Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

GB\GI - Forvirret

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-02-08, 13:06   #1
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

GB\GI - Forvirret

Nå har jeg lest hundre ganger i boka og jeg skjønner fortsatt ikke hva det GB og GI greiene er.
Er det noe man bør ta hensyn til, eller kan man bare spise sundt?
Hva er lissom høy GB??

Nei jeg gir opp.............

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 18:01   #2
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: GB\GI - Forvirret

Er også litt forvirret når det gjelder GB/GI. Trodde jeg hadde skjønt det, men nå er jeg slettes ikke sikker lenger. Har en sånn høvelig forklaring inni hodet mitt, men jeg får den liksom ikke ut i fingrene hvis du skjønner Men skulle gjerne ha fått det skikkelig forklart av noen som kan forklare på et språk som jeg skjønner (sånn jeg-er-litt-treg-i-oppfattelsen-språk)

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 19:20   #3
Equilibrium
Juniormedlem
 
Equilibrium sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: 3rd rock from the sun
Alder: 52
Innlegg: 38
Equilibrium er ny på veien

Sv: GB\GI - Forvirret

GB er for meg ukjent, men GI (glykemisk indeks) er en indeks på hvordan blodsukkeret vil oppføre seg. Lav GI= bra. Blodsukkeret vil da ha en sakte økning med ikke fullt så høy "peak", for så å vare lengre (det faller sakte). På en måte vil det være som å tilføre energi i litt mindre doser men over litt lengre tid. Høy GI som da selvsagt vil være negativt, gjør at blodsukkeret stiger mye høyere med en gang. For deretter å falle ganske raskt. Dette er som å tilføre energi mer momentant og som ikke varer like lenge. På en måte å stresse kroppen!? For mitt vedkommende fungerer det ypperlig med fullkorn produkter. Bruker å hamstre utaligge varianter av fullkornspasta hver gang jeg er i nabolandet ;-)

Equilibrium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Skaldeman Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 20:30   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: GB\GI - Forvirret

GI er hvor fort hundre gr karbo av den matvaren påvirker deg.
GB tar også hensyn til hvor mye karber det finnes pr hundre gram matvare.

Dvs at enkelte matvarer som har høy GI, kan likevel ha liten GB fordi de inneholder lite karbohydrat. (GI blir da litt unøyaktig å gå etter.)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 20:34   #5
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: GB\GI - Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

GI er hvor fort hundre gr karbo av den matvaren påvirker deg.
GB tar også hensyn til hvor mye karber det finnes pr hundre gram matvare.

Dvs at enkelte matvarer som har høy GI, kan likevel ha liten GB fordi de inneholder lite karbohydrat. (GI blir da litt unøyaktig å gå etter.)

F eks har kokt gulrot svært høy GI, men nesten ingen karber pr 100 g, sånn at du skal spise grisemye før det får noe utslag. = lav GB. Mens pasta har middels GI men mange karber pr 100 g, så da skal det ikke så mye til før det gir utsalg = høy GB. Dette var min lekmannsforklaring.

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 20:34   #6
Selma
Medlem
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Harstad
Innlegg: 246
Selma har en fantastisk aura rundt segSelma har en fantastisk aura rundt seg

Sv: GB\GI - Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

GI er hvor fort hundre gr karbo av den matvaren påvirker deg.
GB tar også hensyn til hvor mye karber det finnes pr hundre gram matvare.

Dvs at enkelte matvarer som har høy GI, kan likevel ha liten GB fordi de inneholder lite karbohydrat. (GI blir da litt unøyaktig å gå etter.)

Det var det jeg trodde det var (tror jeg), men ikke helt klarte å sette ord på

__________________
Hilsen Selma
Klar for kamp
Selma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 20:39   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: GB\GI - Forvirret

Opprinnelig lagt inn av martefie, her.

F eks har kokt gulrot svært høy GI, men nesten ingen karber pr 100 g

Gulrot har mye karber. 6.7 pr 100 gram. Dessuten høy egenvekt......

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 21:18   #8
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: GB\GI - Forvirret

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Gulrot har mye karber. 6.7 pr 100 gram. Dessuten høy egenvekt......

Fedon sier at gulrot har lite karber. Jeg brukte tom hans eksempel. Men "lite karber" sammenliknet med korn er noe annet enn "lite karber" når man har en limit på 20g karber pr dag. Enig?

martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er GB på mango? Lollypop! Dr Lindbergs 4 18-11-07 00:46
Min vei mot bedre helse. BiggestLooser Åpne dagbøker 65 07-06-07 21:58
GB dietten Tidligere bruker Andre dietter 8 22-03-07 09:58
Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer? nita58 Dr Lindbergs 9 01-12-06 15:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no