Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Nedre normalområde i stoffskifte

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-01-11, 20:09   #1
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Nedre normalområde i stoffskifte

Jeg har fått påvist at jeg er i NEDRE normalområdet for stoffskiftet. For den generelle legestanden er ikke dette nok til å kunne få medisinering for, men for privatlegene KAN det utføres en testmedisinering.

Det jeg lurer på er i hovedsak hva man gjøre for å øke stoffskiftet og hva en evt. hjelp til å øke stoffskiftet består i?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 20:41   #2
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Nedre normalområde i stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg har fått påvist at jeg er i NEDRE normalområdet for stoffskiftet. For den generelle legestanden er ikke dette nok til å kunne få medisinering for, men for privatlegene KAN det utføres en testmedisinering.

Det jeg lurer på er i hovedsak hva man gjøre for å øke stoffskiftet og hva en evt. hjelp til å øke stoffskiftet består i?

Jeg var nede i 13 (tror 11 var nederst i dette tilfellet) - og legen min ville vurdere medisinering. Akkurat da begynte jeg på lavkarbo, og vi ventet 3 mnd. Nye prøver viste da økning til 17... så for min del skyldtes det nok karboinntaket og lite fettinntak over lang tid.
Andre på forumet med erfaring fra medisinert lavt stoffskifte kan sikkert svare deg mer detaljert om DEN siden av lavt stoffskifte

(Minner meg på at jeg må ta nye prøver snart, de siste ble tatt våren i fjor)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 20:45   #3
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg var nede i 13 (tror 11 var nederst i dette tilfellet) - og legen min ville vurdere medisinering. Akkurat da begynte jeg på lavkarbo, og vi ventet 3 mnd. Nye prøver viste da økning til 17... så for min del skyldtes det nok karboinntaket og lite fettinntak over lang tid.
Andre på forumet med erfaring fra medisinert lavt stoffskifte kan sikkert svare deg mer detaljert om DEN siden av lavt stoffskifte

(Minner meg på at jeg må ta nye prøver snart, de siste ble tatt våren i fjor)

På det arket med prøvene så står det at <50 er normalverdi og mitt er <10, og jeg har levd lavkarbo i to år :P

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 21:04   #4
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Jeg har vært så langt ned som:
EFT 4
TSH 152.3
T4 5
T3 0.3
og er medisinert

I løpet av mine 16 mnd på lavkarbo har jeg vært helt stabil og ikke forandret dosering èn eneste gang! Det har ikke skjedd i løpet av mine 24 år med Hypothyreose

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 21:24   #5
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Jeg har vært så langt ned som:
EFT 4
TSH 152.3
T4 5
T3 0.3
og er medisinert

I løpet av mine 16 mnd på lavkarbo har jeg vært helt stabil og ikke forandret dosering èn eneste gang! Det har ikke skjedd i løpet av mine 24 år med Hypothyreose

EFT??? Nei det ser jeg ikke på arket mitt :P

TSH? Har noe som heter S-THS da..den er på 0,17, normalområdet er 0,20-4,30...er det det samme?

Gammel 04-01-11, 21:39   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

På det arket med prøvene så står det at <50 er normalverdi og mitt er <10, og jeg har levd lavkarbo i to år :P

ser jeg uttrykte meg enormt uklart... fritt tyroksin var på 13 - og der tror jeg normalverdien er 11- noenogtjue?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 21:55   #7
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

ser jeg uttrykte meg enormt uklart... fritt tyroksin var på 13 - og der tror jeg normalverdien er 11- noenogtjue?

Står noe om fritt trijodthyronin på mitt...der er normalverdien 2,8-7,1.

Gammel 05-01-11, 06:55   #8
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Står noe om fritt trijodthyronin på mitt...der er normalverdien 2,8-7,1.

Det er nok ikke det samme tatt i betraktning at jeg hadde 13. jeg vet det finnes fine sider fra sykehuslaber som viser en oversikt over slike prøver og normalverdier, noen som husker en sånn link? Eller så kan du prøve å google.

http://www.sonjas-stoffskifteforum.info/

Dette forumet har mye informasjon om blodverdier, stoffskiftesykdommer osv om du er interessert. Har funnet mye interessant der for min egen del tidligere

Gammel 05-01-11, 07:50   #9
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Fürst laboratorie har flotte sider med fine oversikter over prøver og normalverdier etc.

Går man inni menyen på høyre side der det står Analyseliste, får man opp en lang liste på venstre side der alle mulige prøver står. Klikker man seg inn på en og en, får man opplysninger om alt vedrørende den enkelte prøven!

Gammel 05-01-11, 09:11   #10
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Jeg vil gjerne henvise til sonjas stoffskifteforum, den beste samling med sjuklinger som finnes.

Det som spørs er om du også har anti-tpo tall over normalområdet, det skal legen ta for å ha et komplett bilde. Det er FRitt T4 og Fritt T3 som er standardtest.
Total T4 og T3, de som heter S-T4 og S-trijothyroninfeks, angir også bundne hormoner, men de bundne er ikke aktive og sier dermed ingenting om stoffskiftet ditt.

Lavkarbo burde hjelpe, muligens forsterket med å kutte alt av hvete, som skal hisse opp anti-tpo - som er kroppens anti-stoffer mot stoffskiftekjertelen.

Ta sånne tall alvorlig, er du snill. Dette lever familien min med hver dag.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 10:53   #11
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Jeg vil gjerne henvise til sonjas stoffskifteforum, den beste samling med sjuklinger som finnes.

Det som spørs er om du også har anti-tpo tall over normalområdet, det skal legen ta for å ha et komplett bilde. Det er FRitt T4 og Fritt T3 som er standardtest.
Total T4 og T3, de som heter S-T4 og S-trijothyroninfeks, angir også bundne hormoner, men de bundne er ikke aktive og sier dermed ingenting om stoffskiftet ditt.

Lavkarbo burde hjelpe, muligens forsterket med å kutte alt av hvete, som skal hisse opp anti-tpo - som er kroppens anti-stoffer mot stoffskiftekjertelen.

Ta sånne tall alvorlig, er du snill. Dette lever familien min med hver dag.

Det er legen som har forklart meg at stoffskiftet er lavt. Han dro lenge på den for å innrømme at det var lavt, ettersom det ligger i det såkalte normalområdet. Det er bare tilfeldig at mitt ligger akkurat på grensen mellom lavt og normalt og at man egentlig ikke kvalifiserer til behandling da.

Men etter å ha lest litt om dette så må jeg jo nesten insistere på behandling

Gammel 05-01-11, 10:57   #12
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det er jo en ting å se på verdiene. Det virker på meg som det er ganske forskjellig fra person til person hvor lavt stoffskiftet kan være før man får alvorlige nok symptomer. Synd leger vanligvis ikke ser det på den måten. Jeg hadde THS på 2,7 og FT4 på 13, noe som så vidt er innenfor normalområdet, men likevel har jeg hatt sterke symptomer på lavt stoffskifte. Legen min har sagt det er lavt, men innenfor normalområdet, en spesialist jeg har gått til har sett på verdiene OG spurt meg om symptomer, og fastslått lavt stoffskifte. Jeg er foreløbig ikke medisinert, men ble satt på metformin og oppfordret til å fortsette på lavkarbokosthold, for å se om det ville forbedre seg i takt med vektnedgang. Det har blitt en del bedre, og jeg skal snart tilbake for å ta nye prøver.
Men, som sagt, symptomene er vel så viktige, det er jeg et bevis på ... . Hypothyerose er noe dævelskap!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 11:24   #13
Augustina
Seniormedlem

Augustina sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Alder: 41
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Jeg har hatt lavt stoffskifte en stund, eller i nedre sjakk/grenseland. Først var det S-Fritt T4 (ref. 11,0 - 23,0) nede på 10, dette har gått opp til 15, mens legen aldri målte S-Fritt T3 hos meg før sist gang (rart hva?) og den var på 3,4 (ref. 3,5 - 6,5). Jeg har de fleste symptomene på stoffskifteproblemer: trøtt/slapp, våkner ofte trøtt selv om jeg har sovet nok, fryser lett, treg mage (forstoppelse), vektøkning, tørr hud (tidvis, ikke hele tiden), dårlig hukommelse, trykkfølelse i halsen (dette har gått over nå), lett deprimert/nedsatt sexlyst (periodevis) ... jepp, så nå er jeg så innmari lei og tror jeg bare skal insistere på medisinering.

Kan man slutte på medisinering etterhvert om man blir bedre eller er det noe man blir så avhengig av at skjoldbrukskjertelen ikke klarer å regulere seg uten medisin?

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 15:57   #14
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er jo en ting å se på verdiene. Det virker på meg som det er ganske forskjellig fra person til person hvor lavt stoffskiftet kan være før man får alvorlige nok symptomer. Synd leger vanligvis ikke ser det på den måten. Jeg hadde THS på 2,7 og FT4 på 13, noe som så vidt er innenfor normalområdet, men likevel har jeg hatt sterke symptomer på lavt stoffskifte. Legen min har sagt det er lavt, men innenfor normalområdet, en spesialist jeg har gått til har sett på verdiene OG spurt meg om symptomer, og fastslått lavt stoffskifte. Jeg er foreløbig ikke medisinert, men ble satt på metformin og oppfordret til å fortsette på lavkarbokosthold, for å se om det ville forbedre seg i takt med vektnedgang. Det har blitt en del bedre, og jeg skal snart tilbake for å ta nye prøver.
Men, som sagt, symptomene er vel så viktige, det er jeg et bevis på ... . Hypothyerose er noe dævelskap!

Jeg er trøtt og fullstendig energiløs. Orker knapt å gjøre noe annet enn å gå på jobb og å gjøre noe annet ER faktisk ett tiltak, og julepynten han ble aldri satt opp. "Tar det til helga" tenkte jeg alle helgene på rad. Jeg gadd rett og slett ikke. Ikke noe unormalt. Jeg har jo bestandig vært "lat" og "giddalaus" og alltid ligget i bakleksa med å gjøre ting. Men hva om jeg faktisk har hatt lavt stoffskifte og det er derfor jeg er lat? Dessuten fryser jeg ræva meg, noe jeg har tilskrevet 50 kg mindre på kroppen.

Jeg har spist lavkarbo i nesten to år, nesten kjemisk fritt for hvetemel og mel generelt. Jeg har lavt b12 og fått medisiner for det. Jeg har lavt d-vitamin og tar ekstra d-vitamindråper.

Så leser jeg at levaxin er medisinen for lavt stoffskifte og da skal alt bli sååå mye bedre, men leser videre at det er folk som legger grossalt på seg av det. Skumle saker. Og hva gjør egentlig metforminen utenom å gi stabilt blodsukker? Mitt blodsukker har vært på 5 alle gangene det har blitt målt i løpet av det siste halve året.

Gammel 05-01-11, 16:01   #15
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg er trøtt og fullstendig energiløs. Orker knapt å gjøre noe annet enn å gå på jobb og å gjøre noe annet ER faktisk ett tiltak, og julepynten han ble aldri satt opp. "Tar det til helga" tenkte jeg alle helgene på rad. Jeg gadd rett og slett ikke. Ikke noe unormalt. Jeg har jo bestandig vært "lat" og "giddalaus" og alltid ligget i bakleksa med å gjøre ting. Men hva om jeg faktisk har hatt lavt stoffskifte og det er derfor jeg er lat? Dessuten fryser jeg ræva meg, noe jeg har tilskrevet 50 kg mindre på kroppen.

Jeg har spist lavkarbo i nesten to år, nesten kjemisk fritt for hvetemel og mel generelt. Jeg har lavt b12 og fått medisiner for det. Jeg har lavt d-vitamin og tar ekstra d-vitamindråper.

Så leser jeg at levaxin er medisinen for lavt stoffskifte og da skal alt bli sååå mye bedre, men leser videre at det er folk som legger grossalt på seg av det. Skumle saker. Og hva gjør egentlig metforminen utenom å gi stabilt blodsukker? Mitt blodsukker har vært på 5 alle gangene det har blitt målt i løpet av det siste halve året.

Kan høres ut som lavt stoffskifte, ja. Ble det noe bedre med b-12-sprøyter/tabletter? Du legger ikke på deg av medisiner som skal øke stoffskiftet ditt. Heller tvert i mot. Blander du med høyt stoffskfite?
Jeg har slitt med det samme selv, særlig slapphet/trøtthet og glemsomhet, og trodd det har vært noe galt med meg. Få det skikkelig sjekka ut! .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-01-11, 17:20   #16
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Kan høres ut som lavt stoffskifte, ja. Ble det noe bedre med b-12-sprøyter/tabletter? Du legger ikke på deg av medisiner som skal øke stoffskiftet ditt. Heller tvert i mot. Blander du med høyt stoffskfite?
Jeg har slitt med det samme selv, særlig slapphet/trøtthet og glemsomhet, og trodd det har vært noe galt med meg. Få det skikkelig sjekka ut! .

Hmm - der ble jeg påmint igjen glemsomhet.. det begynner å bli j... pinlig å ikke huske hva andre har fortalt 5 sekund før... det er rett og slett ikke mulig å hente opp - før andre gjentar hva de har sagt. Trodde det var lavkarboen - men når jeg tenker meg om kan jeg nok erindre at jeg alltid har slitt med dårlig hukommelse...
jeg har uansett tenkt å innom legen å be om et bredt sett med blodprøver igjen - da det ser ut til at jeg hovner opp i slimhinnene i nesen tvert jeg er fysisk aktiv... ikkje bra!

Og den trykkfølelsen i halsen - som om noen presser på med fingrene - DEN har ikke blitt bedre...

Før jeg kupper tråden din totalt - les litt på sonjas stoffskifteforum, for der står det en del om hvilke blodprøver du bør kreve bli tatt. Sørg for å få med deg en kopi av prøveresultatet. Be legen din sende deg til en spesialist om han er i tvil - selv om prøvene viser lave verdier og du har symptomer. Sjekk deretter ut prøvene med info på nett slik at du har litt argumenter selv å slå i bordet med.

Kjenner meg mye igjen i symptomene dine - jeg har heldigvis blitt sinnsykt mye bedre etter jeg la om kostholdet - blant annet er energien nå høyere - men svinger. Før var det bare å gå på jobb - og komme hjem og besvime på sofaen noen timer før jeg orket å i det hele tatt gjøre et minimum...

LYKKE TIL - hold oss oppdatert

Gammel 05-01-11, 17:25   #17
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

hva gjør egentlig metforminen utenom å gi stabilt blodsukker?

Metformin gjør ikke noe med blodsukkeret. Det gjør derimot noe med insulinet. Det bedrer reseptorene på insulinet slik at det fungerer bedre. Og dermed trenger ikke kroppen lenger overprodusere for å kompansere for det som ikke fungerer.

Gammel 05-01-11, 17:35   #18
sitv
Juniormedlem

sitv sin avatar

Hvor: Arendal
sitv er på en erverdig vei

Hei !!
TSH skal være 0.5-1.5
FT4 skal ligge i midtre til øvre del av referanseområdet.

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 17:52   #19
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av sitv, her.

Hei !!
TSH skal være 0.5-1.5
FT4 skal ligge i midtre til øvre del av referanseområdet.

I følge norske retningslinjer er normalområdet 0,5-4,0 ... Dessverre. Mange er hypothyeride alt når de nærmer seg 2,0 ...
FT4 er så vidt jeg husker mellom 11-22. Sånn ca ...

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-01-11, 18:13   #20
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

To år på lavkarbo uten hvetemel er et godt forsøk synes jeg. Da kan det være på tide med andre greier.

Ja det blir bedre med medisiner, men det tar også tid og norske leger og dosering er altså så nedsnødd at det ikke sikkert er noe hjelp å få. Kjertelen atroferer under medisinering så levaxin / naturlig thyroksin burde ikke være første valg, Du burde vite hvorfor stoffskiftet er lavt, i det minste ha utelukket noen andre ting. Les til øyet blir stort og vått hos sonja, hvis n'Finn holder koken så har han noen interessante synspunkter og fremgangsmåter.

B-vitaminer på boks er ikke så effektivt som sprøyter, b-12 er ganske stort og taes ikke lett opp i tarmen.

Og skaff hjelp fra noen som ikke har lavt stoffskifte, (trøtt, glemsom, treg, uten initiativ) til å figthe hos legene. Alle burde ha bisitter.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:36   #21
sitv
Juniormedlem

sitv sin avatar

Hvor: Arendal
sitv er på en erverdig vei
Smile

Photobscura,dette er det spesialistene har kommet fram til ,og står i siste Thyra som er bladet til Norsk Thyreoideaforbund.Jeg har også vært på foredrag med Ingrid Nordheim som er seksjonsoverlege på Aker sykehus og hun anbefalte det samme. Hun kurser også leger.

sitv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/spis deg slank Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:37   #22
Augustina
Seniormedlem

Augustina sin avatar

Hvor: Oslo
Alder: 41
Augustina har en fantastisk aura rundt segAugustina har en fantastisk aura rundt seg

Jeg skal skrive ned alle symptomene mine når jeg går til legen i slutten av januar. Slå i bordet og si at jeg fortjener i hvertfall å prøve medisiner. Men, som jeg skrev i sted, noen som vet om slike medisiner er avhenginghetsdannede og kan gjøre at skjoldbrukskjertelen blir dårligere?

Eller Motivated - en felles trenings- og motivasjonsblogg med 6 fantastiske jenter.
Augustina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - med oppmot 70 karbs pr. dag Svar med sitat
Gammel 05-01-11, 18:47   #23
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Ja medisiner vil gjøre skjoldbruskjertelen mindre og mindre aktiv.

Men dersom du har Anti-TPO eller TRAS over referanseområdet hhvis S-Anti-TPO <100 (min er 52 og dermed ok) eller S-TRAS <1,0 (hos meg <0,8 og dermed ok) er faktisk tilskudd eneste løsning.

OG SPIS D-VITAMINER FOLKENS!!! beklager roping. Selv spiser jeg 5x anbefalt dose, noen ganger 10x. Og i sverige er anbefalt dose 20g dobbelt så høy som i norge 10g=200ie , og Stockholm har dobbelt så mange soltimer i året som Oslo.

Prøv å tatt vitamin D3 prøve hos lege mens du er igang.

Gammel 05-01-11, 19:03   #24
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av sitv, her.

Photobscura,dette er det spesialistene har kommet fram til ,og står i siste Thyra som er bladet til Norsk Thyreoideaforbund.Jeg har også vært på foredrag med Ingrid Nordheim som er seksjonsoverlege på Aker sykehus og hun anbefalte det samme. Hun kurser også leger.

Har de i tilfelle forandret det nylig? Jeg har testet stoffskiftet mange ganger (sist for mindre enn et år siden), og det står alltid de tallene under normalområdene i papirene mine. Har sett det har stått hos lommelegen også, når jeg har googla det. Det er i så fall strålende nyheter, og vil være til stor hjelp for å fange opp flere udiagnostiserte tilfeller!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-01-11, 19:13   #25
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

forandringen må være veldig nylig eller gjelde et annet lab enn Fürst i Oslo.
Jeg har tatt ganske omfattende blodprøver 15.12.10 med S-TSH : 0,98 (0,20 - 4,0)

Ikke at jeg er i mot endringen, snarere tvert imot! Og kunne de ringe rundt til alle leger med eksamen fra Nord-Norge? Takk

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Smerter i nedre mageregion etter operasjon Rosekinn Generell diskusjon 4 31-12-10 11:12
Trening av "nedre mageregion" StegforSteg Trening 15 16-04-10 17:01
Lett ubehag nedre del av magen høyre side novise Fysisk og mental helse 7 02-11-09 19:33
Lavt stoffskifte Jabba Stoffskifte / hormonproblemer 16 23-05-09 15:18
Trening av nedre magemuskler Hege_ Trening 18 25-04-06 16:12

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.