Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-02-11, 10:13   #26
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg har vært innom Kiwi etter nattevakt endel ganger, da den unge ungdommen har vært innom der på vei til skolen. Er nesten utelukkende sjokolademelk og sjokolade de er inne for å kjøpe Neppe det de fikk penger til, men..

Og jeg prøver virkelig å tilføre gode kostholdsvaner til ungdommen her i huset. Men jeg lærte meg ikke lavkarbo før han var rundt 10 år. Men her går det nudler og snop. men han drikker vann da.
Vi får håpe de har fått med seg noen gode vaner på veien.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:19   #27
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Jeg tror det er uunngåelig at det blir sånn når de er rundt 13-14 år. Tenk peset en hadde fått om han hadde kjøpt seg en pose knaskerøtter, mens alle andre kjøpte sjokolade? Ikke at det skal spille noe veldig stor rolle, sånn egentlig, men det er vel ikke til å unngå på den alderen..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:23   #28
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Men her synes jeg faktisk skole må komme på banen. Tenk om barna kunne fått varm mat på skolen? Nå får de jo frukt gjennom en avtale, her er det gratis frukt.
Og om det ikke er varm mat, så i alle fall en kantine med sunne og næringsrike produkter. jeg tror mange flere hadde spist annet enn sjokolade og boller til lunsj da.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 10:24   #29
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Det hadde helt klart vært det beste.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:11   #30
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Men hva er kosen i å dytte i seg en haug av ting på kortest mulig tid? Til og med jeg ble stresset bare av å se på de. Var kun dette jeg reagerte på. Hadde de sittet på en av bordene i hallen, spist og kost seg, hadde jeg nok ikke lagt merke til det en gang.

NÅååå er jeg med, Ja altså sånn stress-spising av potetgull har jeg også drevet med og jeg kan se at en familie i slekta driver sånn også: setter frem en bolle potetgull og så står ungene (og de voksne forsåvidt) rundt og spiser. Og så er det noe med den rytmen på ny pottis opp til munnen som gjør at man snapper litt etter pusten?

Mmm, fetthunger tenker jeg da....

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:12   #31
malleleo
Medlem
 
malleleo sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Stjørdal
Alder: 36
Innlegg: 213
malleleo er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

frukt hadde vært bedre tenkte "alle" visste at frukt er bra etter trening/fysisk aktivitet for barn.. d er jo bare d jeg tror da.

__________________
malleleo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:32   #32
Sothøna
Seniormedlem
 
Sothøna sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Møre & Romsdal
Alder: 57
Innlegg: 6.752
Sothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastiskSothøna er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Nå er det vel noe som heter " å feie for egen dør først"

Det er jo ikke sikkert noen voksne hadde peiling på hva disse barna spiste.

Og når man er barn, så er det ikke alltid de tenker hva som er det beste valget.

Greier vi som voksne alltid å ta de rette valgene
Ikke jeg ihvertfall, hverken når det gjelder mat eller andre ting i livet

Jeg har selv barn som jeg prøver å få folk av,
ser ganske lovende ut også foreløpig, om de spiser en "Snickers" på veien
ja så la gå.
Det finnes faktisk verre ting de kan la seg friste til, jepp.

Det hender faktisk ofte en må svelge en kamel eller to også,
spesielt over ting man har sagt om oppdragelse før man selv har barn.

Det er ofte lettere i teorien enn i praksis desverre,
synd men sant

Sothøna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mest mulig lavkarbo for å ha det bra. Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:50   #33
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

En ting er at ikke alle foreldre er klar over ulempen med høyt blodsukker, men de fleste foreldre er da klar over at chips, kanelboller og søt saft/brus ikke er særlig sunt?! For å dra det over på kaloriskalaen, så kan det jo nevnes at hvert barn fikk i seg 680 kcal.

Du aner jo ingenting om hva disse ungene spiser til daglig, for alt du vet kan de spise over gjennomsnittet sunt ellers, men hadde fått med seg litt ekstra søtmat til turen i svømmehallen siden det er vinterferie.

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg tenker skilt forelder har fryktelig mye dårlig samvittighet og kjøper hva som helst så lenge det er populært.
Kanskje vi kan skylde overvektsepidemien på skilsmissestatistikken?

Min pode er radmager, er det fordi han er skilsmissebarn også? Tror du ikke han får mat kanskje? Ærlig talt, dette var dagens absolutt mest idiotiske påstand.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:50   #34
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Hørte Anette Sagen på tv i går, hun sliter fortsatt etter hybelmaten på videregående, mye ris med grillkrydder! Derfor må hun stadig ha tilførsel av B12 nå. Jeg jobber selv i videregående, og jeg prøver av og til å si et og annet om kosthold. Kantina selger salat nå, men tidligere har det gått mest i baguetter (det gjør det vel enda), og der selges det ikke sukkerbrus (som om den med aspartam er så mye bedre, liksom).

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 13:57   #35
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Hamster59, her.

Hørte Anette Sagen på tv i går, hun sliter fortsatt etter hybelmaten på videregående, mye ris med grillkrydder! Derfor må hun stadig ha tilførsel av B12 nå. Jeg jobber selv i videregående, og jeg prøver av og til å si et og annet om kosthold. Kantina selger salat nå, men tidligere har det gått mest i baguetter (det gjør det vel enda), og der selges det ikke sukkerbrus (som om den med aspartam er så mye bedre, liksom).


Jeg este ut da jeg gikk på vgs.. Jeg drakk juice og spiste fine baguetter med ost og skinke i kantina (eneste vi fikk). Tenkte jo ikke over hvor usunt det egentlig var!

Riktignok 8 år siden snart men

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 14:41   #36
Mille89
Medlem
 
Mille89 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 195
Mille89 er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

jeg har selv ikke barn, men tenker at det ikke bare er det man putter i seg som handler om sunne matvaner. forholdet man har til mat er minst like viktig. har en venninne som nok alltid kommer til å a et problematisk forholdt til både vekt og kosthold. Moren stirret stygt på henne hvis hun tok TO osteskiver istedenfor en på knekkebrødet, og i bursdagene gikk det i snop som var "sunn"(det vil ikke si sunn i vår retning, men bursdagene var alltid preget av begrensninger).

Stresset forhold til mat i ung alder tror jeg er myyyye farligere enn at man spiser chips iblant.

__________________


Mille89 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: moderat lkhf Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 15:15   #37
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: Er det rart det fins mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Var de overvektige?


En blodsukker berg og dalbane som barn hele veien utsettes for sliter voldsomt på bukspyttkjertelen.
En dag vil de plutselig begynne å legge på seg (selv om de spiser akkurat slik de har gjort i alle år).
Om de er 10, 30 eller 60 år når det skjer kan man ikke vite.

Det som er ekstremt viktig å forstå er at om barn ikke blir fete (siden de har en velfungerende bukspyttkjertel) vil alt sukkeret de spiser indirekte kunne gjøre dem overvektige senere.

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 15:22   #38
Mat er min medisin
Medlem
 
Mat er min medisin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Stavanger
Innlegg: 52
Mat er min medisin er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

JFor å dra det over på kaloriskalaen, så kan det jo nevnes at hvert barn fikk i seg 680 kcal.

Slutt å tenk kalorier. Guttungen min på 1,5 år spiser gjerne over 1000 kcal i ett måltid. (og han er forøvrig kjernesunn.

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40752

__________________
MAT ER MIN MEDISIN
http://www.facebook.com/pages/Mat-er...01285086597054

Ned 16 kg og 6 størrelser på 9 måneder med fett.
Mat er min medisin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fornuft og vitenskap Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 18:20   #39
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?



Så sure dere ble? For en liten skilt-folk-har-dårlig-samvittighet spøk med smiley på?

Er det for sent å kaste inn at jeg er skilsmissebarn selv? To ganger!!

Noen høyere?

Og la meg utdype til mitt forsvar at søsteren min var fryktelig mye verre enn meg på å tuske til seg penger og godis og klær, før eller siden må man sette en strek for den regninga, ca rundt 20 års alder er vel sømmelig, men jeg ligger titusenvis etter!!!!

Og nå kan jeg aldri ta det igjen heller, bare lage søtere og mer veloppdragne barn... Og som spiser sunnere av seg selv...

Hah! Endelig skal jeg vinne !!!! Moahahahahahaha!!!

....

Visste noen forresten at det bare er lov med åtte 'images' pr melding? nå måtte jeg slette

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 19:10   #40
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Ingen som er sure her ,men et diskusjonsforum der en kan komme med sine meninger .
Ikke alle er enig med det du skrev, men vi kan jo være enig om å være uenig

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 19:18   #41
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.



Så sure dere ble? For en liten skilt-folk-har-dårlig-samvittighet spøk med smiley på?

Er det for sent å kaste inn at jeg er skilsmissebarn selv? To ganger!!

Noen høyere?

Og la meg utdype til mitt forsvar at søsteren min var fryktelig mye verre enn meg på å tuske til seg penger og godis og klær, før eller siden må man sette en strek for den regninga, ca rundt 20 års alder er vel sømmelig, men jeg ligger titusenvis etter!!!!

Og nå kan jeg aldri ta det igjen heller, bare lage søtere og mer veloppdragne barn... Og som spiser sunnere av seg selv...

Hah! Endelig skal jeg vinne !!!! Moahahahahahaha!!!

....

Visste noen forresten at det bare er lov med åtte 'images' pr melding? nå måtte jeg slette

Jaja, du skriver det som en spøk, en svært svært dårlig spøk. Og å slenge en smiley bakpå hjelper desverre ikke. Spøken blir ikke bedre av den grunn!
Jeg er skilt mor, bodde med mine to barn som bodde hos sin far annenhver helg. Hadde ikke dårlig samvittighet jeg, og ikke slengte jeg med potetgull og sjokomelk på svømmingen heller! Men min datter ble likevel overvektig pga PCOS hun har arvet etter meg. Det hadde ingenting å gjøre med at foreldrene var skilt!

Trist å lese din historie, men den er nok ikke nok for å generalisere 40% (eller hvor høy skilsmissestatistikken er), selv ikke med en smiley bak...

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:16   #42
anita44
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 9
anita44 er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

ungene våre er utforskende og har opprørstrang - og gudskjelov for det, ellers ville vi ikke kommet noe videre her i verden - og har de fått med noen kroner for å kjøpe med litt mat til etter svømmingen - så blir det garantert noe de ikke får servert av foreldrene - og aller helst noe som av oss defineres som snop se på oss - vi er voksne og sliter med overvekt - ikke fordi vi ville gjøre alle de dumme valgene, men fordi vi ikke hadde viljestyrke til å si nei, eller fordi vi var så uheldige å pådra oss en sykdom. vi kan ikke forvente at ungene våre skal være smartere - eller heldigere. disse ungene var ihvertfall i svømmehallen og var aktive - det er mye verre med ungene som sitter foran TV/PC 5-7 timer hver eneste dag - det er der du har årsaken til fedme blant veldig mange barn!!

__________________


anita44 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:48   #43
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Synes kanskje folk skal slutte å bry seg/henge seg opp i hva andres unger stapper i munnen jeg.
Hva man ser etter EN svømming er ikke ensbetydende med at disse ungene har dårlige vaner.
Hva om de skulle rett i bilen og kjøre et par timer etterpå?

Jeg stapper gjerne i mine barn en bolle eller lignende jeg, for å mette magen for en kort stund. Synes ikke man skal bli hysterisk selv om man selv lever lavkarbo/ketogent eller what ever.

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 20:55   #44
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Bonitta, her.

Synes kanskje folk skal slutte å bry seg/henge seg opp i hva andres unger stapper i munnen jeg.
Hva man ser etter EN svømming er ikke ensbetydende med at disse ungene har dårlige vaner.
Hva om de skulle rett i bilen og kjøre et par timer etterpå?

Jeg stapper gjerne i mine barn en bolle eller lignende jeg, for å mette magen for en kort stund. Synes ikke man skal bli hysterisk selv om man selv lever lavkarbo/ketogent eller what ever.

Nei synes absolutt man skal bry seg om man vet at barn får et helt på tryne kosthold, absolutt! Men kanskje ikke slik som her, en observasjon så vet du at disse barna er dømt til fedme og helseproblemer.
Ei jente i nabolaget suttet på tåteflaske med saft og knasket søte kjeks hele dagen, jeg snakket med moren om det jeg (på samme alder som min eldste datter da hun var 3 år). Det samme med tidligere nabo som KUN levde på grandiosa. Hun og tre-åringen med ryggmargsbrokk.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 21:18   #45
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67, her.

Nei synes absolutt man skal bry seg om man vet at barn får et helt på tryne kosthold, absolutt! Men kanskje ikke slik som her, en observasjon så vet du at disse barna er dømt til fedme og helseproblemer.
Ei jente i nabolaget suttet på tåteflaske med saft og knasket søte kjeks hele dagen, jeg snakket med moren om det jeg (på samme alder som min eldste datter da hun var 3 år). Det samme med tidligere nabo som KUN levde på grandiosa. Hun og tre-åringen med ryggmargsbrokk.

Nå var mitt svar ymtet på hovedinnlegget her da
Basert på en observasjon i en svømmehall lissom... Og så drar man konklusjonen at det er ikke rart unger er overvektige

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-02-11, 22:32   #46
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Nå skjønner jeg ikke.. TS bare viser til en observasjon, som kan bekrefte det faktum at ungene blir feitere. Selvfølgelig finnes det andre faktorer, men TS sier da heller ikke at dette er den eneste grunnen. Var selv aktiv som unge, er det ennu, men har vært overvektig fra før jeg starta på barneskolen. Rundt 5-6 vil jeg tro. Spillte fotball ukentlig, ute å lekte hver dag, vi eide ikke telefon (alenemor med dårlig økonomi) og ikke tv-spill å en tv med NRK = så kun tv en halv time om dagen. Men hun hadde 3 jobber - jeg var mye alene hjemme og laget maten min selv. Jada også som 6 åring fikset jeg å lage meg brødskiver. Men om jeg kjedet meg, ble det ikke en skive med nugatti. Heller 6 skiver utover kvelden. Altså å være aktiv betyr ikke at alle kan forbrenne bort store mengder kalorier!!

Kanskje var dette bare de som handlet for egne penger - men det hadde ikke skjedd i samme grad på 80-tallet. Man smørte i større grad niste, ting var dyrere da. Nå handler de selv, ja men da går det ofte i snop da. Mamaer og pappaer vet dette, så hvorfor ikke sende med de litt sunt og litt snop, så blir det ihvertfall litt næring også. NB; unger blir i større grad også kjørt til/fra svømmehaller og whatnot eller tar buss - vi, deriblant unger, beveger oss mindre og hel/halv fabrikata er hverdagskost. Vi blir feitere!!

Tror ikke heller det var en hets mot denne ungeflokken engang av TS, bare en observasjon. Kall det en aha opplevelse - noe ala, er det å vente annet enn at vi legger på oss..

__________________
Me out

Sist redigert av tjeldberg : 25-02-11 kl 22:34. Årsak: typo
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 16:09   #47
Fero
Medlem
 
Fero sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 130
Fero er ny på veien

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Husker godt min eks-svigermor pleide å fore ungene sine med så ufattelig dårlige ting at jeg ble helt mo i knærne hver gang jeg var der. De var små boller hele gjengen, og til kveldsmat f.eks. gikk det kun i loff, loff, loff med sjokopålegg o.l. eller potetmos og andre ferdigposeting. De hadde aldri grønnsaker til middag for det likte ikke mor, og det var aldri melk i glasset med mindre det også var et lass med sjokoladepulver..

Ungene sutret seg til snop dagen lang, og det var alltid en bolle med sjokkis eller potetgull på bordet, ukedag som helg.

Det fikk i allefall meg til å sette pris på mine egne foreldre. Jeg slapp unna lungemos fordi mamma ikke likte det, men ærlig talt, å ikke servere ungene så mye som EN sort grønnsak fordi mora ikke gidder eller vil ha? Sukk :s

En liten digresjon det her, men kunne ikke la være. Vi veit kanskje ikke noe mer om de ungene i svømmehallen, men her er et godt eksempel på hvordan det kan være.

__________________
Det er bedre å prøve og feile, enn å ikke prøve i det hele tatt!


Handle på iHerb.com? Bruk gjerne min kode og få $5 i rabatt første gang! **TAD607**
Fero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:39   #48
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Coockie, her.

Jeg ble passelig sjokkert over en barnefamilie her om dagen.

Jeg var nettopp ferdiig med å svømme og sto i garderoben på svømmehallen og skulle kle på meg. Da kom det tre barn inn i garderoben. De hadde fått med seg niste av foreldrene, som skulle spises etter svømming.

Denne «maten» besto av en pose Maarud tortillachips, en pose Kanelgifler og en solrik til hver.

Jeg regnet litt på det. Hvert barn fortærte 103 gram raske karbohydrater på 10 minutter. Og dette var kun et snackmåltid for å mette litt etter fysisk aktivitet.

En ting er at ikke alle foreldre er klar over ulempen med høyt blodsukker, men de fleste foreldre er da klar over at chips, kanelboller og søt saft/brus ikke er særlig sunt?! For å dra det over på kaloriskalaen, så kan det jo nevnes at hvert barn fikk i seg 680 kcal.


Jeg er fullstendig enig med deg, med unntak av at jeg ikke blir sjokkert. Jeg har sett så mye ernæringsmessig galskap begått av foreldre mot barna sine at jeg knapt hever et øyenbryn lenger.

Det er ikke vanskelig å forstå hvorfor fedmeepedemien velter inn over oss. Jeg er, som deg, overrasket over alle forsøkene her på å bortforklare at det du observerte ikke henger på greip. Kanskje noen som får et snev av dårlig samvittighet for egen utilstrekkelighet når det gjelder barnas kosthold?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:42   #49
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av anita44, her.

disse ungene var ihvertfall i svømmehallen og var aktive - det er mye verre med ungene som sitter foran TV/PC 5-7 timer hver eneste dag - det er der du har årsaken til fedme blant veldig mange barn!!


Rent helsemessig, og med tanke på overvekt, vil man nok få langt mindre problemer hvis man spiste riktig og satt foran en PC 18 timer i døgnet, fremfor å besøke svømmehallen hver dag og spise usunt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-03-11, 22:49   #50
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Er det rart det finnes mange overvektige barn?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Rent helsemessig, og med tanke på overvekt, vil man nok få langt mindre problemer hvis man spiste riktig og satt foran en PC 18 timer i døgnet, fremfor å besøke svømmehallen hver dag og spise usunt.


-

Men herlighet ingen som vet om disse barna det er snakk om spiser slik til daglig vel.Og jeg sier ikke det for at jeg haar dårlig sammvittighet i forhold til mine egne barn og kosthold,som det var rettet til over her.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overvektige barn - hva gjør man? Thea1980 Barns kosthold 23 11-01-11 12:17
"Overvektige barn spiser sunnest" Nicpins Nyheter / media 5 23-09-10 22:07
Hvor mange karbohydrater finnes i curry paste? anca-77 Spørsmål og svar 2 27-08-08 11:06
Gir foreldre skylden for overvektige barn Helene Artikler 40 25-10-06 16:26
Overvektige barn må tåle å sulte kie Barns kosthold 23 18-07-05 11:32


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no