Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Østfold
![]() |
Lav-karbonewbiesVi er et par som akkurat har startet med lavkarbodiett |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomp.
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lav-karbonewbiesHer finner dere svar på det dere lurer på: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lav-karbonewbies
Det er vanlig å holde seg til matvarer med maks 5 gram pr 100 gram.
suketter går fint (natreen), ellers kan du bruke sukrin eller stevia eller splenda. Jeg bruker kun flytende natreen - både i varm og kald mat og synes det er mest likt sukker. Dessuten bruker jeg svært få mengder, og det er veldig lite karbo i flytende natreen
Kjedelig er lavkarbo IHVERTFALL ikke! Lag samme maten som til ungdommene når det gjelder proteinet. Grønnsaker kan man gjøre mye med, oppskriftsdelen har MANGE oppskrifter, men vanlig er jo da kokt blomkål/broccoli, blomkål-mos, gratinerte grønnsaker (med fløte og ost) osv. Jeg elsker i tillegg stekt sopp og lettkokt asparges.
Lov og lov... hvorfor? Du ødelegger fettforbrenningen du har oppnådd ved å spise lavkarbo resten av uken ved å skeie ut i helgen. Da stopper forbrenningen opp i 1-flere dager (individuelt) fordi karbo må forbrennes før fettet kan forbrennes igjen. I tillegg blir veldig mange veldig dårlig av å spise mye karbo etter å ha spist lavkarbo en stund. Jeg foreslår at dere holder dere strikte i EN mnd først - uten å spise høykarbomat. Deretter kan dere sette opp en liste over ting dere "savner" - og jobbe med å finne lavkarbo-alternativer. Er det da igjen noe dere bare MÅ ha - prøv en dag med utskeielser - ikke særlig sikkert det blir gjentatt om dere får mye bivirkninger... Utskeielser trigger også søtsuget, og VELDIG mange klarer ikke slutte pakke i seg karbo når de først har begynt - så tenk NØYE gjennom om det er verdt det. Du har vektmål - hva med å nå målet FØRST og så tilpasse maten til hverdagen? Eller har du tenkt å spise "som før" når du har nådd målet?
Baconsvor (NB den med minst karbo - sjekk ut noen billigtyper har enormt med karbo!) er strengt tatt ikke å skeie ut - men inneholder mye salt som binder vann i kroppen. Jeg har nevnt noen andre alternativer over
Ikke drikk sukkerbrus da er hele poenget med å SPISE lavkarbo vekke... dessuten, drikker du sukkerbrus og spiser lavkarbo med mye fett (som man skal) vil du gå OPP i vekt - og ikke på den gode måten
Ingen frukt - ihvertfall ikke i starten. Vent ihvertfall en mnd før du prøver deg på noe søtt - kan trigge noe jævlig... Det er ikke så veldig vanlig med mellommåltider på lavkarbo - fordi man mister stort sett all sultfølelse... det kan være greit å kjenne på hvorfor man fyser på mat innimellom, det trenger ikke være fordi du er sulten. Det som er vanlig å spise til kvelds om man er litt fysen er feks nøtter, fetaost, hvitost rullet i skinke osv.
Jeg kan gi deg de reglene jeg startet etter - så kan dere lese dere opp på en spesifikk retning etterhvert som dere blir mer komfortable: |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|