Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg liker ikke salat

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-13, 09:44   #1
kloppsi
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Hordaland
Innlegg: 309
kloppsi er ny på veien

Jeg liker ikke salat

Hei,
Jeg er ny her inne. Jeg har lest (og lært) i mange måneder, men dette er min første post.

Jeg begynner å nærme meg et lavkarbokosthold nå. Jeg har kuttet ut pasta, ris, hvete, vanlig brød og vi spiser lavkarbomiddag. Jeg ammer, og skal begynne på Atkins induksjon når jeg er ferdig å amme.

Min utfordring er; Jeg liker ikke salat. Jeg har prøvd all type grønn salat, men det er ikke godt. Ruccola går greit i små mengder. Løsningen har blitt å steke grønnsaker i smør og krydre det. Det liker jeg.

Jeg steker:
Squash, ulike sopparter, paprika, brokkoli, blomkål, asparges, løk og vårløk.
Ellers er jeg glad i agurk og på høsten elsker jeg rosenkål.

Kan jeg bytte ut salat med dette, da med tanke på næringsinnhold? Jeg er redd jeg ikke får i meg nok vitaminer og mineraler.

Jeg kan ha en salat ved siden av middagen, men jeg klarer ikke hele salatmåltider.

Forresten så liker jeg ikke tomat heller, noe jeg skulle ønske at jeg gjorde..

kloppsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:51   #2
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg liker ikke salat

Grønn salat i alle former: isberg, kinakål osv. har nesten ingen næringsstoffer så du går ikke glipp av noe (hvis jeg har forstått riktig). Alle de grønnsakene du nevner har MYE mer i seg en salat. Så disse er en god kilde både stekt og ferske. Jeg vet ikke hvor mye næringsstoffer går tapt under steking men tror nok du i alle fall får i deg mer enn gjennom grønn salat!

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:55   #3
kloppsi
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Hordaland
Innlegg: 309
kloppsi er ny på veien

Sv: Jeg liker ikke salat

Det var godt å høre :-)
Jeg trodde at jeg "måtte" spise 1 liter salat til dagen, men da tror jeg at jeg lett hadde gitt opp hele kostholdsendringen

kloppsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:56   #4
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Jeg liker ikke salat

Signerer Milena. Du MÅ ikke spise salatblader annet enn for magefyll. Du nevner jo masse næringsrike grønnsaker som er tillat på induksjon, kos deg med de du.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 09:59   #5
kloppsi
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Hordaland
Innlegg: 309
kloppsi er ny på veien

Sv: Jeg liker ikke salat

NÅ ble jeg lettet
Tusen takk for svar!

kloppsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:03   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Jeg liker ikke salat

Opprinnelig lagt inn av kloppsi, her.

Det var godt å høre :-)
Jeg trodde at jeg "måtte" spise 1 liter salat til dagen, men da tror jeg at jeg lett hadde gitt opp hele kostholdsendringen

Bare salatbladene i seg selv smaker jo ikke noe særlig godt, man må jo ha dem sammen med andre godsaker som paprika, agurk, tomat, babymais, kikerter (om du kan spise det), kylling, reker... You name it!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:07   #7
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg liker ikke salat

Opprinnelig lagt inn av kloppsi, her.

Det var godt å høre :-)
Jeg trodde at jeg "måtte" spise 1 liter salat til dagen, men da tror jeg at jeg lett hadde gitt opp hele kostholdsendringen

Salat som i friske grønnsaker tror jeg er en god ide (jeg liker det og syns det er et friskt tillegg til maten), men salat som salathode er fullstendig unødvendig .

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 10:32   #8
kloppsi
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Hordaland
Innlegg: 309
kloppsi er ny på veien

Sv: Jeg liker ikke salat

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Salat som i friske grønnsaker tror jeg er en god ide (jeg liker det og syns det er et friskt tillegg til maten), men salat som salathode er fullstendig unødvendig .

Da dukker jeg inn i lavkarbojungelen igjen, med godt mot

kloppsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 11:54   #9
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Jeg liker ikke salat

Jeg er ikkeno' glad i salat, jeg heller - men har nå snart fire års ketogen lavkarbolivsstil bak meg uten å ha måttet spise denslags.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-08-13, 12:57   #10
kloppsi
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2013
Hvor: Hordaland
Innlegg: 309
kloppsi er ny på veien

Sv: Jeg liker ikke salat

Opprinnelig lagt inn av Rin, her.

Jeg er ikkeno' glad i salat, jeg heller - men har nå snart fire års ketogen lavkarbolivsstil bak meg uten å ha måttet spise denslags.

Fantastisk.
Har du noen tips til gode grønnsaker/ tilberedning uten blader?

kloppsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 16:28   #11
monima
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Alder: 39
Innlegg: 21
monima er på en erverdig vei

Sv: Jeg liker ikke salat

Spiser nesten aldri salat jeg heller. Kanskje litt til taco. Ellers går det i brokkoli, blomkål, tomater osv.

__________________




monima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 16:36   #12
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Jeg liker ikke salat

Opprinnelig lagt inn av kloppsi, her.

Fantastisk.
Har du noen tips til gode grønnsaker/ tilberedning uten blader?

Alt du nevner i hovedinnlegget ditt er jo gode valg - som andre har påpekt, salatblader er mest "fyll", og har ikke noe særlig næringsinnhold - i alle fall ikke sammenlignet med rosenkål og asparges osv.


Jeg holder det som regel veldig enkelt, selv. Smørdampet brokkoli, "ris" av blomkål, spinat med masse smør og krydder, bakte tomater, ovnsbakt asparges, stekt sellerirot, grillet paprika, hvasomhelst i wok med masse krydder, osv. Om man ikke har intoleranser og sånt, kan man alltid bruke "lavkarbofordelen" og gratinere noe i ost/fløte, eller tilberede det sammen med bacon. Eller steke det i andefett. Lett å lage noe som smaker godt når man har slike friheter.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 24-08-13, 16:56   #13
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Jeg liker ikke salat

Kinakål kan også steikes, er godt f.eks. i wok. Da strimler jeg den og steiker den til den begynner å falle sammen.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-13, 07:47   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg liker ikke salat

Jeg liker heller ikke salat i tradisjonell betydning - men putt typ feta, kylling, oliven og masse god olje/rømme/yoghurtdressing over så snakker vi! Men dette er mer luksusmat for meg, for salat koster ofte mer enn det metter. Her går det også mest i tilberedte grønnsaker i diverse former.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 14:19   #15
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg liker ikke salat

Et par salater uten salat:
http://www.matprat.no/oppskrifter/su...ghet/biffsalat

http://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/tomatsalat2

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Liker ikke grønnsaker ... ninasov Ketolysekuren 16 16-01-11 21:52
Hjelp! Jeg liker ikke salat Lubben.no Spørsmål om matvarer og oppskrifter 16 06-01-10 16:32
Liker ikke blomkål Charlotte88 Middag 6 11-08-09 14:46
Hva kan man erstatte egg med, for en som ikke liker det? Klumpedama Mer enn 30 kg overvekt 4 29-01-09 15:20
Liker ikke sjømat:(.... Hyper Spørsmål og svar 5 05-09-06 15:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no