View Full Version : Eurobabbel - og journaler og blogger!

Sider : 1 2 [3] 4 5 6 7 8

Titti
28-01-08, 20:58
Velkommen hjem, Indi. :klem:

indi
28-01-08, 21:06
Hihi... nå skrev vi til hverandre omtrent samtidig igjen! :)

Dilly
28-01-08, 21:16
Velkommen hjem igjen, indi http://www.cosgan.de/images/more/bigs/a056.GIF

Det er så greit å ha noen å skylde på når vekta går den gale veien.. :)

Jeg synes i det hele tatt at ting går ganske tregt for tiden, og håper på et ras snart.

Titti
28-01-08, 21:52
Det kommer, Dilly. Hold ut! :D

indi
28-01-08, 21:54
HEier på Dilly jeg og:)
heiaheiaheia:)

Titti
28-01-08, 21:55
:heia:

Dilly
28-01-08, 23:50
Søte, snille Titti og Indi :klem::klem::):)

jeef-micro
29-01-08, 07:37
jeg håper også på ras :(
men uka her har vi praksis, lange dager og det er vanskelig med fase1, siden vi ikke kan ha med oss så mye vesker og store sekker, men jeg har med en bar til lunsj, og spiser middag ute (er nøye med å spise kjøtt og gr.saker og holder meg milevis unna chips og pasta/ris osv)

indi
29-01-08, 07:48
Ny all time low på vekten idag, holder på tirsdagene jeg nå! 83,3:)
Men altså ikke helt i superform, så det kan være at det ikke liksom er helt reelt! Men veiedag er jo veiedag da!
god tirsdag:)

Pia
29-01-08, 11:04
Flinke og inspirerende jenter! :klem:

Hvordan er det med fase 3? Noen som vet? Er det 3 prod. i fase A, 2 i fase B og 1 i fase C ? Og i hvr mange dager ? Nytter ikke å spørre legen, hun vet ingenting om dette.

indi
29-01-08, 11:23
Står jo litt her da:
http://www.eurodiet.com/content/view/24/46/lang,no/

:)

Skrible
29-01-08, 12:03
Flinke og inspirerende jenter! :klem:

Hvordan er det med fase 3? Noen som vet? Er det 3 prod. i fase A, 2 i fase B og 1 i fase C ? Og i hvr mange dager ? Nytter ikke å spørre legen, hun vet ingenting om dette.

Dette blir normalt sett tilpasset individuelt, tror jeg. Fase 1 skal bestå av kun ED-måltider (pluss tillatte grønnsaker), 4 eller 5 om dagen er vanlig. (3 er nok altfor lite i følge legen.) I fase 2 skal du bytte ut ét av disse måltidene med 'ordentlig mat'. Noen begynner direkte med fase 2, også - men det skal helst tilpasses individuelt, som sagt, så det er veldig leit at ikke legen din har satt seg bedre inn i dette!

jeef-micro
31-01-08, 08:57
I fase 2 byter du som skrible sier ut et av de 4-5 ED-måltidene dine med rent kjøtt, (150 gr kjøtt/kylling og 200 gr fisk/skalldyr) I tilegg til grønnsakene (grønnsakslista utvides litt)

Nå har jeg funnet ut at sjoko-nøttedesserten faktisk er litt god :eek:

indi
31-01-08, 11:24
Kort om fase 3:
3a er to kjøtt- eller fiskemåltider, 2-4 EDprodukter, samme grønnsaker som før, liste 1 og 2, men 1 fruktporsjon, som er enten et eple, en pære eller en appelsin, to aprikos, eller to kiwi, eller tre plommer, halv melon(!) (men ikke vannmelon), kvart ananas, 150 g jordbær, bringebær eller rips, eller 100 g hermetisk frukt uten sukker.

3b er det samme men i tillegg kan du spise 100 g grønt fra liste 3, som er disse interessante varene: artisjokk, bønner, erter, gresskar, gulrot, kikerter, kålrot, linser, mais, pastinakk, rødbeter og vannkastanjer. (Savner mais og gulrot jeg, men aner ikke helt hva jeg skal med pastinakk...:))
I tillegg står det at du kan bytte en kjøtt/fiskeporsjon med ED-pasta, den har ikke jeg sett på bestillingslisten...

3c er det samme som over, men utvides med 1 porsjon brød, som er 1 skive dr lindbergs rugbrød, 2 knekkebrød wasa fiber pluss, eller 3 klibrød sæthre fiberrik eller ggklibrød.
I tillegg kan du bytte ut en kjøtt/fisk porsjon med melkeprodukt, som er 150 g cottage cheese, 4-5 dl youghurt naturell, 90 g hvitost (ricotta eller feta) eller 5 dl skummet melk.

Disse tre fasene skal vare to uker hver.
Regner med at en spretter raskt ut av ketose når frukten introduseres.

For min egen del syns jeg dette høres litt voldsomt ut, jeg hadde nok hatt følelsen av at jeg spiser hele dagen om jeg skulle fått i meg alt dette!
I julen fikk jeg beskjed om å kjøre 3a uten frukt, for å holde på ketosen. Det ble alt for mye, altså to ed-måltider og to kjøtt/fiskmåltider pluss det min venn blomkålen, så da ble det færre pulverposer;) og det er jo ikke dumt! Ser fram til å droppe noen av dem!

indi
31-01-08, 11:26
Og så glømte jeg gladnyheter, jeg fikser på tickeren min hver dag denne uken! Har hatt litt vond mage og diare, og spist litt mindre. Mandag var vekten 84,3, i dag var den 81,3, og det er jo deilig! Nå håper jeg jo å kunne spise litt mer i dag, og fremdeles holde på 81-tallet! Det hadde vært kult det, trenger litt motivasjonspåfyll:)
Godklem til alle edjenter:)

Dilly
31-01-08, 13:04
Og så glømte jeg gladnyheter, jeg fikser på tickeren min hver dag denne uken! Har hatt litt vond mage og diare, og spist litt mindre. Mandag var vekten 84,3, i dag var den 81,3, og det er jo deilig! Nå håper jeg jo å kunne spise litt mer i dag, og fremdeles holde på 81-tallet! Det hadde vært kult det, trenger litt motivasjonspåfyll:)
Godklem til alle edjenter:)

81,3 http://www.cosgan.de/images/more/bigs/i020.gifSå nydelig tall da. Dette var dagens gladnyhet.

Gratulerer med nedgangen, har du tenkt på hvor nær du er et 7-tall?

Titti
31-01-08, 14:25
Hvordan tror dere Allevo sine produkter er sammenlignet med Euro sine? Sitter på jobb, så jeg får ikke sjekket mot det jeg har hjemme. http://www.allevo.nu/default.aspx?id=25&epslanguage=NO

jeef-micro
31-01-08, 15:08
sammenligner allevo thaisuppe og ED kylligsuppe jeg da:

A: 1 porsjon: 33 gr

ED: 1 porsjon 30 gr

A: 100 kcal/porsj
ED: 114 kacl/porsj

A: prot 12 gr/ porsj
ED:prot16,95 gr/porsj

A: kh 14 (herav 6 sukker)
ED: kh 2,1 (herav 0,15 sukker)

A Fett: 2,5 g (herav mettet fett 0,3gr)
ED:fett: 1,8 (herav mettet 0,3 g)

A 18 gr fiber
ED: 3 gr fiber

det er litt forskjell i vit og mineraler, men jeg skriver de ikke opp her

indi
31-01-08, 15:17
81,3 http://www.cosgan.de/images/more/bigs/i020.gifSå nydelig tall da. Dette var dagens gladnyhet.

Gratulerer med nedgangen, har du tenkt på hvor nær du er et 7-tall?

Takk Dillyvennen:) Ganske fornøyd i dag ja:) Og sjutallet er i sikte! Lurer på hva som kommer først, bmi under 30, eller 30 kg ned? :)
Lurer litt på om jeg husker rett, men tror altså at jeg veide 82 første gang jeg gifta meg og var 18...
Men nå prøver jeg meg på vanlig mat igjen, nettopp spist på mexicansk restaurant... stekte grønnsaker, biff, salat, rømme og guacamole! Det var deilig! Så får jeg få i meg litt ED-greier igjen etterhvert!

Allevo er lavkalori, ikke lavkarb... det er vel den store forskjellen, er det ikke?

Pia
31-01-08, 15:21
Kort om fase 3:
3a er to kjøtt- eller fiskemåltider, 2-4 EDprodukter, samme grønnsaker som før, liste 1 og 2, men 1 fruktporsjon, som er enten et eple, en pære eller en appelsin, to aprikos, eller to kiwi, eller tre plommer, halv melon(!) (men ikke vannmelon), kvart ananas, 150 g jordbær, bringebær eller rips, eller 100 g hermetisk frukt uten sukker.

3b er det samme men i tillegg kan du spise 100 g grønt fra liste 3, som er disse interessante varene: artisjokk, bønner, erter, gresskar, gulrot, kikerter, kålrot, linser, mais, pastinakk, rødbeter og vannkastanjer. (Savner mais og gulrot jeg, men aner ikke helt hva jeg skal med pastinakk...:))
I tillegg står det at du kan bytte en kjøtt/fiskeporsjon med ED-pasta, den har ikke jeg sett på bestillingslisten...

3c er det samme som over, men utvides med 1 porsjon brød, som er 1 skive dr lindbergs rugbrød, 2 knekkebrød wasa fiber pluss, eller 3 klibrød sæthre fiberrik eller ggklibrød.
I tillegg kan du bytte ut en kjøtt/fisk porsjon med melkeprodukt, som er 150 g cottage cheese, 4-5 dl youghurt naturell, 90 g hvitost (ricotta eller feta) eller 5 dl skummet melk.

Disse tre fasene skal vare to uker hver.
Regner med at en spretter raskt ut av ketose når frukten introduseres.

For min egen del syns jeg dette høres litt voldsomt ut, jeg hadde nok hatt følelsen av at jeg spiser hele dagen om jeg skulle fått i meg alt dette!
I julen fikk jeg beskjed om å kjøre 3a uten frukt, for å holde på ketosen. Det ble alt for mye, altså to ed-måltider og to kjøtt/fiskmåltider pluss det min venn blomkålen, så da ble det færre pulverposer;) og det er jo ikke dumt! Ser fram til å droppe noen av dem!

Tusen takk Indi! :)

Bak min gamle folder, står det at hver fase skal vare i gjennomsnitt 20 daga hver..

Middagsforslag i fase 2?

jeef-micro
31-01-08, 15:23
Allevo er lavkalori, ikke lavkarb... det er vel den store forskjellen, er det ikke?

Det er lavkcal som ED men også lav GI :) (ED er vel mer lavkarbo enn allevo tror jeg,men har ikek satt meg nok inn i det...

Titti
31-01-08, 15:33
sammenligner allevo thaisuppe og ED kylligsuppe jeg da:

A: 1 porsjon: 33 gr

ED: 1 porsjon 30 gr

A: 100 kcal/porsj
ED: 114 kacl/porsj

A: prot 12 gr/ porsj
ED:prot16,95 gr/porsj

A: kh 14 (herav 6 sukker)
ED: kh 2,1 (herav 0,15 sukker)

A Fett: 2,5 g (herav mettet fett 0,3gr)
ED:fett: 1,8 (herav mettet 0,3 g)

A 18 gr fiber
ED: 3 gr fiber

det er litt forskjell i vit og mineraler, men jeg skriver de ikke opp her
Supert, takk skal du ha.
Ser ut som forskjellen er litt mer karbo og litt mindre protein, men ikke så stor forskjell...

Skal sjekke barene for moro skyld også.

jeef-micro
31-01-08, 15:39
Greit å tenke på det som et alternativ senere en gang... når jeg forhåpentligvis er ferdig slanket, og bare skal holde vekten... slipper å drive å bestille ED viss barene til allevo er ganske like

Distrea
31-01-08, 16:18
noen som har tenkt på noen produkter fra spisdeg slank, sånn etterhvert som man er ferdig slanket? er lavkarbo det også, og ser mer ut som MAT.

men JEG... har langt igjen til å tenke dit.... for nå sitter jeg med min FØRSTE bestilling i hånda :p Rekker ikke ringne den inn i dag, men i morgen. DA er det bestilt :D gleder meg

jeef-micro
31-01-08, 16:20
mail inn bestillinga di da? da enten scanner du legeattesten og legger ved, eller sender den etter i posten :)

Distrea
31-01-08, 16:34
Legen sa hun skulle sende inn legeatesten. Ringer i morgen jeg, så veit jeg at alt er rett. Har faktisk brukt litt tid på betillingen her... vanskelig å vite hva jeg skla bestille flere av, tenkte å bestille for 3-4 uker.

hvilken barer har minst karber?

Distrea
31-01-08, 16:37
finner ikke noe sjokomuffins på lista?

Blir ikke mye middag på denne bestillingen gitt.... tør ikke bstille så mye supper... er ikke glad i suppe fra før, og disse virker ikke akkurat BEDRE enn vanlige ;)
kjenner nesten jeg allerede blir litt lei søtt jeg.... må få handlet inn til suppa til Indi i løpet av helgen :)

Robyn
31-01-08, 18:34
Den heter vel Brownie hvis ikke jeg tar helt feil. :)

Dilly
31-01-08, 19:38
Allevo er supper og shaker med lite kcal. Jeg ser ikke noen forskjell på disse og f.eks. en Noka eller Herbalifekur. Dette skulle gi en slags pangstart, og så skulle man over på menyer med 1600 kcal pr dag, evt. med 2000. Sjekket innholdet og synes det lignet veldig mye på alle slags tidligere slankekurer som ike var lavkarbo. Her var det brød og frukt, skikkelig Grete Roede&Norum&Espelid&Statens ernæringsråd (hele suppa). De kaller det visst for tallerkenmodellen. Ja, så jeg synes ikke det er noe alternativ til ED nei nei nei.. :)

Dilly
31-01-08, 19:45

Blir ikke mye middag på denne bestillingen gitt.... tør ikke bstille så mye supper... er ikke glad i suppe fra før, og disse virker ikke akkurat BEDRE enn vanlige ;)
kjenner nesten jeg allerede blir litt lei søtt jeg.... må få handlet inn til suppa til Indi i løpet av helgen :)

mmm.ja, masse deilig hjemmelaget suppe av frie grønnsaker. Mye bedre enn ED-suppene.

Har du fått bestilt nå da? Tror ikke at du skal bekymre deg om hvilken som har minst karber, de er så små så.. og så liker jeg best sjokoladebaren altså. Jeg er jo så glad i sjokolade, nam.

Jeg kjøper Brownie, pannekake, sjokopudding, vaniljepudding, sjokofrokost, paella og barer. Etter en stund har du smakt deg igjennom både det ene og det andre. Lurer på hva du kommer til å like best jeg.

Dilly
31-01-08, 19:48
noen som har tenkt på noen produkter fra spisdeg slank, sånn etterhvert som man er ferdig slanket? er lavkarbo det også, og ser mer ut som MAT.

men JEG... har langt igjen til å tenke dit.... for nå sitter jeg med min FØRSTE bestilling i hånda :p Rekker ikke ringne den inn i dag, men i morgen. DA er det bestilt :D gleder meg

Åh, ja... hvis de hadde levert varer hit, så hadde jeg bestilt øyeblikkelig. Men dessverre så bor jeg for langt vekk..:_oppgitt:
Det høres kjempelurt ut. Et av problemene mine er å begrense meg, noe som er lettere med ferdige porsjoner, slik som der.

Distrea
31-01-08, 19:52
Da sitter jeg med bestilling på 23 bokser "mat" Gleder meg sånn til å teste ut! :klem:

jeef-micro
31-01-08, 20:08
Så bra du er i gang Distrea :)

jeg bestiller:
*capuchino
*kakao
*brownies
*müslibarer (røde frukter og eple/rosin)
*eple/kanelbar
*sjokopudding

Dilly
31-01-08, 20:18
Husk å spise grønnsaker.
Se hva jeg fant:

Varm grønnsakseng (http://www.aperitif.no/utskrift_matoppskrift.db2?bid=63194)

Jeg legger inn linken i den andre tråden også.

indi
31-01-08, 20:18
Brownies, pannekaker, prailinebars, sjokopudding, eplekanelbar, kakao, capuccino og paella er nok min liste. Barene er kjekke å ha til lunsj og sånn, hater å ha med matpakke jeg! :)

Ruska
31-01-08, 21:00
Så bra du er i gang Distrea :D

Jeg har også bestilt, ringte inn på onsdag rett etter at jeg hadde vært hos Lindbergs. Kanskje jeg får de til helgen?! Det hadde vært fint, for da begynner jeg på mandag. Kjenner jeg er skikkelig motivert.

Men jeg lurer på en ting - spiser dere ikke 5 eurodiettprodukter om dagen?

Er ikke meningen nettopp den at vi skal spise disse + grønnsaker og ikke noe annet, for å være sikre på at vi får i oss det vi skal ? Tenker på vitaminer og sånn også.

indi
31-01-08, 21:31
Jeg har fire pakker som standardløsning når jeg prøver meg på fase en, men det går jo i fase to stort sett da!
Tar en neve kosttilskudd og mineraler hver dag til frokost i tillegg, du har vel fått beskjed om hva du skal ta?

Distrea
31-01-08, 21:41
Men jeg lurer på en ting - spiser dere ikke 5 eurodiettprodukter om dagen?

Er ikke meningen nettopp den at vi skal spise disse + grønnsaker og ikke noe annet, for å være sikre på at vi får i oss det vi skal ? Tenker på vitaminer og sånn også.

Jeg fikk beskjed om å spise 5 produkter, MEN hvis jeg syns 4 holdt var det HELT greit. Under 4 var IKKE greit, hvis ikke jeg klarte 4 produkter, skulle jeg heller bytte ut to med annen ketogen kost.

etter å ha lest alle blodprøve svarene mine, syns hun ikke det var noen vits i så mye vitaminer, for jeg var helt topp på det meste selv om jeg ikke har tatt noe tilskudd tiltross for at jeg har levd på ketogen kost i 5 år.
Men skulle ta omega tre i stor dose. Hvis leggkramper skulle jeg ta magnesiumen.

Det er vel meningen at man skla ta blodprøver under veis, så da regner jeg med alt blir fanget opp i god tid hvis det er noe man mangler :)

Titti
31-01-08, 23:00
Sjokoladebarene har minst kcal hverfall, husker ikke helt med karber.

I fase 1 er det viktig å få i seg to av de salte produktene. Dvs suppe eller omelett!

Titti
31-01-08, 23:02
Allevo er supper og shaker med lite kcal. Jeg ser ikke noen forskjell på disse og f.eks. en Noka eller Herbalifekur. Dette skulle gi en slags pangstart, og så skulle man over på menyer med 1600 kcal pr dag, evt. med 2000. Sjekket innholdet og synes det lignet veldig mye på alle slags tidligere slankekurer som ike var lavkarbo. Her var det brød og frukt, skikkelig Grete Roede&Norum&Espelid&Statens ernæringsråd (hele suppa). De kaller det visst for tallerkenmodellen. Ja, så jeg synes ikke det er noe alternativ til ED nei nei nei.. :)
Ja, jeg så det.
Samtidig er jo også Euro-diett lite kcal og karbo. Og på Fedon-kosthold, dvs fase 4, så kan man jo spise både litt ris og pasta og slikt...

Distrea
31-01-08, 23:07

I fase 1 er det viktig å få i seg to av de salte produktene. Dvs suppe eller omelett!

DET sa ikke legen noe om, kun at jeg bare skulle ha en bar om dagen. suppe og omelett HVER dag :o høres ikke akkurat digg ut... skulle vært mer MIDDAG å velge i!?

paelaen da? og ertepure (som HØRES grusomt ut ;)) gjelder ikke de som salt produkt?

Titti
31-01-08, 23:13
DET sa ikke legen noe om, kun at jeg bare skulle ha en bar om dagen. suppe og omelett HVER dag :o høres ikke akkurat digg ut... skulle vært mer MIDDAG å velge i!?

paelaen da? og ertepure (som HØRES grusomt ut ;)) gjelder ikke de som salt produkt?
Jeg kaller alt det der for supper jeg. :lol:

indi
31-01-08, 23:18
Jeg har heller aldri hørt fra legen det med de salte produktene, og har ikke spist salte ting hver dag. Tror ikke det har så mye å si, egentlig. bortsett fra "vanen" med å spise ting som smaker søtt da... Næringsinnholdet i alle edposene skal være akkurat det samme, sa legen min, og derfor gjorde det ikke noe å spise f eks bare kyllingsuppe...

Distrea
31-01-08, 23:20
hehe... sånn å forstå :D

men... hvorfor MÅ det være to salte måltid?

Distrea
31-01-08, 23:21
Jeg har heller aldri hørt fra legen det med de salte produktene, og har ikke spist salte ting hver dag. Tror ikke det har så mye å si, egentlig. bortsett fra "vanen" med å spise ting som smaker søtt da... Næringsinnholdet i alle edposene skal være akkurat det samme, sa legen min, og derfor gjorde det ikke noe å spise f eks bare kyllingsuppe...

puster litt lettet ut, da jeg ikke syns de salte måltidene høres særlig fristende ut:o Men skal prøve de etter tur og orden :)

Titti
31-01-08, 23:45
Sofie på Lindbergklinikken sa jeg måtte det i fase 1, både pga saltinnholdet og fordi man blander de andre produktene ut med melk, altså mer karbo og kcal. Dessuten skal vi ha mye salt i oss og det er ikke så lett når vi bare spiser sjokolade og søte produkter...

Distrea
31-01-08, 23:47
skal vi ha mye salt, hmmm... så rart at hun ikke sa noe om dette. Skal spørre når jeg bestiller produktene, for å være sikker.

slang på et par salte ting til på lista:p

Titti
31-01-08, 23:50
Ja, det var rart, Sofie poengterte dette veldig sterkt og det står også i papirene mine. Er det til Lindberg-klinkken du også går?

Titti
31-01-08, 23:51
Her står det litt om lav GI på allevo sine produkter.

http://www.allevo.nu/Site/Templates/Symbol.aspx?id=83&epslanguage=NO

Distrea
31-01-08, 23:55
Ja, det var rart, Sofie poengterte dette veldig sterkt og det står også i papirene mine. Er det til Lindberg-klinkken du også går?

hun har startet noen dager i Drammen også, så det er henne jeg har gått hos. Kanskje jeg bare ikke fikk med meg alt:confused: ikke noe nytt det i så fall :p

Dilly
01-02-08, 00:07
Her står det litt om lav GI på allevo sine produkter.

http://www.allevo.nu/Site/Templates/Symbol.aspx?id=83&epslanguage=NO

Akkurat, og om man trykker på den fanen som heter kosthold, så står det om tallerkenmodellen og kalorier.

Det står:
Karbohydrater – sukker/stivelse er kroppens drivstoff.Det finnes i alle kornsortene våre, grove grønnsaker, pasta, ris, bønner, linser, erter, poteter og alt sukker. Hver porsjon bør inneholde: ca. 1,5 dl kokt ris, ca. 2 poteter, eller ca. 2 dl kokt pasta.

Dilly
01-02-08, 00:11

Heisann igjen :)
Hvem andre enn surrete meg har selvsagt laget en liten oversikt over innholdet.... legger ved et word-dok. Får dere åpnet det?

Dilly
01-02-08, 00:13
Innholdet gjelder altså for hver av tingene/posene. Ikke pr. 100 gram eller noe. Tilsettes melk så må dere legge til for det.

Dilly
01-02-08, 00:17
Titti, tror du ikke at det holder med fase 2 middagen, og bruken av de frie grønnsakene, sånn med tanke på saltet? Jeg har ikke fått noen beskjed om det, selv om han legen min styrte den første bestillinga mi, og han likte opplagt både kyllingsuppe og omeletter, for det fikk jeg mange pakker av.

Jeg tar igrunnen masse vitaminer og mineraler også, så jeg håper det holder.. har ikke lyst på mer suppe...men jeg liker paellaen da :)

Distrea
01-02-08, 00:19
MesterDilly, fikk det opp! bra asså :)

jeef-micro
01-02-08, 09:03
Jeg fikk også beskjed om to saltmåltider av legen min... men jeg er litt usikker på om det var pga at jeg har for lite salt i kroppen eller om det har med produktene å gjøre...

men jeg følger ikke det rådet om to saltmåltider pr dag da :rodme: har heller på salt på grønnsakene...

Skrible
01-02-08, 09:11
Jeg så også at det sto i det lille fase 1-heftet at man helst skulle ha én omelett og én suppe daglig - og så prøvde jeg det første uka, til jeg ikke orket tanken på den smaken mer i det hele tatt. :o

Men dette er min siste fase 1-dag i denne omgangen! Skal snike meg ned til legekontoret og veie meg før jeg begynner å planlegge hva jeg vil spise i morgen. :D

jeef-micro
01-02-08, 09:12
Akkurat, og om man trykker på den fanen som heter kosthold, så står det om tallerkenmodellen og kalorier.

Det står:
Karbohydrater – sukker/stivelse er kroppens drivstoff.Det finnes i alle kornsortene våre, grove grønnsaker, pasta, ris, bønner, linser, erter, poteter og alt sukker. Hver porsjon bør inneholde: ca. 1,5 dl kokt ris, ca. 2 poteter, eller ca. 2 dl kokt pasta.

Det ervel frivillig om man velger å følge talerkenmodellen eller fedons filosofi etter å ha brukt dette da... de suppene hadde litt mer karber enn ED sine supper. Det handler vel bare om hvordan man velger etter å ha gått ned... det samme gjelder for oss på ED også... vi kan ikke spise sjokolade og brød når vi er ferdige med ED dersom vi ønsker å holde vekta nede etter fase 3 er over...

indi
01-02-08, 09:12
Titti, tror du ikke at det holder med fase 2 middagen, og bruken av de frie grønnsakene, sånn med tanke på saltet? Jeg har ikke fått noen beskjed om det, selv om han legen min styrte den første bestillinga mi, og han likte opplagt både kyllingsuppe og omeletter, for det fikk jeg mange pakker av.

Jeg tar igrunnen masse vitaminer og mineraler også, så jeg håper det holder.. har ikke lyst på mer suppe...men jeg liker paellaen da :)

Jeg tror det er salt, eller salter og mineraler i alle produktene, så jeg antar at det hjelper?
Uansett, hva er konsekvensen om man ikke får i seg nok salt? Føler meg ikke akkurat som om jeg mangler noe:) (men nå er jo jeg stort sett i fase 2).
Har selvfølgelig tenkt på både mengden melk, og mengden kunstige søtningsstoffer, som kanskje kan være et problem.

I forhold til listen over næringsinnhold fra Deilige Dilly (takk:)) er det jo oppsiktsvekkende at vi får beskjed om å bare spise en bar, men kan spise flere brownies hver dag?

Siden jeg stort sett NYYYTER et par kaffelatte hver dag, tror jeg kanskje jeg skal begynne å lage browniesene mine med vann, smaker akkurat likt! Eller begynner jeg å tenke feil nå igjen... Jeg tester noen kvelder i uka med stix, og den er i alle fall mellomrosa, om ikke mørkerosa. Det tyder jo på at jeg ikke går over min grense for hvor mange karbohydrater jeg kan spise?
Samtidig syns jeg jo at vekten har gått seint nedover i det siste (bortsett fra denne uken da, men det har andre grunner:))

Distrea
01-02-08, 11:51
:o Blir nok ikke to salte ED måltider på meg heller, men ett eget kombinert ved siden av ett ED det skal jeg klare :)

indi... du sier noe der, hvorfor en bar :confused:

ringte inn og hørte jeg. Og da sa dama at det var pga karbene, jeg gjorde henne oppmerksom på at browniene hadde samme karbinnhold. Hun mente det samme burde gjelde brownien, så hun skulle ta det videre.

Hva med å prøve soya melk, indi? den har null karber

Jeg trodde jeg kunne drikke sukker fri brus jeg... Men bare ett glass om dagen :confused::o

indi
01-02-08, 12:52
I det hele tatt, det er ingen "regler" for hvor mange karber vi kan spise på ed, skulle tro at om du spiser så mye salat eller andre frie grønnsaker som du vil, så vil jo karbeinntaket gå opp av den grunn og?
Men nå vet vi da at det ikke er smart med to brownies på en dag, eller en brownie og en sjokobar...
Kan en lage latte med soyamelk? :)
Liker egentlig ikke melk jeg, og soyamelk høres heller ikke godt ut...
Jeg drikker masse colalight, og har som kjent gått ned i vekt... hehe

Klem til alle, det er fredag! :)

Distrea
01-02-08, 12:59
I det hele tatt, det er ingen "regler" for hvor mange karber vi kan spise på ed, skulle tro at om du spiser så mye salat eller andre frie grønnsaker som du vil, så vil jo karbeinntaket gå opp av den grunn og?
Men nå vet vi da at det ikke er smart med to brownies på en dag, eller en brownie og en sjokobar...
Kan en lage latte med soyamelk? :)
Liker egentlig ikke melk jeg, og soyamelk høres heller ikke godt ut...
Jeg drikker masse colalight, og har som kjent gått ned i vekt... hehe

Klem til alle, det er fredag! :)

Prøver meg med brus, så får jeg heller kutte etter hvert.

jeg tror du kan da en av hver om dagen, helst ikke mer, men bedre å ta en ekstra slik ennå å dytte inn noe vi ikke skal ha da ;) og hvis du har for få måltider tror jeg også det er bedre med tre slike enn, bare to måltider på en dag.

Legen min sier at hvis man ikke spiser karbohydrater, så vil uansett kroppen produsre 50 g selv, for det er hva kroppen trenger og bruker på en dag. Som hun sier... da er det jo like greit å spise de, så slipper kroppen lage det selv

Jeg skal hvertfall prøve med soyamelk... :)

Titti
01-02-08, 14:01
Jeg drikke brus. ;)

Cam
01-02-08, 16:00
Hei all sammen :-)

Mye diskusjon ang. salt her, ser jeg :-) Jeg spiser KUN søte produkter, går stort sett i barer, pannekaker, brownies og sjokoladefrokostblanding. Jeg spiser heller ingen ting (!!) grønnsaker igrunnen. Jeg liker grønnsaker, det er ikke det, men ikke så stas når man ikke kan ha kjøtt til (jeg er i fase 1 ennå) og dessuten savner jeg de grønnsakene som hører til fase 3 og senere. Mais, f.eks.

Var hos legen nettopp, og etter 2 uker (inkludert en fest-sprekk med øl) har jeg gått ned 4 kilo. Men dette var BARE fett! Ikke minket noe på muskler eller vann, så det er jo veldig bra.

Legen prøvde å få meg til å spise grønnsaker og mer salte ting, for at jeg skulle "føle at jeg hadde et ekte middagsmåltid", ikke bare produkter. Men grunnen, rent fysisk, er at man ikke skal miste så mye vann. Salt binder jo vann i kroppen.

Men siden jeg ikke hadde mistet noe vann, kun fett, var det tydeligvis ikke noe problem for meg å droppe salte måltider, så da kunne jeg egentlig gjøre som jeg vil. Jeg passer bare på å drikke nok vann.

Jeg spiser 4 (av og til 5) EDprodukter per dag, og er ikke sulten. Føler derfor ikke behov for å spe på med masse grønnsaker. Pepsi Max drikker jeg når jeg vil. Det blir nok mer enn ett glass per dag, men ikke kjempemasse heller. Det varierer veldig fra lege til lege hva de mener om det, min drikker det selv også :-)

Men når jeg skal over i fase 2 kommer jeg nok til å spise mer salt og grønnsaker, for jeg liker det egentlig godt. Har bare ikke følt noe behov for det nå.

Og jeg kommer ikke til å gå ut av ketosen i fase 3 og 4 heller, ser ingen vits i det. Det er jo ikke farlig å være i ketose! Jeg skal ned mye, så kommer ikke til å spise NOE av ris, pasta, masse frukt el.lign, bare fordi EDprogrammet sier det. Jeg er jo egentlig en av Skaldemans disipler, og mener at ketose er en bra tilstand. Og det mente legen min var helt greit.

Puh! Dette ble langt! Sorry! Hadde bare så mye å si om emnet!!! :)

Distrea
01-02-08, 16:07
hei og velkommen, Cam :blomster:

tusen takk for sikkelig opplysende og bra innlegg.

Er i grunnene en skaldemanner jeg også, så jeg kommer heller ikke til å gå over til de siste fasene, jeg har klart meg 5 år uten frukt og karbo... Det funker bra for meg og har en del helsegevinster.
dessuten får jeg bare lyst på MER hvis jeg først spiser noe med mer karber, så lettere å holde seg unna ;)

Dilly
01-02-08, 16:15
Det ervel frivillig om man velger å følge talerkenmodellen eller fedons filosofi etter å ha brukt dette da... de suppene hadde litt mer karber enn ED sine supper. Det handler vel bare om hvordan man velger etter å ha gått ned... det samme gjelder for oss på ED også... vi kan ikke spise sjokolade og brød når vi er ferdige med ED dersom vi ønsker å holde vekta nede etter fase 3 er over...
http://www.cosgan.de/images/smilie/haushalt/k030.gif
Er det sånn at noen bruker ED bare som en slankekur da? Jeg trodde at de fire fasene endte opp i et rent fedonkosthold, kost i balanse.. og at det var dette som skulle vare lenge, dvs bli det fremtidige kostholdet.

http://www.eurodiet.com/images/stories/phases/lgo_phase3D-4.jpg (http://www.eurodiet.com/content/view/167/228/lang,no/)
Fase 4 (http://www.eurodiet.com/content/view/167/228/lang,no/) - Kost i balanse.

En varig kostomlegging.
Det er meningen at du skal leve på dette kostholdet resten av livet uten å tenke mer på slanking. Dette kostholdet er allsidig og balansert og gir deg alle næringsstoffer du trenger, gjennom et variert utvalg av lavglykemiske matvarer. Kost i balanse beskrives ellers utførlig i Dr. Lindbergs bøker ”Naturlig Slank med Kost i balanse” og kokeboken ”Naturlig Slank”. (http://www.eurodiet.com/content/view/167/228/lang,no/)
. (http://www.eurodiet.com/content/view/167/228/lang,no/)

Jeg har sett at det arrangeres kurs i fedonmat på Lindbergklinikkene, men det er sikkert greit nok å bare følge boka, og gjerne begynne med det som står på menyforslag. Jeg har en avtale med ED-legen min om å bli fulgt opp i 5 år. (hvis jeg vil) Han forklarte meg denne sammenhengen mellom ED og Fedon.

Hvilke planer har du etter ED da?

Distrea
01-02-08, 16:35
jeg veit hvertfall at jeg IKKE kan gå til noe "vanlig" karbo kosthold. Jeg skal leve lavkarbo resten av livet. men med noen "utskeielser" innimellom

indi
01-02-08, 18:49
Sånn jeg har tenkt, kommer nok ikke jeg heller til å gjøre det! Men det som jeg håper blir virkelighet, er at jeg kan spise ei skive av og til når jeg må, ei spiseskje ris på thairestaurant, og en yoghurt av innimellom og. Hvis jeg skal hive meg på brødmat og chilinøtter og ostepop (skrekk og gru) vil alt arbeidet jeg har gjort nå vært til ingen nytte. Og alt jeg har brukt på pulverdritten vil ha vært penger rett ut av vinduet.
Min framtidsdrøm, som ikke er så mye drøm som det var før, er at jeg skal være opptatt av hva jeg spiser, hvordan jeg har det med meg sjøl, hvordan jeg trener og sørge for å ta vare på meg sjøl på en god måte. Det fortjener jeg nemlig:)!

Rent praktisk betyr nok det lavkarbo og null sukker, som en livsstil. Og det er ingen dårlig livsstil.

Skrekkvisjonen er å plutselig ha gått opp ti kilo uten å ane hva som skjedde, og så unnskylde meg med: "Jaja... det forsvinner nok fort igjen", og så ikke gjøre noe med det...

Egentlig godt å se at det er mange meninger om edproduktene, brus og salt og så videre... Ingen fasit altså, men flere løsningsmuligheter hvis det stopper opp. Jeg tenkte i dag at jeg skal ta ei uke uten melk neste uke, det kan bli interessant. (Byebye til kaffelatte...) :(
God fredag:)

Titti
01-02-08, 19:48
Jeg ser for meg et Fedonaktig kosthold etterhvert. Jeg kommer ikke til å begynne å spise ris og potet og slikt, gr.saker holder lenge for meg. Men i helgene og sånn vil jeg lage spelt-pizza, fullkorn-lasagne o.l. Og spelt-bakst og mørk sjokolade, nøtter og slikt.

Og i ukedagene kan det være praktisk å kunne ta en frukt, et par skiver lindberg-brød, rugsprø osv. En smoothie til kvelds og slike ting. Men ikke alt på en dag selvfølgelig, vil jo følge ABC-modellen.

Men ellers vil det gå i salat og kjøtt til lunsj og middag.

Titti
01-02-08, 19:50

Det står:
Men jeg tenkte på produktene, ikke maten man skal spise etterhvert.
Dessuten tillater også Lindberg dette til middag i fase 4. Et ABC-måltid per dag. :ja:

Ruska
01-02-08, 19:55
Jeg går også til Sofie på Linderbergs klinikken og hun sa til meg også at jeg skulle ta to salte måltider per dag i fase 1. Oppfattet at det var pga kaloriene (som du nevnte Titti, det med melk) og at vi trenger salt så vi ikke minster alle vitaminer og mineraler... eller noe sånt :o

Hun tipset meg også om at vi kan bytte ut melken med soyamelk, da blir det enda lit mindre karber.

Jeg fikk hentelappen min i dag, så i morgen skal jeg hente mine 21 pakker. :D Oppstart på mandag.

Når begynner du Distrea? Dagen etter at du får dine pakker eller hva er planen?

Kjente litt mer på den "innspurt-før-diett" følelsen i dag gitt og måtte kjøpe meg en stor plate sjokolade... :o Siste sjanse nå på en stund...tragiske meg altså...Men jeg har tross alt spist veldig lavkarbo i over 1 uke nå, så jeg er likevel fornøyd jeg :)

Titti
01-02-08, 19:57
Det har du all rett til å være også, Ruska. Kjempebra. :heia:
Lykke til. :klem:

Ruska
01-02-08, 20:25
Tusen takk Titti :klem:

Pia
01-02-08, 21:06
Syns du er flink som bare har spist ei sjokoladeplate Ruska :) Ikke berlinerboller, smågodt, nystekt brød osv... :o

Jeg liker ikke pannekaken i det hele tatt :( Og jeg som bestilte 4 pakker av det. Aner ikke hvordan jeg skal få det ned. Liker faktisk suppe bedre :eek: Hadde aldri trodd jeg skulle si det

Distrea
01-02-08, 21:19
jeg bestilte varene i dag, så regner med at jeg får varene ondag, da blir det oppstart torsdag. Er i ketose nå og tenkte jeg skal holde meg der frem til start.

jeg ville forresten IKKE spsit frukt på fase en... husker ikke hvem som skreiv det :o

kanskje vi skal lage ED bytte tråd?? sikkert flere som ramler borti noe de ikke liker ;)

Dilly
01-02-08, 21:53
Jeg gruer meg litt for tiden etterpå. Har nemlig slitt noe veldig med fordøyelsen siste halve året. Reagerer på hvetemel, gjær, egg og melk, i tillegg til noe kunstig søtstoff. Kanskje malitol? Det som er i de Cavalier-barene og fruktkaramellene.

Så lenge jeg holder på med ED så humper og går det, men etterpå så får jeg vel dra meg avsted til legen og be om en slags utredning. Kan jo være greit å få det konstatert. Det har jo ingen hensikt å bli undersøkt for cøliaki nå som jeg spiser glutenfritt likevel.

Så jeg føler at Lindberg kan bli vanskelig. Ikke soya pga. stoffskifte, ikke egg, melk og mel, og ikke malitol. Da er det ikke mye igjen utenom kjøtt, fisk og grønnsaker. Da er jeg jo mer i retning av Atkins? Jeg begynner faktisk å lure mer og mer på det. Heller ordentlig og naturlig mat i stedet for erstatningsprodukter (glutenfritt brød, eggeerstatning og laktoseredusert melk) og heller en sjelden ekte frukt i stedet for en kunstig søtet sjokolade.

http://bestsmileys.com/crying/1.gifgruble...

Er det noen av dere andre som har begynt å reagere på matvarer av forskjellig slag etter at dere sluttet med "vanlig mat med knekkebrød og brunost" ?

Jeg har nemlig aldri reagert på noe som helst tidligere.

Dilly
01-02-08, 22:03
Syns du er flink som bare har spist ei sjokoladeplate Ruska :) Ikke berlinerboller, smågodt, nystekt brød osv... :o

Jeg liker ikke pannekaken i det hele tatt :( Og jeg som bestilte 4 pakker av det. Aner ikke hvordan jeg skal få det ned. Liker faktisk suppe bedre :eek: Hadde aldri trodd jeg skulle si det

Ksnskje du skulle forsøke litt forskjellige bruksområder før du gir opp?

De andre her sier at pannekaker slett ikke smaker pannekake, og de andre produktene smaker heller ikke det man skulle tro. Men akkurat pannekaka synes jeg er ganske praktisk.

Hvis du slenger en liten smørklatt i stekepanna på full varme,rører sammen ingrediensene og heller det oppi panna som er blitt ganske varm.
Skru så ned varmen til det laveste,og la det steke ganske lenge.
Snu det og la det ligge noen minutter til.

Da får du noe som du kan bruke omtrent som en tortilla. Dvs. pakke det rundt en haug med salat og surre litt papir rundt.

--

og hvis du blir sittende med en bunke pannekaker som du ikke vil spise, så selg dem :)

Distrea
01-02-08, 22:04
Så jeg føler at Lindberg kan bli vanskelig. Ikke soya pga. stoffskifte, ikke egg, melk og mel, og ikke malitol. Da er det ikke mye igjen utenom kjøtt, fisk og grønnsaker. Da er jeg jo mer i retning av Atkins? Jeg begynner faktisk å lure mer og mer på det. Heller ordentlig og naturlig mat i stedet for erstatningsprodukter (glutenfritt brød, eggeerstatning og laktoseredusert melk) og heller en sjelden ekte frukt i stedet for en kunstig søtet sjokolade.

Er det noen av dere andre som har begynt å reagere på matvarer av forskjellig slag etter at dere sluttet med "vanlig mat med knekkebrød og brunost" ?

Tror du tenker veldig riktig her Dilly. Syns det høres veldig fornuftig ut å spise mest mulig "rent" .

Jeg reagerer ikke på annet enn malitol, men hvis jeg "ramler utpå" er kroppen ganske i ulaget. syns det virker som kroppen tåler karbene dårligere etterhvert.

grubler du i søvne over tastaturet? :p

Pia
01-02-08, 22:48
Tusen takk for forslaget dilly :)

Men vi kan vel ikke spise taco på fase 2?

Distrea
01-02-08, 22:54
Da får du noe som du kan bruke omtrent som en tortilla. Dvs. pakke det rundt en haug med salat og surre litt papir rundt.

skal vi spise papirethttp://www.skravlelatte.no/images/smilies/sjokk.gif :p

Titti
01-02-08, 23:22
Lykke til med pannekakene, Pia. Og hvis du ikke klarer å spise dem, så kan jeg godt kjøpe av deg. :blomster:

Dilly
01-02-08, 23:50

skal vi spise papirethttp://www.skravlelatte.no/images/smilies/sjokk.gif :p

Hvor mange karber er det i papiret da du :D

Distrea
01-02-08, 23:55
Hvor mange karber er det i papiret da du :D

veit ikke, det er du som er mesterhjernen her :D

Dilly
01-02-08, 23:59
Tusen takk for forslaget dilly :)

Men vi kan vel ikke spise taco på fase 2?

Jo da, det kan du. Men på ED-vis :D

Bruk en pannekake som tortilla (og velg et papir som smaker godt, hehe, bare tuller)
stek 150 gram karbonadedeig i bittelitt smør og krydre med hjemmelaget tacokrydder som ligger her:

Deilig hjemmelaget tacokrydder (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=314625&postcount=1)

Fyll "tortillaen" med issalat og tacokrydret karbonade og legg på litt innbilt ost og rømme..

simsalataco-fase2:D

Distrea
02-02-08, 00:02
legg på litt innbilt ost og rømme..

:D

:lol:

Dilly
02-02-08, 00:04
eh.. i ramme alvor altså: jeg liker å bruke bakepapir til å rulle det sammen med, for det papiret er fast og godt, men man kan bruke et stykke tøy om man vil. Det er greit å ha noe slikt å hjelpe seg med, for det er ikke alltid like lett å få rullet sammen en slik "lefse" rundt uregjerlig salat og annen fyllmasse.

Til å holde rundt med, så er det greit med en bit matpapir, tørkerull eller samme..

Distrea
02-02-08, 00:09
kjempe lurt, for det remler fort fra hverandre.

jeg er bare litt barnslig i dag http://www.skravlelatte.no/images/smilies/Bump.gif
:blomster:

Dilly
02-02-08, 00:19
Du barnslig? Se her, hva ED-gjengen driver med:

http://bestsmileys.com/playing/1.gifhttp://bestsmileys.com/playing/13.gifhttp://bestsmileys.com/playing/23.gif
http://bestsmileys.com/playing/12.gifhttp://bestsmileys.com/playing/4.gifikke juks
vent på tur..http://bestsmileys.com/drinking/2.gif

Distrea
02-02-08, 00:26
hahaha, så fine! hvor finner du alt det kuule, så fort? bruker så lang tid på det jeg

Dilly
02-02-08, 00:31
hahaha, så fine! hvor finner du alt det kuule, så fort? bruker så lang tid på det jeg

Håpløst dillete jeg vet du.. det er lett å finne.http://bestsmileys.com/eyes/14.gif

Noen her (http://www.cosgan.de/smilie.php?wahl=3&ziel=liebe)

og andre her (http://bestsmileys.com/)

Skrible
02-02-08, 06:22
Våknealtfortidligfrokosteksperiment:

* Blande 1 pose pannekakestøv med 1 egg, 0.5 dl melk, 1 dl vann, salt, pepper, litt oregano
* Produsere 3 tynne pannekaker
* Brette rundt frisk grønn salat

Konklusjon: mer krydder for å overdøve søtsmaken neste gang :D

Cam
02-02-08, 13:10
Pannekaka som tacolefse hørtes bra ut! Jeg liker den som den er også, men fint med variasjon! Men jeg venter nok til jeg er i fase 2, så jeg kan ha kjøtt med også!

Det er litt rart for meg å være på ED og måtte følge alle disse reglene om minst mulig fett hele tiden... For som sagt tidligere, jeg er jo Skaldeman"disippel". Og det er jo ikke fettet som er farlig, det er karbene!? Skaldeman (og tusenvis som har fulgt hans råd) har jo rast ned i vekt, og det på massevis av fett, en del proteiner og lite til ingenting karber. Det er fett som trenges for å tenne "fettbålet" i kroppen, altså få forbrenningen i gang. Og eskimoer og andre "naturfolk" har jo i alle år levd kun på fett, nesten. Og de har jo aldri vært plaget av hjerte og karsykdommer eller ligenende. Det har de først fått etter at de begynte å spise "vestlig".

ED funker jo, men jeg kjenner jeg blir litt matt av den store fettskrekken som liksom hører med, det samme gjelder Fedon.

Jeg går på ED nå for å komme igang med nedgangen litt raskt, sånn at jeg blir inspirert til å komme helt i mål. Jeg kommer til å ende opp med et lavkarbokosthold når jeg er nede i ønsket vekt, men jeg kommer ikke til å være så redd for fett. Jeg kommer nok til å skeie ut med en pizza i helgen, litt frukt av og til osv ..., men stort sett holde meg i ketose, tror jeg.

Hvis dere ikke har gjort det, bør dere lese Sten Sture Skaldemans bok "Spis deg ned i vekt" - om ikke annet for å få et annet perspektiv på det hele! Den er dessuten veldig interessant og morsomt skrevet.

Jeg tror det koker litt ned til hvor karbohydratfølsom man er. For noen er Fedons kosthold (der man ikke er i ketose) OK, mens for andre passer et mer fettrikt Skaldemanmåltid bedre.

Jeg kjenner bare at jeg er litt revet mellom to "ideologier" - Fedon og Skaldeman! Litt irriterende til tider.

Synes forresten at en egen "byttetråd" for EDprodukter ikke var noen dum idé - ser ikke for meg at jeg noen gang får i meg de suppene og dessertene, hehe.

jeef-micro
02-02-08, 13:39
Jeg gruer meg litt for tiden etterpå. Har nemlig slitt noe veldig med fordøyelsen siste halve året. Reagerer på hvetemel, gjær, egg og melk, i tillegg til noe kunstig søtstoff. Kanskje malitol? Det som er i de Cavalier-barene og fruktkaramellene.

Så lenge jeg holder på med ED så humper og går det, men etterpå så får jeg vel dra meg avsted til legen og be om en slags utredning. Kan jo være greit å få det konstatert. Det har jo ingen hensikt å bli undersøkt for cøliaki nå som jeg spiser glutenfritt likevel.

Jeg tåler ikke egg, melk og en del andre matvarer... men for min del er det laktosen jeg reagerer på i melka, så jeg kan spise litt youghurt, ost osv. cottage cheese var en favoritt da jeg startet med lindberg

nå reagerer jeg på sukker og hvetemel også, så skal bli spennende når jeg er ferdig med ED... (jeg tåler litt spelt da)
Soya og stoffskifte har jeg aldri hørt noe om...

Skrible
02-02-08, 13:57
Det er jo litt betryggende å se at det er flere som er litt revet mellom kostholdsfilosofiene med tanke på hva som kommer 'etterpå'.

Jeg synes også det er veldig vanskelig å forholde seg til lavfett-idéene etter det andre jeg har lest. Men jeg skal igrunn ikke tenke så veldig nøye over det hele før jeg skimter slutten av fase2, om lenge lenge til...

Pia
02-02-08, 15:34
Veiing i dag: -0.5 kg ( totalt 4.3 på 14 dager) :)

Hadde håpet det skulle være mer, men men

indi
02-02-08, 16:44
Pannekaka som tacolefse hørtes bra ut! Jeg liker den som den er også, men fint med variasjon! Men jeg venter nok til jeg er i fase 2, så jeg kan ha kjøtt med også!

Det er litt rart for meg å være på ED og måtte følge alle disse reglene om minst mulig fett hele tiden... For som sagt tidligere, jeg er jo Skaldeman"disippel". Og det er jo ikke fettet som er farlig, det er karbene!? Skaldeman (og tusenvis som har fulgt hans råd) har jo rast ned i vekt, og det på massevis av fett, en del proteiner og lite til ingenting karber. Det er fett som trenges for å tenne "fettbålet" i kroppen, altså få forbrenningen i gang. Og eskimoer og andre "naturfolk" har jo i alle år levd kun på fett, nesten. Og de har jo aldri vært plaget av hjerte og karsykdommer eller ligenende. Det har de først fått etter at de begynte å spise "vestlig".

ED funker jo, men jeg kjenner jeg blir litt matt av den store fettskrekken som liksom hører med, det samme gjelder Fedon.

Jeg går på ED nå for å komme igang med nedgangen litt raskt, sånn at jeg blir inspirert til å komme helt i mål. Jeg kommer til å ende opp med et lavkarbokosthold når jeg er nede i ønsket vekt, men jeg kommer ikke til å være så redd for fett. Jeg kommer nok til å skeie ut med en pizza i helgen, litt frukt av og til osv ..., men stort sett holde meg i ketose, tror jeg.
Jeg tror det koker litt ned til hvor karbohydratfølsom man er. For noen er Fedons kosthold (der man ikke er i ketose) OK, mens for andre passer et mer fettrikt Skaldemanmåltid bedre.

Jeg kjenner bare at jeg er litt revet mellom to "ideologier" - Fedon og Skaldeman! Litt irriterende til tider.

Synes forresten at en egen "byttetråd" for EDprodukter ikke var noen dum idé - ser ikke for meg at jeg noen gang får i meg de suppene og dessertene, hehe.

Jeg har lurt på, og kan ikke forstå, hvorfor i alle dager de ikke har laget en pannekake som ikke er søt! Det hadde vært nyttig til mye... Kanskje de har prøvd, og så smakte den så ille at de ikke turte selge den... Da er den jo ille ja...

Ellers, jeg har jo tenkt litt på det du sier jeg og. Spesielt når jeg sliter med å få i meg de vonde suppene, lurer jeg på hva det er som gjør at ED virker? Hva er viktigst liksom? Slik jeg har konkludert, og det er ikke sikkert det stemmer, er det antallet karber som gjør utslaget. Jeg bryr meg lite om jeg bruker for mye smør når jeg steker litt blomkål, eller om jeg spiser en kyllingfilet som er 200 g i stedet for de lovlige 150...

Har verken prøvd ketolyse eller skaldemann, har i det hele tatt lite erfaring i å slanke meg, dette er første gang på 15 år... Vet at jeg ville hatt problemer med fettet på disse kurene, og lurer på hva som er forklaringen på at det er nødvendig?
Hvis jeg nå kutta ut pulveret, (ønskedrøm!), spiste lavkarbo, mye grønt og ellers proteiner, ville jeg gått ned i vekt da?

Distrea
02-02-08, 17:01
Har verken prøvd ketolyse eller skaldemann, har i det hele tatt lite erfaring i å slanke meg, dette er første gang på 15 år... Vet at jeg ville hatt problemer med fettet på disse kurene, og lurer på hva som er forklaringen på at det er nødvendig?
Hvis jeg nå kutta ut pulveret, (ønskedrøm!), spiste lavkarbo, mye grønt og ellers proteiner, ville jeg gått ned i vekt da?

Du skal ikke se bort fra det nei, dette forummet er bevis på det. SE så mange som har gått ned MANGE kilo på de forskjellige filosofiene-:heia:

Jeg gikk ned 25 på atkins, men siste to åra har kiloene sneket seg på, og jeg har ikke klart å kå ned igjen med vanlig lavkarbo, har det året som gikk testet både skaldemann, mye grønnsaker, lite grønnsaker, mye fett, mindre fett, kuttet søtstoff, kuttet melkeproduker. Men NEI, kiloene er spikra og de gangene jeg skeier ut med ekstra karber legger jeg fort på meg mer som igjen sitter spikra :mad: Derfor så jeg denne dietten som en ny mulighet, så nå krysser jeg fingrene for at jeg klarer denne maten og at jeg holder det til jeg har gått ned 20 kilo :D

Har du sett på spisdegslank.no?

indi
02-02-08, 17:23
Krysser alt jeg har av fingre og tær og armer og bein for deg Distrea, og håper at ED virker for deg! Jeg hadde ikke noe ras nedover slik mange andre har i starten, har en følelse av at det gikk et kilo av i uka omtrent. Nå talte jeg, jeg har holdt på i 24 uker og gått ned 27 kilo, så summen er jo bra den!

Grunnen til at jeg vaser litt rundt og lurer på andre ting nå er jo at jeg er litt lei pulvermaten, eller MASSE lei. I tillegg har jeg en jobb med masse reising, masse representasjon og i hele tatt mye som er ganske vanskelig i forhold til pulverposer og ting som er vanskelig å ha med seg. Samtidig virker jo ED, så lenge en klarer å følge oppskriften, for meg virker det i alle fall! Så jeg får se.
Så på spisdegslank.no, men tenker at jeg nok kan lage knallgod mat selv hvis jeg skal satse lavkarbo, lavfett og høyprotein i stedet for pulverhelvete! :)
Kanskje jeg burde starte min egen kur, har forstått der er masse penger i slankedesperate nordmenn... bare se på oss:)!

Distrea
02-02-08, 17:45
jepp.... bare se på oss. Hvor mange bøker har jeg ikke om emnet i bokhylla tro :o.... for ikke snakke om piller og annet tøys jeg har testet opp igjennom :o

takk Indi, dette skla gå SÅ bra SÅ :D gleder meg til sommeren!

Dilly
02-02-08, 21:23
Ser at det er flere som sliter med å finne sannheten :)

Jeg har spist alle bøkene i slankebokhylla, og sitter igjen med en følelse av at det er mange likheter mellom Atkins, Skaldeman og det som Lars-Erik Litsfeldt skriver i den utrolig gode boka "Spis deg sukkerfri"

Den boka forklarer hvorfor det virker med 70% av energien fra fett, 25% fra proteiner og 5% fra karbohydrater. Han forklarer også at for mye protein i forhold til fett er dårlig, da dette ødelegger balansen og kroppen bruker det som sukker. Nå husker jeg ikke detaljene så veldig, men jeg ble ganske overbevist da jeg leste den ja.. Men jeg kan sikkert begynne å tro på julenissen også.

Jeg har regnet og regnet, og finner ut at et kosthold på 1500 kalorier pr dag, noe som er ganske vanlig, eller mye i en slankeperiode, det gir 112 gram fett og ca det samme med protein og ca 20 karber.

Dette spinner jeg videre på og leter i matvaretabellen, som foreslår noe som ligner veldig på det jeg har lært om Atkins induksjon, eller Nilling.

Det som jeg aldri har funnet svar på inne på disse sidene er matmengdene. Alle sier at man skal spise til man er mett, men ikke alle har den kontrollen. Derfor ser jeg godt for meg en 1500 kcal-meny som består av 400 gram kjøtt eller fisk osv, 8 dl lavkarbogrønt og ca 100 gram cocosa eller smør. Regulere litt ned hvis jeg spiser fett kjøtt og opp litt ved magert. Det er dessuten mer protein i mager fisk, så litt mindre av det.

Å nei, dere må ikke henge meg for vranglære.... http://bestsmileys.com/dead/9.gif jeg sitter fortsatt og grubler, Så da virker denne type kosthold litt greiere enn fedon, som har både brød og andre ting.

Jeg synes fortsatt det er vanskelig, men jeg skal bruke god tid til å tenke meg om.

Jeef, det står litt å lese om soya i forhold til stoffskifte på denne siden:

Dette er en side fra Sonjas stoffskifteforum. Veldig bra (http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=82)

Dilly
02-02-08, 21:27
jepp.... bare se på oss. Hvor mange bøker har jeg ikke om emnet i bokhylla tro :o.... for ikke snakke om piller og annet tøys jeg har testet opp igjennom :o

takk Indi, dette skla gå SÅ bra SÅ :D gleder meg til sommeren!

Skal vi ha konkurranse i antall bortslankede og hjemvendte kilo? eller antall kurer, piller, bøker....:D
Se på det som et symptom.. legen tolker det og sier at vi er spik spenna gærne kvinnfolk. Og sånn var det med den saken.

indi
02-02-08, 21:28
Takk for informativt innlegg Dillyvennen:)
Et dumt spørsmål kanskje da... HVis for mye protein i forhold til fett er feil, hvordan kan man da forklare ED?

Dilly
02-02-08, 21:39
Kanskje jeg burde starte min egen kur, har forstått der er masse penger i slankedesperate nordmenn... bare se på oss:)!

Jeg er helt sikker på at du klarer å sette sammen de riktige menyene på vanlig lavkarbo, og få det skikkelig velsmakende også. Du kan si opp jobben og begynne å selge deilig hjemmelaget lavkarbomat :) og det er viktig å legge inn mange studieturer for å få impulser til driften. Så det blir en jobb hvor det må påregnes mye reisevirksomhet, mens du finner deg noen nyttige slaver til å gjøre kjøkkentjenesten. De skal helst være lekre og veltrente, siden de skal løpe rundt til hver enkelt av oss kunder med hjemmelaget lavkarbo dø.luxusmat.

Dillydesperat

Dilly
02-02-08, 21:42
:confused: hvorfor finnes det ikke en gatekjøkkenkjede eller kafé, restaurantkjede som serverer skikkelig lavkarbomat, passende for alle lavkarbovarianter, med catering osv.:mad:

Dilly
02-02-08, 21:43
Dagens tilbud: Svineribbe m/blomkålmos

Distrea
02-02-08, 22:06
[quote=Dilly;397540]Skal vi ha konkurranse i antall bortslankede og hjemvendte kilo? eller antall kurer, piller, bøker....:D
quote]

hva vinner vi? slankeoperasjon?:p

tror kanskje jeg ligger godt ann :hyper:

indi
02-02-08, 22:29
Kom an jenter! Drit i opp- og nedturer og tenk at denne nedturen du holder på med nå, er den siste!
Og i stedet for en lavkarbgatekjøkkenkjede, vil jeg ha en motivasjonsbank! Stapp inn kortet og ta ut noen millioner hver gang! Og i stedet for å vær lei for veien som er gått og slankebøkene som er spist, tenk på hva du har lært! Når sommeren kommer og en slankere versjon av deg ser solen igjen, har du enda mer kunnskap som VIL HJELPE DEG Å FORTSATT VÆRE DEG, en spesielt deilig person som folk er glad i, og som stråler fordi du tar vare på deg sjøl og kroppen din... og vet hva som er bra og dårlig for deg.
Det er vel det viktigste... eller?

Titti
02-02-08, 22:32
Ser at det er flere som sliter med å finne sannheten :)

Jeg har spist alle bøkene i slankebokhylla, og sitter igjen med en følelse av at det er mange likheter mellom Atkins, Skaldeman og det som Lars-Erik Litsfeldt skriver i den utrolig gode boka "Spis deg sukkerfri"

Den boka forklarer hvorfor det virker med 70% av energien fra fett, 25% fra proteiner og 5% fra karbohydrater. Han forklarer også at for mye protein i forhold til fett er dårlig, da dette ødelegger balansen og kroppen bruker det som sukker. Nå husker jeg ikke detaljene så veldig, men jeg ble ganske overbevist da jeg leste den ja.. Men jeg kan sikkert begynne å tro på julenissen også.

Jeg har regnet og regnet, og finner ut at et kosthold på 1500 kalorier pr dag, noe som er ganske vanlig, eller mye i en slankeperiode, det gir 112 gram fett og ca det samme med protein og ca 20 karber.

Dette spinner jeg videre på og leter i matvaretabellen, som foreslår noe som ligner veldig på det jeg har lært om Atkins induksjon, eller Nilling.

Det som jeg aldri har funnet svar på inne på disse sidene er matmengdene. Alle sier at man skal spise til man er mett, men ikke alle har den kontrollen. Derfor ser jeg godt for meg en 1500 kcal-meny som består av 400 gram kjøtt eller fisk osv, 8 dl lavkarbogrønt og ca 100 gram cocosa eller smør. Regulere litt ned hvis jeg spiser fett kjøtt og opp litt ved magert. Det er dessuten mer protein i mager fisk, så litt mindre av det.

Å nei, dere må ikke henge meg for vranglære.... http://bestsmileys.com/dead/9.gif jeg sitter fortsatt og grubler, Så da virker denne type kosthold litt greiere enn fedon, som har både brød og andre ting.

Jeg synes fortsatt det er vanskelig, men jeg skal bruke god tid til å tenke meg om.

Jeg ser hvar du mener, Dilly. :ja:

Jeg kjøpte Ketolyse-boka og syntes det var vanskelig å skjønne eksakt hvor mye jeg skulle spise av kjøtt, fett og gr.saker...Da jeg begynte på EAT fikk jeg menyer som viste hvor mange gram jeg skulle ha av det forskjellige. Og der ser man helt tydelig at man også teller kcalorier selv om det er lavkarbo og uansett hvordan man vrir og vender på det så er det et regnstykke for å gå ned i vekt...

Dilly
02-02-08, 22:41
Takk for informativt innlegg Dillyvennen:)
Et dumt spørsmål kanskje da... HVis for mye protein i forhold til fett er feil, hvordan kan man da forklare ED?

Nei, hvordan forklare ED? Aperompe? Det er høyprotein, lavfett og lavkalori.. jeg tror det ligger i lavkalori + ketose. Jeg gjetter på at det er nødvendig med en så høy andel protein for at muskelmassen ikke skal ta sin hatt og gå, med så lite næring. Husk at det ikke er mange grammene det dreier seg om, maks 50-60 gram protein pr dag på ED, så det er ikke "mer" protein i ED enn i f.eks. atkins, bare mye mindre fett og energi.

Det som står i den boka, er at halvparten av de proteinene vi får i oss blir omdannet til glukose, og dette medfører videre at kroppen omdanner det til fett på kroppen.

Det står at fett metter lengre enn protein, og det sammenlignes en kjøttmiddag uten fet saus, eller med fet saus. I testen holdt metthetsfølelsen i 2 timer for den uten saus, men mye lenger for den andre.

Akkurat det der med forholdet mellom fett, proteiner og karber står sikkert veldig mye om inne på matoghelse.no og rundt på forumet her. Jeg synes det er vanskelig å forstå såpass at jeg kan brukes til noen forklaring.

Det er mange gode artikler på nettet om disse sakene (http://www.matoghelse.no/index.php?cat=48969&id=311454)

Distrea
03-02-08, 00:02
Kom an jenter! Drit i opp- og nedturer og tenk at denne nedturen du holder på med nå, er den siste!
Og i stedet for en lavkarbgatekjøkkenkjede, vil jeg ha en motivasjonsbank! Stapp inn kortet og ta ut noen millioner hver gang! Og i stedet for å vær lei for veien som er gått og slankebøkene som er spist, tenk på hva du har lært! Når sommeren kommer og en slankere versjon av deg ser solen igjen, har du enda mer kunnskap som VIL HJELPE DEG Å FORTSATT VÆRE DEG, en spesielt deilig person som folk er glad i, og som stråler fordi du tar vare på deg sjøl og kroppen din... og vet hva som er bra og dårlig for deg.
Det er vel det viktigste... eller?

Du har helt rett :)

men vi bare tøysa litt asså :p

indi
03-02-08, 00:12
Du har helt rett :)

men vi bare tøysa litt asså :p

I know:) Er nok litt lei min egen fundering og negativitet! Spis pulver og vær glad får være mottoet:p

Distrea
03-02-08, 00:21
Vet du indi, jeg VEIT det går ann å gå ned og holde seg, jeg har jo gjort det. Jeg er overbevist over at det er betennelsen og bettennelssdempende tabletter som har gjort at jeg har lagt på meg disse to årene.... selv om siste to ukene er en heeeelt annen sak:p:o

Jeg er sikker på at vi klarer oss, men det er viktig å ikke bli så fornøyd at man glemmer å tenke ;)

Dilly
03-02-08, 00:51
Her var det jo en sånn indomat..
Stapper inn kortet, taster ****

Milloooooooooooooooooo000000000000000oo:):):)ooooo oooooooooooooooner :),-

Distrea
03-02-08, 00:54
denne tråden er vår indiomat. massevis av inspirasjon, motivasgjon og omtanke :klem:

jeef-micro
03-02-08, 09:55
I helga har jeg vært bare så sløv med maten... tilog med spist popcorn :rodme:

I morgen er jeg klar for en uke i fase 1 igjen :) (jeg prøver stadig) Har masse capuchino, kakao, brownies og sjokopudding, så nå er jeg klaaar (ja også har jeg noen fantastisk gode aperompesupper da)
Tenker å kanskje raportere hva jeg spiser her inne? viss noen vil kjefte litt på meg om jeg ikke gjør det da... er så mye lettere å holde meg til fase 1 om jeg får litt tilsnakk for ikke å være flink...

Distrea
03-02-08, 12:00
Ja, jeef'ern det var lurt, eller kanskje vi skal lage en tråd hvor vi alle kan føre opp hva vi har spist og drukket iløpet av en dag?

det kan sikkert føre til litt inspirasjon og tips?

*tenke hva den tråden kan hete*

hva med "MIN ED DAG-for alle ed'ere"? innspill takk :D

Dilly
03-02-08, 12:54
En tråd som heter Distreas ED-mat i dag og en annen som heter Dillys ED-mat i dag eller? Og når vi er ferdige med dietten så kan trådene lukkes? Eller skal vi lage en felles? Eller kanskje dette heller tilhører journalområdet? Eller på blogg. Slikt er det i alle fall utrolig greit å bruke en bloggkategori til. Jeg ser at mange som blogger, har opprettet en kategori for dette.

Men... hvis vi begynner å bruke blogger til vår ED-kommunikasjon så går det faktisk på bekostning av det åpne lavkarboforumet. Det er jo det som har ødelagt mye av trivselen her, med alle de som har klikket seg sammen inne på bloggeområdene og stenger oss andre ute.. Der inne har de egne kategorier for vekt, mat og annet som altså ikke alle får ta del i, men det er visst slik det skal være, og vi må jo selvsagt godta det, enen vi trives med det eller ikke. Makta rår.

Noen vil sikkert mene at det ikke er noe tap for lavkarbo.no om vi kutter vår aktivitet her ute, men andre vil kanskje føle seg litt forlatt.

I dag har jeg ikke kommet lenger enn til frokost: Chrisp chocolate cereals m/Laktolight.

(Hm, jeg er litt i tvil om jeg skal poste dette innlegget, av frykt for represalier...)

Cam
03-02-08, 12:58
Når det gjelder det med å forklare ED med alle disse proteinene ... ja, det er vanskelig. Egentlig burde det nok være mer fett og mindre proteiner i ED. (Og i barene, mye mindre karber, for det er det nokså mye av det!) Jeg tror hovedgrunnen til at man går ned på ED er at man tilsammen får i seg veldig lite energi. Og dette er egentlig stikk i strid med det jeg tror og mener er rett. Hvis Skaldeman gikk ned 1-2 kg i uka på å spise 3000 kcal om dagen, med masse fett, og vi "piner" oss ned på noen på hundre kcal om dagen - så er jeg ikke i tvil om at det er Skaldemans diett som er best for kroppen.

EDlegene snakker om at "vi teller ikke kcalorier i vår filosofi" , så er jo det egentlig noe forb***a tulll!? Hvorfor er det ellers kun 100-200 kcal per måltid? Mengden protein gjør at vi ikke mister mer muskelmasse enn nødvendig, ja. Sånn sett er ED bra. Men man mister jo ikke muskelmasse på en høyfett/protein-diett som Skaldemans heller? Der får man jo mye mer av både fett og proteiner tilsammen egentlig, rett og slett fordi man spiser på mye mer!?

Jeg følger ED nå med håp om å gå ned mye (pga lite energi, egentlig. Å si noe annet er dumt.) Men jeg kommer etter hvert til å øke matmengden for å gi kroppen nok energi og brenselsstoff. Men KAN egentlig ikke gå opp i kilo ved å spise masse fett og proteiner og lite karber, for så lenge det ikke er insulin ute i blodet, lagrer man heller ikke fett!

ED er mer til for å gi folk et puff i starten, og man trenger ikke å tenke på mat, det er så enkelt med de posene.

Men - og nå må ingen bli fornærma, mener det ikke slik - jeg synes jo det høres litt rart ut at dere her inne som ikke går ned, og som stadig vender tilbake til fase 1, eller er kjempelenge i fase 2 ... det kan jo ikke være bra for kroppen? Man går jo i en slags sparebluss, samme hva legene sier. Har dere prøvd å spise ketogent, med mye fett og proteiner, slik at dere virkelig får fettforbrenningen i gang?

Jeg synes også det er vanskelig med matmengden, men man spiser til man er mett. Spiser man mest fett og mindre proteiner, kan man som sagt nesten ikke klare å gå opp. Skaldemna spiste som sagt over 3000 kcal om dagen, og det tror jeg egentlig det er få her inne som hadde overskredet - man blir fort mett av fett.

SORRY - jeg skriver alltid så HIMLA langt, blir bare så engasjert!

Men jeg holder meg til ED foreløpig, og håper på det beste! Men jeg diskuterer mye med legen min :-)

Distrea
03-02-08, 13:00
En tråd som heter Distreas ED-mat i dag og en annen som heter Dillys ED-mat i dag eller? Og når vi er ferdige med dietten så kan trådene lukkes? Eller skal vi lage en felles? Eller kanskje dette heller tilhører journalområdet? Eller på blogg. Slikt er det i alle fall utrolig greit å bruke en bloggkategori til. Jeg ser at mange som blogger, har opprettet en kategori for dette.

Men... hvis vi begynner å bruke blogger til vår ED-kommunikasjon så går det faktisk på bekostning av det åpne lavkarboforumet. Det er jo det som har ødelagt mye av trivselen her, med alle de som har klikket seg sammen inne på bloggeområdene og stenger oss andre ute.. Der inne har de egne kategorier for vekt, mat og annet som altså ikke alle får ta del i, men det er visst slik det skal være, og vi må jo selvsagt godta det, enen vi trives med det eller ikke. Makta rår.

Noen vil sikkert mene at det ikke er noe tap for lavkarbo.no om vi kutter vår aktivitet her ute, men andre vil kanskje føle seg litt forlatt.

I dag har jeg ikke kommet lenger enn til frokost: Chrisp chocolate cereals m/Laktolight.

(Hm, jeg er litt i tvil om jeg skal poste dette innlegget, av frykt for represalier...)

Jeg tenkte en felles tråd for oss alle, ALLE som vil være med, en helt åpen en, som alle oppdaterer en gang om dagen, med hva de har spist og drukket :full: og litt rundt det om ønskelig. Så kan vi snappe opp tips og gi tips der det trengs.

forklarer jeg meg dårlig nå? :flau:

Dilly
03-02-08, 13:04
Jeg tenkte en felles tråd for oss alle, ALLE som vil være med, en helt åpen en, som alle oppdaterer en gang om dagen, med hva de har spist og drukket :full: og litt rundt det om ønskelig. Så kan vi snappe opp tips og gi tips der det trengs.

forklarer jeg meg dårlig nå? :flau:

Nei da, det høres helt alletiders ut det :) var bare jeg som rablet ned noen surrete tanker som rusla rundt under luggen. Lager du en sånn en eller? :)

Distrea
03-02-08, 13:09
Veeeldig interesant det du skriver Cam!

akkurat slik har jeg også lært meg å tenke de siste åra, men allikevel veit jeg at det ikke alltid fungerer slik. Hadde jeg tatt av på å gå på skaldemanns filosofi, hadde jeg ikke vært her nå.

Vet du at du vil gå ned mer på dette kostholdet kontra akaldemann?
er du ikke redd for å ødelegge for kroppen din med å gå på ED når du allikevel ville gått ned på skaldeman?

Distrea
03-02-08, 13:10
jepp, Dilly! nå skal Lill til pers. Prøve å være kreativ :o:p

Cam
03-02-08, 14:31
MER om Skaldeman vs ED...

Jo, jeg ville nok ikke gått på et EDkosthold i åresvis, dersom det hadde vært mulig! Jeg tenker at jeg nok ikke klarer å ødelegge allverdens med noen måneder på ED - etter hvert som jeg skal spise måltider i tillegg til produktene skal jeg spise en del fett også, og dermed ikke helt følge Fedons råd.

Jeg spiste Skaldemansk (dessverre med sprekker om lørdagene) våren 07, og klarte å komme meg ned rundt en 8 kg på ... husker ikke helt ... ca. 3 mnd? Men jeg var ikke "streng" nok. Spiste ikke like mye fett som han anbefaler, og spiste litt frukt av og til...

Dte er jo tusenvis som følger Skaldeman som går ned - jeg tenker at jeg nok ikke var strikt nok på dietten, at det var det som ble galt.

Men som sagt, tror ikke jeg greier å ødelegge så mye med ED, og hvis jeg kan komme meg ned en god slump kilo er jo det en sinnsykt god inspirasjon for videre nedgang! Og man blir jo kontrollert av lege, det er jo en trygghet. På mine første 2 uker på ED har jeg gått ned (bare, hehe) 4 kg, men det var rent fett - muskelmassen var intakt, så det lover jo bra ! Det var t.o.m. uten trening! (Har det så sinnsykt travel med praksis for tida).

Dilly
03-02-08, 14:38
Eh.. siden dette er en babletråd. Her er mer babbel:

Jeg håper at jeg kan spinne/surre litt videre på matgreiene som jeg grubler på.. beklager langt, men lurer på om jeg er helt på bærtur. Hvis dere begriper hva jeg babler om, og gidder å lese, så er det fint om dere hjelper meg å rette opp der jeg tar feil :o

Jeg mener at vi lures til å tro på at ED er en høyproteindiett. Det er ikke mye proteiner i ED-maten! Hver pose inneholder sånn ca 115 kalorier og sånn fra 13-22 gram protein. Hvis vi spiser 4 måltider om dagen så gir dette alt fra 52 - 88 gram proteiner i døgnet. Mye mindre enn i et Skaldeman/Atkinskosthold. Det er bare nok til at muskelmassen ikke skal forsvinne helt mens vi spiser lavkalori. man kan spise masse frie grønnsaker, men det gir ikke mange ekstra kalorier.

Et eksempel på hvor mye 80 gram protein er i forhold til et kosthold med f.eks 2000 kalorier om dagen. Det er 4 kcal i 1 gram protein. 80 gram gir da 320 kcal. 320 kcal utgjør bare 16% av totalen hvis man spiser 2000 kalorier om dagen. Konklusjon på dette er at 80 gram proteiner er altfor lite i et normalt kosthold.

Med en andel på 320 kalorier i forhold til totalen på 6-700 kalorier pr døgn, består ED-maten av ca 50% protein.

ED-maten inneholder ca 3 gram fett pr porsjon. Dette blir ca 12 gram pr døgn.
Fett har 9 kcal pr gram og det blir 108 kcal. Det totale antall kalorier i ED-maten er ca 500 pr dag + noen frie grønnsaker, og vi er oppe i 6-700 kcal totalt. Andelen av fett i ED-dietten er da fra 15 - 18%.

18% fett av et kosthold på 2000 kalorier blir 360 kalorier fra fett. Dette blir bare 40 gram fett pr dag.

Med et kosthold som gir så lite fett kan man bare glemme ekte mat og gå over til alt light.

Hva med karbohydratene :confused: Jo, det blir ca 3 pr måltid, men det varierer fra 1,4 opp til nesten 12. Dvs fra 20-40 pr dag. I tillegg til litt fra grønnsakene, ofte 10-20 derfra. Vi er oppe i 30-60 karber. Det er 4 kalorier i hvert gram karber så det blir 120-240 kcal fra karbene. Og dvs at i forhold til totale 6-700 kalorier i døgnet får vi 20-40% av energien vår fra karbohydrater. Dette kommer i tillegg til at kroppen gjemmer bort noen av proteinene som de bruker på samme måte som karbohydrater.

For mange er man da over grensa for å holde seg i ketose :mad:. Jeg er aldri i ketose hvis jeg spiser alle måltidene + grønnsaker. Da må jeg holde meg til suppe og omelett uten melk og kutte mesteparten av grønnsakene.

Med et energiinntak på 2000 kalorier så vil et slikt kosthold med 20-40% av kaloriene fra karbohydrater, vil gi oss 100-200 gram karbohydrater pr dag. Er vi da i ketose :confused: ikke jeg.

Hvis man lager seg en suppe som består av en liter vann, 1 buljongterning, 200 gram kinakål og 20 gram olje, så blir det en suppe som inneholder sånn ca 180 kcal fra fett og 26 kalorier fra kinakål.

Her kommer altså 87% av næringen fra fett, det høres mye ut. Men hele gryta inneholder bare 206 kalorier, altså ca 20 pr dl. Dette er slett ikke mye.

Det vil si at det er 2 gram fett pr dl suppe. Det høres heller ikke mye ut.

Jeg tror at vektnedgangen på ED kan forklares med at det er kalorifattig.
og så tror jeg at problemet som mange har med å gå ned i vekt er kanskje at kroppen går på sparebluss pga. for lite mat/energi.

Tror jeg, men jeg tror så mye rart.:D

Jeg har nok også forsøkt Skaldemans kosthold, men det gikk ikke så bra. Det kan skyldes at jeg ikke var konsekvent nok, samt flere nye merkelige reaksjoner/allergier. Nå vet jeg litt mer om hva kroppen min tåler, og jeg kunne tenke meg å forsøke en sånn 70%/25%/5% av energien fra fett/protein/karbo. Denne gang vil jeg forsøke å begrense kalorimengden også, til under 2000 kcal. Jeg tror det er nødvendig - for meg..

Men først skal jeg prøve å gå ned flere kilo på ED.
Eurodietten er kun en starter, få av noen kilo i en fei og over til et lavkarbokosthold etterpå. Jeg har gått ned 13 kilo på ED hittil, og håper å komme ned minst 5 til, helst 7, før jeg bytter. :p

Dilly
03-02-08, 14:48
Dte er jo tusenvis som følger Skaldeman som går ned - jeg tenker at jeg nok ikke var strikt nok på dietten, at det var det som ble galt.

Men som sagt, tror ikke jeg greier å ødelegge så mye med ED, og hvis jeg kan komme meg ned en god slump kilo er jo det en sinnsykt god inspirasjon for videre nedgang! Og man blir jo kontrollert av lege, det er jo en trygghet. På mine første 2 uker på ED har jeg gått ned (bare, hehe) 4 kg, men det var rent fett - muskelmassen var intakt, så det lover jo bra ! Det var t.o.m. uten trening! (Har det så sinnsykt travel med praksis for tida).

Cam :) Jeg tror at vi har de samme erfaringene som flere her..

Nå er det "aperompe" som gjelder :D og etterpå konverterer hele gjengen til noe annet lurt..

Distrea
03-02-08, 14:52
Jeg tror du har halt rett i at grunnen til nedgang er at det er kalorifattig, men så tror jeg også at det er ett pluss at det også er karbofattig, selv om en stor del av kcal kommer fra karbo, så ligger man lavt i forhold til andre kosthold.

Jeg må også ganske lavt ned for å holde meg i ketose, blir spennende å se når jeg starter hvordan DET går.

ED legen min sier at hvis man spiser mindre enn 50 g karbo om dagen vil kroppen lage disse selv til bruk der det trengs (hjerne osv)
hun sier at da er det jo like greit å spise de som å la kroppen lage.

Nå klarer jeg ikke helt så bli med på dette, siden jeg veit med med meg selv at jeg er IKKE i ketose om jeg spiser så mye karber.

Nå skal jeg begynne å følge skikkelig med på hva som skjer med kroppen, DET er helt sikkert :)

Dilly
03-02-08, 14:52
Eh.. beklager alt tallmaset, er vel litt påvirket av det jeg jobber med, tall, tall.. x + y =
Jeg tenker og oversetter alt i tallbilder..

Distrea
03-02-08, 14:54
Cam :) Jeg tror at vi har de samme erfaringene som flere her..

Nå er det "aperompe" som gjelder :D og etterpå konverterer hele gjengen til noe annet lurt..

Jepp. DET er DET som er viktig. Hva vi skal holde vekta med senere.
Du har gått ned masse... og er kjempe flink, Dilly-vennen :klem:

Distrea
03-02-08, 16:40
Jeg håper veldig på at jeg får hentelapp i posten i morgen! for da kan jeg starte tirdag. Jeg trenger VIRKELIG å få startet nå:o

Dilly
03-02-08, 16:50
Masse ED http://bestsmileys.com/gift/2.gifhttp://bestsmileys.com/gift/3.gif

indi
03-02-08, 17:24
WOW!
Dette er spennende lesning, både Cams og Distreas betraktninger og Dilly sine tall... Akkurat slike diskusjoner og innlegg jeg har savnet litt... Bra med slik kunnskap!
Syns det er oppsiktsvekkende at det er såpass mye karber i ed, og syns det som sies om at dette virker pga lite kalorier, virker veldig sannsynlig. Ser jo at jeg liker de tingene med mest karber, så det forklarer kanskje hvorfor jeg syns det har gått litt seint i det siste!

Interessant hva du sier Cam, om hvorfor i alle dager folk går tilbake til fase 1, eller er i fase to i det uendelige.
Jeg kan jo bare snakke for meg sjøl, jeg vet at ED virker, og det virker best for meg når jeg holder meg HELT til oppskriften, uten å vase eller tulle meg vekk med et eneste lite gram av noe som helst. Har vært i fase to siden slutten av september, bortsett fra noen dager med to proteinmåltider og noen dager helt fase en. Akkurat nå ser det ut til at jeg har problemer med å få i meg mer enn to edmåltider til dagen, men jeg går ned fremdeles, og tenker ikke så mye på det. Skal til edlegen i morgen, får se hva han sier, spennende!
Jeg ville nok slutta helt med ed hvis jeg ikke gikk ned (har vært nære på av og til). Det smaker ikke sååå godt, og jeg har mer og mer tro på at en ketogen versjon av lindberg, (uten fettmengdene til skaldemann eller ketolyse) vil være greit for meg.

Skal lese de gode informative innleggene på ny, og tenke litt mer jeg!

Ante meg at Dilly jobba med tall... :) Jobber med ord jeg, og hver gang jeg leser eller hører om tallting, som Dilly sine her, ender jeg alltid opp med en dagdrøm som inkluderer varmt vær og palmer, og det krever litt der å få meg tilbake til iskald konsentrasjon!

indi
03-02-08, 17:53
Det er i alle fall en konklusjon som er ganske klar... (leser innleggene på ny og på ny, flink du er med tall Dillybabe) ;)

Å følge oppskriften til punkt å prikke er mer effektivt enn å ikke gjøre det! Det viser erfaringene fra mange av dere, meg og, selv om ED er eneste slankekur jeg har prøvd de siste 15 årene...

Kanskje det vi egentlig trenger er en kur mot utskeielser? Hypnose?:cool:

Look into my eyes...

Distrea
03-02-08, 18:08
hehe... ja, eller en pille. :p vi MÅ jo ha noe å bruke pengene våre på når vi har nådd målet:D

indi
03-02-08, 18:20
hehe... ja, eller en pille. :p vi MÅ jo ha noe å bruke pengene våre på når vi har nådd målet:D

Masse gode ideer til pengebruk jeg... ferieturer, klær, sykler, flere sykler, MASSE god vin, besøk på spennende vingårder i piemonte, dyr sjampis, båttur med en fullrigger, ny campingbil, nytt hus... Du og du, alt dette skal jeg gjøre når jeg ikke bruker penger på EDpulver!:D:D:D

Distrea
03-02-08, 18:26
:lol: :lol: :lol: ja, hvis vi skal få god råd når vi har nådd målet, er det hvertfall viktig å ha sluttplanen klar, eller... evighetsplanen :D

Pia
03-02-08, 19:01
Veldig intressant diskusjon om kosthold. Er i grunnen det jeg har konkludert m selv etter mange år. Har aldri hatt det så behagelig som når jeg gikk på Ketolyse, ufattelig deilig å ikke være sulten å ha sug på mat HELE tiden. Men gikk ned veldig lite. Er utrolig stor overgang å gå fra 3000 kcal til 700kcal. Lurer på om det i det hele tatt er sunt for kroppen med så lite.Jeg er sulten hele tiden selv om jeg er i ketose nå på ED, utrolig frustrerende :mad: Od det er selv om jeg spiser 5 måltider om dagen

Distrea
03-02-08, 19:07
hallo Pia :)

Hvis du er så sulten, så syns jeg du skal legge til ett par egg og kanskje litt pålegg skinke til omelleten, hvis du liker omeletten da... kanskje litt kjøtt, til grønnsakene og suppa? Spør legen om det kan være ett alternativ for deg, tror ikke det er meningen at man skal gå rundt super sultene.

Distrea
03-02-08, 19:10
mener å huske at du ikke har så velidg mye å gå ned?
Har du sette den nye tråden vår, som du kan føre inn en dagsmeny, så er det lettere å følge opp hverandre.

Sender deg litt postive vibber http://www.skravlelatte.no/images/smilies/vibber.gif

Ruska
03-02-08, 19:47
Distrea - det var jeg som skrev det med frukt i fase 1, men det var fordi legen på Lindbergs sa at jeg kunne ta en hvis jeg føler at jeg svimer av eller absolutt ikke har noen krefter igjen. Jeg trener nemlig hos fysioterapeut 4 ganger i uken.

Men jeg skal ikke ta det, kommer heller til å ta et ekstra egg, litt skinkebiter eller i verste fall et ekstra eurodiett produkt hvis jeg dåner :p

Det ble nok ikke bare med den ene sjokoladeplata Pia :o - det ble også både potetgull, en bolle og pasta... Men til min glede så smakte det ikke så godt så det er motiverende :D

Hentet alle produktene mine på lørdag og i morgen starter jeg.
Tok mål og veide meg i dag så nå er min lille notatblokk og jeg klare :boxing:.

Distrea
03-02-08, 20:34
Lurt å ta noe annet først ja. Ble litt nysgjerrig på hvorfor du trener hos fysioterapaut jeg. Begynner selv med dette til uken... men egentlig føler jeg at jeg har nok med å starte denne superslankekuren :p dumme tanker, Distrea! Det er bare å hoppe i det. kom i gang først som sist:rolleyes::D

Ruska
03-02-08, 20:59
Jeg har gått til fysioterapeut 2 ganger i uka siden oktober pga muskelspenninger i hele kroppen (eller fibromyalgi som det heter, men jeg fokuserer på muskelspenninger, da høres det mindre "sykt" ut :o).
Trener der i tillegg 2 ganger i uker med eget program. Er MYE bedre i kroppen, men vekten står bom stille.

Jeg er også en som har prøvd alt og har 10 000 slankebøker i hylla.
Fulgte Atkins i 6 måneder for 2 år siden, følte meg veldig bra men gikk så veldig lite ned i vekt enda jeg fulgte dietten etter boka.

har også følt meg veldig bra på ketolyse, men blir fort lei av fettet og dessuten tror jeg at jeg har fått i meg for mange kalorier og at det derfor ikke har fungert. Tror jeg...... kanskje :confused::confused: blir tullerusk..

fikk påvist insulinresistanse hos legen - er det mange av dere som har det også? det forklarer også hvorfor såkalt normalt sunt norsk kosthold ikke funket for meg - jeg legger på meg uansett hva jeg spiser, men mindre det er lavkarbo. Gjenstår å finne dietten som gjør atjeg GÅR NED nå - og håper at ED kan være en bra begynnelse.

Jeg kunne tenke meg å leve etter fedons opplegg senere, men antageligvis må jeg belage meg på et ganske lavt karbokosthold resten av livet. Men det er greit nok :) Så lenge jeg blir kvitt valkene :p

Dilly
03-02-08, 21:06
Eh.. hvordan/hva trener dere hos fysioterapeut? Har også fibro, og insulinresistens og diverse.

Titti
03-02-08, 21:09
Gud som dere skravler i denne tråden da. :lol:

Dilly
03-02-08, 21:15
http://bestsmileys.com/lol/22.gif

Distrea
03-02-08, 21:17

hehe:o blir litt flau jeg, sitti her bom i hele dag jeg :p

Distrea
03-02-08, 21:20
Eh.. hvordan/hva trener dere hos fysioterapeut? Har også fibro, og insulinresistens og diverse.

Meningen er å få hjelp til å trene, komme i gang, finne ett program som passer for deg.
For meg skal det gå på styrke viktige muskler rundt leddene så leddgikta ikke "vinner"

Har ikke vært der ennå, så jeg veit ikke heeelt hva vi skal gjøre:p

Pia
03-02-08, 21:24
mener å huske at du ikke har så velidg mye å gå ned?
Har du sette den nye tråden vår, som du kan føre inn en dagsmeny, så er det lettere å følge opp hverandre.

Sender deg litt postive vibber http://www.skravlelatte.no/images/smilies/vibber.gif

Takk Distrea

Distrea
03-02-08, 21:36
Så fint at du får den hjelpen, Ruska. og at det funker. Hører om folk som bare syns det blir værre av å trene, men det er kanskje helst i starten før man har fått de viktige musklene.

Stå på :)

Ruska
04-02-08, 13:42
Tusen takk Distrea - jeg står på som bare det :D

Jeg har lenge hatt mange "slenge"-øvelser med armer og ben for å "smøre" leddene som terapeuten sier, og let styretrening.
Har blitt smidiger i leddene og er ikke stiv som en pinne lenger.
Trener litt mer styrke nå, men det går mye i å styrke rygg og mage + fortsette å slenge armer og bein i alle mulige retninger :heia:

Ved fibromyalgi er det veldig viktig å trene riktig, hvis ikke gjør det vondt verre. Jeg kan f.eks ikke jogge, men sykle eller bruke ellipsemaskin.

Det er kjempedeilig å føle at kroppen er bevegelig igjen og at det ikke gjør vondt i leddene bare jeg reiser meg fra sofaen.

Dilly
04-02-08, 15:40
Hei
bare en påminnelse om denne suverene oppskriftsamlinga. Må jo bli super med alle disse gode kokkene..

Sjekk for oppdateringer på ED-forslagene våre her (http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=395670&postcount=14)

Distrea
04-02-08, 17:33
Jeg har ikke fått produktene i dag :( så nå krysser jeg fingrene for i morgen. Posten kommer ganske sent her, så jeg starter med egen lagt omelett i morgen. så er jeg hvertfall i gang. Dette liver jeg lever nå..... kan jeg nemlig IKKE leve :o

Nå har jeg sagt det til dere. Og da er det en bindene avtale!

Hender det at dere spiser de "vanlige" barene til fedon? jeg kjøpte jo noen av disse i ett innfall av flinkhet jeg hadde... det varte ikke en dag en gang:o

håper barene i ED er bedre en de, for de liker jeg ikke noe særlig, også er jeg livredd for å brekke tenna på dem. UTOLIG harde!!???

Dilly
04-02-08, 18:41
Jeg har ikke fått produktene i dag :( så nå krysser jeg fingrene for i morgen. Posten kommer ganske sent her, så jeg starter med egen lagt omelett i morgen. så er jeg hvertfall i gang. Dette liver jeg lever nå..... kan jeg nemlig IKKE leve :o

Nå har jeg sagt det til dere. Og da er det en bindene avtale!

Hender det at dere spiser de "vanlige" barene til fedon? jeg kjøpte jo noen av disse i ett innfall av flinkhet jeg hadde... det varte ikke en dag en gang:o

håper barene i ED er bedre en de, for de liker jeg ikke noe særlig, også er jeg livredd for å brekke tenna på dem. UTOLIG harde!!???

Hei:)

He he .. de barene er både harde og seige, men tar du en skikkelig skarp kniv og skjærer dem i veldig tynne skiver så er det ganske godt - og greit. Veldig grei nødproviant.

Å stakkars deg, det var sikkert meg som lurte deg til å kjøpe dem..:o

Rart at ikke pakka kom i dag. Det pleier å gå temmelig fort. Kryssre fingrene for at du får det i morgen. Det er kjedelig å vente.

Distrea
04-02-08, 18:46
hehe. Jepp... det var deg det Dillyvennen, som var like hjelpsom som alltid :p

Det er ikke synd på meg, for jeg var fullstendig klar over hvor harde de var, har smakt de mange ganger før:rolleyes:

Rart de ikke har fått erstatningskrav, sikkert mange som har ødelagt tenner på dem!

Ruska
04-02-08, 19:05
ja, herregud de barene er jo bare helt uspiselige :eek:
jeg trodde det var noe feil med dem første gang jeg spiste en, så utrolig seig og hard.

Satt igjen med halve baren på fortenna - lekkert :wacko:

Håper du får produktene snart Distrea - kjempesmart å lage en omelett i morgen, så kommer de så er du jo allerede i gang - clever girl :D

Jeg har min første ED dag i dag og det har gått over all forventing.
Er vel og merke litt ekstra sulten og lurer på hvordan hvert produkt smaker, men så langt har jeg vært relativt fornøyd med både smak og konsistens på det jeg har spist.

Men lurer på en ting - legen sa jeg kunne bytte ut skummet melk med soyamelk - så blir det enda færre karber, men soyamelken har jo mye mer kalorier. Hva tror dere - kanskje jeg kan veksle mellom de to??

Distrea
04-02-08, 19:35
Så fint , Ruska! i morgen kommer jeg etter.

Har kjøpt inn soyamelk jeg, det er ikke mer kcal i den. Det er 35 pr.100g mens i ekstra lett melka har 77. Skummet er jeg ikke sikker på.

Det er to forskjellige soya melk, jeg kjøpte feil først og den inneholder sukker. Den du skal ha koster 13 kr og er rød, husk å lese på kartongen :)

jeef-micro
04-02-08, 19:46
jeg foretrekker faktisk fedons barer forran atkins morningshine... som jente fra trøndelag minner smaken på de veldig om noe hjemmelagd vi hadde med på fest... (og det er sikkert pga sukkeralkoholene :p )

Jeg har likeom en sånn fase1 periode nå da... men jeg merker at det blir en sånn fase1-fase2 kombinasjon...

Ruska
04-02-08, 20:06
Aha - jeg leste feil på kartongen :o Takk og pris, da har jeg kjøpt den riktige soyamelken, den røde.
Takk Distrea, jeg ble litt forvirret mens jeg holdt på å blande i dag.

Jeg tror jeg kommer til å bruke både soyamelk og vann om hverandre, i dag har jeg blandet alle produktene, dvs 2 stk med skummet melk (inneholder 33 kalorier, men mange flere karber) og 1 med soyamelk.

Men kanskje ikke så godt å blande ut de varme drikkene med vann, eller??

En ting jeg har merket i dag er at jeg må mer på do - ville bare dele denne gledelige nyheten med dere :D:rolleyes:

Distrea
04-02-08, 20:20
En ting jeg har merket i dag er at jeg må mer på do - ville bare dele denne gledelige nyheten med dere :D:rolleyes:

Jeg er veldig glad for at vi deler alle erfaringer :D

Skrible
04-02-08, 21:39
Vel, siden vi nå er i gang med å dele alle erfaringer... jeg lurer på en ting.

Var hos en lege i dag, nemlig, og fikk en salve mot et fantastisk plagsomt 'utslett' jeg har slitt med siden jeg begynte med ED omtrent - er på rygg/overarmer, veldig tørr og kløende hud. (som slår sprekker når jeg klør for mye, æsj) Diskuterte dette med en annen ED-er som hadde opplevd akkurat det samme. Gjelder det flere? Er det tilfeldig, eller reagerer vi på noe i pulvermaten?

jeef-micro
04-02-08, 21:46
Jeg har jo eksem fra før av,men har ikke merket noe ekstra etter ED nei...

Titti
04-02-08, 22:04
Jeg var plaget med eksem før jeg fikk barn, men har ikke fått noen plager etter at jeg begynte med ED.

indi
04-02-08, 22:24
Jeg har plutselig fått tørr hud i ansiktet! Men det har sikkert ingenting med ED å gjøre.

Ellers, de fleste produktene går fint å lage med vann i stedet for melk. Når jeg er ute å reiser, ofte, bruker jeg vann til både kakao og capuccino:)

Dilly
04-02-08, 23:46
Jeg er veldig glad for at vi deler alle erfaringer :D

Så så, det er helt normalt, her er en ekstra til å ha på balkongen.. :D
http://bestsmileys.com/toliot/7.gif

Dilly
04-02-08, 23:48
mm..
MELK

Har dere smakt den Laktolighten på ED? Jeg bruker bare den, så enkel og grei..

Distrea
05-02-08, 00:42
har ikke prøvd soya heller jeg. Erfaringer tas i mot med takk... som vanlig :)

Distrea
05-02-08, 08:38
God morgen :D

Nå sitter jeg og nyter omelettfrokost, hadde oppi litt pølse for den lå der så ensom ved siden av eggene:p

Da er jeg i gang! og det jeg gleder meg mest til... det er at trusene mine skak slutte å rulle ned.... Rulletruse, det er ikke særlig sexy :o

Skrible
05-02-08, 08:53
Jeg vandret rundt i noen tre-fire år gamle bukser i går som har ligget innerst i skapet en stund siden de ikke helt ville over lårene. :D Jeg har ikke målebånd og sånt, men det er vel et godt tegn.

Og nå skal jeg bestille en mengde laktolight, tror jeg, så jeg fortsatt i alle fall kan drikke cappucinoen uten å bekymre meg så voldsomt - så skal jeg prøve å bytte ut en daglig bar eller brownie med en pannekake, da burde karbo-forbruket synke til nesten 'akseptabelt' nivå i mitt hode igjen.

indi
05-02-08, 08:56
God morgen :D
Da er jeg i gang! og det jeg gleder meg mest til... det er at trusene mine skak slutte å rulle ned.... Rulletruse, det er ikke særlig sexy :o

Kampen mot rulletruser er i gang! Stå på jenter:) Flat mage og lange tynne bein, ingenting er umulig! Fin tirsdag til alle:)

Distrea
05-02-08, 09:03
så bra Skrible :heia:

laktolight, er det ikke karber i den heller?

Distrea
05-02-08, 16:03
Da er jeg i gang, har spist vanlig omelett, til frokost. til lunsj ble det ED pannekake, syns den var grei jeg, men skulle gjerne hatt en skje heistad sukkerfri syltetøy i røra, dere som er på fase to har kanskje "lov" til litt?

Jeg har pakket ut alt, puttet to og to produkter i pakkene så det ikke tar så stor plass, Også har jeg tatt ett av hvert produkt og puttet i en brødkurv, så skal jeg prøve alle etter tur og orden :p
paela var tomt, så det får jeg ikke før 25. :(

det var forresten veeeeldig moro å åpne barene! dere har jo sagt de er veldig små, så jeg ble så positivt overrasket når pakkene var større enn jeg hadde sett for meg.... helt til jeg åpnet!!! ... hva kommer ut førtst???... jo en svær papp-plate for å fylle ut esken:p.... hahaha, de var veldig små ja! :rolleyes:

Dilly
05-02-08, 16:14
Laktolight er praktisk, har 1,76 karber og null fett. Hele posen (den er liten) kan blandes inn i hvert produkt som skal ha melk, eller det kan røres ut i ca 2 dl vann til en slags melk.

He he he, rulletruser.. hihi.. sloggi maxi her.

Dilly
05-02-08, 16:42
Da er jeg i gang, har spist vanlig omelett, til frokost. til lunsj ble det ED pannekake, syns den var grei jeg, men skulle gjerne hatt en skje heistad sukkerfri syltetøy i røra, dere som er på fase to har kanskje "lov" til litt?

Jeg har pakket ut alt, puttet to og to produkter i pakkene så det ikke tar så stor plass, Også har jeg tatt ett av hvert produkt og puttet i en brødkurv, så skal jeg prøve alle etter tur og orden :p
paela var tomt, så det får jeg ikke før 25. :(

det var forresten veeeeldig moro å åpne barene! dere har jo sagt de er veldig små, så jeg ble så positivt overrasket når pakkene var større enn jeg hadde sett for meg.... helt til jeg åpnet!!! ... hva kommer ut førtst???... jo en svær papp-plate for å fylle ut esken:p.... hahaha, de var veldig små ja! :rolleyes:

Kan du begripe hvorfor akkurat de barene er pakket slik? Det må bare være en grunn til det, at de skal virke større. :confused:

Har du smakt på en av dem nå? Jeg synes sjokoladebarene er veldig gode. De er ikke spesielt melkesjokoladesøte, men gode. Jeg pleier å kutte dem også opp i veldig tynne skiver og ha på en skål. Spise langsomt, kos. (Er gått tom for dem nå, uhu.. men bestiller nok noen snart)

Så gøy at du er i gang
http://bestsmileys.com/cheering/2.gif

Distrea
05-02-08, 16:52
ja, dette er moro :heia:

ser ut som jeg må få kjøpt meg sukkerfri tacosaus dette får man over alt?

Mens jeg var i gang med pannekakene på kjøkkenet, så dro jeg i gang med muffinsene også. Men hva har jeg gjort, hadde de i to muffinsformer, stekte på 150 grader i 15 min, men de var nesten rendene... så jeg sprita opp ovnen til 200 og stkte de i 7 minutter til. Brente klumper som jeg ikke fikk løsnet fra pappiret ble det... ??

indi
05-02-08, 18:48
Kult du er i gang du og Distrea:)
Kanel eller capuccinokrydder på pannekakene er knallgodt, og jeg har lurt meg til en liten teskje splenda og på toppen...
Syns med muffinsene, jeg syns de er knallgode! Du får prøve igjen, jeg har dem på 150 gr omtrent 15 min, varmluftsovn... Og steker dem i små ildfaste former, ikke papir, blir en stor i hver form.

Dilly
05-02-08, 19:09
Syns at det er altfor mye arbeid med de muffinsene jeg, selv om de er gode.

Jeg blander det bare sammen og slenger det i den minste steikepanna, lar det stå passe lenge, snu og jafs.. Det er veldig viktig å ikke ha for mye væske i disse, for da blir de jo aldri stekt..

Distrea
05-02-08, 19:20
:o nå tror jeg de som står i ovnen er ordentlig. Enig i at dette var mye jobb for lite kake:p

men gior meg ikke. Kjøpte jo tre av denne ;)

Dilly
05-02-08, 19:31
:o nå tror jeg de som står i ovnen er ordentlig. Enig i at dette var mye jobb for lite kake:p

men gior meg ikke. Kjøpte jo tre av denne ;)

Bilde og rapport takk :D

Gøy også.. hvordan har ED-dagen din vært? Sulten?

Distrea
05-02-08, 19:42
jeg finnes ikke sulten, men litt fysen DET er jeg. muffinsene ser greie ut nå, men ikke helt som den kaka på bilde:D skal teste i stekepanne neste gang.

Dags oppdatering kommer i "min ed dag" når matdagen er over :p

Skrible
05-02-08, 19:56
Heia Distrea! :) :)

Jeg har ikke så mye valg når det gjelder tilberedningen av de browniene, jeg - har ikke stekeovn, bare hybelkokeplater, så det blir bare sånn jeg får det til i stekepanna...

Og i dag skjedde det plutselig en cavalier-sjokoladeplate. Oops!

Distrea
05-02-08, 20:01
:lol: hahaha, skjedde det en sjokolade... NÆÆÆÆæ det var merkelig :p

Dilly
05-02-08, 20:15
Og i dag skjedde det plutselig en cavalier-sjokoladeplate. Oops!

Sånne kan skje, akkurat som regn fra skyfri himmel :)

Skrible
05-02-08, 20:22
Sånne kan skje, akkurat som regn fra skyfri himmel :)

Det er godt det ikke bare er jeg som observerer snodige værfenomen :o

Nå har jeg forøvrig også satt til livs en pannekake med sukkerfri tacosaus - jeg tillot meg i tillegg å rive opp en skive røkt kyllingfilet og drysse på den - det ble jo ikke akkurat fleskepannekake, men du hadde helt rett: tacosaus var godt!

Ruska
05-02-08, 20:49
Kjempebra at du er i gang Distrea, da er det bare å skravle i vei og spørre hverandre om ting vi lurer på eller oppdager underveis :syklubb:

Jeg fikk heller ikke paellaen - møkk, den gledet jeg mest til :(, og så glemte de å legge med brownien....og siden jeg bestilt over telefon som legen sa var det raskeste, så må jeg vel bare vente til neste runde :mad:

I dag har jeg skikkelig skallebank - har SÅÅÅÅ vondt i hodet....og er sulten...håper det går over, det var ikke sånn i går.
Mulig det er abstinenser fra karbene eller kaffen. Nå drakk ikke jeg mer enn 2 kopper kaffe om dagen, men det kan være nok til å gi meg hodepine når jeg slutter med det.

Tok forresten med meg en suppe og shake-begeret på jobben i dag; begeret klarte jeg ikke å lukke tett nok så det ble en grisete affære.. :eek:

Hvordan har det vært med dere - har dere vært plaget med hodepine og/eller vært veldig sulten de første dagene??

I dag trente jeg også, og måtte avbryte treningen for å ta en bar - hadde null energi. Tok også et egg i omeletten til middag...regner med at det går bra.

Distrea
05-02-08, 21:05
En slitsom dag på deg, Ruska!

den shakeren så litt pinglete ut ja, dessuten er den feil utfomen syns jeg, skulle vært bulker i lokket, eller en rist i mellom lokk og boks, vil tro det blir mye klumper?

du får invistere i en som er bedre. Det jeg tenkte på var at jeg skulle hatt en sånn liten betteridrevet visp, som får plass i veska. Noen som veit hve jeg mener og hvor jeg får tak i en slik?

hodet mitt er også helt grusomt, helt klart pga koffeinen.... fikk det i meg alt for langt utpå dagen. :mad:

god bedring :klem:

Dilly
05-02-08, 21:10
Huff, koffeinabstinenser også? Nei, de holder jeg unna, hehe.. er ei fæl kaffikjerring jeg... men jeg drikker mye te også. Jeg er veldig glad i sånn te i løs vekt. Bestemors frukthage, blå blomst, og sikkert flere andre.

Vannet sliter jeg litt med, men bøtter nedpå så mye jeg klarer.

Titti
05-02-08, 21:40
Jeg har drukket både te, kaffe og lett-brus under hele perioden jeg har gått på Ed.;)

Distrea
05-02-08, 21:45
jeg kommer til å gjøre det så lenge vekta går nedover:)

Ruska
05-02-08, 21:55
Tusen takk Distrea :klem:

Jeg har vært så usikker på hvordan kaffe virker på meg, så jeg fant ut at jeg skulle begynne uten koffein og se hvordan det går, og så eventuelt prøve med vanlig kaffe igjen hvis jeg går ned i vekt.

Jeg bare MÅ få noen resultater nå, så derfor følger jeg rådene fra legen til punkt og prikke... foreløpig... :rolleyes:

Jeg har en shaker, kjøpt på Life tror jeg...står ikke noe på den. Men den har en sånn tut som man kan åpne å drikke av. Praktisk.
Det ble rimelig mange klumper i suppa mi i dag ja, fikk jo ikke ristet den nok:mad:

Nå skal jeg spise den jorbærdesserten - lurer på om den er god.

Lykke til jenter!

Titti
05-02-08, 22:43
Jeg har brukt stavmikser på alle produktene og blender på shakene.
Den riste-greia funker ikke på suppene hvertfall. Greit nok på pannekake og omelett.

Titti
05-02-08, 22:43
Håper du liker jordbær-desserten, den er desidert det verste jeg har smakt. :spy:

Dilly
05-02-08, 22:57
Håper du liker jordbær-desserten, den er desidert det verste jeg har smakt. :spy:

Enig, den var fæl :eek:

Men mikse og blande... pannekake, brownie og omelett skal ha så lite væske at det bare blir en liten, tykk grøt. Funker best for meg å bruke visp i en liten rørebolle.

Puddinger bruker jeg stavmikser til, og det samme med suppe.

Paellaen tømmer jeg bare i et krus og heller kokende vann over, og så står den der en stund.

Ristebegeret bruker jeg til sjokolade, cappucchino og sjokoladefrokost..

Man finner den metoden som går greiest. Suppe er helt ok som medbrakt matpakke hvis den er laget ferdig og helt oppi en liten termos.

Distrea
06-02-08, 11:26
Lagde denne jordbør desserten til frokost, siden dere skryter slik av den :D

Å... fy F... Den er IKKE spiselig slik den er asså! Her måtte det justering til. Tok 10-12 isbiter, knuste og hadde i desserten, speedet skikkelig sammen. spedde på med en natreen og vanijedråper, til værste bismaken var borte, Hjalp litt:rolleyes:

skyller ned med pepsi

Ruska
06-02-08, 11:48
:eek::eek: IIIIK, du hadde rett Titty, den jordbær desserten var skikkelig spy...
klumpete og kvalmende...da blir det ikke mer av den..

fanken at jeg ikke fikk den browniene altså...

Men takk for mange gode tips Titty og Dilly ang stavmikser, shaker osv - jog noterer flittig ned :D Og suppe på termos var jo bare helt genialt!!! Da kan jeg blande den skikkelig sammen hjemme før jeg drar på jobb :p

Nå skal jeg prøve en Dilly-pannekake.. namenam

Dilly
06-02-08, 15:00
Ha ha, er det ingen som liker jordbærdesserten?
Jeg trodde ikke det var mulig å få så mye fæl smak inn i noe.. har også prøvd å blande det med Confecta gele med bringebærsmak, men den vasne, kvalmende smaken sitter. Kan tenke meg å prøve en iskald smoothie med litt frosne bær og en dæsj vodka??

I dag har jeg bare rota. Skulle til labb og ta nye blodprøver fastende i formiddag, og så ble jeg overfalt av noen sjokoladebarer på hjemveien. (Var litt treg pga at jeg sjeina innom hos en frisør også.. mistet utsikten så måtte klippe luggen, men hun tok myye..) Noen ja, ikke bare 1, men 3, og jeg tåler dem ikke, så resten av dagen blir jeg vel sittende på do.

Handla litt, en grilla kylling, og noen ingredienser for å prøve på hjemmelaget tacosaus etter indis oppskrift. Glemte chili, men fikk med meg et stort glass jalepenos, det er sterkt nok for meg :)

Ruska, håper at du synes det blir greit med termos ja. Jeg liker det og bruker det mye, bare huske å riste litt før du heller, for den har så lett for å klumpe seg litt sammen.

Å, her er så koselig med alle de hyggelige menneskene :)

Skrible
06-02-08, 15:36
Har vært hos lege, jeg, som egentlig ikke sa så mye nytt - men vekta rusler i alle fall nedover, nesten en kilo mindre fett bare siden fredag. :) (Men mye vann for øyeblikket, så ikke noe nedgang i total-tallet ennå)

Så da går det i alle fall i riktig retning, selv om jeg slett ikke tror jeg er i ketose for øyeblikket - det skal jeg sjekke senere, og så gjøre noen nye forsøk på de omelettene i skapet :rolleyes:

Er ikke så greit med de sjokoladene, Dilly, i alle fall ikke når de opptrer i bøllegjenger!

Dilly
06-02-08, 15:42
Har vært hos lege, jeg, som egentlig ikke sa så mye nytt - men vekta rusler i alle fall nedover, nesten en kilo mindre fett bare siden fredag. :) (Men mye vann for øyeblikket, så ikke noe nedgang i total-tallet ennå)

Så da går det i alle fall i riktig retning, selv om jeg slett ikke tror jeg er i ketose for øyeblikket - det skal jeg sjekke senere, og så gjøre noen nye forsøk på de omelettene i skapet :rolleyes:

Er ikke så greit med de sjokoladene, Dilly, i alle fall ikke når de opptrer i bøllegjenger!

Bøllegjenger :)

Ja, det var 3 mot en.. og så ligger det 3 igjen på kjøkkenbordet. At jeg aldri lærer..
Hvis det bare hadde hjulpet noe å fly sånn, så kunne jeg ha spist 10, men det gjør ikke det..
Nå prøver jeg å få ned dagens føreste liter vann.

Så fint Skrible, det ser jo ut til å gå rette veien, flott tanitavekt som viser resultater likevel.

indi
06-02-08, 18:23

Gratla med nedgang! Du er knallflinke! Dette var jo kjekt:)

Ruska
06-02-08, 19:47
he he, det er veldig koselig å skravle med dere her inne altså, helt enig med Dilly :D Blir jo helt hekta :p

sjokoladene er noen luringer, de hiver seg ofte ned i handlekurven min uten at jeg ser det - og når jeg kommer i kassa er det jo for sent ;)
jeg har tømt for alt snop.... kremt, dvs jeg har en sukkerfri sjokolade fra Coletta tror jeg den heter, liggende innerst i skapet. Som om jeg liksom skulle glemme at den ligger der, hi hi

Den er også sånn do-glad så jeg blir sittende der i timesvis hvis jeg spiser for mye av den :o

Så bra resultater Skrible - å gå ned 1 kg fett er kjempebra!!!!!!

Distrea
06-02-08, 21:30
[quote=Skrible;399604] og så gjøre noen nye forsøk på de omelettene i skapet :rolleyes:

quote]

Spiste omelett nå jeg, røra så litt sånn ekkel ut, så jeg puttet i ett egg, masse krydder, også stekte jeg masse sopp med chilli pulver i. syns det var godt jeg :D

Ruska
06-02-08, 21:52
Spiste omelett nå jeg, røra så litt sånn ekkel ut, så jeg puttet i ett egg, masse krydder, også stekte jeg masse sopp med chilli pulver i. syns det var godt jeg :D[/quote]

Enig med deg Distrea - jeg synes spesielt den med ost lukter ganske heavy et eller annet, men med krydder og salat til så blir den god nok for meg i alle fall :)

Skulle akkurat lage med en varm sjokoladedrikk - tok varmt vann fra vannkokeren (fra min koffeinfrie kaffe i stad) opp i blandebeger + sjokoladepulveret; ristet og POFF så spratt lokket av og jeg fikk sjokoladedrikk oppover skapene på kjøkkenet :eek:
Kanskje ikke så lurt å riste med varmt vann ?? Det var ikke SÅ varmt, men det må jo ha vært det som gjorde det, eller ?

Hvordan tilbereder dere disse varme drikkene - og bruker dere alltid bare vann?

Søle-ruska :o

indi
06-02-08, 22:04
Bruker kald melk jeg, blir bedre kalde enn varme! Kjipt med spruting da:(

Titti
06-02-08, 22:45
Enig, den var fæl :eek:

Men mikse og blande... pannekake, brownie og omelett skal ha så lite væske at det bare blir en liten, tykk grøt. Funker best for meg å bruke visp i en liten rørebolle.

Puddinger bruker jeg stavmikser til, og det samme med suppe.

Paellaen tømmer jeg bare i et krus og heller kokende vann over, og så står den der en stund.

Ristebegeret bruker jeg til sjokolade, cappucchino og sjokoladefrokost..

Man finner den metoden som går greiest. Suppe er helt ok som medbrakt matpakke hvis den er laget ferdig og helt oppi en liten termos.
Akkurat slik har jeg gjort også. :ja:

Dilly
07-02-08, 03:22
Hei Søleruska :D
Du er ikke den første som fikk problemer med de der.. det er umulig å riste de ut i noe ristebeger når de er varme. Bruk kald melk så skal du se. De fleste liker dem vel best kalde også, men ellers kan de nok varmes.
Bruker bare vann? Nei, det har jeg ikke hørt no om nesten. Det skal vel være med melk.

Håper du fikk tørket opp etter deg?
ED er noe søl..

Klem fra sølete Dilly

indi
07-02-08, 10:57
Hender jeg bruker bare vann til kakao og capuccino, ut på tur og sånn, så er det enklere! Iskaldt vann... Er like godt:)

Distrea
07-02-08, 11:03
god morgen godt folk!

den sjokoladefrokosten.... :eek: hadde vært bedre uten disse korna... eller hva det nå er ;)

Ruska
07-02-08, 11:59
joda, jeg fikk tørket opp det meste og slurpet i meg restene :o

Skal gjøre som deg Dilly - bruke kald melk. Da vil jeg tro at den både blir bedre å litt mer fyldig kanskje?:rolleyes:

Grunnen til at jeg spør om dere bruker vann i stedet for vann så er det fordi mitt cracy hode tenker minst mulig karber og derfor har jeg brukt vann i nesten alle retter bortsett fra sjokolade-frokostblandingen :o Det blir godt nok det - men man blir kanskje litt mettere hvis man bruker melk.

Hva menere dere experter? :hjelp:

og takk for alle gode tips og tilbakemeldinger - dere er så snille !!!
:klem:

Ruska
07-02-08, 12:00
det skal selvsagt være vann i stedet for melk...

Distrea
07-02-08, 12:11
soya melka har jo null karber. jeg har brukt opp en liter allerede jeg. Funker bra den. :ja:

hva syns du om sjoko frokosten?

Dilly
07-02-08, 14:44
god morgen godt folk!

den sjokoladefrokosten.... :eek: hadde vært bedre uten disse korna... eller hva det nå er ;)

He he, det hjelper litt å la den stå litt før du drikker den. Da løser det seg litt opp. Jeg synes den er riktig god..

Skrible
07-02-08, 14:48
Hvordan blir det å lage kald cappucino med vann? Blir det bare ekkelt da?

Dilly
07-02-08, 15:18
Hvordan blir det å lage kald cappucino med vann? Blir det bare ekkelt da?

indi liker det, så det er jo verd å prøve.. men jeg ser ikke noe problem med så lite melk, om du har i hus da.. jeg synes det høres litt utvaska ut med bare vann, og til og med skummet melk må være mer fyldig.

Prøvde det akkurat nå... æsj.. fysj. ikke noe for meg.:eek:

for å få brukt det opp så rørte jeg ut 2 ts pulverkaffe og varmet opp. Tja..? nei, det er ikke noe godt.

Skrible
07-02-08, 15:26
indi liker det, så det er jo verd å prøve.. men jeg ser ikke noe problem med så lite melk, om du har i hus da.. jeg synes det høres litt utvaska ut med bare vann, og til og med skummet melk må være mer fyldig.

Jeg har jo laga den med skummamelk til nå uten at det har stoppet vektnedgang og sånn, jeg bare gremmes litt over at 2 dl skummetmelk = 9,2g karbohydrater, i følge kartongen :rolleyes:

Distrea
07-02-08, 15:49
Jeg har jo laga den med skummamelk til nå uten at det har stoppet vektnedgang og sånn, jeg bare gremmes litt over at 2 dl skummetmelk = 9,2g karbohydrater, i følge kartongen :rolleyes:

soyamalk min venn, den sukkerfrie... tror det er null karber jeg, funker fint

Dilly
07-02-08, 16:16
Jammen.. da slår jeg et slag for ED-laktolight med 1.76 karber pr pose.

Eller soyamelk da, men..Soya er egentlig ikke menneskemat - skummel artikkel... (http://www.nexusmagazine.com/articles/soydangers.html)

Distrea
07-02-08, 16:22
Det var mye engelsk :flau:

hvor mange DL er en pose?

Dilly
07-02-08, 21:09
Det var mye engelsk :flau:

hvor mange DL er en pose?
Hei, ja, det er litt tungt å lese på engelsk, i alle fall synes jeg det.. men det er veldig mange spenstige artikler der på nexus. Jeg fikk se at legen min hadde Nexusmagazine på venteværelset, det er sjelden.

Laktolight:
Det står et sted at innholdet kan blandes ut i 1,8 dl. Men jeg blander det bare inn i så mye vann som jeg vil ha i hele greia... altså hvis jeg vil ha 2 1/2 dl sjokoladedrikk, så heller jeg 2 1/2 dl vann i en ristekopp og blander inn både laktolighten og sjokoladepulveret.

Distrea
07-02-08, 21:16
takk dilly :klem:

jeg får bestille det neste gang... om en mnd ;)

Det er sikkert ikke så farlig å drikke det bare i denne perioden?

Og nå må jeg klage litt, når jeg har spist barene har jeg fått litt vondt i magen... ikke så ille at jeg vil droppe de, men nå har jeg så sinnsykt vondt i magen, at jeg veit ikke mine arme råd her.

Den har brumlet og vrengt på seg siden jeg spiste kyllingsuppe med en halv blomkål... nå er det på vei til tarmene kjenner jeg, for nå har jeg noen knip som ikke ligner grisen..

Noen med denne erfaringen?

Dilly
07-02-08, 21:25
takk dilly :klem:

jeg får bestille det neste gang... om en mnd ;)

Det er sikkert ikke så farlig å drikke det bare i denne perioden?

Og nå må jeg klage litt, når jeg har spist barene har jeg fått litt vondt i magen... ikke så ille at jeg vil droppe de, men nå har jeg så sinnsykt vondt i magen, at jeg veit ikke mine arme råd her.

Den har brumlet og vrengt på seg siden jeg spiste kyllingsuppe med en halv blomkål... nå er det på vei til tarmene kjenner jeg, for nå har jeg noen knip som ikke ligner grisen..

Noen med denne erfaringen?

Å nei... staakars deg :klem:, nei, har ikke kjent noen reaksjon på barene. Tror jeg.. har ikke spist så mange. Skal vi se, hva slags søtstoff ineholder de? Jo.. malitol, i tillegg til sukker, sirup osv.
finn forstørrelsesglass og sjekk innholdsfortegnelsen på eska..
Huff, kanskje du er overfølsom for det, det var dumt.

Distrea
07-02-08, 21:40
Å nei... staakars deg :klem:, nei, har ikke kjent noen reaksjon på barene. Tror jeg.. har ikke spist så mange. Skal vi se, hva slags søtstoff ineholder de? Jo.. malitol, i tillegg til sukker, sirup osv.
finn forstørrelsesglass og sjekk innholdsfortegnelsen på eska..
Huff, kanskje du er overfølsom for det, det var dumt.

jeg håper det er kylling suppa eller blomkålen :p jeg spiste mye blomkål...

Ruska
07-02-08, 21:50
uff da Distrea - mageknip er ikke noe gøy. Sender en liten :klem:
og håper du snart blir bedre.
Jeg har ikke opplevd det, og jeg har spist en bar om dagen. Men magen min bråker en del, litt pinlig til tider :o

Drikker du nok vann?

Jeg synes også at bortimot 10 karber på 2 dl melk blir for mye, men soyamelken har jo mye mye mindre, så jeg skal fortsette å bruke den.

har akkurat laget meg en sjokoladedrikk med soyamelk, nå står den å godgjør seg i kjøleskapet - håper den er god :)

Distrea
08-02-08, 15:35
I dag lagde jeg pannekaka i vaffelhjernet. GUUUUUUD det var godt :sikle: Disse må jo gå ann å bruke som vafler seinere?

hadde i kanel.

Flaut å si dette jeg skal si nå, men jeg syns det er litt mye gris og styr med maten jeg. altså så mye oppvask for EN pannekake, samme med brownie... og suppa også. Er vant til å lage opp litt porsjoner med mat jeg.... sikkert derfor jeg syns det blir mye.... står no rot på benken heeeelte tiden :o

Favorittene mine hittil er Brownie, pannekake, omelett, pralinebar
så kommer de andre barene og capucinoen, så sjokopudding.

Sjokofrokost og supper tror jeg ikke det blir fler bestillinger av, ikke jordbær dessert heller:rolleyes:

Ruska
08-02-08, 16:32
Helt enig med deg Distrea - jeg synes også at det blir masse oppvask....
så jeg prøver å vaske de opp med en gang jeg har brukt det så er det gjort liksom :)

Forresten, glemte å svare ang frokostblandingen - jeg synes den er skikkelig god jeg :spisesnakhar bare 1 igjen... kriiiiiise!!

Skal prøve pannekake i vaffeljern.

Mine favoritter så langt: sjokoladefrokosten, praline bar, pannekaker, sjampignon-omelett, spinat suppe (het den det??) og sjokoladedrikken.

Distrea
08-02-08, 18:44
PHU.... det var bra, ruska... at jeg ikke var alene ;)
Jeg vasker også opp med en gang, så det blir stående RENT på benken... men tar uansett opp mye plass, og ser rotete ut.

Jeg griser og søler fælt hver gang jeg lager noe også.... men det går seg sikkert til når jeg er mer inni det :D

jeg skal på fest om halvannen time, usikker på om jeg skal drikke, LYST... men veit ikke om det er lov/lurt?

Dilly
08-02-08, 19:37
Helt enig i at det blir mye rot. Jeg lemper det meste ned til James (oppvaskmaskinen) etterhvert, men en bolle, litermål, visp, slikkepott. stekespade, stekepanne osv. hver gang, blir mye det.

Dilly
08-02-08, 19:40
jeg skal på fest om halvannen time, usikker på om jeg skal drikke, LYST... men veit ikke om det er lov/lurt?

Jooo da, kan du ikke ta med deg en lavkarbo/lavkalori-øl eller litt vin? Det er verre med sjokoladen, chipsene og alle de andre styggingene..

Kooooose deg da :)

Ruska
08-02-08, 19:53
Jaaa, kose deg du. Men hør på kloke Dilly ;) og velg lavkarbo-øl eller vin.
Og ta med deg en praline bar som du eventuelt kan spise rett før festen eller i smug på do :D eller ikke, alt ettersom.

Ha det koselig da!

Dilly
08-02-08, 20:07
Jaaa, kose deg du. Men hør på kloke Dilly ;) og velg lavkarbo-øl eller vin.
Og ta med deg en praline bar som du eventuelt kan spise rett før festen eller i smug på do :D eller ikke, alt ettersom.

Ha det koselig da!

He he, nå reiste hun igjen, og lot oss ha fri tilgang til stua si :D

Ruska
08-02-08, 20:15
Kult - la oss finne på noe krøll :dulte:

Dilly
08-02-08, 21:27
I dag lagde jeg pannekaka i vaffelhjernet. GUUUUUUD det var godt :sikle: Disse må jo gå ann å bruke som vafler seinere?

hadde i kanel.

Enig, det var deilig med ED-pannekakevaff:p

Distrea
09-02-08, 01:35
hehe... nesten litt redd for å se på stua mi jeg nå:p

Dilly
09-02-08, 03:37
hehe... nesten litt redd for å se på stua mi jeg nå:p
http://bestsmileys.com/drinking/5.gif

Distrea
09-02-08, 12:33
hehe :D God morgen

Nå sitter jeg her og drikker kald kakao, ÆSJ, den er ikke god! ikke mer av den

Ting som byr meg i mot hittil:p Jordbærdessert, suppe, kakaoen. og sjokofrokosten, men det er KUN pga "korna" ... smaken var kjempe god.

Cam
09-02-08, 13:21
HVA? Sjokofrokosten er jo bare noe av det beste jeg har smakt!?!!? Synes virkelig den er KNALLGOD - gleder meg til hver gang jeg skal ha den!!! Hehehe, så forskjellig smak kan man ha. Jeg synes de "kornene" og alt det tjukke skummet på toppen er det som gjør den så bra :-) :D

Distrea
09-02-08, 13:29
hehe, ja, forskjellig der, men SMAKEN er veldig god. Skal ta ut korna neste gang, så kanskje den kommer på like lista ;)

Distrea
09-02-08, 18:20
ingen babblere her i dag, jeg får bable litt jeg da ;) mens jeg prøver å få i meg grønnsaksuppa ... Suppene er grusomme, gleder meg til jeg får ettersendt paela om tre uker :rolleyes:

indi
09-02-08, 18:45
Du har min sympati og dypeste beundring:)

Distrea
09-02-08, 18:50
:o ikke beundr for mye, den gikk rett i vasken, tok meg en "vaffel" jeg

Dilly
09-02-08, 21:10
Hei :) nå må dere være snille bablere, for jeg har spist rødvin og drukket biff, og elsklingen fyrer stampen..

Distrea
09-02-08, 21:18
heldigDilly, jeg har ikke stamp jeg :( ... ingen elskling heller:rolleyes:

Ruska
09-02-08, 21:23
heldigDilly, jeg har ikke stamp jeg :( ... ingen elskling heller:rolleyes:

ikke jeg heller... :hylgrine:særlig den stampen er jeg misunnelig på altså ;)

Distrea
09-02-08, 21:27
ikke jeg heller... :hylgrine:særlig den stampen er jeg misunnelig på altså ;)

JEG ååååååå... syns vi skal bli bedt med en gang :D

Ruska
09-02-08, 21:31
prompe-ruska her :rodme:

Guri malla i ettermiddag har jeg vært skikkelig oppblåst og vond i magen gitt... mon tro den ikke likte den potetsuppa noe særlig..det gjorde ikke jeg heller - den smaker gammel potet :mad:

ellers så slengte jeg en sånn kakaoblanding med soyamelk og 4-5 isbiter i blendern til frokost i dag - nammenam, det var skikkelig godt :sikle: Så nå har jeg gjort akkurat det samme med den sjokoladepuddingen og satt den litt i kjøleskapet, så får vi se om den blir god også.
Syntes den ble litt i kvalmeste laget når jeg laget den som pudding.

Jeg skulle ønske jeg hadde brownie og paella - de høres så gode ut, men får vel ettersendt før eller senere håper jeg.

Ruska
09-02-08, 21:33
JEG ååååååå... syns vi skal bli bedt med en gang :D

Absolutt!!! Sitter nå bare å venter på invitasjon :snill: hi hi

Distrea
09-02-08, 21:34
jeg syns smaken på kakaoen var grusom, men puddingen var grei.

fikk du ikke brownie heller? den fikk jeg... 3 stk :) fikk ikke du varer rett før meg?

indi
09-02-08, 21:37
Skal se du får din del av brownier og paellaer ja... Det er jo en livsstil med ed og!
Jeg syntes de første sjokoladepuddingene jeg laget var bæsj... men så så jeg at jeg hadde hatt en dl for lite med væske i... Når jeg oppdaga det var det litt bedre! Og nå er det jo slik at puddingene er helt greie! Men det blir kanskje litt mye av sjokosmaken etterhvert.
Nå på fase tre syns jeg at jeg skeier ut hver dag, idag var jeg på kaffesjappe og spiste gulrotmuffins:( Jeg kan jo ikke holde på sånn... Men det er liksom så greit nå at det er så masse som er lov, da er det vanskelig å holde seg på den smale sti...

Men nå skal indi skjerpe seg og gjøre akkurat det som står på listen... :)

Distrea
09-02-08, 21:51
jeg kjenner allerede nå at det blir litt vell mye søtt jeg:o.... er så lite salt mat å velge i, men det går fint i 30 dager ;)

Det er SÅ forståelig at det er vanskelig når så mye er "lov! men jeg syns du er kjempe flink jeg, jeg hadde sikkert tatt mer når jeg først hadde tatt en muffins.

Dette skal vi jobbe med. :ja:

Ruska
09-02-08, 22:00
fikk du ikke brownie heller? den fikk jeg... 3 stk :) fikk ikke du varer rett før meg?[/quote]

joda, jeg fikk varer på lørdagen - men ingen brownie og ingen paella. :(
Men brownien må de ha glemt for den står ikke på listen en gang.
Gidder ikke ringe og klage, må likevel bestille ny dose om ikke så lenge.
Har enda masse mat, men mest supper og omeletter - trenger mer pannekaker og det andre jeg synes er godt :D

Indi; jeg synes du er flink som bare spiste en muffins - jeg håper få såpass kontroll en dag slik at jeg ikke da spiser alt jeg kommer over....:o

indi
09-02-08, 22:07
Dokker e så snille med meg:)
Takk!
Brownies må på listen Ruska... :) En av mine store favoritter det!

Distrea
09-02-08, 22:09
jeg har masse mat ennå, bestilte så man skulle tro jeg venter på krig :o

Dilly
10-02-08, 00:13
Hei alle goe bablevenner :)

Denne dagen begynte litt dumt, for vekta viste oppgang, og det var faktisk uten grunn. Om den går opp etter i dag, er kanskje forståelig, men ikke den i dag morges..

I dag var det jeg som var på tur... eller egentlig ikke. Hadde bare en liten slantefest for meg selv, side vi gjorde innskudd i glassbanken i dag.. og kom ut med en skrekkelig mengde av alt mulig eh..whisky, vodka, gammeldansk, konjakk, vin... + +

Hva slags vin drikker dere som drikker vin?
Jeg er en enkel vindrikker... altså, selvfølgelig så liker jeg et glass portvin, sherry osv, hvis det er anledning, men sånn generell hvitvin og rødvinsdrikking til hverdags? Jeg er absolutt ingen vinkjenner, men har vanskelig for å tro at folk driver og skvalper og pøser vin til hverdags i noen dyr prisklasse... jeg holder meg på 3- litere til rundt 300 kroner. greit nok.

Hvitvin er grei, jeg er en enkel sjel som er glad i den enkle, friske og gode Tariquet. Har alltid minst en 3-liter stående. (selv om jeg vet at den er bedre på flaske) Rød er verre, men nå har jeg funnet en som er enkel og grei: En chilensk som heter Vina Maipa. Skikkelig pappvin.. sånn mellomsur.

Egentlig skulle jeg smake på en "Distre" drink i kveld, vodka, 7up og bringebær, har fått det i hus, men glemte det pga vinen.

Å, så gøy det hadde vært med besøk i stampen. Gjestesuppe er helt topp det:p