View Full Version : Lindt 99%
På ferie i Italia tidligere i går kom jeg over Lindt sjokolade med 99% kakao. Har spart og spart på de to platene jeg kjøpte med meg hjem men nå begynner de å gå mot slutten. Noen som vet om den finnes i Norge? Har ikke sett den på verken Life eller Naturli'vis her i Bergen ihvertfall.
Bare digger denne sjokoladen siden en-2 ruter er nok (og rutene er mye mindre enn i 86% sjokoladen)
Nam!
Har ikke sett den her til lands, men har sett den på diverse flyplasser i utlandet, selv om prisene noen ganger mer minenr om extra-duty enn duty-free hehe..., men likevel, det er verdt det. Nå har jeg gått på Freia sin 86% en stund, for så å svitsje tilbake til 70%, men den blir jeg nesten litt kvalm av nå...altfør søt...
Æsj, denne sjokoladen smaker pyton. :p Da foretrekker jeg heller å spise freia bakekakao.
For god sjokolade kan du gå på Jacobs på Holtet, der du får (den eminente) Valrhona Apamakia 2005, til bare 36,- kr! Så billig tviler jeg på at du får denne sjokoladen selv i Frankrike. Ellers kan du få Amedei hos Assaggio di Toscana i Frognerveien. Domori hos Gutta på Haugen på St.Hanshaugen, hos Helmersen Delikatesse i Tromsø og visstnok på Conditoriet i Bergen.
Hvis du vil ha 100%-sjokolade så har i alle fall Helmersen "Domori Puro". Denne er mye mildere enn Lindt sin. Jeg tipper at de sender varer for oss som ikke holder til i Tromsø.
De har Lindt 99 % på Dropsen/Candygirl her i byen (Stavanger). Men det er jo et stykke fra deg da... Har de disse butikkene i Bergen? For om de ikke har det inne der så kan de iallefall importere det.
De har Lindt 99 % på Dropsen/Candygirl her i byen (Stavanger). Men det er jo et stykke fra deg da... Har de disse butikkene i Bergen? For om de ikke har det inne der så kan de iallefall importere det.
Har ikke sett den butikken ihvertfall, men skal høre med en av helsekostene som fører Lindt sine andre sjokolader om de kan ta inn 99% også.
99% og 100% kakao i plateform. Kan like gjerne spise bakekakao med sje da jo. :p
99% og 100% kakao i plateform. Kan like gjerne spise bakekakao med sje da jo. :p
Hehe... Jaja, det er jo ikke 100% kakaopulver i sjokoladen da. :) Det er jo kakaosmør i varierende mengder også. Lindt har forholdsvis lite kakaosmør, og derfor blir den veldig bitter, omtrent som kakaopulver. Domori består av 100% kakaomasse, altså et naturlig forhold mellom "smør" og "pulver". Bonnat bruker veldig mye kakaosmør og sies å være den mildeste... dessverre har jeg ikke fått smakt 100%-sjokoladen til Bonnat, men 70% Madagascar er knalldigg.
JEg så for meg noe beskt og tørt med en lei tendens til å sette seg fast i ganen jeg..
Så det smaker altså sjokolade visst man er heldig og finner rette sorten?
På den andre siden. Kakaopulver med en klatt smør i kan vel gjøre samme nytten og er dessuten myyye billigere. Ja, altså dersom smak ikke er et kriterie.
99% høres litt vel voldsomt ut for meg. Jeg syns 86 % er greit nok, og 70 % er litt i søteste laget. Aner ikke hvor sånt kan finnes, men man må vel lete/spørre på velassorterte helsekostforretninger.
Ellers fikk jeg et utmerket råd på det amerikanske forumet i min start-periode: Usaltet smør, kakao og splenda. Smelt og rør, sett med teskje på plastfilm og putt i fryseren en halvtime. Det reddet meg fra min sjokoladehunger i de første månedene. Da kan man smake seg til hva som blir best - det er nok ulikt fra person til person.
Send meg en PM med navn og adresse, så sender jeg Lindt 99% jeg har (2 plater minus ei rad tror jeg) i posten til deg, - helt gratis. Jeg elsker mørk sjokolade, og bruker Valrhona 100% kakao til baking, Lindt 85 % til spising (klarer ikke lavere %, det blir for søtt). Prøvde med Lindt 99% men måtte kaste kaka....Den ble for bitter for meg. Jeg kjøpte 99% på Helgø Matsenter i Stavanger. Så den finnes nok i Norge. Tror bare ikke den er særlig populær......
Ellers fikk jeg et utmerket råd på det amerikanske forumet i min start-periode: Usaltet smør, kakao og splenda. Smelt og rør, sett med teskje på plastfilm og putt i fryseren en halvtime. Det reddet meg fra min sjokoladehunger i de første månedene. Da kan man smake seg til hva som blir best - det er nok ulikt fra person til person.
Er det no godt a?
vBulletin® v3.7.2, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.