sennepssild, men velger å hoppe over fordi den muligens er tilsatt sukker og muligens kan inneholde for mye karber.

Nå vil det være mange av oss som rett og slett blir dårlig av en del høykarbo-mat. Og da er det noe helt annet. Da får man veie lysten på karbo opp mot bivirkningene. Det er ikke noe hyggelig å bruke jula på å ha vondt i magen. For min egen del har jeg funnet ut at jeg antageligvis ikke tåler hvetemel i noen særlig grad. Først var dette hvit løgn, en beleilig "allergi", som har hjulpet meg i sosiale sammenhenger nå i begynnelsen av lavkarbo-livsstilen. Nå mistenker jeg at jeg faktisk ER intolerant mot hvetemel. For det første ble jeg kjempedårlig da jeg fikk i meg hvetemel etter et par uker uten. For det andre har jeg googlet litt og funnet ut at dette er veldig vanlig for de som er gresspollenallergikere (og jeg er veldig gresspollenallergisk). Jeg kunne krysse av på alle de kjente bivirkningene av denne typen allergi, og mange av de positive effektene jeg har hatt av lavkarbo kan sees i sammenheng med dette.

Dette med allergien ble en liten avsporing... Poenget er at jeg kommer til å holde meg unna kaker og brød i jula, men det er ikke pga karbene i seg selv, men fordi jeg blir dårlig av det (dessuten er jeg ikke noe glad i julekaker). Jeg har derimot tenkt til å spise frukt, sjokolade, marsipan og moltekrem med ekte sukker uten dårlig samvittighet. For meg hadde det å kreve av meg selv at jeg aldri mer kan unne meg en eneste sprekk (helst planlagte) - selv ikke i jula - gjort at planen om lavkarbolivsstil for resten av livet hadde vært dømt til å mislykkes. Om dette betyr at jeg setter vektnedgangen tilbake et par uker, så er det helt greit. Jeg har 51 uker på meg til å rette opp dette før neste jul.

Jeg tror at det viktige er å tenke gjennom "sprekken" på forhånd. Planlegge hvor mange dager man kan spise det man vil. For min del blir det f.o.m lille julaften t.o.m 2. juledag. Det er disse fire dagene som virkelig er julen for meg, og etter det ser jeg ikke noe poeng i å ikke gå tilbake til ketogent kosthold. Dette kan selvfølgelig være annerledes for mange andre, som holder på jula fram til f.eks 1. januar. Det er selvfølgelig helt greit, så lenge man da er tilbake til de gode vanene fra 2. januar av.

Ellers er det jo, som andre har påpekt her inne, at julemat egentlig er super ketolysemat. Jeg var på julelunsj i går, og hadde ingen som helst problemer med å holde meg innenfor de tillatte rammene. Koldtbord minus brødet og potetsalaten = ketolysemat

Oi, dette ble langt. Men jeg syns det var viktig å si noe om dette her. Jula er en tid man skal kose seg. Og hvis det betyr at man får i seg litt karber, så er det greit! All ære til dere som gidder å ta med dere egne lavkarbo-kaker og egen ris- og sukkerfri "ris"krem når dere skal til bestemor på julaften. Men til dere som tillater dere en liten julepause så vil jeg bare si at dere ikke har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet, føle dere mislykket eller få panikk. Det aller aller viktigste er at man nyter julen, og hygger seg sammen med familie og venner. Så får jeg heller ønske lykke til med ny oppstart og ny frisk etter jula

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 13:57   #15
Anitra
Seniormedlem
 
Anitra sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Skien
Alder: 54
Innlegg: 817
Anitra har en fantastisk aura rundt segAnitra har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Helt sant Trillian, jeg er så enig med deg! Jeg har mistanker om det samme vedr. mel. Spiste 2 lussekatter for en uke siden, og var faktisk dårlig i magen hele uken etterpå.

__________________
Bloggen
Anitra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 14:08   #16
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av Anitra, her.

Helt sant Trillian, jeg er så enig med deg!

Så bra at du er enig . Litt redd for at jeg tråkker noen på tærne her...

Opprinnelig lagt inn av Anitra, her.

Jeg har mistanker om det samme vedr. mel. Spiste 2 lussekatter for en uke siden, og var faktisk dårlig i magen hele uken etterpå.

Uffda! Og lussekatter som er så godt! En hel uke dårlig er jo ikke moro. Samtidig syns jeg det er litt godt å finne ut av sånne ting. Plutselig har man en forklaring på en haug med vage symptomer på at noe ikke er helt som det skal være...

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 14:12   #17
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Jeg tåler ikke gjærbakst, får jeg i meg det så er det mageonde i over en uke.
Jeg må også være forsiktig med søtstoff, siden jeg har en stort søtbehov. Og søtstoff trigger søtbehovet. Da kan det for bli dypdykk i godisen

Ellers er jeg helt enig med at det er ikke det mellom jul og nyttår som er farlig, slik sett... Men det er desverre( har sett mange tilfeller) at tar man helt fri fra lavkarbo i ferier osv., så er det mange som ikke klarer å komme på sporet igjen....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 14:22   #18
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.


...Med fare for å fornærme/provosere noen , synes jeg det blir litt "obsessive", og et tegn på at man ikke lenger har et særlig sunt forhold til mat, hvis man sitter ved julelunsjbordet på 1. juledag og har lyst på sennepssild, men velger å hoppe over fordi den muligens er tilsatt sukker og muligens kan inneholde for mye karber.......

...Oi, dette ble langt. Men jeg syns det var viktig å si noe om dette her. Jula er en tid man skal kose seg. Og hvis det betyr at man får i seg litt karber, så er det greit! All ære til dere som gidder å ta med dere egne lavkarbo-kaker og egen ris- og sukkerfri "ris"krem når dere skal til bestemor på julaften. Men til dere som tillater dere en liten julepause så vil jeg bare si at dere ikke har noen som helst grunn til å ha dårlig samvittighet, føle dere mislykket eller få panikk. Det aller aller viktigste er at man nyter julen, og hygger seg sammen med familie og venner. Så får jeg heller ønske lykke til med ny oppstart og ny frisk etter jula

Flott innlegg!!! Har sitert litt som jeg synes godt kan understrekes. Litt fordi, som du skriver, det gjelder å ha en sunt forhold til mat.

For de som lever lavkarbo eller er i en situasjon der de velger å holde ketolyse dietten også i julen - FLOTT!!! All ære til dere.

Det viktige order er kanskje VALG. Det at vi bevisst velger hva vi vil gjøre.

Innlegget er like viktig for de mange som kanskje "gruer" seg litt til jul, på grunn av maten. For alle som vet de vil sitte med dårlig samvittighet fordi man har spist en potet til julemiddagen, litt dessert med sukker i, koset seg med litt marsipan eller konfekt, eller en likør til kaffe.

Har du VALGT at i julen er det lov å kose seg litt, ja så gjøre det med god samvittighet. Nyt hver bit og slapp av. Dårlig samvittighet stresser kroppen og stress gjør at kroppen går i en slags "forsvar". Da vil den ofte begynne å lagre fett etc. fordi den vet at i stress og kaos er det viktig å ha en reserve. Derfor er det bedre at en tenker over situasjonen, tar et valg og instiller deg mentalt på det valget du har gjort.

Ha en kjempeflott julefeiring alle sammen, med eller uten karber!!

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 14:25   #19
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

ja det er noe jeg har tenkt på dette siste året. Skal jeg spise asketisk eller skal jeg ikke. Men så begynner jeg å erfare at jeg funker bedre med en type mat. Så begynner mat å koble seg til verdi i livet faktisk. Jeg trives med mindre sykdom, jeg trives med mer energi, jeg trives rett og slett. Så om jeg spiser noe høykarbo så blir det mistrivsel, fysisk, ikke psykisk. Og dette endrer seg og om noen år så tenker jeg vel ikke på det.
Klart man skal unne seg noe og det gjør jeg og, men har oppdaget andre ting å unne meg.

Så jeg spiser ikke julekaker fordi jeg ikke trives med det selv, men sjokolade, nøtter, julemat, vin, ost kan jeg spise som bare det og fortsatt nyte livet.

Hva andre sier får de stå for selv, jeg har gjort et valg og da må man respektere at jeg faktisk har blitt delvis "allergisk" mot viss mat. Min mor ble litt lei seg at jeg ikke spise kakene, men sånn er det. Jeg tar gjerne kaffe og sjokolade sammen med henne jeg da. Gjensidig respekt liksom.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 14:51   #20
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

For de som lever lavkarbo eller er i en situasjon der de velger å holde ketolyse dietten også i julen - FLOTT!!! All ære til dere.

Det viktige order er kanskje VALG. Det at vi bevisst velger hva vi vil gjøre.

Veldig enig i dette!

Opprinnelig lagt inn av isabella, her.

Innlegget er like viktig for de mange som kanskje "gruer" seg litt til jul, på grunn av maten. For alle som vet de vil sitte med dårlig samvittighet fordi man har spist en potet til julemiddagen, litt dessert med sukker i, koset seg med litt marsipan eller konfekt, eller en likør til kaffe.

Det var dette som var hensikten med innlegget ja . Jeg mente det ikke som en kritikk av de som av ulike grunner velger å holde seg innenfor ketolyserammene i jula, men en oppmuntring til de som velger å la vær

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 15:00   #21
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

ja det er noe jeg har tenkt på dette siste året. Skal jeg spise asketisk eller skal jeg ikke. Men så begynner jeg å erfare at jeg funker bedre med en type mat. Så begynner mat å koble seg til verdi i livet faktisk. Jeg trives med mindre sykdom, jeg trives med mer energi, jeg trives rett og slett. Så om jeg spiser noe høykarbo så blir det mistrivsel, fysisk, ikke psykisk. Og dette endrer seg og om noen år så tenker jeg vel ikke på det.
Klart man skal unne seg noe og det gjør jeg og, men har oppdaget andre ting å unne meg.

Så jeg spiser ikke julekaker fordi jeg ikke trives med det selv, men sjokolade, nøtter, julemat, vin, ost kan jeg spise som bare det og fortsatt nyte livet.

Hva andre sier får de stå for selv, jeg har gjort et valg og da må man respektere at jeg faktisk har blitt delvis "allergisk" mot viss mat. Min mor ble litt lei seg at jeg ikke spise kakene, men sånn er det. Jeg tar gjerne kaffe og sjokolade sammen med henne jeg da. Gjensidig respekt liksom.

Dette er en veldig god innstilling synes jeg. Du velger "riktig" mat av de "riktige" grunnene. Jeg kommer også til å droppe julekakene og brødet fordi jeg ikke tror jeg tåler det lenger.

Poenget er vel kanskje at man bør ta sine valg basert på å oppnå de gode følelsene, og ikke i så stor grad for å unngå de dårlige følelsene.... Hvis dere skjønner hva jeg mener...? Altså: "Jeg spiser denne maten fordi den får meg til å føle meg bra", og ikke "Jeg må ikke spise denne maten, for da er jeg mislykket".

trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-08, 15:01   #22
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Fint å lese, energibunten, at du både lytter til kroppen, og vel så interessant at du knytter det til verdi i livet. Og ikke minst, har tatt et valg som du vil leve med.

Alltid vanskelig når det gjelder mødre , men det gjelder å stole på seg selv og forklare hvorfor, så vil de som oftest skjønne. Som mor og bestemor så skjønner jeg hennes tankegang, som datter til min mor så skjønner jeg deg.

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-12-08, 05:32   #23
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Jul med din glede og avbrudd av ketose

Hyggelig av dere :-) dette er en innstilling jeg bruker på livet generelt. jeg må først og fremst gjøre det som er positivt for meg og de som betyr noe for meg. Ikke det at jeg ikke tar hensyn til andre, men man må faktisk ikke være lik alle andre for å være lykkelig ;-) Faktisk er dette å frigjøre seg fra alle skal'er og forventninger fra andre det viktigste jeg jobber med for å få et positivt liv. Ikke for å være anderledes, men for å ta ansvar for meg selv.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jubel og glede Annebe Ketolysekuren 9 30-05-08 10:31
Noe å glede seg til? Fedonisten Livets lyse side 4 10-10-05 22:30
Forum-glede smosje Generell diskusjon 7 17-01-05 08:28


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no