Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Cocosa

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-08-05, 16:01   #1
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel

Cocosa

Nok et spørsmål til de alt-mulig-vitende der ute

Flere steder anbefales cocosa som en god fettkilde. Jeg har brukt det mye selv i sommer, i smoothien min (oppskrift fra mat og helse, la den inn under smoothie-oppskrifter)
Anyway. Kan vi snakke litt om cocosa? Jeg vil nemli gjerne vite akkurat HVORFOR dette er så bra, siden det er omtrent bare mettet fett.. ??
Prøvde å lete opp info på internett, men det sto lite.. eneste som sto, var at kokosfettet økte fettforbrenningen og økte muligheten for opptak av omega 3 og 6. Stemmer?

så... jeg skal fortsette å putte masse mettet fett i smoothien min, sammen med udo's choice??

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-05, 17:06   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er ikke slik at alt mettet fett er skadelig. Cocosa har så mange gode egenskaper at du trygt kan fortsette å bruke det. Cocosa er vel det eneste produktet som inneholder noe mettet fett man allikevel er friskmeldt. Den inneholder mellomlange fettsyrer som er BRA for oss. Selv om Cocosa er kokosolje må det ikke forveksles med delfia fett - som også er kokosolje. Delfia fett er laget av varmebehandlede rester og er ikke egnet for menneske føde egentlig. Cocosa er laget og lagret på en helt annen måte og det er tilvirkningsmetoden eller produksjonsmetoden om du vil, som er cluet her. I tillegg er det viktig at man bruker riktig olje til riktig sted.

Her er er litt info ;

Cocosa Extra Virgin Coconut Oil

Cocosa
Extra Virgin gir deg en eksotisk duft og smak av de tropiske øyer: Bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Cocosa Extra Virgin gir deg hele spekteret av kokosoljens fordeler; benytt den som kosttilskudd og som smakstilsetning i mat.

Cocosa Pure Coconut Oil

Cocosa Pure Coconut Oil er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.

Jeg klarer ikke forklare hvorfor den ikke er "farlig" for kroppen vår, men når MHM er tilbake har hun sikkert en god forklaring. Hun er cocosa-eksperten her.

Du kan trygt bruke Cocosa Extra Virgin til smoothie/shakes og Cocosa Pure til steking. Ved siden av smør er det den beste oljen å steke i fordi den tåler så høy temp !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 13-08-05, 13:30   #3
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Jeg sliter litt med å få cocosa til å løse seg ordentlig opp i smoothiesen. Det blir alltid noen klumper....

Tips? : )

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-05, 14:26   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg også får klumper, - sannsynligvis fordi jeg bruker frosne bær. Nå bruker jeg MCT olje (den aktive fettsyren i Cocosa) isteden. Aberet er at den må kjøpes på apotek og også bestilles på forhånd. Men den har ingen lukt eller smak....

Skulle gjerne hatt råd om klumpefri smoothie med cocosa - har aldri fått det til

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-08-05, 12:51   #5
Tingeling
Medlem
 
Tingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Alder: 40
Innlegg: 182
Tingeling er en juvelTingeling er en juvelTingeling er en juvel
Talking

Forresten - sto det lang og fin artikkel om Cocosa i den nye utgaven av "Mat&Helse"! Det kom som bestilt


SUNN OG SLANK MED KOKOSFETT !!

__________________
Tingeling
-Medlem av Ren Mat Klubben-

Tingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-08-05, 13:35   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Den var flott den artikkelen. Fortalte masse om hvorfor ikke alt mettet fett er farlig, om hvorfor fett er bra for oss og hjelper oss med å ta av - og alt på en lett forståelig måte !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-10-09, 19:21   #7
Arteju
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 28
Arteju er på en erverdig vei

Sv: Cocosa

Kan dere dele den informasjonen med oss andre. ?

Arteju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-10-09, 00:49   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa

Opprinnelig lagt inn av Arteju, her.

Kan dere dele den informasjonen med oss andre. ?

Psst! Tråden er fra 2005!

Men om du skroller nederst på siden finner du flere tråder om samme emne. Står noe en del der også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 18:43   #9
Arteju
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 28
Arteju er på en erverdig vei

Sv: Cocosa

Så at tråden var fra 05. Men håpet å bumpe den off for å få et svar

Arteju er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-09, 19:39   #10
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Cocosa

Jeg var på innvandrer butikken i dag og så kokosolje til veldig mye billigere enn cocosa, men ikke noen innholdsfortegnelse! Da er det vel ikke trygt??

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 11:03   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Cocosa

Opprinnelig lagt inn av Happiness, her.

Jeg var på innvandrer butikken i dag og så kokosolje til veldig mye billigere enn cocosa, men ikke noen innholdsfortegnelse! Da er det vel ikke trygt??

Den er defintivt ikke kaldpresset. Så da er det jo opp til deg om du vil bruke varmebahandlet/herdet olje eller ikke.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-11-09, 23:23   #12
Happiness
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Ski
Innlegg: 155
Happiness er på en erverdig vei

Sv: Cocosa

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Den er defintivt ikke kaldpresset. Så da er det jo opp til deg om du vil bruke varmebahandlet/herdet olje eller ikke.

Hva er forskjellen? Jeg har ikke satt meg sånn veldig inn i oljer, men tror de kaldpressede har bedre fett? Men sånn kh messig da??

Happiness er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ? Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 11:46   #13
Victory
Seniormedlem
 
Victory sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Alder: 47
Innlegg: 2.318
Victory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snillVictory er virkelig snill

Sv: Cocosa

Hei!

Hvordan er denne cocosa for oss som er på South Beach hvor man skal også tenke litt på fettinnholdet? Den er vel fin til matlaging istedenfor eks olivenolje kanskje? Men noen tips til andre bruksområder?
Jeg leste et sted at denne oljen ikke taes opp i kroppen men hjelper med og frakte annet fett ut, men var litt usikker om det er ifm med en lavkarb/høyfett diett dette gjelder?

Takk for hjelp..

Victory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach - og hardt fokus på trening. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cocosa kake guro Kake/dessert og snacks 3 12-07-07 02:53
Cocosa i håret?? Tiril77 Generell diskusjon 14 08-02-05 18:35
Cocosa - takk for tipset! Ulex Generell ernæringsdebatt 5 19-01-05 21:21
Feriesprekk, Cocosa og litt av hvert... elian Induksjonen 5 17-08-04 12:00
kan jeg blande inn kokosfett (cocosa) i grøten? Iset Barns kosthold 15 06-04-04 09:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no