Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ny sukkererstatning på det norske markedet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-12-06, 20:43   #26
Nena
Seniormedlem

Nena sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: Ny sukkererstatning på det norske markedet

Prøvde meg på kransekakestenger med bare sukrin, mandler og melis - ble ikke så vellykket som de jeg har laget tidligere med splenda. De brente lett, og ble veldig harde. Burde kanskje brukt lavere temperatur enn for "vanlig" kransekake, og dessuten blandet med splenda. Noen av oss jo prøve selv for å lære da ... tror jeg sparer sukrinen til bær og den slags, tenkte også jeg skulle teste den på creme brulee, siden den smelter så lett!

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 25-01-07, 09:10   #27
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Jeg har nå brukt Sukrin i atkinsmuffinser og det fungerte kjempebra!

Bruker den og i frokostpannekaker og da blir pannekaka tynnere og mer lik vanlige pannekaker, anbefales

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 12:32   #28
plysjhai
Medlem

plysjhai sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
plysjhai er på en erverdig vei

Genialt. Jeg ser at Naturli'vis Ullevål Stadion forhandler dette, og det er min nærhelskekost. Blir nok en tur dit på mandag da, for må jo prøve dette.

Første delmål: - 5kg nådd 19.05.07

plysjhai er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 12:44   #29
nomma
Seniormedlem

nomma sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 53
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

er det bare jeg som kjenner den kjølende effekten det gir? jeg har prøvd å lage noen peanøtt kaker.. og er ikke akkurat imponert.. og jeg har nesten 2 kilo liggende i skapet..

"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 14:13   #30
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nomma, her.

er det bare jeg som kjenner den kjølende effekten det gir? jeg har prøvd å lage noen peanøtt kaker.. og er ikke akkurat imponert.. og jeg har nesten 2 kilo liggende i skapet..

Mener jeg har prøvd å fortelle det i flere poster, men det har visst ikke kommet igjennom alt skrytet !

Sitat:

Har lest en del om Erythritol. Det har vært brukt i Japan i mange år, på linje med Stevia. Det er 70% søtere enn sucrose/sukker. Det har en kjølende effekt når det brukes alene, men har et lavt frysepunkt. Etter min mening (og de jeg kjenner som bruker det) er det uten tvil et bedre alternativ enn bl.a. Splenda om man bruker det kun som søtningstoff i te/kaffe/drikker og vanlig kald mat. Men de fleste bruker det i kombonasjon med et annet søtstoff, f.eks. Splenda. Jeg har kjøpt noen Hershey sjokolader i USA tidligere, de var søtet med Erythritol. Nå er de samme sjokoladene søtet med maltitol og Splenda. Vet ikke hvorfor. Syns det er litt rart, for de fleste tåler Erythritol bedre enn Maltitol.....

I teorien:
Det har ingen kjente "side effects" og det har enda ikke fremkommet noe skremselpropaganda slik det gjør om Splenda og Aspartame, det er å oppfatte som et naturlig søtstoff. Det har en GI på 0 og forårsaker ikke insulinubalanse. Det har lav vekt (som andre søtstoff) - 0.2kalorier pr gram, men man anbefaler allikevel å regne 1 karb pr 1 gram søtstoff (som Splenda). Det er lettere fordøyelig enn de andre "ol'ene", er bakteriehemmende og virker syrehemmende/godt for tennene (brukes i tannlegetyggegummi i USA), det har ingen kjent ettersmak. Det har samme mengde, utseende og konsistens som sukker - men er lettere i vekt.

I praksis/bruk:
Det gir mykere hjemmelaget iskrem enn med andre søtstoff, fordi det har et lavt frysepunkt. De som bruker det bruker 1/3 Erythritol. 1/3 Splenda og 1/3 PolyD i iskremen, det er fordi Erythritol i større mengder krystalliserer seg og der er ikke noe godt i iskrem.

Det sies at det ikke svir/brennes så lett som fruktose, men om man bruker det alene i bakverk (det smelter ved varme), vil det rekrystallisere når det avkjøles fort og på vanlig måte. Det gir ikke et godt resultat på baksten. De som bruker det i bakverk bruker det sammen med polydextrose OG PolyD som senker kjølingseffekten og gjør at det ikke rekrystalliseres. Det er altså heller ikke egnet i varmt bakverk om man bruker det alene.

Fra min en av mine kokkekamerater:

Sitat:
Opprinnelig lagt inn av kevin
Although it has a pleasant taste, it has a distinct cooling effect when used by itself. That is why in most appications it is never used by itself as a sweetener but rather in combination with other sugarfree sweeteners to create a synergy that closely matches that of sugar. My personal preferences of sweeteners to mix with it is sucralose(splenda or sweetzfree). As you become more familiar a third sweetener can be added for even a better blend. Although it would be nice to have a set ratio of how much of each to use, I have found that the ratio changes depending on the application where you are using it. I just try till I get it right.

Siden jeg bruker lite søtstoff har jeg ikke tenkt å bruke dette heller. Iallefall ikke foreløpig. Har en del poser Splenda også....... Men dukker det opp et behov ville jeg vel velge dette med de hensyn som er nevnt ovenfor.

Gammel 13-05-07, 15:43   #31
sol-cellen
Medlem

sol-cellen sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
sol-cellen er ny på veien

I noen oppskrifter der sukrin utgjør en stor del av ingrediensene, kan den kjølende effekten bli fremtredende, dette gjelder spesielt de peanøttkakene. Men i de fleste andre oppskrifter er dette ikke noe stort problem. Sukrin fungerer kjempebra i syltetøy for eksempel, der merker man ingenting.
Dessuten vil folk oppleve denne kuldefølelsen forskjellig, noen misliker det sterkt, mens andre synes det er helt greit.

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 16:09   #32
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Hvor: Bergen
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Beklager at du ikke har fått varene enda, AnnaV. De ble sendt for en stund siden, så her er det Posten som har vært alt for trege i julen!

Tips oss gjerne hvis du vet om butikker i Bergensområdet (helsekost o.l.) som kan tenkes å være interessert i å forhandle Sukrin.

Prøv Kinsarvik naturkost : http://kinsarvik.no/

Gammel 13-05-07, 19:21   #33
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Hmmm, jeg er nemlig kjempeimponert og bruker kun sukrin som sukkererstatning. I kaker, som sukker på frokostblanding, til syltetøy og som sukker på pannekaker og vaffler.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 19:58   #34
Dolly
Seniormedlem

Dolly sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 42
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Hyper, her.

Bestilte en halv kilo av dette jeg...50 kroner, og bare en tier i frakt

Gøy å prøve noe nytt..

Koss fikk du det til koster 65 ser jeg her og 89 i frakt..

da er det på kanten dyrt synes jeg

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 13-05-07, 20:59   #35
nomma
Seniormedlem

nomma sin avatar

nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Hmmm, jeg er nemlig kjempeimponert og bruker kun sukrin som sukkererstatning. I kaker, som sukker på frokostblanding, til syltetøy og som sukker på pannekaker og vaffler.

det er vel som sol-cellen sier at vi reagerer forskjellig på smaken, samboern min skjønte ikke hva jeg snakket om når det gjelder de der kjeksene jeg bakte.. Det endte med at han spiste dem

Jeg skal gi det en sjangse til.. det er jo ikke så lenge til bær sesongen så jeg får prøve å lage syltetøy..

"her we go again"
Gammel 13-05-07, 23:50   #36
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

det er vel som sol-cellen sier at vi reagerer forskjellig på smaken, samboern min skjønte ikke hva jeg snakket om når det gjelder de der kjeksene jeg bakte.. Det endte med at han spiste dem

Jeg skal gi det en sjangse til.. det er jo ikke så lenge til bær sesongen så jeg får prøve å lage syltetøy..

Bare ta en tur på ICA Maxi eller Smart Club, så er det bærsesong hele året... mener å ha sett at de har 5 eller 10 liters poser med jordbær, bringebær, blåbær, tyttebær, skogsbær osv i frysediskene der...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 19:20   #37
nomma
Seniormedlem

nomma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Bare ta en tur på ICA Maxi eller Smart Club, så er det bærsesong hele året... mener å ha sett at de har 5 eller 10 liters poser med jordbær, bringebær, blåbær, tyttebær, skogsbær osv i frysediskene der...

.

Ja hvis jeg tar med kjølebag for de har nok tinet før jeg kommer meg hjem, kjenner jeg meg rett gidder jeg ikke å begynne å lage syltetøy når jeg kommer hjem fra bytur

og så mener jeg at syltetøyet bli best med friske bær..

"her we go again"
Gammel 14-05-07, 19:39   #38
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Hvor: Bergen
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Skal kjøpe sukrin i morgen.
Blir spennende å prøve på rømmegrøten :-)

Gammel 14-05-07, 19:50   #39
eriksen
Medlem

Medlem siden: Nov 2006
Alder: 39
eriksen er på en erverdig vei

Kjøpte dette på fredag, og er storfornøyd!!
Håper det en gang blir like tilgjengelig som Splenda!

Må man ha spesialtillatelse fra Mattilsynet hvis man vil bestille erythirol (eller hvordan det enn staves...) fra usa?

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 20:11   #40
Ziggy
Gjest

Medlem siden: Sep 2005
Alder: 57
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av eriksen, her.

Kjøpte dette på fredag, og er storfornøyd!!
Håper det en gang blir like tilgjengelig som Splenda!

Må man ha spesialtillatelse fra Mattilsynet hvis man vil bestille erythirol (eller hvordan det enn staves...) fra usa?

Tror ikke det, nei, forbudet i Norge dreier seg om bruk av sukkeralkoholser, som dette er, i komersielle drikker...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 11:11   #41
Blesha
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2006
Blesha er på en erverdig vei

Hvordan er sukrin med tanke på blodsukkerstigning? Påvirker det blodsukkeret noe i det hele tatt, og om det gjør, gir det en treg eller en rask stigning?

Blesha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kosthold som tar hensyn til reaktiv hypoglykemi Svar med sitat
Gammel 23-11-07, 11:27   #42
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Blesha, her.

Hvordan er sukrin med tanke på blodsukkerstigning? Påvirker det blodsukkeret noe i det hele tatt, og om det gjør, gir det en treg eller en rask stigning?

Det har GI 0 som betyr ingen påvirkning.

Gammel 23-11-07, 11:46   #43
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 46
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Kan man bruke hi-maize når man lever lav-karbo?

Gammel 23-11-07, 12:09   #44
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Jeg bruker det som bindemiddel i kjøttkaker i hvertfall. I stedenfor potetmel.

Gammel 23-11-07, 13:00   #45
MorStine
Seniormedlem

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 46
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Okei. Takk!!! Da slår jeg til på det minste av juletilbudspakkene

Gammel 23-11-07, 13:30   #46
Ullabulla
Medlem

Ullabulla sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bærum
Ullabulla er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Hva er hi-maize og hva bruker man det til?. Hvor får man kjøpt det?.

Ullabulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 18:22   #47
Trixie
Medlem

Trixie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Follo
Trixie er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Ullabulla, her.

Hva er hi-maize og hva bruker man det til?. Hvor får man kjøpt det?.

Les mer om det her og der står det hvor du får kjøpt det.

Trixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekur, senere lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 22:36   #48
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Det er to typer Hi-Maize. Den ene Hi-Maize 958 inneholder 63 karber pr 100 gram og den andre Hi-Maize 1043 inneholder 34 karber pr 100 gram. (I følge produsenten). Vet ikke hvilken av disse som selges i Norge.

Disse karbene er stivelse og skal uansett telles om man går på Ketolysekuren eller Atkins sies det (på Atkins skal man uansett IKKE spise produkter laget av mais før langt uti vedvarende). Greitt å være obs på om en bruker produktene.

Jeg reagerer også på at man faktisk må lete ganske godt for å finne frem til data arkene med næringsinnhold. Godt jeg lasta dem ned på maskina mi, for nå finner jeg dem ikke igjen !

Gammel 27-11-07, 08:40   #49
sol-cellen
Medlem

sol-cellen sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
sol-cellen er ny på veien

Vi selger Hi-Maize 1043. Her er det som står på boksen:

100 gram Hi-maize gir:
Energi 130 kcal
Protein: <1 g
Karbohydrat: 31 g
- herav sukker 0 g
Fett: <1 g
Kostfiber: 56 g

Grunnen til at karboinnholdet varierer litt, er nok forskjellige analysemetoder. Det er riktig at disse karbene er stivelse og skal telles med. At Atkins advarer mot å spise mais, gjelder jo vanlig mais, som har høyt karboinnhold og høy GI. Hi-maize er en såkalt høy-amylose maistype, som har lav GI og høyt fiberinnhold. Bytter man ut 20% av melet i en oppskrift med Hi-maize, vil den glykemiske belastningen bli 70% lavere.
Det finnes mange lavkarboprodukter med Hi-maize i USA. Her i landet brukes det bl.a. i Fedonbrødet.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er to typer Hi-Maize. Den ene Hi-Maize 958 inneholder 63 karber pr 100 gram og den andre Hi-Maize 1043 inneholder 34 karber pr 100 gram. (I følge produsenten). Vet ikke hvilken av disse som selges i Norge.

Disse karbene er stivelse og skal uansett telles om man går på Ketolysekuren eller Atkins sies det (på Atkins skal man uansett IKKE spise produkter laget av mais før langt uti vedvarende). Greitt å være obs på om en bruker produktene.

Jeg reagerer også på at man faktisk må lete ganske godt for å finne frem til data arkene med næringsinnhold. Godt jeg lasta dem ned på maskina mi, for nå finner jeg dem ikke igjen !

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 18:14   #50
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Har forresten kjøpt sukrin idag. Nå skal det testes !

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
sukker og karbofritt liv - mulig i lengden? bikini Lavkarbo generelt 11 22-05-06 12:14

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:07.