View Full Version : Din favorittolje i hjemmelaget majones?
Chamomilla
20-11-08, 12:50
Inspirert av oppskrifter fra Mat&Helse skulle jeg for første gang prøve meg på majones i går. Vi hadde kjøpt reker og manglet den obligatoriske majonesen.
Eneste olje jeg hadde var olivenolje av rimelig sort (når vi ser bort fra cocosa...). Det så supert ut, konsistensen ble topp på første forsøk. Men samken......:eek:.
Mannen ut på butikken og kom tilbake med Mills majones og Odelia Rapsolje beregnet på bakst. Eneste de hadde. Det er dårlig med velassorterte butikker her vi bor... Jeg måtte prøve, men nei, det ble ikke fullt så beskt, men likevel såpass at Mills majones ble en klar vinner. Konsistensen ble forresten fortsatt super. Brukte stavmikser og blandet alt sammen med en gang. Siden eggene var kalde satte jeg blandebollen i en kjele med varmt vann. Det funka utmerket.
Meeen, nå prøver jeg ikke igjen før jeg har fått deres beste anbefalinger på GOD og sunn olje for majones. Jeg er villig til å kjøre et stykke, så ikke heng dere opp i at det skal være tilgjengelig i en liten nærbutikk.
Har gjort et søk og sett at enkelte bruker peanøttolje eller avocado-olje.
Noen fler? Værsåsnill?:D:p:D
Når jeg lager majones bruker jeg:
1 egg
ca 1 ts. sennep
en liten dæsj eddik
litt salt og pepper
og kaldpressa olivenolje som helles i en tynn stråle til majonesen er tykk..
Kjempegod :D
Den aller sunneste oljen er macadamianøtt-olje. Den er dyr, men visstnok jævlig god. (http://www.localforage.com/local_forage/2008/06/secret-to-good.html) Den inneholder nesten ikke flerumettet fett, men over 80 % umettet fett. En like god mulighet er å lage majones med kokosolje. (http://www.tropicaltraditions.com/recipes/recipe_CoconutMayonnaise.htm) Kokosolje inneholder mye mettet fett, og er dermed meget sunn, fordi den ikke oksiderer og steller til djevelskab i kroppen.
Extra Virgin-oljer er ofte for sterke i smaken. Kanhende er dyrere merker med meget små og delikate, mørke flasker bedre. Dijonsennep er nødvendig for god smak, sammen med eddik (eller tilogmed balsamico).
Petit Fleur
20-11-08, 15:21
Jeg hadde samme opplevelse. Lagde majones med olivenolje, og det var helt grusomt. Så jeg gikk på en såkalt innvandredbutikk og kjøpte druekjerneolje. Hadde aldri hørt om det før, fant tipset i en kokebog, og det funka kjempebra. Kostet rundt 40,- for 500ml, og det syntes jeg var helt greit. Får jo en del majones av det. ;)
I tillegg byttet jeg ut eddikken med sitronsaft, noe som gjorde at den ikke ble så besk, men bare veldig god. :D
valleygirl
20-11-08, 16:16
Jeg laget aioli meg virgin olivenolje. Den ble nesten grønn og etter min mening uspiselig. Men mine spanske gjester smattet henført:D og mente at slik skulle det smake, ja. Hipp hurra for kulturforskjeller!
Jeg bruker avokadoolje. :)
Chamomilla
20-11-08, 22:31
Takk for forskjellige svar dere. :) Tenker jeg kjøper inn og tester litt forskjellig. Tror jeg skal sjekke hva druekjerneolje er satt sammen av før jeg kjøper den.... Brukte sitronsaft i stedet for eddik i begge forsøkene mine i går, så ikke mer å hente for å unngå beskhet der. Men jeg liker i utgangspunktet eddik-smak. Men besk olivenolje... ææææsj :(. Interessant at spanjolene likte det bedre da.
Tror ikke jeg vil ofre kokosoljen min i majones. Tror den kokossmaken blir litt dominerende. Men i smoothies synes jeg det er godt med kokosolje.
Chamomilla
20-11-08, 22:37
Ooops. 159 kr for 250 ml olje fra gourmethagen: http://www.gourmethagen.no/kategori.php?kategori=1
Photobscura
20-11-08, 23:19
Vil ikke kokosoljen stivne i kjøleskapet?
Petit Fleur
22-11-08, 00:41
Ble litt nysgjeriig selv, og fant dette om Druekjerneolje på Wikipedia:
"Druekjerneolje (også kalt drueolje) er en vegetabilsk olje presset fra kjernene i vindruer, og er et biprodukt fra vinifikasjon. Oljen brukes til salatdressinger, marinader, frityrsteking, baking, massasjeolje, after sun-lotion, hårprodukter, hygienekremer, leppepomade og håndkremer. Den produserer hovedsakelig i Italia, samt i Frankrike, Spania og Argentina."
Ellers fant jeg at den ikke er egnet til steking, og at den inneholder mye Omega-6,slik at man ikke bør bruke for mye av den.
Den brukes visst også i mange hudpleieprodukter, i massasjeolje, og skal hjelpe mot halsbrann.
Nå fikk hvertfall jeg mange flere grunner til å ta frem flasken igjen.... ;)
Ble litt nysgjeriig selv, og fant dette om Druekjerneolje på Wikipedia:
"Druekjerneolje (også kalt drueolje) er en vegetabilsk olje presset fra kjernene i vindruer, og er et biprodukt fra vinifikasjon. Oljen brukes til salatdressinger, marinader, frityrsteking, baking, massasjeolje, after sun-lotion, hårprodukter, hygienekremer, leppepomade og håndkremer. Den produserer hovedsakelig i Italia, samt i Frankrike, Spania og Argentina."
Ellers fant jeg at den ikke er egnet til steking, og at den inneholder mye Omega-6,slik at man ikke bør bruke for mye av den.
Den brukes visst også i mange hudpleieprodukter, i massasjeolje, og skal hjelpe mot halsbrann.
Nå fikk hvertfall jeg mange flere grunner til å ta frem flasken igjen.... ;)
Den har veldig mye flerumettet fett (~70 %), som oksiderer lett. Den har et iodin-nummer på 131, som betyr at det mest sannsynelig er best egnet til å lage maling :p Dette skyldes at den harskner, og dermed størkner.
Jeg bruker peanøttolje - gir grei smak :)
Chamomilla
23-11-08, 16:19
Den har veldig mye flerumettet fett (~70 %), som oksiderer lett. Den har et iodin-nummer på 131, som betyr at det mest sannsynelig er best egnet til å lage maling :p Dette skyldes at den harskner, og dermed størkner.
Utrolig hva det visse produsenter vil ha oss til å spise..:rolleyes:
Takk for svar allesammen :)
Det får blir peanøtt- eller avocado-olje, evt. macadamianøttolje tenker jeg, så da utsetter jeg neste eksperiment til jeg får handlet i en velassortert matbutikk. :) :) :)
Trolljenta
21-12-08, 13:31
Vil ikke kokosoljen stivne i kjøleskapet?
Jo, det er deror de blander 50/50 med oliven-olje i oppskriften, for da vil frysepunktet bli høyere.
Jeg har nettopp forsøkt å lage min egen majones jeg og. Med valnøttolje. Smakte ikke bra, selv om konsistensen var som den skulle. Når jeg lager aioli, bruker jeg først rapsolje til den har fått sånn passe, nesten tykk nok konsistens, og så tilsetter jeg noen ss med god olivenolje for smakens del til slutt. Viss jeg bruker bare olivenolje, synes jeg den kan bli litt for stram i smaken. Tror det kan gjelde majones også.
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.