Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ris, Pasta, Potet, Mais...etc..

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 05-08-10, 19:57   #1
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kløfta
Alder: 52
torgn er på en erverdig vei

Ris, Pasta, Potet, Mais...etc..

Jeg sitter å lurer på en ting som jeg egentlig synes at jeg ikke har fått svar på. Ovennevnte produkter (Tittelen) er KH verstinger. Mais f.eks. har 12,6 pr 100g. Øvre anbefalte grense for Ketosedietten er 15 for kvinner og 20 for menn pr. dag. Hvis jeg spiser en salat så er det sjelden jeg har så mye som 100 gram mais i den. Det er faktisk ganske mye. La oss si at jeg spiser 50 gram (som fortsatt er mye) så holder jeg meg under anbefalt grense, forutsatt at resten av dagen også er 0 eller sammenlagt gir under 15/20 KH. Det skulle da ikke være noe i veien for å spise disse produktene forutsatt at vi holder oss under 15/20 KH ?

torgn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: leter etter noe nytt. Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:27   #2
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ris, Pasta, Potet, Mais...etc..

De fleste vil vel bruke karbe"kvoten" på litt mer variert kosthold enn noen skjeer mais, hehe.

Det er vel litt forskjell på hvordan karbohydrater fra f.eks potet i forhold til brikkoli påvirker blodsukkeret også. (raske/trege karbohydrater)

MEN, når du er på generell lavkarbo, så kan du tillate deg mere karber enn på f.eks ketolyse. Da kan du spise litt bønner/linser/erter/mais/rå gulrot...

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:30   #3
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Teoretisk sett kan man jo gjøre det, men mais inneholder visstnok stivelse, som er fyfy på ketolyse, så det kan man ikke spise. Man kan jo si dette med stort sett alle matvarer som har under 15 gram karber, og at man kan i teorien spise dem. Men det handler like mye om hva de 15 karbene for dagen inneholder :O)

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 20:46   #4
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Teoretisk sett kan man jo gjøre det, men mais inneholder visstnok stivelse, som er fyfy på ketolyse, så det kan man ikke spise. Man kan jo si dette med stort sett alle matvarer som har under 15 gram karber, og at man kan i teorien spise dem. Men det handler like mye om hva de 15 karbene for dagen inneholder :O)

Men vil man falle ut av ketose p.g.a det ?

Gammel 05-08-10, 21:18   #5
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
I og med at kh kvoten er så liten på ketogene dietter så er det viktig at man spiser riktig og rikelig med grønnsaker. Som flere her sier så synes jeg heller ikke det er en god ide å kutte ut essensielle grønnsaker for å kunne spise mais. …og gjør du det da bryter man jo grunnreglene for Ketolysekuren.
Du faller nok ikke ut av ketosen men de matvarene du nevner påvirker blodsukkeret mer enn de tillatte matvarene på Ketolysekuren. …og en av hensiktene med Ketolyse er å stabilisere blodsukkeret.
Mange av oss som går på Ketolyse har en tommelfingerregel om ikke å bruke matvarer/ingredienser som inneholder mer enn 5 kh.

Sitat:

GI (Glykemisk indeks) er et relativt mål på hvordan karbohydratene påvirker blodsukkeret.
Man deler inn tallene i følgende grupper.
Langsomme karbohydrater – opptil 60
Middels raske karbohydrater 60-90
Raske karbohydrater 90 og over
Mais, 66
Ris, hvit, 91
Pasta, spagetti m/durumhvete, 67
Potet, kokt, 105
http://www.smscoach.no/uploads/File/gi_tabell%20_3_.pdf

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-08-10, 21:30   #6
torgn
Medlem

torgn sin avatar

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Mange av oss som går på Ketolyse har en tommelfingerregel om ikke å bruke matvarer/ingredienser som inneholder mer enn 5 kh.

Ok, takk for nyttig info. Da lærte jeg noe nytt idag. Heldigvis så har jeg holdt meg til tommelfingerregelen. Selv om jeg kanskje ikke har tenkt på det som en tommelfingerregel

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erstatte potet, ris og pasta? Tutta112 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 18 05-07-10 11:38
Ang mais Jonblund Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 23-02-10 23:05
Babymais, men ikke mais? lillepus18 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 10-01-10 15:55
Mais Tobben Induksjonen 2 06-09-09 12:21
Alternativer til potet, pasta og ris? tonelill76 Middag 5 11-06-09 08:27

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.