View Full Version : OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi


Sider : [1] 2

Ziggy
17-10-05, 11:55
*Brukeren har meldt seg ut av forumet og slettet innlegget sitt, men vi lar tråden stå, for den inneholder veldig mye god informasjon. Så les i vei, her står veldig mye bra!

Ziggy
17-10-05, 13:10
---

Ziggy
17-10-05, 13:11
---

Iset
17-10-05, 13:27
Jeg har vært kjempefan av Kwasniewski i noen år nå. Skrev om filosofien hans på et annet forum for litt over et år siden:

http://www.pratekompaniet.com/forum/showthread.php?t=27

Har veldig lyst på bøkene. Han har visst endel gode oppskrifter på brød og kaker. :)

Ziggy
17-10-05, 13:35
---

Begod
17-10-05, 13:37
Hmm, jeg som trener styrke 3 ganger i uka bør vel tross alt innta mer protein enn det der. Jeg ville inntatt ca 100 gram dag og spesielt før og etter trening. Hvis man redusere på karbo inntaket så kan ikke jeg se at dette skal gjøre skade, poenget med det høye proteininntaket er jo at man ikke skal bryte ned musklaturen, men bygge den opp. Tror ikke muskel bygging er prioritert i OE.

Er ikke optimal ernæring i hovedsak for kraftig overvektige og folk med div. sykdom?

forøvrig så blir min utrening sånn: 1,75 høy.

75 - 7,5 ( anntar at det er 10% og ikke 8,5 kg uansett) gir 67,5 kg som idealvekt.

Var 68 kg i fjor sommer og da var fett% 17 så jeg må nok dessverre lenger ned enn det for å få frem sixpacken.

Ziggy
17-10-05, 13:49
Hmm, jeg som trener styrke 3 ganger i uka bør vel tross alt innta mer protein enn det der. Jeg ville inntatt ca 100 gram dag og spesielt før og etter trening. Hvis man redusere på karbo inntaket så kan ikke jeg se at dette skal gjøre skade, poenget med det høye proteininntaket er jo at man ikke skal bryte ned musklaturen, men bygge den opp. Tror ikke muskel bygging er prioritert i OE.

Er ikke optimal ernæring i hovedsak for kraftig overvektige og folk med div. sykdom?

forøvrig så blir min utrening sånn: 1,75 høy.

75 - 7,5 ( anntar at det er 10% og ikke 8,5 kg uansett) gir 67,5 kg som idealvekt.

Var 68 kg i fjor sommer og da var fett% 17 så jeg må nok dessverre lenger ned enn det for å få frem sixpacken.

.
Nei, dette kostholdet er ikke bare for sterkt overvektige personer, det er et optimalt kosthold for de fleste, da det er basert på kroppens biokjemsike behov for næringsmidler.

Idealvekta di er 75 +/- 7,5 kilo, dvs mellom 67,5 og 82,5 alt etter kroppsbygging.

Basert på idealvekta di som du sier var 68 kilo, så vil ditt næringsbehov ifølge OD være som følgende ved lettere fysisk aktivitet. Ved tungt fysisk arbeid eller mye trening, vil behovet være et annet;

Protein: 78-88 gram
Fett: 168-227 gram
Karbohydrater: 47-53 gram

Hva ditt behov er nå vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner til din nåværende vekt.
.

nøtta
17-10-05, 13:57
men hva skal man spise hvis man skal ha mye mer fett og midre protein ?? det blir vel mye smør og ojer da ? jeg teller ikke proteiner bare karbohydrater så vet ærilig talt ikke hvor mange protiner jeg får i meg i løpet av en dag .....

Begod
17-10-05, 13:58
ca. 80 kg tror jeg, har av en eller annen grunn ikke veid meg på flere mnd.

fettfri kroppsvekt vil nok være ca 62-63 kg.
er veldig spinkel og derfor redd for å miste den lille muskelmassen jeg har.

Ziggy
17-10-05, 14:01
---

Ziggy
17-10-05, 14:05
---

Ziggy
17-10-05, 14:39
---

Begod
17-10-05, 14:51
Ser veldig bra ut den listen, blir sulten bare av å se på den.
familien blir vel å klikke helt når jeg går over til et slikt kosthold.

Iset
17-10-05, 14:52
Flott, Ziggy!!! :D:D

nøtta
17-10-05, 15:02
Flott, Ziggy!!! :D:D

iseeeeeet kom deg til dagboka de !! må fortelle deg om mitt møte med vita biosa !! :p:p:p

Ziggy
17-10-05, 15:21
---

donjuanwannabe
17-10-05, 16:02
Når jeg spiser Atkins så ligger jeg på over 70 % fett, ca. 20-25 % protein og 5 % karbohydrater. Og da spiser jeg masse fete kjøttvarer pluss såklart oljer og smør. Jeg ønsker ihvertfall ikke (og gidder heller ikke) å spise mer fett enn dette. Da må jeg drikke olje til maten da! :)

Ziggy
17-10-05, 16:39
Når jeg spiser Atkins så ligger jeg på over 70 % fett, ca. 20-25 % protein og 5 % karbohydrater. Og da spiser jeg masse fete kjøttvarer pluss såklart oljer og smør. Jeg ønsker ihvertfall ikke (og gidder heller ikke) å spise mer fett enn dette. Da må jeg drikke olje til maten da! :)

.
I såfall så spiser du nærmere Optimal Ernæring enn du gjør Atkinskostholdet...

- Atkins fase I: Protein (P): 36% Fett (F): 53% Karbohydrater (K): 8% (vedvarende vekttap)

For Optimal Ernæring fordelingen mellom de ulike næringsstoffene som følgende:

- OE for overvektige: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%

Det eneste du i såfall trengte å endre på, var å spise litt mere grønnsaker, og litt mindre proteiner....fettinnholdet ditt er helt som for Optimal Ernæring for vekttap!!!


.

donjuanwannabe
17-10-05, 17:08
.
I såfall så spiser du nærmere Optimal Ernæring enn du gjør Atkinskostholdet...

- Atkins fase I: Protein (P): 36% Fett (F): 53% Karbohydrater (K): 8% (vedvarende vekttap)

For Optimal Ernæring fordelingen mellom de ulike næringsstoffene som følgende:

- OE for overvektige: Protein (P): 12,5% Fett (F): 77,0% Karbohydrater (K): 10%

Det eneste du i såfall trengte å endre på, var å spise litt mere grønnsaker, og litt mindre proteiner....fettinnholdet ditt er helt som for Optimal Ernæring for vekttap!!!


.
Nei, jeg spiser i følge Atkins-boken. :) Eksemplet jeg tok var fra min intro-fase. Din fordeling av Atkins er feil.
Det er vel heller at Optimal Ernæring er en form for Atkins.

Vil ikke endre på noe nei, ihvertfall ikke grønnsakene spiser nok av det. Men når det er sagt så følger jeg vedvarende nå og da med innslag av nøtter noen dager i uka, i tillegg til mørk sjokolade og litt korn en dag i uka så da blir fordelingen i snitt; litt mindre fett og litt mere karbohydrater og litt mere protein vil jeg tro, enn det jeg sa først.

Ziggy
17-10-05, 17:58
Nei, jeg spiser i følge Atkins-boken. :) Eksemplet jeg tok var fra min intro-fase. Din fordeling av Atkins er feil.
Det er vel heller at Optimal Ernæring er en form for Atkins.

Vil ikke endre på noe nei, ihvertfall ikke grønnsakene spiser nok av det. Men når det er sagt så følger jeg vedvarende nå og da med innslag av nøtter noen dager i uka, i tillegg til mørk sjokolade og litt korn en dag i uka så da blir fordelingen i snitt; litt mindre fett og litt mere karbohydrater og litt mere protein vil jeg tro, enn det jeg sa først.



.
Om du la merke til hva jeg skrev i beskrivelsen av fasene, så poengterte jeg at dette var vedvarende vekttapsfasen til Atkins. Introfasen skal bare vare i ca 14 dager, mens vekttapsfasen til Optimal Ernæring skal vare til man har nådd målvekten. Det er en stor forskjell på det...

For det andre, hvordan er så Atkins fordeling ved vedvarende vekttap og vedlikeholdsfasen i følge dine bøker? Skulle være interessant å høre det...

Når det gjelder hvem som er en kopi av hvem, så ble Optimal Ernæring utviklet tidlig på 1960- tallet, mens Atkins kom på banen først flere år senere, tror det var i 1972 eller noe sånt...:D :cool: :D

.

HP
17-10-05, 18:01
Hovedforskjellen på Atkins induksjon og optimal ernæring - er at på Atkins så spiser du mer proteiner. Skjønt der er ingenting i veien for å spise enda mer fett. :)

Ziggy
17-10-05, 18:10
Hovedforskjellen på Atkins induksjon og optimal ernæring - er at på Atkins så spiser du mer proteiner. Skjønt der er ingenting i veien for å spise enda mer fett. :)


Helt enig med deg der, HP!

Det er jo snakk om å finne frem til det kostholdssammensetning som passer og fungerer for hver enkelt, så får man i grunnen kalle det hva man vil...:) :) :)


.

Ziggy
17-10-05, 18:20
Hovedforskjellen mellom Atkins og Optimal Ernæring, er nettop det at Atkins anbefaler en større andel proteiner i kosten enn det Kwasniewski anbefaler.

Hvem som har rett kan man strides om,men det er vel kjent at om man spiser mere proteiner enn det kroppen har bruk for som byggesteiner, så vil de nødvendigvis bli omdannet til glukose gjennom glukogenese bl.a. i levra, og denne glukosen har samme effekt og funksjon på kroppen som glukosen fra karbohydrater har...


.

Ziggy
17-10-05, 18:58
.
Dere som har lest Sten Sture Skaldemanns bok "Spis deg ned i vekt", hvordan er kostholdet hans sammenlignet med Optimal Ernæring???


.

Nille
17-10-05, 20:20
Bare for å klargjøre et par ting ting når det gjelder Atkins:

Den optimale fordelingen på Atkins Induksjon er
70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater - dette har jeg fra Atkins Support - og det er en velkjent "greie" i Atkins-miljø. Fordelingen som er nevt nedenfor har jeg ikke sett noe sted, siden jeg begynte med Atkins kosthold i 1982. Hva som står i de norske oversettelsene står jeg ikke inne for.

Introfasen til Atkins skal vare i minst 14 dager. De fleste går lenger. Det kommer litt an på hvor mye en har å ta av og hvor fort/sent en går ned. Selv gikk jeg på induksjonsnivå i over 6 mnd. fordi min toleransegrense for karber er veldig lav og jeg har lavt stoffskifte og høy metabolsk motstand.

Når man går på vedvarende vil karbo mengden øke og fettinntaket gå noe ned. Men mange av oss vil fremdeles ligge på 60 % fett og 15 % karbohydrater også på vedlikehold. Det kommer an på hvor ens toleransegrense for karbohydrater går. Mengden karbohydrater en tåler balanserer hvor mye fett en spiser. Fordi Atkins innså at vi alle er forskjellige er det ingen tall eller prosentsatser eller tidsaspekter som er absolutte.

Proteininntaket ligger jevnt. Inntak av protein på Atkins ligger ikke høyt i forhold til mange andre lavkarbo dietter. Det anbefales fra 1 til 1,5 gram x kroppsvekten pr dag. Mer om man trener mye. For meg som veier 63-64 kilo betyr dette fra 63/64 gram til 94/96 gram proteiner pr dag. Det er helt klart at for meg som trener 5 dager i uken er det for lite med 63/64 gram pr dag. Jeg vil jo gjerne bygge muskler, og da er proteiner nødvendig. "Min" ernæringsfysiolog (lavkarbo sådann) mener jeg bør ligge på rundt 100 +/- med jevn fordeling utover dagen. Det er også Lindbergs anbefaling.

Vet ikke hvem som har fått det for seg at Atkins er så høy protein, - de fleste andre anbefaler mye mer.........

Jeg har ikke satt meg inn i Kwasniewskis filosofi, så den skal jeg ikke uttale meg om. Men så veldig store forskjeller fra Atkins er det nå ikke ut fra det jeg har lest her.

Ziggy
17-10-05, 20:53
---

Nille
17-10-05, 21:32
Mener samtidig å huske at Atkins ber folk som opplever platåer til å kutte i inntaket av bl.a. proteiner, og øke inntaket av fett for å bryte disse barrierene.

Neeeei, det er ikke helt riktig nei. Proteiner blir det ikke snakket så mye om i det hele tatt på Atkins - utrolig nok......

Men man blir minnet på å ikke være redd for fett, og passe på at en spiser nok. Men først og fremst blir man bedt om å kutte ut ferdigmat (lavkarboprodukter som barer og shaker), kunstig søtstoff (lettprodukter som lettbrus etc) og sjekke kostholdet for "skjulte karber" (siden de fleste tor de kan beregne karber utfra øyemål og så få egentlig mestrer den kunsten og derved spiser mye mer enn det de tror).

Dessverre baserer bl.a. Mat & Helse seg på den norske oversettelsen av den utdaterte 1992 utgaven av Atkins. Det kom ny utgave i 1999 OG i 2001/2002 etter nye erfaringer og forskningsresultater. Det har ikke blitt oppdatert i de nye opptrykkene av boka her i Norge. Noe Mat & Helse, Midelfart og forlaget har blitt gjort oppmerksom på - uten å ha reagert nevneverdig. Da blir det litt vranglære rundtomkring dessverre. Men etter noen år blir en trøtt og lei av å sende brev og mailer uten å få svar eller rettelser av åpenbare feil.:p

Men dette blir jo pirk i den store sammenhengen.
Skjønner godt hva du sier/mener Ziggy og er helt enig med deg i det store og hele. Har sansen for Kwasniewskis filosofi utfra det jeg har lest. Har bare ikke rukket å sette meg skikkelig inn i den enda. Så mange bøker en skulle lest !!!

Fortell gjerne mer !! :)

Ziggy
17-10-05, 21:41
...Dessverre baserer bl.a. Mat & Helse seg på den norske oversettelsen av den utdaterte 1992 utgaven av Atkins. Det kom ny utgave i 1999 OG i 2001/2002 etter nye erfaringer og forskningsresultater. Det har ikke blitt oppdatert i de nye opptrykkene av boka her i Norge. Noe Mat & Helse, Midelfart og forlaget har blitt gjort oppmerksom på - uten å ha reagert nevneverdig. Da blir det litt vranglære rundtomkring dessverre. Men etter noen år blir en trøtt og lei av å sende brev og mailer uten å få svar eller rettelser av åpenbare feil.:p ...



Takker for den Nille!

kan du forresten hjelpe meg med å opdatere kostanbefalingene for protein- fett- og karbohydratfordelingen mellom de ulike fasene av Atkins kostholdet?

Introduksjonen: 20-25% Protein : 70-75 % Fett : 5 % Karbohydrater

Vedvarende Vekttap: xx% Protein : xx% Fett : xx% Karbohydrater

Vedlikehold: xx% Protein : xx% Fett : xx% Karbohydrater

Disse burde være lett tilgjengelig slik at man enkelt kan danne seg et bilde av hvor mye man bør innta av de ulike næringsstoffene... når sulten blir borte er det som kjent lett å "slurve" litt med matmengdene, og ende opp med å¨spise langt mindre enn man burde, både når detv gjelder matmengde og måltidshyppighet...

Nille
17-10-05, 23:01
kan du forresten hjelpe meg med å opdatere kostanbefalingene for protein- fett- og karbohydratfordelingen mellom de ulike fasene av Atkins kostholdet?.

Det finnes ikke noen bestemt protein-, fett og karbofordelings anbefaling på Atkins. Det var så vidt vi fikk ut av dem hva dem optimale fordelingen på induksjon var. (70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karbohydrater).
20 karber rp dag på Induksjon. Man øker med 5 karber pr uke på vedvarende (etter stigen) helt til man er ca,. 5 kg fra målvekt. Deretter øker en med 10 karber pr uke til man har nådd målet ov vekttapet stanser opp. I løpet av denne prosessen finner en ut hvor mye karber en tåler, dvs. hvor høyt en kan gå utejn å legge på seg.

Grunnen til at det i utgangspunktet ikke finnes noen prosentmessig fordeling er at folk selv skal finne sitt nivå. Dette kan være veldig forskjellig fra person til person. Det blir også litt for mye for folk flest når de i tillegg til karber også skal regne prosenter av fett & proteiner ! Det skal være enkelt, slik at det ikke bare er for "spesielt interesserte". Atkins gir regningslinjene, så finner en selv ut hva som funker best for en selv. Så lenge en følger reglene/retningslinjene/mengdene som blir gitt i boka, listene over tillatte matvarer og går over til vedvarende etter vedvarende stigen, for så å følge reglene for pre-vedlikehold og til slutt vedlikehold, - vil en ved det alene automatisk justere inntaket - er Atkins filosofi. Og det funker veldig bra. Når karbene øker, minsker fettet noe. Alle måltider skal bestå av en proteinkilde, fett og grønnsaker. Som tidligere nevnt er den eneste anbefalingen for protein som blir gitt 1 gram pr kilo kroppsvekt. (http://atkins.com/Archive/2005/3/10-805820.html).

Her er forresten Atkins sin matpyramide:

http://atkins-no.com/billboard/images/PAGE8_pyramid-large_534x632-no-no.gif (http://atkins-no.com/billboard/asset/pdf/pyramid-no-no.pdf)

Vet ikke om dette gir noe tilfredsstillende svar på det du spør om....:p

Nille
17-10-05, 23:25
Disse burde være lett tilgjengelig slik at man enkelt kan danne seg et bilde av hvor mye man bør innta av de ulike næringsstoffene... når sulten blir borte er det som kjent lett å "slurve" litt med matmengdene, og ende opp med å¨spise langt mindre enn man burde, både når detv gjelder matmengde og måltidshyppighet...


Sultfølelsen kommer tilbake etterhver som man går ut av ketose. Og NÅR man går ut av ketose er også veldig forksjellig fra person til person. Noen kommer ikke i ketose før de ligger under 20 karber pr dag, men de fleste vil være i ketose fra ca. 20 til de inntar 35-40 karber pr dag. Dvs. et stykke opp på vedvarende stigen. Noen få er i ketose til langt over 40, men det er ikke mange.

Og når man er ute av ketose vil man etterhvert kjenne sultfølelsen igjen. faren er her at man, om man ikke følger reglene nøye, faktisk spiser for mye og ikke for lite. Protein og fett metter godt. Jeg har prøvd, og jeg kan love deg at det ikke er lett å spise for MYE protein (dvs. over anbefalt mengde). Jeg har dårlig muskelbygging og får beskjed fra både trener og ernæringsfysiolog om å spise MER protein. Men jeg får det ganske enkelt ikke til uten å være ekstremt bevisst på det. Her er et snitt pr dag fra mitt matinntak en uke på pre-vedlikehold:

Total: 1741 Fat:122 1098 65% Sat:21 187 11% Poly:18 163 10% Mono:22 200 12%Carbs:53 119 7% Fiber:23 0 0%Protein:116 463 28%Alcohol:0 0 0%

1741 kalorier, 122 gram fett (65 %) 30 netto karber (7%) og 116 gram protein (28 %).

Nå er jeg på vedlikehold og fører ikke lenger matregnskap, men antar jeg ligger et sted rundt 60% fett, 10% karber og 30% protein (trener 5 dager) pr uke). Ligger rundt 40-45 netto karber pr dag....

Begod
18-10-05, 00:44
Hovedforskjellen mellom Atkins og Optimal Ernæring, er nettop det at Atkins anbefaler en større andel proteiner i kosten enn det Kwasniewski anbefaler.

Hvem som har rett kan man strides om,men det er vel kjent at om man spiser mere proteiner enn det kroppen har bruk for som byggesteiner, så vil de nødvendigvis bli omdannet til glukose gjennom glukogenese bl.a. i levra, og denne glukosen har samme effekt og funksjon på kroppen som glukosen fra karbohydrater har...
.

ikke at det betyr så mye ,men blant konvensjonelle ernæringseksperter så ligger den grensen for at protein skal omdannes til glukose så høyt at det er vanskelig å oppnå. Mulig at forutsetningene endres dramatisk med et fettbasert kosthold.

Ziggy
18-10-05, 01:19
---

Ziggy
18-10-05, 01:29
ikke at det betyr så mye ,men blant konvensjonelle ernæringseksperter så ligger den grensen for at protein skal omdannes til glukose så høyt at det er vanskelig å oppnå. Mulig at forutsetningene endres dramatisk med et fettbasert kosthold.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold.Denne turnoveren resluterer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer, i følge Kwasniewskis kostholdsfilosofi. Dette er basert på biokjemiske forskningsresultater.

Han påpeker videre at kroppen ikke trenger å få tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket"/turnoveren av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i danelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag i gjennomsnitt.

Men, som kjent, for hver fremlagt forskningsresultat man kan komme over, så finnes det alltid minst en rapport som sier det motsatte...

Husk da at han her snakker om gjennomsnitt, i dataprogrammet som der kan prøve ut gratis, så kan dere kalkulere induviduelt tilrettelagte kostholdsanbefalinger når detv gjelder sammensetningen av de ulike næringsstoffene.

Det er dette som danner bakgrunnen for disse beregningene...:) :) :)

.

ssskaldeman
18-10-05, 08:33
Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.

Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.

Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång.

Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu.

Jag menar att man kan följa denna typ av "diet" utan att göra några som helst beräkningar. (Om man inte tänker skriva en bok...) Det är bara att äta mycket kött, med sikte på de feta bitarna, och att fylla på med en rimlig mängd ovanjordgrönsaker, i första hand till middagen. Då hamnar man automatiskt på ca 20 procent protein, ca 75 procent fett och ca 5 procent karbohydrater.

Jag har inte läst Atkins själv, men jag tror inte på hans idé om att plussa på med kolhydrater varje vecka för att se var den kritiska gränsen går. Det är nog bara en marknadsföringsidé. Jag tittade på hans pyramid och jag vill flytta bären högre upp och flytta ner de feta mejeriprodukterna. Men det är jag det. Vi är alla olika. Jag menar alltså att den som är känslig för karbohydrater bör stanna kvar i "induktionsfasen" tills målvikten är nådd. Men det är ju ett tuffare budskap och det säljer inte lika många böcker.

Sten Sture

Nille
18-10-05, 08:47
Kjempeinteressant det du forteller Ziggy ! Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, - bare at man har litt mer strukturerte rammer å sette det inn i !! Jeg mener for de som har problemer med å finne "sin Atkins" om du skjønner hva jeg mener !

Atkins er ikke for alle, - det har jeg sagt ofte. Selv om filosofien har vært tilgjengelig i over 30 år, har funket godt og hjulpet mange, er det ikke dermed sagt at det ikke finnes bedre metoder. Vi må ikke utestenge andre for det.....

Skal lese litt mer om Kwasniewki - nå spørs det bare hvem jeg skal lese først, han eller Skaldeman :)

Ziggy
18-10-05, 09:01
Jag har bara bläddrat snabbt i Kwasniewskis bok och därefter lånat ut den, så jag kan inga detaljer om vad han säger. Men vad jag kunde se har vi ungefär samma budskap. Vill man gå ner i vikt så är det enklast att sänka proteinandelen och öka fettandelen.

Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.

Det gäller idag, när jag är ungefär normalviktig. När jag hade stor övervikt kunde jag äta mer protein. Då fungerade 20-25 procent protein bra för viktnedgång.

Kalorierna räknar jag inte. Jag äter mig mätt. Jag åt mycket i början och jag äter lite nu.


.
Helt enig med deg, Sten Sture!

Men for mange er det litt "skremmende" å tenke på at man skal spise mye fett (jeg tenker IKKE på deg her Nille....), da man i årtier har blitt bombardert med informasjon om at fett er usunt og kan forårsake kreft og hjerteinfarkt, angina mv...

Har du forresten sett på programmet Calculus Vitus?

Det ligger en drøss med oppskrifter der, og du får samtidig testet beregningene til Optimal Ernæring opp mot din egen kostholdsfilosofi...

Teller forøvrig på knappene om jeg skal kjøpe den svenske versjonen av boka di, eller vente på den norske versjonen...


.

Ziggy
18-10-05, 09:15
Kjempeinteressant det du forteller Ziggy ! Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, - bare at man har litt mer strukturerte rammer å sette det inn i !! Jeg mener for de som har problemer med å finne "sin Atkins" om du skjønner hva jeg mener !

Joda Nille, jeg skjønner godt hva du mener..og er helt enig med deg!

Husker selv usikkerheten jeg følte når jeg skulle gå over fra introduksjonen til vedvarende, kan jeg... skal jeg... er det for mye.... er det for lite... ødelegger jeg alt nå...

Det er nettop derfor et slikt verktøy som Calculus Vitus er til stor hjelp, ikke minst for meg i kampen om en god helse og tilnærmet normal vekt...

Og husk forskjellen mellom kroppens behandling av fett og proteiner.

For store mengder med protein i kosten fører bl.a. til at kroppen omgjør overskuddet av proteinene til glukose gjennom en prosess kalt glukogenese i leveren. Denne glukosen blir så enten benyttet som energi, eller den blir lagret som kroppsfett.

Fordøyelsesprosessen vår kan, i motsetning til ved karbohydrater og proteiner, bare ta opp en begrenset mengde med fett. Opptaket av fettstoffer gjennom fordøyelsessystemet er fysisk begrenset til 12-15 gram pr. time, uansett hvor mye fett det forefinnes i maten som fordøyes. Alt fett over denne mengden vil derfor bli utskilt gjennom avføringen.

Det er derfor man kan si at en kalori ikke bare er en kalori, og at energi inn ikke nødvendigvis er lik energi ut. Men spiser man for mye fett så er det nettop det som skjer...det kommer ut isteden for å bli lagret som overskuddsenergi i form av fett på kroppen...:) :) :)


.

Ziggy
18-10-05, 12:11
Själv håller jag alltid kolhydratandelen (karbohydraterna) lågt. Det blir sällan mer än 30 gram om dagen, oftare ca 15 gram. Istället spelar jag med fett och protein. 25-30 procent protein om dagen när jag vill hålla vikten. 15-20 procent protein om dagen när jag vill gå ner. Och hela tiden ungefär 5 procent kolhydrater.





.
Et spørsmål til deg Sten Sture, når det gjelder karbohydrater og fiberinnhold...


- Regner du karbohydratene med eller uten kostfiberinnholdet når det gjelder energien fra karbohydratene i kostholdet ditt??

Kostfibrene tas jo ikke opp av kroppen, så skal man tilføre kroppen et visst antall karbohydrater som brukes av røde og hvite blodceller, samt hjernevev, så har jeg kun tatt med energien tilført bare fra karbohydratene- UTEN at kostfiberinnholdet telles med når det gjelder energitilførselen fra karbohydratene.

Hva mener du om dette???



.

205gti16v
18-10-05, 17:06
Til ziggy: kor mange måltider anbefaler Kwasniewski per dag?

ssskaldeman
18-10-05, 17:54
.
Et spørsmål til deg Sten Sture, når det gjelder karbohydrater og fiberinnhold...


- Regner du karbohydratene med eller uten kostfiberinnholdet når det gjelder energien fra karbohydratene i kostholdet ditt??
(snip)
.


Jag trodde att jag hade svarat på detta, men jag hittar inget svar. Ja. jag räknar alla karbohydrater. Det bör man göra när man äter få fibrer. Fibrer är för cellulosaätare.

Sten Sture

Ziggy
18-10-05, 18:00
Jag trodde att jag hade svarat på detta, men jag hittar inget svar. Ja. jag räknar alla karbohydrater. Det bör man göra när man äter få fibrer. Fibrer är för cellulosaätare.

Sten Sture


.
Så du teller med energien fra både de rene karbohydratene og kostfibrene når du beregner energitilførselen fra karbohydrater til tross for at energien i kostfibrene ikke blir tatt opp av kroppen?

For, som du selv sier, fiber er for celluloseetere...


.

Ziggy
18-10-05, 18:39
Til ziggy: kor mange måltider anbefaler Kwasniewski per dag?

.
Det anbefales mellom 2 og 3 måltider pr. dag.

Bakgrunnen for at vi i dag anbefales opptil 5-6 måltider pr. dag, er på grunn av dagens karbohydratdominerte blandingskosthold. Man er mett rett etter måltidet, men etter bare et par tre timer, ja så er man sulten igjen...

Dette skyldes at blodsukkeret i løpet av denne tiden har gått ned igjen, og kroppen har behov for mer av den dominerende energien man har tilført kroppen - nemlig glukose.

Det tar litt tid for kroppen å omstille cellene fra å bruke glukose som energi, til å ta i bruk fettsyrene som forefinnes i kroppen.

Når du spiser etter Optimal Ernæring, så gir du kroppen den energien den i utgangspunktet er konstruert for, nemlig fettsyrer. Det er dette næringsstoffet som cellenes mitokondrier har som oppgave å bryte ned å omdanne til energi.

Ved et blandingskosthold som mange i dag har, så benyttes som oftest glukose energi. Dette skjer hovedsakelig fordi kroppen MÅ kvitte seg med overskuddet av glukose på en eller annen måte. Derfor benytter den glukose som energi i stedet for fettsyrene som den egentlig er beregnet for, med det dette fører med seg...

Kroppen er nemlig desperat etter å kvitte seg med det overskytende blodsukkeret. Klarer den ikke det, er det faktisk dødelig, noe som er en av de største truslene for folk med Diabetes I.

På Optimal Ernæring gir du som sagt kroppen akkurat den energitypen den foretrekker, fettsyrer. Kroppens opptak av fettsyrer er langsom, noe som fører til at man føler seg mett mye lengre enn man fra før av er vant til gjennom et blandingskosthold. Mang vil faktisk bli overrasket over at man ”må spise igjen” fordi det er middagstid for resten av familien… og at de helt glemte å innta mellommåltidet man fra før av var vant til å innta for å holde ut til neste hovedmåltid…

Vær samtidig klar over at det er en fordel å la kroppens fordøyelsessystem arbeide i fred uten tilføring av nye næringsstoffer de første 3-4 timene etter måltidet. Bakgrunnen for dette er at kroppen da får gjennomført hele fordøyelsessyklusen uten at den må starte en ny nedbrytningsprosess, samtidig som den må absorbere og bearbeide den første maten man inntok. Dette gjør at kroppen blir i bedre stand til å ta opp og utnytte den nye energien og næringsstoffene som den ble tilført.

Derfor har ikke kroppen behov for flere enn 2 til 3 måltider, men, om man så skulle bli sulten mellom måltidene, ja så må kroppen få den energien den ber om. Dette hører nok heller til sjeldenhetene når man lar kroppens fettforbrenningssystem får arbeide under optimale forhold…

Håper dette ga deg svar på det du lurte på! :)


.

Ziggy
18-10-05, 19:29
.
Legger ut en link til en norsk forskningsrapport som understøtter denne kostholdsfilosofien...







Paal Røiri:


.



Eskimo-kostholdets betydning for dødeligheten av
hjerte og karsykdommer








Hvilken betydning har det store inntaket av protein og mettet fett, langkjedete omega-3 fettsyrer samt det ubetydelige inntaket av karbohydrater? En dokumentasjon av at gjeldende norske kostholds-retningslinjer ikke er i pakt med foreliggende forskningsresultater, og bør revideres.



.



Fremlagt for Institutt for Ernæringsforskning,
Medisinsk fakultet, Universitetet i Oslo, den 30. oktober 2002.






2. utgave 5.1.2005


.



ISBN 82-92644-01-6


http://www.nfhm.org/artikler/eskimo.pdf

Enjoy!
:) :) :)


.

Ziggy
18-10-05, 23:00
.
Skal laste ned på PC'en hjemme (er på jobb nå). Det er godt mulig at denne modellen lett lar seg implementere i et tradisjonelt Atkins Kosthold også, ...

.
Nå, hva syns du om kostholdsprogrammet for Optimal Ernæring, Nille? :)


For dere som ikke er kjent med dette programmet, så gir dette kostholdsprogrammet mulighet til følgende:

- Å beregne fordelingen mellom næringsstoffene pr. person basert på alder, kjønn, vekt, høyde og aktivitetsnivå
- En egen matvaretabell som man selv kan endre og supplere.
- Omfattende oppskriftsdel som man selv kan supplere med egne oppskrifter
- Innkjøpslister basert på antall valgte dager, meny, og antall personer det skal lages mat for

Dette programmet finnes som en 30 dagers prøveversjon, hvorpå man må kjøpe en lisens til ca. 4-500 kroner.

Her er forøvrig linken til dette programmet...

http://www.shareit.com/product.html?productid=182425&languageid=1&affilia teid=72693


.

Nille
18-10-05, 23:37
..
Nå, hva syns du om kostholdsprogrammet for Optimal Ernæring, Nille? :)
.

Det så veldig bra ut, men jeg fikk jo ikke prøvd det ut skikkelig, da det ikke kunne lagres eller lages noe på den gratis versjonen dessverre. Syns jeg fikk for lite frem til å kunne gjøre meg opp noen mening egentlig....... Hadde det virket skikkelig, slik som betalingsprogrammet gjør, hadde det vært mye lettere å uttale seg. Dvs. om en kunne legge inn egne data og se eksempel på hvordan det funket med mat & menyer etc. Nå var det bare ferdige eksempler på hvordan det kunne se ut.....

HP
18-10-05, 23:42
.

Dette programmet finnes som en 30 dagers prøveversjon, hvorpå man må kjøpe en lisens til ca. 4-500 kroner.

Her er forøvrig linken til dette programmet...

http://www.shareit.com/product.html?productid=182425&languageid=1&affilia teid=72693 (http://www.shareit.com/product.html?productid=182425&languageid=1&affilia%20teid=72693)


.

Hvorfor er det affiliate id i lenken din? Får du prosenter? :snill:

Ziggy
19-10-05, 00:28
Hvorfor er det affiliate id i lenken din? Får du prosenter? :snill:

.
Overhode ikke...men ser at det er flerte her inne som bruker ulike kostholdsprogrammer for å beregne sammensetningene av næringsstoffene i oppskriftene sine, og de jeg har sett inntil nå, har vært for kompliserte til at jeg har giddet å begynne og bruke dem.

For å vise at det fins et spesielt tilpasset program for akkurat denne kostholdsfilosofien som jeg bruker selv, så føler jeg at det er på sin plass å informere andre om dette programmet...;)

Ser ikke på dette som noe annet enn diverse omtaler av populære kostholdsbøker her inne, om de er på norsk elle engelsk...:cool::D:cool:

.

Ziggy
19-10-05, 00:37
Det så veldig bra ut, men jeg fikk jo ikke prøvd det ut skikkelig, da det ikke kunne lagres eller lages noe på den gratis versjonen dessverre. Syns jeg fikk for lite frem til å kunne gjøre meg opp noen mening egentlig....... Hadde det virket skikkelig, slik som betalingsprogrammet gjør, hadde det vært mye lettere å uttale seg. Dvs. om en kunne legge inn egne data og se eksempel på hvordan det funket med mat & menyer etc. Nå var det bare ferdige eksempler på hvordan det kunne se ut.....


.
Prøvde du beregningssystemet for å finne kostholdsanbefalingene som ville ha vært veiledende for deg om du hadde fulgt denne kostholdsfilosofien også???

Den funker, det er bare å klikke på fanen "People", og så på knappen "Add new person". Deretter er det bare å legge inn dataene dine, og trykke på fanen "Advice". Da får du fram de VEILEDENDE anbefalingene tilpasset deg om du skulle følge et Optimalt Ernæringskosthold.

Hva kom du fram til, og hva synes du om disse anbefalingene sett i forhold til ditt nåværende kosthold??? :)


.

HP
19-10-05, 08:54
Overhode ikke...men ser at det er flerte her inne som bruker ulike kostholdsprogrammer for å beregne sammensetningene av næringsstoffene i oppskriftene sine, og de jeg har sett inntil nå, har vært for kompliserte til at jeg har giddet å begynne og bruke dem.
Jeg bare lurte på om det var din affiliate id ;)

Ziggy
19-10-05, 11:17
Jeg bare lurte på om det var din affiliate id ;)


.

:D :D :D

Neida, den er nok ikke det...


.

Ziggy
19-10-05, 17:14
.
Når det gjelder beregningen av karbohydratmengden på Optimal Ernæring, så gjelder de samme reglene for denne kostholdsfilosofien som for de fleste andre lalvkarbokosthold...

Man skal kun regne netto karbohydrater, dvs. evt. karbohydrater i form av kostfiber skal ikke regnes med når man kalkulerer mengden av karbohydrater man inntar i løpet av en dag.

Når det gjelder fiberinntaket, så anbefales det et maksimalt inntak på ca 10-15 gram kostfiber pr. dag.

Kostfibrene tas ikke opp av kroppen, så når man skal man tilføre kroppen et visst antall karbohydrater som bl.s. brukes av røde og hvite blodceller, samt hjernevev, så har teller man kun med energien tilført fra karbohydratene

..

Nille
19-10-05, 19:17
Jeg fikk ikke legge inn noe nytt uansett hva jeg prøvde jeg Ziggy, så jeg sletta hele programmet igjen...:p

Skal prøve igjen når jeg har en ledig stund. Er på jobb her - PC som det ikke kan lastes ned noe på....:o

Enten i morgen kveld eller fredag tenker jeg .....

Ziggy
19-10-05, 19:44
Jeg fikk ikke legge inn noe nytt uansett hva jeg prøvde jeg Ziggy, så jeg sletta hele programmet igjen...:p

Skal prøve igjen når jeg har en ledig stund. Er på jobb her - PC som det ikke kan lastes ned noe på....:o

Enten i morgen kveld eller fredag tenker jeg .....

.
Flottings...venter spent på hva du mener om beregningene som ville vært gjeldende for deg i tråd med Optimal Ernmærings kostholdsfilosofi... ;)


Når deg gjelder de andre funksjonene, så stemmer det at du ikke kan legge inn nye oppskrifter eller endre på den innlagte næringstabellen, men ved å dobbeltklikke på oppskriftene, ingrediensen osv så vil du se hvordan programmet er oppbygd, hvordan registreringsmulighetene er, og ved å trykke print så får du se hvordan utskriftene er...

Det er iallefall det enkleste programmet jeg har vært borti for denne typen kosthold, fordelingen mellom de ulike næringsmidlene velger man som sagt selv, men man får umiddelbart opp en fordeling mellom protein, fett og karbohydrater pr oppskrift eller pr porsjon, både fordelt på antall gram, og innbyrdes størrelsesforhold...

.

Ziggy
19-10-05, 22:48
---

Ziggy
21-10-05, 09:52
.
Tenkte jeg skulle legge inn et sitat fra Sten Sture, som også gjelder som en enkel huskeregel for Optimal Ernæring...




Dette är mitt enkla recept för att reglera kroppsvikten. Motion är nyttigt, men kroppsvikten reglerar man enklast med kosten.

- Vill jag stå stilla i vikt lägger jag till grönsaker.
- Vill jag gå upp i vikt lägger jag till frukt.
- Vill jag gå ner i vikt äter jag enbart fett och protein.



Så enkelt kan det faktisk sies!!!


.

Ziggy
21-10-05, 21:21
.
Har du fått sett på programmet igjen, Nille??:)


.

Nille
21-10-05, 22:48
:mad: Ja, jeg har sett på. Jeg vet ikke hvordan jeg skal tyde resultatet.

Vekten programmet foreslår for meg er altfor lav. Skal jeg gå ned 10 kilo blir jeg skrapa. Har et bilde av meg selv da jeg var 55 og jeg så direkte syk ut. Ideelt sett er vel 60 kg en vekt jeg burde ligge på. Når løs hud og vannvekt (hormoner) er borte.

Vekten min nå ligger på mellom 63.5 og 64.5 kg. Det er med vilje og medisinske årsaker bak (hormonforstyrrelser) at jeg ikke går ned nå. Jeg slanker meg ikke og veier meg ikke så ofte. De her som har sett meg kan vel si at jeg ikke akkurat kan regnes som overvektig .... ;)

Jeg har nok en BMI på 24,4 som programmet sier, - men at jeg er overvektig går jeg altså ikke på. Programmet tar overhodet ikke hensyn til om man trener eller ikke. Programmet mangler alså hensyn til fysisk aktivitet. De spør bare om du er rolig eller stresset. Jeg trener 1.5 time pilates 3 ganger pr uke + 1-2 ganger styrke/motstand med strikk og vekter. Går mye og spiller golf 1 gang pr uke når jeg trener motstand/strikk 1 gang pr uke. Han har muligens greie på mat & kosthold denne herren, men at han er oppdatert på trening tor jeg ikke.

At jeg skal spise mindre protein holder ikke. Hvorfor ? Jo, da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke). Kontrollveiet på prof Tanita vekt med utskift og hele pakka + målt med fettklype etc. Da jeg begynte å spise mer protein bygget jeg muskler OG tok av fett. Vekten min har ikke endret seg mye det siste året, men jeg har gått ned minst 1 størrelse og endret kroppsfasongen veldig. Jeg er igrunnen fornøyd med hvordan jeg ser ut, - trenger bare å få strammet den huden som har blitt til overs etter å ha gått ned 15 kilo på 2år. Men 50 år gammel hud er ikke SÅ samarbeidsvillig som ung hud.... Det har blittt MYE bedre etter pilates, men jeg må nok innse at en del mageskinn, innerside lår, underarmer ikke kan fjernes med annet enn kirurgi. (I følge plastisk kirurg). Og det vil jeg ikke..... Under huden ligger det imidlertid muskler som er flottere enn på de fleste damer på min alder !! Det ligger vel muligens et par kilo i overflødig hud uttapå.....men ikke mer.

Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet:

Total: 1505 Fat:111 996 68% Sat:12 107 7% Poly:19 168 11% Mono:19 174 12%Carbs:54 120 8% Fiber:24 0 0%Protein:87 347 24%Alcohol:0 0 0%

87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber.

Programmet viser som bildet under, og anbefaler at jeg går ned 10-20 % fra anbefalingen for å ta av ..... Det er veldig stor forskjell på 10 og 10 % så jeg skjønner ikke helt hva de mener jeg skal gjøre.

Du kan programmet, og for deg er det sikkert logisk. For meg virker det litt... tilfeldig ? Kan du forklare ?

:p

Ziggy
22-10-05, 02:02
.
Hei Nille!

Hmm... de resultatene du fikk ut virker noe rare, ja...

Ser man dette opp mot filosofien bak Optimal Ernæring, så er "idealvekten din ca. 62 kilo +/- 10%, dvs. fra 55,8 kilo til 68,2 kilo alt etter kroppsbygning.

Med dine 63,5 - 64,5 kg +, ja så ligger du godt innenfor "idealvekta" for deg i følge Optimal Ernæring!

Når det gjelder energibehovet, så ligger det etter beregningene fra boka som følgende;

Protein: 56 - 68 gr
Fett: 155 - 217 gr
Karbo: 31 - 49,5 gr

Dette er de generelle beregningene som må tilpasses aktivitetsnivået


...At jeg skal spise mindre protein holder ikke. Hvorfor ? Jo, da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke)...



...Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet: ...87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber...


Ser du dette opp mot anbefalingene fra Optimal Ernæring, så spiste du for lite. Du tilførte kroppen bare ca. 1212 Kcal, og DET mener jeg er lite for ditt aktivitetsnivå. Når du trente som du gjør, så hadde kroppen behov for mere energi enn det du hadde lagt opp til. Ser at du i dag inntar ca 1470 Kcal, noe som er noe bedre, men fremdeles under det jeg mener burde være et passende nivå for deg.

For ditt energibehov og lave matinntak ville du vært i konstant ketose, noe som medførte at en god del av proteinene, det være seg frigjorte og ernæringsmessig tilførte, fortløpende ble omdannet til ketonlegemer for å dekke opp kroppens behov for manglende energi.

I følge beregningene fra Optimal Ernæring- ikke programmet, burde du ha spist noe slik som 65 gr proteiner, mellom 155 - 217 gr fett, og 30 - 50 gr karbohydrater.

Dette ville ha gitt deg en energitilførsel på minimum ca. 1780 og maksimum ca. 2425 kcal alt etter intensiteten på aktivitetsnivået ditt, noe som er langt mere enn det du har tilført kroppen din.

For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold. Denne resirkuleringen stammer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer, i følge Kwasniewskis kostholdsfilosofi. Dette er basert på biokjemiske forskningsresultater.

Han påpeker videre at kroppen ikke trenger å få tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket"/turnoveren av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i dannelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen).

Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn 30 til 40 gram pr. dag i gjennomsnitt.

Det er på bakgrunn av dette jeg mener at proteinbehovet ditt ligger innenfor anbefalingene fra Optimal Ernæring, problemet har vært slik jeg ser det at du ikke har tilført kroppen nok energi, noe som har medført at de proteinene du har tilført kroppen primært sett ikke har blitt brukt til å bygge muskler, men til å dekke opp for manglende tilført energi sett i forhold til aktivitetsnivået ditt.

At du bygde mere muskler når du begynte å spise mere proteiner finner jeg ikke merkelig i det hele tatt, da kroppen din kunne bruke noe mere proteiner til bygging av muskelmasse- i tillegg til å bruke det til og kompensere for den manglende tilførte energien aktivitetsnivået ditt legger opp til.

Prøver du å gå over til anbefalingene jeg har skissert deg her fra Optimal Ernæring, ja så mener jeg at du vil se en enda mere positiv utvikling enn den du så når du økte proteininntaket ditt som du selv beskrev.

Jeg mener at du på denne måten vil bygge mere muskelmasse og evt foreta en vektjustering, i og med at kroppen får all den energien den trenger fra fettet, slik at den ikke behøver å forbruke unødig med proteiner i energiomsetningen din.

Om det stemmer, ja se det kan jeg ikke garantere, men ut fra de forutsetnigene du har skissert her, så mener jeg det burde være store sjanser for at du ville få en ytterligere økning i muskelmassen, og en evt. vektjustering om kroppen din mener du skal det, for husk, du er faktisk innenfor det man innenfor Optimal Ernæring kaller for "idealvekten".

Ser her at anbefalingene du kommer ut med ifra Calculus Victus kke er helt optimale sett i forhold til det som anbefales i forhold til boka, og som jeg har skissert for deg her. Litt pussig det, da mine verdier stemte nokså bra...

Nå skal det også sies at det ikke er Kwasniewski som har utviklet dette programmet, det er utviklet og produsert i Australia, men er basert på Optimal Ernærings prinsipper. Det benyttes en såkalt logaritme utviklet av en poslk lege, Dr K. Michalak.

Uansett, her har du ihvertfall fått en generell vurdering av dine verdier sett i lys av kostholdsfilosofien Optimal Ernæring beregnet av lille(?) meg! :)

Og om det skulle gå en liten f... i deg og du evt. vil prøve ut disse beregningene for å se om de hjelper deg å bygge mere muskelmasse, ja så hadde det vært interessant å høre om hvordan det gikk...

Husk, du skal ikke være redd for hvor mye kalorier du spiser, men sørge for at kroppen får nok energi slik at sammensetningen av næringsstoffene gjør at fordelingen av kroppsmassen etter hvert blir optimal!

.

ssskaldeman
22-10-05, 10:04
Jeg er igrunnen fornøyd med hvordan jeg ser ut, - trenger bare å få strammet den huden som har blitt til overs etter å ha gått ned 15 kilo på 2år. Men 50 år gammel hud er ikke SÅ samarbeidsvillig som ung hud.... Det har blittt MYE bedre etter pilates, men jeg må nok innse at en del mageskinn, innerside lår, underarmer ikke kan fjernes med annet enn kirurgi. (I følge plastisk kirurg). Og det vil jeg ikke..... Under huden ligger det imidlertid muskler som er flottere enn på de fleste damer på min alder !! Det ligger vel muligens et par kilo i overflødig hud uttapå.....men ikke mer.[/COLOR][/FONT]
:p

Hej, Nille!

Jag kan glädja dig med att huden fortsätter att dra ihop sig. Jag gjorde min stora viktnedgång för tre år sedan och då såg jag ut som en tibetansk skrynkelmastiff. (Jag vet inte vad den hunden heter på norsk.) Därefter har huden långsamt dragit sig samman och processen fortgår. Nu har jag bara en smula löst skinn kvar på magen. Allt annat är klart. Jag har intervjuat amerikanska läkare om detta och de säger att sammandragningen fortsätter i sex till sju år, även om det går allt långsammare. Du kommer att bli kjmpeflott hela du!

Sten Sture

Nille
22-10-05, 16:46
Interessant det du skrev. Flott at du klargjore. Hva er feil i progrmamet da ? jeg skrev inn korekt info. Hvorfor viser progammet noe annet enn boka ?

Jeg skal lese skikkelig igjennom og fordøye det tror jeg. Mulig jeg vil snu litt på tallene mine, kosten altså, bare for å prøve det ....

Men du.....en annen ting jeg lurer på:

.
Ser du dette opp mot anbefalingene fra Optimal Ernæring, så spiste du for lite. Du tilførte kroppen bare ca. 1212 Kcal, og DET mener jeg er lite for ditt aktivitetsnivå. .

Hvor fant du de 1212 kcal henne ? Jeg har ikke ligget så lavt noen dager jeg..... Snittet mitt denne uka var 1505 kcal. Hadde en eneste dag rundt 1311, pga. jobb og dårlig planleggign.... Noen dager rundt 1450 andre dager rundt 1800... Jeg går somregel aldri under 1400 og skjelden over 1800 - da legger jeg på meg. Men som du sier, det kan være sammensetningen som må "tweakes" litt !! :p

Fra www.fitday.com (http://www.fitday.com)

TOTAL: 1505 Kcal - fordelt med:

Fat:111 996 68%
Carbs:54 120 8%
Fiber:24 0 0%
Protein:87 347 24%
Alcohol:0 0 0%

Formelen jeg har lært er :
Kalorier = fett X 9 + (karbohydrater - fiber) X 4 + protein X 4 + alkohol X 7

Brukes det en annen i Optimal Ernæring, siden du får så mye lavere tall enn meg ?
Ble skikkelig nyskjerrig jeg nå.....:o

Nille
22-10-05, 16:50
Hej, Nille!

Jag kan glädja dig med att huden fortsätter att dra ihop sig. Jag gjorde min stora viktnedgång för tre år sedan och då såg jag ut som en tibetansk skrynkelmastiff. (Jag vet inte vad den hunden heter på norsk.) Därefter har huden långsamt dragit sig samman och processen fortgår. Nu har jag bara en smula löst skinn kvar på magen. Allt annat är klart. Jag har intervjuat amerikanska läkare om detta och de säger att sammandragningen fortsätter i sex till sju år, även om det går allt långsammare. Du kommer att bli kjmpeflott hela du!

Sten Sture

Å Sten Ture, du gledet meg veldig med den posten der :klem:
Jeg står på uten kirurgi, og det er godt å vite at det skjer noe med huden selv om det ikke skjer fort.... :D Som jeg sa så er det ikke så mye at det er plagsomt, det er bare irriterende at ikke musklene jeg sliter sånn for kan vise :p !!

Nå skal jeg ta meg en treningsøkt :ja: 1,5 time med Pilates og vekter og hele pakka ! :D

Iset
22-10-05, 17:12
Det med huden høres jo kjempebra ut!!! Det visste jeg ikke, men det høres jo logisk ut siden huden jo er ganske elastisk...
C-vitaminer gjør huden enda mer elastisk, så det kan kanskje fremskynde dette med sammentrekking av huden. :D Silicea også.

Jeg skal jo ned hele 50-60 kg, og regner med en haug med løshud. :(
Jeg orker IKKE vente i flere år på at huden skal stramme seg opp, men jeg skal jo også ha flere barn og vet ikke hvor gunstig det er å ta en mageoperasjon når jeg jo skal ese ut allikevel... Men jeg får ta de "sorgene" når den tid kommer.

Nille
22-10-05, 17:15
Husk, du skal ikke være redd for hvor mye kalorier du spiser, men sørge for at kroppen får nok energi slik at sammensetningen av næringsstoffene gjør at fordelingen av kroppsmassen etter hvert blir optimal!

.

Dette skal jeg teste ut. Jeg har lavt stoffskifte og har normalt måttet ligge over 1425 men ikke over 1875 for å ikke legge på meg... men som du sier, da har sammensetningen vært en annen. :)

Jeg har vært med på et forsøk med Banting dietten. Denne er back to basic og bygget på William Banting/William Harveys "The Banting Diet" - den første offisielle lavkarbo dietten fra 1864's "Letter of Corpulence".
Vi kalte oss "Banta Babes" litt uhøytidelig i et annet forum. Men Bantinjg folkene fant oss og ville ha seg frabedt dietten diskutert i andre forum enn deres eget. Men det ikke hovedsaklig på et fettinntak på 80-90 % pr dag. Kaloriene kom derved høyt og jeg la på meg 3 kilo......i løpet av 4 uker :p Det skulle egentlig ikke gå an da... Jeg fulgte dietten til punkt og prikke, men jeg må nok innrømme at kroppen min ikke reagerer helt normalt. :p Well, bygones !!

Her er info om Banta:
http://bantadiet.com/

Ziggy
22-10-05, 17:28
...Men du.....en annen ting jeg lurer på:

...Hvor fant du de 1212 kcal henne...


I det første svaret ditt oppga du følgende verdier før du økte inntaket av proteiner, mens inntaket av fett og karbohydrater så og si er uendret...


...da jeg spiste mindre protein bygget jeg ikke musler i det hele tatt - og tok ikke av et gram eller cm, uansett hvordan jeg trente. (lå på 50-60 gram protein, 100 gram fett og 20-25 gram karber pr uke)...


Dette gir følgende regnestykke:

55,0 gram (P) x 4 Kcal = 220 Kcal
100,0 gram (F) x 9 Kcal = 900 Kcal
23 gram (K) x 4 Kcal = 92 Kcal
SUM = 1212 Kcal

Når det gjelder næringsinntaket ditt i dag, så tok jeg utgangspunkt i det følgende:


...Har målt mat siste uke, bare for moro skyld.... Her er snittet: ...87 gram protein, 111 gram fett og 30 gram netto karber...


Her er regnestykket som følgende:

87 gram (P) x 4 Kcal = 348Kcal
111 gram (F) x 9 Kcal = 999 Kcal
30 gram (K) x 4 = 120 Kcal
SUM = 1467 Kcal

Som du ser så bruker jeg de samme formlene for beregning som det du har lært...


... Jeg går som regel aldri under 1400 og skjelden over 1800 - da legger jeg på meg. Men som du sier, det kan være sammensetningen som må "tweakes" litt !! :p


Tror nok det ikke kan skade noe om du prøver en kostsammensetning som anbefales på Optimal Ernæring, for som sagt så syns jeg energiinntaket ditt virker noe lavt sett i forhold til aktivitetsnivået ditt...


Interessant det du skrev. Flott at du klargjore. Hva er feil i progrmamet da ? jeg skrev inn korekt info. Hvorfor viser progammet noe annet enn boka ?


Når det gjelder programmet, ja så vet jeg ikke... hvilken kroppsbygning la du inn? Hva la du inn når det gjalt aktivitetsnivået på jobben (jeg bruker denne som en indikasjon på treningsmengde også...)

Skal prøve å ta kontakt med de som lager programmet for å få en avklaring på dette, men i og med at den faglige ekspertisen kommer fra Polen, ja så er jeg ikke sikker på om jeg får svar eller ikke...

Uansett, så bruker jeg mine egne beregninger med utgangspunkt i bøkene, programmet hjelper meg med å tilpasse oppskriftene slik at sammensetningen blir slik som den skal være mellom karber, proteiner og fett i kostholdet.


...Jeg skal lese skikkelig igjennom og fordøye det tror jeg. Mulig jeg vil snu litt på tallene mine, kosten altså, bare for å prøve det ....


Hadde vært spennende om du hadde gjort det... og husk at du ikke inntok mindre proteiner med dette kostsammensetning enn det du gjorde før du økte proteininntaket, så du vil nok ikke miste muskelmasse om du la om kostholdet til Optimal Ernæring...heller tvert imot!!!:) :) :)

Nille
22-10-05, 20:16
Ooops, fikk ikke med alt fettet nei, blingsa på Fitday tallene da jeg skrev inn.

Total: 1505
Fat:111 996 68% Sat:12 107 7% Poly:19 168 11% Mono:19 174 12%Carbs:54 120 8%
Fiber:24 0 0%
Protein:87 347 24%
Alcohol:0 0 0%

Det blir altså:
Fett: 111+12+19+19= 161 gram - DA stemmer uregningen til Fitday.

Du forklarer godt, så nå skal jeg lese litt mer - og tenke litt !! Interessante saker....

Takk skal du ha !! :)

Ziggy
22-10-05, 20:36
Dette skal jeg teste ut. Jeg har lavt stoffskifte og har normalt måttet ligge over 1425 men ikke over 1875 for å ikke legge på meg... men som du sier, da har sammensetningen vært en annen. :)



Kan dette skyldes en lang rekke med mer eller mindre vellykkede/mislykkede forsøk på å gå ned i vekt i løpet av en årrekke??? :) ;) :)

Ziggy
22-10-05, 20:50
...Du forklarer godt, så nå skal jeg lese litt mer - og tenke litt !! Interessante saker....



.
Takk for det... prøver så godt jeg kan...vet jo at denne kostholdsfilosofien er nokså ny for de fleste her til lands...

Nå må du huske en ting, og det er at når du evt endrer på sammensetningen av næringsstoffene, samt øker energimengden, ja så må du la kroppen få tid til å omstille seg til at den nå får tilstrekkelig med energi og en optimal næringssammensetning... så la vekta stå en periode, og kun bruke klærne som et slags "mål" på hvordan det går...

Du vil ikke minst kjenne det på formen, noe jeg tror Sten Sture kan skrive under på....


.

Nille
22-10-05, 21:53
Kan dette skyldes en lang rekke med mer eller mindre vellykkede/mislykkede forsøk på å gå ned i vekt i løpet av en årrekke??? :) ;) :)

Det er mye mulig kostholdet mitt tidligere har ødelagt noe ja. Men jeg har aldri vært direkte overvektig og har aldri hatt mislykkede slankekurer, det ligger også langt tilbake i tid. Jeg var nok ivrig slanker i min ungdom, og la grunnlaget for en slarkete forbrenning den gangen ved å spise lavfett og altfor lite - jeg var ikke overvektig som sagt, men med Twiggy som ideal og miniskjørt som høyeste mote i tillegg til å være danser med de krav til størrelse det innbar, - blir man ikke sunn ! Jeg var alltid på slankern !! Stoffskiftet fikk nok nådestøtet der ja !!

En ulykke (fallt ned stige fra 2. etg ned i steintrapp kjeller) gjorde at jeg ble sengeliggende ganske lenge (brakk ryggen) og uten den vante treningen la jeg på meg en del. Måtte jo slutte med dans og fant ikke umiddelbart noen annen aktivitet som appellerte til meg.... :p

Etter at jeg ble mor i 1978 kom hormonene mine i ulage - og selv om jeg gikk ned fra 65 til 50 kilo innen 1/2 år etter fødselen (veide 50 kg da jeg ble gravid, la på meg 25 kg i svanger skapet, veide 65 kg da jeg kom ut av sykehuset), OG begynte å trene ganske aktivt med vekter - måtte jeg være veldig forsiktig med hva jeg spiste. Skulle ikke mye utskeielser til før kiloen kom på. Hormonbalansen min har vært utredet så mange ganger at den kunne fylle flere permer. Ingen finner ut av det ....:rolleyes:

Fant Atkins i 1982 og har siden da fulgt mer eller mindre lavkarbo kosthold. Endelig fant jeg et kosthold kroppen min trives med, med mat jeg ikke ble sjuk av. Diverse årsaker gjorde at jeg ikke kunne fortsette treningen som før, men jeg var fremdeles ikke overvektig. Atkins den gangen var litt strengere enn nå, så jeg lagde nok min egen levelige versjon. Og spiste masse god mat, omtrent slik jeg gjør nå faktisk. Uten å legge særlig på meg. (fra 1992 skjedde det masse saker, både medisinsk og privat, var nede på 55 kilo leeeeenge. Sykehusopphold, operasjoner...). Sluttet å røyke 17. april 2003, samtidig ble ryggen dårligere igjen og jeg la på meg 15 kilo. Helt umerkelig..... hadde ikke vekt hjemme engang.... Så plutselig bilder fra en ferie :eek: . Fant den nye utgaven av Atkins boka (2003)og begynte på Induksjonsnivå - etter boka denne gangen, - og det tok meg 2 år å ta av de 15 kiloene. Samtidig har helsetilstanden igjen blitt mye mye bedre. Og jeg er tilbake på før 1992 nivå, vektmessig, - vel det er noen få cm mer rundt magen, men ellers... formen er iallefall like bra og jeg får på meg en del klær fra dem gang (venter på at skulderputer skal bli moderne igjen !!).

:D

Nille
22-10-05, 22:02
Nå må du huske en ting, og det er at når du evt endrer på sammensetningen av næringsstoffene, samt øker energimengden, ja så må du la kroppen få tid til å omstille seg til at den nå får tilstrekkelig med energi og en optimal næringssammensetning... så la vekta stå en periode, og kun bruke klærne som et slags "mål" på hvordan det går...

Du vil ikke minst kjenne det på formen, noe jeg tror Sten Sture kan skrive under på....

:snill: Eh.... jeg mener fremdeles at jeg ikke behøver å slanke meg jeg.. ;) Men jeg kan jo jakte på perfeksjonismen :) Og formen min er helt på topp.... bortsett fra overgangsalder plager, - og de tror jeg ikke selv Sten Ture kan/vil skrive under på ...... :p

Men jeg er som åpen for nye ting og skal vurdere dette også :D Alt kan perfeksjoneres !!

Ziggy
23-10-05, 01:19
---

ssskaldeman
23-10-05, 06:37
Jag såg att Ziggy nämnde mitt namn...

Ja, jag är mycket intresserad av hormonerna. Vår hormonella balans är avgörande för hur vi tar hand om maten. Samtidigt påverkas den hormonella balansen av vad vi äter. Det går inte att särskilja det ena från det andra. Allt samverkar. Som jag brukar säga: Äter vi som vi är avsedda att äta så får vi den kropp och den hälsa som vi är avsedda att ha.

Hälsovinsten är den stora vinsten. Men det vet man först efteråt. Att vi också normaliserar vår kroppsvikt är en bonus.

Det var Kenn Hallstensen på Mat&Helse som berättade om Kwasniewski för mig. Jag hade aldrig hört hans namn, men när jag bläddrade i “Homo Optimus” lät mycket som om jag hade skrivit det själv. Som jag ser det är Kwasniewski och Wolfgang Lutz självständiga tänkare som man kan förlita sig på. De flesta andra är skojare, efterapare och profitörer. De tar en tanke som någon annan tänkt och använder den tanken för att sälja skräpmat. (Inga namn nämnda!)

Jag ska läsa Kwasniewski ordentligt när jag är klar med min nya bok. Det blir i början på nästa år. Jag vill inte fördjupa mig i honom eller Lutz just nu. De ligger alldeles för nära mig och jag vill inte bli påverkad i mina tankegångar.

Sten Sture

Nille
23-10-05, 12:11
:ja: ..nå skjønner jeg. Det er lett å misforstå når man kun har det skriftlige ord foran seg. Da blir det snakk om tolkning. Det gjelder vel på begge sider.

Men altså, jeg skjønner hva du mener og er jo enig med deg i veldig mye. Har oppdaget noen småting jeg skal sjekke nærmere, jeg skal lese mer og så får vi se.

Ha en flott søndag, - nå skal jeg trene det jeg ikke fikk trent i går ! :o

Ziggy
24-10-05, 15:37
:ja: ..nå skjønner jeg. Det er lett å misforstå når man kun har det skriftlige ord foran seg. Da blir det snakk om tolkning. Det gjelder vel på begge sider.




.
Joda, du har nok rett der ja...


Om det er interesse for det, så kommer jeg til å legge ut mere info om kostholdsfilosofen Optimal Ernæring i tiden fremover.

Tror nok det er flere som kunne ha plukket opp ett eller annet her også...

Men jeg får vel se det an på hvor mange som evt. viser interesse for denne kostholdsfilosofien i såfall...


.

Ziggy
24-10-05, 20:19
.
Har forresten lagt inn flere forskningsresultater som understøtter denne kostholdsfilosofien på den nye tråden "Forskning på lavkarbo og relaterte tema" som HP har opprettet.

Rapportene kan dere finne her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823


.

Ziggy
25-10-05, 13:19
---

nomma
26-10-05, 14:42
Utrolig interessant lesning.. dette må studeres nærmere..

Har lavt stoffskifte, og er insulinressistent.. har alltid vært kraftig bygd, men for 15 år siden begynte kiloene å komme sigende.. nådde max i fjor sommer, har gått litt opp og ned siden da.. nå har jeg som mål å gå ned 40 kilo i første omgang.. jeg har prøvd lavkarbo nå i 4 mnd.. og har oppdaget at jeg har matintoleranse mot hvetemel, gjær og sukker..
Jeg har ramlet av noen ganger, jeg er en karbo-junkie, så jeg havner på kjøret rett og slett..
Men nå har jeg tatt meg sammen igjen.. og går på Atkins induksjon for å få "renset kroppen" og for å få en kickstart..

Jeg synes matlisten er ganske interessant..noen matvarer der som frister ja.. blant annet melk.. jeg elsker melk men så lenge jeg har gått på tilnærmet Atkins-diett har jeg ikke drukket melk..

Ut i fra OE så skal jeg holde meg til

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Tar det langtid før kroppen "reagerer" på den nye dietten???

Kan noen legge ut en typisk dagsmeny for OE?

som sagt kjempe interessant..

Ziggy
26-10-05, 20:29
...Har alltid vært kraftig bygd, men for 15 år siden begynte kiloene å komme sigende.. nådde max i fjor sommer, har gått litt opp og ned siden da.. nå har jeg som mål å gå ned 40 kilo i første omgang..


Ut fra tallene du satte opp, går jeg ut fra at du er ca 177 cm høy, og har derigjennom en ”idealvekt” på mellom 69,3 kilo og 84,7 kilo.

Ut i fra dette så stemmer de tallene du satte opp for OE;

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Vær imidlertid klar over at dette er tallene under stabiliseringen av kroppen ved hjelp av kostholdet, når du er nede på idealvekta di, ja så vil du måtte endre på sammensetningen. Dette har jeg skrevet om tidligere.


…Tar det langtid før kroppen "reagerer" på den nye dietten??? … Har lavt stoffskifte, og er insulinressistent…


Kroppen din vil begynne å reagere positivt på kostomleggingen etter ca 4-6 uker, men du vil høyst sannsynligvis merke en god vektjustering allerede etter den første uka.

Til å begynne med så er jo usikkerheten stor med tanke på hva man kan spise, og forslag på menyer og matretter er samtidig stort.

Her begynte jeg å bruke programmet Calculus Victus, som du kan laste ned og se på (se lengre bak i denne tråden...). Der finner du mange eksempler på oppskrifter, samt at du kan legge inn dine egne oppskrifter, og kontrollere at sammensetningen av næringsstoffene blir optimale. Det er i grunnen ganske enkelt…

Er/ var selv en karbojunkie, 5-900 gr med snop gikk gjerne ned i løpet av en film, 2 liter med is var ofte i minste laget, og en sixpack med sandwich- is var glimrende som kosemat når jeg var ute å kjøre…. (i dobbel forstand…)


Kan noen legge ut en typisk dagsmeny for OE?


Skal legge ut et par eksempler på dagsmenyer her, bl.a. med oppskrifter på både pannekaker og brød tilpasset OE.

Nå er lysten på både snop og is helt borte, jeg er mett, og må faktisk minne meg selv på at jeg kanskje må spise igjen snart…


Jeg synes matlisten er ganske interessant..noen matvarer der som frister ja.. blant annet melk.. jeg elsker melk men så lenge jeg har gått på tilnærmet Atkins-diett har jeg ikke drukket melk..


Matlistene er gode å bruke når man skal sette sammen måltidene, og ja, du kan drikke melk, men jeg anbefaler deg for eksempel å drikke kulturmelk, da mye av laktosen i kulturmelka er brukt som næring av melkesyrebakteriene. Den ”sure/syrlige” smaken på melka er bevis på at laktosen er omdannet av melkesyrebakteriene. Og husk, bare H-melk og ekte kulturmelk er anbefalt når det gjelder OE.

Drikk for all del ikke melka som en tørstedrikk, men heller som smakssetter til måltidet. Tørstedrikken bør heller være vann eller usukret te.

Som sagt, hyggelig at du har funnet infoen om OE interessant, var selv skeptisk til å begynne med, men da jeg både så og hørte Dag Viljen Polyszensky (?) uttale seg om OE både i Mat & Helse og i debattprogrammer, ja da forsvant mye av skepsisen min…

Kostholdsrådene til OE ligger som sagt innenfor de anbefalingene Mat & Helse har gitt nå i en årrekke.

Ziggy
27-10-05, 09:23
Skal prøve å legge inn eksempel på en dagsmeny i kveld...

Frukosten min besto iallefall av en eggerøre laget av;

- 30 gram smør
- 2 hele egg
- 1 eggeplomme.

Røres sammen slik at smøret tas opp i eggerøre.

I tillegg spiser jeg en tynn skive optimalt brød eller lindbergbrød med smør og peanøttsmø. Som drikke bruker jeg enten vann eller usøtet te.

Kaffen tar jeg som regel på vei til barnehage/dagmamma etterpå...:)

Ziggy
27-10-05, 12:53
Her er et eksempel på lunsjen min i dag, som besto av følgende:

Bacon- og eggerøre laget av
1 stort egg
1 stor eggeplomme
30 gr meierismør
80-100 gr bacon i terninger

1 tynnn skive optimalt brød eller lindbergbrød med smør servert sammen med eggerøren.

Detter gir en fordeling mellomproteiner, fett og karbo som følgende;

1,0 (P) : 2,3 (F): 0,3 (K)

Som drikke kan man ha vann, usukret te, kaffe eller et glass helmelk, gjerne kulturmelk.

Albertine
27-10-05, 13:20
OK, jeg er solgt. Jeg har lyst til å prøve dette, men er et null på prosentregning. Kan noe velvillige sjeler fortelle meg hvor mye jeg bør spise av hva? 1.74 høy og *kremt* 135 kg. Hva med trening?

*aner en liten sprekk i skylaget*

Ziggy
27-10-05, 15:09
Hei Albertine!

Beregningene dine blir som følgende;

Protein: 74 gram
Fett: 148 gram
Karbo: 37 gram

Dette gir følgende resultat når det gjelder næringsstoffene;

- 296 kcal fra protein
- 1332 kcal fra fett
- 148 kcal fra karbohydrater

Dette gir følgende fordeling oversatt til matvarer;

- 370 gram kjøtt
- 148 gram fett
- 740 gram grønnsaker (maks 37 gram karbo pr dag)

Er det moe mere du lurer på, er det bare å spørre...

Når det gjelder trening, er det bare å trene som du vil, men treningen skal ikke begrunnes i at du skal slanke deg, men heller din generelle helse. Etter en liten stund kjenner du raskt om du evt. må justere noe på fordelingene.

Lager forresten "vanlig mat", men tilbereder tilleggsretter som inneholder mere fett til meg selv en familiens "normalvektige", f.eks basert på smør, rømme, creme fraiche osv...

Og husk...spis til du blir mett- men ikke stappmett...vær klar over at den skikkelige metthetsfølelsen kommer ca 30 minutter etter at du har spist... og den varer og varer og varer... men det vil du fort merke selv...

nomma
27-10-05, 19:22
Og husk...spis til du blir mett- men ikke stappmett...vær klar over at den skikkelige metthetsfølelsen kommer ca 30 minutter etter at du har spist... og den varer og varer og varer... men det vil du fort merke selv..
Dette kan jeg skrive under på.. etter å ha laget en ganske så fett mektig middag i går så ble jeg veldig mett og metthetsfølelsen satt lenge i.. måtte til slutt bare spise kveldsmat men ikke for at jeg var sulten.. men for at det ikke skulle gå for lang tid mellom måltidene...

Ser at tre måltider er greit etter OE prinsipp.. men kan en da forskyve frokost litt.. er ikke så sulten på morgenen.. og hvertfall ikke etter fett rik kost..

Kan noen legge ut en oppskrift på OE brød.. på norsk.. jeg har lastetned gratis versjonen av programmet Ziggi anbefalte men jeg må innrømme at engelsken min er heller dårlig.. :o

men verdiene programet viser etter å lagt inn mine mål er:

81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

så nå er det bare å finne frem formler og kalkulator.. :p

Nille
27-10-05, 19:31
81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

.....men.... stemmer dette da Nomma ?? 73-82 karb er jo veldig mye da ?
Sist du skrev var det halvparten karber....

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Ble litt forvirra over at det plutselig er dobbelt opp med karber ??

Ziggy
27-10-05, 19:41
…Dette kan jeg skrive under på.. etter å ha laget en ganske så fett mektig middag i går så ble jeg veldig mett og metthetsfølelsen satt lenge i.. måtte til slutt bare spise kveldsmat men ikke for at jeg var sulten.. men for at det ikke skulle gå for lang tid mellom måltidene...

Ser at tre måltider er greit etter OE prinsipp.. men kan en da forskyve frokost litt.. er ikke så sulten på morgenen.. og hvertfall ikke etter fett rik kost..

jo da, du kan forskyve frokosten som du selv vil på OE. Poenget er at du skal spise når du kjenner at kroppen har behov for mat, men husk at de andre måltidene må kompensere for at du ikke inntok frokosten. Poenget her er ikke å sulte seg ned i vekt, men å la hormonene og cellene selv gjøre jobben- og for at de skal få til å gjøre det, MÅ de ha næring!

Det er mange på OE som bare spiser 2 måltider, mange som utsetter frukosten og spiser kveldsmat i stedet, og alt dette er helt greit. I følge OE kan man spise kveldsmat rundt kl 20-21 uten å legge på seg, så lenge man benytter seg av prinsippene for denne kostholdsfilosofien.


…verdiene programet viser etter å lagt inn mine mål er:

81-91 prot
185-250 fett
73-82 karb..

så nå er det bare å finne frem formler og kalkulator..


Husk at man i den første fasen bør bruke forholdet 1 gr protein : 2 gr fett : 0,5 gr karbo pr kilo kroppsvekt om man har en del kilo å gå ned, når man etter hvert nærmer seg stabiliseringsvekta, så endrer man sammensetningen av næringsstoffene til 1 : 2,5-3,5 : 0,5-0,8. Dette er forholdstall hentet fra boka om OE.

Det er samtidig viktig å huske på å spise seg mett, og at forholdet mellom næringsmidlene er sånn noen lunne i henhold til oppsettet på 1 :2 : 0,5. + 10%.

Kontroller derfor beregningene dine stemmer med dette. Har opplevd at programmet ikke helt følger boka når det gjelder dette.

Men, når det gjelder oppskriftsdelene, ja så gir den en unik oversikt over sammensetningen av de ulike matrettene, og det er enkelt å legge inn og endre de ulike oppskriftene. Næringstabellen er også redigerbar, og man kan utveksle oppskrifter med andre brukere av programmet… det er dette jeg bruker det mest til…

Ziggy
27-10-05, 19:47
.....men.... stemmer dette da Nomma ?? 73-82 karb er jo veldig mye da ?
Sist du skrev var det halvparten karber....

77 gr prot
154 gr fett
38 gr karb.

Ble litt forvirra over at det plutselig er dobbelt opp med karber ??


Du har nok rett, Nille, det virker litt rart.

Husk Namma, at programmet ikke benytter de samme forholdstallene og beregningene som bøkene om OE anbefaler, så jeg anbefaler deg til å lese litt om dette i begynnelsen av denne tråden igjen så du kan sjekke om tallene dine stemmer.

Tror nok de første tallene du opererte med er de jeg ville ha tatt utgangspunkt i, og evt justert etter hvert som kroppen justerer seg til det nye kostholdet.

Ziggy
27-10-05, 20:42
.
Har bestilt boka til Sten Sture Skaldeman, "Spis deg ned i vekt". Skal bli interessant å sammenligne hans versjon sett i forhold til "Optimal Ernæring" av Kwasniewski og "Bedre uten Brød" av Lutz.

Skal komme med en omfattende sammenligning av disse kostholdsfilosofiene og Skaldemans metode når jeg har fått tak i boka.

Er det noen andre som allerede har lest den, og kan komme med litt mere info om hva den konkret går ut på??

.

nomma
28-10-05, 02:06
....men.... stemmer dette da Nomma ?? 73-82 karb er jo veldig mye da ?

Jeg syntes det var litt rart jeg også.. la ikke merke til det før etter jeg skrev innlegget.. Tror jeg holder meg til formelen til OE jeg..

Tror jeg prøver dette over helgen.. skal prøve å regne ut hva jeg spiser en dag nå og så hvordan det ser ut.. i forhold...

Ziggy
28-10-05, 06:20
Jeg syntes det var litt rart jeg også.. la ikke merke til det før etter jeg skrev innlegget.. Tror jeg holder meg til formelen til OE jeg..

Tror jeg prøver dette over helgen.. skal prøve å regne ut hva jeg spiser en dag nå og så hvordan det ser ut.. i forhold...

Høres flott ut... men husk- dette er ingen sultekur, du SKAL spise deg mett... om du syntes tallene virket litt lave!

Du kan også prøve deg fram litt i løpet av helga ved å lage enkelte måltider slik de er ment å være i OE, så både føler du hvordan det er, samtidig som du kan regne på sammensetningen på måltidene om du vil...

Ziggy
28-10-05, 14:15
OE middagen min i dag består i dag forøvrig av krydrete nakkekoteletter med mye soppsaus laget på creme fraiche og avkok av panna servert med brokkoli, litt gulrot og blomkål...mmmm....:p

Kristian
28-10-05, 17:11
Hvorfor er erter og bønner på forbudtlisten:confused: Jeg vet de inneholder mye karbo men de inneholder også mye protein og fiber. Skulle da ikke være verre enn potet....

Ziggy
28-10-05, 19:22
Hvorfor er erter og bønner på forbudtlisten:confused: Jeg vet de inneholder mye karbo men de inneholder også mye protein og fiber. Skulle da ikke være verre enn potet....

Joda, Kristian, for mange kan det virke litt rart, men det er er forklaring bak det...

På OE er man opptatt av matvarenes kvalitet med henblikk på kroppens behov. Derfor bør man på OE heller velge animalsk protein foran vegetabilsk protein, da det animalske proteinet inneholder langt mere av de samme bestanddelene som vårt protein. Kroppen trenger ikke å omdanne animalsk protein like mye som de må med vegetabilsk protein.

Når det gjelder fiber, så er det ikke nødvendig i særlig grad innenfor denne kostholdsfilosofien. Mange får store problemer med fiber i kosten, de tilfører ikke kroppen noen som helst form for næringsstoffer, da kroppen ikke er i stand til å bryte dem ned (snakker her om kostfiber).

Går man på et fettfattig kosthold må man ha fiber i kosten for å unngå forstoppelse, men med tilstrekkelig mef mettet fett i kosten, vil man ikke oppleve forstoppelse i særlig grad.

Enkelte sier at fiber "rensker" opp i tarmene våre, men faktum er det at de kan tilføre næring til enkelte uønskede bakteriefloraer i tarmene, noe som stadig flere opplever ubehag med, i form av tarmgass etc.

Husk at flere såkalte utrenskiongskurer bruker olje (dvs fett) som en av de viktigste elementene i kuren, kun iblandet litt juice eller urteuttrekk... Derfor er fiber heller ikke nødvendig i kosten, slik vi fra tidligere er vant til å høre.

Når det er sagt, så kan du selv velge hva slags karbohydretene du tilfører kosten, bare du holder deg innenfor grensene for ditt daglige karboinntak.

Husk imidlertid de anbefalte mengdebegrensningene som er nevnt i oversikten over matvarene, selv om du også her bestemmer selv innenfor ditt daglige karboinntak.

Kristian
28-10-05, 20:51
På bakgrunn av din teori så bør man da også være forsiktig med nøtter og mandler også da... men de står ikke på forbudt listen:confused:

Jeg mener nå fortsatt at fiber bare er positivt når det gjelder vektnedgang, gasser er for de som ikke er vant. De som spiser nøtter bare i jula de får mye gasser men de som spiser nøtter hele året får ikke de plagene.

Men nødvendig er det ikke med fiber, jeg har selv gått ned mange kilo ved å drikker fløte blandet med proteinpulver, og forbedret blodverdiene;)

Ziggy
28-10-05, 21:31
---

Ziggy
29-10-05, 14:02
Nok et eksempel på middag:

Medisterpølse
Blomkålmos laget med Philadelphia ost, mye meierismør, salt og pepper...

Albertine
29-10-05, 17:36
Bare et lite spørsmål sånn i planleggingsfasen: Hvordan er det med kunstig søtstoff/Splenda?

Albertine
29-10-05, 17:39
Og enda et spørsmål: Jeg ser at det beste er tre måltider om dagen. Har det noe å si om måltidene ikke kommer til samme tid hver dag? Har en jobb med varierende arbeidstid og jeg får ikke til å ha samme rytme uka igjennom.

Ziggy
29-10-05, 19:48
Og enda et spørsmål: Jeg ser at det beste er tre måltider om dagen. Har det noe å si om måltidene ikke kommer til samme tid hver dag? Har en jobb med varierende arbeidstid og jeg får ikke til å ha samme rytme uka igjennom.

Nei, det er helt opp til deg selv (og kroppen din..)! Poenget her er at du vil være mett LENGE av gangen på grunn av at kroppen bruker lang tid på å ta opp fettet fra fordøyelsessystemet, noe som medfører at du har en jevn og stabil tilførsel av energi i mange timer. Du vil oppdage dette når du har spist et OE måltid med anbefalt mengde med fett...tro du meg...

Derfor trenger du ikke henge deg opp i klokka, men heller lytte på din egen kropp, og spise når den vil ha mat.

Husk og at mange til slutt havner opp på 2 måltider pr fag på OE, dog må man da passe på å få i seg nok næringsstoffer i løpet av disse måltidene!:)

Høres kanskje fælt ut for mange, men poenget er at man rett og slett ikke er sulten lengre- og mister lysten til å til stadighet å putte noe i munnen, noe man ofte måtte gjøre på blandingskostholdet man hadde før, og som så ble en vane også på lavkarbo...

Selv spiser jeg 3 måltider for å holde det sosiale sammen med familien gående. Lager vanlig mat med svinekjøtt som basis til hele familien, men en ekstra saus av creme fraiche, sopp el.l. til meg selv istedet for mye av det andre tilbehøret... og her er mulioghetene mange!:p

Ziggy
29-10-05, 19:53
Bare et lite spørsmål sånn i planleggingsfasen: Hvordan er det med kunstig søtstoff/Splenda?

Anbefaler det ikke, bruk heller honning som er naturlig. Du bruker vel ikke store mengder med splenda heller antar jeg, så det gjør intet å bytte det ut med honning som tas opp langt bedre av kroppen. Ikke tenk på GI, for mengdene i løpet av dagen er så små at det ikke har noe å si her.

Ellers så vil jeg heller anbefale Stevia, da det er helt uten klorstoffer som splenda har. Stevia er forbudt i Norge, men kan fremdeles importeres fritt fra UK og USA. Husk at det er et naturlig søtstoff laget fra barken på et treslag nede i Sør Amerika, og er brukt av lokale indianerstammer i uminnelige tider...

Hva har du forretsten tenkt å bruke Splenda til???;)

Iset
29-10-05, 20:03
Hva har du forretsten tenkt å bruke Splenda til???;)

Det er jo mye lovlig man kan bruke det til, feks pisket krem, bær, smoothies (bær + egg + vann + olje) feks. :)

Ziggy
29-10-05, 21:33
Det er jo mye lovlig man kan bruke det til, feks pisket krem, bær, smoothies (bær + egg + vann + olje) feks. :)

Joda....men husk at det er klormolekyler i Splendaen, mens både honningen og Steviaen er naturlig uten kunstige tilsetninger...;)

Albertine
30-10-05, 00:06
Det var den piskede kremen jeg tenkte på ja, takk Iset! :)

Du nevner også fete desserter, og der må man nødvendigvis tilsette en liten dose søtt for at det skal smake godt (sånn at jeg kan spise det...) Da kan det være greit å vite hva man skal ha oppi.

Ziggy
30-10-05, 00:27
Det var den piskede kremen jeg tenkte på ja, takk Iset! :)

Du nevner også fete desserter, og der må man nødvendigvis tilsette en liten dose søtt for at det skal smake godt (sånn at jeg kan spise det...) Da kan det være greit å vite hva man skal ha oppi.

Du kan bruke det du vil i utgangspunktet, den eneste begrensningen er egentlig at du ikke skal innta mere enn de karbene du skal i løpet av en dag...

Hvorfor ikke prøve å søte med litt honning eller Stevia istedet?? Du bruker vel så lite av det uansett i kremen, så det vil ikke bety noe særlig fra eller til...

Albertine
30-10-05, 08:18
Da skal jeg bare prøve meg på en liten oppsummering jeg, og se om jeg får tilpasset denne filosofien til min gane:

- jeg bør spise tre måltider pr. dag. Skulle jeg ikke makte tre må jeg passe på å få i meg alle næringsstoffene i to måltider.
- jeg trenger ikke forandre veldig mye fra min tidligere Atkinstankegang, jeg må bare passe på å spise litt mindre protein og mer fett.
- jeg kan ta en skive Lindbergbrød til frokost, evt. et annet brød som inneholder lite karbohydrater. (Hva med en halv skive pumpernickel?)
- jeg kan spise krem med bær til kvelds

Ser at jeg kommer til å få store problemer med å få i meg minst 4 egg hver dag. Egg er ikke akkurat favoritten. Men hva med pannekakene jeg lager av egg, soyaprotein/Atkins bakemix og smør? Spiser dem med bær og kesam nå, men jeg kan jo ta rømme istedet.

Iset
30-10-05, 10:42
Ser at jeg kommer til å få store problemer med å få i meg minst 4 egg hver dag.

Jeg bruker 2-3 rå egg i smoothien min hver dag, det kan du jo feks gjøre. :)
Liker også godt hardkokte egg, så da er det lurt å ha noen slike liggende i kjøleskapet og "snacke" på, med majones kanskje? :)
4 egg er ganske overkommelig om du finner ting å bruke dem på. Men man kan jo bli litt egg-lei også etter en stund.
I smoothien kjenner man ikke smaken, så der har man jo en fordel. :)

Ziggy
30-10-05, 12:00
Da skal jeg bare prøve meg på en liten oppsummering jeg, og se om jeg får tilpasset denne filosofien til min gane:

- jeg bør spise tre måltider pr. dag. Skulle jeg ikke makte tre må jeg passe på å få i meg alle næringsstoffene i to måltider.
- jeg trenger ikke forandre veldig mye fra min tidligere Atkinstankegang, jeg må bare passe på å spise litt mindre protein og mer fett.
- jeg kan ta en skive Lindbergbrød til frokost, evt. et annet brød som inneholder lite karbohydrater. (Hva med en halv skive pumpernickel?)
- jeg kan spise krem med bær til kvelds


Joda, det virker som om du har fått med deg det vesentligste. Pumpernickel er greit så lenge du passer på det totale karboinntaket.

Vær samtidig OBS på fettinntaket ditt- det er lett å få for lite fett og for mye proteiner sånn av gammel vane...

Har forresten flere oppskrifter på brød som anbefales innen OE i tillegg til flere pannekakeoppskrifter som jeg skal legge ut når jeg får tid til å oversette dem...;)

Når det gjelder lista over matvarer for OE, så er den satt opp etter Kwasniewskis vurdering over hvor egnet de ulike matvarene er for kropen vår. Han er opptatt av at maten skal være lett opptakelig, og kreve lite omdannelse før den tas i bruk av kroppen. Derfor havner matvarer med f.eks fruktose langt nede, da dette vil medflre at kroppen må arbeide ekstra for å nyttiggjøre seg denne næringen.

Kwasniewski mener at jo mindre vi belaster kroppens organer med vanskelig førdøybar mat, jo lengre vil kroppen kunne fungere som den skal...


Ser at jeg kommer til å få store problemer med å få i meg minst 4 egg hver dag. Egg er ikke akkurat favoritten. Men hva med pannekakene jeg lager av egg, soyaprotein/Atkins bakemix og smør? Spiser dem med bær og kesam nå, men jeg kan jo ta rømme istedet.


Om du baker et av OE brødene eller pannekakene, så kommer ikke det til å være noe problem.

Hva med å lage en eggsalat med majones/rømme/salt/pepper/karri og litt skinke eller lignende???

Bakgrunnen for at det anbefales så mange egg i OE, er at det anses for å være det mest komplette når det gjelder sammensetnigen av aminosyrene og fettsyrene vi kan få i kosten vår...

Selv elsker jeg egg, og har ingen problemer med å spise så mange som jeg vil. I gjennomsnitt spiser jeg 6 egg om dagen! (kona klager da heller ikke, må vite...;) )

En annen ting, man trenger ikke kjøpe de store eggene. Eneste forskjellen er t det er mere eggehvite (proteiner) i det store eggene. Plommene i de middels store er tilnærmet like store, så det er virkelig penger å spare på å kjøpe medium str. på eggene!

Ziggy
30-10-05, 12:58
Her er et par oppskrifter på OE brød

SPONGE-CAKE BREAD

P 11.2g, F 20g, C 10g 1 : 2 : 0.9 273 kcal
Smør en brødform med rikelig smør. Stivpisk ti eggehviter med en klype salt. Tilsett eggeplommene en etter mens du visper. Deretter har du i 100 gram mel med to ts bakepulver. Tilslutt tilsettes 100 gram smeltet, avkjølt smør. Hell røren over i brødformen, og stek på ca 200 grader i ca. en time. For å unngå at brødet faller sammen, la det avkjøle i ovnen etter at den er slått av.



NUT BREAD

P 10.2g, F 43.8g, C 5,6g 1,0 : 4.3 : 0.5 475 kcal
Smør en brødform med rikelig smør. Ta et halvt kilo hasselnøtter og kjør dem i en food prosessor til det ligner et tykt nøttesmør. Tilsett 100 gram mel, 2 ts. Bakepulver og en halv ts. muskat. Rør godt. Ha i 15 egg og 110 gram fløte (ca 1,1 dl).Tilslutt tilsettes 250 gram smeltet smør, og alt blandes godt.

Hell røren i brødformen, og la det være igjen 3 cm til toppen sånn at brødet kan heve. Stek i 40 minutter på ca 200 grader og la brødet avkjøles i ovnen. Dette brødet ser ut og kjennes ut som helkornbrød. Det kan spises som alt annet brød med kjøttpålegg, stekt egg osv.

Husk å sjekke med en strikkepinne om det er ferdig bakt før du skrur av ovnen og lar det stå til avkjøling. Blir det for brunt på topen, er det bare å lkegge over et flak med bakepapir på slutten.


Temperaturen på ovnen vil variere fra ovn til ovn, så prøv deg fram. Alt fra 190-220 grader er temperaturer som burde passe bra til disse brødene!

Ziggy
30-10-05, 14:17
Til disse brødene bruker jeg bokhvete, da denne er uten gluten. Men man kan også bruke spelt eller andre meltyper om man vil...

Bruker mel med minst mulig fiber, for at jeg ikke skal bli plaget av oppblomstring av uønskede bakteriekulturer i fordøyelsessystemet... noe som ikke bare plager kvinner med Candida...

Albertine
30-10-05, 15:02
Går det greit å fryse disse?

Ziggy
30-10-05, 15:07
Går det greit å fryse disse?

Skal ikke være noe problem, men de holder seg langt bedre enn vanlig brødbakst- mine brød kan ligge fremme i et kjøkkenhåndkle i ca en uke og fremdeles smaker det som nytt.

Nøttebrødet oppbevarer jeg imidlertid i kjøleskapet på grunn av at de umettede fettsyerne fort kan begynne å oksidere og bli dårlige om de ikke oppbevares kjølig...

Iset
30-10-05, 17:26
Oj tusen takk for oppskrifter. Jeg har veldig lyst å prøve nøttebrødet.
15 egg?? :eek: Må bli et svært brød, det der?

Et tips: når jeg baker brød, pleier jeg å skjære dem i skiver og så legge i plastposer som jeg fryser ned. Da er det enkelt å bare ta ut en og en skive, evt det antallet skiver du tror du vil spise i løpet av en dag, og så tine dem i brødristeren feks, eller ta noen skiver ut hver kveld slik at de er tint opp på morgenen. :D

Ziggy
30-10-05, 17:46
Oj tusen takk for oppskrifter. Jeg har veldig lyst å prøve nøttebrødet.
15 egg?? :eek: Må bli et svært brød, det der?


Ja, det blir et hærlig brød! Husk at poenget med denne oppskriften er å få i oss nok fett og proteiner, og som du ser, så får man det her!


Et tips: når jeg baker brød, pleier jeg å skjære dem i skiver og så legge i plastposer som jeg fryser ned. Da er det enkelt å bare ta ut en og en skive, evt det antallet skiver du tror du vil spise i løpet av en dag, og så tine dem i brødristeren feks, eller ta noen skiver ut hver kveld slik at de er tint opp på morgenen. :D


Det bruker jeg og, men jeg legger et mellomleggspapir mellom hver skive for at skivene ikke skal fryse fast i hverandre når jeg skal ta ut de brødskivene jeg skal ha...

Iset
30-10-05, 17:53
Ja jøss det glemte jeg jo å skrive hehe. Jeg legger også mellomleggspapir mellom, for jeg husker godt den første gangen jeg frøs ned skiver og ikke gjorde dette, måtte banke dem skikkelig fra hverandre. Stress. :eek:

:D

Albertine
30-10-05, 18:17
Tror jeg bør velge nøttebrødet jeg da, siden det inneholder mer fett...?

Ziggy
30-10-05, 18:30
Tror jeg bør velge nøttebrødet jeg da, siden det inneholder mer fett...?

Nøttebrødet er et måltid i seg selv nesten det...

Når det gjelder bruk av brødene, så husk at det er den totale sammensetningen som er viktig.

Selv bruker jeg et brød med litt mindre fettinnhold, for så å ha på både smør og annet pålegg på.. da er det lettere å få sammensetningen til å gå opp mot min nåværende sammensetning på 1,0 : 2,0 : 0,5

Tenk bare på skinke med majones, peanøttsmør, smør med litt syltetøy... mmm...

Ziggy
30-10-05, 19:16
Har og en oppskrift på pannekake med kokos som jeg skal finne frem og legge ut... ;)

Albertine
30-10-05, 19:19
Peanøttsmør? Må være et usøtet et da, eller kan jeg bruke vanlig Mills?

Ziggy
30-10-05, 19:26
Peanøttsmør? Må være et usøtet et da, eller kan jeg bruke vanlig Mills?

Selv kjøper jeg det på Lidl når jeg ikke lager det selv... Lidl sin utgave består av 95% peanøtter, resten består av palmeolje og rårørsukker. Mills har bare 75% peanøtter, resten er stivelse, olje, sukker og E-stoffer...

Lager det enkelt selv ved å kjøpe en pose Polly peanøtter på ca 250 gram. Har det opp i en mixebolle med litt smelta smør over- deretter er det bare å bruke stavmixeren på blandingen til du får den konsistensen du selv ønsker... det er så lett at man blir forb... på at man ikke har prøvd å gjøre det før!!!!

Dessuten er det billigere!

Iset
30-10-05, 19:26
Peanøttsmør? Må være et usøtet et da, eller kan jeg bruke vanlig Mills?

Jeg tror jeg ville kjøpt et i helsekosten, de har mange forskjellige uten sukker, og med eller uten salt, grove og fine osv. De er også økologiske og inneholder ikke noe transfett. :)
Prisen er ikke galen heller, men den varierer jo. Det ligger vel på rundt 40 kr for et vanlig glass. Cashewsmør er godt men herligheeet så dyrt!! Over 70 kr for et glass. :eek:

Iset
30-10-05, 19:27
Oj det med å lage det selv var slett ikke dumt!! At jeg ikke har tenkt på det før, jeg som nesten lager alt fra bunnen av. :eek:

Iset
30-10-05, 19:28
Har og en oppskrift på pannekake med kokos som jeg skal finne frem og legge ut... ;)
:sikle: Jeg elsker kokos.

Ziggy
30-10-05, 19:40
En av de beste kjøttypene på OE er som sagt svin, og jeg kjøper inn nakkekoteletter og svinekoteletter til 29,90 pr. kilo.

Sausen lager jeg av Creme Fraiche, som er billigere enn rømme, og som godt tåler varmen fra panna uten å skille seg.

Skulle du mot formodning ha litt for mye fett i panna før du lager sausen, og får et lite lag med smør som ikke blander seg, er det bare å tilsette 1 ss kaldt vann og piske som bare f... Da ordner det seg! (akkurat som med majonesen...)

Grønnsaker mv? Brokkoli, blomkål, gulrøtter, sopp, løk, purre...varierer valget fra dag til dag når jeg har koteletter til middag...

Albertine
30-10-05, 19:43
Jeg tror jeg må endre signaturen min litt jeg...:(

Ziggy
30-10-05, 19:55
Ja for ikke å snakke om fleskepannekaker servert med MASSE bacon og litt blåbær...mmm...

Kjøper bacon ferdig skåret i biter på Rema til 79,- pr kilo...

Iset
30-10-05, 20:23
Ja for ikke å snakke om fleskepannekaker servert med MASSE bacon og litt blåbær...mmm...

Kjøper bacon ferdig skåret i biter på Rema til 79,- pr kilo...
Åh ja naaam.

Er det de pakkene med "smårettbacon" du mener? De i gjennomsiktige pakker, og finnes i en skinkevariant også?

Ziggy
30-10-05, 21:32
Åh ja naaam.

Er det de pakkene med "smårettbacon" du mener? De i gjennomsiktige pakker, og finnes i en skinkevariant også?

Nei, det er i kilospakninger fra Tulip (dansk produsent), som du finner i frysedisken.

Har det i en Ziplock- pose i fryseren, og tar en neve eller to med baconbiter og freser i panna sammen med mye smør før jeg har i 1-2 egg og en ekstra eggeplomme...:D

Albertine
30-10-05, 21:35
Kjører i gang i morgen jeg, og starter med frokost selv om jeg ikke har de mest optimale ingrediensene i hus. Har f.eks. ikke smør, bare margarin. Hvordan er det med kaviar? Kan jeg spise det? Og gulrot?

Ziggy
30-10-05, 22:03
Kjører i gang i morgen jeg, og starter med frokost selv om jeg ikke har de mest optimale ingrediensene i hus. Har f.eks. ikke smør, bare margarin. Hvordan er det med kaviar? Kan jeg spise det? Og gulrot?

Bruk margarinen i morgen tidlig, deretter kaster du den....husk den blir omdannet til transfettsyrer når den blir varmet opp...

Kaviar...joda...så lenge du tar det med i det totale karboforbruket i løpet av dagen, så kan du det...

Liker du kaviar, så kjøp heller rød eller svart kaviar på plastboks- de er ikke tilsatt sukker eller annet søtningsmiddel så langt jeg husker... og så smaker det dobbelt så godt også da...

Samme går for gulrot. Husk bare å telle det med i dagens karboinntak!

Ziggy
30-10-05, 23:52
Bruk margarinen i morgen tidlig, deretter kaster du den....husk den blir omdannet til transfettsyrer når den blir varmet opp...

Kaviar...joda...så lenge du tar det med i det totale karboforbruket i løpet av dagen, så kan du det...

Liker du kaviar, så kjøp heller rød eller svart kaviar på plastboks- de er ikke tilsatt sukker eller annet søtningsmiddel så langt jeg husker... og så smaker det dobbelt så godt også da...

Samme går for gulrot. Husk bare å telle det med i dagens karboinntak!

Frukosten min i morgen kommer forøvrig til å bli eggerøre laget av 30 gram smør, 2 egg og en ekstra plomme servert sammen med en brødskive med meierismør og peanøttsmør. Til drikke bruker jeg å drikke en kopp Bengal Spice te som er er krydderte naturlig søtet med vanilje...

Ziggy
31-10-05, 00:13
Klistrer opp listen over anbefalte matvarer for OE igjen så man husker hvilke matvarer man faktisk har å velge mellom...

.

MATVARER MAN ANBEFALES Å SPISE MYE AV

Animalsk fett: Eks. smør, seterrømme, kremfløte, baconfett, talg, flesk, beinmarg og grisefett mv.
Egg: Minst 4 egg pr. dag.
Alle typer ost: Alle typer.Jo høyere fettinnhold, jo bedre.
Alle former for kjøtt: Fortrinnsvis med mye fett, helst grisekjøtt.
Alle slags kjøttvarer: Fortrinnsvis med mye fett, eksempelsvis kjøttpølser, innmatspølser, pateer, kjøttpudding, blodpudding mv.
Fjørfe: Spesielt and og gås, men også kylling og annen fugl.
Fisk: Inkludert fisk på boks i olje; særlig fet fisk som makrell og sild. Fisk stekt i smør eller talg.
Innmat og produkter av innmat: Eks. lever, nyrer, hjerte, hjerne, brusk, svor, bindevev, animalsk gelatin mv.
Kjøttkarft og supper: Med mye fett og gelatin; kokt på bein og kjøttrester.

MATVARER MAN KAN SPISE I MODERATE MENGDER

Melk: Så fet som mulig, eller blandet med like deler kremfløte, inntil en halv liter pr. dag (inneholder ca 20 gram melkesukker).
Margarin og planteoljer: Uten transfettsyrer, for eksempel kokosnøtt, oliven, makademia og solsikke
Grønnsaker: Inkludert sopp, fortrinnsvis med lavt karboinnhold, kokt eller stekt med fett. Inntil 300 gram pr. dag (ca 15 gram karbohydrat).
Potet: En mellomstor potet pr. person pr. dag (ca 10 gram stivelse) stekt i smør, eller grønne bønner i for eksempel smeltet smør.
Bær/frukt med lite sukker: Spises best sammen med pisket krem eller som en ingrediens i fete desserter. Kan spises i stedet for potet eller grønnsaker, inntil 300 gram pr. dag alt etter karbohydratinnhold.
Nøtter og frø: Eks. mandler, kokos, solsikkefrø, makademianøtter mv.
Usøtede drikkevarer: Etter behov; f.eks. kaffe, te eller usukret fruktsaft (2-3 ss i vann).
Annet: Majones, krydder og andre usøtede smakstilsettinger som ikke inneholder mel eller potetstivelse.

MATVARER MAN BØR UNNGÅ, ELLER SPISE LITE AV

Sukker i enhver form: Inkludert søtsaker, fruktose og honning
Frukt/konserves med mye sukker: Eks. sylltetøy, kompotter, geleer osv; jo søtere desto verre; minst akseptabelt er fruktslag som epler og pærer som nesten ikke inneholder protein og fett.
Alle korn- og melkeprodukter: Eks. ris, pasta, brød, kaker, pannekaker osv. bortsett fra mel og stivelse når det blir brukt i små mengder i matretter; ”Optimalt brød” kan lages av nøtter, egg, smør, fløte, litt mel, bakepulver og krydder…
Erter og bønner: Bortsett fra grønne bønner/snittbønner.
Søtede drikevarer: Eks. juice, brus, drikkeyoghurt osv.
Salt (NaCl) i maten: Bør reduseres gradvis inntil det ikke lenger smaker godt eller trengs.

Albertine
31-10-05, 12:19
Ziggy, gidder du ta en runde i min journal og se på maten så langt i dag?

Ziggy
31-10-05, 14:46
Ziggy, gidder du ta en runde i min journal og se på maten så langt i dag?

Så ikke så værst ut det der...noen små justeringer kanskje, så er du der... la igjen noen kommentarer til deg om det.

Nå...blei du mett eller???

Albertine
31-10-05, 14:56
Jeg ble mett ja, og ikke så overveldende mett heller. Hadde en periode med (psykisk) mattrang en stund etter frokost, men jeg drakk litt vann og det gikk over. Nå skal jeg ut og sjekke om de har blomkål på butikken...

Ziggy
31-10-05, 15:07
Jeg ble mett ja, og ikke så overveldende mett heller. Hadde en periode med (psykisk) mattrang en stund etter frokost, men jeg drakk litt vann og det gikk over. Nå skal jeg ut og sjekke om de har blomkål på butikken...

Det er ganske vanlig når man plutselig går over til å spise på en annen måte enn man er vant til....

Har du kjøkkenvekt, så kontroller at du får i deg nok fett i måltidet...etter hvert klarer du å se det an på øyemål... jeg måtte ihvertfall venne meg til å bruke vesentlig større smørbiter enn det jeg var vant til fra før...

ajn
31-10-05, 15:16
Hei!
Jeg følger spent med på Albertine og Ziggy's kommentarer :-)
Jeg forsøker å øke mengden fett (følger i dag ketolyse/Atkins) i et forsøk på å gå ned de siste kg...Tror du, Ziggy, at det kan være verdt et forsøk ?

Jeg er 173 cm, veier nå ca 62 kg.
Fikk følgende fordeling vha kalkulatoren :
P:70-79
F: 138-187
K: 44-49

Er vandt til å regne karbohydrater, må begynne å regne på proteiner og fett også, nå da...

Det jeg lurer på er om dette er noen vits i for meg ? Vil ned ca 4 kg til...

Råd og meninger tas i mot med takk :-)

Skal legge inn dagsmeny i journal senere...

AjN

Ziggy
31-10-05, 15:46
Hei!
Jeg følger spent med på Albertine og Ziggy's kommentarer :-)
Jeg forsøker å øke mengden fett (følger i dag ketolyse/Atkins) i et forsøk på å gå ned de siste kg...Tror du, Ziggy, at det kan være verdt et forsøk ?

Jeg er 173 cm, veier nå ca 62 kg.

Det jeg lurer på er om dette er noen vits i for meg ? Vil ned ca 4 kg til...

Råd og meninger tas i mot med takk :-)


Så du skal ned til 58 kilo? Er ikke det litt i underkant egentlig?? Jeg bare spør jeg, du kjenner jo kroppen din best selv. Idelavekta di basert på en "liten" benbyging er jio ca 61 kilo, så egentlig så er du der du skal være...

Men, jeg skal selvfølgelig gi deg et utfyllende svar påOE tilpasset til deg litt senere i kveld...:)

Ziggy
01-11-05, 11:36
Ristede, salte mandler.

Ha ca 250 gr mandler ut over et bakepapir på en plate. Varm opp ovnen til ca 170- 180 grader, og sett inn mandlene midt i ovnen.

La de riste i ca 8-10 minutter inntil du hører en "poppelyd" når noen av mandlene deler seg...

Ta ut platen, fold sammen bakepapiret slik at du kan helle mandlene ned i en bolle. Hell over litt olje eller ghee, bland godt sammen.

Legg bakepapiret tilbake på panna, og ha mandlene med olje over på papiret igjen. Strø så over med sjøsalt eller seltin- ikke tenk på mengden her, for du kan riste av overskuddssaltet senere i en matsil...m og la mandlene avkjøle seg...

Smaker nyyyydelig...

Iset
01-11-05, 11:38
Mmm. :sikle:
Kan jeg gjøre dette med rå cashewnøtter og på samme måte? Eller rå peanøtter? Syns de to smaker bedre enn mandler. :)

Ziggy
01-11-05, 11:43
Mmm. :sikle:
Kan jeg gjøre dette med rå cashewnøtter og på samme måte? Eller rå peanøtter? Syns de to smaker bedre enn mandler. :)

Helt klart!!!

Og du...husk å prøve deg fram med styrken på ovnen... det er forskjell på hvor "skarpe" de er...

Og en ting til... bruker du mindre enn 250 gram, så må du redusere tiden du rister nøttene på, for ellers kan de bli litt brune... Her har jeg desverre ingen regel, men jeg bruker å lytte etter "poppingen" på mandlene, og bruker det somen indikator på når de er ferdige...

Og dessuten så smaker ristede mandler noe helt annet enn vanlige mandler...du skulle nesten ikke tro det er snakk om det samme...

Ziggy
01-11-05, 21:15
Er vant til å regne karbohydrater, må begynne å regne på proteiner og fett også, nå da...


Til å begynne med er det lurt å fokusere litt på mengdene med de ulike næringsmidlene...men etter hvert blir dette automatisert, når man lærer seg proposjonen mellom de ulike næringsmidlene i kostholdet...;)

Mange har tidligere hatt et problem når det gjelder fettinntaket, så dette fokuset er for å sikre at man tilfører kroppen den energikilden den skal benytte i tiden fremover, nemlig fett! Det tar ikke lang tid før man har innarbeidet denne vanen som man også gjorde det for karbene i kostholdet!

Husk at også Torkil viser til at mange på Ketolysekuren har prøvd å kutte ned på fettet som et forsøk på å ta en snarvei i det å gå ned i vekt...utren at det hadde den ønskede effekt...snarere tvert imot...


...Faktisk har en del vanskeligheter med ketolysekuren når de forsøker å redusere fettinnholdet i dietten, i håp om raskere vekttap.Altså ikke unngå fete oster og fete fisk og kjøtt med fett. (bacon)...


Ellers så har jeg sett på måltidene du la ut, og gitt den noen tilbakemeldinger på sammensetningen i loggen din.

Synes du er flink jeg...:) :p :)

Bare gi meg beskjed om det er mere du lurer på, eller vil ha en tilbakemelding om...

nøtta
02-11-05, 12:08
Frukosten min i morgen kommer forøvrig til å bli eggerøre laget av 30 gram smør, 2 egg og en ekstra plomme servert sammen med en brødskive med meierismør og peanøttsmør. Til drikke bruker jeg å drikke en kopp Bengal Spice te som er er krydderte naturlig søtet med vanilje...


brødskive ?? jeg må nok sette meg inn i denne dietten for jeg veit jo egentlig ingen ting .... men jeg skal ikke prøve trives med det kostholdet jeg har nå

men det jeg skjønner er hvordan kan så MASSE fett være kombinert med khd :confused: ( veit det er minimalt ... 300g bær eller potet eller noe i den duren men alikevel ...

og hvorfor anbefaler han helst grisekjøtt :confused: æsj .... det finnes jo mye bedre kjøtt en gris ?? har tusen argumenter .... men skal ikke skrive de inn her :p er litt ekle ...

nøtta
02-11-05, 12:09
*rettelse* det jeg IKKE skjønner ....:p

Ziggy
02-11-05, 12:18
Joda, nøtta, i ei slik tynn brødskive så er det ca 5 Karber, så det vil ikke utgjøre noe ï det hele tatt når det gjelder blodsukkerstigningen... husk at det fettet vi spiser senker optaket av alle næringsstogffer fra maten, slik at kroppen får porsjonert næringen på en langt bedre måte med dette kostholdet enn den vil med et tradisjonelt blandingskosthold...

Joda, har hørt alt det der om urinsyre osv i grisekjøtt, men det er også flere som mener at det ikke er den såkalte urinsyra som er problemet, men at det er den ubalansen som man får gjennom et tradisjonelt blandingskosthold som gjør at urinsyra kan fi seg uheldige utslag for mange. Har og lest en plass at det er ikke urinsyra i maten som er det vstore problemet, men kroppens egen produksjon, og denne teorien minner meg mye om det som har vist seg å stemme når det gjelder kolestrol fra mat vs kolestrol produsert i kroppen...

Men for all del, det er intet problem å spise andre kjøttslag, men det skal mye til for å finne tilsvarende fete kjøttsorter som det vi får fra gris. Dessuten ligner jo grisens proteiner mye på våre egne, se det er hevdet at kroppen vår ikke trenger å bearbeide disse proteinene like mye før de blir benyttet som den må med andre proteinkilder.

Så som du forstår, så finnes det flust av argumenter på hver side når det gjelder dette... så det er opp til hver enkelt å velge det man mener er best for en selv! :) :) :)

Iset
02-11-05, 12:27
Joda, nøtta, i ei slik tynn brødskive så er det ca 5 Karber

Hmm sikker på at det kun er 5 karber? En rug sprø inneholder jo 6 karber, og den er fullkorn + veier mye mindre enn en tynn brødskive.

Ziggy
02-11-05, 12:33
Hmm sikker på at det kun er 5 karber? En rug sprø inneholder jo 6 karber, og den er fullkorn + veier mye mindre enn en tynn brødskive.

I ei tynn skive Lindbergbrød på litt over 25 gram er det ikke mere enn ca. 5 gr karbo, da det bare er 18,9 gr karbo pr 100 gr.

I ei skive med OE brød er det bortimot det samme karboinnholdet som i Lindbergbrødet, så joda, det skal stemme dette...:)

Iset
02-11-05, 12:42
Okei det høres jo ganske bra ut da. :D Så da kan jeg spise en tynn skive lindbergbrød feks istedetfor et knekkebrød. Nam nam.

Ziggy
02-11-05, 12:46
Okei det høres jo ganske bra ut da. :D Så da kan jeg spise en tynn skive lindbergbrød feks istedetfor et knekkebrød. Nam nam.

Klart du kan! Bare man husker på å holde seg innenfor dagens karboinntak så er det ingenting i veien for det...:)

nøtta
02-11-05, 13:36
Klart du kan! Bare man husker på å holde seg innenfor dagens karboinntak så er det ingenting i veien for det...:)

dette er litt vel flaut og spørre om men har ikke satt meg inn i filosofien .... hvor mange khd kan man spise per dag ??? :rodme:

Ziggy
02-11-05, 17:54
dette er litt vel flaut og spørre om men har ikke satt meg inn i filosofien .... hvor mange khd kan man spise per dag ??? :rodme:

Er målvbekta di (høyden din i cm - 100 cm, eks 170 - 100 = 70), så finner du karbonivået ditt ved å gange dette med 0,5 og 0,8. Er man mye overvektig, kan man gange med 0,3.

Med en målvekt på 70, så blir det mellom 35 og 56 karber pr. dag!

Setter du opp høyden din, så skal jeg sjekke det nærmere for deg:) :) :)

Utregningene og bakgrunnen for dem finner du forresten i starten av denne tråden, om du føler for å se litt på det sånn i fred og ro- men jeg kan hjelpe deg med dette om du vil!

Ziggy
02-11-05, 19:02
Her er en oppskrift, modifisert sådan, av Filadelfiakake slik jeg skal lage den i kveld...mmmmm......:p ;) :p


OE Delfiakake

250 g kokosfett
250 g 70% - 86% kakaosjokolade
0,25 dl ferdigkokt kaffe og 0,25 dl kremfløte
6 eggehviter
12 hele egg, godt pisket
100 g mandler
100 g hasselnøtter
30 g kokosmasse

Pisk eggene til de blir luftige. Smelt kokosfettet og sjokoladen i to ulike panner. Ha kaffen og fløten oppi sammen med den flytende sjokoladen. Bland deretter flytende kokosfett i den flytende sjokoladen under omrøring. Deretter blandes sjokolademassen porsjonsvis i de piskede eggene under kraftig omrøring. Visp deretter i kokosmassen, og la den avkjøle seg litt.

Bruk en vanlig brødform kledd med aluminiumsfolie eller matpapir, og legg delvis sjokolademasse, nøtter og tørket frukt. Pass på at blandingen er såpass stiv at ikke nøttene faller til bunnen av kaka.

Du kan bruke ulike typer nøtter, som f.eks. cashewnøtter, macademianøtter, pistasienøtter, hasselnøtter eller peanøtter, alt etter smak. Mandlene kan evt. ristes før du har dem i kaka.

Sett kaken til avkjøling. Kan spises etter noen timer. Delfiakaken har god holdbarhet i kjøleskap, men kan også fryses.

Variasjon: Du kan også bare ha 2 – 3 ss konjakk i sjokoladeblandingen sammen med kaffen om du ønsker det. Alternativt kan du også bruke 2 - 4 ss økologisk sukker eller honning om du vil.


Husk at her brukes sukker eller honning som et krydder, slik det opprinnelig ble brukt.

Den opprinnelige oppskrifta uten sukker men med rosiner og aprikoser er oppgitt til å ha følgende næringsmessige fordeling;

1,0 (protein) : 3,4 (fett) : 0,5 (karbohydrat)

Pr 100 gram gir dette;
10 gr protein
33 gr fett
5 gr karbo
357 Kcal





Ser det godt ut, eller???:D :D :D

Iset
02-11-05, 20:22
Hmm jeg er så "blond" på dette med utregning, kunne du regnet for meg også? :D

Trenger du målvekt og høyde bare? Min målvekt er på 70 kg vil jeg tro. Jeg er 174 høy.

Ziggy
02-11-05, 22:46
Hmm jeg er så "blond" på dette med utregning, kunne du regnet for meg også? :D

Trenger du målvekt og høyde bare? Min målvekt er på 70 kg vil jeg tro. Jeg er 174 høy.

"Idealvekt" 174 - 100 = 74 + 10%, dvs mellom 66,6 kilo og 81,4 kilo

For deg med en fordeling på 1,0 : 2,0 : 0,5 vil være som følgende pr dag;

Proteiner: 74 gram
Fett: 148 gram
Karbo: 37 gram

Dette tilsvarer omtrent

Protein: 296 Kcal
Fett: 1332 Kcal
Karbo: 148 Kcal
Totalt: 1776 kcal

Dette er beregninger for stabiliseringsperiode. Disse verdiene vil senere bli endret til et forhold tilsvarende 1,0 : 2,5-3,5 : 0,5-0,8, som gir et vesentlig høyere energiinntak.

Ser vi dine anbefalinger opp mot matvarer, så tilsvarer det sånn ca;

370 gram kjøtt/fisk
148 gram fett/olje (noe mere om du bruker smør, rømme o.l.)
37 gram karbo (her tror jeg du er godt kjent vedr. fordelingen...)

Sånn...verre er det ikke, nå er det bare å finne frem næringstabellen, blokk, blyant og kalkis og prøve seg frem...

Som sagt, det tar litt tid å omkode vanene vedr. mengder med de forskjellige næringsmidlene, men om litt, ja så sitter det i fingrene...

Tror faktisk du ikke vil ha noe problem med å beregne måltidene dine i det heletatt jeg, ut fra det jeg har sett du har bidratt med i forumet her...:) :) :)

Er det noe mere, er det bare å si ifra...

Iset
03-11-05, 00:05
Tusen takk, du er en engel!! :D

1776 kcal, det fikk jeg på vektklubb.no også (da jeg desverre meldte meg inn der i et øyeblikks "svakhet").

Jeg skal nok klare dette her ja!

Ziggy
03-11-05, 00:35
Tusen takk, du er en engel!! :D

1776 kcal, det fikk jeg på vektklubb.no også (da jeg desverre meldte meg inn der i et øyeblikks "svakhet").

Jeg skal nok klare dette her ja!

La ikke 1776 bli en tvangstrøye... trenger du mere næring- ja så spis mere...og det helt uten dårlig samvittighet... så lenge du sørger for å holde deg sånn noenlunne til den anbefalte fordelngen mellomj proteiner, fatt og karbohydrater.... og husker på at mesteparten av fettet bør være mettet, animalsk fett!!!:)

Skal bli morro å følge med på hvordan detv går med deg.... det er bare å rope ut om det er noe... men det vet du sikkert og:D :D :D

nomma
03-11-05, 00:49
Takk for oppskriften på delfia kaka.. bruker du kokkosfett som du får kjøpt på butikken, eller cocosa????

Og mye vil ha mer.. kan du legge ut oppskriften på kokosbollene... pleaase ;)

Iset
03-11-05, 01:08
La ikke 1776 bli en tvangstrøye... trenger du mere næring- ja så spis mere...og det helt uten dårlig samvittighet... så lenge du sørger for å holde deg sånn noenlunne til den anbefalte fordelngen mellomj proteiner, fatt og karbohydrater.... og husker på at mesteparten av fettet bør være mettet, animalsk fett!!!:)

Skal bli morro å følge med på hvordan detv går med deg.... det er bare å rope ut om det er noe... men det vet du sikkert og:D :D :D

Thank you. :D
Jeg trenger faktisk noen som følger litt med meg, fordi jeg må ha litt "press" på meg, føler jeg. :p

Ziggy
03-11-05, 06:08
Takk for oppskriften på delfia kaka.. bruker du kokkosfett som du får kjøpt på butikken, eller cocosa????

Og mye vil ha mer.. kan du legge ut oppskriften på kokosbollene... pleaase ;)

Bruker vanlig Delfiafett jeg...husk dette er fett som tåler MYE varme, så jeg tror neppe det er skadet av produsenten, da det eneste de trenger, er å varme det nok opp til at det smelter, og det er ikke mye... det ser man selv når man smelter delfiafettet i vannbad!!!;) ;) ;)

Skal se om jeg ikke finner oppskriften på kokosbollene litt senere i dag jeg...:)

Ziggy
03-11-05, 06:11
Thank you. :D
Jeg trenger faktisk noen som følger litt med meg, fordi jeg må ha litt "press" på meg, føler jeg. :p

Helt i orden det Iset!!! :)

Ziggy
03-11-05, 09:39
Legger ut et svar jeg ga til Albertine, som mente det ble litt tull med måltidene hennes i går...

DET BLE DET IKKE!!!

Som tidligere nevnt, så kan man på OE spise mellom 2 og 3 måltider pr. dag, og man skal i den sammenhengen lytte til kroppens signaler om man er sulten eller ikke.

Synes Albertine er kjempeflink jeg!!!:D;) :D



Siden det er så mange som er interessert bør jeg vel legge ut dagsmenyen min fra i går:

Frokost:1/2 skive pumpernickel med smør og 70 gram ridderost. 1/2 skive pumpernickel med smør og 30 gram dansk salami m/majones

Lunsj: To nakkekoteletter stekt i smør, fløtegratinert blomkål og brokkoli

Middag: Ingenting, kjempemett etter middagslunsjen

Kvelds: En neve mandler, vispet krem med 1 ts sukker, masse jordbær

Kanskje ikke terningkast seks, siden det ble tull med måltidene...

Tull med måltidene??? Husk at du skal lytte til kroppen, og er man mett, ja så er man mett...

Et lite tips kan kanskje ha vært å spise litt mere til kvelds enn det du gjorde... det er på OE ikke noe problem å spise en sånn passe liten kvelds kl 20-21, det som da skjer, er at den får fordøyd næringsstoffene i fred og ro, og er som regel ferdig med selve fordøyelsen ved midnatt, deretter henter den sakte og sikkert opp næringsstoffene gjennom natta, og bruker dem til det de er ment til... mens du sover og aner ingen ting... det er så bar så!!!:D ;) :D

Og husk det...kroppen henter hele tiden næring fra noe som du gjerne skulle ha blitt kvitt... for nå har du virkelig saqtt i gang fettforbrenningen så det gjør monn, skal jeg si deg!!!

Næring får du som sagt nok av fra andre "kilder", og så lenge du ikke er sulten , ja så er alt i sin skjønneste orden!!!

For husk at du i løpet av en dag kan ha mellom 2 og 3 måltider, så var det nok med to måltider for deg i går, ja så var det nok med 2... værre er det ikke!

Alt i alt, så synes jeg det ser ut som en sekser allikevel jeg!!!

http://heim.ifi.uio.no/%7Ehansvh/terning/6.gif

Iset
03-11-05, 09:55
Så bra. :D

Usj, jeg har ikke spist nok fett til frokost, syns jeg. Orket ikke noe særlig, så jeg spiste 2 kalde krydrede svinekoteletter uten noe til. Jeg spiser ikke fettranden på dem, det brekker jeg meg av, så det ble vel ganske magert da..? Skulle hatt smør eller noe til, men jeg gadd ikke. :flau:

Men det er iallefall bedre enn den maten jeg har spist de siste ukene.

Ziggy
03-11-05, 10:26
Så bra. :D

Usj, jeg har ikke spist nok fett til frokost, syns jeg. Orket ikke noe særlig, så jeg spiste 2 kalde krydrede svinekoteletter uten noe til. Jeg spiser ikke fettranden på dem, det brekker jeg meg av, så det ble vel ganske magert da..? Skulle hatt smør eller noe til, men jeg gadd ikke. :flau:

Men det er iallefall bedre enn den maten jeg har spist de siste ukene.

Hva med å lage en rask og god saus av creme fraiche basert på sjyet fra panna etter at du stekte kotelettene, pluss litt salt og pepper???

Har en slik en stående i kjøleskapet hele tiden jeg, så er det bare å ta frem litt og nuke det i mikron...snadder sammen med både varmt og kaldt kjøtt spør du meg!! Samtidig får du fiksa litt på fettinnholdet i måltidet...

Og hva med å steke løk i mye smør, krydre det, og ha det i kjøleskapet på sammen måte??? Da skal det jagu ikke mye til for å få et komplett måltid mener nå jeg da....;)

Og hva med ost??? Kunne du ha tenkt deg å kose deg med en god kopp te med en Brie og valnøtter for eksempel???

Ziggy
03-11-05, 11:19
Har revidert OE versjonen av Delfiakaka jeg la ut her for litt siden... den ble knallgod synes nå jeg... kokosmassen gjorde virkelig susen her synes jeg!!! :p

Albertine
03-11-05, 11:35
Gjett hva som skal stå på bordet julaften hos oss! :D

Ziggy
03-11-05, 13:03
Har nettop fått boka til Sten Stur Skaldeman, og kort skummer gjennom den! Interessant...

Hans måte å gå ned på ligger svært nærme det vi gjør her på OE for overvektige...
basert på forholdet 1,0 : 2,0 : 0,5


Optimal Ernæring: 17% protein - 75% fett - 8% karbohydrater

Sten Sture brukte: 20% protein - 75% fett - 5% karboydrater

Vil nok si at dette er så og si det samme grunnprinsippet, for naturlige variasjoner vil alltid forekomme, så de fleste av oss vil ligge en plass mellom disse anbefalingene...:)

Skal komme tilbake til mere fra boka hans opp mot OE senere når jeg får lest mere i den...:p

Ziggy
04-11-05, 10:01
Setter inn her et sammenklipp over noen enkle råd vedr. innkjøp av mat for OE... sånn for å illustrere at det faktisk ikke er så dyrt som man i første omgang kunne tro...


OE kostholdet er faktisk ikke så dyrt som man i første omgang tror, og her er hvorfor...

- Jeg spiser mye egg, og kjøper medium egg, da det ikke er store forskjellen mellom plommene, men i eggehviten, dvs proteinet i eggene som utgjør forskjellen. Handler du dem på OBS, ja så koster de kr 1,- pr stk, på Lidl 1,32 pr stk og på Prix 1,36 pr stk.

- Jeg kaster ikke eggehvitene, de bruker jeg i delfiakaka, kokospannekakene eller jeg bruker dem til mine to små...

- Du kan bruker Lindbergbrød, og tynne skiver... så et brød vil vare ca en uke før du må kjøpe nytt..

- Jeg spiser mye meierismør, og det koster noe sånt som 34,- pr kilo, noe som ikke er så dyrt.

- Peanøttsmør lager jeg selv av en pose Polly peanøtter som jeg har i en bolle sammen med litt fett, og moser det med stavmikseren til det er skikkelig crunchy... sabla godt og billig...og uten druesukker, dårlige oljer og E- stoffer er det og...

- Jeg bruker mere Creme Fraiche enn rømme, og sparer ca 3,- pr beger jeg bruker.

- Jeg kjøper stor pakning med fløte, og heller restene på isposer når det nærmer seg forbruksdato... fløtebitene passer utmerket i supper og sauser, og tilsvarer ca 1 - 1,5 ss pr terning... økonomisk når man må tenke på forbruket. Jeg bruker å lukke posene med klips, for da kan jeg bare helle i mere neste gang jeg får fløte til overs før den går ut på dato....

- Du kan bruke grønnsaker som du er vant til, men i litt mindre kvanta... vi spiser ikke 1 kilo frukt om dagen, da DET er sviindyrt det!!!

- Ofte bruker jeg gul løk (mye billigere enn rødløk) surret i mye smør med krydder som tilbehør... ikke akkurat dyrt det heller vil jeg si...

- Kjøper du fryste svinekoteletter eller nakkekoteletter, ja så koster det deg 29,90 pr kilo på Rema og de andre lavprisbutikkene... og med det rette tilbehøret, jha så varer det lenge.... husk du blir mett som bare f... på fettet, og klarer ikke lenger å stappe innpå med kotelett etter kotelett...

- Kjøttdeig til 57 kr kiloen bruker vi også en del som hamburgere, kebabkjøtt, taco etc... det er bare å bruke litt mere creme fraiche, rømme, ost ol for å få opp fettinntaket...

- Familieribbe og tynribbe til 29,90 kan skjæres opp i tynne skiver og brukes som grillribbe i stekepanna...mmm

- På Rema har de bacon i biter fra en dansk produsent, Tulip, i ett- kilospakninger i frysedisken til kr 79,- pr kilo. Har disse i en Ziplock pose, og tar et par never (80-100 gr) som jeg bruner i panna sammen med en 30 gram smør før jeg har i 1 helt egg + 1 eggeplomme. Alt dette har jeg over ei skive OE brød med smør... det er en mettende frokost det... og rask å lage!!! (du kan evt bruke Lindbergbrød om du ikke vil bake OE brød selv...)

- Og så kan du lage "medisterkaker" av familiedeig, som ikke koster mer enn vanlig kjøttdeig på Rema...

- Har du problemer med å spise fettranden på kotelettene, ja så velg nakkekoteletter, da disse er skikkeling marmorisert med fettet slik at du ikke merker det, men smaken....mmmmmmmm!!!

- For ikke snakk om sausen du lager av sjyen fra panna og Creme fraiche, salt, pepper og noen få oppdelte sjampinjonger som trekker til seg smaken.... HELT KONGE... spør du meg...

- Ost på OBS koster rundt 40,- pr kilo, så man kan nesten spise 2 kilo for prisen av 1 kilo Norvegia fra Rema..

- Vi drikker vann, kaffe og te til det meste, og litt brus i helgene... ofte bruker jeg en del kremfløte i kaffen og teen for å få opp fettandelen...

- Snacks er peanøtter i skall, delfiakake, ost, 70% sjokolade, baconcrisp med rømmedipp, hjemmelaget osv...

Så jeg er ikke helt enig i at dette kostholdet er så dyrt som man i utgangspunktet vil tro...men det vet man da heller ikke før man har prøvd...

ajn
04-11-05, 10:40
Hei!
Flott med denne oversikten. Gidder du å legge ut noen typiske dags-menyer også ? Gøy å se hva andre spiser for å få tips :-)

Takk for flott "oppfølging" :-) Skjønner at dette er noe du BRENNER for!

AjN

Anne
04-11-05, 11:01
Hei Ziggy
:)
Hva sier OE om inntak av vann, og ikke minst hvor mye bør du trimme for å takle dette kostholdet?

Har du noen forskningsrapporter å vise til med hensyn til Kolesterol og hjerteundersøkelser etter overgang til dette kostholdet?

Føler meg unektelig litt usikker på alt fettet. Jeg spiser en del fett jeg, men kjenner jeg er usikker.....

Har du selv tatt prøver før og etter overgangen? I tilfelle hva viste resultatene?

Spør og graver jeg....for føler jeg mangler litt info om dette...:o

Ziggy
04-11-05, 11:14
Har lagt ut en drøss med forskningsrapporter på dette forumet je...tror det er en 6-7 stykker, du finner dem her:

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

Har forresten flere rapporter jeg kommer til å legge ut når jeg får tid til det... så merk deg den tråden. De er på både norsk, engelsk og svensk, så du får teste språkkunnskapene underveis...

Ellers så vør du lese boka til Wolfgang Lutz "bedre uten brød" som nå er på norsk, hvor du får forklart det meste av bakgrunnen for dette kostholdet... de skal ha den hos velassorterte bokhandlere... når du har lest den, ja så vet du mere om dette kostholdet enn de fleste legene faktisk gjør i dag...

Så har du Skaldemans bok på svensk, hvor han forklarer hvordan han gjorde det. Han brukte akkurat denne metoden, noe han ble klar over etter et intervju med Mat & Helse.

Ellers kan du lese gamle Mat & Helse fra 2003 tror jeg det var, da skrev de mye om OE.

Skjønner du er skeptisk..det var også jeg...men etter en tid på OE, ja så forsvant all skeptisime når jeg merket at både helsa og kroppen ble bedre... men det må man kjenne på selv...

Nei,jeg tok ingen prøver før jeg la om...ser for meg det peset jeg ville fått hos legen min...

Og husk, det er ikke snakk om radikale forandringer, det er heller snakk om justeringer i forholdet mellom fett og proteiner... og da aller helst mettet fett (og det er vel det som får varselsbjellene dine til å ringe, skulle jeg tro...)

Men husk da også at dette kostholdet også ligger innenfor Mat& Helses egne kostanbefalinger... :) :) :)

Ziggy
04-11-05, 11:29
Har forresten også lagt ut Bassøes forskningsrapport på denne tråden jeg...dette er en norsk forkningsrapport fra 1978 om lavkarbokosthold... noe folk på Ketolysekuren også har hørt om...men sannsynligvis aldri sett...

Vel..alle dere der ute...her er Bassøes rapport fra 1978!!!:D ;) :D

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?p=125622#post125622

Anne
04-11-05, 12:00
Takk Ziggy:)

Jo da jeg har lest Eskimorapporten for ett par år siden faktisk..og må innrømme at jeg har tolket den som om vi bør spise mer omega 3 og mindre omega 6., og eskimoene spiser vel minimalt med mettet fett....selv om de har et svært fettrikt og proteinrikt kosthold.

Har også lest Bassøe rapporten for maaaaaange år siden...begynner å bli gammal jeg da...:p , men har vel egentlig tenkt at det har kommet ny og bedre forskningsrapporter etter dette....:o

Skal lese noen av de andre rapportene også....og kikke mer på eskimorapporten.

Takk takk for utfyllende svar Ziggy:klem:

Ziggy
04-11-05, 12:19
Gjør det du....det er skikkelig interessant lesing...

Husk at eskimoene spiste mye selspekk, og det er vel ikke bare umettet omega-3, men i stor grad mettet fett, i og med at selen tross alt er et pattedyr, må vite....(men hva vet vel jeg...):p ;) :cool:

Anne
04-11-05, 12:32
Her er en liten artikkel om selolje og -spekk
http://www.nifes.no/index.php?page_id=134&article_id=993

...et lite klipp:

Analyser av selkjøtt
En studie av næringsinnholdet i selkjøtt og selspekk med tanke på humant konsum er gjennomført, og publisert online i tidsskriftet Food Chemistry (Brunborg et al. 2005). Innholdet av langkjedede flerumettede omega-3 fettsyrer og en-umettede fettsyrer er høyt i selspekk. Selkjøtt er magert (< 2 % fett), inneholder mye protein med en velbalansert aminosyresammensetning og inneholder dessuten mange sporelementer i høy konsentrasjon (spesielt jern). Innholdet av vitamin A, D3 og B12 er også høyt i selkjøtt.

Resten av artiklen er også interessant....

Ziggy
04-11-05, 12:37
Joda, det stemmer nok det at selkjøttet er magert, og at det er et høyt innhold av omega 3 fettsyrer i selspekket, men det de ikke skriver, er at hoveddelen av spekket faktisk består av animalsk, mettet fett... for vi snakker jo tross alt om et pattedyr her, men ja, det er høyere innslag av omega 3 fettsyrer i selspekket enn det du f.eks. vil finne i elgspekk... det har noe med kosten å gjøre...må vite!!! :)

Anne
04-11-05, 12:56
Hm...:confused:
Jeg trodde det var hovedsakelig marine fettsyrer i selspekk jeg og dermed omega 3....men hva vet vel jeg...:p

Ziggy
04-11-05, 13:03
Hm...:confused:
Jeg trodde det var hovedsakelig marine fettsyrer i selspekk jeg og dermed omega 3....men hva vet vel jeg...:p

Her er et klipp fra Eskimostudiens side 15, siste avsnitt tror jeg...

"...I dette kapitelet påvises det at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 18,5 % (57 g/dag) av sitt energiinntak som mettet fett, mot nordmenn 14 % (35 g/dag) og amerikanere - som har spesielt store problemer med hjerte- og karsykdommer- som har et inntak på 11 %. Av flerumettet fett (PUFA) var eskimoenes energiandel/dag på 10 % mot nordmenns 5 %. Disse fakta er årsaken til at forfatteren ønsker å drøfte vårt behov for fett..."

Fra side 18, siste avsnitt står det

"...Bang og medarbeidere fant at eskimoene hadde 33,7 % av de totale fettsyrer i sitt energiinntak som mettede fettsyrer. Høygaard fant at eskimoene i Angmagssalik hadde hele 55 % av sitt daglige energiinntak som fett..."

Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...;)

Ziggy
04-11-05, 13:08
...Og ser vi på fettinntaket til Masaiene i Afrika, og folkeslagene i Kaukasus, ja så inntar de enda større mengder med mettet fett enn det eskimoene gjorde... da disse folkeslagene lever i all hovedsak av melkprodukter og animalske kjøttmatvarer...

Anne
04-11-05, 13:11
Som du ser, så spiste også eskimoene mest mettet fett, noe som jeg antar kommer fra selspekket, og ikke fisken de spiste...;)

Det har du helt sikkert rett i:p

Og takk for at du tar deg tid til å finne info til meg/oss, Ziggy. Fort gjort å hoppe over vesentlige detaljer i en så omfattende rapport.:)

ajn
04-11-05, 14:23
Søkte på "Wolfgang Lutz" og fikk opp blandt annet denne siden, med noen interessante linker på klikk.no :

http://lillemaane.no/katalog/bedre_uten_brod.html

Klikk deg inn på linkene nederst på siden...

AjN :-)

Iset
04-11-05, 16:14
OJ den linken er lagret i favoritter. FOR EN FANTASTISK LINK!!!

Ziggy
04-11-05, 18:45
Hei Sten Sture....

Ser du er ofte inne og leser på OE tråden her inne selv om du ikke deltar aktivt...lurer derfor på hva syns du om den informasjonen som er lagt ut her så langt??? Funnet noe du synes er interessant??? :)

ssskaldeman
05-11-05, 08:59
Hei Sten Sture....

Ser du er ofte inne og leser på OE tråden her inne selv om du ikke deltar aktivt...lurer derfor på hva syns du om den informasjonen som er lagt ut her så langt??? Funnet noe du synes er interessant??? :)

Ja, jag går i Kwasiniewski-skola hos dig Ziggy! Detta är en mycket spännande tråd. Jag hinner inte läsa ordentligt just nu, men jag kopierar många av era tankar och frågor och lägger dem i en särskild mapp. Jag ska läsa detta ordentligt om en månad ungefär. Jag ska också beställa Kwasniewskis första bok. Har du en länk till den? (Jag tycks inte få tillbaka min Homo Optimus. Den är utlånad till en typ 1-diabetiker och jag tror att man följer råden i den. De får behålla boken.)

När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera.

Må så bra alla, och grattis Ziggy! Du gör ett fantastiskt arbete!

Sten Sture

205gti16v
05-11-05, 09:51
Når det gjeld metta fett har myndighetene lurt oss i alle år(og fortsetter å lure majoriteten av oss) animalsk fett er ikkje berre metta fett og olivenolje er faktisk 25% metta fett.

Eskimoer som levde inne i landet åt møkje reinsdyr som har mindre umetta fett enn sel, utan at det medførte dårlegare helse. Eit av hovudpoenga er at eskimoane før i tida kun åt naturleg føde(dyr som levde fritt) som medførte at maten hadde eit gunstigt forhald mellom omega3 og omega6 (mellom 1-1 og 1-2). Smør frå kyr som beiter ute har ideelt forhold mellom omega3 og 6 mens kyr som et kraftfor har mykje dårlegare forhold.
På toppen av dette et folk store mengder soyaolje, solsikkeolje og anna skit som forskyver forholdet mellom omega3 og 6.

Ziggy
05-11-05, 10:53
Når det gjeld metta fett har myndighetene lurt oss i alle år(og fortsetter å lure majoriteten av oss) animalsk fett er ikkje berre metta fett og olivenolje er faktisk 25% metta fett.

Eskimoer som levde inne i landet åt møkje reinsdyr som har mindre umetta fett enn sel, utan at det medførte dårlegare helse. Eit av hovudpoenga er at eskimoane før i tida kun åt naturleg føde(dyr som levde fritt) som medførte at maten hadde eit gunstigt forhald mellom omega3 og omega6 (mellom 1-1 og 1-2). Smør frå kyr som beiter ute har ideelt forhold mellom omega3 og 6 mens kyr som et kraftfor har mykje dårlegare forhold.
På toppen av dette et folk store mengder soyaolje, solsikkeolje og anna skit som forskyver forholdet mellom omega3 og 6.


.
http://pages.prodigy.net/rogerlori1/emoticons/the%20wave.GIF

.

Mum 4 2
05-11-05, 11:27
Vil bare si at jeg liker denne tråden veldig godt, er inne og leser jevnt. Finner den veldig interessant.

Og Ziggy, du brenner tydeligvis for dette, og jeg synes du er veldig flink til å følge opp de som følger OE. Way to go!!:)

Ziggy
05-11-05, 12:38
Ser det er mange her inne som baker brød mm med proteinpulver, og derved får et proteininntak som fyker i været…

Om dere skal bruke de gamle oppskriftene, og allikevel ikke kjøre proteininntaket rett i lufta, ja så fins det alternativer…

Selv bruker jeg bokhvetemel jeg i pannekaka, det er glutefritt, og passer ypperlig i disse... Husk bokhvete er egentlig ikke et korn heller da, men smaken er... ja, som korn...synes nå jeg da...

Ellers så kan man evt. prøve hirse, quinola og amarantmel som gode alternativer... disse er også uten gluten. Alternativt kan man jo også prøve sammalt spelt, da mange som er glutenintolerante ikke reagerer på dette som de gjør på vanlig hvetemel.

Selv prøver jeg å unngå hvetemel og kli, da jeg får noe inni ....... med luft i magen....og det er ikke værende i samme rom for andre når jeg har spist det... så langt har det funka bra med bokhvetemel, men det kan og ha med at jeg bruker betydelig mindre mel nå enn før...

Vet at de som plages med Candida anbefales å redusere sterkt på inntaket av fiber, da fibrene kan ”gjæres” i fordøyelsessytemet, og allikevel gi næring til candidasoppen- selv om ikke vi selv kan få næring ut av de samme fibrene…

Tror faktisk det er dette jeg selv plages med …selv om jeg er mann…det er jo som kjent ikke bare kvinner som kan få denne plagen… :o ...og hvem vet…dømmer man ut fra lukta fra oss karfolk…så kanskje det er flere enn man er klar over som sliter med tilsvarende problemer… da uten de samme symptomene som man ofte finner hos kvinner med dette problemet???

Jaja… det er nå mine egne betraktninger… trenger for øvrig ikke å være flau over å ha lånt et do hos folk vi er på besøk hos lenger heller jeg, da stinketiden gikk over med denne kostomleggingen...heldigvis!!!:p

Ziggy
05-11-05, 12:53
...Jag ska också beställa Kwasniewskis första bok. Har du en länk till den? (Jag tycks inte få tillbaka min Homo Optimus. Den är utlånad till en typ 1-diabetiker och jag tror att man följer råden i den. De får behålla boken.)

Skal sende linken til deg...liker forøvrig ikke Homo Optimus boka særlig...den er ikke spesiellt tilrettelagt for å forklare OE kostholdet... i tillegg så blir det litt for mange politiske og tildels religiøse betraktninger i den... men man må jo være klar over at boka er skrevet for en helt annen kultur og tradisjon en vår såkalte vestlige da... Optimal Nutrition er nok den eneste av bøkene som er utgitt så langt som kn anbefales... her er kostholdsfilosofien greit fremlagt og forklart.... det eneste ankepunktet jeg har mot denne boka... er det totale fraværet av kildehenvisninger, men i og med at jeg har holdt på med dette kostholdet en god stund, ja så har jeg på egen hånd funnet frem til forskningsmateriale som underbygger denne kostholdsfilosofien.

Må samtidig nevne at jeg baserer store deler av min kunnskap på Wolfgang Lutz bok "bedre uten brød" som også forefinnes på norsk. Han beskriver enkelt hvordan kroppens celler er konstruert for å primært bruke fett og ikke glukose som energi mv... alt godt dokumentert med kildehenvisninger til foreliggende forskningsrapporter. Her tror jeg det er mye å lære for alle og enhver. Lutz støtter OE, og hans anbefalinger er tilsvarende det som ligger til grunn for OE. Den eneste forskjellen er at heller ikke Lutz gir andre anbefalinger enn opptil 72 gram karbo pr dag... Det er derfor jeg bruker denne boka som referansebok, og anbefalingene fra Kwasniewskis bok. For som dagt, ksotholdsfilosofien i disse to bøkene er den samme.

Har lagt ut en del av disse rapportene på en egen link her, så du kan kontrollere om du har lest dem du også, og har du flere slike dokumenter, ja så hadde det vært interessant om du også kunne ha lagt dem ut her...:)

Her er tråden til forskningsrapportene...

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6823

...När du så småningom läst min bok vore det kul om du beskrev likheter och skillnader mellan de två modellerna. Det vill jag gärna vara med om att kommentera.

Det skal jeg gjøre! Du skriver bra, og jeg er enig i det jeg har lest så langt... så jeg lover å komme tilbake til dette noe senere!!!:)

ajn
05-11-05, 12:58
Ziggy, jeg finner ikke oppskriften på OE-brød. Har forsøkt å søke, men uten resultat. Gidder du å legge in link til oppskriften, eventuelt poste oppskriften på nytt ?

Takk :-)

AjN

Iset
05-11-05, 13:14
ajn: begge brødene ligger i DENNE tråden. ;) Vil tro det er på side 3 eller 4.

Iset
05-11-05, 13:18
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=124195&postcount=106

Side 5 var det visst. :)

ajn
05-11-05, 13:45
http://forum.lavkarbo.no/showpost.php?p=124195&postcount=106

Side 5 var det visst. :)

Tusen takk, Iset :) Jeg søkte nok bare i Oppskrift-delen av forumet...
Har du (eller noen andre) smakt nøttebrødet ?

AjN

Ziggy
05-11-05, 14:38
Legger inn her en melding jeg sendte til AJN om ketose og OE, og ikke minst bruken av ketostixene...


Tror det er flere som vil få seg en overraskelse her...:D :D :D


Hei, hei!
1 Carbwisebar inneholder 21 g prot - og jeg ser jo at det er relativt mye...Får kutte de ut og heller bruke proteinene på kjøtt, nøtter, ost...

Jeg venter litt til (iallefall 1-2 uker) før jeg begynner å kutte ut nøtter eller ost. Som du sier,kroppen skal omstille seg. Det beste er jo om man kan spise både nøtter og ost, da de er en viktig del av kostholdet mitt på OE.

Så Albertine skrev om ketose/ikke ketose...Hvilken rolle spiller egentlig ketos i OE ? Jeg hadde problemer med å få utslag på stix under induksjonsfasen på Atkins, selv om jeg spiste under 10 g KH. Fikk best utslag når jeg i tillegg spiste lite. Har faktisk ikke testet meg denne uken, skal gjøre det i kveld...

Som du sier - jeg kjenner mange andre fordeler med denne måten å spise på, og siden jeg ikke skal ned mye, stresser jeg ikke med det, vil heller finne en måte å leve på som passer med :-)

AjN

Ketose betyr i utgangspunktet ingenting i OE, spesielt ikke den man måler med bruk av stix. Bakgrunnen for dette er at kroppen produserer to hovedtyper av ketoner, den ene kalt "acetoacetic acid" og den andre kalt "beta-hydroxybutyric acid (HBA)".

"acetoacetic acid" brytes lett ned og slik at man danner aceton, noe man lett kjenner på pusten, og ser på ketostixene. Denne typen ketonlegemer utgjør imidlertid bare 1/5 av ketonlegemene som kroppen produserer...

Den andre typen, "beta-hydroxybutyric acid (HBA)", oppdages ikke på ketostixene, ei heller kjenner man dem på pusten. Det er derfor mange som egentlig er i ketose, men som aldri får utslag på stixene, rett og slett fordi denne typen ketonlegemer ikke kan påvises ved hjelp av ketostix...

Hadde man inidlertid tatt en blodprøve, ja så ville man ha kunnet påvise dem uten noe som helst problem,...

Så i fare for å ta fra Torkil en del av inntjeningen sin, så anbefaler jeg ingen å bruke disse stixene, i og med at de kun kan påvise "acetoacetic acid" og acetonlegemer, som bare utgjør 1/5 av ketonlegemene...

Spar heller pengene, og bruk dem på noe mere nyttig!!!:)

Ziggy
05-11-05, 15:06
Mener ikke å ta fra noen motet med dette med ketose her, men det er faktisk slik det henger sammen...

Det er mange som blir utrolig deprimert når de uke etter uke har slavisk fulgt et lavkarbokosthold for å oppnå ketose...men dag etter dag ikke får utslag på ketostixene i det hele tatt... vel her er forklaringen på det!

Så snu det heller til en positiv kunnskap.... selv om utslaget på stixene ble heller lite, så gjelder det bare 20% av alle ketonlegemene som kroppen produserer... resten, over 80% finnes fremdeles i kroppen, og kan ikke måles av ketostixene.

Det er derfor jeg mener man kan spare seg denne utgiften, og heller bruke pengene på noe som gir mere tilbake...:) ;) :)

Albertine
05-11-05, 15:38
Har du (eller noen andre) smakt nøttebrødet ?Jeg skal bake det nå...;)

ajn
05-11-05, 16:22
Jeg skal bake det nå...;)

Ååååå, fortell hvordan det ble etterpå, da :-)

AjN

Albertine
05-11-05, 18:29
Sorry, blir ingen baking. De hadde ikke mer egg i butikken...:(

Iset
05-11-05, 18:48
Takk for info om ketosestix, Ziggy. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig ganske dumt å bruke dem på en måte, iallefall om man har spiseforstyrrelser og sliter med "alt eller ingenting"-tankegangen, for da vil iallefall JEG kanskje tenke "oj jeg er ikke i ketose idag, nå er alt ødelagt og jeg kan bare fråtse og spise alt jeg kommer over". Så jeg vil IKKE bruke stixene denne gangen. :)
Jeg ser heller på vekta og målebåndet (en gang i uka), og kjenner på klærne.

Ziggy
05-11-05, 19:02
Takk for info om ketosestix, Ziggy. Når jeg tenker på det så er det jo egentlig ganske dumt å bruke dem på en måte, iallefall om man har spiseforstyrrelser og sliter med "alt eller ingenting"-tankegangen, for da vil iallefall JEG kanskje tenke "oj jeg er ikke i ketose idag, nå er alt ødelagt og jeg kan bare fråtse og spise alt jeg kommer over". Så jeg vil IKKE bruke stixene denne gangen. :)
Jeg ser heller på vekta og målebåndet (en gang i uka), og kjenner på klærne.


:) :) :)

Se der ja... DET er litt av en innstilling det... men du... en bedre måte er å gjøre som Skaldeman, og bruke et tau som du lager en permanent knute på etter målet ditt nå... da får du virkelig syn for segn på hvordan fremgangen din er... for husk at vekta kommer til å fyke opp og ned... det er det der med hormoner og sykluser hos dere jenter...vet du ;) ;) ;)

Da er det bedre å ta frem tauet som du har "forseglet" knuten på, og se for egne øyne at ...jøss her er det etter hvert blitt romslig gitt!!!

Og så er det ikke så følsomt for hormoner, sykluser, vann i kroppen p.gr. av salt mat eller lignende... som vekta ofte er...

Samtidig er det mye bedre enn målbåndet og, fordi man ikke blir så fokusert på tallene, men heller på passformen til tauet... og så slipper man å lure på om man strammet like mye/lite forrige gang man prøvde det...

Knute god ide spør du meg....;) :D ;)

Ziggy
05-11-05, 23:35
En liten ting til... ikke fokuser så mye på antallet Kcal man kommer frem til når man beregner anbefalingene for OE, men heller på at forholdet mellom næringsmidlene følger anbefalingene...

Trenger man mere mat, ja så må man spise mere... og klarer man ikke å stappe i seg mere, selv om man fremdeles ikke har spist like mye som anbefalingene har skissert... ja så lar man være å spise mere.

Poenget er at det er kroppen som skal få bestemme... og tro meg... den vil si ifra både om den har fått for lite...og ikke minst om den har fått for mye når du følger dette kostholdet... ;)

Det er derfor tickeren min ikke har rørt seg ennå....

Fedonisten
06-11-05, 10:02
Det er derfor tickeren min ikke har rørt seg ennå....

Skjønte ikke den der jeg :rodme: ....... Hvorfor har den ikke endret seg? Fordi du spiser så mye som kroppen trenger? Men hvordan kan du forvente å gå ned i vekt da da?

*ser-ut-som-et-spørsmålstegn*

Ziggy
06-11-05, 10:48
Skjønte ikke den der jeg :rodme: ....... Hvorfor har den ikke endret seg? Fordi du spiser så mye som kroppen trenger? Men hvordan kan du forvente å gå ned i vekt da da?

*ser-ut-som-et-spørsmålstegn*

Fordi jeg ikke lenger veier meg...:p ;) :p

(Bruker heller klærne og løkka som mål... men jeg kommer nok til å veie meg igjen da...om en god stund..)

Ziggy
06-11-05, 20:16
Et tips når man skal får et 1: 0,5 forhold mellom protein og karbo i f.eks. en kakeoppskrift som ei sjokoladkake med nøtter som inneholder litt for mange karber sett i forhold til proteinenen... uten å bruke proteinpulver, så anbefaler jeg heller å bruke gelatinpulver som er 100 % rent protein fra eggehviter (såvidt jeg husker)... billigere... og helt uten smak...

Ellers så kan man øke på antallet eggehviter...og redusere antallet eggeplommer... og vips...så har du fått en annen sammensetning... og er det nøvendig... ja så kan man også gjøre det motsatte.... :)

Iset
06-11-05, 21:56
Gelatinpulver?? :eek: Blir DET det samme da? Mener du vanlig gelatinpulver? Det får jo maten til å stivne, eller er jeg helt dum nå? :flau:

Ziggy
06-11-05, 22:00
Gelatinpulver?? :eek: Blir DET det samme da? Mener du vanlig gelatinpulver? Det får jo maten til å stivne, eller er jeg helt dum nå? :flau:

Nei...du er ikke det... glemte å skrive at dette gjaldt kakeoppskrifter som f.eks sjokoladekake med to sorter nøtter...:p

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4286

Iset
06-11-05, 22:02
Hehe. Ja men jeg skjønner ikke hvordan gelatinpulver kan erstatte proteinpulver? Eller, kanskje ikke gelatinen blir like "bindende" om den ikke blandes i væske?

Ziggy
06-11-05, 22:21
Hehe. Ja men jeg skjønner ikke hvordan gelatinpulver kan erstatte proteinpulver? Eller, kanskje ikke gelatinen blir like "bindende" om den ikke blandes i væske?

Poenget er vel heller det at mange ikke har tilgang til helsekostforretninger, eller får tak i proteinpulver uten tileggssmak, eller bruker så lite at holdbarhetsdatoen går ut før man har fått brukt opp pulveret... for det er såvidt meg bekjent svindyrt... jeg bruker det for å jevne ut kakeoppskrifter som bare trengs å justeres litt for å rette på forholdet mellom fett og proteiner, som f.eks ostekaker og delfiakake tilsatt litt honning eller økologisk sukker!!!:p

Nille
07-11-05, 00:52
Nå var jeg 100 % sikker på at du Ziggy hadde levd etter Kwasniewskis prinsipper en god stund - også lette jeg etter et sted hvor du kanskje hadde skrevet litt om det.... og så finner jeg isteden et innlegg fra rundtdomkring 14. oktober :eek:

Du Iset, vet du hvor man får tak i boken til Kwasniewski(på engelsk, ikke polsk..)? Har hørt om teoriene hans, men ikke funnet boka noen steder....


Så nå ble jeg skikkelig nyskjerrig. Åssen i all verden har du klart å sette deg så godt inn i filosofien på så kort tid ?? Det er ikke mindre enn enormt imponerende !! http://bestsmileys.com/clapping/2.gif

Er det noe vi vil ha forska på er det altså bar å sende deg ei bok, - så er du igang ?? ;)

*nille rusler imponert i seng*

Ziggy
07-11-05, 01:23
Nå var jeg 100 % sikker på at du Ziggy hadde levd etter Kwasniewskis prinsipper en god stund - også lette jeg etter et sted hvor du kanskje hadde skrevet litt om det.... og så finner jeg isteden et innlegg fra rundtdomkring 14. oktober :eek:



Så nå ble jeg skikkelig nyskjerrig. Åssen i all verden har du klart å sette deg så godt inn i filosofien på så kort tid ?? Det er ikke mindre enn enormt imponerende !! http://bestsmileys.com/clapping/2.gif

Er det noe vi vil ha forska på er det altså bar å sende deg ei bok, - så er du igang ?? ;)

*nille rusler imponert i seng*




Skulle gjerne ha tatt æren for det...men det hadde jeg egentlig ikke fortjent...

Begynte å lukte på Kwasniewskis teori allerede i 2003, da jeg leste 2 artikler i februarutgaven, og augustutgaven av Mat & Helse, som i detalj beskrev OE, komplett med forholdstall og matlister...

Utover det har jeg basert meg på Wolfgang Lutz bok "Life Without Bread" som nå også finnes på norsk, som i detalj forklarer hvorfor et slikt kosthold har store helsemessige fordeler, og Lutz har også gått ut og støttet Kwasniewskis resultater og næringsmiddelanbefalinger...

Og som deg...så har jeg tatt til meg all den vitenskapelige kunnskapen jeg har funnet både gjennom BIBSYS sine databaser, og omfattende søk etter forskningsresultater, hvor jeg har lagt ut flere av mine favoritter i dette forumet...

Det eneste boka "Optional Nutrition" ga meg utover det jeg allerede hadde konkludert med som nevnt tidligere, var kun en bekreftelse av informasjonen jeg hadde fra Mat & Helse artiklene, og boka "life without bread" av Lutz...

Og når jeg for en god stund siden til tross for at jeg hadde levd etter Atkins "by the book" i flere år uten å få særlig effekt... begynte jeg å prøve å finne ut hva det var jeg gjorde galt... så det var i kjølvannet av dette at jeg bestemte jeg meg for å prøve OE, basert på artiklene i Mat & Helse og forklaringene fra Lutz bok. Den eneste forskjellen var jo hovedsakleig endringene av protein- og fettandelene i kostholdet... og i løpet av kun kort tid...ja så skjedde det faktisk saker og ting...

For det første, så ble det helt slutt på utskeielsene...mista helt lysten på is og sjokolade... som jeg var J#### flink til å finne unnskyldninger for å unne meg tidligere...

For det andre ble det helt slutt på småspisingen... da jeg var så mett mellom måltidene at ytterligere påfyll, det være seg i form av yoghurt naturell, 70% sjokolade eller nøtter overhode ikke fristet lengre...

Sultfølelsen forsvant... og måtte minne meg selv om at nå var det kanskje på tide å spise igjen... og jeg ble i stand til å sette fra meg tallerkenen med matrester kiggende igjen...noe jeg aldri klarte før... da måtte alt spises opp, og gjerne en liten bit til...

Så joda...har nok holdt på lengre enn det du tror, men vi snakker ikke om år nei... heller måneder... men som du sikkert forstår, så har jeg brukt mye tid på å sette meg inn i vitenskapen rundt denne typen kosthold... da målet mitt er å kunne få leve et langt og innholdsrikt liv sammen med mine to barn... ikke som en 120 kilos "kosebamse", men en sprek og oppegående far på 85 kilo, som er målet til neste sommer.... og med OE så er jeg svært godt i rute for å klare akkurat dette...

Så jeg har gått ned fra mellom 116- 120 kilo, og til mine 108 kilo som jeg veide sist jeg sto på vekta.... hvor mye jeg veier nå, ja se det vet jeg ikke, for jeg er ikke så opphengt i den...

Ja... det var vel litt om min bakgrunn, og hvordan jeg startet med OE...:dulte:

Og så kan du jo også se på kostholdsfilosofien min... den inbefatter også Lutz sine teorier, til tross for at jeg ikke har så stor tro på de 12 BU'ene han snakker om, men heller en personlig tilpasning av behovet for karber, som man har utarbeidet på OE...

Albertine
07-11-05, 08:59
Jeg smyger meg inn med et bittelite spørsmål jeg, Ziggy. Når man regner ut prosentene med fett og protein og sånt, er det det faktiske energiinntaket man regner på eller antall gram? Det er jo en stor forskjell mellom de to...

Ziggy
07-11-05, 09:19
Jeg smyger meg inn med et bittelite spørsmål jeg, Ziggy. Når man regner ut prosentene med fett og protein og sånt, er det det faktiske energiinntaket man regner på eller antall gram? Det er jo en stor forskjell mellom de to...

Det er to måter å se dette på...

1- Forholdet mellom næringsstoffene i gram
Her er det de forhåndstallene dere er blitt vant til å se kommer inn- 1,0 : 2,0 : 0,5 sett i forhold til den ideelle kroppsvekten.

Detter betyr følgende;
- 1 gr protein pr kilo ideell kroppsvekt
- 2 gram fett pr kilo ideell kroppsvekt
- 0,5 gr karbo pr kilo ideell kroppsvekt.

2- Prosentmessig energifordeling
Dette er de tallene dere er vante til å operere med i bl.a. FitDay.

For forholdet 1,0 : 2,0 : 0,5, så blir den prosentmessige energifordelingen slik;
- Protein 17%
- Fett 75%
- Karbo 8%

Var det dette du var ute etter, eller??? :)

Albertine
07-11-05, 09:27
Njaei, skjønner det fremdeles ikke helt. For jeg regnet ut gårsdagen etter den første modellen. Altså antall gram. Men kalorimessig er jo fett dobbelt så energirikt som de andre to, så egentlig skulle det bli feil.....? Æsj, jeg skal se på det en gang til og se om jeg skjønner det.

Ziggy
07-11-05, 09:33
Njaei, skjønner det fremdeles ikke helt. For jeg regnet ut gårsdagen etter den første modellen. Altså antall gram. Men kalorimessig er jo fett dobbelt så energirikt som de andre to, så egentlig skulle det bli feil.....? Æsj, jeg skal se på det en gang til og se om jeg skjønner det.
Det er ikke feil skjønner du... bare prøv å regne på det igjen, så skal du se...

For husk at fettet, som utgjør 2 ganger så mye som protein, da også bidrar med 75% av energien vi får i oss, mens proteinene som utgjør 1 gang så mye i gram som vår ideelle kroppsvekt i kilo, utgjør bare 17% av energien, mens karbo bare utgjør 8%...:p

Albertine
07-11-05, 09:36
Ok, jeg skal bare akseptere at det er sånn og ikke bry den blonde hjernen min med mer enn den trenger å håndtere...:p

ajn
07-11-05, 14:20
Jeg er en sånn en som surfer i vei på internett når jeg kommer over noe nytt som jeg blir nysgjerrig på...Tenkte kanskje flere var interessert i å lese litt mer ?

Ved søk på "Jan Kwasniewski"
"Welcome to the English language website for the "Optimal Diet" movement"
http://homodiet.netfirms.com/ (http://homodiet.netfirms.com/)
Med link-side :
http://homodiet.netfirms.com/misc/links.htm (http://homodiet.netfirms.com/misc/links.htm)
Mange interessant "letters" :
http://homodiet.netfirms.com/otherssay/letters/letters.htm (http://homodiet.netfirms.com/otherssay/letters/letters.htm)
Menyeksempler MED OPPSKRIFTER :
http://homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm (http://homodiet.netfirms.com/menu/day_one.htm)
Studies on low carb, high fat
http://www.ptbo.igs.net/~stanb/Heretical.htm (http://www.ptbo.igs.net/~stanb/Heretical.htm)
Australian Homo Optimus Association :
http://www.ahoa.org.au/index.html (http://www.ahoa.org.au/index.html)
Artikkel
http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html (http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html)
Artikkel fra klikk.no
"Kolesterol og fett: Er det farlig?" : http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5221 (http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5221)

Les og lær :-)

AjN

Skorpia
07-11-05, 19:45
Ser det er spørmål om bokkjøp av Kwasniewski på Engelsk her,jeg har funnet disse.Optimal diet books


http://www.wgp.com.pl/zdjecie.php?zdj=/images/Optimal%20Nutrition.jpg&r=0 (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=143&id_j=en) Optimal Nutrition (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=143&id_j=en) by Jan Kwaśniewski
1999

Price: 21.00 EUR
Show more (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=143&id_j=en) Add to cart (javascript: wyslij(0,) http://www.wgp.com.pl/zdjecie.php?zdj=/images/Homo%20optimus.jpg&r=0 (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=149&id_j=en) Homo optimus (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=149&id_j=en) by Jan Kwaśniewski, Marek Chyliński
2000

Price: 28.00 EUR
Show more (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=149&id_j=en) Add to cart (javascript: wyslij(1,) http://www.wgp.com.pl/zdjecie.php?zdj=/images/Optimal%20essen.jpg&r=0 (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=176&id_j=en) Optimal essen (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=176&id_j=en) by Jan Kwaśniewski
2000
German translation of
Żywienie optymalne

Price: 20.00 EUR
Show more (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=176&id_j=en) Add to cart (javascript: wyslij(2,) http://www.wgp.com.pl/zdjecie.php?zdj=/images/Optimale%20Kost.jpg&r=0 (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=245&id_j=en) Optimale Kost (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=245&id_j=en) Jan Kwaśniewski
2004
Price: 30.00 EUR
Show more (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_s=245&id_j=en) Add to cart (javascript: wyslij(3,)disse skal finnes på Engelsk på denne adressen

http://www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en (http://www.wgp.com.pl/index.php?id_j=en)

Det kostet meg endel arbeid,men jeg blir så irritert når jeg ikke finner ting så jeg gam meg ikke så her er det altså en mulighet.

Denne gangen var jeg nødt til å ty til Alta vista søkemotor og da fant jeg det med en gang:) . Ved hjelp av en diett side.
Denne http://homodiet.netfirms.com/

Lykke til med kjøp av bok eller bøker;)

Ziggy
07-11-05, 20:05
Bare et tips..skal dere kjøpe en av disse bøkene, så kjøp boka "optimal Nutrition", og styr klar av boka "Homo Optimus", den siste gjentar bare det som er beskrevet i Optimal Nutrition, iblandet litt politikk og religion... men dette har jeg skrevet om tidligere...

Samtidig MÅ dere skaffe dere boke "BEDRE UTEN BRØD" av Wolfgang Lutz... her vil dere finne alt av nødvendig vitenskapelig dokumentasjon av helsegevinstene med et slikt kosthold. Lutz har flere ganger gått ut og støttet OE, da man her snakker om så og si identiske kostanbefalinger...

Bortsett fra at Lutz i boka anbefaler en generell grense på 12 BU, brødenheter, tilsvarende 72 gr karbo pr person... mens OE tilpasser nivået til hver enkelt person. Men, Lutz åpner også for induviduelle tilpasninger på dette omrpådet...

Albertine
07-11-05, 20:08
Jeg skal ikke kjøpe noen bøker jeg, man har da Ziggy...:suss:

Ziggy
07-11-05, 20:18
:rodme: :rodme: :rodme:

Ziggy
07-11-05, 20:22
Sitter forøvrig og leser litt i Skaldemans bok her jeg... og er enig i alt som han skriver om...

Kom akkurat nå over en MEGET oppsiktsvekkende opplysning som han refererer til i boka si på side 208-209...

”...Visste du för övrig att man analyserat beläggningen i igenklokkade artärer? Tre fjerdedeler av beläggningen bestod av omättade (!) fetter...”

Har nettop sendt han en mail for å få referansen til dette...for DETTE ER DYNAMITT i mine øyne... spesiellt med tanke på forholdet mellom inntaket av mettet, animalsk fett og umettet, vegetabilsk fett...

Skorpia
07-11-05, 20:29
Jeg skal ikke kjøpe noen bøker jeg, man har da Ziggy...:suss:

Ikke jeg heller, skal jeg kjøpe noen bøker nå blir det den om å slutte å røyke av Allen Carr. Men motivasjonen må bli bedre først:confused: :o

Skorpia
07-11-05, 20:37
Sitter forøvrig og leser litt i Skaldemans bok her jeg... og er enig i alt som han skriver om...

Kom akkurat nå over en MEGET oppsiktsvekkende opplysning som han refererer til i boka si på side 208-209...

”...Visste du för övrig att man analyserat beläggningen i igenklokkade artärer? Tre fjerdedeler av beläggningen bestod av omättade (!) fetter...”

Har nettop sent han en mail for å få referansen til dette...for DETTE ER DYNAMITT i mine øyne... med tanke på forholdet mellom inntaket av mettet, animalsk fett og umettet, vegetabilsk fett...
HVA???
Da håper jeg innerlig ikke det er de sunne oljene som finnes i frø,nøtter og eller raps og olivenolje som er årsaken.
Og håper du følger opp dette så jeg kan få vite mer.

nøtta
07-11-05, 21:15
HVA???
Da håper jeg innerlig ikke det er de sunne oljene som finnes i frø,nøtter og eller raps og olivenolje som er årsaken.
Og håper du følger opp dette så jeg kan få vite mer.

*fooooooooorvirraaaaaaaa*

Skorpia
07-11-05, 21:22
*fooooooooorvirraaaaaaaa*

Ja det er du ikke alene om,men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg dette er snakk om de skdelige transfettsyrene som finnes i all frityrstekt mat(gatekjøkkenmat)
og det som fantes i margariner og en del andre matvarer.Dessuten omdannes jo karbohydrater til fett også og de legger seg på steder som blodårer osv. Så jeg tar dette litt med ro allikevel:)

Ziggy
07-11-05, 21:31
Ja det er du ikke alene om,men etter å ha tenkt meg litt om tror jeg dette er snakk om de skdelige transfettsyrene som finnes i all frityrstekt mat(gatekjøkkenmat)
og det som fantes i margariner og en del andre matvarer.Dessuten omdannes jo karbohydrater til fett også og de legger seg på steder som blodårer osv. Så jeg tar dette litt med ro allikevel:)

Joda...det er nok flere som gjerne vil ha svar på dette ja...

Holder med deg når det gjelder margarinene og transfettsyrene... men tror også vegetabilske oljer som er varmpresset kan spille en rolle her...

Men samtidig viser jo dette at mettet, animalsk fett på langt nær er den store "dødaren" som vi alle har blitt indoktrinert til å tro på i en årrekke...

Mon tro om dette også ikke kan være gjeldene for mettet, vegetabilsk fett som cocosa m.fl...

Ziggy
08-11-05, 00:05
Fant forresten følgende opm delfiakaka her inne...

Jeg har hørt at Dag Viljen Polizynzki spiser delfiakake til lunsj hver dag:cool: Kan vel ikke være så ille med delfiafett da vel:o

Å ???? Hvordan vet du at han bruker "Delfia fett" da ?? Delfia fett er jo kokosfett, men varmebehandlet. Kanskje han bruker Cocosa isteden ??? :snill:

Vet og vet, han hadde vel sagt det hvis han gjorde det i samme slengen da han fortalte om delfiakaken. Kokosfett er jo mettet fett og tåler varmebahandling...

Nå har det jo seg også sånn at Delfiakaka har stått på trykk i Mat & Helse i lange tider, og det uten at de har endret Delfiafettet til fordel for Cocosa... så med tanke på at delfiafettet tåler like mye varmebehandling som Cocosaen gjør, ja så velger jeg med min slunkne lommebok Delfiafettet foran Cocosaen...

Var ikke klar over at DVP brukte Delfiakake som lunsj hver dag... interessant...:p ;) :D

Ziggy
08-11-05, 00:23
Her er et tips til... det er best å vente til slutten av måltidet å spise karbene man har på tallerken... grunnen til dette er at om man spiser karbene først, settes det glukosebaserte fordøyelsessytemet igang først, og det kan til en viss grad forsinke det fettbaserte fordøyelsessytemet... mange merker faktisk at de går ned med samme type måltid om de spiser karbene helt til slutten av måltided, mens de går opp eller stagnerer om de spiser karbene først i måltidet...

Dette har noe med at når først fettfordøyelsen er stimulert, ja så "drukner" signalene til det gykosebaserte fordøyelsessystemet i bukspyttkjertelen til fordel for glukagonproduksjonen i bukspyttkjertelen... og galleproduksjonen i levra...

Dette omtaler også Sten Sture i sin bok...

Iset
08-11-05, 00:43
HVA???
Da håper jeg innerlig ikke det er de sunne oljene som finnes i frø,nøtter og eller raps og olivenolje som er årsaken.
Og håper du følger opp dette så jeg kan få vite mer.

Jeg har skiftet syn på disse fettsyrene nå i ettertid. Man trenger ganske gode doser av antioksidanter når man inntar umettet fett, for å hindre i at oljene harskner i kroppen. Hvor mange tror du bryr seg om dette? Hvor mange eldre tar antioksidanter i tillegg til den dyrebare tranen sin? Ikke mange! Oljene harskner og blir transfett i kroppen, blodårer tettes igjen....

Ziggy
08-11-05, 08:33
Vet at det er mange som koser seg med krem og bær til kveldskos... og som gjerne vil ha litt mere søtsmak på kremnen enn den har i seg selv...

Selv synes jeg at krem er søtt nok i seg selv, men så er jeg jo også "avsøtet" da jeg ikke bruker det lengre i maten min...

Men, det er det greit å bruke sukker som "krydder", man bruker jo ikke teskje på teskje på teskje med krydder heller... og sukkeret er tross alt sunnere enn de kunstige søtningsstoffene som er fulle av tilsetningsstoffer og kjemikalier.... men husk at vi snakker om små mengder med sukker her da...

Selv synes jeg krem er godt tilsatt litt vaniljestangfrø....søtt, og helt naturlig... åpner en vaniljestang med en kniv, og skraper ut litt av frøene som jeg har i fløten før jeg pisker den... mmmm....hva med å prøve det??? :p

Albertine
08-11-05, 10:38
Nøttebrød i ovnen! :D

Hadde ikke så mye som 500 gram hasselnøtter, så jeg supplerte med resten av valnøttene pluss litt mandler. Det ble også litt fullt i forma mi, så jeg har laget fire muffins ved siden av, som jeg er veldig spent på.

Hihi, dette er spennende!

Albertine
08-11-05, 11:04
Muffinsene er ferdige (i sånn stor amerikansk muffinsform, stekte dem i 25 min) og de lukter helt vidunderlig!!!

Ziggy
08-11-05, 11:10
Muffinsene er ferdige (i sånn stor amerikansk muffinsform, stekte dem i 25 min) og de lukter helt vidunderlig!!!

:sikle: :hungry: :spisesnak :spent:

Ziggy
08-11-05, 11:28
Og hva skal man så gjøre med alle de eggehvitene som man får til overs???

For det første er det bare å ha en boks i fryseren, og ta den opp og helle i de nye eggehvitene hver gang du bruker egg...Vet faktisk ikke holdbarheten i kjøleskapet jeg....men tror nok vi snakker om flere dager ja...

Så kan man bruke dem i kokosmakroner sammen med vaniljefrø... her har jeg ikke funnet en oppskrift som jeg er fornøyd med enda...

Eller så kan man lage kokospannekaker/lapper, som jeg har funnet følgende oppskrift på...


Kokospannekaker/ lapper

650 gr eggehviter (fra 17 egg)
85 gr kokosmasse*
Salt**
Ca 250- 500 gr smør

Visp eggehvitene til de er stive, og rør inn kokosmassen. Stek pannekakene i mye smeltet smør. Det blir på en måte en form for "smultbakst"

Smelt nok smør i panna til at det dekker til ca to cm opp langs kantene på panna, og tilsett mer etter hvert som mye av smøret blir absorbert av pannekakene.

Stek begge sidene av pannekakene til de er gyldenbrune på begge sidene. Ikke tørk av fettet fra pannekakene når du tar dem opp fra smøret

De kan enten bli spist varme eller avkjølt.



* = kan økes om ønskelig til 100 gr eller mer
** = ikke med på orginaloppskriften fra boka.

Albertine
08-11-05, 11:31
Er jo ikke noe rart at du plutselig har så mange innlegg, når du poster alle to ganger...:p

Ziggy
08-11-05, 11:39
Er jo ikke noe rart at du plutselig har så mange innlegg, når du poster alle to ganger...:p

Gjør det for at de som ikke vet om vår diskusjon, men som vurderer OE også kan få med seg hva de kan prøve om de vil...:)

Ziggy
08-11-05, 11:40
Er jo ikke noe rart at du plutselig har så mange innlegg, når du poster alle to ganger...:p

Eller kanskje jeg skal slutte å legge tipsene i dagbøkene, og bare legge dem her???:D :D :D

Ziggy
08-11-05, 11:41
Her er forøvrig en oppskrift på klaret smør jeg hadde liggende fra de dager da jeg prøvde Lindbergs metode uten særlig hell...




Klaret smør

500 gr meierismør

Smelt smøret på middels varme. La det stå på varmen i ca 15-20 min til alt vann har fordampet, og overflata av smøret er dekket med store, flate bobler.

Skru varmen litt ned, og la smøret stå i enda 15 minutter til melkestoffet synker til bunns og blir gyllent. Pass på at det ikke blir fro brunt, da ødelegges smalen på fettet.

Vri opp et gashåndkle/kjøkkenhåndkle i varmt vann, og legg det i en sikt. Sil smøret gjennom håndkleet.

Oppbevar det klarete smøret i tette glass, helst i kjøleskapet, men det kan også tåle å stå i romtemperatur i flere uker uten at det har noe å si…

Klaret smør er ypperlig til steking av fisk og kjøtt og kakebakst. I og med at melkestoffene er fjernet, tåler det klarete smøret høy steketemperatur uten å bli brent.

Albertine
08-11-05, 11:42
Ok, det er ikke så lett å se det bestandig, men jeg tuller ofte....og dette var definitivt tull! Veldig greit at du samler ting her i denne tråden.

Men du, de verdiene du har oppgitt for nøttebrødet, er det pr. 100 gram?

Ziggy
08-11-05, 11:44
Ok, det er ikke så lett å se det bestandig, men jeg tuller ofte....og dette var definitivt tull! Veldig greit at du samler ting her i denne tråden.

Men du, de verdiene du har oppgitt for nøttebrødet, er det pr. 100 gram?

Hva tenker du på da???

Og joda... jeg skjønte at du tullet.... ville bare "presse" deg litt jeg...

Albertine
08-11-05, 11:45
Du har skrevet protein, fett og karbeinnhold, og kalorier. Alt for lite til å være hele brødet, så jeg lurte på om det var for 100 gram.

Ziggy
08-11-05, 11:51
Du har skrevet protein, fett og karbeinnhold, og kalorier. Alt for lite til å være hele brødet, så jeg lurte på om det var for 100 gram.

Mener å huske at du har rett der... men du kan jo sjekke med FitDay for å være sikker... jeg brukte ikke det da jeg satte opp tallene...tror faktisk de er fra boka, men jeg er ikke sikker...

Ziggy
08-11-05, 12:15
Muffinsene er ferdige (i sånn stor amerikansk muffinsform, stekte dem i 25 min) og de lukter helt vidunderlig!!!

Nå...hvordan ble baksten??? :)

Albertine
08-11-05, 12:25
Den lukter himmelsk, men jeg har ikke satt opp noen brødmåltider for i dag så jeg må pent holde meg til menyen jeg satte opp i går...

Neida, jeg skal smake på en muffins nå. Den veier akkurat 100 gram, så jeg tar halvparter.

Albertine
08-11-05, 12:54
På fitday får jeg følgende verdier UTEN MEL:

Kcal: 5050
Fett: 474 84%
Protein: 159 13%
Karber: 78 3%

Dette er for hele brødet, og det veier 1,6 kg. En kjapp tur innom kalkulatoren viser at 100 gram av brødet gir omtrent:

Fett 29,5 gram
Protein: 10 gram
Karber: 5 gram

Må presisere at dette er UTEN MEL!

ssskaldeman
08-11-05, 13:03
Og hva skal man så gjøre med alle de eggehvitene som man får til overs???

For det første er det bare å ha en boks i fryseren...Eller så kan man lage kokospannekaker...

Jag provade en kokospannkaka. 4 äggvitor, hårdvispade, 1 dl kokosflingor, stekte i smör. Åt detta med bacon. Det var kjempegott!

Ett väldigt bra ratio också på ca 2,0 (fett genom summan av protein och karbohydrater). Och då använde jag ändå bara två matskedar smör.

Sten Sture

Ziggy
08-11-05, 13:18
På fitday får jeg følgende verdier UTEN MEL:

Kcal: 5050
Fett: 474 84%
Protein: 159 13%
Karber: 78 3%

Dette er for hele brødet, og det veier 1,6 kg. En kjapp tur innom kalkulatoren viser at 100 gram av brødet gir omtrent:

Fett 29,5 gram
Protein: 10 gram
Karber: 5 gram

Må presisere at dette er UTEN MEL!

Og med 100 gr mel med ca 62 gr karbo fordelt på 1,7 kilo...hvilke verdier får du da???

Brukte du mel, forresten???

ajn
08-11-05, 18:21
Jag provade en kokospannkaka. 4 äggvitor, hårdvispade, 1 dl kokosflingor, stekte i smör. Åt detta med bacon. Det var kjempegott!

Ett väldigt bra ratio också på ca 2,0 (fett genom summan av protein och karbohydrater). Och då använde jag ändå bara två matskedar smör.

Sten Sture

Hmmm, jeg forsøkte meg på disse...Er det flere som har prøvd ? Jeg brukte mye smør i panna (smelta ca 100 g), la i røre (den var ganske tykk), klemte den utover til noe som lignet tykke lapper, stekte dem gyldne (noen ble litt for mye stekt...), røykvarsleren uler osv, osv :-)

Jeg lurer bare litt på hvordan deres ser ut, og om jeg kanskje skulle hatt lavere varme, kortere steketid elle noe ?

AjN - ingen mesterkokk akkurat!

Ziggy
08-11-05, 22:51
Det var pussig AjN... har ikke hatt det problemet jeg... skal prøve å gjøre som du i morgen...:p

Du kan evt gjøre som Skaldeman, og steke dem på vanlig måte i litt smør, mulig at det funker bra hos deg også! ;)

Ziggy
08-11-05, 22:52
På fitday får jeg følgende verdier UTEN MEL:

Kcal: 5050
Fett: 474 84%
Protein: 159 13%
Karber: 78 3%

Dette er for hele brødet, og det veier 1,6 kg. En kjapp tur innom kalkulatoren viser at 100 gram av brødet gir omtrent:

Fett 29,5 gram
Protein: 10 gram
Karber: 5 gram

Må presisere at dette er UTEN MEL!

Og baksten da Albertine...fornøyd med den??? :D ;) :D

Albertine
08-11-05, 22:54
Jupp. Men lurer litt på om jeg likevel skal fryse ned noe av den...

Ziggy
08-11-05, 23:01
Jupp. Men lurer litt på om jeg likevel skal fryse ned noe av den...

Sjekka forresten talla på nøttebrødet jeg.. og fikk følgende MED mel:

Totalt: 7033
Prot: 11%
Fett: 83%
Karbo:6%

Uten melet var karbene nede på 3%

Ikke helt det samme som du la inn, jeg brukte sammalt hvetemel og hasselnøtter i disse beregningene....

Albertine
09-11-05, 08:26
Jeg fikk ikke til å legge inn annet enn en hel kopp mel, derfor kutta jeg ut melet. Fant du hasselnøtter???

Ziggy
09-11-05, 08:43
Jeg fikk ikke til å legge inn annet enn en hel kopp mel, derfor kutta jeg ut melet. Fant du hasselnøtter???

Du finner hasselnøtter ved å søke ette hazelnuts...når det gjelder mel, ja så kan du legge inn det selv, målt i gram...i Add Cutom Food... men det vet Nille mere om enn meg...:p

Jeg brukte en gratisdemo av helsevakten, ikke fitday til å beregne dette... derfor skulle det være morsomt å se forskjellene...