View Full Version : Natreen og karber i lettbrus.


Fjonken
03-03-06, 11:28
På min boks med Natreen strø står det at det er 0,4 gr karbs pr 100 gr strø. Men hvor mye karbs er det i ei sånn natreenpute?

Og på flaskene med lettbrus står det 0 karbs, men det står det jo også på hvitost. Ser her at man likevel skal regne 1 karbs pr 25-30 gr ost. Er det sånn med lettbrus også? Skal man telle karb i lettbrus? Og evt. hvor mange karbs inneholder da ei 0,5 liters flaske da?

Duger coffeinfri Cola light på induksjon? Ikke i bøtter og spann altså, men litt en gang i blant?

Aadi
04-03-06, 03:40
Det vil jeg gjerne vite no om oxo...:D

Nille
04-03-06, 15:48
På min boks med Natreen strø står det at det er 0,4 gr karbs pr 100 gr strø. Men hvor mye karbs er det i ei sånn natreenpute?

Og på flaskene med lettbrus står det 0 karbs, men det står det jo også på hvitost. Ser her at man likevel skal regne 1 karbs pr 25-30 gr ost. Er det sånn med lettbrus også? Skal man telle karb i lettbrus? Og evt. hvor mange karbs inneholder da ei 0,5 liters flaske da?

Duger coffeinfri Cola light på induksjon? Ikke i bøtter og spann altså, men litt en gang i blant?

Er det under 1 gram, dvs. 0.9 gram karber eller under pr 100 gram er de ikke forpliktet til å oppgi det på pakka/næringsinnholdet. Dette er hva vi kaller for "skjulte karber" , og hvorfor de som teller karber ofte går i baret og får i seg mer enn de tror. verden er ikke tilrettelagt for karbetellere dessverre.

En Natreen "sukett" veier 0.64 gram. Og selv om det står 0 karber pr 100 gram på pakka ville jeg telt iallefall 0.5 karber pr "sukett".

På samme måte er det "0 karber" pr 100 gram/1 dl lettbrus. Det betyr at det teknisk sett kan være 0.9 gram, - ergo ville jeg ha telt 1 karb pr dl, bare for å være sikker, dvs. 5 karber pr halvliter.

Koffeinfri Cola Light er greitt en gang innomellom, men drikker du en liter eller mer flere dager i uka ville jeg absolutt fraråde det. Ikke på grunn av koffein, men på grunn av søtstoffet. Spesielt om du merker du får søtsug/blur sulten/får lyst på "noe godt" etter å ha drukket et glass.

Det aller beste er å spise ren naturlig mat uten tilsetningsstoffer. Å erstatte sukker med søtstoff er selvfølgelig bedre enn å spise sukker, men det venner det ikke av mes søtsmaken. Faren er at du blir "avhengig" av kusntig søtstoff, - og uansett type er det heller ikke sunt i lengden.

For alt gjelder det at av og til er OK, ofte/daglig er ikke bra !

Fjonken
06-03-06, 15:01
Nille den allmektige har svart igjen. Og godt er det for jeg blir stadig litt klokere av alt den dama gidder å dele av kunnskap. Du er fantastiks Nille! Tusen takk.. for nå fant jeg årsaken til stagnasjonen min.. Jippi!:D

Goggen
07-03-06, 09:52
Nille den allmektige har svart igjen. Og godt er det for jeg blir stadig litt klokere av alt den dama gidder å dele av kunnskap.

Dette skriver jeg under på!
Ikke det at disse sukkererstatningstrådene egentlig er noe jeg intresserer meg for, er det utrolig fint å se Nille som øser sin kunnskap utover alle. For en flott ressurs og menneske du er Nille!!