Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Gratenger, formretter og lignende

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-03-11, 19:01   #1
Clockwork
Medlem

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Drammen
Clockwork er på en erverdig vei

Gratenger, formretter og lignende

Form-retter er fryktelig ålreit da det ofte er enkelt å slenge sammen og lager seg selv i ovnen, samt at man kan lage mye om gangen og varme opp senere, f.ek.s til to middager\kveldsmat\lunsj dagen etter osv...

Noen som har noen bra oppskrifter? Lager stort sett bare ostelasagne eller Skaldemanns "Fisk I Form" selv, trenger noen nye tips

Fisk i form, slik jeg lager den:

1 pakke Torskefileter
Meierismør
Fløte
CF
Majones
Fransk sennep
1-2 egg
Revet ost

Legg torskefilene i en ildfast form med meierismør, og bland sammen resten av ingrediensene til en "saus", jevn gjerne med 1-2 eggeplommer. Topp herligheten med revet ost og stek i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter, til fisken er ferdig og osten er sprø og gyllen. Ekstra godt med litt sprøstekt bacon på toppen, men hva er vel ikke det?

Clockwork er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF / Generell Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:05   #2
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Gratenger, form-retter o.l.

Kom i faarten på löklåda

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-03-11, 19:17   #3
Husmor27
Medlem

Husmor27 sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Buskerud
Husmor27 er på en erverdig vei

Fisk i form ala Husmor:
Laksefilet i ildfast form med litt fløte over/fiskesaus
Grønnsaker drysset over med grillkrydder & sort pepper
Ost på toppen

200 grader - står i ovnen ca 30 min (da er fisken dypfryst)

Kjøtt form :
Kjøttdeig /karbonadedeig i en eller annen variant
Saus
Kutta paprika, champingon , mais , og litt løk
Ost på toppen

200 grader ca 20 min

Gammel 07-03-11, 19:18   #4
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Lag farse av kjøttdeig. Kle en form med farsen. Oppi farseformen har du så sammenpiskede egg og stekt bacon. Legg på et lokk av farse og sørg for at det er godt tettet. Dette brukte mamma lage da jeg var lita. Ungene mine elsker det!

Gammel 07-03-11, 19:19   #5
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Gerd har flere varianter og Nannah har mange gode oppskrifter!

Gammel 07-03-11, 21:21   #6
tjeldberg
Medlem

tjeldberg sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Gratenger, formretter og lignende

Opprinnelig lagt inn av Clockwork, her.

Form-retter er fryktelig ålreit da det ofte er enkelt å slenge sammen og lager seg selv i ovnen, samt at man kan lage mye om gangen og varme opp senere, f.ek.s til to middager\kveldsmat\lunsj dagen etter osv...

Noen som har noen bra oppskrifter? Lager stort sett bare ostelasagne eller Skaldemanns "Fisk I Form" selv, trenger noen nye tips

Fisk i form, slik jeg lager den:

1 pakke Torskefileter
Meierismør
Fløte
CF
Majones
Fransk sennep
1-2 egg
Revet ost

Legg torskefilene i en ildfast form med meierismør, og bland sammen resten av ingrediensene til en "saus", jevn gjerne med 1-2 eggeplommer. Topp herligheten med revet ost og stek i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter, til fisken er ferdig og osten er sprø og gyllen. Ekstra godt med litt sprøstekt bacon på toppen, men hva er vel ikke det?

Takk for tips.
Har en enkel en.
Fisk lag i ildfast form, ha på salt og pepper, legg flere lag alt etter hvor mye du vil lage. Blad inn 2ss djionsenep i en boks sæterrømme og ha over fisken. Topp gjerne med ost om du digger det, jeg gjør det

Godt til spinat eller brokkoli og hva annet av grønnsaker du måtte like. Veeeldig godt, usannsynlig enkelt og funker fint til lunsj neste dag varma i micro.

Gammel 07-03-11, 21:29   #7
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,
Går du inn her: Til alle nybegynnere på lavkarbo... så finner du linker til ulike samletråder med oppskrifter.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:41   #8
TrineG
Medlem

TrineG sin avatar

Hvor: Sør-Trøndelag
TrineG er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Lag farse av kjøttdeig. Kle en form med farsen. Oppi farseformen har du så sammenpiskede egg og stekt bacon. Legg på et lokk av farse og sørg for at det er godt tettet. Dette brukte mamma lage da jeg var lita. Ungene mine elsker det!

Hvordan lager du farsen. dette vil jeg ha i dag. og hvor lenge steker du det. Hvor mange grader ?

TrineG er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 15:44   #9
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Jeg har et form-teknisk spm
Jeg lurer på om jeg kan ha fløte og rømme i en form som skal stå lenge i ovnen?
Altså minst en time?

Lurer altså på hvordan rømme og fløte blandet vil oppføre seg. Vil ikke at noe skal skille seg

Mvh
Antikokka

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-03-11, 16:00   #10
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av TrineG, her.

Hvordan lager du farsen. dette vil jeg ha i dag. og hvor lenge steker du det. Hvor mange grader ?

Jeg blander først en pakke kjøttdeig og ca en ts salt. Tilsetter deretter et par egg og litt fløte (blir ca 2 dl tilsammen).. Alt går på slump her i huset.. Siden ungene ikke liker løk i farsen moser jeg løken til omtrent grøt før jeg har den opp farsen. Salt og pepper og ingefær.

Steker og steker kanskje 200 grader?? Litt nedenfor midten av?.. Det beste er vel å sjekke den ala kake. Henger det noe av farsen igjen på en tannpirker når du stikker den nedi, så la den stå litt til. Men kanskje en halvtime, 40 min??

Gammel 13-03-11, 16:02   #11
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jeg har et form-teknisk spm
Jeg lurer på om jeg kan ha fløte og rømme i en form som skal stå lenge i ovnen?
Altså minst en time?

Lurer altså på hvordan rømme og fløte blandet vil oppføre seg. Vil ikke at noe skal skille seg

Mvh
Antikokka

Jeg har erfart at både rømme og fløte skiller seg ved langvarig varmebehandling. Derfor bruker jeg alltid matfløte og CF når jeg lager mat som jeg ev skal varme opp senere.

Gammel 13-03-11, 16:02   #12
TrineG
Medlem

TrineG sin avatar

Jeg blander først en pakke kjøttdeig og ca en ts salt. Tilsetter deretter et par egg og litt fløte (blir ca 2 dl tilsammen).. Alt går på slump her i huset.. Siden ungene ikke liker løk i farsen moser jeg løken til omtrent grøt før jeg har den opp farsen. Salt og pepper og ingefær.

Steker og steker kanskje 200 grader?? Litt nedenfor midten av?.. Det beste er vel å sjekke den ala kake. Henger det noe av farsen igjen på en tannpirker når du stikker den nedi, så la den stå litt til. Men kanskje en halvtime, 40 min??

Takk !! du er en knupp.Gleder meg

Gammel 13-03-11, 16:32   #13
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Jeg har erfart at både rømme og fløte skiller seg ved langvarig varmebehandling. Derfor bruker jeg alltid matfløte og CF når jeg lager mat som jeg ev skal varme opp senere.

Pokker, jeg tok sjansen på matfløte og lettrømme hadde visst bare lettrømme i kjøleskapet

Jaja, tenkte å ha den i ovnen en time, men kan sikkert ta den ut før det

Nybegynnerinfo!

Gammel 13-03-11, 16:46   #14
TrineG
Medlem

TrineG sin avatar

Nå står formen min i ovnen ! Gleder meg. Hva bruker du som tilbehør Kanutten? forslag til noe godt som passer til?

Gammel 13-03-11, 16:49   #15
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Nå står formen min i ovnen ! Gleder meg. Hva bruker du som tilbehør Kanutten? forslag til noe godt som passer til?

Vi bruker bare salat til. Ev fløtesaus. Håper det smaker og at du ikke føler deg lurt!

Gammel 13-03-11, 16:59   #16
TrineG
Medlem

TrineG sin avatar

Vi bruker bare salat til. Ev fløtesaus. Håper det smaker og at du ikke føler deg lurt!

Du skal få referat Men hvordan lager du fløtesausen da, haha, mye mas dette her

Gammel 13-03-11, 18:03   #17
TrineG
Medlem

TrineG sin avatar

Kanutten : Det var Nyyyydelig Tusen takk for oppskrift. Dette kommer vi til å ha flere ganger. Også er det igjen til i morgen også

Gammel 13-03-11, 18:07   #18
Aline
Admin

Aline sin avatar

Du skal få referat Men hvordan lager du fløtesausen da, haha, mye mas dette her

Enkleste fløtesausen jeg lager er en kartong matfløte og en boks smøreost
Varmes opp til osten smelter og det tykner

Nybegynnerinfo!

Gammel 13-03-11, 18:34   #19
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Pokker, jeg tok sjansen på matfløte og lettrømme hadde visst bare lettrømme i kjøleskapet

Jaja, tenkte å ha den i ovnen en time, men kan sikkert ta den ut før det

Selv om JEG har erfart det, så er det ikke sikkert andre har det. Jeg har en tendens til å fosskoke saker og ting.

Gammel 13-03-11, 18:35   #20
Aline
Admin

Aline sin avatar

Det gikk greit, men ingen høydare. For lite krydder...

Nybegynnerinfo!

Gammel 13-03-11, 18:58   #21
TrineG
Medlem

TrineG sin avatar

Enkleste fløtesausen jeg lager er en kartong matfløte og en boks smøreost
Varmes opp til osten smelter og det tykner

Takk ! Jeg kan ikke lage sauser næmli. hehe. da skal jeg prøve denne til restene i morgen

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gratenger (av f.eks brokkoli) Lissi80 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 30-03-11 12:18
Kan jeg få melding eller lignende når ... Persille Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 8 28-09-10 14:32
Superrask brokkoligrateng - grunnoppskrift til andre gratenger mål:littavetmenneske Middag 4 23-09-10 21:28
Kaffelatte eller lignende Tenorsax Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 10-09-10 11:01
Bønner og lignende Photobscura Spørsmål og svar 5 04-11-06 10:09

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:38.