Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Dette her med å drikke masse vann...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-06-12, 08:34   #1
Lady BlaBla
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 12
Lady BlaBla er på en erverdig vei

Dette her med å drikke masse vann...

Dette med å drikke masse vann, jeg trenger oppklaring i en sak.
Er dette noe vi gjør for å erstatte det vannet som kroppen ikke klarer å ta til seg pga lite karber?
Eller er det sånn at man faktisk går ned mer i vekt av å drikke mye vann?
Jeg er ikke så innmari glad i vann, men presser ned et par liter i løpet av arbeidsdagen.
Lurer vel egentlig på om jeg kan oppnå bedre resultater dersom jeg er flinkere til å drikke vann og også drikker vann hjemme på ettermiddagen. Jo mer vann jo mer vektnedgang eller??

Lady BlaBla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 08:44   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Det er viktig å få i seg nok væske, men alt behøver ikke være vann og du må ta med væsken du får i deg gjennom feks maten også i totalregnskapet!

Det er ikke noe poeng i å dytte i seg masse vann bare for å gjøre det. Alt for mye kan faktisk være farlig for væskebalansen i kroppen!

Du kan lese mer her om vann og vektnedgang!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 08:54   #3
Lady BlaBla
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 12
Lady BlaBla er på en erverdig vei

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Takk for raskt svar.

Prøvde å søke etter en sånn tråd, dette var jo akkurat det jeg lette etter.

Lady BlaBla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 10:38   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Enig med Kitt her. Husk også at mange av oss er elendige på å kjenne forskjell på sult og tørst, så da kan det å drikke litt ekstra hjelpe... Men har man ikke sånne problemer så er kroppen sine signaler en grei rettesnor.

Og seff - vann er den beste tørstedrikk. Kalorifri/sukkerfri og fri for tilsetningsstoffer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 10:42   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Og seff - vann er den beste tørstedrikk. Kalorifri/sukkerfri og fri for tilsetningsstoffer.

For de som klarer å drikke vann, så! Jeg blir regelrett kvalm og går og gulper lenge etter at jeg har drukket et glass vann, særlig på tom mage. Kan gå bra til middag, sjelden ellers!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 11:51   #6
Lady BlaBla
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 12
Lady BlaBla er på en erverdig vei

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

For de som klarer å drikke vann, så! Jeg blir regelrett kvalm og går og gulper lenge etter at jeg har drukket et glass vann, særlig på tom mage. Kan gå bra til middag, sjelden ellers!


Er ikke veldig glad i vann jeg heller. Drikker myyye heller Pepsi Max for eksempel.
Men jeg har jo skjønt etterhvert at det tydeligvis ikke er et godt substitutt for rent vann, så..

Lady BlaBla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:06   #7
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Jeg merker det på kroppen om jeg bytter vannet med noe annet, feks pepsi max eller sukkerfri iste eller om jeg ikke drikke nok i mengde. Begge deler gjør at kroppen samler vann. Drikker jeg nok vann, så hovner ikke ankler og fingre så lett opp. Men jeg samler vann relativt raskt. Og jeg drikker ikke for å drikke, jeg er bare bevisst på å drikke når jeg er tørst.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:18   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av Lady BlaBla, her.

Er ikke veldig glad i vann jeg heller. Drikker myyye heller Pepsi Max for eksempel.
Men jeg har jo skjønt etterhvert at det tydeligvis ikke er et godt substitutt for rent vann, så..

Væske er væske, altså!
Når jeg fører væskeregnskap (inn og ut) på pasienter, tar jeg med ALT, skiller ikke mellom te, kaffe, juice, melk, vann, brus, farris..........
Selv om det er store forskjeller er væske inn væske inn uansett!
Og dr, Torkil er enig med meg, altså!

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Kitt er en sykepleier som kan sitt kram. Væske er væske, om det er vann, te, kaffe, sukkerfri brus , væske i grønnsaker! etc. Altså er det ikke tale om å drikke 3 l postevann for å "komme i himmelen"

Vennlig Hilsen
Torkil

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:19   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Jeg merker det på kroppen om jeg bytter vannet med noe annet, feks pepsi max eller sukkerfri iste eller om jeg ikke drikke nok i mengde. Begge deler gjør at kroppen samler vann. Drikker jeg nok vann, så hovner ikke ankler og fingre så lett opp. Men jeg samler vann relativt raskt. Og jeg drikker ikke for å drikke, jeg er bare bevisst på å drikke når jeg er tørst.

Vi er forskjellige. Det kan være noe i alternativene dine som kroppen ikke liker (like godt som rent vann). Andre kan jo tåle det helt fint.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:27   #10
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Vi er forskjellige. Det kan være noe i alternativene dine som kroppen ikke liker (like godt som rent vann). Andre kan jo tåle det helt fint.

Definitiv, jeg tåler nok ikke søtstoffene, kroppen mener nok det er gift. Rearger ikke på stevia i mat, men på feks fun light. Men jeg får altså samme reaksjon om jeg ikke drikker nok. Merker godt på fingrene om jeg drikke 2 og ikke drøyt 3 liter i løpet av en dag. Fingrene hovner opp og blir stive. Jeg drikker forøvrig mye vann med noen dråper sitronsaft i hvert glass.

En annen god sommerfavoritt er en mugge med vann, noen isbiter og en liten neve frosne bringebær, skogsbær el.l. Ungene elsker denne drikken, enda det ikke er søtt i. Men for mye bær gjør at det smaker surt.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:28   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Væske er væske, altså!
Når jeg fører væskeregnskap (inn og ut) på pasienter, tar jeg med ALT, skiller ikke mellom te, kaffe, juice, melk, vann, brus, farris..........
Selv om det er store forskjeller er væske inn væske inn uansett!
Og dr, Torkil er enig med meg, altså!

Væske er væske, ja - i rehydreringsøyemed ... men jeg tror også man må være på det rene med at alt det vi får i oss gjerne har en virkning. Og jo mer "tillegg" det er til det som rehydrerer - jo fler "bivirkninger" kan man få. (Nei, man MÅ ikke få "bivirkninger", veldig mange -kanskje til og med de fleste? - går det helt fint for.)

Jo, man blir nok utørst av all væske, men f.eks drikker man saltvann så vil saltet raskt negere virkningen av vannet. Selv om det er en væske. Og sprit også. Men... det er eksempler i ytterste ytterkant, selvfølgelig.

Så ja - mange tåler og kan drikke fun light, pepsi max, juice osv som tørstedrikker, men jeg tror nå fremdeles at når det gjelder å kun slukke tørsten med minst mulig sideeffekter - så er vann best. Kan man ikke like vann så får man selvfølgelig drikke noe annet, men jeg ønsker likevel å oppfordre den enkelte til å bruke 2 sek til tenke over hvordan det man velger å drikke påvirker/ikke påvirker nettopp *peker* deg.

- teoholiker -

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:51   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Jammen atte, jeg er jo så og si aldri tørst! Trenger bare drikke for å skylle ned medisiner, jeg, ikke som tørstedrikke som mange ynder å kalle det!

Glemmer jeg å ta morgenmedisiner feks kan jeg gå opp til 8 timer etter at jeg har stått opp uten å drikke noe som helst om jeg ikke skal drikke cola zero, som jeg drikker fordi det smaker godt, ikke fordi jeg er tørst!
Drikker et glass vann tl middag for å skylle ned maten, men det er bare for syns skyld, liker det overhodet ikke og grøsser nesten for hver slurk!

Og vann med sitron/appelsin/agurk/bær etc er nesten enda verre enn rent vann! Gir en grusom, lapp ettersmak i min munn!

Jepp, jeg er sær på drikke! Men jeg spiser nesten alt, da!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 17:10   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Jeg har helt klart større vekttap jo mer vann jeg får i meg... men jeg drikker også opptil 5-6 liter på det "beste".... drikker jeg bare to liter om dagen, + litt annet, står jeg stort sett stille... merkelige greier, men er også kronisk ekstremt tørst hele tiden så er avhengig av å ha vann tilgjengelig 24/7

Annen væske fortrenger vann ho smeg og med det vektstagnasjon. Du kan jo prøve deg fram og se hvordan kroppen din reagerer, det bør holde med en tre-fire dager med litt mer vann og ingenting annet for å se effekten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 17:20   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Etter å ha prøvd meg litt frem har jeg kommet til at etter at jeg begynte å lage mye av maten fra bunnen av så endte jeg opp med saltmangel og "vannoverskudd" og ødela syrebalansen i magen!

Hadde tildels kraftige smerter i magesekken, som kraftige klyp, spesielt etter måltider (typiske tegn på for lite magesyre!) - og jeg drakk som regel flere glass vann til måltidene, det er jo så godt! I tillegg bruker jeg fint lite salt i maten. Leste en del om magesyreproblemer, både her inne og ellers på nettet og kom til ovennevnte konklusjon. Nå spiser jeg mer salt (har dilla på hvitost med kaviar!) og drikker maks 1 glass vann til hvert måltid, men drikker vann mellom måltidene da. Magesmertene er helt borte!

Så vann er ikke alltid bare bra, man må passe på mengdene og saltbalansen i kroppen.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 17:29   #15
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg har helt klart større vekttap jo mer vann jeg får i meg... men jeg drikker også opptil 5-6 liter på det "beste".... drikker jeg bare to liter om dagen, + litt annet, står jeg stort sett stille... merkelige greier, men er også kronisk ekstremt tørst hele tiden så er avhengig av å ha vann tilgjengelig 24/7

Annen væske fortrenger vann ho smeg og med det vektstagnasjon. Du kan jo prøve deg fram og se hvordan kroppen din reagerer, det bør holde med en tre-fire dager med litt mer vann og ingenting annet for å se effekten

Høres ut som meg det. Har aldri drukket brus fordi jeg ikke liker kullsyren, og har alltid drukket masse vann. Venninen min klager ennå på at vi måtte dra med oss en pakke med seks 1,5l flasker med vann fra butikken i Hellas annenhver dag (hvis ikke oftere)...

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 18:43   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Høres ut som meg det. Har aldri drukket brus fordi jeg ikke liker kullsyren, og har alltid drukket masse vann. Venninen min klager ennå på at vi måtte dra med oss en pakke med seks 1,5l flasker med vann fra butikken i Hellas annenhver dag (hvis ikke oftere)...

Haha, hørtes ut som meg sist jeg var i syden, skapet var fullt av svære vannflasker og jeg måtte handle nye annenhver dag... TUNGE er de også!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 20:11   #17
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Jeg er litt som Nerthus, drikker mye vann (4 l så langt i dag). Har også samme erfaring med at med høyt vanninntak går vekttapet lettere. Er tørst, så jeg tvinger ikke i meg vannet altså

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 23:52   #18
senka
Seniormedlem
 
senka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 64
Innlegg: 2.580
senka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt avsenka har veldig mye å være stolt av

Sv: Dette her med å drikke masse vann...

Jeg har alltid drukket mye vann,særlig de siste 9.årene etter at jeg begynte
på medisiner.Det er veldig ubehagelig å være bestandig tørst,og så helt avhengig av vann.Drikker aldri noe annet..Drikker mellom 4-5 liter og det
skvulper i magen alltid

senka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann / drikke StegforSteg Generell diskusjon 6 12-09-11 11:26
Det å drikke mye vann ... Anos Lavkarbo generelt 3 16-05-11 22:42
Ang. drikke mye vann Nillomien Spørsmål og svar 13 20-03-07 02:20
Man kan dø av å drikke for mye vann mofe Fysisk og mental helse 6 25-10-06 10:26
Drikke - supplement til masse vann? rsy Induksjonen 6 10-02-04 12:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no