Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor fanatisk må man være?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-08-11, 09:25   #1
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Hvor fanatisk må man være?

Håper på svar, jeg er ny på lavkarbo så dette er litt viktig for meg

Jeg ønsker å gå ned en 3-4 kilo, og lurer på om jeg skal legge over til "fullstendig" lavkarbo, eller rett og slett følge en gyllen middelvei. Hva om jeg bruker lavkarbobrød til lunsj og frokost, men fortsatt spiser middager som kylling med ris, pasta en gang iblant og koser meg med melkesjokolade i helgene? Det vil jo uansett bli mye mindre karbohydrater enn jeg spiste før (til nå har jeg vel hatt et høykarbo-kosthold med mye brød og pasta etc.)

Eller vil lavkarbo kun gi god virkning dersom man virkelig forandrer kostholdet?

Jeg er på min første uke med Spis deg slank-dietten (ferdige måltider med uner 15 gram lavkarbo), men har en mistanke om at det kan bli vanskelig å følge. I går fikk jeg en skikkelig sprekk, og hev innpå med hveteboller.
Kanskje det var dumt av meg å gå rett fra høykarbo til strengt lavkarbo, uten en nedtrappings-periode?

Håper noen kan hjelpe meg

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 09:41   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Jeg liker ikke helt ordet fanatisk, jeg ... Jeg liker ikke å bli karkaterisert som fanatisk fordi jeg velger å spise på en måte som gir meg bedre helse og færre kilo å drasse på

Men nok om det, og tilbake til spørsmålet ditt. Det er en utbredt misforståelse at lavkarbo = ketogent kosthold. Det stemmer ikke. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på et hvert karbohydratredusert kosthold med mindre enn 150 gram karbohydrater per dag. Det fins altså flere veier til Rom

Å gå over til et karbohydratredusert kosthold bør sees på som en livsstilsendring. Ved valg av retning kan det derfor være smart å se for seg hva slags kosthold man tror man kan leve med resten av livet, for så å velge retning deretter. Ser at du allerede har gjort deg opp noen tanker om dette og kommet frem til at de strengeste variantene sannsynligvis ikke er for deg. Det er nærliggende å tenke at Fedon kan være noe å teste ut for deg. Her kan du spise litt ris/pasta o.l. , belgefrukter, litt frukt osv. Du kan ikke spise melkesjokolade, men litt mørk sjokolade sammen med nøtter er et alternativ som du kan spise. Her er Fedondelen av forumet dersom du ønsker mer informasjon.

Det kan være en fordel å trappe ned fra høylkarbo til streng lavkarbo, men det er ikke "farlig" å hoppe rett på. Den eneste forskjellen er at bivirkningene kan bli noe sterkere ved å hoppe rett på, men dette går jo over.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 09:56   #3
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Jeg liker ikke helt ordet fanatisk, jeg ... Jeg liker ikke å bli karkaterisert som fanatisk fordi jeg velger å spise på en måte som gir meg bedre helse og færre kilo å drasse på

Men nok om det, og tilbake til spørsmålet ditt. Det er en utbredt misforståelse at lavkarbo = ketogent kosthold. Det stemmer ikke. Lavkarbo er en paraplybetegnelse på et hvert karbohydratredusert kosthold med mindre enn 150 gram karbohydrater per dag. Det fins altså flere veier til Rom

Å gå over til et karbohydratredusert kosthold bør sees på som en livsstilsendring. Ved valg av retning kan det derfor være smart å se for seg hva slags kosthold man tror man kan leve med resten av livet, for så å velge retning deretter. Ser at du allerede har gjort deg opp noen tanker om dette og kommet frem til at de strengeste variantene sannsynligvis ikke er for deg. Det er nærliggende å tenke at Fedon kan være noe å teste ut for deg. Her kan du spise litt ris/pasta o.l. , belgefrukter, litt frukt osv. Du kan ikke spise melkesjokolade, men litt mørk sjokolade sammen med nøtter er et alternativ som du kan spise. Her er Fedondelen av forumet dersom du ønsker mer informasjon.

Det kan være en fordel å trappe ned fra høylkarbo til streng lavkarbo, men det er ikke "farlig" å hoppe rett på. Den eneste forskjellen er at bivirkningene kan bli noe sterkere ved å hoppe rett på, men dette går jo over.

Det har du helt rett i, fanatisk er ikke et godt ord - og beklager det

Jeg synes det er litt forvirrende, når det finnes så mange ulike retninger å velge mellom. Men takk for tipset, jeg skal sjekke ut Fedon nærmere
Ellers er jeg veldig fornøyd med brødet fra Spis deg slank (dette er det veeeldig lite karber i), og kan tenke meg å fortsette med dette. Lurer på om det går an å fortsette med streng frokost og lunsj, men unne litt mer når det gjelder middager og helgekos (jeg er veldig glad i asiatisk mat, som chicken curry og chicken Tikka Masala, nudler etc. Så det blir virkelig en utfordring for meg å kutte ned på dette.

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 10:32   #4
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Det har du helt rett i, fanatisk er ikke et godt ord - og beklager det

Jeg synes det er litt forvirrende, når det finnes så mange ulike retninger å velge mellom. Men takk for tipset, jeg skal sjekke ut Fedon nærmere
Ellers er jeg veldig fornøyd med brødet fra Spis deg slank (dette er det veeeldig lite karber i), og kan tenke meg å fortsette med dette. Lurer på om det går an å fortsette med streng frokost og lunsj, men unne litt mer når det gjelder middager og helgekos (jeg er veldig glad i asiatisk mat, som chicken curry og chicken Tikka Masala, nudler etc. Så det blir virkelig en utfordring for meg å kutte ned på dette.

Hei Kristin81

Som sagt over her er det ingen regler for hva du kan og ikke kan. Det er det bare du som bestemmer. Det jeg kan anbefale, hvis du ikke har gjort det, er å lese litt om lavkarbo for å forstå hvilken betydning dette har for helsa. I såfall synes jeg boken Matrevolusjonen med Andreas Enfeldt er en god bok som forklarer på en enkel måte. Jeg har selv spist mat fra Spis deg slank. Det fungerte for en stund, og var en grei start, etterhvert ble jeg lei smaken og dessuten synes jeg maten er dyr. I tillegg blir man jo mer bundet når man er på farten, hvis man ikke har maten deres tilgjenelig og ikke vet hva annet man kan spise (vet ikke om det er tilfelle for deg altså).

For meg har lavkarbo blitt et mer og mer selvfølgelig kosthold etterhvert. Dette med behov for sjokolade i helgene er ikke lenger et problem da søtbehovet er som fordunstet. Dette hadde jeg jo ikke trodd i starten. I tillegg har vekten gått ned, fått masse helsefordeler og er stabilt mett. Er derfor ingen vei tilbake for min del.

Jeg er også urolig glad i asisatisk mat, først og fremst indisk og thai. Dette er ikke noe problem så lenge jeg hopper over risen og nudlene. Jeg storkoser meg med thaicurry og div indiske retter som Tikka masala. Lavkarbo er godt - og gjør godt (mener jeg) .

Lykke til med å finne din vei

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 10:42   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

På Fedon kan man som sagt spise litt av ris/pasta etc til et måltid, så det er absolutt mulig å leve som du sier.

Ellers finnes mange erstatninger for det typiske midagstilbehøret. Jukseris kan f.eks. lages ved å raspe blomkål. Stekt i panna i godt med smør og litt gurkemeie er det snaskens. Pasta og nudler kan erstattes med f.eks. strimlet squash, Pastaplater (i f.eks. lasagne) kan erstattes med tynne skiver aubergine eller ostechips. Det kan være litt vanskelig i begynnelsen å tenke alternativt, men etterhvert går det på automatikk. Oppskriftsforumet her inne er gull verdt i så måte

De fleste erfarer også at behovet for å "kose" seg med noe søtt i helgene mer eller mindre forsvinner når man spiser på en måte som holder blodsukkeret stabilt. Om man har behov for noe ekstra fins det haugevis med oppskrifter på alskens kaker og andre søtsaker her inne. Og om man ikke gidder å lage noe er mørk sjokolade og litt nøtter et helt greit alternativ dersom man går på en moderat lavkarbovariant. Ellers fins det sukkerfrie sjokolader som man kan spise litt av, men vær obs på at disse er laktaserende i for store mengder (og noen, slik som meg, tåler svært lite av disse )

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 11:29   #6
Idarull
Seniormedlem
 
Idarull sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Jevnaker
Alder: 36
Innlegg: 1.123
Idarull har en fantastisk aura rundt segIdarull har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Hvor høy er du da? Er du egentlig overvektig?

Jeg (163cm) begynte på 64 kilo, var helt fanatisk i 3 måneder og gikk ned til 59. Etter det har det vært av og på, lavkarbo har alltid vært i bakhodet. Har ikke lagt på meg igjen, så jeg vet ikke. Kanskje du kan følge en gyllen middelvei, men det vil ta enda lengre tid vil jeg tro.

Jeg vil tro det hjelper MYE å kutte ut brød, frukt og søte youghurter til frokost, samt poteter, ris og pasta til middag. Halvfabrikata burde også kuttes ut, og det er ikke bare lavkarbere som burde gjøre det!

Lykke til!

__________________
Mål: -10 kilo
Startvekt: 68 kg
Vekt: 66 kg
Ønske-vekt: 58 kg
Idarull er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - max 20 gram karbo om dagen Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:15   #7
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Først: tusen takk for mange flotte svar her! Det settes stor pris på

• Idarull: Jeg er ikke overvektig, er 167 cm og veier 63 kilo. BMI på 22,5. Har derfor egentlig vært i tvil om jeg burde starte på lavkarbo i det hele tatt?
Men det er noen helsemessige gevinster som jeg gjerne ønsker meg. Har hørt at søtsug og hunger skal forsvinne med lavkarbo, samt at du sover bedre og får mer energi. Jeg har vært plaget av disse tingene, samt lavt immunforsvar og mye forkjølelser. Dersom disse tingene kunne blitt bedre, i tillegg til å gå ned 3-4 kilo (har lagt på meg det siste året og gamle bukser passer ikke lenger), så er det målet mitt.

• Cyan: tusen takk for gode tips! Og blomkål er jeg veldig glad i. Er nok mest det at jeg er litt lat på kjøkkenet, og synes det er mye å sette seg inn i når man er ny på lavkarbo. Oppskriftsforumet ser utrolig bra ut, herlig at det finnes ostekake og annet digg man kan spise

Det er en ting som jeg vært veldig i tvil om. Leste om ei dame som forsøkte seg på lavkarbo, men senere gikk tilbake til sitt gamle kosthold. Hun la på seg alle de gamle kiloene ++ 5 til. Det er kjipt å tenke på. Dersom det skulle bli slik at jeg går tilbake til mitt gamle kosthold, er det jo naturlig at jeg vil gå tilbake til startvekt. Men pluss 5 kilo ekstra??? Da begynner jeg nesten å tvile på om jeg burde gå over til lavkarbo i utgangspunktet i det hele tatt.

• Matglad: hjertelig takk for fint svar. Boka til Eenfeldt er bestilt. Jeg har også lest "matglede med lavkarbo" av Annika Dahlqvist og Maria Høglund. De helsegevinstene som de skrev ville bli bedre med lavkarbo, er akkurat de tingene jeg har slitt med (lite energi, søvnproblemer, forkjølelse og oppblåsthet og søthunger.) Så det er vel hovedgrunnen til at jeg vil forsøke med lavkarbo.
Godt å høre at du fortsatt koser deg med Thaicurry og Tikka Masala! Det tror jeg ikke at jeg kan leve uten selv om det blir uvant å spise det uten ris og nanbrød som tilbehør..

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:38   #8
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Det er en ting som jeg vært veldig i tvil om. Leste om ei dame som forsøkte seg på lavkarbo, men senere gikk tilbake til sitt gamle kosthold. Hun la på seg alle de gamle kiloene ++ 5 til. Det er kjipt å tenke på. Dersom det skulle bli slik at jeg går tilbake til mitt gamle kosthold, er det jo naturlig at jeg vil gå tilbake til startvekt. Men pluss 5 kilo ekstra??? Da begynner jeg nesten å tvile på om jeg burde gå over til lavkarbo i utgangspunktet i det hele tatt.

Dette er nok ikke unikt for lavkarbo. Hadde hun f.eks. valgt Grete Roede for vektnedgangen sin og gått tilbake til det gamle kostholdet etterpå ville nok akkurat det samme skje. Uansett hvilken retning man velger må man belage seg på å endre livsstilen for å kunne bevare det resultatet man får. Det er ikke dermed sagt at dersom man f.eks. velger ketogent kosthold må man leve ketogent resten av livet. Mange går over til en mer moderert lavkarbo når man har nådd målvekt. Men dersom man går tilbake til det gamle kostholdet som gjorde en tjukk og/eller syk, ja så vil man jo bli tjukk eller syk igjen.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:43   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Det er en ting som jeg vært veldig i tvil om. Leste om ei dame som forsøkte seg på lavkarbo, men senere gikk tilbake til sitt gamle kosthold. Hun la på seg alle de gamle kiloene ++ 5 til. Det er kjipt å tenke på. Dersom det skulle bli slik at jeg går tilbake til mitt gamle kosthold, er det jo naturlig at jeg vil gå tilbake til startvekt. Men pluss 5 kilo ekstra??? Da begynner jeg nesten å tvile på om jeg burde gå over til lavkarbo i utgangspunktet i det hele tatt.

Har du noen gang hørt om noen som ikke legger på seg når de begynner å spise det de la på seg av i første omgang???
Hun la jo ikke på seg av lavkarbo, men av høykarboen etterpå...
Lavkarbo er vel den eneste dietten man faktisk kan følge resten av livet uten store problemer (vil nå jeg påstå...)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 13:51   #10
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Har du noen gang hørt om noen som ikke legger på seg når de begynner å spise det de la på seg av i første omgang???
Hun la jo ikke på seg av lavkarbo, men av høykarboen etterpå...
Lavkarbo er vel den eneste dietten man faktisk kan følge resten av livet uten store problemer (vil nå jeg påstå...)

Jo, men det var ikke det jeg mente... forstår jo at man går tilbake til startvekt og legger på seg når man begynner å spise slik som før dietten igjen, det sier seg jo selv.
Men HVORFOR legger man på seg ENDA MER enn du veide før du i det hele tatt begynte å slanke deg?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 14:05   #11
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Jo, men det var ikke det jeg mente... forstår jo at man går tilbake til startvekt og legger på seg når man begynner å spise slik som før dietten igjen, det sier seg jo selv.
Men HVORFOR legger man på seg ENDA MER enn du veide før du i det hele tatt begynte å slanke deg?

Det er også ganske vanlig å legge på seg mer enn hva man hadde i utgangspunktet dersom man går tilbake til det gamle kostholdet etter endt "kur". Jeg har slanket på meg 40 kilo, jeg Om man lever på for lite næring over tid går forbrenningen ned. Når man da begynner å spise som før igjen tenker kanskje kroppen at nå skal den sannelig passe på å lagre mest mulig i tilfelle det kommer hardere tider igjen. Nå blir jo forbrenningen en annen når man går på lavkarbo, og da særlig når man spiser ketogent, så faren for å sette ned forbrenningen er i så måte litt mindre enn på lavkalori. Men også på lavkarbo kan man gå i fellen og spise for lite eller få helt feil næringsfordeling.

En annen ting er at et ketogent kosthold er vanndrivende i seg selv, og man må uansett regne med å gå opp noen kilo i vannvekt når man går over til å ikke spise ketogent.

Hva som er årsaken til at akkurat denne damen gikk opp de ekstra kiloene er jo vanskelig å vite, men jeg er sikker på at det ikke har noe som helst med lavkarbo å gjøre, men hva hun valgte å gjøre etter endt kur.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-08-11, 20:56   #12
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Jeg lever ikke lavkarbo pga vekta, men pga diabetes 1 og fordi lavkarbo er sunn og god mat som kan varieres i det uendelige
Her i huset har både gubben og guttungene (21, 26 og 28 år) fulgt mitt eksempel, ikke pga vekt eller helse, men rett og slett fordi min mat er mer fristende enn den vanlige brødskiva de tidligere har spist til morgen, lunsj og kvelds.
Jeg ligger stort sett på mellom førti og femti karber pr dag, men svinger av og til opp mot nærmere sytti. Jeg spiser av og til LITT ris (basmati) eller fullkornspasta, men rekner det da inn i dagens karbe-kvote slik at jeg ikke spiser for mye. Har jeg sinnsykt lyst på noe karbe-rikt, som softis for eksempel, så spiser jeg LITT soft-is, og rekner det inn under dagens karbekvote.
Lavkarbo er ikke bare en streng ketogen kost, og når du ikke trenger tenke på hardslanking, så går det greitt å legge seg på et nivå som tillater at du av og til skeier ut litt, iallefall om du rekner det med inn i kvoten din.
Jeg ser ikke på lavkarbo som noen diett, men en sunnere og mer velsmakende måte å leve på

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 08:55   #13
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg lever ikke lavkarbo pga vekta, men pga diabetes 1 og fordi lavkarbo er sunn og god mat som kan varieres i det uendelige
Her i huset har både gubben og guttungene (21, 26 og 28 år) fulgt mitt eksempel, ikke pga vekt eller helse, men rett og slett fordi min mat er mer fristende enn den vanlige brødskiva de tidligere har spist til morgen, lunsj og kvelds.
Jeg ligger stort sett på mellom førti og femti karber pr dag, men svinger av og til opp mot nærmere sytti. Jeg spiser av og til LITT ris (basmati) eller fullkornspasta, men rekner det da inn i dagens karbe-kvote slik at jeg ikke spiser for mye. Har jeg sinnsykt lyst på noe karbe-rikt, som softis for eksempel, så spiser jeg LITT soft-is, og rekner det inn under dagens karbekvote.
Lavkarbo er ikke bare en streng ketogen kost, og når du ikke trenger tenke på hardslanking, så går det greitt å legge seg på et nivå som tillater at du av og til skeier ut litt, iallefall om du rekner det med inn i kvoten din.
Jeg ser ikke på lavkarbo som noen diett, men en sunnere og mer velsmakende måte å leve på

Hei! kanskje du / dere kan fortelle litt om hvilke resultater og fordeler dere fikk av å gå over til lavkarbo? Har hele familien din merket forskjell? Merker jeg trenger å bli litt motivert her
Gikk ned nesten 2 kilo i løpet av 4 dager, men etter to dager med sprekk hadde jeg nesten gått dem opp igjen.

Jeg burde vel egentlig gi lavkarbo en skikkelig sjanse nå som jeg først begynte, prøve å se i en 4 ukers tid? Det som holder meg tilbake, er frykten for å "slanke på meg" ekstra kilo.
Er i tillegg inne i en dårlig periode med veldig lite søvn, og føler foreløpig at jeg har hatt mye mindre energi i disse dagene med lavkarbo.
Det er kanskje bare i starten?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 11:56   #14
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Overgangen til ketogent kosthold er tung for kroppen, og det er mange tråder her inne på tunge bein, elendig form, svimmel, kvalm, leggkramper - you name it - den første tiden. Selv slet jeg i flere uker, og hadde jeg visst hvor ille det skulle bli hadde jeg nok trappet ned i stedet for å kutte tvert. De fleste trenger også litt vitamin- og mineraltilskudd den første tiden, fram til man har maten "på stell".

Heldigvis gikk plagene over, og nå er listen over fordeler myyyye lenger enn den andre lista. Jeg har bra hud (har alltid hatt mye eksem), bedre immunforsvar (mye forkjølet/infeksjonssykdom før), bedre søvn, bedre bikiniform for å nevne noe. Bakdelene - som man må forsone seg med skal det bli et livslangt prosjekt - er at det er klønete i sosiale spise-sammenhenger. Man forventes å smake _litt_ egentlig hele tiden. Det er dumt når man slanker seg, og det er dumt etter man har slanket seg også. Jeg sliter litt med å finne mine grenser for hvor mye _litt_ som er greit. Så foreløpig spares utskeielser til jul og bursdag

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 12:02   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Jeg må innrømme at jeg drar "tåler ikke"-kortet, jeg... Og så viste det seg at jeg ikke tålte mel heller da....

Og tåler man ikke mel unngår man det aller, aller meste.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 17:47   #16
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Hei! kanskje du / dere kan fortelle litt om hvilke resultater og fordeler dere fikk av å gå over til lavkarbo? Har hele familien din merket forskjell? Merker jeg trenger å bli litt motivert her
Gikk ned nesten 2 kilo i løpet av 4 dager, men etter to dager med sprekk hadde jeg nesten gått dem opp igjen.

Jeg burde vel egentlig gi lavkarbo en skikkelig sjanse nå som jeg først begynte, prøve å se i en 4 ukers tid? Det som holder meg tilbake, er frykten for å "slanke på meg" ekstra kilo.
Er i tillegg inne i en dårlig periode med veldig lite søvn, og føler foreløpig at jeg har hatt mye mindre energi i disse dagene med lavkarbo.
Det er kanskje bare i starten?

Det første jeg oppdaget var at jeg klarer meg med minimalt med insulin og dermed slipper jeg også unna de fleste følingene.
Så oppdaget jeg at magen min som i alle år har vært treg, plutselig virker normalt
Vekta mi har gått fra 54 kilo til 47 kilo (er 1,60 høy).
Gubben som har slitt med ulvehunger i alle år, har fått dette redusert kraftig.
Han har gått fra 74 kilo til 67 kilo og gubbe-magen er nå borte
Gubben og ungene ligger på rundt åtti til hundre karber pr.dag.
Alle guttene mine var, og er, slanke.
Ene sønnen er aktiv langdistanseløper og har denne sesongen satt flere nye perser og er i kjempeform.

Det er veldig vanlig og føle seg slapp og ikke helt i form i starten når man går over på lavkarbo, spesielt om man kutter veldig drastisk i karbene.
Viktig og få i seg nok fett og ikke minst rikelig med vann.
Magnesiumtilskudd er også å anbefale!
Lykke til!

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 09-08-11, 18:25   #17
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Man kan velge å spise litt ris, pasta eller poteter. Da kan man f.eks. bruke naturris eller fullkornsris eller -pasta. Tidligpoteter har færre karber, kalde poteter har lavere GI enn varme. Selv har jeg valgt en smalere vei, fordi jeg synes det er vanskelig å balansere og fordi jeg trives med andre alternativer. Lager puré av blomkål eller knutekål, lager "pasta" av squash. Bruker masse grønnsaker, salat nesten hver dag. Det har nok litt å si at ungene ikke er så veldig glad i ris eller poteter. En annen grunn er at jeg holder meg unna mat som jeg frykter kan trigge søthungeren. Har akkurat spist finnebiff, med stekt reinskav, løk, aromasopp og creme fraiche oppi. Hadde puré av både blomkål og knutekål til (én av hver) og kokt brokkoli (som dessverre ble glemt og kokte altfor lenge...). Føler meg god og mett etterpå. Det hender jeg lager potetmos til, av mandelpotet, da har jeg masse smør i den, og da tar jeg litt av den.

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 09:49   #18
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Tusen takk for flotte svar her inne! Så gode resultater, Bente. Det høres jo ut som om mange får veldig god effekt av dette
Og takk for gode tips, Hamster 59. Jeg er imponert over dere som klarer å legge om kostholdet over tid, for det krever jo endel innsats.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve ut lavkarbo i en periode på 4 uker, og deretter ta en evaluering. Mne hvis jeg da ikke bestemmer meg for å fortsette - vil det da si at forbrenningen min har gått ned (også på såpass kort tid), og at jeg derfor vil risikere å "slanke på meg" ekstra kilo i tillegg til startvekten?

En annen ting:
Dere som går på lavkarbo, hvordan klarer dere dere uten melkesjokolade, chips og annet snop?

jeg er virkelig glad i dette, og synes det er vanskelig å bare holde seg til mørk sjokolade, baconcrisp og Atkins-barer.
Er det virkelig sant at søtsuget forsvinner helt etter en stund, og at man ikke får lyst på disse tingene?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 10:03   #19
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Det er nemlig det du ikke har opplevd enda.

Du starter med to uker med "dette er lov-mat". Du fråtser enkelt og greit i tidligere nei-mat". Atkins-induksjon-siden er fin her inne, der ser du listen med ja-mat. Av den første grønnsakslisten hans kan du faktisk spise ubegrenset, blås i mengden der. Ingen blir feite av for mange salatblader eller brokkoli.

Du får: Egg og bacon, kylling med skinnet på, entrecote med alt fettet, nakkekoteletter av svin der du skal spise ihvertfall fettranden. Du skal ha smør på alt, lage dressinger med maaaasse olje. Spise seterrømme, græddost. Du kan ha kokte egg i kjøleskapet og hakke dem med masse majones og spise når du fyser!

Du bør ha med deg litt jamat i veska slik at du har noe å bite i mens du får dette til. Ut i uke to om du virkelig har satt i og tent fettbålet (etter å ha hatt en litt røff start, dag tre er alltid bedriten) så går du igjennom lysveggen, stopper midt i frokosten stappmett og lurer på hva man mener med søthunger. Derfor preker vi. Det er så deilig.

Det hjelper med kromtilskudd i starten. I tillegg trenger du magnesium på kvelden.

mvh hun som vet at hun blir fetere av en pose chips hver dag

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 10:04   #20
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Kristin81, her.

Tusen takk for flotte svar her inne! Så gode resultater, Bente. Det høres jo ut som om mange får veldig god effekt av dette
Og takk for gode tips, Hamster 59. Jeg er imponert over dere som klarer å legge om kostholdet over tid, for det krever jo endel innsats.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve ut lavkarbo i en periode på 4 uker, og deretter ta en evaluering. Mne hvis jeg da ikke bestemmer meg for å fortsette - vil det da si at forbrenningen min har gått ned (også på såpass kort tid), og at jeg derfor vil risikere å "slanke på meg" ekstra kilo i tillegg til startvekten?

En annen ting:
Dere som går på lavkarbo, hvordan klarer dere dere uten melkesjokolade, chips og annet snop?

jeg er virkelig glad i dette, og synes det er vanskelig å bare holde seg til mørk sjokolade, baconcrisp og Atkins-barer.
Er det virkelig sant at søtsuget forsvinner helt etter en stund, og at man ikke får lyst på disse tingene?

Det kommer helt an på hvilket lavkarbokosthold du velger og hvordan du velger å "avslutte" det om du går opp i vekt eller ikke. Velger du ketogent bør du trappe sakte opp på karbohydratene. Her vil du høyst sannsynlig legge på deg noe vann igjen også. Fire uker er forresten i korteste laget for å evaluere. Kroppen trenger tid på å omstille seg.

Det er faktisk ikke noe problem å klare seg uten snop dersom man bare bestemmer seg for det og holder ut de to første ukene med det fysiske søtsuget. Det fysiske suget vil forsvinne, det er helt sant. Det hjelper på å kutte ut kunstig søtning også i et par uker da det kan være med på å opprettholde søtsuget. Jeg var helt avhengig av potetgull og ostepop, trodde aldri at jeg skulle klare å slutte å spise dette. Men det går faktisk helt fint. Jeg har omtrent aldri sug eller lyst på det nå. Jeg kan kjenne suget når mannen min sitter og snoper, men det går i grunn fort over. Jeg har brukt å spise baconsvor i stedet, og jeg har også spist litt sukkerfri sjokkis. Men hver gang jeg spiser det kjenner jeg at jeg egentlig ikke syns det smaker noe særlig godt lengre. Det går mer på den vanen med at man skal "kose" seg på lørdagskvelden. Jeg jobber derfor nå med å bare kutte dette helt for jeg har egentlig ikke noe behov for det. Det er bare det at jeg gjerne innbiller meg at det smaker mye bedre enn det gjør når jeg står i butikken

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 15:31   #21
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Ikke for å skremme deg - men sist jeg slutta med lavkarbo gikk jeg opp vekta + 5 kg - da gikk det så fort oppover på slutten at jeg fant ut at her måtte jeg ta grep. Problemet mitt var ikke at jeg sluttet med lavkarbo, men at når jeg først får tilgang på "høykarbomat" så spiser jeg altfor mye søppel-mat. Hurte løsninger pga sult-følelse osv... kose seg litt med en is, som blir to og tre. jeg blir mye bedre i form av å spise lavkarbo - på den måten at jeg ikke føler meg sulten hele tiden, og søtsuge bare er ikke tilstede!! Nå skal jeg ikke si at fristelsene ikke er der, men man vet konsekvensen og det er mye enklere å holde tilbake. ofte er sultfølelsen rett og slett tørst-følelse - spesielt i begynnelsen!

Så vil absolutt anbefale lavkarbo! Lykke til - du kommer til å elske det

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-08-11, 18:27   #22
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hvor fanatisk må man være?

..og prøve ut i fire uker? Det er alt for kort tid spør du meg. Det er ikke mulig å prøve ut en kostholdsendring. Det er enten eller. 4 uker forteller deg egentlig svært lite om hvilken effekt kostholdet vil ha - selvfølgelig, du vil merke forandringene, men det er så kort tid at det er ikke nok tid. Den første uka vil være tøff og for noen er uke to enda tøffere. Da har du du brukt halvparten av "prøvetida" de...som er den tøffeste delen av å endre kostholdet.

Enten gjør du det. Eller så gjør du det ikke. Ja, en går mest sannsynlig opp i vekt hvis en plutselig slutter. Jeg gjorde det. Jeg gikk opp alt + litt til. Hva lærte jeg? At kroppen suger big time på feil kosthold. Energi? Nope. Trøbbel med magen? Ja. Uren hud? Ja..jeg kan gjerne komme med flere eksempler Men kort fortalt, du må bare bestemme deg for om du vil eller ikke vil. Du må jo ikke legge deg på ketogent kosthold. Du kan velge noe ala Lindberg, som er relativt "lett" å gå over til. Du må ikke telle karbohydrater. Du må ikke være superstreng med deg selv, det finnes en måte å gjøre det på, som vil passe deg.

Jeg teller ikke kh. Jeg følger ikke en gang en bestemt filosofi. Men jeg spiser ikke brød, pasta, ris, godteri (prøver å ikke, skal innrømme at jeg noen ganger spiser en liten sjokoladebit eller noe i den duren..men det er sjeldent) ++. Jeg raser ikke akkurat ned i vekt, men kroppen har det fantastisk (Nå kan det at jeg ikke raser ned i vekt i ha en sammenheng med at jeg trener en del styrke..type 5 ganger i uka).

Gjør hva du selv vil - men bruk gjerne litt tid på å lese litt forskjellige bøker. For kunnskap er veldig greit når man skal gå over til noe helt annet. Jeg har lest masse. Jeg har lest ketolyseboka, fedon lindberg, atkins, skaldeman, lchf-bøker ++...resultatet er at jeg kan masse og har funnet en måte som passer meg

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 17:45   #23
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

..og prøve ut i fire uker? Det er alt for kort tid spør du meg. Det er ikke mulig å prøve ut en kostholdsendring. Det er enten eller. 4 uker forteller deg egentlig svært lite om hvilken effekt kostholdet vil ha - selvfølgelig, du vil merke forandringene, men det er så kort tid at det er ikke nok tid. Den første uka vil være tøff og for noen er uke to enda tøffere. Da har du du brukt halvparten av "prøvetida" de...som er den tøffeste delen av å endre kostholdet.

Enten gjør du det. Eller så gjør du det ikke. Ja, en går mest sannsynlig opp i vekt hvis en plutselig slutter. Jeg gjorde det. Jeg gikk opp alt + litt til. Hva lærte jeg? At kroppen suger big time på feil kosthold. Energi? Nope. Trøbbel med magen? Ja. Uren hud? Ja..jeg kan gjerne komme med flere eksempler Men kort fortalt, du må bare bestemme deg for om du vil eller ikke vil. Du må jo ikke legge deg på ketogent kosthold. Du kan velge noe ala Lindberg, som er relativt "lett" å gå over til. Du må ikke telle karbohydrater. Du må ikke være superstreng med deg selv, det finnes en måte å gjøre det på, som vil passe deg.

Jeg teller ikke kh. Jeg følger ikke en gang en bestemt filosofi. Men jeg spiser ikke brød, pasta, ris, godteri (prøver å ikke, skal innrømme at jeg noen ganger spiser en liten sjokoladebit eller noe i den duren..men det er sjeldent) ++. Jeg raser ikke akkurat ned i vekt, men kroppen har det fantastisk (Nå kan det at jeg ikke raser ned i vekt i ha en sammenheng med at jeg trener en del styrke..type 5 ganger i uka).

Gjør hva du selv vil - men bruk gjerne litt tid på å lese litt forskjellige bøker. For kunnskap er veldig greit når man skal gå over til noe helt annet. Jeg har lest masse. Jeg har lest ketolyseboka, fedon lindberg, atkins, skaldeman, lchf-bøker ++...resultatet er at jeg kan masse og har funnet en måte som passer meg

Tusen takk for flotte svar, dere
det er til stor hjelp. Jeg har virkelig lyst til å legge om kostholdet, men må innrømme at jeg synes det er litt tiltak. Er ikke så god på å lage mat, og føler ofte at jeg mangler energi og overskudd i en travel hverdag.

Derfor virket Spis deg slank-opplegget supert, der du kan få levert ferdige ukesrasjoner på døra, og slipper å telle karber etc. Men for meg funket det ikke så bra. Maten smakte ikke særlig godt, og etter noen dager ble jeg kvalm av lukta som siver fra plast-kartongene når man har varmet opp maten i mikroen

leser nå boka til Andreas Eenfeldt forresten. Der skriver han at ting som industrien prøver å prakke på oss, som lavkarbo-chips, lavkarbo-kaker, Atkins-barer etc. og rett og slett ting med kunstige søtningsstoffer, heller ikke er bra. Jeg tror han så gjerne. Så lavkarbo er nok best for dem som liker å lage maten selv, med naturlige ingredienser som melk, egg, kjøtt osv.
Hva tror dere?

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 21:38   #24
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Jeg ser at du skriver at du ikke er så god til å lage mat. Jeg var/er i en litt annen sitausjon, fordi det gjør jeg. Men - da jeg første gangen begynte med lavkarbo fikk jeg meg en skikkelig boost på kjøkkenet. Det var så mye god - og enkel! - mat å lage.

Det er ikke vanskelig eller et langt arbeid å lage mat fra grunnen av. Du må tenke litt annerledes - men hvis middagen skal være kjøtt og grønnsaker så går det på veldig kort tid: steke kjøttet og koke/smørdampe grønnsakene = ferdig. Jeg har oppdaget at tidligere tiders vaner med feks posesupper som utgangspunkt i allfall bare er tull. I dag koker jeg (feks) en blomkål i passe mengde vann, moser den med stavmixer, kyllingbuljong oppi, + gjerne smøreost med pepper. Dette tar maks 30 min, og er mye bedre enn toro sin.....

Ja - det har noen kostnader å legge om kostholdet. Men det er ikke sånn at det å leve lavkarbo betyr at man bruker mer tid eller mer krefter på å lage mat. Jeg vil nok anbefale å sette opp middags og kanskje og lunsjmenyer for de første ukene - rett og slett for å venne seg til at man må finne alternativer for ris/pasta/potet ol. Og det kan jo være litt tiltak....

Men du lagde vel mat før og? sånn at tiden du bruker til det er noe du tidligere også har gjort mener jeg.

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-08-11, 22:20   #25
Kristin81
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 233
Kristin81 er på en erverdig vei

Sv: Hvor fanatisk må man være?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Jeg ser at du skriver at du ikke er så god til å lage mat. Jeg var/er i en litt annen sitausjon, fordi det gjør jeg. Men - da jeg første gangen begynte med lavkarbo fikk jeg meg en skikkelig boost på kjøkkenet. Det var så mye god - og enkel! - mat å lage.

Det er ikke vanskelig eller et langt arbeid å lage mat fra grunnen av. Du må tenke litt annerledes - men hvis middagen skal være kjøtt og grønnsaker så går det på veldig kort tid: steke kjøttet og koke/smørdampe grønnsakene = ferdig. Jeg har oppdaget at tidligere tiders vaner med feks posesupper som utgangspunkt i allfall bare er tull. I dag koker jeg (feks) en blomkål i passe mengde vann, moser den med stavmixer, kyllingbuljong oppi, + gjerne smøreost med pepper. Dette tar maks 30 min, og er mye bedre enn toro sin.....

Ja - det har noen kostnader å legge om kostholdet. Men det er ikke sånn at det å leve lavkarbo betyr at man bruker mer tid eller mer krefter på å lage mat. Jeg vil nok anbefale å sette opp middags og kanskje og lunsjmenyer for de første ukene - rett og slett for å venne seg til at man må finne alternativer for ris/pasta/potet ol. Og det kan jo være litt tiltak....

Men du lagde vel mat før og? sånn at tiden du bruker til det er noe du tidligere også har gjort mener jeg.

Du har så rett, takk for et fint svar
hehe, må nok innrømme at jeg bruker (og har brukt) ganske lite tid på å lage mat. Det blir ofte lettvinte løsninger som havregrøt, grillkylling med salat, eller kjøttdeig med spagetti eller kyllingfilet med ferdig-saus og ris. Dessuten er samboeren min glad i å lage mat, så jeg bruker ikke mye tid på kjøkkenet...
men ser at det finnes utrolig mange fristende oppskrifter med lavkarbo, så det gjelder vel egentlig bare å brette opp armene og prøve!

Ok. Jeg har bestemt meg. Til tross for en grundig sprekk der jeg ga opp, prøver jeg igjen. Fra og med i morgen. Helgekosen som skal handles inn blir mørk sjokolade, baconcrisp og lavkarbo-øl. (Noen som har erfaringer med det forresten?)

Sitter og leser boka til Andreas Eenfeldt, og blir stadig mer overbevist om at jeg er nødt til å gi lavkarbo en skikkelig sjanse. Han skriver blant annet at det har vist seg at epileptikere ofte får færre anfall om de legger om til lavkarbo. Jeg har selv epilepsi, om enn av den "milde" sorten.''

Så nå begynner jeg, og begynner med en gang å skrive i journalen min her inne

__________________




Min journal
Kristin81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo og Spis deg slank Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor lenge kan man være på induksjonen? Yatta! Induksjonen 1 27-07-10 10:08
Hvor mye karbohydrater kan man få i seg og fortsatt være i ketose? Tojne Lavkarbo generelt 7 10-02-10 22:21
Hvor lenge kan jeg være på ketolysekuren? Nattesjel Ketolysekuren 1 23-11-09 18:28
Hvor lenge kan man være i ketose? vera82 Lavkarbo generelt 8 05-10-09 18:22
Bør man proteinberike smoothie, og hvor mye fett bør det være? Calvin Lavkarbo generelt 4 18-04-08 15:11


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no