Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ukepenger til en jente på 13 år

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-11, 21:53   #1
Lekarbo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 8
Lekarbo er på en erverdig vei

Ukepenger til en jente på 13 år

Hei
Har en datter som gjerne vil ha ukepenger, og da lurer jeg på ?

Hva får barn i ukepenger nå om dagen sånn ca ??

(Penger til tlf bruk kommer utenom)

Lekarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 22:15   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

14 åringen her i huset får 150kr.

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 22:27   #3
Hildemor på slanking
Medlem
 
Hildemor på slanking sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Jeg bor i Dimmelsvik i Kvinnherad kommune
Alder: 53
Innlegg: 221
Hildemor på slanking er ny på veien

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Våre ungdommer på 14 og 16 får månedslønn på 500 kr. De har litt faste plikter og kan i tillegg tjene litt ekstra på bonusoppgaver som kan bli aktuelle i løpet av mnd. Disse pengene blir og ubetalt samtidig som månedslønnen. De får pengene inn på konto en viss dag i mnd og må selv disponere pengene til neste mnd. Slepper mye pengemas etter vi begynnte med denne ordningen

__________________


Jeg er vel ikke overvektig- bare underhøy
Hildemor på slanking er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 22:43   #4
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

13 og 16 åringen her får 500 kr i måneden.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 22:46   #5
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Når jeg leser hvilke summer dere gir barna deres, så lurer jeg litt på hvordan vi greide oss på 20kr i ukelønn hver lørdag, som barn Det er jo tross alt bare 10 år siden jeg var 10 år og fikk den 20 kroningen..
Når jeg var 14 så tok jeg meg jobb og tjente selv heller..

Jeg kommer til å gi gutten min det han har gjort seg fortjent til den uken, ikke helt uten grunn. Så hva med å gjøre en avtale med datteren din at om hun gjør enkelte oppgaver i huset så får hun så og så mye pr. oppgave? De lærer jo ingenting av å bare få de..

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 22:46   #6
Engledans
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Hedmark
Innlegg: 1.141
Engledans har en fantastisk aura rundt segEngledans har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Ser at jeg snart må justere opp litt

__________________
Me myself and I
Engledans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:33   #7
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

500 kr i mnd?? Uff, nå fikk jeg brått vondt av 13 åringen her. .Han får nok langt mindre...

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:38   #8
ekenna
Seniormedlem
 
ekenna sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 1.106
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Når jeg leser hvilke summer dere gir barna deres, så lurer jeg litt på hvordan vi greide oss på 20kr i ukelønn hver lørdag, som barn Det er jo tross alt bare 10 år siden jeg var 10 år og fikk den 20 kroningen..
Når jeg var 14 så tok jeg meg jobb og tjente selv heller..


Jeg tenker i samme baner. Har jo ikke barn selv, men er overrasket at unger får så pass mye i månedslønn. Ikke at jeg har tenkt noe over det før nå heller da. Men sant, jeg satte da veldig stor pris på 20 kroningen min jeg. Frem til jeg var 12 år, og begynte å jobbe og tjene penger selv.

__________________
Oppstart: 22. mai 2020 - Startvekt: 125,5 kg - Resultat: -5,6 kg Vekt nå: 119,9 kg
ekenna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:46   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Søstra mi får 400 kr. mnd. Det skal liksom dekke alt fra telekort til buss og div. Det funker jo ikke, hun får sikkert det det tredobla, for når hun er blakk er det bare å gå til mamma og pappa . Før fikk hun 50 kroner i uka. Let's face it, 50 kroner er ikke mye i dag. Og fjorten år gamle jenter trenger sminke og hårfarge og venninnebursdagsgaver og boller på sentret etter skoletid.

Forøvrig mener jeg bestemt at de ikke bare skal ¨få ukepenger eller månedslønn. De må gjøre noe for den!

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 23:56   #10
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Ingen av mine har noensinne fått ukepenger.
I stedet hadde vi ei liste der forskjellige arbeidoppgaver hadde forskjellig lønn. Ene guttungen min hadde alltid flust med penger siden han jobbet for pengene, de tre andre gadd ikke og hadde dermed mindre å bruke.

Ingen av oss voksne får lønn uten å gjøre noe, så hvorfor venne barna til dette?

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 00:04   #11
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Så glad for at flere ser poenget mitt her!

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 00:09   #12
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Får 300 kroner i mnd jeg

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 00:23   #13
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Opprinnelig lagt inn av sigboh, her.

Får 300 kroner i mnd jeg

Ikke ment som kritikk eller noe, men får du ikke stipend? Ser du er 17 år og regner med at du går på skole..?

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 03:37   #14
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Jeg fikk vel 100 kr pr uke fra jeg fylte 10. Dette dekket da busskort,lørdagsgodis, inngang og mat på fritidsklubben to ganger i uka. Hadde ikke noen "tvang" på å gjøre plikter, men tok alltid med meg søpla da jeg gikk på skolen om morgenen, var alltid den som handlet i butikken (mye syk mor), og luftet hunden. Og så elsket jeg å ta oppvaska. Tror kanskje spesielt det siste bidro til at jeg fikk litt ekstra innimellom, så jeg hadde til ekstra ridetimer en gang i blant

Naboguttene her borte (tvillinger på 10 år) får 50 kr dagen. HVER. De får altså 350 kr pr uke i lommepenger. Den ene bruker opp mesteparten på godis, Donaldblader, og leker, den andre kjøper to pakker tyggis, en juiceboks og et tegneserieblad, før han putter resten på sparebøssa og spør om ikke noen kan ta med den i banken så han får det på konto istedet. Han sparer nemlig til "kuuuuul bil je kænn kjøre på jolet mæ, bære pappa sier je får lov, å da lønner dæ sæ me' renta og sånn" Pluss at han faktisk kjøper seg klær selv- blir med mor si på senteret og handler seg kule bukser som mor ikke vil kjøpe fordi de er for dyre. Men gutten har spara så han har egne penger, og spør så mor si hvor mye hu ville brukt på ei bukse. Så betaler han mellomlegget selv :rofl: HELT fantastisk!

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 06:11   #15
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

da jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg 200 kr måneden, og hadde plikter som oppvask og husvask hver fredag etc. klær fikk jeg utenom når jeg trengte det.

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 07:53   #16
Eucalyptus
Seniormedlem
 
Eucalyptus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Vestfold
Alder: 45
Innlegg: 568
Eucalyptus er ny på veien

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Mine gutter på 9 og 14 år får ikke uke/månedspenger, men hjelper de til så får de lønn for dette. Og ønsker de seg noe, så jobber de for det. Men, det er klart... Har da kjøpt noe de ønsker seg uten av de må jobbe for det. Prøver å få de til å forstå at de ikke kan få alt de ønsker seg, det kan ikke voksne heller Nå skal det nevnes at vi bor 9 km fra butikken og senter, og da blir det ikke til at guttene går å småkjøper.

__________________
Min journal



Eucalyptus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Å være mett!!! Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:09   #17
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

mine barn (sønn 13 og datter 11) får 200 kr i mnd for å holde rommet sitt sånn ca ryddig. kino, buss,svømmehall, tlf og lørdagsgodt kommer i tillegg. ja og selvfølgelig klær og mat. og hvis de gjør noe ekstra i huset eller går tur med hunden kan de få litt ekstra (men det skjer ikke)

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:14   #18
Lekarbo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 8
Lekarbo er på en erverdig vei

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Takk for mange gode svar
Ser den med arbeisliste og få betalt pr ting man gjør. Selv hadde jeg det sånn og jeg hadde mye penger mens min lillebror ikke gadd og hadde sjelden penger.
Uansett hvordan vi kommer til å gjøre det må hun jobbe for ukepengene sine. Lage middag (noe hun ønsker selv :-)) støvsuge huset, rydde oppvaskmaskinen, brette tøy og gå tur med våre to hunder.

Nå har jeg litt mer peiling på hva som gis av penger i uka. Hun skal høre med jentene i klassen idag og høre hva de får også.

Lekarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:25   #19
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

13 og 16 åringen her får 500 kr i måneden.

Ser det er noen som reagerer på denne summen. Det kan dere bare gjøre, men vi er godt fornøyd med den måten ungene våre lærer seg å håntere penger på. Det skal gå til ungdomsklubb , buss, lørsdagsgodteri ,sminke,voks til håret osv. I forhold til sine venner så ligger de på gjennomsnittet. Sønnen sa akurat at de fleste han hadde snakket med får mellom 400-600 kr.
Sønnen på 16 år hadde jobb når han var 13 år som han holdt på med i 1,5 år. Måtte gi seg pga en borreliainfeksjon som satte seg skikkelig.


Et lite grovt regnestykke :
lørdagsgodteri 20*4= 80 kr
Kino og buss 1 gang 95+18+18 = 131
Buss til fritidsaktivitet/ kjæreste: 18+18 = 36 *4 = 144
Ungdomsklubb : inngang + drikke og pizza: 60 kr * 2= 120 kr.

Dette er 474 kr.

Ønsker de seg noe dyrere klær enn vi vil betale for eller andre ting så må de betale litt for det selv og må velge bort f eks ungdomsklubb og kino den mnd. Vil jenta ha sminke må hun gjøre prioriteringer som gjør at huin har penger til sminke.

De kjøper julegaver til venner av disse pengene og sparer til lommepenger på ferieturer osv.


Selfølgelig må ungene mine hjelpe til hjemme for å få ukepenger. De hjelper til der det trengs. I perioder når jeg er dårlig må de hjelpe til litt mere og i de periodene jeg er i form gjør de litt mindre. Dette har de aldrig protestert på .De vasker tøy,lager middag, går tur med hunden, vasker badet, støvsuger, trøker støs osv. Ikke alt hver uke men litt hver uke. Rommene sine holder de orden på selv. Skifter sengetøy, vasker og rydder. unnntaket er vinduet, det vasker jeg.


Sist redigert av Minni1 : 31-03-11 kl 08:45.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:29   #20
sigboh
Medlem
 
sigboh sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Moss
Alder: 31
Innlegg: 281
sigboh er ny på veien

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Ikke ment som kritikk eller noe, men får du ikke stipend? Ser du er 17 år og regner med at du går på skole..?

Jeg får lån som jeg har tatt opp igjennom skolen, men dette er for å ta opp lappen

__________________


sigboh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, tar det litt "på sparket". Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:39   #21
Lekarbo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 8
Lekarbo er på en erverdig vei

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Arb oppgaver som å rydde rommet og gå tur med hundene våre, får hun ikke penger for. Det mener jeg hun skal gjøre uansett. Viktig at de lærer seg å gjøre ting uten å alltid få penger for det. Det at rommet hennes skal ryddes mener jeg skal være en selvfølge også for hennes egen del

Vi er en familie på 4, og da mener jeg at alle må bidra også ungene uten at de alltid skal få penger for det.
Men jeg tenker hvis de får en viss sum i uka må de lære seg å disponere og spare litt til ting de vil kjøpe seg. Og ikke alltid bli spurt om småpenger til ditt og datt.

Lekarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:58   #22
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Det er jeg enig i Lekarbo at rommene og sine egne ting må de holde orden på uten å få penger for det. Skrev det ned for å sikre meg at ingen reagerte på at de ikke gjordet det.

Vi har ikke definert hva hver enkelt skal gjøre her i huset, men vi gjør utifra hva som trengs. Månedspengene er de samme uansett om det er en måned hvor de har hjulpet mye eller lite.

Her i huset får de penger for å gå tur med hunden. Dvs de får fratrekk på månedspengene dersom de ikke gjør det. Det er rett og slett fordi de er litt sløve der og det går utover hunden. Om det er riktig eller ikke det aner jeg ikke. Vi måtte gjøre noen grep her.

Sitat:

Men jeg tenker hvis de får en viss sum i uka må de lære seg å disponere og spare litt til ting de vil kjøpe seg. Og ikke alltid bli spurt om småpenger til ditt og datt.

Det har ungene våre lært seg. Ser at det er litt vanskelig for 13 åringen enda, men vi jobber med at hun skal lære det. Er nok lurt med ukepenger istedenfor månedspenger så det tror jeg vi skal gå over til for henne.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 10:11   #23
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Interessant!
Det føles som en evighet siden, men jeg fikk 50 kroner i måneden og de fikk jeg alltid da det var ungdomsklubb (som i svarteste bygda var en gang i måneden ...), ellers fikk jeg lørdagsgodt og Donald-blad utenom. Men jeg hadde uansett faste plikter som jeg måtte gjøre uten at jeg nødvendigvis fikk betalt for det. Jeg hadde ellers mulighet til å gjøre noe ekstra, og få litt penger for det. Og det ble det mye av, for jeg var så hekta på tegneserier, og så var det kino, da. En gang i måneden det også! Bygdekono, vøtt. Som å bære ved en hel uke, vaske huset etc, da fikk jeg gjerne litt ekstra. Men tegneserier var jo litt billigere på den tiden. Jeg kunne også gjøre ting for morfar, og få betalt for det, som å male gjerde, gå i butikken for han, bære ved og så videre.
Ser jo nå at 50 kr er lite, men det var den faste summen, for inngangen på u.klubben var tjue kr, og så kjøpte vi gjerne en pølse og sånn.
Ellers jobbet jeg for foreldrene mine hver sommer. Da jeg var gammel nok kunne jeg f.eks kløyve ved for hele vinteren for 500 kroner. Nye klær fikk jeg to ganger i året: Til skolestart og til sommerferien, pluss finklær til jul, som også måtte brukes 17. mai.
Jeg har i alle fall lært meg ut fra dette å ikke ta penger for gitt, og er ganske økonomisk av meg, og sløser lite. Hvilket jo er en fordel, ettersom jeg har innmari dårlig råd ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 11:59   #24
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Jeg synes 500 kroner høres veldig fornuftig ut. Om man tenker igjennom det er det ikke mye man får for den summen på en hel mnd. Og fordelen med å gi barna en fast sum er jo at de lærer seg å planlegge økonomien. Vet de at de ønsker seg noe dyrere så må de lage et lite mentalt budsjett og spare. Det er superviktig å lære seg før man blir 18 og plutselig må ut og styre sin egen økonomi. Det er ikke kunnskap som kommer av seg selv.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 12:34   #25
Regret
Seniormedlem
 
Regret sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 33
Innlegg: 1.348
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Sv: Ukepenger til en jente på 13 år

Jeg må påpeke at den 20 kroningen kom ikke av å rydde rommet, det fikk vi ingenting for. Men rot for en 10 år gammel jente er ikke plagsomt, så dermed ble det sjeldent gjort også. Jeg elsket å ha en liten landsby av leker på rommet mitt jeg! så det å kalle det en selvfølge for et barn, blir for dårlig (slik jeg husker det da min mor mente det var en selvfølge) Jeg trivdes jo best sånn, så hvorfor ikke bare ha det sånn? Så rommet forble rotete til tross for trusler om det ene og det andre fra min mor, men motivasjonen var jo ikke der, når jeg ikke kom til å trives med det ryddig, så en belønning hadde nok vært motiverende nok, så jeg ikke bare tapte på det.
Men jeg er ikke rotete av meg ellers, jeg er den som kunne finne på å rydde hele resten av huset uten å si et pip til min mor, eller feie hele gata vi bodde i bare fordi jeg likte å se forandringen mellom møkkete og rent.

Den 20 kroningen som vi forsåvidt ikke fikk hver lørdag heller, den var fortjent for et par oppgaver ellers i huset som vi hadde blitt bedt om å gjøre. Det er heller ikke så lenge siden, så jeg fikk ikke noe mer ut av den enn hva vi gjør nå. Penger til andre ting fikk vi ikke, så om jeg skulle på 'fritidsklubber' eller noe i den rekken så måtte jeg endten finne noe gratis, bli spandert på av venner, eller takke nei til alle tilbud som involverte penger.
Om det gjalt klær så arvet jeg av min eldre søster, og fikk kanskje ett plagg i løpet av året som var nytt. Buss ble ikke tatt, jeg har jo bein...

Jeg lærte verdien av penger på en annen måte som dere ser og det har gjort at jeg er veldig flink med penger i nåtid. Hver krone er gull verd.

__________________

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny jente her med Pcos ... VeronicaB Spørsmål og svar 8 01-08-10 16:47
Mat til jente med ADD jeano Barns kosthold 11 16-11-09 10:59
Jente vs kvinne? Tussa Generell diskusjon 29 02-08-07 17:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no