Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-10, 23:44   #1
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Ser at det er noen som har importert Pita fra noen nettsteder rundt omkring i verden. Jeg lurte derfor på hvilke pitabrød dere mener er best. Hvor har dere bestillt de? Måtte dere fortolle varene? (Matvarer skal fortollles i motsetning til DVD f.eks. som man bare skal betale mva på hvis det overstiger 200)

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 23:57   #2
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Ser at det er noen som har importert Pita fra noen nettsteder rundt omkring i verden. Jeg lurte derfor på hvilke pitabrød dere mener er best. Hvor har dere bestillt de? Måtte dere fortolle varene? (Matvarer skal fortollles i motsetning til DVD f.eks. som man bare skal betale mva på hvis det overstiger 200)


Stort sett alt skal også fortolles hvis det går over 200 kr......

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:32   #3
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Stort sett alt skal også fortolles hvis det går over 200 kr......

Der tar du nok litt feil. Betale moms på importerte varer er ikke det samme som å fortolles. Riktignok så er det tollvesenet som også tar inn momsen på importerte varer.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 09:34   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Der tar du nok litt feil. Betale moms på importerte varer er ikke det samme som å fortolles. Riktignok så er det tollvesenet som også tar inn momsen på importerte varer.

Hmmm. hver gang man må betale moms på varer så må man vel også betale fortolling? Jeg har hvertfall tilgode å bare betale moms og ingen tollgebyr.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 10:08   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Stort sett alt skal også fortolles hvis det går over 200 kr......

Alt som ikke har moms i Norge kan kjøpes fritt uten grensa på 200 kr. F.eks bøker, filmer, musikk etc. (Typ åndsverk).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 11:30   #6
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Alt som ikke har moms i Norge kan kjøpes fritt uten grensa på 200 kr. F.eks bøker, filmer, musikk etc. (Typ åndsverk).

Hvis posten gjør jobben for deg , tar de et fortollingsgebyr som går til posten og ikke tollvesenet. Toll er en ekstraavgift som staten tar f.eks og spesielt på matvarer for å beskytte norsk matvareproduksjon. Samme er hos biler. Bestiller jeg en oppvaksmaskin til 1000,- (ink frakt) (noe som er lite sannsynlig at jeg må betale for den) så betaler jeg bare mva på denne innførselen. For beløp inntil kr 1000 kan man også gjøre fortollingen selv hos tollvesenet på nett og slippe å betale posten for samme jobben.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 11:33   #7
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Dette er hentet fra tollvesenets sider: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...age=NO#kostnad

  • Toll
    De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

    Eksempler på varer som er tollfrie:
  • - elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)
    - DVD
    - CD
    - skriver
    - skanner
    - kikkert
    - kamera
    - sko og støvletter
    - bildeler
    - møbler
    - alt sportsutstyr, unntatt sportsklær
    - briller og solbriller
    - vesker, bagger, ryggsekker
    - sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)
    - kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)
    - barnevogner
    - sykler
    - verktøy (elektronisk og mekanisk)
    - pyntegjenstander
    - drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )
    - service og porselen
    - plakater
Men MAN BETALER FORTSATT NORSK mva. på produktene som blir importert. Også av fraktkostnadene

__________________



Sist redigert av torgn : 07-08-10 kl 13:56.
torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 14:52   #8
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Og så har tollvesenet lagt ut en grei tollkalkulator hvor man kan legge inn varetype og verdi og få ut hva man må betale

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 15:03   #9
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Heisann :-)
Det er jo lurt å holde seg til 200 + frakt, så slipper du de andre utgiftene. (Mat momsen er for øvrig lavere enn andre artikler som er på 25 %, hvis ikke jeg husker feil er den på 14%. Men, så er det tillegg for sjokolade og sukker produkter hvis det er slike varer du kjøper, den er på ca 17 %tror jeg det var..Det som er ekstra kjipt er at toll og tilleggsavgiftene regnes av totalbeløpet, altså, frakt inkludert, det er da ikke av kun varene som du handler. Så, lurt å handle for kr 199,- ... vær obs på at tollvesentet setter sine egne omregningskurser, det holder ikke å ta utgangspunkt i dagens valuta. på denne siden kan du se hvilke tollkurser som gjelder etter datoer: http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=NO

USD står f. eks 6,14 kr fra 2.8- 8.8. ...

www.netrition.com gir deg mest varer for pengene, er de billigste selv om det løper på litt frakt. Du får en grei oversikt over hvor mye du må betale og hva frakten blir. :-)

Om pitaene, så synes jeg noen er ganske flate og litt vanskelige å dele.Var det Josephs' tro? (jeg foretrekker tortillalefser.) de jeg har prøvd er ganske like i smaken. Det er jo litt forskjellig str.og dermed ulikt karbo innhold pr stk, men jeg synes toufayan pita minner om vanlige som vi kjøper i forhold til tykkelse, litt mindre i omfang kanskje.

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 16:27   #10
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Heisann :-)
Det er jo lurt å holde seg til 200 + frakt, så slipper du de andre utgiftene.

Hvis varen kosten 150,- og frakten koster 60, så må du betale MVA på totale beløpet på 210 kr. Slik ble jeg fortalt etter å ha sendt en mail til tolletaten..klarer ikke å finne den mailen nå, så jeg må ha slettet den

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 16:42   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Hvis varen kosten 150,- og frakten koster 60, så må du betale MVA på totale beløpet på 210 kr. Slik ble jeg fortalt etter å ha sendt en mail til tolletaten..klarer ikke å finne den mailen nå, så jeg må ha slettet den

Det hender tollvesenet gjør feil, altså, men frakten er ikke inkludert i de 200 kronene som er øvre grense før moms må betales.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 01:09   #12
Kakemonster
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 10
Kakemonster er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

riktig som photo sier over her. Men om verdien på varen er over 200 så blir porto regnet med. Det fikk jeg vite engang ihvertfall

Kakemonster er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 09:41   #13
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Alt som ikke har moms i Norge kan kjøpes fritt uten grensa på 200 kr. F.eks bøker, filmer, musikk etc. (Typ åndsverk).

Er det sant?? Bøker visste jeg, men filmer? Jeg har aldri fått noe ekstra gebyr når jeg har bestilt masse fra feks. Play.com, men flere venninner har fått det når de har bestilt for mer enn 200,- kroner. Nå sender Play ut alt av filmer i én og én pakke (nettopp for å unngå unødvendig moms, trodde jeg), men om man bestiller feks. et spill til over 200,- kroner får man moms-gebyr. Jeg har ikke fått det, som sagt, men flere venner og bekjente har fått det (sier de).

Skal man altså ikke ha det på filmer?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:00   #14
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det sant?? Bøker visste jeg, men filmer? Jeg har aldri fått noe ekstra gebyr når jeg har bestilt masse fra feks. Play.com, men flere venninner har fått det når de har bestilt for mer enn 200,- kroner. Nå sender Play ut alt av filmer i én og én pakke (nettopp for å unngå unødvendig moms, trodde jeg), men om man bestiller feks. et spill til over 200,- kroner får man moms-gebyr. Jeg har ikke fått det, som sagt, men flere venner og bekjente har fått det (sier de).

Skal man altså ikke ha det på filmer?

Jeg trur Posten bare tar stikkprøver.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:01   #15
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Kakemonster, her.

riktig som photo sier over her. Men om verdien på varen er over 200 så blir porto regnet med. Det fikk jeg vite engang ihvertfall

....Når jeg tenke rmeg om så har dere nok rett i dette...

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:26   #16
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av torgn, her.

Dette er hentet fra tollvesenets sider: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...age=NO#kostnad

  • Toll
    De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll.

    Eksempler på varer som er tollfrie:
  • - elektroniske produkter (TV, PC, DVD-spiller med mer)
    - DVD
    - CD
    - skriver
    - skanner
    - kikkert
    - kamera
    - sko og støvletter
    - bildeler
    - møbler
    - alt sportsutstyr, unntatt sportsklær
    - briller og solbriller
    - vesker, bagger, ryggsekker
    - sanitærartikler (badekar, vasker, duskabinett)
    - kosmetikk (sminke, kremer, såper, sjampo)
    - barnevogner
    - sykler
    - verktøy (elektronisk og mekanisk)
    - pyntegjenstander
    - drikkeglass, varer av glass (speil m.v. )
    - service og porselen
    - plakater
Men MAN BETALER FORTSATT NORSK mva. på produktene som blir importert. Også av fraktkostnadene

Betaler man moms på ALT, også bøker (over 200 kr)? Jeg trodde bøker var momsfritt, men man må tenke 200-kroners-regelen her også, altså?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:46   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Ikke moms på bøker

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 16:49   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Med mindre det er andre avgiftspliktige varer i samme pakke da
http://toll.no/templates_TAD/Article...=NO#avgiftsfri

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 00:46   #19
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Er det sant?? Bøker visste jeg, men filmer? Jeg har aldri fått noe ekstra gebyr når jeg har bestilt masse fra feks. Play.com, men flere venninner har fått det når de har bestilt for mer enn 200,- kroner. Nå sender Play ut alt av filmer i én og én pakke (nettopp for å unngå unødvendig moms, trodde jeg), men om man bestiller feks. et spill til over 200,- kroner får man moms-gebyr. Jeg har ikke fått det, som sagt, men flere venner og bekjente har fått det (sier de).

Skal man altså ikke ha det på filmer?

Joda.. Har fått det på filmer.. Derfor jeg nå handler filmer kun på play.com for der sender de en og en film slik at hvis jeg passer på at filmene ikke kommer på mer enn 199 kr så slipper jeg toll. Har fått toll på dataspill også..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 08:01   #20
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Toll ja, men moms? Jeg blir litt forvirret av dette. Er bøker og filmer momsfrie? Eller bare tollfrie? Man må fremdeles betale moms om beløpet går over 200 kroner? Moms OG toll? Jeg skjønner ingenting. *dum*
Jeg har aldri, aldri noensinne fått toll eller moms eller noe som helst på noenting fra Play og jeg har bestilt spill og filmer derfra siden 2003.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:05   #21
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Toll ja, men moms? Jeg blir litt forvirret av dette. Er bøker og filmer momsfrie? Eller bare tollfrie? Man må fremdeles betale moms om beløpet går over 200 kroner? Moms OG toll? Jeg skjønner ingenting. *dum*
Jeg har aldri, aldri noensinne fått toll eller moms eller noe som helst på noenting fra Play og jeg har bestilt spill og filmer derfra siden 2003.

Jeg bestillte Bones season 4 fra Play en gang. Det endte opp med at filmen ble nesten dobbelt så dyr som jeg ga for den (men allikevel billigere enn om jeg skulle kjøpt den i en norsk nettbutikke på det tidspunktet) Prisen på filmen var over 200. Andre ganger har det gått bra. Jeg trur posten bare foretar stikkprøver og ser pakke litt an. Uten at jeg har studert den 200 kroners grensen, så gjelder det antagligvis både momsfritak og tollfritak.

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:20   #22
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Toll ja, men moms? Jeg blir litt forvirret av dette. Er bøker og filmer momsfrie? Eller bare tollfrie? Man må fremdeles betale moms om beløpet går over 200 kroner? Moms OG toll? Jeg skjønner ingenting. *dum*
Jeg har aldri, aldri noensinne fått toll eller moms eller noe som helst på noenting fra Play og jeg har bestilt spill og filmer derfra siden 2003.

Toll er en avgift som er tilstede av politiske hensyn. F.eks. å beskytte norsk matvareproduksjon, import av klær er tollbelagt. De forskjellige tollsatsene varierer avhengig av varer. Mener jeg så at den er 10,7% på klær + mva på det opprinnelige beløpet.

De aller fleste varer er tollfrie, men regelen er at på alle beløp over 200 SKAL det betales moms på. Det er transportørens ansvar å foreta fortollingen ev. kreve inn moms i utgangspunktet, og dette tar de seg godt betalt for. I tilegg til å kreve inn avgiftene tar de seg gjerne godt betalt for å gjøre fortollingen (noe du selv kan gjøre på internett hos toll.no gratis for beløp mellom 200 og 1000) i tilegg til å ta et gebyr for å oppbevare varen på tollager til den er fortollet. Dersom det finnes alternativ til å frakte med posten så ville jeg valgt andre.

CD, DVD, SPILL med mye mer er tollfritt og skal kun betales mva på hvis beløpet overstiger 200,- .

Det er lett å blande sammen toll og moms (eller mva om du vil)

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:25   #23
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Fannt dette på Toll.no , her omtales ,mva som avgift (noe den også er)

Hvilke varer er helt avgiftsfrie (fri for både toll og avgifter)?
Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:

  • Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.
Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker,

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 10:31   #24
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Toll ja, men moms? Jeg blir litt forvirret av dette. Er bøker og filmer momsfrie? Eller bare tollfrie? Man må fremdeles betale moms om beløpet går over 200 kroner? Moms OG toll? Jeg skjønner ingenting. *dum*
Jeg har aldri, aldri noensinne fått toll eller moms eller noe som helst på noenting fra Play og jeg har bestilt spill og filmer derfra siden 2003.

Jeg bestilte en gang matvarer fra et utenlandsk firma. Jeg hadde handlet mer enn 200 kr. Jeg måtte betale moms OG toll.

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 15-08-10 kl 10:37.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-10, 11:14   #25
torgn
Medlem
 
torgn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 51
Innlegg: 114
torgn er på en erverdig vei

Sv: Importerte lavkarbo-pita - hvilke er best

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg bestilte en gang matvarer fra et utenlandsk firma. Jeg hadde handlet mer enn 200 kr. Jeg måtte betale moms OG toll.

Takk, det var svaret jeg var ute etter når jeg startet tråden . Er det andre her som har kommet unna med toll når de har bestillt matvarer ? Hvor mye bestillte dere for og hvor bestillte dere det fra ?

__________________


torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Crispy chicken og pita torgn Generell diskusjon 4 04-08-10 10:56
Hvorfor og hvilke visse mineraler, vitaminer og sporstoffer er viktig på lavkarbo? ada-emilie Kosttilskudd 4 24-05-10 16:00
Hvilke kosttilskudd egner seg best på lavkarbo? karboking Spørsmål og svar 2 25-06-09 21:53
Hvilke plager hadde du FØR du begynte på lavkarbo? Devana Fysisk og mental helse 18 16-01-09 13:42
Pita og tortillalefser søt uten sukker Lavkarbo generelt 1 03-08-08 23:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no