Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Forbehandling av mel

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-04-07, 17:24   #1
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Forbehandling av mel

Hei hei...
Som nytt medlem må jeg vel dele tankene mine rundt de ulike tema jeg og..

Som noen få av dere muligen vet blir stivelse omgjort til sukker ved tempraturer under 3-4 grader celcius..

Et brød laget på lavkarbo prinsippet inneholder lite karbohydrat i utgangspunktet, og dersom man lagrer "mel blandingen" i fryseren et par dager før man blander i vann, olje ect og tilsetter søt tørrgjær vil man da kunne gjære bort mye av karbohydratene i lavkarbobrødet og få en mye luftigere deig.

Jeg har lagt ut en oppskrift på et lavkarbobrød med så lite som 11,9 gram karbohydrat pr 100gram ferdig nettovare..omtrentlig 10gram dersom man tar utgangspunkt i bruttovare!

Hadde jeg forlagret blandingen i fryseren og gjæret med tørr søt gjær i 1-2 timer hadde nok karbohydrat forholdet vært enda mindre, i følge teorien!

Referranser:
http://www.vinlegging.net/saftutvinning.shtml
http://www.matoppskrift.no/sider/Konslagring.asp

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 12:52   #2
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: forbehandling av mel

Ingen andre synes dette var et spennende tema så jeg for fortsette teoriene mine!

Ta en langpanne go fyll den opp med mel, ca 2 cm tykt lag.

Sett dette i ovnen på 50 grader (nyovn) i 15-25 minutter, AVBRYT dersom melet begynner å skifte farge!!

Ta ut formen og sett til avkjøling.

Når det er ferdig avkjølt tar du en sprayflaske på ca 0,5 liter med 2 poser tørr søtgjær i og sprayer et lag over dette.. vent en 10 sekund før du raker gjennom melet( for å blande) og gjentar med spray.
tipper 2-5 spray er nok, må ikke bli en våt blanding!

Fyll så lunkent vann i oppvask kommen din, legg en rillerist over og sett langpannen opp på den. legg et handkle over alt.

La stå i 1-2 timer.

Teoretisk sett vil da stivelsen bli gjort om til glucose i ovnen, og når du sprayer på en søt gjær vil den gjære vekk glucosen dersom den får holde på lenge nok.

Så når du tar vekk langpannen fra risten skal du ha et mel med lite og tilnærmet lik 0 karbohydrat.
Dersom det har klumpet seg, men er tørt kan du sende det gjennom en hurtigmikser eller en kvern..

Dersom noen ønsker å dobbel sjekke denne teorien kan man påvise stivelse med JOD, antar det kan kjøpes på apoteket.

Om noen kunne oversende dette som et forsøk til en skole eller et labratorium hadde det vært topp:P

Innspill?

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 15:36   #3
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

Her kan dere lese litt om teorien bak teoriene mine

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=8058

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-04-07, 15:42   #4
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

litt skoleforenklet informasjon om karbohydrater !

http://lav.hfk.vgs.no/LAV_MOAT/16%20...%20(HOVED).htm

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 02:08   #5
Traxior
Medlem
 
Traxior sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Bø i Telemark
Alder: 45
Innlegg: 291
Traxior er ny på veien

Sv: Forbehandling av mel

Jeg tror du generelt får litt dårlig respons her siden du snakker om kornprodukter... Er ikke så mange her som døtter i seg det...

__________________



Besøk bloggen til Traxior på http://feitmann.com
Traxior er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert med inspirasjon fra ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 10:58   #6
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

Poenget med å starte denne tråden var for å se om vi i fellesskap kunne finne ut om det var noe vi kunne gjør med melet for å fjerne karbohydratene da
Menneskeheten har jo klart å fjerne karbohydrat fra sukker, så da må jo en klare det med mel også, eller hva?

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 11:06   #7
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Forbehandling av mel

Men vil ikke effekten av hvitt mel være den samme, selv om man fjerner KH??

Altså: Oppblåst mage, LUUUUUUFT, slapphet osv osv osv...

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 11:09   #8
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Forbehandling av mel

Kanskje spennende for noen å gjøre dette (dersom det funker)

Men ALTFOR omstendig for megselv.... Jeg gidder knapt å lage en salat fra bunnen av....

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 11:16   #9
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

Vil tro det er karbohydratene som gjør at du blir oppblåst.
Blir sikkert produsert en del gass når det reagerer med magesyren og de ensym som er der.

Vist vi finner en teori som fungerer, kan vi selge inn konseptet til et større mølleri og få det til en komersiell vare

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:20   #10
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Poenget med å starte denne tråden var for å se om vi i fellesskap kunne finne ut om det var noe vi kunne gjør med melet for å fjerne karbohydratene da
Menneskeheten har jo klart å fjerne karbohydrat fra sukker, så da må jo en klare det med mel også, eller hva?

Jeg vet ikke om jeg er helt med her, men bearbeiding av karbohydratrike matvarer som bær, frukt, korn, poteter osv, gjennom gjæring er vel en nokså vanlig prosess som ender opp i velkjente produkter som vin, sprit, øl osv. Verdifulle produkter, bevares, men knapt noen forretningsidé for dette forumet...??

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:46   #11
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av tbear, her.

Jeg vet ikke om jeg er helt med her, men bearbeiding av karbohydratrike matvarer som bær, frukt, korn, poteter osv, gjennom gjæring er vel en nokså vanlig prosess som ender opp i velkjente produkter som vin, sprit, øl osv. Verdifulle produkter, bevares, men knapt noen forretningsidé for dette forumet...??

Til din opplysning så er etanolen som du beskriver over et biprodukt av "gjærings prosessen".

Det jeg mente med at man kan forbehandle mel med gjær er at da forsvinner karbohydratene fra melet. Nok om det!

I det siste innlegget mitt så mente jeg ikke nødvendigvis at vi skulle gå for gjærløsningen for å fjerne karbohydratene, men at dersom vi i felleskap pønsker ut en måte å fjerne/redusere karbohydrat i vanlig mel så er det et konsept som kan selges inn til større produsenter som igjen lager et komersielt produkt ut av det...

Det har vi vell alle nytte av?
I første omgang er jo det kun snakk om en brainstorming rundt tema da!

Men vist du er fornøgd med brød laget av egg, ost og protein, så vær så GOD!
Debatten er mer en frivillig å delta i

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:51   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Forbehandling av mel

Hvis man fjerner kh fra mel, så blir det vel bare fiber igjen?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:55   #13
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Men vist du er fornøgd med brød laget av egg, ost og protein, så vær så GOD!

Jeg synes det er meget gode brød som er blitt utarbeidet av veldig mange kreative sjeler her inne!!! ALL ÆRE til dem!!!

Savner overhodet ikke kveitem(j)øøøøølet!!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 12:55   #14
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

Fiber og "bruttostoff" vil jeg anta

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 13:00   #15
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av lokkebiff, her.

Jeg synes det er meget gode brød som er blitt utarbeidet av veldig mange kreative sjeler her inne!!! ALL ÆRE til dem!!!

Savner overhodet ikke kveitem(j)øøøøølet!!!

All ære til de som tørr og gidder og forske på oppskrifter og metoder som gjør hverdagen vår karbohydratfri...

Det betyr jo meg og det da?

Vist jeg kom med en oppskrift lokkebiff, som inneholdt 80% hvetemel, men alikevell hadde 0 karbohydrat....

Hadde ikke du blitt litt glad engang da? Tenk hvor mye større matkartet ditt faktisk kunne blitt da?


ÅPNE ØYNENE ALLE SAMMEN!!! Om vi hadde vore fornøgde med hest og kjerre engang i tida, hadde vi brukt det enda... Vi kommer oss ikke fremover i verden med lukkede øyner!

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 13:05   #16
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

All ære til de som tørr og gidder og forske på oppskrifter og metoder som gjør hverdagen vår karbohydratfri...

Det betyr jo meg og det da?

Vist jeg kom med en oppskrift lokkebiff, som inneholdt 80% hvetemel, men alikevell hadde 0 karbohydrat....

Hadde ikke du blitt litt glad engang da? Tenk hvor mye større matkartet ditt faktisk kunne blitt da?

Jeg hadde sikkert blitt KJEMPEGLAD (så lenge jeg ikke ble å fjerte av det produktet... )

Jeg mener bare at jeg kommer ALDRI til å gidde å stå å steke melet med gjær-spray og slikt for å oppnå dette....

MEN jeg skal kjøpe det når du har fått det ut i butikken ja!!!

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 13:07   #17
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

les siste innlegget mitt på lage mel selv, og gi meg en komentar på teorien da

mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:45   #18
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Til din opplysning så er etanolen som du beskriver over et biprodukt av "gjærings prosessen".

Det jeg mente med at man kan forbehandle mel med gjær er at da forsvinner karbohydratene fra melet. Nok om det!

I det siste innlegget mitt så mente jeg ikke nødvendigvis at vi skulle gå for gjærløsningen for å fjerne karbohydratene, men at dersom vi i felleskap pønsker ut en måte å fjerne/redusere karbohydrat i vanlig mel så er det et konsept som kan selges inn til større produsenter som igjen lager et komersielt produkt ut av det...

Det har vi vell alle nytte av?
I første omgang er jo det kun snakk om en brainstorming rundt tema da!

Men vist du er fornøgd med brød laget av egg, ost og protein, så vær så GOD!
Debatten er mer en frivillig å delta i

Hei,
I mange gjæringsprosesser tror jeg faktisk etanolproduksjonen er hovedsaken.... .
Uansett, du har fått kommentarer til innlegget ditt - det er du vel fornøyd med? I motsatt fall så kommer en til:

Vanlig hvetemel inneholder 67,6% karbohydrater. Det blir altså ikke så mye igjen når man tar bort karbohydratene. De resterende 32,4% er 11,8% protein, 1,7% fett, 14% vann og altså 4,9% "annet". Hovedbstanddelen i dette er proteiner, eller gluten. Hvetegluten er faktisk et produkt det er mulig å kjøpe i dag, og brukes bl a i brød for å redusere karoinnholdet, f.eks i Lindberg-brødet.

Så tanken din var god den, men det er altså allerede gjort....

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:56   #19
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

som jeg også skrev tidligere så mente jeg ikke nødvendigvis at mitt forslag var det mest optimale, jeg ønske bare å få til en debatt rundt tema

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:40   #20
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: forbehandling av mel

Opprinnelig lagt inn av mrfree, her.

Når det er ferdig avkjølt tar du en sprayflaske på ca 0,5 liter med 2 poser tørr søtgjær i og sprayer et lag over dette.. vent en 10 sekund før du raker gjennom melet( for å blande) og gjentar med spray.
tipper 2-5 spray er nok, må ikke bli en våt blanding!

Gjæren vil ikke klare å utrette stort med så lite fuktighet, så den tilnærmingen tror jeg er nokså dødfødt.

En litt hissig villgjær (surdeig) vil kanskje kunne fungere på et vis, men jeg tviler på at resultatet blir spesielt velsmakende

  Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 16:19   #21
mrfree
Medlem
 
mrfree sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Alder: 40
Innlegg: 93
mrfree er på en erverdig vei

Sv: Forbehandling av mel

I og for seg et godt poeng Andre alternativ? :P

__________________
Takk for oppmerksomheten
______________________
MrFree, thats me!
--
Sivilfilosofiskforsker
mrfree er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedons Franske Sjokoladekake (helt uten mel) Fjonken Kake/dessert og snacks 130 24-09-15 14:53
Alternativ til mel tech Lavkarbo generelt 1 07-01-07 20:28
Sunt, hvitt mel? elian Generell diskusjon 2 24-05-06 22:18
Mel og lignende - hva har mest karber?? Karin Generell ernæringsdebatt 3 18-04-06 21:01
glutenfritt mel.. Helene Generell ernæringsdebatt 6 20-10-05 22:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no