Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Alternativt "mel"?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-10-10, 14:40   #1
sjuggerpløm
Medlem

Medlem siden: Oct 2007
sjuggerpløm er på en erverdig vei

Alternativt "mel"?

Jeg driver og utforsker brød på lavkarbovis om dagen, og har som mål å få til et brød som blir litt mindre kompakt enn det jeg vanligvis har bakt.

Amaranthmel - hvor mye karber er det i det?

Hva med Hi-maize?

Klarer ikke å finne karboinnhold på det ved å google.

Kunne sikkert tatt en tur i helsekost, og funnet det ut da, men jeg spør her, det er myyyye enklere

sjuggerpløm er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyseish Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 15:25   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Alternativt "mel"?

Søk her i forum gir om Hi- Maze

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er to typer Hi-Maize. Den ene Hi-Maize 958 inneholder 63 karber pr 100 gram og den andre Hi-Maize 1043 inneholder 34 karber pr 100 gram. (I følge produsenten). Vet ikke hvilken av disse som selges i Norge.

Disse karbene er stivelse og skal uansett telles om man går på Ketolysekuren eller Atkins sies det (på Atkins skal man uansett IKKE spise produkter laget av mais før langt uti vedvarende). Greitt å være obs på om en bruker produktene.

Jeg reagerer også på at man faktisk må lete ganske godt for å finne frem til data arkene med næringsinnhold. Godt jeg lasta dem ned på maskina mi, for nå finner jeg dem ikke igjen !

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Vi selger Hi-Maize 1043. Her er det som står på boksen:

100 gram Hi-maize gir:
Energi 130 kcal
Protein: <1 g
Karbohydrat: 31 g
- herav sukker 0 g
Fett: <1 g
Kostfiber: 56 g

Grunnen til at karboinnholdet varierer litt, er nok forskjellige analysemetoder. Det er riktig at disse karbene er stivelse og skal telles med. At Atkins advarer mot å spise mais, gjelder jo vanlig mais, som har høyt karboinnhold og høy GI. Hi-maize er en såkalt høy-amylose maistype, som har lav GI og høyt fiberinnhold. Bytter man ut 20% av melet i en oppskrift med Hi-maize, vil den glykemiske belastningen bli 70% lavere.
Det finnes mange lavkarboprodukter med Hi-maize i USA. Her i landet brukes det bl.a. i Fedonbrødet.

Amaranth

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.