Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nedre normalområde i stoffskifteJeg har fått påvist at jeg er i NEDRE normalområdet for stoffskiftet. For den generelle legestanden er ikke dette nok til å kunne få medisinering for, men for privatlegene KAN det utføres en testmedisinering. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nedre normalområde i stoffskifte
Jeg var nede i 13 (tror 11 var nederst i dette tilfellet) - og legen min ville vurdere medisinering. Akkurat da begynte jeg på lavkarbo, og vi ventet 3 mnd. Nye prøver viste da økning til 17... så for min del skyldtes det nok karboinntaket og lite fettinntak over lang tid. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
På det arket med prøvene så står det at <50 er normalverdi og mitt er <10, og jeg har levd lavkarbo i to år :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteJeg har vært så langt ned som: |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
EFT??? Nei det ser jeg ikke på arket mitt :P |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
ser jeg uttrykte meg enormt uklart... fritt tyroksin var på 13 - og der tror jeg normalverdien er 11- noenogtjue? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Står noe om fritt trijodthyronin på mitt...der er normalverdien 2,8-7,1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Det er nok ikke det samme tatt i betraktning at jeg hadde 13. jeg vet det finnes fine sider fra sykehuslaber som viser en oversikt over slike prøver og normalverdier, noen som husker en sånn link? Eller så kan du prøve å google. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteFürst laboratorie har flotte sider med fine oversikter over prøver og normalverdier etc.
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteJeg vil gjerne henvise til sonjas stoffskifteforum, den beste samling med sjuklinger som finnes. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Det er legen som har forklart meg at stoffskiftet er lavt. Han dro lenge på den for å innrømme at det var lavt, ettersom det ligger i det såkalte normalområdet. Det er bare tilfeldig at mitt ligger akkurat på grensen mellom lavt og normalt og at man egentlig ikke kvalifiserer til behandling da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteDet er jo en ting å se på verdiene. Det virker på meg som det er ganske forskjellig fra person til person hvor lavt stoffskiftet kan være før man får alvorlige nok symptomer. Synd leger vanligvis ikke ser det på den måten. Jeg hadde THS på 2,7 og FT4 på 13, noe som så vidt er innenfor normalområdet, men likevel har jeg hatt sterke symptomer på lavt stoffskifte. Legen min har sagt det er lavt, men innenfor normalområdet, en spesialist jeg har gått til har sett på verdiene OG spurt meg om symptomer, og fastslått lavt stoffskifte. Jeg er foreløbig ikke medisinert, men ble satt på metformin og oppfordret til å fortsette på lavkarbokosthold, for å se om det ville forbedre seg i takt med vektnedgang. Det har blitt en del bedre, og jeg skal snart tilbake for å ta nye prøver. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 41
![]() ![]() |
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteJeg har hatt lavt stoffskifte en stund, eller i nedre sjakk/grenseland. Først var det S-Fritt T4 (ref. 11,0 - 23,0) nede på 10, dette har gått opp til 15, mens legen aldri målte S-Fritt T3 hos meg før sist gang (rart hva?) og den var på 3,4 (ref. 3,5 - 6,5). Jeg har de fleste symptomene på stoffskifteproblemer: trøtt/slapp, våkner ofte trøtt selv om jeg har sovet nok, fryser lett, treg mage (forstoppelse), vektøkning, tørr hud (tidvis, ikke hele tiden), dårlig hukommelse, trykkfølelse i halsen (dette har gått over nå), lett deprimert/nedsatt sexlyst (periodevis) ... jepp, så nå er jeg så innmari lei og tror jeg bare skal insistere på medisinering.
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Jeg er trøtt og fullstendig energiløs. Orker knapt å gjøre noe annet enn å gå på jobb og å gjøre noe annet ER faktisk ett tiltak, og julepynten han ble aldri satt opp. "Tar det til helga" tenkte jeg alle helgene på rad. Jeg gadd rett og slett ikke. Ikke noe unormalt. Jeg har jo bestandig vært "lat" og "giddalaus" og alltid ligget i bakleksa med å gjøre ting. Men hva om jeg faktisk har hatt lavt stoffskifte og det er derfor jeg er lat? Dessuten fryser jeg ræva meg, noe jeg har tilskrevet 50 kg mindre på kroppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Supermoderator
Kan høres ut som lavt stoffskifte, ja. Ble det noe bedre med b-12-sprøyter/tabletter? Du legger ikke på deg av medisiner som skal øke stoffskiftet ditt. Heller tvert i mot. Blander du med høyt stoffskfite? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Hmm - der ble jeg påmint igjen glemsomhet.. det begynner å bli j... pinlig å ikke huske hva andre har fortalt 5 sekund før... det er rett og slett ikke mulig å hente opp - før andre gjentar hva de har sagt. Trodde det var lavkarboen - men når jeg tenker meg om kan jeg nok erindre at jeg alltid har slitt med dårlig hukommelse... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Metformin gjør ikke noe med blodsukkeret. Det gjør derimot noe med insulinet. Det bedrer reseptorene på insulinet slik at det fungerer bedre. Og dermed trenger ikke kroppen lenger overprodusere for å kompansere for det som ikke fungerer.
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#18 |
Juniormedlem
Hvor: Arendal
![]() |
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteHei !! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank
![]() |
![]() |
#19 |
Supermoderator
I følge norske retningslinjer er normalområdet 0,5-4,0 ... Dessverre. Mange er hypothyeride alt når de nærmer seg 2,0 ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteTo år på lavkarbo uten hvetemel er et godt forsøk synes jeg. Da kan det være på tide med andre greier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Juniormedlem
Hvor: Arendal
![]() |
![]() Sv: Nedre normalområde i stoffskiftePhotobscura,dette er det spesialistene har kommet fram til ,og står i siste Thyra som er bladet til Norsk Thyreoideaforbund.Jeg har også vært på foredrag med Ingrid Nordheim som er seksjonsoverlege på Aker sykehus og hun anbefalte det samme. Hun kurser også leger. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Hvor: Oslo
Alder: 41
![]() ![]() |
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteJeg skal skrive ned alle symptomene mine når jeg går til legen i slutten av januar. Slå i bordet og si at jeg fortjener i hvertfall å prøve medisiner. Men, som jeg skrev i sted, noen som vet om slike medisiner er avhenginghetsdannede og kan gjøre at skjoldbrukskjertelen blir dårligere?
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteJa medisiner vil gjøre skjoldbruskjertelen mindre og mindre aktiv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Supermoderator
Har de i tilfelle forandret det nylig? Jeg har testet stoffskiftet mange ganger (sist for mindre enn et år siden), og det står alltid de tallene under normalområdene i papirene mine. Har sett det har stått hos lommelegen også, når jeg har googla det. Det er i så fall strålende nyheter, og vil være til stor hjelp for å fange opp flere udiagnostiserte tilfeller! |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Sv: Nedre normalområde i stoffskifteforandringen må være veldig nylig eller gjelde et annet lab enn Fürst i Oslo. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Smerter i nedre mageregion etter operasjon | Rosekinn | Generell diskusjon | 4 | 31-12-10 11:12 |
Trening av "nedre mageregion" | StegforSteg | Trening | 15 | 16-04-10 17:01 |
Lett ubehag nedre del av magen høyre side | novise | Fysisk og mental helse | 7 | 02-11-09 19:33 |
Lavt stoffskifte | Jabba | Stoffskifte / hormonproblemer | 16 | 23-05-09 15:18 |
Trening av nedre magemuskler | Hege_ | Trening | 18 | 25-04-06 16:12 |