Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-08-09, 20:53   #1
Guromor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Guromor er på en erverdig vei

Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Jeg har store problemer med å spise brokkoli og blomkål...Sikkert flere som har det som meg, lyst til å dele gode tips med meg?

Jeg spiser en del avokodo, isbergsalat, tomat(masse), agurk, løk...

Noen som har gode oppskrifter eller tips til erstatning for brokkoli og blomkål?

Da tenker jeg på mange som lager dette til middag, istede for poteter.

Guromor

Guromor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 21:53   #2
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Gratinert rosenkål? Fant en oppskrift i Atkins-boken jeg lånte på biblioteket.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 23:30   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Rosenkål, knutekål, spisskål... Sopp.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 08:44   #4
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

prøv deg frem ! Squash og aubergine er ikke så vanlig å bruke i Norge, men søk litt rundt på forumet her så finner du masse godt du kan lage av disse også. Jeg vil forøvrig si at dersom du bare koker blomkål og brokkoli så kan jeg skjønne at du blir lei av det, men dersom du kutter dem opp i små små buketter også steker dem i masse smør sammen med andre grønnsaker så passer det sammen med det meste og det smaker myyyyye bedre bruk fantasien. det har reddet meg mange ganger!

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 08:52   #5
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Stek grønnsaker, squash, løk, paprika, minimais.

Ellers har jeg innsett at blomkål og brokkoli generelt er veldig nyttige grønnsaker, med massevis av næring og vitaminer, og prøver å spise det en del. men sjeldent bare som de er. Blomkål og brokkoli-mos er godt!

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 19:50   #6
mette_moj
Medlem
 
mette_moj sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: otta
Innlegg: 93
mette_moj er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

jeg lager meg paprika, litt løk og sopp kokt i fløte å en skvett med sitronsaft.. der er såååå godt bruker egentlig alle slags grønnsaker til det da.. det anbefales på det sterkeste! yum!

__________________
start 29.07.09 :96kg juni2010 :76kg
ny start etter fødsel 25.01.11 :84kg
17.02.10 :-2
mål :70 kg!
mette_moj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/generell lavkarbo.. Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:53   #7
Guromor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Guromor er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Takk, takk for gode svar!

Problemet skulle jeg sikkert skrevet litt mere spesifikt, jeg liker dessverre ikke kokt grønnsaker. Det vokser liksom i munnen

Som jeg sa spiser jeg en del rå, salater-løk-tomat-agurk-avokado-sopp. Men tenker kanskje at grunnen til at jeg føler det stopper litt opp på vekta, er mangelen på nok grønnsaker.
Jeg må ta meg sammen, finne ut av dette.

Guromor

Guromor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 22:54   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Jeg spiser nesten aldri grønnsakene som bare kokte. De er som regel stekt, woket, gratinert, grillet, eller bare moset.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-09, 23:14   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Trenger jo ikke å koke da....rå blomkål er godt det også

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 09:21   #10
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Jeg liker rosenkålmos! Rosenkål som er kokt, vannet helles av, tilsett en skvett rømme eller creme fraiche og litt basilikumolje (evt. litt basilikum og olje) og mos med stavmikser. Kjempegodt ved siden av stekt kjøtt, også har den en festlig, lysegrønn farge

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 09:24   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Opprinnelig lagt inn av Levita, her.

Jeg liker rosenkålmos! Rosenkål som er kokt, vannet helles av, tilsett en skvett rømme eller creme fraiche og litt basilikumolje (evt. litt basilikum og olje) og mos med stavmikser. Kjempegodt ved siden av stekt kjøtt, også har den en festlig, lysegrønn farge

Mmmm, må prøves i dag!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:08   #12
Guromor
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 9
Guromor er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Takk igjen, jeg tror jeg må prøve denne rosenkål oppskriften, jeg gir det til mannen hvis jeg ikke skulle like det

Guromor

Guromor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 11:13   #13
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Av og til når jeg er lat, lager jeg bare mat i ei form i ovnen. Jeg legger f.eks. løk, paprika, hvitløksbåter og annet jeg måtte ha i kjøleskapet i ei form (i "gamle dager" la jeg noen potetbåter eller gulrotskiver oppi også), drysser pittelitt karri over og har på litt olje. På toppen legger jeg f.eks. laksefileter (rå) eller kyllingbryst jeg har brunet litt pannen. Settes i ovnen til kjøttet eller fisken er ferdig stekt. Stekekraften fra kjøttet gir en god smak på grønnsakene.

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-08-09, 18:08   #14
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Har aldri vore så veldig begeistra for ihelkokt blomkål og broccoli heller. Men dersom du deler det opp i mindre bitar, og steiker i smør eller olje med ein god dæsj kvitløk i (+ salt og pepar), så smakar det faktisk skikkeleg godt.
Kombinasjonen av kvitløk og muskat er heller ikkje å forakte saman med blomkål! Mmm!
Siste tida har eg woka mykje sjampinjong, paprika, løk og squash. Squash og aubergine smakar ikkje så mykje i seg sjølv, men tek inn mykje av smaken av dei andre tinga du har oppi - det går mykje i kvitløk her i huset, for å seie det slik!

Har nokon erfaring med jordskokk? Har høyrt at det ikkje skal vere så gale for diabetikarar, fordi det ikkje påverkar blodsukkeret (slik som potet etc gjer).

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 07:46   #15
Omelett
Medlem
 
Omelett sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 189
Omelett er ny på veien

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.


Har nokon erfaring med jordskokk? Har høyrt at det ikkje skal vere så gale for diabetikarar, fordi det ikkje påverkar blodsukkeret (slik som potet etc gjer).

Jeg lager av og til jordskokkmos i stedet for (og på samme måte som) blomkålmos. Syns det er vel så godt.

__________________
http://kaffedamen.blogg.no/
Omelett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-11-09, 07:58   #16
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Jeg kan heller ikke fordra kokte grønnsaker.

Hiver det meste i stekepanna/woken, jeg, hvor små blomkålbuketter også gjør seg overraskende bra. Går mest i spinat, sopp og squash, noe smørdampet rosenkål i ny og ne er greit for variasjon, eller jeg ovnsbaker grønnsaker med smør i folie.

Mos-variantene blir for lite tyggemotstand for meg, da lager jeg heller en suppe.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 00:06   #17
Setherina
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 6
Setherina er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Fløtegratinerte grønnsaker! Der har jeg blomkål,brokkoli, paprika, løk(rødløk,purre oh hvitløk), heller over fløte, krydrer, å slenger de i ovnen. Steketiden er på ca 20min, de siste 5min har jeg på ost... DEILIG!

Setherina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 00:15   #18
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

alternativ til blomkål er blomkålmos med kremost med hvitløk. Det synes jeg er godt, og det smaker ikke så mye blomkål heller hvis du bruker ganske mye kremost, men det gjør kanskje det hvis du ikke liker det i det hele tatt.

Jeg bruker stort sett stekte grønnsaker, for det meste hvitløk, løk, hakkede tomater, paprika, squash, minimais, purre og kinakål.

Brokkoli er også godt ovnsstekt. Del opp i buketter, hell over olje og salt og pepper og stek ca 15 minutter. Det smaker annerledes enn kokt. Woket er også godt, men jeg liker ovnsbakt bedre. Jeg synes det er godt kokt med meierismør også jeg da.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 01:53   #19
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Rå grønn ,hard squash er godt.Hodekål kan også spises rå i salat.Grønt er sunt. Rå spinatblader, de store i store poser.aspargesbønner, sukkererter.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 08:57   #20
Pearl75
Medlem
 
Pearl75 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 123
Pearl75 er ny på veien

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Når jeg skal koooose meg har jeg blomkål/brokkoli grateng (landlord, fåes kjøpt på Rema 1000 ) med masse ost oppå... Like godt som fløtegratinerte poteter, enkelt og ca 3 g karbohydrater per 100g!!! Med en god biff og bearnaise til er det et herremåltid!
Woker også en del - litt løk eller purre, sopp, squash, brokkoli og paprika i herlig smør og litt krydder... Kjempegodt!
Jeg er heller ikke glad i kokte grønnsaker unntatt gulrot og det er jo fyfy nå...

__________________




På vei mot et lettere liv!
Pearl75 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:07   #21
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Har aldri vore så veldig begeistra for ihelkokt blomkål og broccoli heller. Men dersom du deler det opp i mindre bitar, og steiker i smør eller olje med ein god dæsj kvitløk i (+ salt og pepar), så smakar det faktisk skikkeleg godt.
Kombinasjonen av kvitløk og muskat er heller ikkje å forakte saman med blomkål! Mmm!
Siste tida har eg woka mykje sjampinjong, paprika, løk og squash. Squash og aubergine smakar ikkje så mykje i seg sjølv, men tek inn mykje av smaken av dei andre tinga du har oppi - det går mykje i kvitløk her i huset, for å seie det slik!

Har nokon erfaring med jordskokk? Har høyrt at det ikkje skal vere så gale for diabetikarar, fordi det ikkje påverkar blodsukkeret (slik som potet etc gjer).

Kva er jordskokk? Og korleis ser den ut?

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:16   #22
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Opprinnelig lagt inn av Neri, her.

Kva er jordskokk? Og korleis ser den ut?


Slik ser jordskokk ut - ein brukar knollane. Det smakar bra, men eg har funne ut eg kan ikkje bruke det, anna enn i VELDIG SMÅ mengder, for eg blir meir oppblåst enn ein gassballong, og har skikkeleg magevondt i ein til to dagar etter at eg har ete det.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-10, 09:22   #23
Neri
Medlem
 
Neri sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: veslandstaus
Alder: 45
Innlegg: 164
Neri er på en erverdig vei

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker ...

Opprinnelig lagt inn av Furine, her.

Slik ser jordskokk ut - ein brukar knollane. Det smakar bra, men eg har funne ut eg kan ikkje bruke det, anna enn i VELDIG SMÅ mengder, for eg blir meir oppblåst enn ein gassballong, og har skikkeleg magevondt i ein til to dagar etter at eg har ete det.

Å ja, dei der ja. takk skal du ha.
Hm, lett for å få tarmgass stod det der ja, eg har sterke tendenser til det, så kanskje ikkje det er heilt noko for meg da.

__________________

Neri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ammende atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 14:40   #24
StineK
Seniormedlem
 
StineK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Utenfor Bergen
Innlegg: 15.455
StineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastiskStineK er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Jeg tar ofte en snei av agurken og en liten tomat til middag - skjærer det opp og spiser underveis slik jeg før gjorde med kokte poteter.

__________________




Det er alltid hyggelig med besøk i Journalen min - StineK uten sukker, takk!
StineK er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-05-10, 16:15   #25
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Alternativ til brokkoli og andre grønnsaker

Jeg savner liksom ikke den biten poteter eller pasta var til middagen før. Nå spiser jeg kjøtt og som regel noen rå grønnsaker til( paprika agurk, stangselleri, sukkererter, en og annen cherrytmat, eller en blandet salat). Hender jeg har paprika og vårløk i chicken curry eller kjøper blomkål/brokkoligrateng på rema.

Og dampede grønnsaker er MYE bedre enn kokte, kokte grønnsaker gir jeg ikke engang til ungene som spiser brokkoli og blomkål uansett, de skal lære hva god mat er.

Jeg måtte fri meg fra det med å måtte ha en erstatning for pastaen, erstatninger blir i mitt hode kluss, så hoveddelen i min mat er kjøtt, fugl, fisk og grønnsaker attåt. Den biten som før het pasta er borte.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kjapt alternativ til grønnsaker og dip Tess Mellommåltider 5 17-04-11 20:04
Karber i brokkoli Madamim Spørsmål og svar 5 27-04-08 19:01
Karboinnhold i brokkoli snoopygirl Spørsmål og svar 4 10-02-06 13:31
SB Fase 1 - Brokkoli Marianne Middag 1 10-01-05 19:03
Smørdampet brokkoli Iset Middag 0 30-11-04 20:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no