Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen fysiologi- og anatomispørsmål!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-03-10, 10:10   #1
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien
Question

Noen fysiologi- og anatomispørsmål!

Nå har jeg aktivt begynt å lese boka "Den Forunderlige Kroppen", kjempekjekt! Men det er noen ting jeg lurer på.

1) Hvorfor mettet protein og fett mer enn karbohydrater? Jeg vet at det metter LENGER, pga det tar lengre tid å fordøye i magesekken. Men jeg vet ikke hvorfor det metter RASKERE enn mager mat.

2) Hvordan får man energi fra mat innen 30 min. etter at maten er inntatt? Jeg leste at maten bruker 3-4 timer i magesekken, så sendes det videre til tynntarmen. I tynntarmen tas nesten all næringen opp, og denne prosessen tar videre 3-4 timer til. Så kommer det til tykktarmen hvor mye vitaminer tas opp, her bruker det 18-24 timer før det når endetarmen. (Så hele turen i kroppen tar ca 26-34 timer.) Ifølge boka får man altså ikke næring fra mat før etter ca 4 timer! Men jeg blir mer og mer opplagt mens jeg spiser maten min. Jeg innbiller meg ivertfall at blodsukkeret stiger ganske raskt.

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 18:44   #2
rikle
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 5
rikle er på en erverdig vei

Sv: Noen fysiologi og anatomi spørsmål!

Prøver meg med et spørsmål under denne tråden jeg....er ny, og ikke særlig god å finnr fram i gamle tråder ennå!
Har tidligere fulgt ketolysekur og gått ned i vekt. Har holdt vekta bra, men nå vil jeg begynne på igjen, hvilket jeg gjorde for ca en uke siden. Men NÅ husker jeg hvorfor jeg kuttet ut keto-kuren! Ble sååå kvalm! Har fjernet galleblæren, og plages skikkelig med majones ,bacon og egg og feit fisk....! Noen flere som har erfaringer å dele?

rikle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 21:37   #3
scartz
Seniormedlem
 
scartz sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sandnes (Stavanger)
Alder: 37
Innlegg: 1.293
scartz er ny på veien

Sv: Noen fysiologi og anatomi spørsmål!

*dytter* Ingen som vet?

__________________


scartz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Bedre uten brød - Lutz Svar med sitat
Gammel 26-03-10, 22:13   #4
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Noen fysiologi og anatomi spørsmål!

Hm... Kanskje fordi protein og fett ikkje får blodsukkeret ditt til å skyte i veret slik som karbohydrat gjer, som gjer at du triggar sultkjensla og vil ha meir?
For min del er det eit poeng at blodsukkeret ikkje går i taket, det er jo det eg også har metformin for, for å halde blodsukkeret i sjakk.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ønsker en ekstra effektiv vektnedgang i juni? Noen som har noen triks i ermet? Kristina S Ketolysekuren 4 05-06-09 16:58
Noen som vil lage meg en plan for noen dager mens jeg venter på boka? lisa83 Ketolysekuren 9 13-09-07 22:25
Noen som har noen Brød oppskrifter med lavest mulig karbo? Aadna Lavkarbo generelt 3 17-09-06 18:18
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 00:15
Interessert i Anatomi/Fysiologi/Alternativt? HP Generell diskusjon 0 17-08-04 21:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no