Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kjøtt...og nyrene mine.

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-04-07, 06:18   #1
Bridget
Juniormedlem

Medlem siden: Nov 2005
Bridget er ny på veien

Kjøtt...og nyrene mine.

Jeg har fått problemer med kjøttinntak og nyrer og må justere hva jeg spiser ifht vekten jeg vil holde evnt gå ned noen kg til. Så mitt spørsmål er om det finnes et alternativt kosthold? Grete Roede er vel som å banne i kjerka...men er det noen som har et forslag til hva jeg kan spise om jeg vil gå ned i vekt evnt holde vekten og ikke basere kostholdet på så mye kjøtt?

Bridget er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 07:56   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt...og nyrene mine.

Opprinnelig lagt inn av Bridget, her.

Jeg har fått problemer med kjøttinntak og nyrer og må justere hva jeg spiser ifht vekten jeg vil holde evnt gå ned noen kg til. Så mitt spørsmål er om det finnes et alternativt kosthold? Grete Roede er vel som å banne i kjerka...men er det noen som har et forslag til hva jeg kan spise om jeg vil gå ned i vekt evnt holde vekten og ikke basere kostholdet på så mye kjøtt?

Leste den andre posten din og vil svare deg her også, i tilfelle du ikke er det andre:

Hvis du har blitt syk og fått nyresten av å spise tilsvarende 1/2 kylligbryst, dvs. under 100 gram kjøtt/tilsvarende under ca . 24 gram protein til hvert måltid, drister jeg meg til å tro at det kan være andre ting som ligger bak også, - altså ikke bare protein inntaket.

Du har ikke spist mer protein enn det er normalt for "vanlig norsk kosthold" og GR og lite protein i forhold til Atkins eller andre lavkarboretninger hvor protein inntaket ligger på 50 % mer enn hva du har spist (kjøttinntak på 150-200 gram pr måltid). Du har altså ikke hatt "overdrevet inntak av proteiner".

Det kan være at du har hatt en urinveisinfeksjon som gjorde at du har fått denne steinen, eller at du har spist mer kjøtt, ost og melkeprodukter enn du er klar over i en periode og kanskje ikke har drukket nok slik at det ble litt for mye av disse stoffene i urinen din slik at det ble lagd steiner.

Det bør absolutt tas blodprøver for å undersøke om det er en spesiell årsak (biokjemiske årsaker) til at nettopp du har fått en slik sten.

Dessverre er det kun 15 % av tilfellene man finner årsaken til sies det. Men det er jo verdt å sjekke så du ikke opplever slikt igjen !

Stakkars deg - håper det går bedre nå !

Opprinnelig lagt inn av Doktor Online

Nyrestener er stenliknende klumper som blir til ved at det dannes saltavleiringer fra filtrert væske. Nyrestener består av ulike kalsiumsalter, og kan være alt fra bitte små til å fylle hele nyren.

Enkelte som har konstant høye kalsiumverdier i blodet, er spesielt utsatte for nyresten. Uregelmessigheter i nyrens anatomi bidrar også til økt risiko. Det samme gjelder personer som blir dehydrerte og derfor har begrenset vannlating. Av denne grunn er nyresten en spesielt utbredt plage i varme land og om sommeren. Blæresten oppstår mer eller mindre av samme årsaker som nyresten. .

</H3>

Sist redigert av Nille : 18-04-07 kl 08:04.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 07:58   #3
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Kjøtt...og nyrene mine.

Hve med å se litt på lindberg? der er det lov med mere karber og dermed blir det kanskje lettere å kutte på kjøttet?

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Langsteking av kjøtt guro Middag 6 20-03-14 00:18
Kostplan uten kjøtt - hjelp! Spirea Dr Lindbergs 3 02-05-07 20:19
Nyrene mine... lilletrine Spørsmål og svar 12 18-04-07 07:52
Hvor mye kjøtt? Isagel Induksjonen 9 19-03-05 21:23
Hvor mye kjøtt i maten? Nooria Barns kosthold 3 15-04-04 20:45

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.