Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

God ide for bruk av skjørost?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-02-08, 15:47   #1
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

God ide for bruk av skjørost?

Var på meny i dag. Synes den økologiske rømmen fra Røros er rene delikatessen. Passer derfor på når jeg er i nærheten (og har råd) til å ta med et par bokser. I dag hadde de skjørost også. Og siden jeg gjerne støtter mindre produsenter og økologiske produsenter tok jeg med en boks. Har søkt her uten å finne mange idéer. Helt sikkert godt med litt rømme og valnøtter og kanskje noen få bær til frokost eller kveldskos... Tror jeg. Men lurer altså på om noen har gode tradisjoner eller idéer for bruk? Ellers går det sikkert an med litt eksprimentering bare inspirasjonen slår til. Og det gjør den jo når man minst venter det

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 20:57   #2
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: God ide for bruk av skjørost?

Skjørost..... ??

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:29   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: God ide for bruk av skjørost?

Skjørost - "fremmstilles av mjølk som syrnes og varmes forsiktig. Ostemassen løftes ut av mysa på riktig tidspunkt". Tenkte det kunne være et alternativ på proteinsida . Tåler sure melkeprodukter bedre enn søte og spennende med uvante ting.
100g - 21g proteiner, 0,6g fett , 2g karbohydrater
Og når jeg leste på andre sida :" Serveres tradisjonelt i Rørostraktene med rømme, litt sukker og med spekemat og flatbrød". Foreslås også at den bør prøves i salat. Kan se litt ut som cottage cheese..
Så får vurdere spekemat i morgen kan få sommerfornemmelser av slikt

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 22:31   #4
bibi
Seniormedlem
 
bibi sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.028
bibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastiskbibi er bare helt fantastisk

Sv: God ide for bruk av skjørost?

ÅÅÅÅ - det hørtes godt ut!!! Spekemat og salat....

Må prøve å få tak i skjørost i morgen!

__________________


Journalen min
Har gått ned 13 kilo på Fedon-vis tidligere. Har nå 11 kilo igjen å miste
bibi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 20:20   #5
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: God ide for bruk av skjørost?

bumper opp denne tråden jeg! ble så nyskjerrig på denne skjørosten når jeg så den i butikken, så jeg kjøpte den med meg men jeg aaner ikke hva det brukes til :P er det noen som vet, eller som har noen forslag til bruksområder??

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 11:57   #6
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: God ide for bruk av skjørost?

ingen som vet? :/

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 12:52   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: God ide for bruk av skjørost?

Dette spiste vi mye av da jeg vokste opp. Jeg kommer fra en bygd rett ved Sør-Trøndelagsgrensen, så mye av mattradisjonene våre er påvirka av det.

Vi blanda helt enkelt skjørost med en blanding av rømme og kefir. Man kan sikkert droppe kefiren, jeg antar det er like så godt med bare seterrømme. Og så drysset vi jo sukker over, da, men det kan lett byttes ut med sukrin/splenda, og så hadde vi gjerne tørket kjøtt eller spekepølse ved siden av. Utrolig godt!
Skjørost minner litt om cottage cheese, men er tørrere, og personlig synes jeg det smaker MYE bedre.

Dette var en dessert vi alltid spiste ute på verandaen på sommeren! Fine minner.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 13:27   #8
lillemeg88
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 392
lillemeg88 er ny på veien

Sv: God ide for bruk av skjørost?

tusen takk for tips

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:58   #9
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: God ide for bruk av skjørost?

Skjørost og rømme og spekemat er digg!
Har spist dette på ferie i østerdalen.

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-11, 20:14   #10
Connie_88_
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 9
Connie_88_ er på en erverdig vei

Sv: God ide for bruk av skjørost?

Dette spiste jeg sååååå mye av når jeg var liten (takk bestemor)
Vi brukte sætherrømme, skjørost, sukker og ferske bringebær/blåbær/skogsbær på toppen! Husk veeeeldig få bær, kan bli litt kvalmene med for mye

__________________


Connie_88_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell Lavkarbo mot PCOS Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
1000 tråden!!! HP Livets lyse side 1036 23-05-06 13:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no