Fant en oppskrift i et blad her om dagen på semofreddo (?) med kakao og blåbær som så så fryktelig god ut :sikle: Men den hadde jo en del sukker, så det må jeg jo bytte ut med splenda. Det er vel slik at 1 dl sukker tilsvarer 1 dl splenda, men i oppskrifta er sukkeret oppgitt i gram, så hva blir forholdet mellom sukker og splenda der?
Altså: Hvor mange gram splenda tilsvarer 100 gram sukker?
100 gr splenda = 1000 gr sukker (står det på pakken). Så 100 gr sukker blir da 10 gr splenda :ja:
splenda er altså da mye søtere enn sukker? har ikke prøvd splenda ennå.
Photobscura
12-07-09, 12:59
splenda er altså da mye søtere enn sukker? har ikke prøvd splenda ennå.
Det er ikke søtere enn sukker. Det bare veier mindre. Splenda er sukker, men det er kjemisk behandlet, sånn at det, for å si det veldig enkelt, bare er skallet.
Splenda har like mye karbohydrater som sukker, det bare veier mye mindre :)
Men omregnet i vektforhold, slik man bruker Splenda sammenlignet med sukker, så har Splenda en tiendedel av karbohydrat ift. sukker. Hvis jeg da har forstått dette riktig?
Photobscura
13-07-09, 01:04
Men omregnet i vektforhold, slik man bruker Splenda sammenlignet med sukker, så har Splenda en tiendedel av karbohydrat ift. sukker. Hvis jeg da har forstått dette riktig?
I forhold til vekt, ja!
Takk for svar!
Da er det bare å kjøpe inn ingredienser og forsøke seg på denne saligheten som så så vannvittig god ut :D