Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sunt fett

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-03-11, 11:27   #1
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel
Lightbulb

Sunt fett

Hva er egentlig sunt fett og hvor finner jeg det?
Raps,oliven og soya oljer er vel sunt fett.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:36   #2
Furine
Supermoderator

Furine sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Sunt fett

Opprinnelig lagt inn av Newstart, her.

Hva er egentlig sunt fett og hvor finner jeg det?
Raps,oliven og soya oljer er vel sunt fett.

Reint smør, og kaldpressa raps- og olivenolje er greit. Samt feitt kjøt, feit fisk.
Soya held eg meg langt unna.

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 11:37   #3
TigerTove
Seniormedlem

TigerTove sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Vestfolds dype skoger
Alder: 37
TigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjentTigerTove begynner å bli godt kjent

I utgangspunktet er vel ikke fett usunt før det blandes med karbohydrater.. Men hvis du leter etter flerumetta fett finner du mye av i bla fisk, nøtter, frø, avokado. Alt fett som ikke blir hard i kjøleskapet

Gammel 30-03-11, 11:48   #4
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Personlig tror jeg mest på naturlig fett, som vi har gjort lite med for å "framstille". Så fett i ren naturlig mat - kjøtt, fisk, avocado, nøtter, eggeplommer, oliven... Smør og kokosfett er sunt.
Mange planteoljer er fremstilt under mye trykk og eller varme. Og gir ofte mere omega6 i forhold til omega3 enn jeg mener er sunt. Omega6 er betennelsesfremmende, omega3 kan være med og dempe betennelser.

Ikke så lett å vite alltid med fett, det er mye forskjellig informasjon å lese. Mye ganske motstridende.
Jeg tror som sagt på naturlig. Smør går inn i den bolken, det er ikke mye rart som foregår ved kjerning

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 14:08   #5
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Med unntak av transfett anser jeg ikke fett for å være usunt - ikke en gang med karbo, men det kan da gi fettlagring istedet for fettforbrenning - men det er jo ikke fettet sin skyld

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 30-03-11, 16:20   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Dette sier ernæringsdamen her:

Opprinnelig lagt inn av MHM, her.

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget....

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt...

Gammel 30-03-11, 17:43   #7
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Faderrullan Kitt - må jeg virkelig se på omega-6 inntaket mitt med min helsetilstand altså? Heldigvis ligger det på diett.no for tida - så jeg finner vel utav det der. Tar omega-3 tilskudd da...

Må vel begynne og lage majonesen selv også da... er jo vokst opp med hjemmelaget majones - min far er genial på kjøkkenet!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 08:21   #8
Newstart
Seniormedlem

Newstart sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Takk for svar alle sammen. Dette var veldig informativt. Har mye å lære skjønner jeg. Sånn som for eks olje. Trodde så lenge det hette olje så var det sunt jeg. Så feil kan man ta.

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:16   #9
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Gammel tråd, men et lite innspill Kitt: Solsikkeolje kan kaldpresses og har en variant (hgh oleic: etter hvilke type solsikkeblomster som brukes) som inneholder 9,5% mettet, 83,5% enumettet og 3,5% flerumettet omega 6. Denne oljen inneholder desidert mest enumettet og minst omega 6 av alle oljer unntatt kokosolje såvidt jeg kan se. Desverre er en god del av solsikkeoljen varmpresset og den varianten med mye flerumetta fett og ikke egna til matlaging eller som mat overhodet. Om man kjøper kaldpressa solsikkeolje er high oleic faktisk bedre enn oliven og rapsolje grunnet svært lite omega 6 og svært mye enumettet fett Ingen regler uten unntak. Soya og maisolje er det desverre værre med.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 14:27   #10
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Gammel tråd, men et lite innspill Kitt: Solsikkeolje kan kaldpresses og har en variant (hgh oleic: etter hvilke type solsikkeblomster som brukes) som inneholder 9,5% mettet, 83,5% enumettet og 3,5% flerumettet omega 6. Denne oljen inneholder desidert mest enumettet og minst omega 6 av alle oljer unntatt kokosolje såvidt jeg kan se. Desverre er en god del av solsikkeoljen varmpresset og den varianten med mye flerumetta fett og ikke egna til matlaging eller som mat overhodet. Om man kjøper kaldpressa solsikkeolje er high oleic faktisk bedre enn oliven og rapsolje grunnet svært lite omega 6 og svært mye enumettet fett Ingen regler uten unntak. Soya og maisolje er det desverre værre med.

Ah - N Y D E L I G

Da går det altså an å få til majones med enda mildere smak enn man får ved 2. press olivenolje, altså... (Jeg bruker kaldpresset, men ikke extra virgin siden EV er så sterk på smak. Kaldpresset rapsolje blir for sterkt for oss...)

Edit:
Men jeg får et lite etisk problem ser jeg - da dette er GMO-vare
http://www.life-enhancement.com/arti...ate.asp?ID=288

Gammel 27-08-11, 17:45   #11
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Blir bare mer og mer forvirret av dette jeg....
At omega3 er sunnt har jeg skjønnt, derfor drikker jeg tran, men jeg har da alltid trodd at flerumettet var sunnest???
Jeg har også skjønnt at transfett er usunt, derfor steker jeg bare i smør eller rapsolje for det skal tåle steking, sant?
Og hvorfor er cocosa så sunt når det er mettet fett? Er ikke mettet fett minst sunt av de naturlige fett-typene?

Kavli majones er laget rapsolje

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 18:26   #12
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Blir bare mer og mer forvirret av dette jeg....
At omega3 er sunnt har jeg skjønnt, derfor drikker jeg tran, men jeg har da alltid trodd at flerumettet var sunnest???
Jeg har også skjønnt at transfett er usunt, derfor steker jeg bare i smør eller rapsolje for det skal tåle steking, sant?
Og hvorfor er cocosa så sunt når det er mettet fett? Er ikke mettet fett minst sunt av de naturlige fett-typene?

Kavli majones er laget rapsolje

Morsmelk består av 50% mettet fett....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 18:27   #13
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ah - N Y D E L I G

Da går det altså an å få til majones med enda mildere smak enn man får ved 2. press olivenolje, altså... (Jeg bruker kaldpresset, men ikke extra virgin siden EV er så sterk på smak. Kaldpresset rapsolje blir for sterkt for oss...)

Edit:
Men jeg får et lite etisk problem ser jeg - da dette er GMO-vare
http://www.life-enhancement.com/arti...ate.asp?ID=288

Skal alltid være en hake ved alt... Tro om de får solgt den genmodifiserte olja si til noen da?

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 18:48   #14
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Nå er det ikke bare mengden omega-6 det går på, men også forholdet mellom omega-3 og omega-6, og her ligger solsikkeolje på ca 1:19 (mulig det varierer litt), mens f.eks. rapsolje ligger på ca 1:2.
Dette behøver forsåvidt ikke ha så fryktelig mye å si på et bra lavkarbokosthold, hvor vi ofte kan få i oss nesten mer omega-3 enn omega-6, så går sikkert helt fint å bruke litt non-GMO kaldpresset solsikkeolje som del i et variert kosthold

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 18:50   #15
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sant, men har man sykdommer i den autoimmune familien så kan det være greit å være forsiktig med omega6 uansett. Hvor mye man bremser må jo hver og en finne ut av.

Gammel 27-08-11, 18:58   #16
lifejack
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Ja, tror nok det er veldig individuelt hvor mye hver og en tåler av både det ene og det andre, så man får bare utforske og finne ut av hva kroppen fungerer best med ved å prøve og feile litt. Foreløpig har jeg heldigvis ikke merket noe negativt ift de autoimmune sykdommene og inntak av rapsolje

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 09:58   #17
taraquin
Medlem

taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

smgj: Du kan jo teste mid-oleic varianten da http://www.ehow.co.uk/info_8390793_d...lower-oil.html den er naturlig gjennom hybridisering mellom ulike varianter av solsikkeplanter. 9% mettet, 25% omega 6 og resten enumettet.

Lifejack: Helt enig, men jeg mener mengden har jo mye mer å si enn forholdet, olivenolje (soyaolje komme vell bedre ut på ratio, men innhold av omega 6 pr 100 gram er 10 ganger høyere enn i olivenolje) kommer elendig ut der, men inneholder svært lite omega 6 og gjør at du får i deg lite uansett, det skal lite overskudd av omega 3 i andre matvarer til for å nulle det ut. Hvor mye omega 6 du sitter igjen med pr 100 g betyr mest for meg, men såklart hjelper det betrakelig om omega 3 innholdet er bra som i f.eks rapsolje. Såklart gjør det ikke noe om du inntar 2 g omega 6 i form av solsikkeolje om du den samme dagen får i deg 2 gram omega 3 fra feit fisk. Det er for stort inntak av omega 6 over tid i en rekke matvarer som er problemet og der er vi vell helt enige Du finner svært lite mat som i utgangspunktet er i balanse, feit fisk og linfrøolje har jo alt for mye omega 3 sammenligna med 6 om man skal se på forholdet dem i mellom. Og inntar man f.eks noen kilder med GLA som virker antiinflammatorisk så er ikke et misforhold så ille heller Eks oljer som nattlysolje og hampolje.

Vi har ei med leddgikt i nær familie. Før tipper jeg ration hennes var 1:10, nå er den vell 1:2. Fjerna alle soya (majones, kaviar og olje), solsikke (unntatt high oleic), maisolje, margarin-produkter og bytta de mot rapsolje (kaldpressa stort sett samt noe fra majones og kaviar), olivenolje, bremykt, kokosolje og inntar en god del mer omega 3 fra selolje og fisk enn før. Sambo er kvitt atopisk eksem og astmaen min har roa seg betraktelig

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:10   #18
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

GLA?
Hvilke naturlige kilder har vi til det?
Antagelg hadde det optimale vært å spise de matvarene som er rike på de ulike fettsyrene i et mengdeforhold som gir oss balansert inntak av fettet, men finnes det noen "oppskrift" på hvordan man gjør det?
Fx hvilke matvarer som inneholder hvilken olje hvor mye av ulike matvarer som er lurt å spise?

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 13:39   #19
AntoniaM
Medlem

Hvor: Buskerud
AntoniaM er ny på veien

Hva med overskuddsfett fra steiking i ovn? Jeg stekte en ribbe for ikke så lenge siden og fikk masse deilig fett i langpanna. Og når jeg steiker kylling blir det også en del overskuddsfett.

Kan dette brukes neste gang jeg skal steike noe?

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 13:50   #20
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Opprinnelig lagt inn av AntoniaM, her.

Hva med overskuddsfett fra steiking i ovn? Jeg stekte en ribbe for ikke så lenge siden og fikk masse deilig fett i langpanna. Og når jeg steiker kylling blir det også en del overskuddsfett.

Kan dette brukes neste gang jeg skal steike noe?

Ja. Fin smak blir det også.

Gammel 29-08-11, 14:24   #21
AntoniaM
Medlem

Hvor: Buskerud
AntoniaM er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Ja. Fin smak blir det også.

Ja, det er blir det - deilig!

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 20:15   #22
taraquin
Medlem

FrkMarge: Hampolje, nattlysolje, hampfrø, spirulia og noen flere. Hampolje er super i matlaging, kan anbefales. De andre er litt mer sære matvarer.

Å spise mange rike omega 3 kilder (fet fisk, linfrøolje, økologisk smør, økologisk kjøtt, økologiske egg, rapsolje) og unngå de værste omega 6 fellene i større kvanta vil nok gi deg en ok balanse.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sunt/usunt fett Evrydike Spørsmål og svar 3 26-02-11 14:03
Fett til frokost er sunt!!! Kanutten Lavkarbo generelt 1 27-04-10 21:23
Sunt fett og usunt fett Princez Ketolysekuren 8 18-03-08 21:03
Lav-fett er ikke sunt HP Generell diskusjon 0 08-02-06 11:07
[Helse] Er fett sunt? mofe Spørsmål og svar 2 23-01-06 08:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.