Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Alt du har ønsket å vite om ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-10-04, 21:09   #1
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk
Exclamation

Alt du har ønsket å vite om ketose

  • Hva er Ketoner ?
  • Hvordan kan ketose hjelpe meg å ta av ?
  • Men er ikke Ketose farlig ?
  • Hvordan virker Ketostix og hvor får jeg tak i dem ?
  • Jeg gjør induksjonen helt etter boka, hvorfor blir ikke stix’en lilla ?
  • Tar jeg fortere av hvis stix’en viser lilla hele tiden ?
  • Virker koffein inn på ketose ?
  • Vil alkohol påvirke ketose ?’
HVA ER KETONER ?
Ketoner er en normal og effektiv kilde til brennstoff og energi for kroppen vår. Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker. I en ketogen diett, som Atkins – eller dietter som behandler barneepilepsi, kan de små mengder glukose som trenges for at kroppen skal fungere, dekkes av et minimum karbohydrater. Glukose kan også dannes i leveren – fra proteiner.Når kroppen produserer ketoner og bruker dem som brennstoff kalles det for ”ketose”.

HVORDAN KAN KETOSE HJELPE MEG Å TA AV ?

De fleste dietter reduserer kalori inntak. Du tar av, - noe av det er fett, noe er muskelmasse. Mindre muskler betyr nedsatt stoffskifte, noe som gjør at der er vanskeligere å ta av, samtidig som du legger på deg lettere etterpå. Ketose hjelper deg å forbrenne fett. Når du er i ketose bruker kroppen hovedsakelig fett som brennstoff (ketoner). Når du i tillegg spiser nok proteiner behøver ikke kroppen bryte ned muskelvev. Ketose setter også fortgang i forbrenningen. Når leveren omdanner fettet til ketoner kan det ikke bli til fett igjen – i stedet blir det skilt ut gjennom urinen.

MEN ER IKKE KETOSE FARLIG ?
Det er ikke farlig å være i ketose på en lavkarbo diett. Kroppen vår er laget for effektiv bruk av ketoner som brennstoff når det ikke finnes glukose. Ketose blir ofte blandet med et lignende ord, ketoacidose. Ketoacidose er en livstruende tilstand for diabetikere. Og det handler ikke om keto- delen av ordet, men acid – syre. Det er syreforgiftning av blodet og skyldes opphopning av ketosyrer i blodet på grunn av alvorlig insulinmangel. De vanligste årsakene er ved nyoppstått type 1 diabetes og i tilfelle hvor mennesker med type 1 diabetes får annen sykdom med feber som øker behovet for insulin. I slike situasjoner vil blodsukkeret være høyt (over 15 mmol/l) og man finner sukker og ketonsyrer (ketoner) i urinen. Uten behandling vil man raskt blir alvorlig syk med bevisstløshet (diabetes koma). Kombinasjonen høyt blodsukker, sukker og ketoner i urinen bør føre til at man straks kontakter lege. Det er altså det høye blodsukkeret og syreforbindelsen som er farlig. Ketonene er en del av bildet og er et resultat av tilstanden – IKKE årsaken. Diabetikere med type 1 diabetes kan trygt følge en ketogen diett for å ta av fettvekt, men under nøye oppfølging av lege da blodsukkeret må holdes lavt og stabilt.

HVORDAN VIRKER KETOSTIX OG HVOR FÅR JEG TAK I DEM ?

Ketostix, - eller keton-stix, er små plastikk strips med en liten absorberende bit på enden. Denne lille biten inneholder et spesielt kjemikalie som endrer farge når det er ketoner urinen. Fargen på stripsen kan skifte og variere fra lys rosa til mørk lilla, eller ikke skifte farge i det hele tatt. Boksen vil ha en skala utenpå, som viser graden av ketoner i urinen. Normalt skal stripsen leses av etter 15 sekunder. De fleste holder stripsen ”i strømmen” når de tisser. Noen påstår at kjemikaliene da kan ”skylles” ut og at den beste måten å teste på er å tisse i en kopp for så å dyppe stripsen oppi etterpå. Kjemikaliet er veldig ømfintlig for fuktighet, inkludert fuktigheten i lufta. Det er viktig at lokket alltid er godt igjen. Ha alltid boksen tett lukket når du ikke bruker stix'ene og ha alltid tørre hender når du tar ut en strips av boksen. De har også begrenset holdbarhet, så sjekk holdbarhetsdatoen nøye når du kjøper. Når boksen først er åpnet har den en holdbarhet på 6 mnd.

Ketostix kan kjøpes på apotek og står som regel der hvor du finner utstyr til diabetikere. I noen apotek oppbevarer de dem bak disken. Du trenger ikke resept for å kjøpe dem

JEG GJØR INDUKSJONEN HELT ETTER BOKA, HVORFOR BLIR IKKE STIX’EN LILLA ?
Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.

Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

VIL JEG GÅ FORTERE NED I VEKT OM STIX’EN VISER MØRK LILLA HELE TIDEN ?

Nei, Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.

HAR KOFFEIN NOEN EFFEKT PÅ KETOSEN ?
Det er tvilsomt. Det finnes noen studier som indikerer at koffein hos noen kan forårsake blodsukkerstigning. Det har effekt på insulinet. Studiene går ut på at man spiser 50 gram glucose, fulgt av en dose koffein. Dette er ikke en lavkarbo situasjon, som under induksjonen inntar kun 20 gram karbohydrater, - mest i form av grønnsaker, spredd utover hele dagen.

Mange lavkarbo tilhengere inntar koffeinholdig drikke uten noe problem eller stans i vekttap. Dessverre er det også mange som er ømfintlige. Personer med sterke insulinresistens kutte ned, eller kanskje kutte koffein helt ut. Hvis du har hatt en jevnt vekttap som så stopper helt opp, OG du følger planen etter boka, kan det være en god ide å kutte ut koffein for en periode for å se om det hjelper.

VIL ALKOHOL HA EFFEKT PÅ KETOSEN ?
Både ja og nei. Leveren produserer ketoner av alkohol, så teknisk sett vil du fortsatt være i ketose når du drikker alkohol. MEN, problemet er at alkohol omdannes fortere til ketoner enn fett gjør. Leveren vil da bruke alkoholen som brennstoff først fordi det går fortere. Så når du drikker alkohol vil kroppen bruke alkohol som brennstoff og begynner ikke å forbrenne fett igjen før alkoholen er helt ute av kroppen ! Denne raske nedbrytingen av alkohol til ketoner og acetaldehyd (det du blir full av), gjør også at de på lavkarbo kosthold også blir fortere fulle, dvs. tåler mye mindre alkohol enn en som spiser høykarbo. Spesielt om man ikke har spist mat på forhånd.




Oversatt fra engelsk av: Nille


Kilder:


Atkins Center Official website - FAQ siden (søk på Ketosis)

Ketosis – fra The Low Carb Diet and Excercise list

Ketosis and Lipolysis – fra Low Carb Retreat


Opplysningene ble sjekket med Atkins Support og godkjent før de ble postet i det Canadiske/Amerikanske forumet.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av HP : 21-10-04 kl 12:10.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-10-04, 21:24   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Takk Nille!

Glimrende!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-10-04, 21:35   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Da er denne lagt til på lavkarboressursene!

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 14:53   #4
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs
Thumbs up

Ypperlig, Nille!

Denne printet jeg ut før jeg var ferdig med å lese den... Greit å ha noe å "vifte med" til skeptikerne. Ikke at jeg treffer så mange av dem lenger, forresten... De har jo øyne i hodet...

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-10-04, 15:21   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Karin

Greit å ha noe å "vifte med" til skeptikerne. Ikke at jeg treffer så mange av dem lenger, forresten... De har jo øyne i hodet...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-10-04, 12:11   #6
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Virkelig bra,Nille!

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-04, 14:26   #7
NettaMamma
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Hvor: Sandefjord
Alder: 42
Innlegg: 131
NettaMamma har en fantastisk aura rundt segNettaMamma har en fantastisk aura rundt seg

Tusen takk Nille

__________________
NettaMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - Holder på med Induksjonen Svar med sitat
Gammel 07-12-04, 14:35   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Veldig bra Nille.

Dette trengte vi virkelig. Bra jobba...
Tusen takk

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 14:59   #9
siri74
Medlem
 
siri74 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 168
siri74 er virkelig snillsiri74 er virkelig snillsiri74 er virkelig snillsiri74 er virkelig snill

Det er noe jeg lurer veldig på.. Og har fundert på i noen dager. Leste at noen her var inne på det samme et sted her men fant egentlig ikke noe svar (var kanskje Alfie om jeg ikke tuller nå..). Kanskje er det et urteit spørsmål, men det gjelder altså dette:

Opprinnelig lagt inn av Nille

Ketoner produseres i leveren, - og kommer fra fettsyrer som blir dannet når kroppsfett brytes ned som erstatning for glukose/sukker.

Betyr det at det ikke blir ketoner fra fettet i maten, kun fra kroppsfett? Sånn at det er bombesikkert at det er eget fett som forbrennes når man er i ketose og ikke bare fettet fra maten?

Eller sier man det bare slik for at fettet i mat som er spist allerede er "kroppsfett" fordi det er jo I kroppen når man har spist det. Det går jo ikke rett ut igjen..?? Vil det siste i så fall si at det likevel kan være smart å ha oversikt over fettmengde man spiser så det ikke går utover ketoner fra (gammelt) kroppsfett?? Skjønner noen hva jeg lurer på? Hadde vært så fint om noen har en ryddig forklaring på hva som skjer med fettet i maten kontra fettet på kroppen når det gjelder ketosen. Og det er det garantert noen her som har, tenker jeg

__________________







siri74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 15:58   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Dette står litt lenger ned i post 1 :

Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Stix’en viser kun hva som skjer i urinen. Ketose skjer i blodet og i kroppsvevet. Om du har lys rosa utslag , så er du i ketose, og det forbrennes fett. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet. Det finnes ikke mild eller sterk ketose slik mange tror ! Og fargen på stix’en viser ikke grad av ketose, men mengden ketoner i urinen.


Kroppen trenger en viss mengde fett og proteiner for å "vedlikeholde" kroppen og for at kroppen skal brenne nettopp fett og ikke muskler. Spiser du for lite fett og proteiner vil du miste muskelmasse isteden for fett. Mister du muskler, synker forbrennigen, og du tar ikke av. .... så der er viktig å få i seg nok fett og protein i maten !
Akkurat HVILKEN prosess som gjør at det funker slik, vet jeg ikke, - og det har forundret forskere verden over når de har testet det. .... Har postet en del info i Hede's journal om fett og hvordan de tror det funker.....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-04-05, 16:53   #11
siri74
Medlem
 
siri74 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Innlegg: 168
siri74 er virkelig snillsiri74 er virkelig snillsiri74 er virkelig snillsiri74 er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Nille

Akkurat HVILKEN prosess som gjør at det funker slik, vet jeg ikke, - og det har forundret forskere verden over når de har testet det. .... Har postet en del info i Hede's journal om fett og hvordan de tror det funker.....

Okei, skal ta en titt der.. Bare undrer lissom på hvor grensen går for når man slutter å brenne ketoner fra kroppen, og bare fra maten. Men dette er vel i tråd med gammeldags kalori-tenkning, bare omgjort til fett/ketoner. Skal lete i Hedes journal etter mer. Takk, snille gode Nille

__________________







siri74 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 21:42   #12
emin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Troms
Alder: 42
Innlegg: 22
emin er på en erverdig vei

Fint å få litt info, jeg ble litt mindre skeptisk etter å ha lest dette. Jeg blandet ketose og ketoacidose (som jeg har lært om på skolen i forb. med diabetikere), og det var først og fremst det jeg var så skeptisk til.

Dog tror jeg ikke at jeg har viljestyrke nok til å holde meg på matta den tiden ketoseperioden varer.

emin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen+ type maks 20 karber daglig Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 21:48   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av emin

Fint å få litt info, jeg ble litt mindre skeptisk etter å ha lest dette. Jeg blandet ketose og ketoacidose (som jeg har lært om på skolen i forb. med diabetikere), og det var først og fremst det jeg var så skeptisk til.

Dog tror jeg ikke at jeg har viljestyrke nok til å holde meg på matta den tiden ketoseperioden varer.

Det er jo nettopp ketosen som gjør at du ikke trenger så mye viljestyrke. Etter et par tre dager forsvinner sultfølelsen nemlig.... det er en av bonusene med lavkarbo diett !!

Så ketoseperiode kan du egentlig bare glede deg til... med unntak av ånden da .....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-08-05, 22:56   #14
emin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Troms
Alder: 42
Innlegg: 22
emin er på en erverdig vei

Jeg tar gjerne imot link til "oppskrifter" på hvordan jeg går fram for å komme i ketose og hva jeg skal gjøre underveis osv. Jeg er TOTALT grønn nemlig.

emin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen+ type maks 20 karber daglig Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 19:00   #15
Bolla Piggsvin
Medlem
 
Bolla Piggsvin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Oslo
Alder: 58
Innlegg: 113
Bolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt segBolla Piggsvin har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Vet ikke om jeg har misforstått. Er det ikke meningen at man skal være i ketose helt til man har gått ned det man skal i vekt, ikke bare de første 14 dagene? Trodde man etterhvert kunne spise mer karbo og likevel være i ketose?

__________________


Bolla Piggsvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-01-06, 20:24   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Opprinnelig lagt inn av Bolla Piggsvin

Er det ikke meningen at man skal være i ketose helt til man har gått ned det man skal i vekt, ikke bare de første 14 dagene? Trodde man etterhvert kunne spise mer karbo og likevel være i ketose?

Det er ikke meningen at man SKAL være i ketose til man har gått ned det man skal gå ned. Atkins første fase, Induksjonen, er en ketogen fase, dvs. at de fleste er i ketose. Denne er ment som en renseperiode. Etterhvert som man kryper oppover vedvarende stigen i fase to, vil man øke karbo inntaket med 5 karber pr uke. Med dette vil folk etterhvert gå ut av ketose. Hvor på veien dette skjer er høyst individuelt og varierer fra person til person. Noen går ut av ketose allerede ved 20 karber - andre er i ketose til langt over 50. Så lenge en fremdeles tar v spiller det ikke noen rolle om man er i ketose eller ikke.

På vedvarende vil de fleste ta av i en litt mindre fart enn under induksjonen. Når man er mellom rundt 5 kilo fra målet er det anbefalt at man går over i fase tre, pre-vedlikehold. Her legger man til 10 karber pr uke til man har nådd sin målvekt. Veldig få opplever å være i ketose så langt uti kostomleggingen.

Har man mye å ta av, er det en fordel å være i induksjonsperioden lenger. Om man trives med kostholdet og om man fremdeles tar av. Stanser vekttapet opp lenger enn 4-6 uker (2-3 er ganske normalt), vil 9 av 10 oppleve av man starter å ta av igjen om man går over på vedvarende og øker karbegrensen.

Håper dette var littegranne klargjørende !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 09-02-06, 23:22   #17
Nett
Seniormedlem
 
Nett sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Østlandet
Alder: 52
Innlegg: 1.587
Nett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt liktNett er veldig godt likt

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

NÅ har jeg lest den, Nille - veldig bra!!

Men på boksen min står det at lyserosa eller "hudfarge" (den jeg hadde) er negativ - altså ikke ketose eller?

__________________
Nett
Nett er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 16-07-06, 03:53   #18
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Kan man,eller er det vanligt att man får missfarvede tender når man er i ketose????

noen son hørt om det??

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-06, 08:27   #19
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Jeg kan ikke svare på akkurat det, og jeg kan ikke tenke meg noen grunn hvorfor tennene skulle bli misfarget av å være i ketose, men jeg har merket at jeg har mye mindre belegg på tennene etter å ha spist når det er et lavkarbo-måltid enn når jeg spsier noe med mye karbo. Jeg føler bare at jeg ikke lenger trenger en tyggis etter maten, og jeg var helt tyggiman tidligere.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-06, 11:04   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Opprinnelig lagt inn av Fridolina

Kan man,eller er det vanligt att man får missfarvede tender når man er i ketose????

noen son hørt om det??

Det har jeg aldri hørt om ! Det finnes heller ingen grunn til at de skulle bli det da "ketose" eller "ketoner" ikke har noen farge.....

Det må nok være noe annet som du har spist/drukket - eller om du røyker.

Som Jan sier, så har jeg også opplevd et motsatte, dvs. at tannlegen skryter av tennene mine ....... Før lavkarbo hadde jeg problemer med tannsten og belegg på tennene. Det har jeg ikke lenger....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 16-07-06, 15:49   #21
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det har jeg aldri hørt om ! Det finnes heller ingen grunn til at de skulle bli det da "ketose" eller "ketoner" ikke har noen farge.....

Det må nok være noe annet som du har spist/drukket - eller om du røyker.

Som Jan sier, så har jeg også opplevd et motsatte, dvs. at tannlegen skryter av tennene mine ....... Før lavkarbo hadde jeg problemer med tannsten og belegg på tennene. Det har jeg ikke lenger....

Det var bara ett generellt spørsmål om ketose

Hørte nemligen noe om det,men jag har ju ikke lest noe om det i ketolyseboken.. Det er derfør jag spørr..
Takk før svaret Nille

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 19:59   #22
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 41
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg
Thumbs up

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Topp!
Jeg kjøpte stix og skulle inn å spørre om noe, men så fant jeg jo alle svarene her. Tusen takk!

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 01:46   #23
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

jeg har faktisk et nytt spørsmål, som jeg ikke husker at jeg har lest svaret på.


lukter urinen litt sånn søtlig?

*føler det lukter litt alla hasj*

jeg har ikke prøvd å røyke det, for de som lurte på det.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 11:23   #24
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Nei, ikk akkurat søtlig, men mer som aceton - ala neglelakkfjerner...... Noen sier også at det lukter litt kvalmt, - og det kan jo kanskje være søtlig ?

Om det lukter søtlig kan det jo ha med kost tilskudd å gjøre ?

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 11:31   #25
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Alt du har ønsket å vite om ketose

Et lite sidespor bare...:

Når dere nevner "søtlig" lukt av urinen.... jeg husker tilbake til den tiden jeg spiste tullmat (les høykarbo). Etter et måltid med Honni korn, luktet urinen, ja nettopp, Honni korn....

Men sånn tilbake til temaet: På lavkarbokosthold har jeg aldri hatt lukt av urinen (selv om fargen kan være neon gul/grønn )
Det samme gjelder avføringen: Nesten ikke lukt i det hele tatt (de gangene jeg har hatt "spisedager" har avføringslukten vært helt hinsides....!!! )

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 18:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no