View Full Version : Hvordan koke Quinda-frø?


HP
20-12-04, 18:10
Nå har jeg akkurat kjøpt en pakke med noen frø som skal kunne erstatte ris. Quinda. :cool:

De skal visst kunne kokes akkurat som ris... Og ris kokes så forskjellig... :p

Men er det noen som vet hvordan disse Quindaførene kokes da?

Nille
20-12-04, 19:32
Aldri hørt om dem. Og det hadde ikke noen på mine andre forum-hjem heller. Ikke engang kokken Karen.... Sorry :(

Men jeg forslår å koke dem i dobbelt så mye vann som frø. Først 10 min. prøvesmak, så 10 min. prøvesmak og så 5 min. prøvesmak, 5 min. prøvesmak til de er passe konsistens ! Pleide å gjøre sån når je hadde helt ris over på lagringsboks og ikke husket hvr lenge den skulle koke !! :)

HP
20-12-04, 19:44
Jeg har blandet dem inn sammen med linsene som jeg koker til linsestuing nå. Blir spennede! :cool:

mofe
20-12-04, 19:45
Quinda.. lurer på om det heter det av begrepet "kind of".. bare slang liksom..

Quinda ris

.. ellerno.. :o

elian
20-12-04, 20:46
Hvordan gikk det HP?

HP
20-12-04, 20:50
Det ble knallgodt!

Frøene "spiret", var små kuler som ble til små spirer. Vet ikke hva de smakte spesiellt siden de var blandet i linsestuingen. Men knallgodt er det! :D

Summer
20-12-04, 20:56
Nydelig godt! :ja: *stappmett*

Nille
20-12-04, 20:59
...og hvordan kokte dere dem da ?? Bare sånn i tilfelle noen spør engang.. kjekt å vite ?? :snill:

HP
20-12-04, 21:12
Oppskrift på Linsestuing med Quinda:

Man tager en dæsj røde linser, en dæsj gønne linser og en dæsj Quinda i en gryte. Så heller en vann på å lar det stå 3-5 minutter, rører litt rundt slik at vannet får en gusjen farge (fra linsene). Så heller du det hele over i en sil og skyller godt. Har det tilbake i gryten og tilsetter vann til det er en fingertykkelse over linsene. Så lar du det koke til der ikke er mer vann igjen på middels varme uten lokk. Vend linsene av og til slik at de på toppen bytter plass med de på bunn.

Så når alt vannet er kokt inn, tilsetter du hakket tomat, hakket gulrot, hakket løk, og masse krydder etter smak. Basilikum, Timian, Koriander, Muskatnøtt, Curry, Tacokrydder, Salt, Pepper, Pizzakrydder, mm. Skru av platen å la dette stå å godgjøre seg litt. Så tilsetter du litt god olivenolje og kjører et par runder med stavmikseren på laveste hastighet.

Måltidet er nå klart til å nytes! :D
(Som tilbehør til gode proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl ;))

Marianne
21-12-04, 07:38
De heter Quinoa !

Nille
21-12-04, 11:14
Ahaaaaa ! :D

Da fant jeg en fin side med forslag til bruksmåter, oppksrifter etc:

http://chetday.com/quinoa.html

Hvordan smaker de råe ??

HP
21-12-04, 11:37
De heter Quinoa ! Takk Marianne, jeg oppdaget at der kansje sto O istedet for D rett før jeg gikk å la meg igår... Og da hadde jeg pakket sammen datamaskinene... :o

Ingo
21-12-04, 12:02
Hmm, hørtes jo kjempebra ut!

Hvor får man tak i Quinoa da? Helsekost? Skal ut en tur om noen strakser sjø, og nye ingredienser er alltid gøy!

HP
21-12-04, 12:14
Helsekost, de jeg kjøpte er levert av Helios ;)

Ingo
21-12-04, 12:24
Helsekost, de jeg kjøpte er levert av Helios ;)

Også red han inn i solnedgangen for å kjøpe frø! :hest:

Takker :)

friflex
15-05-05, 20:30
Regner med at det er lite karber i Quinda-frøene, men hva er "næringsverdien" i Quinda, er det rikt på proteiner eller fett, eller er det mest vombfyll og alternativ til ris? :confused:

HP
15-05-05, 21:06
Inneholder 12-18% protein, karbohydrattall og fett har jeg ikke funnet enda. Men dette er et frø da, så de er ihvertfall mer ballansert en mel/ris :)