Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Medlem
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 52
![]() |
Lindberg sine rådJeg holder på å lese boken Naturlig slank med kost i balanse fra 2001. For min egen del og kanskje også for andres del oppsummerer jeg det jeg leser og legger litt til egne råd. Sist redigert av sunnereliv : 16-04-11 kl 11:38. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådGrei oppsummering, men jeg skjønner ikke helt dette:
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Vest-Agder
![]() |
Sv: Lindberg sine rådDette var en fin og lett oversiktlig oppsummering! :-)
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2009
Alder: 59
![]() |
Sv: Lindberg sine rådKjempe fin oppsummering!
![]() |
![]() |
#5 |
Supermoderator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 54
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådGrunnen til at grønn te anbefales i fremfor svart te og kaffe er at grønn te inneholder store mengder antioksidanter. En sunnere drikk rett og slett.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
![]() |
Sv: Lindberg sine råd
I forhold til koffein. Grønn te er sunt, men det inneholder koffein som ikke er sunt. Koffein øker blodsukkeret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
Sv: Lindberg sine rådEr koffein usunt altså? Synes man anbefales å drikke kaffe i øst og vest jeg. En liten dose om dagen.
![]() |
![]() |
#8 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådKan du dokumentere din påstand om at koffein påvirker blodsukkeret? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
![]() |
Sv: Lindberg sine rådJeg kan dokumentere det gjennom det jeg leser i boken Naturlig slank med kost i balanse og råd fra Dr. Hexeberg. Lindberg skriver på side 98-99 at: Ikke tro at du kan gå nevndeverdig ned i vekt ved å drikke mye kaffe. Selv om koffein øker forbrenningen noe, fører den i større mengder til så mye negativt at du bør være meget forsiktig med det. Drikk ikke mer enn en-to kopper koffeinholdig kaffe pr. dag. Koffein påvirker hjertet negativt, og kan øke pulsen og blodtrykket, og dermed også stressnivået. Et godt råd er å gradvis erstatte koffeinholdig kaffe med koffeinfri, ved å blande dem sammen, og gradvis øke mengden koffeinfri kaffe til du kun drikker koffeinfritt. Det finnes masse god koffeinfri kaffe både til filterkaffe og espresso eller cappuccino, og smaken er akkurat den samme. Koffein har nemlig ingen smak. Husk også at koffein er meget vanedannende, og det samme er sukker. Koffein øker adrenalinet som igjen øker blodsukkeret. Koffein virker vanndrivende og man trenger å drikke mer vann. Sist redigert av sunnereliv : 18-04-10 kl 15:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådOk.Takk. Leste et sted nå at det hemmer opptaket av bl.a. krom (og b-vit.,vet jeg) og det er jo ikke noe kuult. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Gjest
|
Dette tror jeg neppe stemmer. Jeg lever rimelig Lindbergish selv, men han bringer videre noen myter og fikse ideer som går på tvers av flertallet av nyere studier. Det er litt overraskende, med tanke på den kampen han selv førte for å få aksept for sine tanker. Sist redigert av Chunky : 17-04-10 kl 19:43. |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Hvor: Romerike
Alder: 58
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådNå er jo denne boken skrevet i 2001, og jeg tror ganske sikkert at Lindberg har endret en del synspunkter på kosthold etter dette. Veldig mye har skjedd etter 2001, mener jeg. Han er vel ikke redd for mettet fett lenger!? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#13 |
Gjest
|
Uten at jeg vet det sikkert, så holder jeg også en knapp på at han får med seg det som skjer. Hvor hadde vel lavkarbo vært i Norge uten Fedon Lindberg? Men jeg skjønner også at han må fortsette GI-misjoneringen. Blir litt schizofrent å anbefale lav-GI i en sammenheng men ikke i andre. Jeg har ikke sett at han har forsvart mettet fett noe sted da. Det har nok litt med at han har lagt en del egg i middelhavskurven. Men kanskje jeg tar feil der også? Har skjedd før det |
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Sv: Lindberg sine rådHan er vel ikke suuuperglad i mettet fett, men har bl.a sagt at man bør steke i mettet fett osv
![]() |
![]() |
#15 |
Sperret
![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådJa, skriv et innlegg om antioksydanter, det hadde vært kuult. Kan du legge inn link til den her etterpå da? Er det antioksydanter i ovrskudd fra kosttilsudd du tenker på da,eller? For mye fra grønnsaker er vel ikke mulig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem
Medlem siden: Feb 2009
Alder: 59
![]() |
Sv: Lindberg sine rådJeg har den nye boka og det er visse oppdateringer
![]() |
![]() |
#17 |
Juniormedlem
Hvor: Sunnmøre
![]() |
Sv: Lindberg sine rådEt muligens litt dumt spørsmål fra en nybegynner... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo livsstil
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
![]() |
Sv: Lindberg sine rådJeg synes det høres fornuftig ut med koffeinfri kaffe og te. Det stemmer med nyere forskning jeg har lest på nettet bl.a. at kaffe og te forebygger diabetes, og det var ikke på grunn av koffeinet, for det samme gjaldt koffeinfri kaffe og te. Når det gjelder mettet fett stemmer jo dette også med anbefalinger fra myndighetene om at man skal redusere mettet fett i kosten. Mettet fett er derimot ikke skadelig hvis man spiser lite karbohydrater (Dr. Hexeberg: Frisk med lavkarbo). |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Gjest
|
Blir litt nysgjerrig. Har du link til denne forskningen? Står det eksplisitt at koffein ikke er bra, eller bare at det ikke er denne ingrediensen som eventuelt forebygger diabetes? |
![]() |
![]() |
#20 |
Gudinne
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Sv: Lindberg sine rådVil bare oppklare dette:
Hvis du ser litt nøyere etter, så sier ikke Lindberg at du ikke går ned i vekt hvis du drikker kaffe, men at du ikke kan gå ned nevneverdig ved å drikke kaffe. Litt forskjell der
Det er nok ingen tvil om at koffein påvirker adrenalinet. På meg er effekten påtagelig, jeg får "kaffeskjelven" etter to kopper. Det påvirker sentralnervesystemet noe enormt! Vanndrivende er det også. Og kaffe på tom mage er verre enn verst for blodsukkeret mitt ... Sist redigert av Huldr : 19-04-10 kl 03:03. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 47
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lindberg sine rådDeilig å lese at rødvin ikke har noen innvirkning på vektnedgangen din Chunky |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#22 |
Gjest
|
Ja, vinbøndene rundt om kring i verden trenger all den støtte de kan få, så noen må jo ta på seg den tunge oppgaven å hjelpe dem over kneika
Du har rett. Ser forskjellen i formuleringen. Er litt treg av og til. Sist redigert av Chunky : 19-04-10 kl 17:09. |
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Sånn som jeg har opplevd det så har ikke pulsen blitt noe høyere etter en kaffekopp, bortsett fra hvis jeg trener kardio rett etterpå. Da tar den av i forhold til når jeg ikke har drukket kaffe.
![]() |
![]() |
#24 |
Gjest
|
Betyr det at jeg må gjøre en oppfølgingsstudie med kardio? Pokker og.. |
![]() |
![]() |
#25 |
Seniormedlem
Sv: Lindberg sine rådJaa! Minst 10 økter i hver tilstand, for å få et skikkelig resultat
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Coop sine karbonader | Superslimithink | Spørsmål og svar | 3 | 19-09-08 15:36 |
Atkins sine produkter | Tøffa | Induksjonen | 1 | 22-01-07 18:38 |