Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Noen som har peiling på data?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-05-10, 22:33   #1
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Noen som har peiling på data?

Vi må - dessverre - kjøpe oss en ny datamaskin. Det må bli en laptop siden jeg studerer og farter litt. Har vurdert Mac, men slått det fra oss. Dette kom ganske brått, og pengene er ikke mange Har kikket litt rundt på nettet etter tilbud, men vet absolutt ikke hva vi skal se etter. Er for eksempel dette bra?

Eksempel 1:
- Prosessor: Intel Pentium Dual-Core T4400 2.2GHz
- Minne: 4GB DDR2 800MHz
- Harddisk: 320GB S-ATA (5400rpm)
- Grafikk: Nvidia GeForce GT220M 1024MB
- Skjerm: 16.0" LED-skjerm (1366x768) 16:9
- Optisk enhet: DVD-brenner med støtte for Dual-layer
- Vekt: 2.60 kg
- Operativsystem: Windows 7 Home Premium
- Øvrig: WLAN-n, Gbit LAN, HDMI, 4xUSB, 1.3MP webkamera, 3i1-kortleser, 6-cellers batteri

Eksempel 2:
- Prosessor: AMD Sempron M120 2.1GHz
- Minne: 3GB DDR2, max. 4GB
- Harddisk: 320GB S-ATA (5400rpm)
- Grafikk: ATI Radeon HD4200 opp til 1534MB tilgjengelig grafikkminne totalt.
- Skjerm: 15.6" High-Definition HP (1366x768)
- Optisk enhet: DVD-brenner med støtte for Dual-layer
- Øvrig: HDMI, WLAN-n, 5i1-kortleser, Webkamera, numerisk tastatur, 3xUSB, 6-cellers batteri
- Vekt: 2.68 kg
- Operativsystem: Windows 7 Home Premium



Hva skal vi se etter? Er det vanligvis tilgang til trådløst nettverk på alle maskiner nå? Jeg blir veldig glad hvis det er noen datakyndige som kan komme med tips!

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:04   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peiling på data?

Den første er jo helt klart kraftigere, og med mer ram i tillegg til at den har større skjerm uten å veie mer, så om prisen er omtrent den samme, så ville jeg gått for den.
Det er standard med trådløst nettverkskort i alle nye pc-er, ja.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:31   #3
mortenm
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 23
mortenm er på en erverdig vei

Sv: Noen som har peiling på data?

I mine øyne ser den øverste best ut, fordi:

- Prosessoren er bedre
- Mer RAM, 3 er litt lite "for fremtiden".
- LED skjerm istedet for noe litt fuzzy som HP kommer med
- Webcam står uten pixler på nederste, noe som kanskje tyder på at det er lavt.
- Den nederste sier at 1500 mb "tilgjengelig". Det kan tyde på at den tar fra den vanlige RAMen, noe som gjør maskinen treg.

Du blir sikkert fornøyd med begge PCene, men noe av det viktigste er kanskje ved bruk:
- Slett tulleprogrammer som følger med fra produsenten med mindre det faktisk er bruk for det. Disse programmene sluker kraft. Windows er faktisk ganske bra operativsystem hvis man fjerner all skiten.
- Fjern prøveversjonen av antivirusen som følger med og installer AVG. Det er gratis og mye slankere enn Norton og sånn. www.avg.com

En ting som er verdt å vurdere er om dere faktisk trenger bærbar. Stasjonære er mye mer bang for the buck hvis den allikevel skal stå stille på et rom.

Lykke til, og hvis du er i tvil så pleier dinside.no å ha endel tester. Bærbare PCer har blitt så likt etterhvert så det er altfor mye å velge i. Den forrige PCen jeg kjøpte med samboeren min (nå har jeg Mac ) ble valgt fordi den hadde finere deksel enn den andre.

__________________


mortenm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:45   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peiling på data?

Opprinnelig lagt inn av paprika, her.

Vi må - dessverre - kjøpe oss en ny datamaskin. Det må bli en laptop siden jeg studerer og farter litt. Har vurdert Mac, men slått det fra oss. Dette kom ganske brått, og pengene er ikke mange Har kikket litt rundt på nettet etter tilbud, men vet absolutt ikke hva vi skal se etter. Er for eksempel dette bra?

Eksempel 1:
- Prosessor: Intel Pentium Dual-Core T4400 2.2GHz
- Minne: 4GB DDR2 800MHz
- Harddisk: 320GB S-ATA (5400rpm)
- Grafikk: Nvidia GeForce GT220M 1024MB
- Skjerm: 16.0" LED-skjerm (1366x768) 16:9
- Optisk enhet: DVD-brenner med støtte for Dual-layer
- Vekt: 2.60 kg
- Operativsystem: Windows 7 Home Premium
- Øvrig: WLAN-n, Gbit LAN, HDMI, 4xUSB, 1.3MP webkamera, 3i1-kortleser, 6-cellers batteri

Eksempel 2:
- Prosessor: AMD Sempron M120 2.1GHz
- Minne: 3GB DDR2, max. 4GB
- Harddisk: 320GB S-ATA (5400rpm)
- Grafikk: ATI Radeon HD4200 opp til 1534MB tilgjengelig grafikkminne totalt.
- Skjerm: 15.6" High-Definition HP (1366x768)
- Optisk enhet: DVD-brenner med støtte for Dual-layer
- Øvrig: HDMI, WLAN-n, 5i1-kortleser, Webkamera, numerisk tastatur, 3xUSB, 6-cellers batteri
- Vekt: 2.68 kg
- Operativsystem: Windows 7 Home Premium



Hva skal vi se etter? Er det vanligvis tilgang til trådløst nettverk på alle maskiner nå? Jeg blir veldig glad hvis det er noen datakyndige som kan komme med tips!

Sønnen min sier at begge maskinene er omtrent like bra, men dåårlig etter min sønns standard
Hvis du MÅ ha en av disse bør du kjøpe Intelpcen. (eks 1)

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-10, 23:54   #5
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peiling på data?

Nååå får du sønnen min på tråden:

hvis du ska ha en familie data, så bør du ikke kjøp en data som va d beste du fikk i 2005, hvis du ikke e heilt avhengig av en bærbar pc (som e somregel dyrere og dårligere en en stasjonær) så gå før en stasjonær pc. hvis du vill så må du få "kanutten" til å be mæ finn et par gode alternativ, æ anbefal en stasjonær pc veldig sterkt, men hvis du TRENG en bærbar så bruk litt meir penga

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:43   #6
paprika
Medlem
 
paprika sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Sandnes
Alder: 46
Innlegg: 343
paprika er en juvelpaprika er en juvelpaprika er en juvel

Sv: Noen som har peiling på data?

Jeg er avhengig av å ha en bærbar pga studier og manusskriving. Hvor mye penger bør vi minst spandere for å få oss en god bærbar? Skal skaffe oss en stasjonær etterhvert også, men det får bli når feriepengene kommer...

__________________






Paprika, mamma til to
paprika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:21   #7
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Noen som har peiling på data?

Det er mere enn disse tingene som spiller inn på hvordan du opplever PCen i bruk.
Men, på de to du har sett på:
Begge har Dualcore prosessor, dette er bra, gir mere fart. Prosessorene er ellers rimelig like.
Internminne (RAM) Få i så mye som mulig. 4GB eller mere.

Skal du bruke maskinen som bærbar, bør batteriet ha mange celler, og dermed laaaang levetid. Kjøpte selv en Compac Pressario CQ61 i høst. Funker som bare det.

OBS. Når du starter med en ny bærbar, så sørg for å få fjerna alle unødvendige programmer og demoer FØR du begynner å bruke den. Dette hjelper noe helt vanvittig på hastigheten.

WLAN=trådløst

Windows 7 skal være bra, og være noe raskere enn Vista.

Vurder også superminibærbare, men OBS disse har ikke CD

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 27-05-10, 12:56   #8
Equilibrium
Juniormedlem
 
Equilibrium sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: 3rd rock from the sun
Alder: 52
Innlegg: 38
Equilibrium er ny på veien

Ram

Maskinene er noenlunde like, men husk RAM... mye RAM!
Kjøpte selv en HP compaq presario CQ60 for 8 mnd siden. Denne maskinen har imponert meg til de grader! Jeg ga 3995,- og den har vært et unikt kjøp sett i forhold til prisen! Den kom med 2gb ram, så jeg investerte i 2gb til for en mnd siden. Det gjorde det mulig å få ut den siste hastighetsøkningen. Robust er den også. Har en 2 år gammel gutt her som liker å bruke gummihammeren på pianolakken :-/
Hva gjelder programvare så får en jo det meste en trenger gratis ute på nettet i dag!? Da prater jeg IKKE om pirat software, men legale gratis programmer. Ta f.eks. office som uten problemer lar seg erstatte av openoffice. Dette har jeg brukt de senere år uten noen nevneverdige problemer.
Venter bare spent på Diaspora så vi får en reell konkurrent til facebook.

__________________
"Du må stå inne for det du får ut av livet;
for det er ingen som går ut av livet i live!"
(Fra sangen "enden av november" av Kaizers Orchestra)
Equilibrium er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/ Skaldeman Svar med sitat
Gammel 12-06-10, 22:36   #9
Dynejonas
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 5
Dynejonas er på en erverdig vei

Sv: Noen som har peiling på data?

Du startet søket etter pc i feil ende.

Hva skal du brukte pc'en til, spesifikt?

Dynejonas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 09:41   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Noen som har peiling på data?

Opprinnelig lagt inn av Dynejonas, her.

Du startet søket etter pc i feil ende.

Hva skal du brukte pc'en til, spesifikt?

Hun sier jo studier og manusskriving...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 09:59   #11
Runegutt
Seniormedlem
 
Runegutt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Nordland
Alder: 56
Innlegg: 1.818
Runegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlysRunegutt er et fyrlys

Sv: Noen som har peiling på data?

Unge frøken Paprika.
Vi har nu fattet et vedtak.
For Demses vil en Compaq Pressario Cq 60, 61 eller høyere tall være den perfekte løsning.

__________________


Runegutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg. Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 12:34   #12
Grovsnus
Medlem
 
Grovsnus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 460
Grovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snillGrovsnus er virkelig snill

Sv: Noen som har peiling på data?

Kjøp av en forhandler som har serviceverksted der du bor. Opplevde nettopp at PC`n tryna, fikk super service her i byen.
Mvh Grovsnus

Grovsnus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 12:56   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Smile

Sv: Noen som har peiling på data?

Bare et tips når det gjelder service - jeg har svært god erfaring med Dell - også UTEN serviceavtale! 4 år etter at jeg kjøpte pc'n "parkerte" harddisken min. Jeg ringte på formiddagen, og dagen etter samme tid sto det en mann på døra med ny harddisk!

Et utgangspunkt for å finne riktig pc er faktisk å bruke Dell sine sider, de har delt opp pc'n sine etter bruk og behov, og du har flere valg på feks RAM(arbeidsminne) og prosessor(hastighet) og diskplass (lagringminne) osv, og du får også en kort forklaring på valgene dine. Se hva det står der - så vet du litt om hva du trenger når du skal bestille pc - om det blir hos Dell eller hos andre.
Har selv en acer aspire som er helt grei, men synes den er for tung til å reise mye med. Skal du ha den med deg mye - kjøp en litt lettere en - skuldrene dine vil takke deg! I tillegg - skal du bruke pc'n mye uten at du har tilgang til strøm - velg det aller beste batterialternativet! Skal ikke pc'n brukes til spill - ikke bruk penger på et fancy grafikk-kort.
Hold deg til minimum 4G RAM, velg "raskere" RAM-typer om mulig (dette bør kundeservice i butikken vite), velg godt med lagringsplass om du skal lagre mye studieting/manus (NB husk backup!! - en eksterndisk koster svært lite i dag), velg absolutt minimum dual-core prosessor eller likeverdig fra andre produsenter.

Vedrørerende forslag om å fjerne alt det produsenten legger inn av unødvendige programmer - det kan være greit å få en datakyndig til å gjøre dette for deg.

Det er sikkert mer - jeg kan veilede litt mer om du vil pr PM - men til syvende og sist dreier det seg om hvor mye du er villig til å betale for en god pc En ting til - har du en god bærbar vil du ikke ha behov for en stasjonær - og sparer med det litt penger

Jeg har jobbet med og jobber med data på et nivå godt over vanlig bruker, og jeg synes også det begynner å bli vanskelig å orientere seg på hjemme-pc'er så jeg forstår at det kan være litt utfordrende!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-06-10, 21:48   #14
Dynejonas
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 5
Dynejonas er på en erverdig vei

Sv: Noen som har peiling på data?

Til studier og manusskriving, ok. Det blir vel meste Office/Open Office og mest skriving av notater?

I så fall vil hvilken som helst pc funke.

Når du skal skrive mye så vil det være en fordel med et større tastatur da det er mer behagelig å bruke. Hvis du skal ta den med mye så er det bedre med en liten lett pc, men den vil da ha en mindre tastatur.

Dynejonas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen som har peiling? scartz Spørsmål og svar 10 08-04-09 00:13
Dere med peiling på data Sugarpill Generell diskusjon 1 21-02-08 16:39
Noen med peiling på datamaskiner her? jeef-micro Generell diskusjon 6 05-02-07 22:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no