![]() |
Sv: tsah!
Sitat:
|
Sitat:
|
:lol: thihi
|
Sv: Trudes slankedagbok
Denne uken har vært skikkelig fæl. Håper det går bedre uken som kommer. Har hatt forferdelig vondt i magen. Legene tror det kan være syreforgiftning. Håper ikke det da. :(
Jeg lurte på om det var noen som kunne forklare meg hvordan denne "Atkins-dietten" er? Har lest litt, men skjønner fortsatt ikke så mye. Tror det er bedre å få en forklaring fra noen som går på dietten selv. :blomster: :heia: |
Huffda, så trist at du er syk !
Syreforgiftning ? Det hørtes ikek godt ut. Det er slik jeg får når jeg spiser appelsiner bl.a. Ille ! Får håpe de finner ut av det ! Det er ikke noen lett måte å forklare Atkins dietten på. For det første er det vel ingen diett, det er en kostomlegging i fire faser. Fase 1 - Induksjonen - var er i 14 dager og er ment som en "renseperiode" hvor en kun spiser 20 karbohydrater pr dag, - disse skal for det beste bestå av grønnsaker. Alle måltider bør inneholde protein-, fett- og antioksidant (grønnsaker). I begynnelsen er man nødt til å veie og måle for å vite hvor mye mat en får i seg. Hva man skal spise finner en på lista over tillatte matvarer. Regelen er ganske enkel: Står det ikke på lista skal du ikke spise det. I løpet av disse 14 dagene har du, o du har gjort det riktig, renset kroppen for karber og søtsug. Du har kanskje hatt noen ubehagelige dager i det kroppen omstiller seg fra karbohydrat til fettforbrenning. Det kan vare rundt en uke +/-, og er noe man bare må venne seg til å tåle. Klarer man ikke disse reglene i 14 dager klarer man heller ikke å legge om kosten etterpå. På Atkins finnes ikke "kosemerker" eller "spisedager" - bruker man slike metoder ødelegger man grunnlaget for vekttapet etter denne metoden og da bør man heller finne en annen filosofi. Les mer her: Dr Atkins:
Vedvarende er er periode hvor kroppen venner seg til karber igjen. Man legger til 5 karber pr uke etter et forhåndsbestemt mønster i form av en stige. Grunnen til at man har laget denne stigen er erfaringer med hvilke matvarer folk flest reagerer på + GI belastning. Dvs. legger du til matvarer etter forslaget på stigen, vil du fort finne ut hva matvarer du tåler/kroppen tolererer uten at du legger på deg. Mer info om vedvarende og stigen finner du her: Fase 2: Vedvarende vekttap
Da har du gjennomført en kostomlegging og har kommet til 4. og siste fase, nemlig vedlikehold. Nå vet du hva du kan spise/ikke spise og nå er alt du skal gjøre å vedlikeholde vekta. Anbefaler absolutt å lese boka. Men kjøper du den norske må du være oppmerksom på at den inneholder utdatert/gammel info og er basert 1992/1999 utgaven av Atkins. Det kom en ny versjon i 2002 og det er den vi har oversatt fra her i forumet og linkene jeg har postet til deg. Så bruk linkene aktivt - spesielt på regler for induksjon, tillatte matvarelista og vedvarende infoen/stigen ! |
Sitat:
Takktakk, Nille :) Jeg er litt usikker nå jeg. Fordi at faren til en venninne av meg gikk på atkins-kuren før. Og så stoppet hjertet hans - og han holdt på å dø. Da sa legene at det var pga. kuren han hadde gått på - og at han aldri måtte finne på å gå på den igjen. Men jeg vet ikke :S Hm.. |
Sitat:
Min svigermor har spist lavkalori og lav fett mat med poteter og brød i alle år. Hun røyker ikke, drikker svært lite og danser to ganger i uka. Onsdag havnet hun på sykehuset med infarkt. Betyr det at kostholdet hennes har skylden ? Det går begge veier dette. Noen er disponert for hjertetrøbbel, andre ikke. Verden er ikke svart/hvitt. Sitat:
Men bare så det er sagt..... ingen har dødd av å kutte ut poteter, raffinert hvitt mel, pasta og ris ! |
Nei, du har vel rett Nille :D
Jeg er egentlig ikke redd. Og til å begynne med trodde jeg ikke noe på at det var det som gjorde at han fikk hjerteproblemer. Men, jeg har bestemt meg for å begynne med atkins :) Så håper jeg at det går bedre denne gangen enn sist gang. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20. |