Trolljenta
22-12-06, 16:27
Hva skal dere ha til dessert på julaften?
Jeg tenkte å lage noe til meg selv, men vet ikke hva. Familien skal ha sitronfromasj som er full av sukker, og den gidder ikke jeg å spise.
Skal ha multer (usøtede) med fløte - så kan de som vil søte med sukker, mens jeg bruker Sukrin eller Splenda. Lettvint og godt :D !
Hva skal dere ha til dessert på julaften?
Jeg tenkte å lage noe til meg selv, men vet ikke hva. Familien skal ha sitronfromasj som er full av sukker, og den gidder ikke jeg å spise.
Sitronfromasj eller appelsinfromasj uten sukker ?
ISETS APPELSINFROMASJ (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=197221&highlight=%2Afromasj%2A#post197221) . Denne kan varieres alt etter hva slags saft du har i. Og som sagt...... easy peasy !!
Jeg lager multekrem søtet med Splenda til juleaften iår. De som ikke liker multer får vanlig riskrem med rød saus, men mange foretrekker min multekrem!:)
Ellers har jeg av og til laget er "riskrem" av cottage cheese, Splenda, mandeldråper og kremfløte,- med "rød saus" av Funlight saft og gelatin. Enkelt og godt!;)
Trolljenta
23-12-06, 04:02
Nå har jeg siklet meg gjennom hele forumet.
Tror det blir en fromasj eller sjokolademousse her.
Egentlig har jeg lyst på is og kransekake, men jeg gidder ikke å stå å røre i isen i hele morgen.. Er det forresten noen som har oppskrift på kransekake som er helt melfri? Fant ikke det her på forumet.
FL Mandelstenger (1 plate) /Kransekake?
· 320 g mandler, halvparten kan gjerne være skållede (og helt tørre)
males 2 ganger. Bland med
· 200 g fruktosemelis
Bland med
· (1-2 ss spelt)
· 1 eggehvite, upisket
og elt sammen til en god deig. (Kan varmes forsiktig i en kjele – gir saftigere/ seigere resultat. Avkjøl.)
Form fingertykke pølser og del i 8 cm lange deler. Stek på 180°C i 10-12 minutter. Avkjøl på rist.
Dypp ene eller begge ender av de avkjølte stengene i smeltet
· kokesjokolade.
Til kransekake dobles oppskriften. Stek prøvekake. Om den hever for lite, tilsett mer mandler og fruktose.
Vi har alltid multer med fløte julaften, så det går greit det! Enhver søter etter egen smak og med det de vil.