Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Egg toddy

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-12-10, 17:36   #1
janni73
Nytt Medlem

Medlem siden: Dec 2010
janni73 er på en erverdig vei

Egg toddy

Pleier å lage egg nog eller egg toddy til jul. Det er det jo litt sukker i...Noen som har prøvd en oppskrift med noen sukkeralternativer..?
Må jo holde på noen tradisjoner.

janni73 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-12-10, 17:42   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: egg toddy

Opprinnelig lagt inn av janni73, her.

Pleier å lage egg nog eller egg toddy til jul. Det er det jo litt sukker i...Noen som har prøvd en oppskrift med noen sukkeralternativer..?
Må jo holde på noen tradisjoner.

Klippet fra VG. Den inneholder sukker, men det går sikkert å bytte ut!

Eggnog

Antall porsjoner: 10

Ingredienser:
6 egg
1½ dl sukker
12 dl melk
2 ts vaniljesukker
1½ dl cognac V.S.O.P.

5 dl kremfløte
revet muskatnøtt

Fremgangsmåte:
Visp sammen egg og sukker i en kjele og tilsett melk. (Jeg pleide sile de sammenvispede eggene FØR jeg tilsatte sukker (kan sikkert bruke splenda). Dette for å slippe unna hinner etc.)

Varm opp blandingen på middels til lav varme under konstant omrøring til den er så tykk at den «henger» på en skje (vær tålmodig - det tar litt tid).

Tilsett vaniljesukker og cognac og avkjøl i kaldt vannbad under omrøring. Smak til om du trenger mer cognac. Sett eggnogen kald i minst 3 timer eller over natten. (Du kan bruke vaniljeessens)

Før servering stivpiskes kremfløten og vendes inn i eggnogen. Dryss lett over med revet muskatnøtt. (Jeg bruker IKKE muskattnøtt )

Du kan servere denne i en stor bolle som en velkomstdrink, eller som en søt avslutning på selskapet.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:34.