View Full Version : OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi

Sider : 1 [2]

Albertine
09-11-05, 09:01
Idiotisk opplegg at de ikke kan velge gram på hver eneste matvare synes jeg...

Ziggy
09-11-05, 09:19
Idiotisk opplegg at de ikke kan velge gram på hver eneste matvare synes jeg...

Helt enig...tester derfor ut et par andre programmer jeg, for å se om de fungerer bedre... skal gi rapport etter hvert som jeg har prøvd dem... frøst ut er programmet helsevakten, som er på norsk... og finnes i en demoutgave;

http://www.nutris.com/norge/firstpage.asp

Benzo
09-11-05, 09:34
Helt enig...tester derfor ut et par andre programmer jeg, for å se om de fungerer bedre... skal gi rapport etter hvert som jeg har prøvd dem... frøst ut er programmet helsevakten, som er på norsk... og finnes i en demoutgave;

hehe, jeg har demoversjonen av helsevakten...skulle jeg følge deres vektprogram har jeg hele 1050 kcal å kose meg med om dagen for å gå ned 10kg på 12 uker :D :D

Ziggy
09-11-05, 09:51
hehe, jeg har demoversjonen av helsevakten...skulle jeg følge deres vektprogram har jeg hele 1050 kcal å kose meg med om dagen for å gå ned 10kg på 12 uker :D :D

:p :p :p

Ja du skulle høre alarmen her når jeg begynte å legge inn matvarer jeg spiste i løpet av en dag...:D ;) :D

Bruker nok helst programmet for å sjekke sammensetningen av maten og justere oppskrifter slik at forholdet mellom protein, fett og karbo blir best mulig... de andre funksjonene er jeg ikke så interessert i...:cool:

ajn
09-11-05, 10:22
Takk for tipset om Helsevakten-programmet. Det har endel matvarer og riktige mengder (f.eks hvor mye 1 egg veier, hva 5 skiver agurk veier osv) som gjør det litt lettere. Jeg har lagt inn MASSE på Add Costum Food på fitday, men nå har jeg jo dette verktøyet også ! Flott !

Så får jeg heller la være å bry meg om at det lyser rød på fettinntaket:D

AjN

Ziggy
09-11-05, 10:46
Her er et tips fra AjN til en annen kake som vi godt kan bruke... den har jo en nær perfekt fordeling...

Nutty cheese muffins er perfekte !

Jeg har tidligere bare sett på KH-innholdet, regna nå ut alt og fikk følgende :

For hele oppskriften :
Kcal : 2840
F: 260g - 82%
K: 25g - 3%
P: 106g - 15%

Jeg lager 10 muffins av den oppskriften og hver muffins får da :
Kcal : 284
F: 26g - 81%
K: 2,5g - 4%
P: 10,6g - 15%

Skal lage meg disse igjen - de er jo kjempegode!!!

AjN

Her er selve oppskrifta...

Nutty Cheese Muffins
12 muffins (store amerikanske muffinsformer)

113 gram malte mandler
113 gram malte valnøtter
80 gram smør
113 gram revet ost
4 egg (medium eller store)
1 ts bakepulver

Ovn forvarmes til 180 C. Former pensles med oliven olje.

Mal mandler og valnøtter, mix alle ingrediensene. Hvis mixen blir tørr, bland litt vann i. Fordel røren på 12 former. Bak i ovnen 15 min.

Gode med ost & smør.

Hvis man bruker papirformer er det best å ta de av når muffinsene er blitt kalde.

Man kan blande forskjellig smakstilsetninger i. Søtstoff, blåbær.......

Energi;2359 Kcal
Fett: 82%
Protein: 15%
Karbo: 3%

Det blir 22 net carber for hele oppskriften

Ziggy
09-11-05, 10:52
Har tenkt og tenkt på Delfiakaka...er ikke helt fornøyd med sammensetningen med tanke på karber, protein og fett...

Videre er den dyr, da man skal bruke 500 gr 70% til 86% sjokolade... og det er jo tross alt ca 34 gram sukker pr 100 gram sjokolade...

Så jeg har som sagt stanga litt i PC'en... og kommet fram til følgende forslag som skal prøves ut...

250 gram Delfiafett
100 gr hasselnøtter
100 gr mandler
8 hele egg
3-4 ss kakao
3 ts vaniljesukker
1 dl kremfløte

Funker dette, så blir sammensetnigngen som følgende:

Fett: 88%
Protein: 8%
Karbo: 3%

Noen som har en formening om hvordan dette kan bli, om jeg bør endre på noe her??? :)

La nemlig inn den opprinnelige opskrifta;

500 gr delfiafett
500 gr 70% sjokolade
12 egg
150 gr mandler
150 gr hasselnøtter
50 gr usøtet kokosmasse

...og fikk følgende fordeling;

Fett: 86%
Protein: 7%
Karbo: 8%

Anne
09-11-05, 11:26

Takk for denne linken. Den var knallfin:klem:

Ziggy
09-11-05, 12:03
Her er forresten en oppskrift på kokosmakroner som jeg skal prøve å lage når jeg får tid...

Kokosmakroner

50 g smør
2 hele egg
3 eggehviter
utskrap fra en 1 eller flere vaniljestenger etter smak (alt 2-3 ts vaniljesukker)
200 gr usøtet, revet kokosmasse

Visp eggene stive sammen med vaniljefrøene, og smelt smøret.

Rør inn kokosmassen og det smeltede smøret.

Lag små kokosmakroner med 2 teskjeer på en plate dekket med bakepapir, og sett på midterste rille i stekeovnen, og stek dem på 175 grader i ca 10 minutter. Oppbevares i en tett boks.

Energi: 1912 Kcal
Fett: 87%
Proteiner: 8%
Karbo: 5%

Albertine
09-11-05, 12:08
Regner med at kokosmassen du får kjøpt i butikken er tilsatt sukker, siden du skriver usøtet kokos her?

ajn
09-11-05, 12:13
Jeg kjøpte kokosmasse i full fart i går, og når jeg kom hjem og så på KH-innholdet sto det 22 g pr 100 g - jeg synes dette er mye. Det står ikke noe om at det er tilsatt sukker. Står bare "kokosmasse" i innholdsfortegnelsen...

Når jeg velger kokosmasse, usøtet i Helsevakten sier den 11 g KH pr 100g...

Hvor mye er det i deres ?

AjN

Ziggy
09-11-05, 12:15
Regner med at kokosmassen du får kjøpt i butikken er tilsatt sukker, siden du skriver usøtet kokos her?

Nei.. du kan finne begge deler... det er bare å sjekke innholdsfortegnelsen, der skal det stå om det er tilsatt sukker eller ikke. Usøtet kokosmasse har et kaboinnhold på ca 6,5 gr pr 100 gr... :)

Albertine
09-11-05, 12:17
Det står ingenting om tilsatt sukker i min, og den har karbeinnhold på 10.8.

Ziggy
09-11-05, 12:20
Det står ingenting om tilsatt sukker i min, og den har karbeinnhold på 10.8.

Da tror jeg den er ok, jeg... det kan jo forekomme små variasjoner i deklarasjonene alt etter hvor produsentene har innhentet næringsdataene fra som utgjør denne lille forskjellen... men det var allikevel litt rart, ja...

Ziggy
09-11-05, 12:48
Her er en oppskrift som jeg fant i forumet, lagt inn av Leena...

Deilige sjokoladeboller

250g mascarponeost eller annen hvit mykost
0,5 dl kakao, etter smak
Utskrap fra vaniljestenger, alt. 2 ts vaniljesukkker etter smak
35 gr usøtet kokosmasse

Blandes til en jevnt masse, den skal bli ganske tjukk, så det er lett og lage boller, og rulle kulene enten i kokos eller nøttemel

Energi: 1335 Kcal
Fett: 69%
Protein: 25%
Karbo: 5%

Iset
09-11-05, 12:51
Min kokosmasse er kjøpt på Rema og har et karboinnhold på 20 gram per 100 gram...

:eek: :eek: :eek:

Står ingenting om sukker i innholdsfortegnelsen...

Albertine
09-11-05, 12:53
Da er kokosmakronene ute av ovnen!

Lukter himmelsk, smaker godt. Savner litt av sukkeret, men du verden så gode likevel!

Ziggy
09-11-05, 12:53
Min kokosmasse er kjøpt på Rema og har et karboinnhold på 20 gram per 100 gram...

Står ingenting om sukker i innholdsfortegnelsen...

Vet det... har en sånn en selv og...:mad: ... har ikke brukt den, kjøpte heller en ny fra Prix og Rimi... begge med 6,5 gr karber i innholdsfortegnelsen...

Ziggy
09-11-05, 12:55
Kan noen av dere hjelpe til med å teste ut de nye oppskriftene jeg har lagt ut???

Har hverken tid eller råd til å prøve alle selv som student og tobarnsfar....:o

...titter innom her sånnn mellom bøkene, bleiene og leikene... for å få et pusterom i hverdagen...:p

Albertine
09-11-05, 12:58
HALLO...

Kokosmakroner ferdig.

Ziggy
09-11-05, 13:00
HALLO...

Kokosmakroner ferdig.

WOW... allerede??? Hva brukte du i den, vaniljesukker eller stang???

Anne
09-11-05, 13:00
[quote=Ziggy
Har hverken tid eller råd til å prøve alle selv som student og tobarnsfar....:o

[/quote]Så spennende da, Ziggy....Vil du fortelle hva du studerer eller...?:p

Iset
09-11-05, 13:02
Albertine: var de gode? Har alt i hus, lurer på om jeg skal lage meg noen. Greit å prøve ut litt alternativer til jul og slikt nå. :)

Albertine
09-11-05, 13:03
Definitivt julebakst her i huset, disse makronene. Brukte 2 ts vaniljesukker. Deeeeilig!

Ziggy
09-11-05, 13:03
Så spennende da, Ziggy....Vil du fortelle hva du studerer eller...?:p

Allmennlærer, har bare 1 år igjen... om de siste eksamene går som planlagt...

Anne
09-11-05, 13:06
Allmennlærer, har bare 1 år igjen... om de siste eksamene går som planlagt...Flott. Lykke til.:)

Skorpia
09-11-05, 16:41
Fant du hasselnøtter???

Hmm. Har de ikke hasselnøtter heller der oppe du bor???:rolleyes:
Det finnes ferdig knekket i hver butikk her på Østlandet i poser av 250 gram.Finnes sammen med bakevarer.

elco
09-11-05, 17:39
Hei!
Jeg synes denne tråden er topp, med sååå mange nyttige tips og oppskrifter. Dessuten fint å bli minnet om Lutz igjen, som faktisk var en av de aller første lavkarbo-bøkene jeg leste, og som også overbeviste meg om at dette var et sunt kosthold. Har gått ned 30 kg ved å følge Atkins, not quite by the book, men dog allikevel. Men gamle (dårlige) vaner er vonde og vende, og jeg gikk opp igjen 15 kg :eek: . Har tatt tid å motivere meg selv til å skjerpe meg, men dette forumet - og ikke minst denne tråden, har vært og er kjempeinspirerende! Mange her inne har masse kunnskaper og masse vilje til å dele kunnskaper - og til å trå støttende til når det røyner på. Flott! :heia:

Albertine
09-11-05, 17:49
Hmm. Har de ikke hasselnøtter heller der oppe du bor???:rolleyes:
Jeg bor riktignok i et U-land når det gjelder friske grønnsaker, men et visst utvalg har vi. Jeg snakker om FitDay.

Tricky
09-11-05, 19:47
Et lite spørsmål. Jeg tittet innom tråden her, og prøvde å følge beregningene for matfordelingen. Og det er et eller annet som ikke er helt som det skal være...

.
Optimal Ernæring (OE) for overvektige: 1,00 (P) : 2,50 (F) : 0,80 (K)
Optimal Ernæring (OE) for normalvektige: 1,00 (P) : 3,50 (F) : 0,80 (K)

Denne fordelingen er, om man konverterer den til en prosentmessig fordeling mellom de ulike næringsstoffene, som følgende:

OE for overvektige*: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%
OE for normalvektige: Protein (P): 10,0% Fett (F): 82,0% Karbohydrater (K): 8%

Når jeg putter tallene for overvektige inn i excel, for for eksempel en idealvekt på 60Kg, så får jeg disse fordelingene for henholdsvis gram og forhold:

P 60 0,23255814
F 150 0,58139535
K 48 0,18604651
sum gram 258

Dette stemmer ikke i det hele tatt med den prosentvise fordelingen som blir oppgitt ovenfor.. Hmm. Hva gjør jeg galt?

Skorpia
09-11-05, 19:58
Jeg bor riktignok i et U-land når det gjelder friske grønnsaker, men et visst utvalg har vi. Jeg snakker om FitDay.

Jeg burde nok lest hele tråden skjønner jeg:rolleyes:

Ziggy
09-11-05, 20:04
Et lite spørsmål. Jeg tittet innom tråden her, og prøvde å følge beregningene for matfordelingen. Og det er et eller annet som ikke er helt som det skal være...

Når jeg putter tallene for overvektige inn i excel, for for eksempel en idealvekt på 60Kg, så får jeg disse fordelingene for henholdsvis gram og forhold:

P 60 0,23255814
F 150 0,58139535
K 48 0,18604651
sum gram 258

Dette stemmer ikke i det hele tatt med den prosentvise fordelingen som blir oppgitt ovenfor.. Hmm. Hva gjør jeg galt?

Har du regnet på at dette er prosenter av faktisk tilført energi???

Karber: 4 Kcal
Proteiner: 4 Kcal
Fett: 9 Kcal

Regn dette opp mot grammene av de ulike næringsstoffene, for så å regne den prosentvise fordelingen ut fra det totale energiinntaket... da skal du se det stemmer... ;)

Tricky
09-11-05, 20:07
Har du regnet på at dette er prosenter av faktisk tilført energi???

Karber: 4 Kcal
Proteiner: 4 Kcal
Fett: 9 Kcal

Regn dette opp mot grammene av de ulike næringsstoffene, for så å regne den prosentvise fordelingen ut fra det totale energiinntaket... da skal du se det stemmer... ;)

Aha! Åh :rodme:

Ziggy
09-11-05, 20:18
Hei Sten Sture...

Vet du også er opptatt av denne spisemåten, og har surfet nettet en del og deltatt i forskjellige fora...

Lurer på om du har noen linker til andre fora som kan være av interesse for flere av oss her inne som er opptatt av vår måte å spise på... ;)

ssskaldeman
09-11-05, 21:00
Hei Sten Sture...

Vet du også er opptatt av denne spisemåten, og har surfet nettet en del og deltatt i forskjellige fora...

Lurer på om du har noen linker til andre fora som kan være av interesse for flere av oss her inne som er opptatt av vår måte å spise på... ;)

Denna tråd är faktiskt det första jag läser ordentligt om Kwasniewskis kost. Jag kände inte till honom på den tiden när jag sökte efter fakta för min bok. Det enda jag vet är att det finns ett forum för Kwasniewski i Australien. Jag har inte någon länk, men det bör vara lätt att hitta. Dessutom har jag läst att han är stor bland polackerna i Chicago. Kanske finns det ett amerikanskt forum också?

Sten Sture

Ziggy
09-11-05, 21:06
Denna tråd är faktiskt det första jag läser ordentligt om Kwasniewskis kost. Jag kände inte till honom på den tiden när jag sökte efter fakta för min bok. Det enda jag vet är att det finns ett forum för Kwasniewski i Australien. Jag har inte någon länk, men det bör vara lätt att hitta. Dessutom har jag läst att han är stor bland polackerna i Chicago. Kanske finns det ett amerikanskt forum också?

Sten Sture

Er det noem svenske lavkarbo forum du kjenner til som kan være interessante for å besøke for å få litt ny input???

ssskaldeman
09-11-05, 22:26
Er det noem svenske lavkarbo forum du kjenner til som kan være interessante for å besøke for å få litt ny input???

Hej!

Jag skrev ett svar men det tycks ha försvunnit. Provar igen.

Jag har mina länkar i en kraschad dator men jag har börjat att bygga upp en ny samling. Här är några exempel:

Det australiska Kwasniewski-forumet:
http://www.ahoa.org.au/cgi-bin/cgiforum.pl?thesection=default&start=15

En nyöppnad hemsida med statistik etc om övervikt. Ser lovande ut:
http://www.fetmaparadoxen.se/

På www.kanalen.org finns det en massa diskussionslistor. En av listorna heter kolhydratiker och där byter man tips om Atkins, SSS, Montignac etc. Jag hinner inte delta där just nu.

Den svenska läkare Uffe Ravnskov har en bra hemsida där han förklarar varför kolesterol inte är farligt.
http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm
Han har också grundat ett internationellt nätverk av kolesterolskeptiker:
http://www.thincs.org/

Den roligaste svenska sidan om bantning:
http://www.yttermera.se/lagom/index.html

Gunnar Lindgren är en oförtröttlig debattör och miljöforskare. Läs t ex hans sammanställning om matfetter:
http://www.gunnarlindgren.com/

Jan Engvald presenterar sig själv som “hälsodetektiv”. Att han är en skicklig sådan visar han i “Oväntat... om kosten”:
http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm

Världens bästa faktabas om naturlig kost finns på:
http://www.westonaprice.org/index.html

Stenålderskost diskuterar man i Sverige på:
http://www.paleodiet.nu

Annars finns det en massa svenska forum, men inga är särskilt intressanta för er. De heter t ex Netdoktor, Piggelin, Bendro etc etc. Anledningen till att de inte är intressanta är att Lawkarbo är det bästa foumet i ämnet i Norden!

Sten Sture

Ziggy
09-11-05, 22:33
Takk Sten Sture....

Et par av linkene var nye for meg...men ellers så ser jeg at vi har funnet frem til mye av de samme kildene... Har du forresten sett på de forskningsresultatene og rapportene jeg har lagt på en link her inne??

Har flere rapporter liggende, men har ikke hatt tid til å legge dem ut...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Vi hörs!!

ssskaldeman
09-11-05, 23:12
Takk Sten Sture....

Et par av linkene var nye for meg...men ellers så ser jeg at vi har funnet frem til mye av de samme kildene... Har du forresten sett på de forskningsresultatene og rapportene jeg har lagt på en link her inne??

Har flere rapporter liggende, men har ikke hatt tid til å legge dem ut...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Vi hörs!!

Tiden, ja! Den är ett problem. Länken om "Fettrik avmagringskost" ser intressant ut. Den går till samlingarna. Annars har den där Anthony Colpo i Australien lagt upp ett bra länkarkiv. Det är en förklaring till att jag inte brytt mig om att försöka väcka min gamla dator. Mycket finns hos honom.

Dessutom letar jag länkar och referenser av ett speciellt skäl. Jag behöver ingen ny kunskap, eftersom jag skriver på egna erfarenheter. Vad jag behöver är att lära känna motståndarsidans argument. Jag är alltså mer intresserad av "dumma" referenser än av kloka. Därför har jag inte så mycket att bidra med...

Sten Sture

Ziggy
10-11-05, 13:20
Her er ei oppskrift på leverpostei som min mor alltid lagde da jeg var liten, som faktisk er den beste jeg noensinne har smakt...

Mors leverpostei

600 gr okse elle svinelever
300 spekk
50 gr løk
4 ss smør
1 dl bokhvetemel
4-5 dl melk
3 stk egg
2,5 ts salt, etter smak (opprinnelig var det 1,5 ss)
1 ts pepper, etter smak
½ ts malt nellik, etter smak
½ ts allehånde, etter smak

Mal lever, spekk og løk i en foodprosessor. Lag saus av smør, mel og melk. Avkjøles. Bland sammen med leverblandingen sammen med krydderet. Tilsett deretter 3 egg, ett om gangen.

Smør en bakeform godt med smør, og sett den i en langpanne fylt med vann nederst i ovnen. Stekes i vannbadet på 130-150 grader, alt etter når vannet i langpanna koker, i ca 2 timer.

Legg bakepapir over forma, men ta av papiret mot slutten slik at overflata brunes litt. Avkjøles helt før den hvelves ut. Pakkes i aluminiumsfolie i porsjonsbiter, og frys ned. Ta opp en porsjonsbit etter hvert som du trenger det.

Energi: 4392 Kcal
Fett: 75%
Protein: 17%

Anne
10-11-05, 13:32
Takk Ziggy,

denne oppskriften så god ut, men siden jeg visste så lite om bokhvete så søkte jeg på nettet og fant en tråd om korn....og der står det også litt om bokhvete om andre lurer også.

Tillater meg å legge den her jeg
http://www.sunkost.no/comweb.asp?ID=264&segment=1&session=

Ziggy
10-11-05, 13:36
Takk Ziggy,

denne oppskriften så god ut, men siden jeg visste så lite om bokhvete så søkte jeg på nettet og fant en tråd om korn....og der står det også litt om bokhvete om andre lurer også.

Tillater meg å legge den her jeg
http://www.sunkost.no/comweb.asp?ID=264&segment=1&session=

Kjempeflott Anne... der bare å komme med de tipsene og rådene du kommer over, eller oppdager selv etter hvert...

Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...:)

Fedonisten
10-11-05, 13:38
Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...:)
:ja: Ja gjør det! Denne tråden begynner å bli stor, og det hadde vært greit å skille litt på det. Oppskrifter, erfaringer, råd, beregninger, begynnertips osv.

:klem:

Anne
10-11-05, 13:45
Funderer forresten på å opprette en egen tråd her med oppskriftene tilpasset OE jeg... da blir det litt lettere å finne frem til dem etter hvert som det er behov for dem...:)Hadde tenkt å si det....:p

Tricky
10-11-05, 20:09
Sitter å funderer litt igjen her. Prøvde å sette opp meny for en eventuell OE-dag, men jeg sliter virkelig med å få nok karber.. :p I det samfunnet vi lever i, bør jo egentlig ikke dette være et problem, men jeg spiser ikke kornprodukter (fordøyelsen protesterer..) Og jeg har ikke slik fancy bokmel som det snakkes om :rolleyes:
Så hvis jeg skal holde meg under den anbefalte grensen grønnsaker blir det sjelden mer enn 30 g karbo. Hmm. Må nesten ha en stor potet og ei gulrot om det skal monne. Har virkelig ikke GI noe å si i dette kostholdet?

*Tusler på butikken for å kjøpe "forbudte" grønnsaker* ;) Bare 'litt' forvirra gitt :D

Ziggy
10-11-05, 20:25
Sitter å funderer litt igjen her. Prøvde å sette opp meny for en eventuell OE-dag, men jeg sliter virkelig med å få nok karber.. :p I det samfunnet vi lever i, bør jo egentlig ikke dette være et problem, men jeg spiser ikke kornprodukter (fordøyelsen protesterer..) Og jeg har ikke slik fancy bokmel som det snakkes om :rolleyes:
Så hvis jeg skal holde meg under den anbefalte grensen grønnsaker blir det sjelden mer enn 30 g karbo. Hmm. Må nesten ha en stor potet og ei gulrot om det skal monne. Har virkelig ikke GI noe å si i dette kostholdet?

*Tusler på butikken for å kjøpe "forbudte" grønnsaker* ;) Bare 'litt' forvirra gitt :D

Nei, GI har lite å si her... og det er på grunn av mengdene. Potet er faktisk OK, men da bør den inntas mot slutten av måltidet. Bakgrunnen for dette har jeg skrevet om her tidligere... for husk.. vi snakker ikke om 3-5 poteter her...

Ellers så kan man spise mere enn 300 gr grønnsaker, til tross for at Kwasniewski ikke anbefaler det, så er det flere på OE som ikke har problemer med å spise mere, så lenge de holder seg innenfor anbefalingene...

Og du... du trenger ikke å spise alle karbene, men så mange som du mener er tilstrekkelig for deg selv... men et visst minimum bør du innta!!!:p

Tricky
10-11-05, 20:37
Så det er ikke krise om man får en karbohydrat-andel på 4-5% og spiser sin tilmålte mengde protein og resten fett? Noe a la disse folkene som sier at hjernen ikke fungerer uten så og så mye karbohydrater. Jeg får jo i meg rikelig med antioksidanter, men alle grønnsakene jeg har i kjøleskapet nå er særdeles lavkarbo :D

Ziggy
10-11-05, 20:47
Så det er ikke krise om man får en karbohydrat-andel på 4-5% og spiser sin tilmålte mengde protein og resten fett? Noe a la disse folkene som sier at hjernen ikke fungerer uten så og så mye karbohydrater. Jeg får jo i meg rikelig med antioksidanter, men alle grønnsakene jeg har i kjøleskapet nå er særdeles lavkarbo :D

Nei... det er ingen krise... men prøv å holde deg mere mot 5% enn 4% om mulig...og hjernen fungerer utmerket på dette kostholdet, for jeg ligger selv mellom 5-8% karbo fra grønnsaker mv... Sten Sture Skaldeman som også har et tilsvarende kosthold anbefaler å ligge på 5%...:)

ssskaldeman
10-11-05, 21:57
Nei... det er ingen krise... men prøv å holde deg mere mot 5% enn 4% om mulig...og hjernen fungerer utmerket på dette kostholdet, for jeg ligger selv mellom 5-8% karbo fra grønnsaker mv... Sten Sture Skaldeman som også har et tilsvarende kosthold anbefaler å ligge på 5%...:)

Det spelar ingen roll om man ligger på 0 % eller 5-6 %. De senaste fyra dagarna har jag ätit 5g, 13 g, 13 g, och 8 gram. Det blir bara 1-3 % carb. För det mesta brukar jag ligga på det dubbla. Karbohydraterna har huvudsakligen kommit från ägg. När man är fettanpassad så kan man leva utan kolhydrater i åratal. Om hjärnan behöver socker så kan den utan problem låta tillverka det.

Att jag anger 5 procent i min bok är bara för att göra det enkelt för användarna. Då kan man lägga upp något annat än bara kött på tallriken. Det blir faktiskt ganska mycket grönsaker om man håller sig till dem som växer ovan jord. Det ser trevligt ut och underlättar samvaron med andra. Dessutom är det gott. Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte. En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt.

Sten Sture

Ziggy
10-11-05, 22:25
...En bit lever innehåller mer nyttigheter än en hel salladsskål med grönt...

Dette er et meget viktig punkt, og det er også derfor jeg har lagt ut favorittoppskrifta mi siden jeg var liten på hjemmelaget leverpostei...helt uten kunstige tilsetninger eller E-stoffer.... ANBEFALES!!!

Nille
11-11-05, 10:49
Men några näringsmässiga skäl att äta grönsaker finns inte.

For issalat og agurk er jeg til en viss grad enig. Men jeg reagerer litt på at det ikke finnes noe næringsmessige årsaker til å spise grønnsaker. Så vitaminer og antioksidanter, fiber + enzymer som finnes i mange grønnsaker er ikke viktige i det hele tatt ? De er bare til pynt ? Brokkoli som f.eks. inneholder jern, selen, sink, magnesium, kalsium, vitamin A, B6, C, E og K - bortkasta ? Og en bete lever er bedre.
På grunnlag av at eskimoen ute i isødet klarte seg uten ? Eller....

Trodde det var viktig med et balansert og variert kosthold. Ser ikke noe poeng i å spise ensidig kjedelig mat uten grønnsaker fordi om f.eks. eskimoene eller steinaldermannen gjorde/måtte det.... Et måltid uten grønnsaker/bær er for meg utenkelig. Og å si at det ikke er næringsmessig viktig er litt på kanten syns jeg....... Spesielt med tanke på alle de unge som leser her inne. Jeg tor absolutt at din vei funker og at den har noe for seg. Jeg respekterer ditt syn og dine meninger, OG din rett til å tro/mene det du vil. Men tror nok du må gi rom for at andre kan mene/tro noe annet og at din vei ikke er den eneste rette, det eneste riktige, - og heller ikke passer for alle.

Jaja, jeg spiser nå uansett ikke lever - klarer ikke smaken - uansett tilberedingsmåte. Men det er smak og behag .... :)

ssskaldeman
11-11-05, 13:39
For issalat og agurk er jeg til en viss grad enig. Men jeg reagerer litt på at det ikke finnes noe næringsmessige årsaker til å spise grønnsaker. Så vitaminer og antioksidanter, fiber + enzymer som finnes i mange grønnsaker er ikke viktige i det hele tatt ? De er bare til pynt ? Brokkoli som f.eks. inneholder jern, selen, sink, magnesium, kalsium, vitamin A, B6, C, E og K - bortkasta ? Og en bete lever er bedre.
På grunnlag av at eskimoen ute i isødet klarte seg uten ? Eller....

Ja, lever är bättre. En bit stekt lever innehåller tio gånger så mycket nyttigheter som motsvarande mängd broccoli. Och då är broccoli ändå en av de allra bästa grönsakerna. Du måste faktiskt äta 1 kg kokt broccoli för att få den näring som du får från 100 g stekt lever. Men tyvärr ger broccoli sex gånger så mycket karbohydrater som lever. Och det innehåller varken vitamin B12 eller vitamin D. (En bit lever däremot ger mer än tio dagsintag av vitamin B12.)

Jag klagar inte på broccoli. Det är en utmärkt grönsak, med stora mängder vitamin C. SJälv brukar jag mixa broccoli med smör och grädde. Ibland lägger jag i en avocado också. Det är ett utmärkt tillbehör till min stekta mat.

Broccoli innehåller fibrer också, men dem bryr jag mig inte om. Ingen har någonsin lyckats visa att fibrer är nyttiga, trots att många har försökt.

Det jag beskriver är min väg. Du ska självklart följa din. Det finns många vägar som leder till målet.

Sten Sture

Nille
11-11-05, 14:05
Ja, lever är bättre. En bit stekt lever innehåller tio gånger så mycket nyttigheter som motsvarande mängd broccoli. Och då är broccoli ändå en av de allra bästa grönsakerna. Du måste faktiskt äta 1 kg kokt broccoli för att få den näring som du får från 100 g stekt lever. Men tyvärr ger broccoli sex gånger så mycket karbohydrater som lever. Och det innehåller varken vitamin B12 eller vitamin D. (En bit lever däremot ger mer än tio dagsintag av vitamin B12.)

Okey, så litt mer nyansert, - så er ikke grønnsaker bortkastet - og de har næringsverdi, MEN ikke så mye som lever. Vi får i oss MYE mer næring med å spise lever. Da tror jeg jeg forstår deg rett.

Ser man det slik er det jo mange ting man ikke behøver å spise om man bare lever på lever...... men det blir jo litt kjedelig og ensidig da ,,,,, :D

ssskaldeman
11-11-05, 14:50
[...Ser man det slik er det jo mange ting man ikke behøver å spise om man bare lever på lever...... men det blir jo litt kjedelig og ensidig da ,,,,, :D [/COLOR][/FONT]

Det vore inte kul. Dessutom skulle man få i sig för mycket vitamin A och väl mycket karbohydrater. Och för lite fett! Men ett par gånger i veckan bör man äta lever i någon form. Leverpastej har du väl ingenting emot?

Man bör undvika all form av ensidighet. Våra jagande förfäder åt allting på bytesdjuren (utom pälsen). Om vi ska leva på jägarkost så bör vi alltså äta så många sorters kött, fisk och fågel som möjligt. Samt gärna äta inälvsmat.

Sten Sture

ajn
14-11-05, 12:47
Hei!
Tror kanskje jeg har postet denne linken tidligere, men ...
Ukes-meny for OE, med utregning av innhold osv...

http://homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm

AjN

Tricky
23-11-05, 13:45
MATVARER MAN BØR SPISE MYE AV

Animalsk fett: Eks. smør, seterrømme, kremfløte, baconfett, talg, flesk, beinmarg og grisefett mv.
Egg: Minst 4 egg pr. dag.
Alle typer ost: Alle typer. Jo høyere fettinnhold, jo bedre.
Alle former for kjøtt: Fortrinnsvis med mye fett, helst grisekjøtt.
Alle slags kjøttvarer: Fortrinnsvis med mye fett, eksempelvis kjøttpølser, innmatspølser, pateer, kjøttpudding, blodpudding mv.
Fjørfe: Spesielt and og gås, men også kylling og annen fugl. Spis fugl med skinn.
Fisk: Inkludert fisk på boks i olje; særlig fet fisk som makrell og sild. Fisk stekt i smør eller talg.
Innmat og produkter av innmat: Eks. lever, nyrer, hjerte, hjerne, brusk, svor, bindevev, animalsk gelatin mv.
Kjøttkraft og supper: Med mye fett og gelatin; kokt på bein og kjøttrester.Lurer på et par ting:confused:

Hvorfor står det at man bør spise minst 4 egg pr dag? For min del hadde det betydd at nesten halvparten av proteininntaket mitt ville bestått av egg. Og det blir vel ikke helt optimalt i lengden? :p

Og hvor får man kjøpt produkter av innmat? (Hva slags butikker og helst hvor disse er i Trondheimsområdet..)

Jepp. Ellers vil jeg absolutt si at denne måten å spise på passer meg ypperlig :D

Ziggy
23-11-05, 19:13
Lurer på et par ting:confused:

Hvorfor står det at man bør spise minst 4 egg pr dag? For min del hadde det betydd at nesten halvparten av proteininntaket mitt ville bestått av egg. Og det blir vel ikke helt optimalt i lengden? :p

Og hvor får man kjøpt produkter av innmat? (Hva slags butikker og helst hvor disse er i Trondheimsområdet..)

Jepp. Ellers vil jeg absolutt si at denne måten å spise på passer meg ypperlig :D

Grunnen til at egg anbefales så sterkt, er at de har noen av de beste proteinene vi kan få i oss... og fordelingen av næringsstoffene er bortimot optimal...trenger bare en liten justering med tanke på fettet... :)

Husk at du kan bruke 2 hele egg, og 1 eggeplomme... for det er eggeplommen som har de beste næringsstoffene...;)

Når det gjelder innmat, ja så finner du det i leverpostei, på Mega, Ultra osv har de f.eks lever i frysedisken til ca 40,- pr kilo, spekk til ca 50,- pr kilo, lungemos finner du i de fleste butikkene, smaker godt med bl.a. løk, hvitløk og hakkede tomater samt krydder, blodpudding finnes også i de fleste forretningene... Spiser ikke lenger blodpudding selv, for jeg var så vant til å spise det med sirup på....og har ikke funnet noen annen måte å servere dem på som jeg liker...

Tricky
23-11-05, 21:00
Grunnen til at egg anbefales så sterkt, er at de har noen av de beste proteinene vi kan få i oss... og fordelingen av næringsstoffene er bortimot optimal...trenger bare en liten justering med tanke på fettet... :)

Husk at du kan bruke 2 hele egg, og 1 eggeplomme... for det er eggeplommen som har de beste næringsstoffene...;)

Når det gjelder innmat, ja så finner du det i leverpostei, på Mega, Ultra osv har de f.eks lever i frysedisken til ca 40,- pr kilo, spekk til ca 50,- pr kilo, lungemos finner du i de fleste butikkene, smaker godt med bl.a. løk, hvitløk og hakkede tomater samt krydder, blodpudding finnes også i de fleste forretningene... Spiser ikke lenger blodpudding selv, for jeg var så vant til å spise det med sirup på....og har ikke funnet noen annen måte å servere dem på som jeg liker...Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av :rolleyes: :D )

nøtta
23-11-05, 22:42
Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av :rolleyes: :D )

:D men tror ikke de bryr seg ! og desuten den som ler sist ler best !! :cool:

ajn
24-11-05, 09:35
Takker! Det skal absolutt prøves! (Gruer meg bare litt til å jogge inn på butikken og presentere lungemos til de som sitter i kassa, tror de synes jeg har rare nok matvaner fra før av :rolleyes: :D )

Haha, jeg synes det er så gøy ! Står i kø i butikken og legger opp på båndet : Store kartonger med fløte, creme fraiche, Tine smør, svinekoteletter, bacon, peanøtter, kokosfett, masse egg, brie, valnøtter og selvfølgelig brokkoli, fersk champinjong, løk... Men det er jo iallefall ikke kjeks, muffins, kaker, sukker, pommes frits, ferdig-pizza...

Jeg har vel egentlig alltid vært litt "sær" i kostholdet - testa ut mye rart, bryr meg ikke om hva folk synes på det området !

Man må få spise som man vil, så lenge man ikke prakker det på andre :)

AjN

Ziggy
25-11-05, 08:50
Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...

Jada, det går unna ! Men jeg vil gjerne spørre deg om noe...

Jeg ser at det blir endel meieriprodukter (fløte, creme fraiche, brie...), er det dumt ?

Om jeg virkelig skulle være streng og gjøre et forsøk på å gå ned med denne typen kosthold, hva skal jeg spise da ? Skal jeg kutte ut nøttene ?
Spise mindre Delfiakake, krem osv ?

Kunne jo tatt en uke med bare egg, kjøtt og fett ?

Eller er det ikke noe poeng ?

Er dette bare dumme spørsmål ???:eek:

AjN

Neida, det er ikke dumme spørsmål...

Meieriproduktene er greie de, fettsyrene her er å anbefale...

Om du skulle ha justert på noe, så ville jeg ha spist mere salat med rømmedressing eller grønnsaker enn brød til måltider, og kuttet nøttene og delfiakaka for en stund... og husk... det er ca 34 gr sukker pr 100 gr 70% sjokolade også da...

Både nøtter og korn sender ut signaler til kroppen vår om at det bærer mot en ny "vinter", og at det er lurt å holde på de fettreservene vi har inntil kroppen virkelig trenger dem. Husk, vi har en kropp som er tilpasset å overleve lange vintre uten butikker stappet med korn, nøtter og frukt. Detter er varer som vi genetisk sett har tilpasset oss å spise rett før vinteren begynner, og det kan virke som om karbohydratinnholdet/ sammensetningen i disse matvarene trigger eller bremser vår fettreserver på samme måte som blåbær ol. gjør det for bjørnen.

Som Skaldeman påpekte i boka si, og i en tråd her inne... skulle bjørnen heller ha spist bare elg og rådyr istedet for bær i løpet av høsten, ja så ville den ha frosset ihjel, da den ikke hadde fått fylt opp fettreservene sine.

Det er bare å¨se seg omkring, de fleste ville dyr som lever på våre breddegrader starter en genetisk styrt fettlagringsprosess i forkant av vinteren for i det hele tatt for å ha en mulighet til å overleve... det som er det rare, er at ingen ernæringsspesialister eller andre har vært inne på tanken om at også vi, mennesket, er tilpasset de samme mekanismene for å ha en mulighet til å overleve harde vintre.

Problemet i så måte, er at vi i dag faktisk har sommer hele året, men all verdens frukt, nøtter og korn tilgjengelig som en vesentlig del av vårt kosthold... kanskje heller ikke rart at de sterkeste av oss... vi som faktisk ville ha overlevd en hard vinter i urtiden... har vektproblemer med en slik ubegrenset mattilgang... da kroppen hele tiden arbeider for å lagre og holde på energireservene gjennom hele den kunstige "høsten" i påvente av en vinter som aldri kommer...

Jaja... poenget er i allefall at det kan være lurt å holde seg til kjøtt, fett og grønnsaker om du vil ned i vekt med dette kostholdet... akkurat som våre forfedre levde om vinteren...

Skaldeman skriver også om dette i boka si... og man kan finne enda mere info om urmenneskenes kosthold på bl.a. Weston A. Price Foundations websider... :p

* Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...*

Tricky
25-11-05, 09:38
Setter inn et svar her som jeg ga AjN i dagboka hennes...

* Sniker meg stille tilbake til biologibøkene mine igjen... har jo snart eksamen...*Meget informativt! *Fornøyd* Har spist torskelever med avokado og rømme-sennepsdressing til frokost :D

Aline
25-11-05, 09:54
aha!! nå gikk det opp et lite lys for meg :)

takk!!

Ziggy
25-11-05, 10:27
Og husk at dette ikke bare gjelder våre forfedre som levde av jakt, fiske og fangst langs kanten av innlandsisen etter hvert som den trakk seg mer og mer nordover... dette gjaldt også mens våre forfedre levde i afrika, der man i motsetning til vintrene måtte lagre ektra næring for å takle tørketidene... tror ikke det var mye korn, frukt og grønnsaker mv. som var tilgjengelig under disse periodene heller...

Men det er klart, hvis man mener at vi mennesker ikke er biologisk tilpasset slike svingninger i næringstilgangen og årstidene gjennom alle de årtusenene vi levde på naturens vilkår, ja så passer nok Grethe Roede m.fl. helt utmerket...;)

Ziggy
25-11-05, 16:00
*Om noen skulle lure....så er jeg litt mindre å treffe her på forumet for tiden...da jeg sitter intenst fordypet i biologibøkene nå rett før eksamen... men jeg stikker innom en gang i blant... og kommer sterkere tilbake etter den 15 desember...*

Albertine
27-11-05, 21:32
Du Ziggy, når du får nesa di opp av bøkene og skuldrene ned på et akseptabelt nivå etter eksamen, kan ikke du finne noen kule, deilige oppskrifter på noe som kan ligne på julebakst? :snill:

Iset
27-11-05, 23:51
Haha, jeg synes det er så gøy ! Står i kø i butikken og legger opp på båndet : Store kartonger med fløte, creme fraiche, Tine smør, svinekoteletter, bacon, peanøtter, kokosfett, masse egg, brie, valnøtter og selvfølgelig brokkoli, fersk champinjong, løk... .

AjN

Det sykeste er jo at folk tror du er mega-usunn når du spiser slik mat. Jeg skal vedde på at folk tenker "ikke rart hun er feit med alt det fettet hun spiser" om meg bak ryggen min når jeg handler inn lavkarbomaten min. :rolleyes:
Men det driter jeg i, lavkarbo/høyfett-filosofiene blir jo mer og mer kjent nå, så snart er det nok slutt på den slags tankegang uansett. :D

Anne
28-11-05, 10:51
Lykke til med lesing til eksamen og eksamen, Ziggy...:)

Må si det nå så jeg ikke glemmer det:p

nøtta
28-11-05, 11:07
Det sykeste er jo at folk tror du er mega-usunn når du spiser slik mat.

jeg tenker at de tenker sånn" åh se hu der nå skal hu prøve seg på sånne lavkarbo greier, sikkert helt desperat ! Etter og ha pratet litt om sånn lavkarbo greier med litt forskjelige folk har jeg nå skjønt at mange tror at det er en kur , altså et ti dagers opplegg. Alle sier sånn jammen du kan jo ikke LEVE med det :rolleyes::eek:

Iset
28-11-05, 11:41
Hehe det sier alle ja, at man ikke kan leve med det.

Jeg leste en helt fjern diskusjon i går, om kosthold, på et annet forum. Gadd ikke svare, for da blir det bare bråk.
Det stod bla: "Ikke alle dietter inneholder mat som er sunn for kroppen, det er jo Atkins et eksempel på. Det er tilogmed farlig for kroppen". :råll:
Det stod også: "Lindberg er ikke så farlig som Atkins, men heller ikke det kostholdet er MULIG å leve på resten av livet". :eek: :eek:

Jeg dauer. Jeg klarer ikke lese sånt, for jeg eksploderer!

Ziggy
30-11-05, 09:12
Legger inn her et innlegg jeg la igjen hos Tricky kl 0200 i natt... som kan være interessant for flere...

Opprinnelig lagt inn av Ziggy i OE-tråden
Ernæringsmessige anbefalinger basert på den nåværende biokjemiske fagkunnskapen, stipulerer det daglige inntaket av proteiner til å ligge mellom 30 til 40 gram, for karbohydrater ligger disse anbefalingene mellom ca. 40 til 100 gram. Dette innebærer i følge kostholdsfilosofien Optimal Ernæring (OE) at det resterende energibehovet bør inntas i form av fettholdige matvarer.

Da har jeg et spørsmål. Hva har da alt snakket om at man må ha nok proteiner viss ikke mister man muskler også videre. Det er vel sjelden man kommer under 40 gram proteiner i løpet av en dag?!

Poenget her er at det proteinet som kroppen selv bryter ned, ikke blir skilt ut i form av avfallsstoffer, men heller blir gjenbrukt i cellenes proteinsyntese. Tar man dette med i betrakningen, ja så skal ikke kroppens faktiske behov for proteiner være mere enn dette.

Grunnen til de anbefalingene man fra før av har vært vant til, kjenner jeg ikke i sin helhet, men faktum er det at et stort inntak av karbohydrater øker forbrenningen og stoffskiftet i kroppen. Dette innebærer at kroppen bryter ned mere bindevev, herunder proteiner, enn den vil gjøre ved en optimal fordeling av næringsstoffene, som vil senke forbrenningen og stoffskiftet til et for kroppen optimalt nivå.

For de av dere som har lest Lutz, så har dere vel etter hvert blitt klar over at han kobler et økt inntak av karbohydrater, noe som medfører et økt stoffskifte, til en økt risiko for kreft, da kroppen MÅ kvitte seg med den overflødige glukosen man har fått i seg. Dette prøver den å gjøre ved først å lagre oveskuddsglukosen i levra, dernest i musklene, er ikke det nok, så setter den igang å fyller opp kroppens fettceller... problemet er bare det at den ofte ikke klarer å omdanne all den overflødige glukosen som kroppen tilføres... Kroppen prøver da også å øke forbrenningen, noe som også øker stoffskiftet, og det er i kjølvannet av dette at kroppen kan få problemer...

Det som her kan skje, er at cellene ikke klarer å omdanne nok glukose til pyruvat, som så omdannes til aerob energi i mitokondriene, og derfor går over til å produsere energi anaerobt.

For når glukose- og insulinkonsentrasjonen i blodet og cellene blir for høyt, kan cellene dedifferansieres og danne kreftceller, slik at de kan forbrenne enda mere glukogen. For kreftcellenes hovednæringsstoff er bortimot utelukkende glukogen... dette fordi kreftcellene danner energi anaerobt, dvs gjennom en glykolyselignende fermenteringsprosess i cytocolet, og ikke i mitokondriene slik normale celler gjør.

Jaja...kanskje litt teknisk dette...men det er dette jeg sitter å leser på nå...så da måtte jeg bare benytte meg av anledningen til å klargjøre mine egne kunnskaper om dette...

Begod
30-11-05, 09:35
Poenget her er at det proteinet som kroppen selv bryter ned, ikke blir skilt ut i form av avfallsstoffer, men heller blir gjenbrukt i cellenes proteinsyntese. Tar man dette med i betrakningen, ja så skal ikke kroppens faktiske behov for proteiner være mere enn dette.

Grunnen til de anbefalingene man fra før av har vært vant til, kjenner jeg ikke i sin helhet, men faktum er det at et stort inntak av karbohydrater øker forbrenningen og stoffskiftet i kroppen. Dette innebærer at kroppen bryter ned mere bindevev, herunder proteiner, enn den vil gjøre ved en optimal fordeling av næringsstoffene, som vil senke forbrenningen og stoffskiftet til et for kroppen optimalt nivå.

Jeg bare nevner at den viktigste suksessfaktoren for å bygge og bevare muskellmasse er å ha et høyt nok protein inntak. Dette er ikke bare bevist gjennom forskning, men også de fleste "byggere" sin erfaring. Mine resultater forbedret seg dramatisk når jeg fikk et høyt nok protein inntak.
Hva som er høyt nok er dog ikke helt avklart, men under hard trening så vil jeg påstå at svaret ligger mellom 1,5- 2 gram protein pr.kg kroppsvekt.

Når man slanker seg så er det jo ikke akkurat et mål å få mindre forbrenning ,heller tvert i mot. Ved en del dietter så legger man inn karbo dager for å øke leptin nivåene for å unngå mindre forbrenning. Hvordan vil karbo dager påvirke en OE diett?

Ziggy
30-11-05, 10:05
Når det gjelder hard trening, så kan det nok stemme...jeg tok her utgangspunkt i en generell forklaring om hvordan det henger sammen...

Det er ingen som er uenig i at man ved hard trening bryter ned mere muskelmasse, og at kroppen omdanner mere proteiner til glukose for å dekke energibehovet i forbindelse med treningen... derved vil man også få et økt proteinbehov slik som du skisserere her... så vi er nok ikke uenige på dette punktet nei... ;)

Men du...jeg snakker ikke om å få en liten forbrenning/lavt stoffskifte...men om å få en stabil, normal og jevn forbrenning og stoffskifte... de som har gått på lavkarbo en stund... for så å gå på et karbokick kjenner nok den følelsen man får i kroppen da alle mekanismer settes igang for å holde blodsukkeret nede... det er denne reaksjonen som kan være problematisk over tid... poenget er at man etter en stund ikke merker "sukkerrushet" man utsetter kroppen for...

Det jeg snakker om er at man bør prøve å unngå å få et for høyt stoffskifte...for det er ved en for rask celledeling at sjansen for at det oppstår uønskede mutasjoner lettere kan oppstå... det er dette jeg snakker om... :)

*...man får desverre ikke med seg alt når man sitter og knoter på tastaturet kl 02.00 etter en lang dag med lesing heller da...*

Iset
30-11-05, 10:29
Når jeg leser bibelen (kaller den bare for det hehe) nå, så blir jeg mer og mer skremt over kostholdet til folk, inkludert mitt tidligere... :sjokk:
Tenk på alle GRAVIDE som spiser søppel... Jeg gjorde det selv og fikk svangerskapsforgiftning, og kan takke høyere makter for at det gikk så strålende til tross for prematur fødsel osv... Når man spiser slik utsetter man jo fosteret for mutasjoner og u name it... :eek:
Ikke rart det er mange fødselsskader, mutasjoner, hyppige spontanaborter osv, med den mengden korn og sukker folk får i seg idag...

Jeg er LIVREDD for å havne på sykehuset igjen i neste svangerskap (lå inne nesten 4 uker sist, 2 uker før fødselen, 10 dager etter) for maten er jo helt RÆVVA! Du kan velge mellom risgrøt/havregrøt eller brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, og middagen består stort sett av en haug med poteter, pasta eller ris, med en liten vassen brokkolikvast eller en vassen gulrot, bittelitt saus eller en liten pakke brelett (:eek: ) og et lite stykke fisk eller kjøtt, samt dessert (frukt, yoghurt eller dagens dessert, som ofte er gele eller pudding). :eek: :eek:

nøtta
30-11-05, 15:26
:eek: og jeg som skal på sykehuset på mandag ... :D jaja orker vel uansett ikke spise så mye :rolleyes:

nøtta
30-11-05, 15:33
Det jeg snakker om er at man bør prøve å unngå å få et for høyt stoffskifte...for det er ved en for rask celledeling at sjansen for at det oppstår uønskede mutasjoner lettere kan oppstå... det er dette jeg snakker om... :)

*...man får desverre ikke med seg alt når man sitter og knoter på tastaturet kl 02.00 etter en lang dag med lesing heller da...*

:wacko: nå fikk jeg en litt aha opplevelse og en litt jeg gir opp følelese ...

:liste: jeg tenker litt på denne jeg også kommer jeg tilbake seinere og leser mer ...

Ziggy
30-11-05, 15:47
Nå må dere huske at det vi snakker om her, er å forandre kroppens bruk av næringsstoffene, IKKE å øke forbrenningen gjennom matinntaket, for å stabilisere vekta... ;)

Spiser man riktig sammensatt mat ut fra kroppens genetiske behov, ja så vil vekta etter hvert stabilisere seg selv... Istedet for å lagre fett, får vi kroppen til å forbruke fett som hovedenergikilde mv... :)

Ziggy
02-12-05, 18:46
Legger ut en tråd om hva det er som skjer i kroppen når man går over til dette kostholdet... for de som er interessert...

Ziggy: ble du dårlig i begynnelsen da du begynte med dette kostholdet? Hvor lang tid tok det før du ble bedre? Jeg var skikkelig dårlig i hele går, idag er jeg litt bedre men har fremdeles den "tette" følelsen i hodet, er svimmel, vondt i musklene osv... Jeg vet jo at kroppen prøver å omstille seg og det er ikke alltid det går smertefritt, men jeg orker ikke ha det slik lenge.. :eek:

MEN jeg merker uansett FANTASTISK forbedring fra når jeg spiste drittmat! Halbrannen er 100 % borte!! Det var det verste av problemene mine, fikk ikke sove om natta! :eek:

Magesmertene er borte, slet veldig med løs mage de siste månedene, det er HELT borte, har mer energi, er mindre deprimert... Alt dette på under en uke! Ikke SNAKK om at jeg går bort fra dette kostholdet! Aldri i livet!

Og de som måtte komme å si at det jeg gjør er skadelig, de skal få seg en på trynet! :p

Det er vanlig å kjenne litt ubehag i begynnelsen, men det bruker å gi seg etter ca 2 uker, så bit tennene sammen du...

Det som skjer er at kroppen bryter ned enzymene som omdannet glukose til pyruvat i cellene før det blir omdannet til ATP i mitokondriene, noe som gjør at det for en kort periode utskilles urinsyre i cellene dine, tror nok det er derfor det kjennes litt rart ut i kroppen... For nå når kroppen din heller benytter fettsyrer som energikilde, så trenger den ikke å omdanne like mye glukose i cellene, da fettet blir transportert uforandret inn i mitokondriene ved hjelp av enzymet L-Karnitin... et enzym som vi utelukkende får tilført kroppen fra kjøtt i maten.

Samtidig så må kroppen venne seg til å omdanne mere fett i fordøyelseskanalen, og det innebærer at levra nå må justere produksjonen av gallesalter, mens bukspyttkjertelen må redusere produksjonen av amylase som bryter ned karber og justere produksjonen av trypsin som bryter ned protein, mens den må øke produksjonen av lipase som bryter ned fett i tolvfingertarmen...

Kanskje litt teknisk dette, men, men..:p

Ziggy
03-12-05, 18:26
Her er litt om vann og saltbalansen i kroppen... tenkte denne også hørte hjemme her på samlesiden om OE...;)

Nå har jeg spist lavkarbo i litt over to uker. :D Det går veldig bra, jeg spiser ganske så riktig og drikker mye vann. Men! Vanninnholdet i kroppen min går nedover. :eek: Noen som vet hva jeg kan gjøre for å bevare litt mer vann i kroppen? Jeg drikker ca 1 1/2 liter om dagen. Da går jeg på do ca to ganger i timen. Jeg må på do ofte med andre ord. Sånn har jeg alltid vært, klarer ikke holde å vannet, men nå har det blitt ekstremt ille synes jeg.

Hvordan er det med saltinntaket ditt??? For mange er dette et tabutema... da salt er et stort NEI NEI... men faktum er det at kroppen faktisk trenger salt for å regulere værskebalansen i kroppen... og får den ikke nok salt, ja så klarer den heller ikke å ta tilbake nok vann i samlerørene i nyerene etter at råurinen har passert Bowmans kapsel, proximale tubulus, Henles sløyfe og distale tubulus...

Er det ikke nok saltkonsentrasjon i nedre deler av Henles sløyfe, og i det omkringliggende vevet rundt nyrebekkenet, ja så får heller ikke kroppen til å hente ut nok vann fra urinen som er i ferd med å bli skilt ut i nyrebekkenet...da det osmotiske trykket ikke er stort nok...

Samtidig har du det faktum at om du drikker mye vann, så vil ikke hypotalamus reagere og du skiller ut for mye vann. Hypofysen skiller nemlig ut hormonet ADH, som regulerer utskillelsen av vann i urinen fra samlerørene i nyrene...

Igjen kanskje litt teknisk, men tror Fedonisten og andre utdannede sykepleiere og leger i bunn og grunn er enige i dette...

For å oversette det til vanlig språk....

1. Spiser du nok salt??? Bruker du såkalte erstatninger, eller naturlig sjøsalt som jeg mener er best???

2. Et tips til å porsjonere vannet, er å fylle ei vannflaske sånn ca 2/3 full med vann, kanske litt mere enn dette og, å fryse den ned før du tar den ut når du drar på jobb. Da fyller du bare på med litt vann på toppen, så har du iskalt vann som smelter sakte men sikkert, så du kan drikke av smeltevannet etter hvert... da får du porsjonert ut vanninntaket utover formiddagen...

Iset
03-12-05, 18:33
Nyttig info! Jeg elsker denne tråden. :D

Anne
06-12-05, 12:34
Sitat fra Ziggys innlegg i "tv-tråd"

Jeg hogger og sager faktisk tømmer selv når jeg restaurerer huset vårt fra 1700 tallet. Kjøper trær på rot når vi har råd til det... resten gjør jeg selv... med et bærbart mikrosagbruk for motorsag jeg fikk tak i fra USA.

Er kanskje litt sær, men vi sparer vanvittig mye penger på å gjøre dette, skal sette opp uthus med hobbyrom og snekkerbod, og bare på dette vil vi spare over 60 000,- sett i forhold til å ha kjøpt alt fra trelasthandlerene...

Ok, da regner jeg min egen fritid som egeninnsats...men jeg får jo vanvittig god trening og da...og så er det så hærlig åvære ute i skogen når jeg har fri...:p :D :p

Også må det være utrolig tilfredsstillende å føle at du klarer det selv. Og du har helt sikkert stor glede av det. Jeg mener ; du trives sikkert med den typen jobb på fritida di:p

Verry good...:)

Ziggy
06-12-05, 15:48
:ja: :ja: :ja: :ja: :ja:

Tricky
15-12-05, 18:14
Hmmm. Dette var interessant!

Det springende punktet er imidlertid proteinmengden. Steinalderprofetene vil ha proteinmengden opp over nærmere 30 prosent av kalorimengden, hvilket krever en ekstra innsats fordi selv proteinbomber som biff og egg også inneholder store deler kullhydrater. Menneskelig morsmelk inneholder imidlertid kun 5 prosent protein, og når man tar i betraktning at det er den høy oktan næringen naturen har tiltenkt oss i en periode av livet hvor vi er i størst vekst, er det kanskje en mer riktig indikasjon på vårt proteinbehov. I følge enkelte ernæringseksperter er protein den næringskilden vi behøver å bekymre oss minst om, og det skal mye til å konstruere et kosthold som inneholder for lite protein.

http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=188

Kristian
16-12-05, 04:35
Hmmm. Dette var interessant!

Det springende punktet er imidlertid proteinmengden. Steinalderprofetene vil ha proteinmengden opp over nærmere 30 prosent av kalorimengden, hvilket krever en ekstra innsats fordi selv proteinbomber som biff og egg også inneholder store deler kullhydrater. Menneskelig morsmelk inneholder imidlertid kun 5 prosent protein, og når man tar i betraktning at det er den høy oktan næringen naturen har tiltenkt oss i en periode av livet hvor vi er i størst vekst, er det kanskje en mer riktig indikasjon på vårt proteinbehov. I følge enkelte ernæringseksperter er protein den næringskilden vi behøver å bekymre oss minst om, og det skal mye til å konstruere et kosthold som inneholder for lite protein.

http://www.yogasenteret.no/Artikler/artikkel.php?article_id=188

Dette er sludder fra det ene til det andre. Karbohydratene i biff beror på en missforståelse for biff er jo muskel og muskel inneholder glukogen. glukogen er ikke karbohydrat.
Karbohydratene i egg er så få at det nesten ikke trenger å regnes med.
5% protein i morsmelk er forholdsvis mye. Husk på at melk inneholder 87% vann. Til sammenligning inneholder kumelk og geitmelk 3,3% protein.

Tricky
16-12-05, 12:36
Dette er sludder fra det ene til det andre. Karbohydratene i biff beror på en missforståelse for biff er jo muskel og muskel inneholder glukogen. glukogen er ikke karbohydrat.
Karbohydratene i egg er så få at det nesten ikke trenger å regnes med.
5% protein i morsmelk er forholdsvis mye. Husk på at melk inneholder 87% vann. Til sammenligning inneholder kumelk og geitmelk 3,3% protein.Hehehe :p Jeg vet jo at det ikke er nevneverdig med karbohydrater i hverken kjøtt eller egg. Tror jeg har vendt meg til å sile ut så mye feilinfo om kosthold at jeg ikke reagerer på det lenger :rolleyes:
Men det jeg syntes var interessant var angående melken. For det er jo sant at vi som babyer har en ganske drøy vekstkurve. Og når jeg var yngre likte jeg ofte bedre sausen enn kjøttretten til middag. Uten at jeg tror jeg vokste noe mindre av den grunn..

Poenget mitt (omsider :cool: ) var punktet om det at det skal godt gjøres å spise for lite proteiner(..)

GINOK
02-01-06, 17:22
Hei jeg er helt fersk på dette forumet, introduserte meg selv i en annen tråd her i mellomjula.

Jeg har tidligere ikke drevet med lavkarbo kosthold ved vektreduksjon, men gjennomført mere tradisjonelle kurer med redusert inntak (sult) og mellomåltid jfr vektklubb.no Tidligere har jeg med hell gått ned i vekt på denne måten i kombinasjon med en god del fysisk trening i tillegg. I høst måtte jeg innse at slitet med å komme ned i vekt var større enn noen gang. Tilfeldigvis og heldigvis så jeg DVP og Skaldeman på redaksjon 1 og dermed ble min interesse vekket. Dette har altså resultert at jeg har havnet her på forumet. Har bestilt den norske utgaven av boka til skaldemann samt boka "Bedre uten brød" Det teoretiske grunnlaget mitt er derfor tynt da jeg ikke har fått lest disse bøkene enda. Det jeg har lært om OE er gjennom å lese denne utmerkede tråden. Har altså fått troen på OE/Skaldeman og har derfor startet opp med dette kostholdet i dag.

Men så blir jeg litt usikker på om at jeg kanskje bør starte opp litt forsiktig i og med at jeg ikke har gått på lavkarbo tidligere i motsetning til de andre som har vært inne på denne tråden? Eller er det bare å kjøre igang?

GINOK

Aline
02-01-06, 17:35
Jeg vet ikke sikkert, men tror ikke det skulle være noe problemer med å kjøre på :)

lykke til :ja:

Iset
02-01-06, 17:35
GINOK: Jan Kwasniewski, mannen bak OE (Optimal Ernæring) sier selv at han anbefaler ALLE å bare hoppe rett på, uansett bakgrunn. Men det må man nesten kjenne selv. Noen blir veldig dårlige i starten, og kan da velge å heller ta det litt gradvis. Andre merker bedring umiddelbart. :)

GINOK
02-01-06, 17:43
Tusen takk for svaret, det var det jeg ønsket å høre :D

GINOK

nøtta
02-01-06, 18:03
ja og spesielt på en dag som denne :D ( snakker for meg selv ...)

ssskaldeman
02-01-06, 18:17
Hei jeg er helt fersk på dette forumet, introduserte meg selv i en annen tråd her i mellomjula...(snip)

Men så blir jeg litt usikker på om at jeg kanskje bør starte opp litt forsiktig i og med at jeg ikke har gått på lavkarbo tidligere i motsetning til de andre som har vært inne på denne tråden? Eller er det bare å kjøre igang?
GINOK

Hej, på dig Ginok!

Det beror på vem du är. Är du en sådan som hoppar rakt på huvudet i isvatten kan du lika gärna hoppa rakt på huvudet in i dieten också. Det kan kännas uselt ett par dagar under första veckan, men vecka två är problemen över. Sen mår du bara bättre dag för dag. (Vill du inte känna några obehag så gör du en gradvis övergång under en månad. För många är det en bättre lösning. Du kan läsa mer om fördelar och nackdelar när du får boken.)

Lycka till!

Sten Sture Skaldeman

GINOK
03-01-06, 13:44
To spørmål:

1. Er bruken av mikrobølgeovn blitt viet noe oppmerksomhet i noen av kostholdsfilosofiene eller? Har hørt at den kan ha ugunstig virkning mht til oppvarming/spalting av protiner eller noe sånt ??????

2. Bruker Bremykt i de tilfellene jeg skal smøre en brødskive osv. Antar at dette smøret er greit å bruke?

GINOK

Nille
03-01-06, 22:59
Vet ikke noe om micro ovn.

Men kan svare deg på det andre. Bremykt er IKKE noen god ide. Oljen i Bremykt er ikke kaldpresset, den er laget av umettet fett som er bearbeidet. Det er ikke bra........

Fordi:

Transfett er bare én av mange grunner til ikke å spise margarin... De er laget av umettet fett som er kraftig bearbeidet - og dette tåler ikke fettet. Det blir dannet frie radikaler, dimerer, polymerer + transfett. I tillegg blir den potensielt sunne siden ved oljen borte. Ikke sunne fettsyrer + biprodukter = margarin.

Hadde holdt meg til smør jeg. For da har de bare rørt rundt i gryta.... Smør er et naturprodukt. For steking ville jeg brukt Cocosa, som tåler temperaturer best.

Sjøl bruker jeg meierismør - les mere her (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2037&highlight=Bremykt)

donjuanwannabe
03-01-06, 23:25
Har hørt at den kan ha ugunstig virkning mht til oppvarming/spalting av protiner eller noe sånt ??????

Ja derfor bør du ikke bruke mikrobølgeovn. Maten smaker ikke så godt heller. Synes ikke jeg ihvertfall. Mye bedre å bruke komfyren. Den lengre steketiden er vel verdt ventetiden. Dessuten blir mat i en mikrobølgeovn alltid kokt.

Det eneste jeg bruker mikrobølgeovn til er å poppe mikropopcorn.

Konklusjon: mikrobølgeovn = popcornmaskin

nøtta
04-01-06, 12:49
men popcorn vil vi jo ikke ha :p i alle disse slankeheftene som kommer nå etter jul anbefaler faktisk fedon hjemmelaget popcorn poppet i kjele med meieri smør .....

donjuanwannabe
04-01-06, 19:26
Hold deg heller unna popcorn ja.

Måtte bare si hva jeg synes en mikrobølgeovn kan brukes til.

Jeg skal med andre ord ikke ha noe mikrobølgeovn i min leilighet. :)

GINOK
11-01-06, 09:33
Har snart kommet meg gjennom boka til Skaldeman som er meget godt skrevet. Informativ og lett å lese.

Ut fra det jeg er i stand til å bedømme så er hans filosofi tilnærmet lik OE.

Det som jeg stiller et spørsmålstegn ved er når en holder seg til riktig fordeling av næringsstoffene (1P 2F 0.5K) og inntaket ligger innenfor tillatt karbohydrat mengde pr dag, har det da noe si at man bruker litt brød i løpet av dagen. Spesielt hvis en bruker brød med mel som er sunnere enn hvetemel. Det samme gjelder begrenset bruk av potet.

Nå til å begynne med kan jeg unnvære disse karb. kildende men i det lange løp med å lykkes med OE så tror jeg at jeg må kunne unne meg en liten potet til middag og av praktiske årsaker en matpakke med noen brødskiver.

Dette tror jeg også gjelder mange andre.

GINOK

ssskaldeman
11-01-06, 11:57
Nå til å begynne med kan jeg unnvære disse karb. kildende men i det lange løp med å lykkes med OE så tror jeg at jeg må kunne unne meg en liten potet til middag og av praktiske årsaker en matpakke med noen brødskiver.

Dette tror jeg også gjelder mange andre.

GINOK

Hej!

Jag klarade av hela min viktminskning utan poteter och bröd. För mig var det livsviktigt att gå ner i vikt och jag vågade inte göra några experiment. Det var tur, för när jag nu provar bröd så går jag upp i vikt. Och det är ändå ett par år efter min stora viktnedgång.

Mitt råd är att du klarar av minst halva viktnedgången innan du börjar med brödpaketen. Sen kan du kosta på dig att experimentera. De som lägger till poteter eller bröd eller frukt i vecka tre misslyckas vanligen med alltihop.

Visst kan du tillhöra dem som tål begränsade mängder av poteter och bröd. Många människor är sådana. Men det finns inte många av dem på den här listan...

Må bra!

Sten Sture

GINOK
11-01-06, 12:22
Takk for svaret Sten Sture. På samme måte som du skriver kommer jeg til å ta ned mesteparten av min overvekt (30kg) før jeg prøver meg med brød og potet. Som du også skriver er det vel bare å prøve seg fram for å se hvor følsom en er ovenfor disse produktene.

Vil samtidig benytte anledningen til gratulere deg med en flott bok som er et viktig bidrag med å sette meg på sporet av sunn kost og god helse. Blir sene kvelder med lesing da jeg ikke klarer å legge den ifra meg:)

Ziggy
13-01-06, 00:25
Holder på å redigere denne tråden, men det vil ta litt tid. Kopierte den over til Words, og det ble over 160 sider som skal kokes ned... så ha litt tålmodighet, så vil jeg fylle opp de ulike trådene på OE her inne så snart som råd er... ;)

Ziggy
22-01-06, 19:22
Lykke til videre, alle sammen!!!

Dag Viljen Poleszynski
26-01-06, 16:22
Det er interessant at så mange har begynt å interessere seg for Kwasniewskis optimale kosthold. Det skiller seg fra Atkins' ved at det er basert på forskning omkring optimale forhold mellom protein, fett og karbohydrater, og dessuten brukes helst økologiske produkter og ingen ferdigvarer. Valget av matvarer er basert på evolusjonær tankegang, kombinert med gamle tradisjoner i matlagning. Kostholdet skiller seg enda sterkere fra Fedon Lindbergs konsept ved at det ikke bekymrer seg om GI eller advarer mot f.eks. poteter eller brød. Så lenge man kun spiser 40-60 g glukose i matvarer per dag, spiller det ingen rolle om GI på den angjeldende matvaren er høy eller lav.

Et optimalt kosthold er ingen diett, verken for slanking eller annet kortsiktig mål, men en måte å spise på som gir best mulig helse på lang sikt. En bonus er likevel at overvektige som regel går sterkt ned i vekt.

I Norge finnes det meg bekjent bare en terapeut som behandler etter Kwasniewskis prinsipp, nemlig Lidia Maria Berg, som er autorisert av Jan Kwasniewski etter å ha bestått eksamen i optimal ernæring. Hun driver dessuten med likestrømsterapi utviklet av Kwasniewski. Interesserte kan sende henne en e-post på lidiaberg@tele2.no eller ringe henne på 9515 4534.

Som mange har merket seg, tar vi opp optimal ernæring og andre retninger i Mat&Helse. Vi kommer snart på nett og vil da kunne gi flere svar på de mange spørsmålene våre lesere sender inn, men jeg svarer gjerne på spørsmål her om noen lurer på hva vi står for.

Dag Viljen Poleszynski

Nille
26-01-06, 16:39
Velkommen DVP, - det er flott at du tar deg tid til å komme inn til oss. Det setter vi stor pris på ! :D

205gti16v
26-01-06, 20:28
Velkommen DVP. Det var boka di saman med IM som opna augene mine. (sukker snikende fare)

TAKK:)

Håper du kan gi beskjed om eventuelle foredrag rundt omkring i landet når du er innom her. Spesiellt om det skulle skje nåke på Sørlandet.

Kristian
27-01-06, 04:27
Dette har jeg ventet på, Poleszynski. At du skulle komme hit. Regner med at du har lest endel før du registrerte deg. Du har vært mitt forbilde siden Foredraget på Sjøholt for sikkert fem år siden. Bildene av den utslitte løperen som begynte med mer kjøtt og fett og ble ung igjen, har satt seg fast på netthinnen.
Velkommen hit.:)

GINOK
27-01-06, 12:22
..................................
Kostholdet skiller seg enda sterkere fra Fedon Lindbergs konsept ved at det ikke bekymrer seg om GI eller advarer mot f.eks. poteter eller brød. Så lenge man kun spiser 40-60 g glukose i matvarer per dag, spiller det ingen rolle om GI på den angjeldende matvaren er høy eller lav.
.......................................
Dag Viljen Poleszynski

Denne presiseringen var grei å få for dette er noe jeg har tenkt litt på. Har det noe å si at jeg spiser brød eller potet så lenge jeg holder meg innenfor min tilmåltålte dagskvote. Ser også at Lutz i sin bok ikke skiller så nøye mellom raske og "langsomme" karbohydrater, men han presiserer likevell varsomheten i forhold til kornprodukter.

GINOK

Albertine
27-01-06, 12:24
Mener å huske at Lutz sidestiller raske og langsomme karbohydrater, og at de langsomme faktisk kan være verre enn de raske. Correct me if I'm wrong.

GINOK
27-01-06, 12:28
Mener å huske at Lutz sidestiller raske og langsomme karbohydrater, og at de langsomme faktisk kan være verre enn de raske. Correct me if I'm wrong.

Ja, det er faktisk slik jeg også oppfattet det.

GINOK

205gti16v
27-01-06, 17:14
Fordi det å forbrenne fruktose er ein påkjenning for kroppen. (nå forenkla eg kraftig og det er meint som eit eksempel)

Iset
27-01-06, 17:32
Savner Ziggy... :sukk:

205gti16v
27-01-06, 20:14
Savner Ziggy... :sukk:

Enig, har har gjort ein kanonjobb.

nøtta
28-01-06, 09:55
hvor er han ?

Nille
28-01-06, 10:27
Tror han blei litt lei seg og trengte en pause......:(

nøtta
28-01-06, 10:41
:(

Summer
01-02-06, 23:04
Man kan ikke spise for mye fett og legge på seg av et høyt fettinntak, forutsatt at det ikke er store mengder med andre energikilder tilgjengelige samtidig i form av et stort inntak av karbohydrater og proteiner. Om dette er tilfellet, er vektøkning en nødvendighet, da et overdrevet inntak av energi i form av karbohydrater eller proteiner må bli lagret av kroppen i form av fett for å stabilisere energiforbruket og blodsukkeret.
Men... men... hormonene mine tåler jo ikke for mye karber, må jeg for alltid være så tynn da, er det ikke håp for meg liksom? *ulykkelig*

Kanari
28-10-06, 22:21
Vet du, jeg anbefaler deg å laste ned en gratisversjon av diettprogrammet for Optimal Ernæring. her kan du enkelt beregne dine behov for de ulike næringsstoffene i ro og mak...

Men husk nå at du ikke skal regne ut fra fettfri kroppsvekt, da en slik vekt for deg vil være for lav!

Programmet hjelper deg å beregne fordelingen mellom næringsstoffene pr. person basert på alder, kjønn, vekt, høyde og aktivitetsnivå

Det har og en egen matvaretabell som man selv kan endre og supplere, en omfattende oppskriftsdel som man selv kan supplere med egne oppskrifter samt innkjøpslister basert på antall valgte dager, meny, og antall personer det skal lages mat for

Dette programmet finnes som en 30 dagers prøveversjon, hvorpå man må kjøpe en lisens til ca. 4-500 kroner.

Her er linken til dette programmet

http://www.shareit.com/product.html?productid=182425&languageid=1&affilia teid=72693

Ziggy.

.

Er litt nysgjerrig på dette programmet så jeg prøvde å gå inn på linken for å laste ned trial versjonen, laster det ned,men får en feilmelding da jeg prøver å starte programmet, vet du om jeg har gjort noe galt?
blir det forresten mye telling av fett,karber og proteiner på OE?

Mainmy
29-10-06, 13:43
Er litt nysgjerrig på dette programmet så jeg prøvde å gå inn på linken for å laste ned trial versjonen, laster det ned,men får en feilmelding da jeg prøver å starte programmet, vet du om jeg har gjort noe galt?
blir det forresten mye telling av fett,karber og proteiner på OE?

Hei ;O)

Vet ikke om jeg svarer på rette plassen nå, men jeg lastet ned denne linken og plottet inn mine tall. Jeg skal spise bare 68-77 g proteiner pr dag!!

Det er to kyllingbryst + 1 egg + 50 g jarlsberg, ikke mye å skryte av det da......

135-183 g fett vet jeg ikke hvordan jeg skal få i meg, men 43-48 g karbo går greitt.

Men meget lite proteiner synes jeg, må jeg ty til nøtter for å klare denne "fasiten" for min kropp???http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon5.gif

Har jo spist MYYYYE mer proteiner hver dag jeg, og hvis for mange proteiner igjen gir samme resultatet som for mye karbo tror jeg denne dietten begynner å bli for "høytliggende" for meg.http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon9.gif

Trivdes da jeg spiste etter atkins/lavkarbo.http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon12.gif

Ziggy
29-10-06, 14:07
Hei ;O)

Vet ikke om jeg svarer på rette plassen nå, men jeg lastet ned denne linken og plottet inn mine tall. Jeg skal spise bare 68-77 g proteiner pr dag!!

Det er to kyllingbryst + 1 egg + 50 g jarlsberg, ikke mye å skryte av det da......

135-183 g fett vet jeg ikke hvordan jeg skal få i meg, men 43-48 g karbo går greitt.

Men meget lite proteiner synes jeg, må jeg ty til nøtter for å klare denne "fasiten" for min kropp???http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon5.gif

Har jo spist MYYYYE mer proteiner hver dag jeg, og hvis for mange proteiner igjen gir samme resultatet som for mye karbo tror jeg denne dietten begynner å bli for "høytliggende" for meg.http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon9.gif

Trivdes da jeg spiste etter atkins/lavkarbo.http://forum.lavkarbo.no/images/icons/icon12.gif

Poenget her er det at kroppen gjenbruker mye av proteinene som frigjøres i kroppen, derfor er proteininntaket for folk med stillesittende arbeid/liv ikke så stort som mange tror. Heller fokuser på type av proteiner enn mengden, for å si det sånn... For får du i deg mere proteiner enn det kroppen trenger, ja så omdanner kroppen overskuddet på lik linje som for karbohydretaer- til kroppsfett.

Så det at kroppen behandler proteiner på denne måten er ikke "høytliggende", det er slik kroppen fungerer.

Har du fulgt OE som sådan eller?

.

Mainmy
29-10-06, 17:23
Poenget her er det at kroppen gjenbruker mye av proteinene som frigjøres i kroppen, derfor er proteininntaket for folk med stillesittende arbeid/liv ikke så stort som mange tror. Heller fokuser på type av proteiner enn mengden, for å si det sånn... For får du i deg mere proteiner enn det kroppen trenger, ja så omdanner kroppen overskuddet på lik linje som for karbohydretaer- til kroppsfett.

Så det at kroppen behandler proteiner på denne måten er ikke "høytliggende", det er slik kroppen fungerer.

Har du fulgt OE som sådan eller?

.

Hei ;O)

Har ikke vært så lenge inne på dette da, men ifølge OE kan jeg spise 375 g kjøtt og fisk, 150 g fett og 900!!! g grønt, men det kutter jeg ned til 300 g som du anbefaler spiser heller ei sponplate (fiberrik) istedet. Dette ble en like grei matematikk for meg ser jeg, bare å hente frem vekta ;O)

Ser at jeg ved å spise 4 egg + 100 gr jarlsberg har allerede brukt 67 g fett og 127 g kjøtt/fisk, men fremdeles ca 250 gr kjøtt/fisk igjen. Begynner å skjønne tegninga litt ;O)

Æhhh, jeg er sååå glad i tørrfisk jeg da, det må jo være ei proteinbombe deluxe! Er det uglup å spise mye av den da?

Takker ;O)

Mainmy
29-10-06, 17:38
Hei ;O)

Har ikke vært så lenge inne på dette da, men ifølge OE kan jeg spise 375 g kjøtt og fisk, 150 g fett og 900!!! g grønt, men det kutter jeg ned til 300 g som du anbefaler spiser heller ei sponplate (fiberrik) istedet. Dette ble en like grei matematikk for meg ser jeg, bare å hente frem vekta ;O)

Ser at jeg ved å spise 4 egg + 100 gr jarlsberg har allerede brukt 67 g fett og 127 g kjøtt/fisk, men fremdeles ca 250 gr kjøtt/fisk igjen. Begynner å skjønne tegninga litt ;O)

Æhhh, jeg er sååå glad i tørrfisk jeg da, det må jo være ei proteinbombe deluxe! Er det uglup å spise mye av den da?

Takker ;O)

Bare en lite ting til Ziggy ;O)

Bacon har jo ganske mye mindre proteiner og mer fett enn rent kjøtt og fisk. Betyr det at jeg hvis jeg har 50 g kjøtt/fisk igjen istedet kan spise ca 80 g bacon??? Bare lurte ;O) blir jo litt fett å hente der også.

Ziggy
29-10-06, 17:48
Bare en lite ting til Ziggy ;O)

Bacon har jo ganske mye mindre proteiner og mer fett enn rent kjøtt og fisk. Betyr det at jeg hvis jeg har 50 g kjøtt/fisk igjen istedet kan spise ca 80 g bacon??? Bare lurte ;O) blir jo litt fett å hente der også.

Bare fråts i vei du... og ikke heng deg helt opp i tallene, men prøv og hold deg sånn noenlunne i nærheten... da går det nok veien, skal du se... (",)

.

Ziggy
29-10-06, 18:01
Hei ;O)

Takker ;O)

Kutter du litt på mengden med eggehviter, så kan du ta flere egg om du vil, det gjør jeg...

Og når det gjelder middag, så lag deg feite sauser, og kos deg med masser av saus over maten...

Tørrfisk er nok stappa med proteiner, ja, men du trenger da ikke spise ei hel side hver dag... eller???

Virker som om du har begynt å skjønne tegninga her, ja... og du, ikke glem å prøve OE Smoothies, om du liker sånt da... nytt for meg, men du snakker om snadder... :p

Sig.

.

Iset
29-10-06, 18:38
Jeg elsker bacon og kunne omtrent levd på det. Allikevel får jeg litt dårlig samvittighet når jeg spiser mer enn feks. 200 gram bacon daglig. Er det pga. saltet kanskje? Jeg kutter stort sett av det meste av fettet, fordi jeg ikke takler å spise det, men prøver å ikke ta alt. Tar bort svor og slikt. Men jeg steker det i MASSE meierismør da.

Trolljenta
16-11-06, 12:51
Et tips når man skal får et 1: 0,5 forhold mellom protein og karbo i f.eks. en kakeoppskrift som ei sjokoladkake med nøtter som inneholder litt for mange karber sett i forhold til proteinenen... uten å bruke proteinpulver, så anbefaler jeg heller å bruke gelatinpulver som er 100 % rent protein fra eggehviter (såvidt jeg husker)... billigere... og helt uten smak...

Ellers så kan man øke på antallet eggehviter...og redusere antallet eggeplommer... og vips...så har du fått en annen sammensetning... og er det nøvendig... ja så kan man også gjøre det motsatte.... :)

På ungdomsskolen er jeg ganske sikker på at vi lærte at gelatin kom fra havet, men på nettet har jeg lært at det er laget av restprodukter av dyr (hud, ben etc.) og at det er en av få matvarer som vil forårsake et tap av muskelmasse hvis man bare spiser det.

Kan lese om dette blant annet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gelatin

Trolljenta
16-11-06, 12:54
Jeg har skiftet syn på disse fettsyrene nå i ettertid. Man trenger ganske gode doser av antioksidanter når man inntar umettet fett, for å hindre i at oljene harskner i kroppen. Hvor mange tror du bryr seg om dette? Hvor mange eldre tar antioksidanter i tillegg til den dyrebare tranen sin? Ikke mange! Oljene harskner og blir transfett i kroppen, blodårer tettes igjen....

Tranen er vel tilsatt antioksidanter som skal unng å at den harskner.

Ziggy
22-11-06, 09:48
På ungdomsskolen er jeg ganske sikker på at vi lærte at gelatin kom fra havet, men på nettet har jeg lært at det er laget av restprodukter av dyr (hud, ben etc.) og at det er en av få matvarer som vil forårsake et tap av muskelmasse hvis man bare spiser det.

Kan lese om dette blant annet her: http://en.wikipedia.org/wiki/Gelatin

Tror du må lese litt mere om gelatin jeg, for det du siterer der, gjelder kun om du bare spiser gelatin som eneste proteinkilde, og skyldes at gelatin ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen trenger å få tilført for å bygge og vedlikehode kroppsmassen. Men, du har rett i det at gekatin produseres av hud fra svin (populært kalt svor i disse ribbetider...) og bein fra dyr godkjent for bruk til menneskeføde.

Her kan du lese litt mere om den gelatinen de fleste av oss kjenner her i Norge i dag...

http://www.gelita.com/ og se under fanen Gelatine. Der står det mye om produksjon, råvarer og næringsinnhold.

.

Ziggy
22-11-06, 09:58
Tranen er vel tilsatt antioksidanter som skal unng å at den harskner.

Joda, men det er nettop det at de er tilsatt, og det medfører ikke at man unngår at disse fettyrene kan oksidere i kroppen på en uønsket måte, noe man i større grad unngår ved bruk av mettede fettsyrer.

Og fettsyrer som f.eks. olivenolje, rapsolje er fremdeles ikke mettede, de er enum- eller flerumettede, selv etter at det er tilsatt såkalte antioksidanter. Derfor ville ikke jeg ha basert mitt fettinntak utelukkende på denne typen fettkilder, men heller brukt de som et supplement til andre kilder for fettsyrer som kroppen lettere kan behandle uten at de er utsatt for oksidasjon i tilsvarende grad.

.

Solan
23-01-07, 12:06
Det var pokker til interessant tråd. Hvordan ka jeg "bookmarke" den så den ligger i en liste i profilen min?

chili
27-01-07, 08:41
... Jeg skal i gang med å lese "Bedre Uten Brød" omigjen, fra s. 1...

Og jeg lurer på noe : er det sånn at man skal spise nok mat i forhold til den vekta man har nå, og så gradvis gå ned i mengde, etterhvert som kiloene går ned?

Jeg har i hvertfall forstått det sånn, at det er der lavkarbo skiller seg fra så mange andre (slanke-)tankeganger...

Lister meg bort til bokhylla og finner boka. :)

Huldr
24-02-07, 15:11
Det var pokker til interessant tråd. Hvordan ka jeg "bookmarke" den så den ligger i en liste i profilen min?Øverst i tråden finner du "trådverktøy". Klikke på den, så får du opp bl a valget "abonnér på denne tråden". Da kan du gå inn på kontrollpanelet ditt og se når den og andre tråder du evt velger å abonnere på blir oppdatert med nye innlegg :)

Changes
24-02-07, 20:00
Hei Ziggy

Ser du spiser litt brød, poter, peanutsmør og lignende. Jeg går på Ketolyse nå, og henter alle karbene fra grønsaker.

Det jeg liker med lavkarbo rent fysisk er at magen nå passer sine egne saker, og ikke blåser seg opp. Magen holder helt kjeft. Ingen romling.

Jeg fantaserer jo om å variere mer, og kanskje spise en skive brød eller en potet når jeg når målet. Vil magen da protestere?

Hva med frukt?

Blir magen forbanna, og blåser seg opp, selv med moderate mengder brød og poter?

Hvor går grensen?

Ziggy
24-02-07, 20:25
Hei Ziggy

Ser du spiser litt brød, poter, peanutsmør og lignende. Jeg går på Ketolyse nå, og henter alle karbene fra grønsaker.

Det jeg liker med lavkarbo rent fysisk er at magen nå passer sine egne saker, og ikke blåser seg opp. Magen holder helt kjeft. Ingen romling.

Jeg fantaserer jo om å variere mer, og kanskje spise en skive brød eller en potet når jeg når målet. Vil magen da protestere?

Hva med frukt?

Blir magen forbanna, og blåser seg opp, selv med moderate mengder brød og poter?

Hvor går grensen?

Her må man faktisk prøve seg fram selv, det finnes ingen fasit på dette. For meg var det uproblematisk, men husk, vi snakker ikke om store mengder her.

En annen ting du i såfall bør gjøre, er å reintrodusere en og en matvare etter hvert, for å se om magen din evt reagerer på enkelte matvarer... for sannsynligheten for at du kan ha f.eks. Candida kan også være der, spesielt om du plages mye med oppblåsthet, luft osv...

Men også jeg inntar det meste av mine karber i form av grønnsaker og salater, bare for å ha det sagt... det har med variasjon og smaksopplevelser å gjøre...

.

Changes
24-02-07, 20:49
Ok.

Høres fornuftig ut.

Har lest en del i denne laaaaaaaange tråden, men jeg er noe usikker på utgangspunktet.

Jeg er 186 cm høy, og 116 kg.

Skal jeg regne ut mitt matinntak utifra min idealvekt, eller ut fra faktiske vekt underveis.

Gidder du å regne ut energiinntaket for meg, så jeg får kontrolert min egen utregning?

Changes
24-02-07, 21:15
Et spørsmål til. Til den som måtte ha peiling...

Hvorfor er forholdet mellom omega 3 og omega 6 viktig. Forstår det slik at man bør ha fokus på omega 3, fordi omega 6 får man i seg nok av.

Hva skjer hvis forholdet ikke er 1-1, men høyere i omega 6 sin favør.

Hva er symptomene?
Ser at linfrøolje har kraftig overvekt av omega 3, men betyr det at den er "bedre" enn selolje?

Hvis man skal være litt fornuftig, og nøktern, og ikke havne på galeien med allverdens kosttilskudd, og blir tvunget til å velge mellom selolje og linfrøolje, hva velger man da?

Og hvorfor?

Changes
26-02-07, 21:20
ziggy

Skal prøve den leverposteioppskrifta di i mårra. Hva tror du om å male alt i en foodprosessor, og erstatte bokhvete med soyaprotein (eventuellt mer egg).

Ziggy
26-02-07, 21:34
ziggy

Skal prøve den leverposteioppskrifta di i mårra. Hva tror du om å male alt i en foodprosessor, og erstatte bokhvete med soyaprotein (eventuellt mer egg).

Har aldri prøvd å bruke foodprosessor, men ser ikke noe problem med det.

Og det å erstatte bokhveten med soyaprotein skulle vel ikke by på problemer det heller. Om det gjør noe med smaken, ja se det vet jeg ikke, da jeg ikke bruker soyaprotein selv i det hele tatt...

Ser fram til å høre hvordan det gikk da!!!

.

Dilly
19-03-07, 22:19
Hei.:)
Jeg er ganske ny her inne og driver og studerer på diverse kosthold. Jeg har lest mye av det du har skrevet om optimal ernæring og slenger inn en liten kommentar her for å takke for fine innlegg og mye god informasjon. Og noen tanker/grublerier fra meg.

Nå har jeg kjørt meg litt fast med vekta, og jeg har vært usikker på hva jeg skal spise.

Jeg har lest boka til Skaldeman og synes det virket lovende, og spiser altså kjøttdeig, rømme, fløte, fisk og egg, masse fett, lite karbo og ikke mye protein heller. Iflg Skaldeman så skulle man passe på å få i seg minst like mange gram med fett som summen av protein og karbo, helst mer. Så langt finner jeg mange likheter mellom Skaldeman og OE.

Feilen min er nok at jeg har spist altfor mye, for jeg har vært sulten. Og trodde ikke at mengden var særlig viktig.

Så leser jeg her på tråden din og regner ut til meg selv at det passer med ca 65 gram protein, ca. 130 gr fett og ca 32,5 gram karbohydrater
Dvs. ca 325 gram kjøtt/fisk/ost, 130 gram smør/olje og 650 gram grønnsaker evt. 300 g grønt og litt annet.
Dette tillater meg ca. 1,105 kilo mat, og gir ca. (260 + 1170 +130) = 1560 kcal på et døgn. (Jeg er 165 cm høy)

Jeg synes dette virker litt lite, men da skjønner jeg jo hvorfor jeg ikke har gått ned noe mer hittil.

Jeg har nemlig innbilt meg at OE er stoore mengder med feit mat og få begrensninger, he he..

Jeg har lastet ned programmet mat på data og gleder meg til å forstå noe av det. Er på jakt etter menyer og kostplan.

kokonuts
11-04-07, 20:56
.
Har laget en innføring i kostholdsfilosofien Optimal Ernæring basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi, og sammenlignet denne med Atkins kostholdsanbefalinger.

Tror det er flere her inne som vil få seg en overraskelse...

Som dere skjønner, så har jeg gått over fra et Atkins/ lavglykemisk kosthold, og over til et kosthold basert på Optimal Ernæring.

.
"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??

Ziggy
11-04-07, 22:18
"Insulinet øker kroppens evne til å lagre glukose som fett for og redusere blodsukkernivået"
Vet du noe om hvordan den prosessen foregår? Hvordan glukose kan lagres som fett? Kan ikke helt forstå hvordan det er mulig??

Denne prosessen er meget komplisert, så jeg vil ikke gå inn på en inngående forklaring på dette her. Til det anbefaler jeg deg å kjøpe/låne bøker omhandlende human ernæring på biblioteket.

Men, for å gi deg en kort forklaring, som jeg fant i notatene mine fra forelesninger om human ernæring, så senker hormonet insulin blodglukosen ved å:

Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)
Øke glykogensyntesen i lever og muskler (via økt glykogen syntase)
Senke nedbrytningen av glykogen i lever og muskler (via senket glykogen fosforylase)
Øke glykolysen (via økt PFK-1, økt pyruvat dehydrogenasekompleks)
Øke fettsyresyntesen (i levra, via økt acetyl-CoA carboksylase)
Øke triacylglyserol syntesen (i fettvev, via lipoprotein lipase)Håper det ga deg noe svar på det du lurte på, selv om det her er en del fagterminologi, men dette er kompliserte prosesser som vil ta for mye tid å forklare inngående her. Dette tross alt ikke er mitt arbeidsfelt, men en interesse jeg har, så det ville ta for mye tid for meg å kunne beskrive dette på en enkel og forståelig måte, noe jeg håper du forstår.

Kanskje themonk, Eriksen eller andre også kan komme med noen innspill på akkurat dette?!?

.

kokonuts
11-04-07, 22:42
Takk skal du ha for kjapt svar!
Har lest mange av innleggene dine og funnet mye god info og inspirasjon. Matboks bloggen er bare helt genial:)

Borealis
11-04-07, 23:25

Omdanning av karbohydrater

Karbohydratene som ble tatt opp i tarmen er brutt ned til glukose og monosakkarider. I leveren omdannes monosakkaridene (som er fruktose og galaktose) til glukose. Hvis blodsukkernivået er høyt, holdes glukosen tilbake og omdannes og lagres som glykogen. Glykogen er som en ekstra matpakke for musklene. Når vi spiser matpakken danner vi melkesyre (trøtthetsstoff) Et balansert blodsukker nivå er viktig for at cellene i kroppen skal kunne forsyne seg av energi. Hvis leveren er full av glykogen blir overskytende glukose omdannet til fett. Leveren behandler karbohydrater ved å

- omdanne og sende dem med blodet som glukose

- omdanne og lagre dem som glykogen

- omdanne, sende og lagre dem som fett i kroppens fettdepoter.

(Hentet fra http://www.althelse.com/default.asp?artid=4)

kokonuts
12-04-07, 00:32
Var jo rimelig tungt fordøyelig dette:eek:
Fant et bilde som viser det samme som du skriver eller??

http://www.diabetesincontrol.com/issues/issue253/feature2.jpg

Borealis
12-04-07, 00:38
Var jo rimelig tungt fordøyelig dette:eek:
Fant et bilde som viser det samme som du skriver eller??

http://www.diabetesincontrol.com/issues/issue253/feature2.jpg

Nnnnæææ..dette viser vel ikke hvordan blodsukker (glukose) blir omdannet til fett, vel? (Er seint så beklager om jeg bommer..)*gjesp*

Håper det kommer et våkent hode inn her og svarer...:o

kokonuts
12-04-07, 00:39
"Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)"

Hvis jeg har forstått noe av dette riktig er det slik at glukosen i først omgang lagres i muskelceller og fettceller som glukogen, uten å omdannes til fett, hvis glukogenlagrene er tomme?

Ziggy
12-04-07, 00:51
Takk skal du ha for kjapt svar!
Har lest mange av innleggene dine og funnet mye god info og inspirasjon. Matboks bloggen er bare helt genial:)

Takk for det... skal legge inn flere bilder og ideer i matboks bloggen om ikke lenge...

Fant forresten følgende om denne lipidsyntesen, som forklarer det du spør etter. Det er desverre ikke lett tilgjengelig ut fra alle formlene og fagtermene som benyttes, men det illustrerer den prosessen du etterspør en forklaring på...

Her er uansett dokumentet;
.

chili
12-04-07, 01:06
"Øke glukoseopptaket i fettvev og muskler (via økt GLUT4 på plasmamembranen)
Øke glukoseopptaket i lever (via økt ekspresjon av glukokinase)"

Hvis jeg har forstått noe av dette riktig er det slik at glukosen i først omgang lagres i muskelceller og fettceller som glukogen, uten å omdannes til fett, hvis glukogenlagrene er tomme?

... Det er visst flere enn meg som lurer på akkurat det der. :)

Dette er hva som er så bra med et kosthold med lite karbohydrater..
(og der disse kommer fra grønnsaker i steden for (hvete-)mel, f.eks, som påvirker insulinet .. ) :

Jeg tror det er sånn at (enkelt sagt ... ) kroppen går over til å bruke fett som energi / drivstoff, isteden for karbohydrater, når du bytter kosthold fra høykarbo til lavkarbo.

Da er det en slags snuoperasjon som skjer med kroppens forbrenning, bare etter få dager, hvor brennstoffet blir fett, og protein. (? her har sikkert Ziggy et svar ..)

Selve fettforbrenninga foregår i ... leveren ? (jeg er ikke noen fysikk / kjemiekspert, så den er jeg litt usikker på! )

Men: det aller meste om sånnt står greit forklart i boka Bedre Uten Brød ! :)

mcfrogner
12-04-07, 02:49
Sitat:
Nøttebrødet oppbevarer jeg imidlertid i kjøleskapet på grunn av at de umettede fettsyerne fort kan begynne å oksidere og bli dårlige om de ikke oppbevares kjølig...

Zippy, bare lurer på en ting: Blir ikke fettet i nøtter dårlig når det stekes i ovnen (som i brød f.eks.)? Du sa i et innlegg (tidlig i denne tråden) at du oppbevarer nøttebrødet i kjøleskapet... Eller er jeg bare dum nå?:confused: Og ristede mandler kan da heller ikke være bra?

Veeldig bra tråd forresten :)

Ziggy
12-04-07, 08:39
Zippy, bare lurer på en ting: Blir ikke fettet i nøtter dårlig når det stekes i ovnen (som i brød f.eks.)? Du sa i et innlegg (tidlig i denne tråden) at du oppbevarer nøttebrødet i kjøleskapet... Eller er jeg bare dum nå?:confused:

Og ristede mandler kan da heller ikke være bra?

Veeldig bra tråd forresten :)

Hei mcfrogner!

Når jeg anbefaler at nøtter og nøtebrød skal oppbevares kjølig, skyldes det at det umettede fettsyrene kan begynne å harskne (dvs oksidere), om de blir oppbevart i romtemperatur over lengre tid.

Og de umettede fettsyrene blir ikke harske under stekingen, men de kan evt. endre struktur om de blir utsatt for svært sterk varme over lengre tid, det er derfor det er å nabefale at man steker mat ved lave temperaturer over noe lengre tid.

.

Bee
21-04-07, 14:00
Nå har jeg ikke lest hele tråden, for det har jeg dessverre ikke tid til akkurat nå, men herremin jeg er fristet til å konvertere.

OE høres MYE mer behagelig ut enn noen annen kostholdsfilosofi jeg noen gang har lest om.

Det at jeg ikke behøver spise mer enn 2-3 måltider per dag høres helt suverent ut. Jeg er av typen som synes det er kjedelig å spise, så hvorfor jeg er blitt feit må gudene vite. *knegg*

Men altså, hvordan er det etterhvert som du blir vant til denne typen kosthold, lærer du deg å se med øyemål hvor mye du skal spise til hvert måltid, eller er planlegging og veiing særdels viktig hele veien?

Og hvor fort går man ned i vekt ved et middels aktivitetsnivå?

Med middels regner jeg minst en times gåtur om dag samt masse lek og herjing med barn. Og muuuligens får jeg ekstra motivasjon og tørker støvet av steppern. :flau:

Manina
21-04-07, 16:28
ziggy

Til Ziggy: Vil gjerne prøve å lage leverpostei, men ser ikke noen oppskrift på det her, som Changes refererer til.

Carisma
22-04-07, 01:26
Jeg er av typen som synes det er kjedelig å spise, så hvorfor jeg er blitt feit må gudene vite. *knegg*
Sannsynligvis akkurat derfor. Du har spist akkurat litt for sjelden og lite til å holde forbrenninga igang... :rolleyes:

Ziggy
22-04-07, 01:36
Til Ziggy: Vil gjerne prøve å lage leverpostei, men ser ikke noen oppskrift på det her, som Changes refererer til.

Her er den...

Moderens leverpostei

600 gr okse elle svinelever
300 spekk
50 gr løk
4 ss smør
1 dl bokhvetemel eller Ketolyse bakemiks
4-5 dl melk eller 3 dl fløte og 1-2 dl vann
3 stk egg
2,5 ts salt, etter smak (opprinnelig var det 1,5 ss)
1 ts pepper, etter smak
½ ts malt nellik, etter smak
½ ts allehånde, etter smak

Mal lever, spekk og løk i en foodprosessor. Lag saus av smør, mel og melk. Avkjøles. Bland sammen med leverblandingen sammen med krydderet. Tilsett deretter 3 egg, ett om gangen.

Smør en bakeform godt med smør, og sett den i en langpanne fylt med vann nederst i ovnen. Stekes i vannbadet på 130-150 grader, alt etter når vannet i langpanna koker, i ca 2 timer.

Legg bakepapir over forma, men ta av papiret mot slutten slik at overflata brunes litt. Avkjøles helt før den hvelves ut. Pakkes i aluminiumsfolie i porsjonsbiter, og frys ned. Ta opp en porsjonsbit etter hvert som du trenger det.

Energi: 4392 Kcal
Fett: 75%
Protein: 17%

Manina
22-04-07, 13:39
Tusen takk! Det skal jeg prøve om ikke altfor lenge.
:klem:
Lurer på om det går å prøve johannesbrødkjernemel i stedet for? Smaker det noe? Har ikke prøvd verken det eller bokhvetemel...
Uansett, leverpostei skal jeg prøve!

:spisesnak

chili
28-06-07, 12:35
.
I såfall så spiser du nærmere Optimal Ernæring enn du gjør Atkinskostholdet...

- Atkins fase I: Protein (P): 36% Fett (F): 53% Karbohydrater (K): 8% (vedvarende vekttap)

For Optimal Ernæring fordelingen mellom de ulike næringsstoffene som følgende:

- OE for overvektige: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%

Det eneste du i såfall trengte å endre på, var å spise litt mere grønnsaker, og litt mindre proteiner....fettinnholdet ditt er helt som for Optimal Ernæring for vekttap!!!

.

... Er det noen O E -ere her som IKKE har mattesperre? :o Jeg får nemlig fremdeles ikke til å regne ut riktig mengde og fordeling av maten jeg skal spise pr. dag.

Det jeg er usikker på er mengde fett pr. dag. (gram)
Hadde også vært fint å vite hvor mye protein jeg egentlig skal spise...

Jeg er nå rundt 6 kg fra idealvekt: er 167 cm høy og veier 73 kg.
Jeg har satt vektmålet til 66 - 68 kg. Har vel et middels aktivitetsnivå.

Thorwald
28-06-07, 20:37
... Er det noen O E -ere her som IKKE har mattesperre? :o Jeg får nemlig fremdeles ikke til å regne ut riktig mengde og fordeling av maten jeg skal spise pr. dag.

Det jeg er usikker på er mengde fett pr. dag. (gram)
Hadde også vært fint å vite hvor mye protein jeg egentlig skal spise...

Jeg er nå rundt 6 kg fra idealvekt: er 167 cm høy og veier 73 kg.
Jeg har satt vektmålet til 66 - 68 kg. Har vel et middels aktivitetsnivå.

1. Anslå kroppsvekten, uten fett.
2. Gange netto kroppsvekt (altså uten fett) med 1,6 for å finne ut antall gram proteiner per dag.
3. Dividere antall gram proteiner i 2. Dette tallet gir antall gram karbo per dag men må aldri overstige 50 gram per dag.
4. Fettet kan justeres mellom 3,5 - 1,5 gram per gram protein. Kwasniewski sier man skal bruke en faktor på 2 for å starte vektreduksjonen, deretter - når kiloene har begynt å forsvinne anbefaler han å redusere fettinntaket til 1,5. Dette for å ytterligere øke forbrenning en av eget fett.
5. Når ønsket vekt er nådd økes fettinntaket til hva som måtte passe, eks. 3,5.

Jeg kan jo regne dette ut for deg:
Idealvekten din er ca. 67 kilo. Dette gir 67 x 1,6 = 107,2 gram proteiner per dag.

Så deler jeg (dividerer) 107 på 2. Altså 107/2=53,5 Siden 53,5 > 50 benyttes 50 gram karbohydrater siden dette er maks på OE.

Fett:
Dersom du taper vekt per nå, benytter du faktor på 1,5 i forhold til proteinet. Altså 107,2 x 1,5 = 160,8

Dersom du ikke er i en vektreduksjonsfase sier Kwasniewski at man skal benytte faktor på 2,0 i forhold til proteinet, inntil vekten begynner å avta. Deretter skal man redusere til faktor 1,5. Dette gir dersom faktor 2,0 benyttes: 107,2 x 2,0 = 214,4

Håper dette var forståelig! :)

xtra
29-06-07, 08:14
1. Anslå kroppsvekten, uten fett.
2. Gange netto kroppsvekt (altså uten fett) med 1,6 for å finne ut antall gram proteiner per dag.
3. Dividere antall gram proteiner i 2. Dette tallet gir antall gram karbo per dag men må aldri overstige 50 gram per dag.

Nå ble jeg litt forvirret. Jeg innbiller meg at jeg har lest hele denne tråden, men om jeg har gått glipp av viktige justeringer underveis beklager jeg.

I det aller første innlegget i denne tråden sier Ziggy at faktoren for å finne proteininntak er 1,0. Altså at man skal innta like mange gram protein pr døgn som den vekta man ønsker å nå, og så regner man ut karber og fett i forhold til dette. Men her sier du at faktoren er 1,6. Er det snakk om to forskjellige kostholdsfilosofier, eller er det bare to forskjellige fortolkninger av samme filosofi? Og hva blir riktig? For min del innebærer disse to forskjellige oppgangingsfaktorene en ganske stor forskjell i matinntak.

Nå har kjøkkenvekta mi hatt flatt batteri en stund, og jeg har tatt det meste på gjetting. Men nå når jeg omsider har funnet nytt batteri til den skal jeg tilbake til veiing av maten en stund ettersom jeg ser ut til å stagnere i vekttap. Det hadde vært kjekt å vite hva jeg skal justere på :)

xtra
29-06-07, 08:21
Men nå ser jeg at det er en viss forskjell på det dere sier:
Du (Thorwald) sier at man skal finne netto kroppsvekt, altså uten fett, og gange med den. Men det kan være litt vanskelig å vite hva netto kroppsvekt er, og det vil jo variere stort med hvor mye muskler man har. På den tida jeg veide rundt 60 kg og var nokså veltrent lå fettprosenten min på ca 20. Dvs at min netto kroppsvekt var 48 kg. Det er jo noe helt annet enn målvekt. Men i regnestykket over har du brukt målvekt og netto kroppsvekt som det samme. Er jeg helt på viddene?

Thorwald
29-06-07, 11:44
Nå ble jeg litt forvirret. Jeg innbiller meg at jeg har lest hele denne tråden, men om jeg har gått glipp av viktige justeringer underveis beklager jeg.

I det aller første innlegget i denne tråden sier Ziggy at faktoren for å finne proteininntak er 1,0. Altså at man skal innta like mange gram protein pr døgn som den vekta man ønsker å nå, og så regner man ut karber og fett i forhold til dette. Men her sier du at faktoren er 1,6. Er det snakk om to forskjellige kostholdsfilosofier, eller er det bare to forskjellige fortolkninger av samme filosofi? Og hva blir riktig? For min del innebærer disse to forskjellige oppgangingsfaktorene en ganske stor forskjell i matinntak.

Nå har kjøkkenvekta mi hatt flatt batteri en stund, og jeg har tatt det meste på gjetting. Men nå når jeg omsider har funnet nytt batteri til den skal jeg tilbake til veiing av maten en stund ettersom jeg ser ut til å stagnere i vekttap. Det hadde vært kjekt å vite hva jeg skal justere på :)

Hei,

det ser ut til at det er litt forvirring rundt dette. Og det er sikkert min skyld, iom. at jeg har bragt nye elementer inn på banen. Det er fullt mulig at mine fortolkninger er feil, så ta alt med en klype salt. Men jeg skal nå i allefall redegjøre for mitt syn:

På side 46 i boken Optimal Nutrition står følgende, og jeg siterer: "The best amount of carbohydrats for an adult is 0.36 grams per pound (0.8 grams per kilograms) of proper body weight, witch works out to around 50 grams." Sitat slutt.

Av dette følger:
Jeg omregner og sier at proper kroppsvekt kan ganges med 1,6 for å finne dagsrasjon med protein. Dette fordi forholdet mellom protein og karbo skal være 1 : 0,5. Dette forholdet står forøvrig beskrevet på side 17 i samme bok.

Videre står dette med fettjustering på side 98 i boken (øverst).

Så jeg har hentet denne beregningsmåten fra boken. Men det har kanskje Ziggy også? I så tilfelle hadde det vært kjekt med noen referanser, slik at vi kan komme frem til gjeldende konsensus.

Forøvrig stagnerte jeg på vekttapet mitt, og da gikk jeg ned til 20 karbo per dag. Det løste floka for min del. Men da ble det ikke nøyaktig OE fordelingsnøkkel. Men den kan jeg jo komme tilbake til når mine vektmål er nådd. Husk at ingen er like, så man bør egentlig bare ta utgangspunkt i fordelingen. Og sørge for at man oppnår sine mål med et kosthold TILNÆRMET optimal ernæring... ;)

Thorwald
29-06-07, 11:56
Men nå ser jeg at det er en viss forskjell på det dere sier:
Du (Thorwald) sier at man skal finne netto kroppsvekt, altså uten fett, og gange med den. Men det kan være litt vanskelig å vite hva netto kroppsvekt er, og det vil jo variere stort med hvor mye muskler man har. På den tida jeg veide rundt 60 kg og var nokså veltrent lå fettprosenten min på ca 20. Dvs at min netto kroppsvekt var 48 kg. Det er jo noe helt annet enn målvekt. Men i regnestykket over har du brukt målvekt og netto kroppsvekt som det samme. Er jeg helt på viddene?

Nei, jeg tror ikke du er på viddene. Det er jo helt korrekt observert. Jeg referer til boken, hvor det altså står proper body wheight. Whatever that is? Jeg gikk jo ut fra at det var vekten man skulle ned til sånn ca. Så da er det jo litt fett igjen. Men overvekten er borte. Så det kan jo være vanskelig å kalkulere eksakt. Særlig når man er langt unna en slik vekt. Men da går det jo an å regulere dette underveis, rett og slett rekalibrere. :)