Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

1 dags kosthold

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 20-09-10, 23:46   #1
Leanga
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Leanga er på en erverdig vei

1 dags kosthold

Hei!
Å leve på under 20 g karbo om dagen er relativt nytt selv om jeg ellers lever med minimale doser. Her er det jeg har spist idag:

Frokost: 120 g stekt kyllingfilet med litt issalat og løk til

Lunsj: En boks mager kesam med litt funlight i

Middag: 120 g stekt kyllingfilet sammen med en grønnsaksblanding på ca. 100 g med brokkoli, sopp, squash, paprika og litt tomat

Kvelds: 120 g kyllingfilet stekt med litt squash og sopp. En tomat til.

Har spist litt Lakerol og IFA pastiller på kvelden, får alltid søtsug da og vil helst vente med å spise det til kvelden så det ikke setter i gang et sug jeg har hele dagen.

Er dette en nogelunde grei dag som lavkarboer? Vet at Kesam ikke egentlig er å anbefale, men jeg har ikke spist over 20 g karbohydrater idag selv om jeg har spist den boksen.

Setter pris på svar fra entusiaster

Leanga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Low carb Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 00:27   #2
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: 1 dags kosthold

Hvorfor mager kesam? Det er ikke Atkins Seterrømme er atkins (men ikke på induksjon)

Hvis du dropper pastillene slipper du søtsuget

Gammel 21-09-10, 08:43   #3
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Det der var en meny som Grete Roede ville fått tårer i øynene av i ren glede...
Det der er greit hvis du skal gå på null fett, lav karb - men det er IKKE å anbefale.
Energien skal komme fra fett og proteiner og det vil nok være lurt av deg å lese deg opp på en filosofi slik at du skjønner hva du må/bør spise og hva du ikke bør spise.
Lykke til

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:24   #4
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Med så lite karbo i kosten må du spise mere fett.
Klipper inn et innlegg fra bloggen min under:

Sitat:

Fett er en form for energi som kroppen kan bruke, akkurat som energi fra karbohydrater og proteiner, og alkohol om man vil.
Fettet setter seg ikke fast i fettcellene sånn uten videre, bare fordi det er fett.
Hvis det hadde vært sånn, så kunne man jo også hevde at man blir grønn av grønnsaker.

Det er så mange som begynner med lavkarbo, men er redde for “alt dette fettet” man bør spise.
Man ser på mengden fett man spiser, i forhold til før, og skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen, og man er redd for å gå opp i vekt, eller ikke ned i vekt.
De aller fleste er veldig flinke til å redusere inntaket av karbohydrater, men det sitter ofte langt inne å øke fettmengden.
Jeg skal nå prøve å vise dere hvorfor man må spise mere fett da man spiser lavkarbokost, og hvorfor man kan legge fettfrykten på hylla hvis man spiser lavkarbo.

Jeg oppfordrer på ingen måte til å telle kalorier, men kanskje kan det for flere være greit å gjøre det i starten, for å få ro i sjelen med hensyn til fettmengden på lavkarbo?
Mange er “ødelagt” i kropp og sjel av fettfrykt og det jeg vil kalle kalorifobi. Mange tror de går opp i vekt av å bare snuse på smørpakka, fordi det er fett.
Men, det man ikke tenker på, det er at det er mye kalorier i karbohydrater også…..

Jeg skal ta dette steg for steg, så det blir lett å henge med (håper jeg), og jeg tar utgangspunkt i at en person skal ha i seg 2000 kalorier daglig.

Ernæringsrådet anbefaler at kosten skal bestå av:

30 % fett (= 600 kcal)
15 % proteiner (= 300 kcal)
55 % karbohydrater ( = 1100 kcal)

Så velger man å bytte livsstil til lavkarbo, og regnestykket blir litt annerledes med hensyn til fordelingen av næringsstoffene. Det er vanlig å spise (ha 2000 kcal/dag i tankene):

75 % fett ( = 1500 kcal)
20 % proteiner ( = 400 kcal)
5 % karbohydrater ( = 100 kcal)

Ser dere hvor mange kalorier som forsvinner fra karbohydratene når man skifter til lavkarbo?
Hele 1000 kcal blir “borte”.
Hvis man ikke erstatter dett tapet med annen energi, så ender man opp med å spise 1000 kcal/dag, og det er veldig mye for lite energi for å drive en kropp.
Man må erstatte den tapte energimengden fra karbohydrater med fett, og kalorimengden i fettet øker da drastisk fra 600 kcal til 1500 kcal. Karbohydratmengden blir tilsvarende mindre. Altså en omfordeling av energi.
Men man spiser fortsatt 2.000 kcal/dag!!

Jeg skal nå prøve å vise dere med noen eksempler hvordan alt dette ser ut i praksis, og jeg har komponert en helt vanlig lavkarbo dagsmeny:

Frokost: 2 stekte egg og 50 gram bacon
Lunsj: salat av en kyllingfilet, 1 tomat, 30 gram agurk, 30 gram paprika, 30 gram issalat
Middag: en normalstor kotelett (med fettrand), og 150 gram brokkoli (rå vekt)
Kvelds: 1 st tekake, med 1 st kokt egg som pålegg.

Dette er en typisk dagsmeny som mange setter sammen. Ikke nøyaktig slik som dette, men mye likt hvis dere skjønner?
Det er lite karbohydrater her, en god lavkarbomeny.
Men hva inneholder egentlig denne menyen??

Jo, 1033 kalorier!!

Det mangler veldig mye energi i den gode lavkarbomenyen, og siden man skal holde karboinntaket lavt, proteininntaket normalt, så må man hente energi fra fett, man må altså legge til fett på denne dagsmenyen.
Hvordan kan man gjøre det?
Mine forslag:

Frokosten er bra som den er
Lunsj: lag en dressing av 50 gram setterrømme/creme fraiche
Middagen: lag en fløtesaus av 3/4 dl fløte
Kvelds: bruk 10 gram smør på tekaken, og ha 20 gram majones på det kokte egget som er pålegget.

10 gram smør og 20 gram majones er en ganske så passe stor mengde, vei så får der se.

Men hvordan blir da regnetsykket for dagsmnyen med “alt dette fettet” inkludert?:

Fett 73 % ( = 1219 kcal)
Proteiner 23 % ( = 398 kcal)
Karbohydrater 3,5 % ( = 55 kcal)

Samlet kaloriinntak for hele dagen (alle måltider samlet) 1672 kcal
Med et daglig inntak på 2000 kcal, så blir dette faktisk et kaloriunderskudd, på tross av “alt fettet”, det er altså plass til enda mere fett, om man ønsker og orker.

Kutter man i karboinntaket, så MÅ man spise mere fett, enkelt og greit.
Fall ikke for fristelsen til å tenke at det må være smart å spise lite karbohydrater og lite fett.
Det er ikke bra for kroppen!! Den må ha nok energi for å fungere godt. Den har ikke evnen til å hente all energi den trenger fra lagert kroppsfett alene, uten at kroppen tar skade av det.

PS: det er selvfølgelig ikke sånn at fettet MÅ hentes fra smør, rømme, majones og fløte. Jeg brukte dette for å illustrere.

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 10:31   #5
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Hva slags filosofi er det du følger? For det er i allefall ikke Atkins.

En hel boks med mager mesam er mange karber og ikke noe fett til å senke blodsukkerstigningen man får etter melkesukker.

Hva med å sette seg ned og lese om de forskjellige filosofiene og følge en?

Det er ikke helgæli det du har spist, men det ser ut som noe Grete Roede kunne jublet over. Jeg ser ikke fett noen steder i menyen din. Til og med på south beach skal man ha en ts med olje over salaten.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 12:08   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Andre har sagt det klart og tydelig - og jeg gjentar gjerne - du MÅ spise fett også! Kroppen fungerer ikke særlig bra i lengden bare på protein og litt karbo...

En annen ting er variasjon. Kyllingfilet 3 ganger om dagen høres kjedelig ut (og det er VELDIG magert) - bytt ihvertfall en av de ut med entrecote eller svinekotelett med fettrand, eller et stykke kokt eller stekt laks så får du automatisk mer fett. Eventuelt kan du bytte med grillet kylling med skinnet på som er et bedre alternativ til kyllingfilet

Litt fløte i stekefettet som er igjen i panna når kjøttet er ferdigstekt er både godt, enkelt og lavkarbovennlig

Istedet for drops til kvelds, visp litt fløte til krem med litt søtningsstoff i (feks natreen) og ha noen bringebær oppi. Mer lavkarbovennlig pga fettet, og mer "mat" enn drops Dessuten - søtsuget kan du bli kvitt - men da må du spise MYE mer fett, og holde deg helt unna søtsaker noen dager. Ok, noen klarer det ikke - men du kan jo prøve å finne utav om du er en av de som dette går greit for (Søtmons selv her... spiser atkins-bar og lager cappuchino-smoothies for søtkosen sin del... men integrerer de som "måltider" i løpet av dagen).

Husk at å skifte fra høykarbo (myndighetenes anbefalinger) til lavkarbo krever en del planlegging og trening. Avprogrammering av lavfett-tankegang til lavkarbohøyfett tankegang - tar tid - energi - kunnskap - men det KAN gjøres om du bare er innstilt på det

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 17:42   #7
ada-emilie
Sperret

Medlem siden: Mar 2010
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Ser ut som en høyproteindiett det der. Farlig lik min egen før jeg turte spise mer fett på bekostning av, i mitt tilfelle, høye proteininntak. Med for lite fett blir man veldig søtsugen. Spis heller fet ost uten karbohydrater enn kesam og cc, og olje over grønnsakene dine.Avokado er ypperlig fettkilde i salat. Den blir som dressing om du moser den inn i salaten.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 18:10   #8
Leanga
Nytt Medlem

Tusen takk for svar
Du har helt rett, det er vanskelig å legge fra seg tankegangen om at fett er farlig, men jeg har gjort et bedre forsøk idag:

Frokost:
120 g kyllingfilet stekt i olje + en tomat og et tynt lag Philadelphia smurt på kyllingen.

Lunsj: Eggerøre(2 egg og vann) med litt squash, sopp og agurk salat til.

Middag: 120 g kyllingfilet stekt i olje med tre baconstrimler rundt, 10 g cottage cheese og 30 g mozarella til smeltet over noen kokte brokkolitopper + litt blomkål.

Kvelds: (Ikke kommet dit enda) - men tenkte to kokte egg med det gule bremykt smørret i

Er dette mere godkjent?

Får helt angst av alt fettet, men jeg skal bite i det. Skal også sies at jeg er 1.75-1.77 et sted og veier 56 kg, kanskje 57. Vil dette ha noe å si på hvor mye vekt jeg mister? Mister jeg mindre fordi jeg ikke har såå mye å gå på?

Har også drukket to liter vann idag hittil, applaus for meg

Gammel 21-09-10, 18:26   #9
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Leanga, her.

er 1.75-1.77 et sted og veier 56 kg, kanskje 57. Vil dette ha noe å si på hvor mye vekt jeg mister?

I følge BMI kalkulatoren er du på grensen til undervektig....

Gammel 21-09-10, 18:56   #10
Leanga
Nytt Medlem

BMI kan bety så mangt. Fokuser på kostholdet nå da, innså at jeg kanskje måtte spe på med litt til fett så kveldsmaten ble kokt brokkoli med litt philadelphia og masse smørr :P haha

Gammel 21-09-10, 19:08   #11
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I følge BMI kalkulatoren er du på grensen til undervektig....

Vær klar over at lavkarbo er vektregulerende - dvs veier du for lite - vil du faktisk kunne legge på deg litt...

Du er like høy som meg - og jeg skal NED til 75 kg - da er jeg normalvektig... og du veier allerede 20 kg mindre enn målvekta mi - med samme høyde?

BMI kan bety så mangt - men da gjerne den andre veien - dvs at man kan ha en BMI som sier man er overvektig - men er man høy og veltrent vil dette være misvisende da muskler veier mer enn fett.

Jeg synes uansett at lavkarbo vil være et fint kosthold for deg - siden du vil få i deg næring, få mer overskudd, få bedre hud og hår osv

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:20   #12
Leanga
Nytt Medlem

Vil det si at jeg står i fare for å legge på meg nå? det var absolutt ikke planen, jeg vil jo gå ned littegrann!

Gammel 21-09-10, 19:23   #13
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Vil det si at jeg står i fare for å legge på meg nå? det var absolutt ikke planen, jeg vil jo gå ned littegrann!

Dersom kroppen din ikke er enig at du skal veie enda mindre så kan du legge på deg av lavkarbo ja, det er som andre har påpekt: vektregulerende.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 21-09-10, 19:24   #14
Leanga
Nytt Medlem

Jeg skjønner heller ikke greia med cottage cheese selv om jeg har lest gjennom det meste som har vært skrevet om det her. Hvorfor er det så galt på induksjon? Selv med hele boksen kommer man ikke over 5 g kh, og det er jo såpass lavt per 100 gram i utgangspunktet. Er det tilsatt noe stoff som er fyfy?

Gammel 21-09-10, 21:59   #15
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Skal også sies at jeg er 1.75-1.77 et sted og veier 56 kg, kanskje 57. Vil dette ha noe å si på hvor mye vekt jeg mister? Mister jeg mindre fordi jeg ikke har såå mye å gå på?

Du er jo nærmest undervektig allerede og jeg gjetter på at det er stor sannsynlighet for at du kommer til å gå opp noen kg fremfor ned. Du bør absolutt ikke gå ned mer i vekt! Jeg begynner å lure på om du har et meget usunt forhold til vekt, kropp og mat? Går du mer ned i vekt blir du helsefarlig tynn...

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
1 dags pause fra ketolysekuren? thidung Spørsmål og svar 12 20-09-10 22:04
En dags opphold? Tøvsjur Ketolysekuren 1 26-02-10 20:37
En-dags influensa? aslaug Fysisk og mental helse 6 31-07-09 19:04
Kommentarer på 1 dags meny? mam Atkins kosthold 3 10-11-04 11:49

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:07.