Sv: "Spiser du for mye sukker?" Intervju i VG i dag
Fikk svar fra redaksjonell leder i vektklubb.no i dag på min forespørsel om hvilke studier Drevon refererte til :
Hei.
Jeg svarer deg i egenskap av å være redaksjonell leder i Vektklubb.no.
Vi følger de samme kostanbefalingene som Sosial- og helsedirektoratet, altså at mellom 50 – 60 prosent av energien i kostholdet bør komme fra karbohydrater.
I våre råd understreker vi at vi anbefaler langsomme/kompliserte karbohydrater, altså fra grovt brød, bønner, grønnsaker, osv.
Det finnes etter hvert mange og sprikende studier angående effekt av såkalt LC (low carb) dietter, HP (high protein) dietter, LC (lavkalori) dietter, osv. Slik jeg forstår Drevon, finnes det for få vitenskapelige studier som bekrefter at LC- og/eller HP-dietter er bedre enn LC-dietter.
For å finne studier om lavkarbo / høyprotein / lavkalori, osv, anbefaler jeg Pubmed, hvor du kan finne et stort antall vitenskapelige studier.
Ifølge Ullevål universitetssykehus nettsider er PubMed en gratisversjon av Medline, som utgis av National Library of Medicines (NLM). Databasen inneholder referanser til tidsskriftsartikler fra over 5200 tidsskrifter i perioden 1950 og framover. Basen er meget godt oppdatert.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Her finner du Ullevåls brukerveiledning til Pubmed:
www.ulleval.no/stream_file.asp?iEntityId=14914
Jeg har selv diskutert temaet høy-protein / lavkalori på bloggen min, sender noen utdrag her:
http://vgnina.vgb.no/2009/10/04/sopptur/
"Uansett synes jeg at folk må gjøre det de føler er riktig for dem, så det er sagt. Men jeg synes også at man godt kan tenke litt på miljøperspektivet ved høyprotein / lavkarbo-dietter også. Dersom alle skulle spise så mye kjøtt som disse diettene anbefaler, så ville det få store konsekvenser ikke bare for miljøet (kjøttproduksjonene er en av “verstingene” når det gjelder CO2-utslipp), men også for verdensbefolkningen som helhet. Vi i den rike del av verden legger allerede beslag på store arealer i den fattigere delen av verden for vår kjøttproduksjon. Jeg synes dette er viktige perspektiver. Dessuten; i land som India er store deler av befolkningen vegetarianere, uten at de er overvektige av den grunn.
Så langt for miljø- og fattigdomsperspektivet. En annen ting er det du skriver om mettede fettsyrer. Det er, så langt jeg vet, feil. Bare se på forekomsten av hjerte- og karsykdommer i Norge. Den har droppet drastisk siden seksti- og syttitallet, og man mener at dette skyldes et bedre kosthold og mindre røyking. Folk i dag drikker ikke like mye h-melk og spiser ikke like mye smør som før - matvarer som inneholder mye mettet fett. Tallene er faktisk helt entydige, ifølge et innlegg jeg leste i Aftenposten i helgen, er dette en av de største gevinstene for folkehelsen noensinne."
Et annet viktig helsemoment er at det er en klar sammenheng mellom stort kjøttinntak og tarmkreft.
Vennlig hilsen Nina
Nina Schmidt
Redaksjonell leder
www.vektklubb.no
VG Multimedia AS
|