Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Avokado, hvordan tilberede og servere den

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-07-11, 19:23   #1
Wonder woman
Medlem

Wonder woman sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Uti havgapet
Alder: 50
Wonder woman er ny på veien

Avokado, hvordan tilberede og servere den

Idag prøvde jeg avokado for første gang. Det smakte ikke spesielt godt.
Noen tips om hvordan man skal tilberede dette sånn at det er spiselig?

Gammel 16-07-11, 19:28   #2
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Avokado, hvordan tilberede og servere den.

Var den passe moden da? For lite moden avocado er ikke godt

Her er en tråd om emnet, med linker til andre tråder om det samme: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43049

Gammel 16-07-11, 19:31   #3
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Mos den med salt, pepper, chili, hvitløk, litt sitronsaft osv..

Gammel 16-07-11, 19:33   #4
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Guacamole:
2 avokado
1 ss hakket rødløk
1 ss hakket paprika
saft fra 1/2 lime
en blanding av majones og creme fraishe
chilikrydder
salt og pepper

Mos og bland!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 19:36   #5
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei.
Finner også en god del forslag i grønnsaks-samletråden: Grønnsaksretter og -tilbehør til middag

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 19:42   #6
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Avocado kan spises fra den begynner å bli bittelitt my til den en nesten ssom grøt inni.... så lenge den ikke har blitt brun
Jo mer moden den er desto mer nøtter smaker det av den og jo mindre bitter er den.

Jeg liker den best litt fast, men om du skal mose den så kjøp en som er godt moden. Avocado med grønnt skall er vanligvis altfor faste til å moses, men kan være passe myke til å skjære i terninger i salat fx.

Jeg bruker avocado til:
Guaquamole (er det sånn det skrives tro???) som tilbehør til taco eller som dip:
2 godt modne avocado
1/2 sitron eller lime
1/2 boks seterrømme
3-4 store fedder hvitløk
salt
pepper
1/4 ts koriander
evt bittelitt sterk chilli
Bland alt i hurtigmikser og du har verdens beste dip

Skåret i terninger i salatblanding

Som den er, delt i to med kaviar i hullet etter kjernen. gjere sammen med reker også

Men avocado er noe man må like smaken på... liker du fx ikke nøtter kan det godt hende du ikke liker avocado også

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 20:00   #7
kamp
Seniormedlem

kamp sin avatar

kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Avokado, hvordan tilberede og servere den

Veldig god å grille

Gammel 16-07-11, 21:40   #8
Wonder woman
Medlem

Wonder woman sin avatar

Hvor: Uti havgapet
Alder: 50
Wonder woman er ny på veien

Tusen takk for gode tips. Jeg har lest alle trådene og nå er jeg klar for å prøve litt forskjellig

Jeg tror den vi spiste i dag var moden. Må øve meg på å dele den tror jeg for det fikk jeg ikke helt til.

Gammel 16-07-11, 21:52   #9
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Skjær i den til du når steinen. Kast steinen og bruk skje for å ta ut fruktkjøttet fra skallet. Jeg bruker slike skje-biter i salat med salt på. Det pluss dijon sennep funker som dressing for meg. Litt sitronsaft kan tilsettes ( mat for å senke GI (Fedon-råd). Kan man ikke skjære i den med skje er den ike helt moden ennå. Er den brun eller svartaktig inni er den harsk og må ikke spises.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:34   #10
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Wonder woman, her.

Jeg tror den vi spiste i dag var moden. Må øve meg på å dele den tror jeg for det fikk jeg ikke helt til.

Youtube kan brukes til så mangt!
Avocado- instruksjonssnutt!

Gammel 16-07-11, 22:38   #11
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Min favoritt er avocado, reker, majo, litt sitron/lime (event dråper på flaske) samt dill, rør sammen og gaffle innpå!

Event avocado med litt rekesalat eller Skagensalat

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:55   #12
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Nannah-knekkebrød med smør, et par skiver moden men fortsatt litt fast avocado, litt salt og pepper oppå...

NAM!
Jeg må bake knekkebrød, gitt. Bare vente til en regnværsdag, for den sola vi har i år er hellig!

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan tilberede svinebogstek? Nerthus Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 31-03-11 00:14
Hvordan tilberede asparges? Iselilja Spørsmål om matvarer og oppskrifter 13 05-05-09 21:52
Hvordan kan man tilberede rødspette? Photobscura Middag 10 11-02-08 17:07
Reinsdyrs-bog.. - hvordan tilberede? mofe Middag 3 14-04-05 13:32
Hvordan tilberede bambusskudd? Elisabeth Oppskrifter 1 07-04-05 20:22

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.