Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Nitritt?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 29-03-05, 13:27   #1
boble
Seniormedlem

boble sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: buskerud
Alder: 52
boble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt av

Nitritt?

Jeg har spist salat til lunsj i dag,plukket fra en salat-bar,og det er jo såå praktisk. Men midt i salaten-spisingen min så kom jeg til å tenke på skinken jeg hadde oppi (ganske mye og). Er usikker om det er smårett-skinke eller picnikskinke.
Og i picknik-skinke er det vel nitritt eller hva det heter,og det skal man vel ikke ha på induksjon,vel!?
Er livredd for å ødlegge for meg selv nå som jeg er så godt i gang!

Hva er nitritt,a?

Gammel 29-03-05, 16:44   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av boble

Jeg har spist salat til lunsj i dag,plukket fra en salat-bar,og det er jo såå praktisk. Men midt i salaten-spisingen min så kom jeg til å tenke på skinken jeg hadde oppi (ganske mye og). Er usikker om det er smårett-skinke eller picnikskinke.
Og i picknik-skinke er det vel nitritt eller hva det heter,og det skal man vel ikke ha på induksjon,vel!?
Er livredd for å ødlegge for meg selv nå som jeg er så godt i gang!

Hva er nitritt,a?

Nitritt og nitrater ja. Det brukes til bearbeiding, røking og som tilsetning i enkelte matvarer (så vidt jeg vet). Det er mest for å få frem rødfargen. Det brukes i jordbruket og som tilsetningstoff i maten til dyrene, men det er av andre grunner. I de små mengdene vi får det i maten er det ikke farlig. Du spiser jo ikke masse av det om gangen (flere kilo liksom). Det er nitrater i alt rødt kjøtt har jeg lært, men lærdommen er gammel - så det har muligens skjedd endringer.

Jeg har ikke sett noe sted i MIN Atkins bok at du ikke skal ha det under induksjonen - så bare spis skinke du. Du ødelegger ikke induksjonen med å spise skinke iallefall.

Kanskje HP og Lise vet mer om dette ???

Gammel 29-03-05, 20:58   #3
boble
Seniormedlem

boble sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: buskerud
Alder: 52
boble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt avboble har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nille

Nitritt og nitrater ja. Det brukes til bearbeiding, røking og som tilsetning i enkelte matvarer (så vidt jeg vet). Det er mest for å få frem rødfargen. Det brukes i jordbruket og som tilsetningstoff i maten til dyrene, men det er av andre grunner. I de små mengdene vi får det i maten er det ikke farlig. Du spiser jo ikke masse av det om gangen (flere kilo liksom). Det er nitrater i alt rødt kjøtt har jeg lært, men lærdommen er gammel - så det har muligens skjedd endringer.

Jeg har ikke sett noe sted i MIN Atkins bok at du ikke skal ha det under induksjonen - så bare spis skinke du. Du ødelegger ikke induksjonen med å spise skinke iallefall.

Kanskje HP og Lise vet mer om dette ???

Tusen takk for svar: Ble litt klokere nå iallefall. kikket gjennom kjøttvarene jeg hadde i kjøleskapet og det var tilsatt i flere av de. Men sikkert i forsvinnende små doser.

Jeg har den elendige norske boka,og i den står det at man skal holde seg unna kjøtt som inneholder nitritt(el nitrater). Det står undet listen over godkjente kjøttvarer i induksjons-kapitlet .Heldigvis så har jeg bare lånt boken på biblioteket,så jeg har ikke kastet bort pengene mine i det minste.
Skal bestille orginalen på amazon i morgen!!

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:15.