Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
![]() ![]() ![]() |
![]() FrysingJeg kom over en tråd inn på ketolyse tror jeg det var der Yrla skriver: 'Begynner du å fryse pga lavere forbrenning skal du ikke la være å spise.' |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg)
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FrysingRøyker du? Jeg var en skikkelig frysepinn da jeg røyka, selv i ketose. Men etter jeg slutta er jeg kjempevarm hele tida. Savner faktisk å fryse innimellom....
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
Sv: FrysingNja... det er vel når man klarer å bli varm (i samme temperatur som man tidligere frøs) at forbrenningen har økt. Uansett hvilket materiale den forbrenner.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Sv: FrysingNår jeg gikk på lavkalori-kur (pulver) frøs jeg så inn i gamperævva... så jeg vil si at det er nok bare kroppen som forbrenner fett |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: FrysingJo, det er klart det har med lavere forbrenning å gjøre hvis knyttet til mat. Trådstarter, du sier selv du blir varm av å spise. Forbrenningen øker altså. Varme produseres. Jeg fryser inn i hampen om jeg ikke spiser før langt utpå dagen. Det skjer kun de dagene jeg skipper frokost. Jeg merker også en biologisk uro når jeg trenger mat. Rastløshet. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#6 |
Gjest
|
Sv: FrysingInteressant. Jeg fryser, og har gjort det i mange år. På jobb sier de at jeg har blåskjær når jeg sitter og fryser en vanlig dag. Jeg bruker ullundertøy innendørs, og tempen på jobb er 22-23 grader. Etter at jeg gikk over på lavkarbo fryser jeg like ille. Blir heller ikke varm/varmere når jeg spiser. Jeg går heller ikke ned i vekt. Står og stanger på 82-83 kg og har gjort det siden sommeren 2010. Kan med fordel gå ned til 70-72 kg (er 170 høy) uten at jeg blir for tynn av den grunn. I lavkarbo har jeg prøvd alt, fra omtrent 0 kh/dag til opp til 15-20 g/dag, herunder mixen cocosa/udos. Det eneste jeg ikke har prøvd er å fast spise mer enn 20 + gram kh/dag. |
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Sv: Frysing
Så har man det slik, må man spise mye oftere? Kroppen skal jo forbrenne kroppsfett hele tiden mellom måltider? Eller kan det være slik at forbrenning av kroppsfett medfører "frost", mens nå man spiser et fettrikt måltid og kroppen forbrenner inntatt fett øker temperaturen? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Sv: FrysingSåvidt jeg har forstått så kan "frysing" være et forsøk på å spare kalorier fra kroppen sin side.
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan kanskje komme av at når vi hovedsaklig bruker fett som energikilde kan dette skje: |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Sv: FrysingJeg fryser fra september til mai og legger aldri bort ullgensere for sommeren. Jeg fryser like mye uansett kosthold og om jeg spiser eller ikke. Vet flere med ME har samme problem. Det rare er at blir det veldig varmt som 25 grader, så blir jeg overoppheting. Ved 20 grader må jeg ha ullgenser og fryser så det gjør vondt, samtidig er huden glovarm. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Sv: FrysingLitt digresjon, men noe annet som hjalp på varmen hos meg var da jeg flytta sammen med ssambo og han insisterte på å sovende åpent vindu alltid. Før kunne jeg ha dyne, flanellspysj og teppe om natta, nå kan jeg sove med sommerdyne hele året...
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Hvor: 770 meter over havet
Sv: FrysingFrysing innenfra er ofte noe som følger med lavt stoffskifte eller lavt jernlager.
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Egentlig virker dette stikk i strid med det mange av oss opplever når vi er i ketose, men TS og Imse er kanskje ikke i ketose, eller reagerer annerledes enn de av oss som har mistet fett i god fart og har vært i ketose hele tiden.
Sist redigert av Bestemamma : 22-10-11 kl 18:46. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Sv: FrysingBestemamma, jeg spiser ketogent, og minus en lang sprekk i vår/sommer, har jeg spist ketogent siden mars 09. Jeg vet godt når jeg er i ketose eller ikke, men fryser like forbasket. Jeg har ikke lavt stoffsskifte, blodprøvene mine er normale på det punktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Jeg har også slitt med denne "kjernefrosten" - spesielt på beina. Det har forsvunnet med jerntilskudd, bytte av stoffskiftemedisin, utelatelse av mel og overgang til et mer naturlig kosthold (sa hun som sitter med et fibrol banandrops i munnen...
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Men da er du vel en av de som ikke mister fett i stor fart da...syns du sa noe om det et sted.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
Stemmer det, jeg går sakte ned. men holder meg til ketogenkost fordi det har så mange andre positive bivirkninger, om jeg går sakte ned, så føler jeg meg bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Men da har trådstarter og du et litt ulikt problem...TS har gått ned en del i vekt, men er ikke i ketose....du har gått ned litt i vekt og er i ketose...likevel fryser dere begge og en er tilbake til start og kan fortsette å lure på grunnen....... |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Nei, du skal ikke behøve å spise ofte, men du skal spise når du er sulten. De gangene jeg hopper over frokosten og begynner å bli frossen og urolig er jeg sulten og bør spise. Grunnen til at mange anbefaler å spise hver 3 dje time er bl.a at på høykarbo daler blodsukkeret. Men på lavkarbo er ikke det likt. At jeg fryser når jeg er sulten skyldes at kroppen setter ned forbrenningen fordi den vil spare på energien, den oppfatter seg i sultetilstand. Anorektikere som ikke spiser nesten fryser meget og er stive i kroppen. De får hår på kroppen for å isolere mot kulda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Ja jeg blir som regel varm av å spise men det varer ikke lenge. Merkelig det der altså. Jeg kan gå med to fleece jakker jeg for jeg får ikke opp varmen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Sv: FrysingKanskje det kan hjelpe å begynne med cocosa?
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
![]() ![]() ![]() |
Sv: FrysingBruker cocosa i mat |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Gjest
|
Sv: Frysingjeg har prøvd varianten med cocosa og udos, ble muligens litt varmere enn vanlig - dvs frøs litt mindre. |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2011
Alder: 74
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min kostholdsfilosofi: Skaldeman
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Sv: FrysingE vitamin hjelper blodet ut i de minste årene. Jeg merker forandring etter at jeg tok tilskudd. (iherb.com har billig og bra) Røyking er noe dritt i denne forbindelse. Jeg frøys veldig da jeg røyka. Alt som trekker årene sammen , som kalsium også , vil kunne skape frysing. Magnesium får alle muskler, også de i blodårenes vegger, til å slappe av. Magnesium og e vitamin er mine tips. Akupunktur er et alternativ, og unngå røyking. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Frysing av kremfløte? | Echo | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 12 | 20-11-10 20:20 |
Tips til frysing av mat | Fnutte | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 1 | 11-04-10 10:21 |
Frysing av lavkarbo-tortillas | Fnutte | Lavkarbo generelt | 10 | 17-03-08 12:17 |
Angående frysing av mat | beate | Ketolysekuren | 3 | 09-02-08 12:32 |
Plommesyltetøy til frysing | guro | Annen mat | 0 | 28-08-06 21:29 |